crutz schreef:sbientje schreef:crutz schreef:lucie schreef:ok, duidelijk
en voor het complete plaatje: als je een teef op 3 jarige leeftijd castreert, zijn de bekende voordelen dan nog van toepassing? Kans op melkkliertumoren is dan al toegenomen begreep ik, maar BMO?
BMO kan niet meer als de baarmoeder eruit is. Zit die er nog kan die nog ontsteken. Dat gebeurd meestal onder invloed van hormonen dus die kans blijft bij een sterilisatie
ja maar bij een castratie is dat risico dus een (heel) stuk kleiner
Bij een OSS ook omdat je dan de baarmoeder verwijderd
bij OSS begrijp ik het, maar het ging mij nu even om een eventueel voordeel van castratie; is die er nog als de teef al ouder is?
Cleva schreef:Er zijn verschillende manieren om je teef onvruchtbaar te maken.
Waarom dat zo'n enorme fetisj van die stichtingsclowns is ontgaat me maar het kan wel zonder hormonale gevolgen.
Qua gezondheid en castratie hou ik het kort want het is al twintigduizend keer uitgelegd. Gecastreerde honden zijn niet gezonder en ze leven dus ook niet langer. Ze hebben gewoon andere voor en nadelen maar het effectieve verschil tussen de ene en de andere groep is ongeveer een maand.
Het verschil kan veel groter zijn als je je beslissing baseert op de eigenschap van de individuele hond.
Een golden teef heeft een ingebakken risico op vetzucht. Als je die castreert is obesitas en diabetes zo ongeveer gegarandeerd.
Een boxerteef die sowieso al hoog op kanker scoort heeft andere dingen om rekening mee te houden en daar kan hormonale stabiliteit echt wel een voordeel zijn.
Je moet het per hond bekijken. Wat een of andere wolventrui van een stichting er allemaal van vindt zou me jeuken. Hou je driehonderd piek maar lekker. Zonde van het geld en van mij hadden ze die hele hond mogen houden maar in deze situatie zou ik er vrede mee hebben dat het geld kost. Dat kost een zieke hond namelijk ook.
Als het alleen om die 300 euro ging, dan had ik er geen seconde over wakker gelegen natuurlijk. Ik word echter geen eigenaar en loop het risico dat ze haar weghalen, en dat wil ik beslist niet. Ze is een droomhond dus ook geen seconde spijt dat ik haar heb genomen, stichting of niet.
Los daarvan wil ik zelf ook liever een steriele hond, ik heb niet voor niets mijn andere teven laten castreren. Risico's op ongewenste dracht is veel te groot hier met al die vrij rondlopende honden. Geen zin an. Dus ben ik inderdaad op zoek naar wat het beste is voor Mara.
laeken schreef:
Als ik mijn hond verplicht onvruchtbaar moest maken maar geen zin had om de hormonen weg te halen zou ik de eileiders laten doorsnijden. Dan wijzigt er niks. Niet aan de hond en niet aan de loopsheid en niet aan het gedrag of de stofwisseling. Maar ze zijn wel steriel en daar gaat het de stichting om.