Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!
Dus ja eerste zet was misschien niet handig van fokker maar ook niet van TS.
Maar als het nu goed opgelost wordt en de begeleiding meer weet vt type hond dan de puppy cursus waar vaak een gematigder type komt zou het met TS en Benthe goed moeten komen en/of tijdig ingegrepen worden.
Maar als het nu goed opgelost wordt en de begeleiding meer weet vt type hond dan de puppy cursus waar vaak een gematigder type komt zou het met TS en Benthe goed moeten komen en/of tijdig ingegrepen worden.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik hoef me nergens in te likken hoorCleva schreef:Nou, het had vooral een stuk beter gekund. Gewoon door je even te buigen over een standaardboodschap aan al je kopers dat dit heel specifieke werkhonden zijn die zo heet in de kop zitten dat je er met normaal boerenverstand niet mee over weg kunt.crutz schreef:Vooralsnog is er hup vanuit fokker en rei eigenaar die de ouders kennen, pup in het echt kennen, kunnen leren kennen en TS kennen. Had slechter gekund.Cleva schreef:Jezus christus, hou effe op die fokker zijn kont te kussen.
Gaan we nou allemaal heil staan wensen?
Die fokker heeft kennelijk een nietsvermoedende omstander de snoeiharde pup van de eeuw verkocht. Mag het een onsje minder met dat gehalleluja?
Als dat nou zo heel specifiek voor die kennel is, waarom hoor je dat dan niet als je bij die kennel een pup komt kopen?
Hou toch op. Ik heb een feilloos echolocatiesysteem voor lulkoek.
Jullie zitten je in te likken.
Vind het voor TS fijn dat als hij er voor wil gaan er nu wel serieuzer meegekeken wordt
Ja er zijn steken laten vallen door de koper niet voor te lichten. Dat is nu gebeurd en van daaruit verder kijken. In elk geval niet via een gewone hondenschool voor de juiste begeleiding
En je hebt gelijk hoor. Deze pup had met meer toelichting verkocht moeten worden, maar is die voorlichting niet gegeven of niet gehoord

En de vraag waar dit alles mee gestart is had ook bij de fokker gesteld kunnen worden, maar dat geldt voor vele vragen hier.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik zou niet weten waarom... ik zal er nooit een pup kopen...Cleva schreef:Nou, het had vooral een stuk beter gekund. Gewoon door je even te buigen over een standaardboodschap aan al je kopers dat dit heel specifieke werkhonden zijn die zo heet in de kop zitten dat je er met normaal boerenverstand niet mee over weg kunt.crutz schreef:Vooralsnog is er hup vanuit fokker en rei eigenaar die de ouders kennen, pup in het echt kennen, kunnen leren kennen en TS kennen. Had slechter gekund.Cleva schreef:Jezus christus, hou effe op die fokker zijn kont te kussen.
Gaan we nou allemaal heil staan wensen?
Die fokker heeft kennelijk een nietsvermoedende omstander de snoeiharde pup van de eeuw verkocht. Mag het een onsje minder met dat gehalleluja?
Als dat nou zo heel specifiek voor die kennel is, waarom hoor je dat dan niet als je bij die kennel een pup komt kopen?
Hou toch op. Ik heb een feilloos echolocatiesysteem voor lulkoek.
Jullie zitten je in te likken.
Feit blijft dat zowel TS als fokker genoeg hebben nagelaten

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Reu eigenaar toch ook. Als mijn reu zo'n vreselijke mens verslindende monsters zou voortbrengen zou die echt niet alles wat zich aanbiedt mogen dekken.
Maar gezien het een forum lid is treft reu eigenaar vast geen verantwoordelijkheid
Maar gezien het een forum lid is treft reu eigenaar vast geen verantwoordelijkheid

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hangt af van het doel waarmee de pups gefokt worden. Als de fokker praktijkhonden wil fokken, is de reu wel geschikt. Maar als het doel is om gewone huishonden te fokken niet. Reu-eigenaar heeft geen invloed op hoe de fokker vervolgens de honden aanbiedt. Dus als het doel voor de dekking was om pittige werkers te fokken, treft de reu-eigenaar geen blaam. Als de pups dan vervolgens als gewone huishonden verkocht worden, laat de fokker toch echt steken vallen, want die zou moeten weten dat de kans dat uit de combinatie honden komen die geschikt zijn voor gemiddelde sportieve beginnende bazen heel klein ismaart schreef:Reu eigenaar toch ook. Als mijn reu zo'n vreselijke mens verslindende monsters zou voortbrengen zou die echt niet alles wat zich aanbiedt mogen dekken.
-
- Zeer actief
zoals ik zei dus 

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ik kijk wat er van de nakomelingen bekend is uit eerdere nesten waar die naar verkocht zijn was (is) de insteek van de fok inderdaad een specifiek type werkhond.Fotogravinnetje schreef:Hangt af van het doel waarmee de pups gefokt worden. Als de fokker praktijkhonden wil fokken, is de reu wel geschikt. Maar als het doel is om gewone huishonden te fokken niet. Reu-eigenaar heeft geen invloed op hoe de fokker vervolgens de honden aanbiedt. Dus als het doel voor de dekking was om pittige werkers te fokken, treft de reu-eigenaar geen blaam. Als de pups dan vervolgens als gewone huishonden verkocht worden, laat de fokker toch echt steken vallen, want die zou moeten weten dat de kans dat uit de combinatie honden komen die geschikt zijn voor gemiddelde sportieve beginnende bazen heel klein ismaart schreef:Reu eigenaar toch ook. Als mijn reu zo'n vreselijke mens verslindende monsters zou voortbrengen zou die echt niet alles wat zich aanbiedt mogen dekken.
Forum lid of niet de reu eigenaar heeft de dekking gedaan bij iemand die voor een doel fokt wat bij de reu past (gezien verkopen uit het verleden)
Een fokker hoeft niet bij iedere verkoop “toestemming” te vragen aan de reu eigenaar.
En met 5 minuten Google gebruik had TS de hier eerder geplaatste karakteromschrijving van de vader van de pup gevonden. Google kon wel gebruikt worden om de keuze van de DH naar de HH om te zetten maar niet voor wat achtergrond info over de specifieke pup?
Ik hoop gewoon dat inmiddels de begeleiding goed is en dat ofwel TS er een wereld hond aan gaat krijgen ofwel dat tijdig ingezien wordt dat ze elders beter past, al is dat laatste nooit de insteek om een hond te nemen natuurlijk
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee niet iedere hond is werkgeschikt, maar deze lijnen hebben bewezen een groot percentage geschiktheid in de nakomelingen voort te brengenHeavy schreef:Worden honden dan echt als sporthond of huishond verkocht? Er zit in elk nest waarschijnlijk wel een hond die geschikt is voor de sport en er zal er ook een inzitten die ongeschikt is. Ik denk dat een fokker geen garantie zal geven dat een hond geschikt is als werk/ sporthond. Omdat dat ook van meerdere factoren afhankelijk is.
Een hond die ongeschik is voor de sport bij de ene baas zou zomaar bij een andere eigenaar wel geschikt kunnen zijn. Het is ook de combinatie hond en baas. En omgekeerd ook. Een hond die geschikt is voor de sport en bijvoorbeeld lichamelijke ongemakken krijgt en daardoor niet meer kan sporten die zal dan ook huishond worden
Wel is zeker dat het pittige honden zijn en ze eigenzinnig zijn. Dus waaks en als ze vinden dat er een reden is om te bijten dan vragen ze daar geen toestemming voor aan de baas. Dat had wel verteld mogen worden
En voorzover ik weet verkoopt de reu eigenaar om die reden eigen fok enkel aan mensen die inderdaad gaan werken of sporten met de hond en als dan gaande weg blijkt dat de hond niet of minder geschikt is kan deze een geschikt huis vinden.
Persoonlijk zeg ik dan liever via een werkhuis naar huishond als er zaken missen dan andersom, want als een hond als huishond weg moet is er vaak al wel wat fout gegaan (in deze gevallen dan, natuurlijk zijn er ook talloze andere herplaatssituaties te bedenken) en zijn er eigenlijk alleen maar verliezers
-
- Zeer actief
crutz schreef:Als ik kijk wat er van de nakomelingen bekend is uit eerdere nesten waar die naar verkocht zijn was (is) de insteek van de fok inderdaad een specifiek type werkhond.Fotogravinnetje schreef:Hangt af van het doel waarmee de pups gefokt worden. Als de fokker praktijkhonden wil fokken, is de reu wel geschikt. Maar als het doel is om gewone huishonden te fokken niet. Reu-eigenaar heeft geen invloed op hoe de fokker vervolgens de honden aanbiedt. Dus als het doel voor de dekking was om pittige werkers te fokken, treft de reu-eigenaar geen blaam. Als de pups dan vervolgens als gewone huishonden verkocht worden, laat de fokker toch echt steken vallen, want die zou moeten weten dat de kans dat uit de combinatie honden komen die geschikt zijn voor gemiddelde sportieve beginnende bazen heel klein ismaart schreef:Reu eigenaar toch ook. Als mijn reu zo'n vreselijke mens verslindende monsters zou voortbrengen zou die echt niet alles wat zich aanbiedt mogen dekken.
Forum lid of niet de reu eigenaar heeft de dekking gedaan bij iemand die voor een doel fokt wat bij de reu past (gezien verkopen uit het verleden)
Een fokker hoeft niet bij iedere verkoop “toestemming” te vragen aan de reu eigenaar.
En met 5 minuten Google gebruik had TS de hier eerder geplaatste karakteromschrijving van de vader van de pup gevonden. Google kon wel gebruikt worden om de keuze van de DH naar de HH om te zetten maar niet voor wat achtergrond info over de specifieke pup?
Ik hoop gewoon dat inmiddels de begeleiding goed is en dat ofwel TS er een wereld hond aan gaat krijgen ofwel dat tijdig ingezien wordt dat ze elders beter past, al is dat laatste nooit de insteek om een hond te nemen natuurlijk
er staat door de reu-eigenaar zelf boven al geschreven dat de moeder en oma huishondelijk gehouden (kunnen) worden. Dan kies je er nog steeds zelf voor om je monster een huishond te laten dekken. Je kunt als reu-eigenaar ook wel zelf een beetje nadenken als het al 2de generatie huishond is. (of het is allemaal wel wat overdreven gedoe natuurlijk, dat monsterlijk zijn

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is anders. Dat is vaak na een intensief werk leven bij een baas die een relatie opgebouwd heeft en weet wat de hond nodig heeft.Heavy schreef: Een hond die geschikt is voor de sport en bijvoorbeeld lichamelijke ongemakken krijgt en daardoor niet meer kan sporten die zal dan ook huishond worden
Of ze worden herplaatst, maar dat zijn vaak wel honden die een basis hebben en waar het karakter gevormd is en dat duidelijk is wat ze nodig hebben.
Een vriendin heeft een xhh reu uit vergelijkbare lijnen die met 7 jaar met pensioen ging van zijn werk als narcotica hond. Die leeft prima in huis, met haar kat, wandelt gezellig in drukkere gebieden, wel traint ze nog 2x in de week op de club en dagelijks kort thuis het knpv zoekhonden programma, dat werk, die uitdaging heeft hij nodig om te kunnen functioneren. MAAR probeer geen bal af te pakken. Dat heeft al meerdere gaatjes op geleverd.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Die fokker fokt alleen werkhonden. Al zijn nesten zijn uit deze lijnen. Dan kun je als reu eigenaar toch niet zien of hij ze als huishond weg doet om welke reden dan ook?maart schreef:crutz schreef:Als ik kijk wat er van de nakomelingen bekend is uit eerdere nesten waar die naar verkocht zijn was (is) de insteek van de fok inderdaad een specifiek type werkhond.Fotogravinnetje schreef:Hangt af van het doel waarmee de pups gefokt worden. Als de fokker praktijkhonden wil fokken, is de reu wel geschikt. Maar als het doel is om gewone huishonden te fokken niet. Reu-eigenaar heeft geen invloed op hoe de fokker vervolgens de honden aanbiedt. Dus als het doel voor de dekking was om pittige werkers te fokken, treft de reu-eigenaar geen blaam. Als de pups dan vervolgens als gewone huishonden verkocht worden, laat de fokker toch echt steken vallen, want die zou moeten weten dat de kans dat uit de combinatie honden komen die geschikt zijn voor gemiddelde sportieve beginnende bazen heel klein ismaart schreef:Reu eigenaar toch ook. Als mijn reu zo'n vreselijke mens verslindende monsters zou voortbrengen zou die echt niet alles wat zich aanbiedt mogen dekken.
er staat door de reu-eigenaar zelf boven al geschreven dat de moeder en oma huishondelijk gehouden (kunnen) worden. Dan kies je er nog steeds zelf voor om je monster een huishond te laten dekken. Je kunt als reu-eigenaar ook wel zelf een beetje nadenken als het al 2de generatie huishond is. (of het is allemaal wel wat overdreven gedoe natuurlijk, dat monsterlijk zijn)

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
je ziet toch hoe hij ze zelf houdt
maar goed, een teef is voor velen nog steeds van ondergeschikt belang. Die moet niet werken natuurlijk, die is géén werkhond. De baarmoeder is enkel en alleen van belang

maar goed, een teef is voor velen nog steeds van ondergeschikt belang. Die moet niet werken natuurlijk, die is géén werkhond. De baarmoeder is enkel en alleen van belang

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar een fokker hoeft toch niet te werken met zn hond om een werkhond te fokken?maart schreef:je ziet toch hoe hij ze zelf houdt![]()

-
- Zeer actief
wat maakt dan het verschil dat een pup eigenaar er wél mee moet werken?malinois schreef:Maar een fokker hoeft toch niet te werken met zn hond om een werkhond te fokken?maart schreef:je ziet toch hoe hij ze zelf houdt![]()
dus als TS gewoon jaarlijks zijn teef laat werpen, zal het probleemloos zijn? Dan vallen de belangen die ze nu heeft, ineens weg?

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dick heeft toch ook in het verleden genoeg teven uit eigen lijn afgericht (en zijn NK deelname was ook met een teef in de tijd dat er eigenlijk nog amper met teven gewerkt werd)maart schreef:je ziet toch hoe hij ze zelf houdt![]()
Maar idd helaas denken er velen in die wereld dat de teef vooral denkt met de baarmoeder

Een teef uit mijn eerste nest met de xHH had op 11 maanden zelf pups en voor ze 6 jaar oud was al 7 nesten voortgebracht

-
- Zeer actief
dat zie je al in de lijn van de teef bij deze. Geboren mei 2010, dood oktober 2011. Maar wel een nest op de wereld gezetcrutz schreef:Dick heeft toch ook in het verleden genoeg teven uit eigen lijn afgericht (en zijn NK deelname was ook met een teef in de tijd dat er eigenlijk nog amper met teven gewerkt werd)maart schreef:je ziet toch hoe hij ze zelf houdt![]()
Maar idd helaas denken er velen in die wereld dat de teef vooral denkt met de baarmoeder![]()
Een teef uit mijn eerste nest met de xHH had op 11 maanden zelf pups en voor ze 6 jaar oud was al 7 nesten voortgebrachthelaas en nee kan er absoluut niet achter staan, was ook niet bij de eigenaar waar ik haar aan verkocht had, maar gebeurd helaas nog steeds in die wereld.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Als de fokker zijn teven in kennels houdt zijn t nog steeds huishonden he voor de gemiddelde knpv-er als hij er niet mee werkt. Daarnaast heeft die fokker al iets meer ervaring met dit type honden als ts. Nee dan zal t zeker niet weg zijn want ervaring krijg je niet door een teef laten werpen. Weet jij wat die fokker gedaan heeft? Voor hetzelfde geldt heeft hij jaren getraind en fokt nu alleen nog maar.maart schreef:wat maakt dan het verschil dat een pup eigenaar er wél mee moet werken?malinois schreef:Maar een fokker hoeft toch niet te werken met zn hond om een werkhond te fokken?maart schreef:je ziet toch hoe hij ze zelf houdt![]()
dus als TS gewoon jaarlijks zijn teef laat werpen, zal het probleemloos zijn? Dan vallen de belangen die ze nu heeft, ineens weg?

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ehhhhh WAT?? Nee een fokteef hoeft geen topsport of gecertificeerde werkhond te zijn, maar een vorm van geestelijke uitdaging in passend bij het type hond is toch wel het minste.malinois schreef:Maar een fokker hoeft toch niet te werken met zn hond om een werkhond te fokken?maart schreef:je ziet toch hoe hij ze zelf houdt![]()
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Het hoeft niet zeg ik om een werkhond te fokken. Natuurlijk is dat ideaal maar ook jij weet dat dit in dat wereldje niet altijd gebruikelijk is.crutz schreef:Ehhhhh WAT?? Nee een fokteef hoeft geen topsport of gecertificeerde werkhond te zijn, maar een vorm van geestelijke uitdaging in passend bij het type hond is toch wel het minste.malinois schreef:Maar een fokker hoeft toch niet te werken met zn hond om een werkhond te fokken?maart schreef:je ziet toch hoe hij ze zelf houdt![]()
En ik zeg niet dat t postitief is he... is gewoon een gegeven.

-
- Zeer actief
nee,weet jij het?malinois schreef:Als de fokker zijn teven in kennels houdt zijn t nog steeds huishonden he voor de gemiddelde knpv-er als hij er niet mee werkt. Daarnaast heeft die fokker al iets meer ervaring met dit type honden als ts. Nee dan zal t zeker niet weg zijn want ervaring krijg je niet door een teef laten werpen. Weet jij wat die fokker gedaan heeft? Voor hetzelfde geldt heeft hij jaren getraind en fokt nu alleen nog maar.maart schreef:wat maakt dan het verschil dat een pup eigenaar er wél mee moet werken?malinois schreef:Maar een fokker hoeft toch niet te werken met zn hond om een werkhond te fokken?maart schreef:je ziet toch hoe hij ze zelf houdt![]()

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Daarom vroeg ik ook aan TS of hij weet wat de fokker bedoelt met 'huishond' als hij het heeft over dat zijn teef huishond is. Maar TS heeft die vraag verkeerd begrepen denk ik want ik kreeg als antwoord wat zijn eigen visie op huishond is, dus het is nog steeds de vraag wat de fokker er voor zijn teef onder verstaat.maart schreef:nee,weet jij het?TS schrijft dat het al 2de generatie huishond is, reu-eigenaar ook, dus denk dan niet zozeer aan kennels nee, maar aan leuke, lieve, vrolijke fijne honden.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik niet als ik maar 1 sec een blik werp op bloedlijnen.nlmaart schreef:nee,weet jij het?malinois schreef:Als de fokker zijn teven in kennels houdt zijn t nog steeds huishonden he voor de gemiddelde knpv-er als hij er niet mee werkt. Daarnaast heeft die fokker al iets meer ervaring met dit type honden als ts. Nee dan zal t zeker niet weg zijn want ervaring krijg je niet door een teef laten werpen. Weet jij wat die fokker gedaan heeft? Voor hetzelfde geldt heeft hij jaren getraind en fokt nu alleen nog maar.maart schreef:wat maakt dan het verschil dat een pup eigenaar er wél mee moet werken?malinois schreef:Maar een fokker hoeft toch niet te werken met zn hond om een werkhond te fokken?
dus als TS gewoon jaarlijks zijn teef laat werpen, zal het probleemloos zijn? Dan vallen de belangen die ze nu heeft, ineens weg?TS schrijft dat het al 2de generatie huishond is, reu-eigenaar ook, dus denk dan niet zozeer aan kennels nee, maar aan leuke, lieve, vrolijke fijne honden.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
En er is door Selena ook al geschreven dat het een ander type hond is. Wat ik ook prima verwacht omdat de invloed van de reu die ook over de vader terugkomt in het geval van de teef minimaal is.maart schreef:nee,weet jij het?malinois schreef:Als de fokker zijn teven in kennels houdt zijn t nog steeds huishonden he voor de gemiddelde knpv-er als hij er niet mee werkt. Daarnaast heeft die fokker al iets meer ervaring met dit type honden als ts. Nee dan zal t zeker niet weg zijn want ervaring krijg je niet door een teef laten werpen. Weet jij wat die fokker gedaan heeft? Voor hetzelfde geldt heeft hij jaren getraind en fokt nu alleen nog maar.maart schreef:wat maakt dan het verschil dat een pup eigenaar er wél mee moet werken?malinois schreef:Maar een fokker hoeft toch niet te werken met zn hond om een werkhond te fokken?
dus als TS gewoon jaarlijks zijn teef laat werpen, zal het probleemloos zijn? Dan vallen de belangen die ze nu heeft, ineens weg?TS schrijft dat het al 2de generatie huishond is, reu-eigenaar ook, dus denk dan niet zozeer aan kennels nee, maar aan leuke, lieve, vrolijke fijne honden.
Over haar (de moeder dus) lijnen zitten wel degelijk honden die prima als huishond kunnen en wat leuke, lieve, vrolijke en fijne honden kan geven.
De vader van dit nest heeft (waarschijnlijk) een andere kant boven gehaald doordat het op specifieke lijnen achter de teef teruggefokt is.
Dat het een ander type hond is dan moeder en oma is dan ook zeer aannemelijk
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!
Ik wel. Zeker over de vaderlijn vd teef. Werkers maar fijne open en sociale hondenmalinois schreef:Ik niet als ik maar 1 sec een blik werp op bloedlijnen.nlmaart schreef:nee,weet jij het?malinois schreef:Als de fokker zijn teven in kennels houdt zijn t nog steeds huishonden he voor de gemiddelde knpv-er als hij er niet mee werkt. Daarnaast heeft die fokker al iets meer ervaring met dit type honden als ts. Nee dan zal t zeker niet weg zijn want ervaring krijg je niet door een teef laten werpen. Weet jij wat die fokker gedaan heeft? Voor hetzelfde geldt heeft hij jaren getraind en fokt nu alleen nog maar.maart schreef: wat maakt dan het verschil dat een pup eigenaar er wél mee moet werken?
Alleen ik zie ook waar er op teruggefokt wordt met deze combinatie

- dagmar88
- Zeer actief
Hoeveel blijven hun hele leven bij de eerste eigenaar?crutz schreef: Maar idd helaas denken er velen in die wereld dat de teef vooral denkt met de baarmoeder![]()
Een teef uit mijn eerste nest met de xHH had op 11 maanden zelf pups en voor ze 6 jaar oud was al 7 nesten voortgebrachthelaas en nee kan er absoluut niet achter staan, was ook niet bij de eigenaar waar ik haar aan verkocht had, maar gebeurd helaas nog steeds in die wereld.
Een pup als deze zou niet beschikbaar moeten zijn voor particulieren. De eigenaar van de dekreu is net zo goed verantwoordelijk voor iedere nakomeling.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dar laatste dus. Als ik als onervaren eigenaar een hollander zoek als gezellige vrolijke huishond haal ik geen Van Leeuwen. Dan zoek ik in t segment showlijnen welke puur als huishond gefokt worden over t algemeen.crutz schreef:Ik wel. Zeker over de vaderlijn vd teef. Werkers maar fijne open en sociale hondenmalinois schreef:Ik niet als ik maar 1 sec een blik werp op bloedlijnen.nlmaart schreef:nee,weet jij het?malinois schreef: Als de fokker zijn teven in kennels houdt zijn t nog steeds huishonden he voor de gemiddelde knpv-er als hij er niet mee werkt. Daarnaast heeft die fokker al iets meer ervaring met dit type honden als ts. Nee dan zal t zeker niet weg zijn want ervaring krijg je niet door een teef laten werpen. Weet jij wat die fokker gedaan heeft? Voor hetzelfde geldt heeft hij jaren getraind en fokt nu alleen nog maar.TS schrijft dat het al 2de generatie huishond is, reu-eigenaar ook, dus denk dan niet zozeer aan kennels nee, maar aan leuke, lieve, vrolijke fijne honden.
Alleen ik zie ook waar er op teruggefokt wordt met deze combinatie

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Sowieso worden honden na africhten verkocht. Dat ze niet bij hun eerste eigenaar blijven is dan ook vrij normaal.dagmar88 schreef:Hoeveel blijven hun hele leven bij de eerste eigenaar?crutz schreef: Maar idd helaas denken er velen in die wereld dat de teef vooral denkt met de baarmoeder![]()
Een pup als deze zou niet beschikbaar moeten zijn voor particulieren. De eigenaar van de dekreu is net zo goed verantwoordelijk voor iedere nakomeling.
Alleen vaak niet voor de 9 maanden al en dan ook nog met de eerste loopsheid gedekt
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Is die zware inteelt normaal bij de werkhonden? Een teef die door haar eigen vader gedekt is, en de teef daaruit werd gedekt door een reu waarvan de opa weer diezelfde vader was. Ik kijk daar echt van op. Je wil toch vitale dieren fokken?

- Crescent
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik praat voor mijn beurt want ik heb er geen verstand van, maar volgens mij heet dat "lijnenteelt" en komt wel veelvuldig voor bij alle diersoorten met een bepaald fokdoel.Lothian schreef:Is die zware inteelt normaal bij de werkhonden? Een teef die door haar eigen vader gedekt is, en de teef daaruit werd gedekt door een reu waarvan de opa weer diezelfde vader was. Ik kijk daar echt van op. Je wil toch vitale dieren fokken?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Lijnteelt en terugfokken zijn eufemismen voor inteelt. Je legt er heel sterk type mee vast maar ten koste van vitaliteit en robuustheid.
In de intensieve veehouderij wordt het veel gedaan: er worden "zuivere lijnen" gefokt, wat neerkomt op een zwaar ingeteelde aparte moeder- en vaderdierlijn. De uiteindelijke productiedieren waar we het vlees en de eieren van eten zijn kruisingen van die (onverwante) lijnen waardoor je alsnog een vitaal dier hebt. Zodra je namelijk onverwante lijnen kruist zijn de nakomelingen zelf niet meer ingeteeld.
Om eenzelfde systeem aan te houden voor honden vind ik echt bijzonder hoor.
In de intensieve veehouderij wordt het veel gedaan: er worden "zuivere lijnen" gefokt, wat neerkomt op een zwaar ingeteelde aparte moeder- en vaderdierlijn. De uiteindelijke productiedieren waar we het vlees en de eieren van eten zijn kruisingen van die (onverwante) lijnen waardoor je alsnog een vitaal dier hebt. Zodra je namelijk onverwante lijnen kruist zijn de nakomelingen zelf niet meer ingeteeld.
Om eenzelfde systeem aan te houden voor honden vind ik echt bijzonder hoor.