Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Ongelezen bericht door crutz »

~Suzanne~ schreef:
Nanna schreef:
Hammetime schreef:
dagmar88 schreef:
Waar twijfel je over?
Of ik de pup niet gewoon kan houden.
Als je haar alleen maar als gezellige huishond wilt zou ik dat niet doen. Maar als je met hulp van kenners van deze lijn wat met haar gaat doen dan zou ik zeggen ga ervoor.
Eerlijk gezegd ben ik het hier wel mee eens. Waarbij ik wel denk dat "wat ermee gaan doen" beslist meer is dan 1 x per week behendigheid of speuren oid... ik denk, op basis van wat ik las in dit topic, dat echt africhtingswerk aangewezen is.. maar daar heb je dus geen ervaring mee, of affiniteit... tsja....

Kijk, alles is tot op zekere hoogte maakbaar, maar een paar zaken in combinatie met elkaar zouden mij wat terughoudend maken; het is de eerste hond van TS, het is een hond uit, zo ik het begrijp van de kenners, zeer pittige lijnen. Het KAN goed gaan... maar als het fout gaat? Hoe fout gaat het dan?
Dan is het beter "nu" afscheid te nemen, te herplaatsen of terug naar de fokker te doen (da's dus wezenlijk anders dan verkopen) dan te wachten tot je helemaal zeker weet dat het je niet gaat lukken. Dan ben je nog meer gehecht maar vooral: dat kan de pup schaden in mijn beleving. Ik denk, puur op basis van wat ik gelezen heb in dit topic, dat deze specifieke pup, uit deze lijnen, bij een (veel) meer ervaren baas beter tot haar recht komt.

Suzanne
Idd meer dan 1x per week agility of speuren, maar het hoeft echt niet specifiek bijtwerk te zijn, werk ie in diverse variaties mogelijk en voldoende mits uitdagend genoeg

Het belangrijkste is dat niet de standaard KC mensen zich er mee bemoeien omdat die inderdaad vaak er vanuit gaan dat zo 1x per week wat doen genoeg is en het type hond niet kennen.

Maar dat punt lijkt getackeld te zijn en als TS zin heeft de tijd er in te steken is herplaatsen niet noodzakelijk lijkt me
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hammetime »

Cleva schreef:Nou, dan zou ik daag gewoon voor kiezen.
Ja, ik vind Benthe nog steeds leuk en ik heb geen referenties, maar volgens mij gaat het wel goed. Ze accepteert mij als baas en als ze niet teveel afgeleid is doet ze wat ik wil. Verder sloopt ze niks in huis en het zitten en hierkomen zit er goed in.
Oke, genoeg voor nu.
Ze ket je en volgt je commando's op als ze ze kent.
Nu wordt het tijd om vertrouwen op te bouwen.
Ze moet leren dat jij er bent om haar te helpen als ze het niet meer snapt.
Zo krijg je een veel beter luisterende hond. Een hond die uit eigenbelang altijd een oortje op je gericht heeft.

Over en weer. Zij doet haar ding, jij doet jouw ding.
Op die manier kun je je hond aan de afspraken houden. Oorzaak-gevolg moet bij honden maar een kant op werken waar bij jij de veroorzaker bent.
Ze zal proberen de regie te pakken en dat moet je zien aankomen. Niet corrigeren, gewoon via je eigen handling niet toestaan. Geen keuzes geven.

Ongetwijfeld heel ingewikkeld maar dat is nou precies waarom mensen betwijfelen of je dat snel genoeg op kunt pakken.
Ben je in staat en bereid om je te laten instrueren?
Ja, tot op zekere hoogte ben ik daar bereid toe. Maar ik houd wel zelf de eindregie. Ik ga een uitdaging niet uit de weg en misschien ontdek ik door Benthe wel verborgen talenten.
Hammetime
Zeer actief

Cleva schreef:
Hammetime schreef:
Cleva schreef:Ben je in staat en bereid om je te laten instrueren?
Ja, tot op zekere hoogte ben ik daar bereid toe. Maar ik houd wel zelf de eindregie.
Ja, dat is logisch en ook goed.

Waar woon je?
Regio Leeuwarden.
Hammetime
Zeer actief

crutz schreef: Idd meer dan 1x per week agility of speuren, maar het hoeft echt niet specifiek bijtwerk te zijn, werk ie in diverse variaties mogelijk en voldoende mits uitdagend genoeg

Het belangrijkste is dat niet de standaard KC mensen zich er mee bemoeien omdat die inderdaad vaak er vanuit gaan dat zo 1x per week wat doen genoeg is en het type hond niet kennen.

Maar dat punt lijkt getackeld te zijn en als TS zin heeft de tijd er in te steken is herplaatsen niet noodzakelijk lijkt me
Ik merk dat Benthe het fantastisch vindt om achter een voetbal aan te rennen en als ze 'm te pakken heeft gromt ze zelfs een beetje. Een training met jaagelementen zal haar denk ik wel liggen.
Hammetime
Zeer actief

Heavy schreef:
Hammetime schreef:
crutz schreef: Idd meer dan 1x per week agility of speuren, maar het hoeft echt niet specifiek bijtwerk te zijn, werk ie in diverse variaties mogelijk en voldoende mits uitdagend genoeg

Ik merk dat Benthe het fantastisch vindt om achter een voetbal aan te rennen en als ze 'm te pakken heeft gromt ze zelfs een beetje. Een training met jaagelementen zal haar denk ik wel liggen.
Kan je de bal ook weer afpakken? Het is een herder. Alle herders gaan graag achter een bal aan . Maar je kan haar ook leren dat ze beloond wordt als ze de bal terug brengt naar jou . Dat grommen kan buitdrift zijn
Ze apporteert wel andere dingen maar de bal niet. En ze laat hem inderdaad niet zomaar afpakken. Dat lijkt een spel voor haar. Ik probeer haar de bal met mijn voeten af te pakken en zij beschermt de bal. Lukt het mij rent ze er achteraan om de bal weer te beschermen tegen mij. Hierbij bijt ze niet in mijn voeten of broek. Ik let er uiteraard op dat ik haar niet raak.
Kaylee#
Actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Hammetime schreef:

Dat is dus de buitdrift die erin gefokt is. (houden wat je met je bek gevangen hebt)
zou dit apsoluut niet stimuleren omdat er een punt komt dat ze gaat grommen als je het wil afpakken en ze een correctie daarvoor krijgt waarop ze jouw bijt.
nu nog grappig maar als ze een jaar is en terug bijt is het niet meer zo grappig.

Kijk anders of er in de buurt een KNPV zit die basis zoekhond traint. Dit is vaak met mensen die zeker ervaring hebben met de KNPV maar op een heel andere manier met hun honden trainen dan waar ze echt trainen voor het politiehonden certificaat. Vaak zijn dit ook mensen die hun hond gewoon houden ipv door verkopen na de keuring.
Hammetime
Zeer actief

Kaylee# schreef:
Hammetime schreef:

Dat is dus de buitdrift die erin gefokt is. (houden wat je met je bek gevangen hebt)
zou dit apsoluut niet stimuleren omdat er een punt komt dat ze gaat grommen als je het wil afpakken en ze een correctie daarvoor krijgt waarop ze jouw bijt.
nu nog grappig maar als ze een jaar is en terug bijt is het niet meer zo grappig.
De buitdrift zit er heel sterk in ja, dat is duidelijk te merken. Met apporteren heeft ze ook vaak de neiging het object te houden.
Kaylee# schreef:Kijk anders of er in de buurt een KNPV zit die basis zoekhond traint. Dit is vaak met mensen die zeker ervaring hebben met de KNPV maar op een heel andere manier met hun honden trainen dan waar ze echt trainen voor het politiehonden certificaat. Vaak zijn dit ook mensen die hun hond gewoon houden ipv door verkopen na de keuring.
Zal wel even horen!
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

dagmar88 schreef:
Cleva schreef:Wat ik apart vind is dat er kennelijk dit soort pups aan leken verkocht worden door fokkers die per mutvol veren geïntroduceerd krijgen.
Tja. Wat in die hoek normaal gevonden wordt, daar heb je als leek je muil maar over te houden.
Dit wil ik toch even rechtzetten want komt al vaker voorbij.
Niemand hier kent de fokker(s) van Benthe. Een aantal mensen hier kennen de eigenaren van de vaderhond, maar dat is dus niet de fokker.
En nog iets wat ik ergens voorbij zag komen wat niet klopt, deze honden zijn verre van nerveus.

TS, het basis zoek honden programma van de KNPV is een ontzettend leuk programma om te trainen, ik zou eens kijken waar dat bij je in de buurt gegeven wordt. :ok:
Gr. Aniek

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Budkes schreef:
dagmar88 schreef:
Cleva schreef:Wat ik apart vind is dat er kennelijk dit soort pups aan leken verkocht worden door fokkers die per mutvol veren geïntroduceerd krijgen.
Tja. Wat in die hoek normaal gevonden wordt, daar heb je als leek je muil maar over te houden.
Dit wil ik toch even rechtzetten want komt al vaker voorbij.
Niemand hier kent de fokker(s) van Benthe. Een aantal mensen hier kennen de eigenaren van de vaderhond, maar dat is dus niet de fokker.
Wat fijn dat je even dingen recht komt zetten die niet gezegd worden.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Dit is wel het meest bijzondere topic in mijn hf loopbaan
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

Vanmiddag komt de fokker bij me langs, maar eigenlijk vraag ik me af of je op de leeftijd van twaalf weken al echt kan zien of een pup mogelijk een probleemhond zal worden.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hammetime schreef:Vanmiddag komt de fokker bij me langs, maar eigenlijk vraag ik me af of je op de leeftijd van twaalf weken al echt kan zien of een pup een probleemhond zal worden.
Of het een probleemhond wordt zie je niet. Je ziet wel of bepaalde driften sturing nodig hebben.
Je ziet ook de interactie tussen pup en baas.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Hammetime
Zeer actief

Inge schreef:
Hammetime schreef:Vanmiddag komt de fokker bij me langs, maar eigenlijk vraag ik me af of je op de leeftijd van twaalf weken al echt kan zien of een pup een probleemhond zal worden.
Of het een probleemhond wordt zie je niet. Je ziet wel of bepaalde driften sturing nodig hebben.
Je ziet ook de interactie tussen pup en baas.
Oké, een maat van me die al tientallen jaren honden heeft was hier twee weken geleden. Hij vond het goed om te zien dat het hondje rustig bij mijn voeten ging slapen toen hij hier was. Het zal me benieuwen wat de fokker zegt.
chielwellenberg
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door chielwellenberg »

Hammetime schreef:Vanmiddag komt de fokker bij me langs, maar eigenlijk vraag ik me af of je op de leeftijd van twaalf weken al echt kan zien of een pup mogelijk een probleemhond zal worden.
Ben benieuwd! Lijkt mij ook niet dat je nu al kunt zien of het een probleemhond word. Maar denk dat bepaalde karaktertrekken al wel aanwezig zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hammetime
Zeer actief

chielwellenberg schreef:
Hammetime schreef:Vanmiddag komt de fokker bij me langs, maar eigenlijk vraag ik me af of je op de leeftijd van twaalf weken al echt kan zien of een pup mogelijk een probleemhond zal worden.
Ben benieuwd! Lijkt mij ook niet dat je nu al kunt zien of het een probleemhond word. Maar denk dat bepaalde karaktertrekken al wel aanwezig zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bij katten is het karakter van het kitten vaak een voorteken van hoe ze wordt als volwassen kat. Ik kan me voorstellen dat dit bij honden net zo is, maar zoals bekend is dit mijn eerste hond.
Hammetime
Zeer actief

Cleva schreef:
Hammetime schreef:Vanmiddag komt de fokker bij me langs

Haha. Nou. Kan hij je achteraf nog even uitleggen waar je mee opgezadeld bent.
Bij mij hoefde hij niet langs te komen.
Hoezo niet, had je de pup op hem afgestuurd?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Hammetime schreef:
Cleva schreef:

Omdat hij je VOOR verkoop had moeten voorlichten over de lijnen en mogelijke karakter eigenschappen ;)
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik benader ook soms een Hollandse herder fokker en die zeggen steevast dat je ze ook gewoon als huishond kan houden.
Kan beide zeggen ze dan.
Succes met je pup . Ik vind dat de fokker jouw beter had moeten informeren :ok:
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

crutz schreef:
Hammetime schreef:
Cleva schreef:

Omdat hij je VOOR verkoop had moeten voorlichten over de lijnen en mogelijke karakter eigenschappen ;)
Dan neemt ie hem maar terug als dat zo is. Want ik trek zeker aan de bel als hier ellende van komt. Temeer omdat ik duidelijk kenbaar heb gemaakt dat het mijn eerste hond is etc.
Laatst gewijzigd door Hammetime op 18 aug 2019 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Pepie schreef:Ik benader ook soms een Hollandse herder fokker en die zeggen steevast dat je ze ook gewoon als huishond kan houden.
Kan beide zeggen ze dan.
Stamboom, werklijnen, wat voor werklijnen?
Want er zijn er waar het prima mee kan
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

crutz schreef:
Pepie schreef:Ik benader ook soms een Hollandse herder fokker en die zeggen steevast dat je ze ook gewoon als huishond kan houden.
Kan beide zeggen ze dan.
Wil hierna ook een Hollandse herder.
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

Kan beide zeggen ze dan.
Klopt, dat is mij ook verteld.
Pepie schreef:Succes met je pup . Ik vind dat de fokker jouw beter had moeten informeren :ok:
Ja dat vind ik ook. Eerlijkheidshalve had ik van de koop afgezien als ik door hem gewezen was op hetgeen hier in het topic benoemd is.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Ga ook op je eigen gevoel af.
Doe de hond straks niet weg alleen omdat anderen dat adviseren.

Praat er maar eens rustig over met de fokker, en laat het gesprek dan eerst eens rustig tot je door dringen, voordat je een evt. Beslissing neemt.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Emma schreef:
Praat er maar eens rustig over met de fokker, en laat het gesprek dan eerst eens rustig tot je door dringen, voordat je een evt. Beslissing neemt.
Om eerlijk te zijn heb ik geen hoge pet op van de fokker, dus waarom zou hij vanmiddag wel een eerlijk advies geven, dat heeft hij/zij voor de verkoop ook niet gedaan.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Probleem is denk ik ook dat je als ervaren fokker en houder van 1 (lijn in een) ras zo gewend kunt zijn aan bepaalde gedragingen en hoe je omgaat met je honden dat je de impact van die gedragingen onderschat en het gemak van het omgaan met bepaalde kenmerken overschat.
Zo zag ik een tijdje geleden iemand reageren op Gait op een voor hem in feite veel te sterke manier (kan Gait gelukkig hebben, Elco was er waarschijnlijk diep van onder de indruk geweest). Dat was iemand die gewend is aan franse bul en labrador. Toen realiseerde ik me ook dat de zachte, vriendelijke aanpak die ik bij Elco en Gait gebruik inderdaad ongeschikt is voor andere rassen en dat ook lang niet iedereen met zulke zachte hondjes om zal kunnen gaan (en dan behoort Gait nog wel tot de steviger karakters binnen het ras).
Het is goed, zowel voor de fokker als voor de pupkoper, om je bewust te zijn van dit fenomeen. Helemaal als je een type fokt dat afwijkt van het gemiddelde in het ras
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Pepie schreef:
crutz schreef:
Kan beide zeggen ze dan.
Wil hierna ook een Hollandse herder.
Waarvoor, welke lijnen zoek je in, met of zonder stamboom?
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Kan beide zeggen ze dan.
Er is nogal een verschil tussen de doorsnee stamboom Hollandse Herder en een stamboomloze Hollandse Herder die specifiek gefokt is op werkeigenschappen.
Laten we dat vooral duidelijk hebben.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

"Apart" eigenlijk hoe er op de diverse partijen (fokker, eigenaar reu én TS) afgegeven wordt zonder überhaupt te weten hoe het één en ander in elkaar steekt.
Misschien is dit teefje juist wel perfect geschikt om als huishond te gaan dienen en heeft de fokker daarom deze pup juíst aan TS verkocht. Niemand weet dit, en de enige die daar antwoord op kan geven zit hier helemaal niet.
Ook komt er 'advies' voorbij terwijl men deze lijnen helemaal niet kent en wat bij opvolgen daarvan bijna garant staat voor mislukking.

Ik heb de afgelopen jaren meerdere honden uit deze lijn gehad (en diverse anderen ook van dichtbij meegemaakt), 2 van mij waren bijvoorbeeld zeer licht ontvlambare honden (1 overgenomen vóór de leeftijd van 7 á 8 maanden omdat de eigenaren hem niet meer konden handelen en 1 via Gaus vanuit inbeslagname gekregen en waar hun niet verder mee kwamen omdat ze alleen maar een positieve aanpak hanteerden, wat hij ook erkende en wat de reden was om deze te herplaatsen binnen africhting, wat overigens ook een eis van Justitie was voor vrijgave). Met corrigeren aan de lijn bijv. draaiden deze zich gerust om om serieus voor mij te komen waardoor ik met eentje zelfs een tijdje met muilkorf heb moeten oefenen (die had mij vergelijkbaar met de foto's van Crutz te pakken gehad). Naderhand waren deze gewoon betrouwbare (en vooral voorspelbare) honden waarmee nooit meer iets onwenselijks gebeurt is.
Een andere, zowel van vader als moeders kant Wibo erin, was echter een reu die zeer sociaal was en ook prima geschikt zou zijn als alleen maar gezinshond. Daarnaast bezat die echter ook ruim voldoende kwaliteiten om als sporthondje te gebruiken (deze heb ik ook alleen als huishond aangehouden).

Van sommige pups zie je meteen al wat voor karakters het gaan worden (sociaal, licht ontvlambaar etc.), anderen ontwikkelen zich pas na enkele maanden en zie je mentaal groeien.
Ik zou ook niet over een nacht ijs gaan en het gewoon aankijken. Misschien gaat alles wel prima en heb je er een wereldhondje aan, merk je dat je haar niet de baas kunt dan is het nog vroeg genoeg om te herplaatsen (maar in dat geval zeker níet uitstellen want dat gaat van kwaad tot erger!)

Die bewakingsdrift zou ik dus wel zeker z.s.m. mee aan de gang gaan (als je niet weet hoe, dan met ervaren begeleiding), dat is iets wat ik bij bijna alle xHH (uit deze specifieke lijn) voorbij zag komen en wat toch wel een puntje is om zéker in de gaten te houden! Zolang je ook niet weet hoe dit aan te pakken zou ik dat soort spelletjes met bal voorlopig ook echt achterwege laten, hoe vaker ze dit 'spelletje' wint des te meer die kop erop komt. Dit type pups onderschatten is denk ik, de meest gemaakte fout.
Is dat nu zo slecht...? Als je hier als baas mee weet om te gaan niet maar besef wel dat als jij hem straks probleemloos iets weet af te pakken dat dat waarschijnlijk niet opgaat voor anderen in jouw omgeving, óók door kinderen niet. Dat is dus een punt om altijd op te letten (geen ballen/speeltjes in tuin waar hond en kinderen bijv. samen zijn). Daarentegen kan het ook wél prima gaan, maar dat weet je nooit vtv... (2 van mijn 'Leeuwen' speelden gewoon apporteer spelletjes met mijn (destijds) jonge dochters, iets wat ik de eerste maanden never nooit verwacht had omdat ik hem in het begin ook niks kon afnemen, integendeel...)

Voor de rest een prachtige pup met typerend hoofd, heel veel plezier met haar...

Geloof mij, bij sommige zie je meteen of er 'een kop op zit', óf dat dan ook een probleemhond wordt is niet altijd gezegd... Voorbeeldje (ook 'Leeuwtjes'): Klik... (Maar ja, wat is een probleemhond ? Deze worden ook al snel zo betiteld terwijl het probleem gewoon ligt bij een verkeerde aanpak...)
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Ja, want dat was nog niet driehonderdvijfentachtigduizend keer gezegd.
Blijkbaar was dat Pepie nog niet duidelijk gezien de opmerking dat de fokkers die ze benaderd hebben ook zeggen dat huishond prima kan. Daarom mijn vraag wat voor type HH, want zoals Laura ook al eerder schreef kan dat met een stamboom hh prima en met bepaalde werk gefokte lijnen ook. De door pepie benaderde fokkers kunnen dan ook prima gelijk hebben afhankelijk van de achtergrond
Hammetime
Zeer actief

Tony schreef:"Apart" eigenlijk hoe er op de diverse partijen (fokker, eigenaar reu én TS) afgegeven wordt zonder überhaupt te weten hoe het één en ander in elkaar steekt.
Misschien is dit teefje juist wel perfect geschikt om als huishond te gaan dienen en heeft de fokker daarom deze pup juíst aan TS verkocht. Niemand weet dit, en de enige die daar antwoord op kan geven zit hier helemaal niet.
Ook komt er 'advies' voorbij terwijl men deze lijnen helemaal niet kent en wat bij opvolgen daarvan bijna garant staat voor mislukking.
Volgens de fokker was dit hondje erg geschikt voor mij en mijn wensen. Zonet is hij wezen kijken en was heel positief. Niks dan lof.
Tony schreef:Ik heb de afgelopen jaren meerdere honden uit deze lijn gehad (en diverse anderen ook van dichtbij meegemaakt), 2 van mij waren bijvoorbeeld zeer licht ontvlambare honden (1 overgenomen vóór de leeftijd van 7 á 8 maanden omdat de eigenaren hem niet meer konden handelen en 1 via Gaus vanuit inbeslagname gekregen en waar hun niet verder mee kwamen omdat ze alleen maar een positieve aanpak hanteerden, wat hij ook erkende en wat de reden was om deze te herplaatsen binnen africhting, wat overigens ook een eis van Justitie was voor vrijgave). Met corrigeren aan de lijn bijv. draaiden deze zich gerust om om serieus voor mij te komen waardoor ik met eentje zelfs een tijdje met muilkorf heb moeten oefenen (die had mij vergelijkbaar met de foto's van Crutz te pakken gehad). Naderhand waren deze gewoon betrouwbare (en vooral voorspelbare) honden waarmee nooit meer iets onwenselijks gebeurt is.
Een andere, zowel van vader als moeders kant Wibo erin, was echter een reu die zeer sociaal was en ook prima geschikt zou zijn als alleen maar gezinshond. Daarnaast bezat die echter ook ruim voldoende kwaliteiten om als sporthondje te gebruiken (deze heb ik ook alleen als huishond aangehouden).

Van sommige pups zie je meteen al wat voor karakters het gaan worden (sociaal, licht ontvlambaar etc.), anderen ontwikkelen zich pas na enkele maanden en zie je mentaal groeien.
Ik zou ook niet over een nacht ijs gaan en het gewoon aankijken. Misschien gaat alles wel prima en heb je er een wereldhondje aan, merk je dat je haar niet de baas kunt dan is het nog vroeg genoeg om te herplaatsen (maar in dat geval zeker níet uitstellen want dat gaat van kwaad tot erger!)

Die bewakingsdrift zou ik dus wel zeker z.s.m. mee aan de gang gaan (als je niet weet hoe, dan met ervaren begeleiding), dat is iets wat ik bij bijna alle xHH (uit deze specifieke lijn) voorbij zag komen en wat toch wel een puntje is om zéker in de gaten te houden! Zolang je ook niet weet hoe dit aan te pakken zou ik dat soort spelletjes met bal voorlopig ook echt achterwege laten, hoe vaker ze dit 'spelletje' wint des te meer die kop erop komt. Dit type pups onderschatten is denk ik, de meest gemaakte fout.
Is dat nu zo slecht...? Als je hier als baas mee weet om te gaan niet maar besef wel dat als jij hem straks probleemloos iets weet af te pakken dat dat waarschijnlijk niet opgaat voor anderen in jouw omgeving, óók door kinderen niet. Dat is dus een punt om altijd op te letten (geen ballen/speeltjes in tuin waar hond en kinderen bijv. samen zijn). Daarentegen kan het ook wél prima gaan, maar dat weet je nooit vtv... (2 van mijn 'Leeuwen' speelden gewoon apporteer spelletjes met mijn (destijds) jonge dochters, iets wat ik de eerste maanden never nooit verwacht had omdat ik hem in het begin ook niks kon afnemen, integendeel...)

Voor de rest een prachtige pup met typerend hoofd, heel veel plezier met haar...
Ontzettend bedankt voor je reactie en ik ben erg blij met de pup!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”