Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Ongelezen bericht door Hammetime »

Heavy schreef:Ik vind Heavy de makkelijkste hond die ik tot nu toe heb gehad. Ze is makkelijk op te voeden,luistert goed. Maar ik denk dat als ik haar met de buurvrouw meegeef om te gaan wandelen dat die het een hele moeilijke hond vind

En dan niet omdat Heavy niet naar de buurvrouw zou luisteren want dat doet ze wel . Maar omdat de buurvrouw een laat maar waaien labrador heeft die overal en altijd los loopt en met alle honden en mensen goed overweg kan

Als ik met Heavy wandel let ik op en als ik een onbekende hond zie in de verte dan roep ik haar bij me. Zie ik mensen met kinderen dan roep ik haar ook bij me
Zijn er honden aan het zwemmen en springen in het water dan lopen we even een andere kant op

Voor mij allemaal heel normaal en dat gaat automatisch . Maar voor andere mensen misschien doodvermoeiend en onhandelbaar
Dus wat wil je met je hond en wat verwacht je in de toekomst?
Ja, ik lijn Benthe ook aan in diezelfde situaties. Voor mij is dat ook zeker geen probleem, je voorkomt irritaties. Gisteren was er een dame die haar hond wilde laten kennismaken met Benthe, waarna de lijnen in de knoop raakten, haar hond Benthe d'r bal lekbeet en in het water sprong. Dat vond ik heel vervelend en de volgende keer sta ik niet meer toe dat ze kennismaakt met een andere hond.
Heavy schreef:Heb je zin om politie agentje te spelen tijdens wandelingen. Heb je kleine kinderen in huis. Is het een probleem om eventueel de hond weg te sluiten als er bezoek komt. Heb je een tuin en heb je eventueel ruimte voor een kennel

Werk je veel is het de bedoeling dat de hond hele dagen alleen moet blijven. Eigenlijk is de belangrijkste vraag : hoeveel tijd heb je over op een dag voor de hond
Ik heb een tuin en de ruimte om de hond even af te zonderen als er bezoek komt. Dat is geen probleem. Ze reageert erg enthousiast op bezoek en daar is niet iedereen van gediend. En dat respecteer ik.
Hammetime
Zeer actief

Alles is wel duidelijk besproken, dat heeft de fokker zonet nogmaals bevestigd. Het lijkt mij het beste dat we dit topic voorlopig laten rusten en over een half jaar de stand van zaken eens opnemen.
Hammetime
Zeer actief

Cleva schreef:
Tara schreef:
Cleva schreef:
Tara schreef:Ja, het zal allemaal wel. Vooralsnog waren wij er niet bij, dus we weten niet wat er allemaal wel of niet gezegd, uitgelegd of opgepikt is.

De pupkoper heeft het alvast niet meegekregen. Dat lijkt me het enige dat telt.
Ik heb ook pupkopers gehad die niet meekregen wat ik allemaal verteld heb en op schrift heb meegegeven.
Ik spreek meerdere talen, maar mijn uitleg was gewoon in het Nederlands hoor.
Jouw honden hebben dit karakter niet.
Die hangen niet met een volle beet in de poten van het bezoek als die te hard rammelen met het theekopje op de schotel.

Toen Eva 11 weken was stuurde ze al een aaier bij de supermarkt met bloedende vingers naar huis.
Ik heb geen spijt van Eva maar ik had dit soort dingen wel van tevoren willen vernemen. En dan niet tussen neus en lippen door.
Dat begrijp ik, maar de fokker blijft bij zijn mening dat Benthe een geschikte hond voor mij is. En er is nog geen praktijkgeval aan te wijzen dat hem in het ongelijk stelt. Daarom stel ik voor na een aantal maanden de stand van zaken op te nemen en mochten er tevoren verontrustende signalen zijn dan meld ik die hier.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hammetime schreef:Alles is wel duidelijk besproken, dat heeft de fokker zonet nogmaals bevestigd. Het lijkt mij het beste dat we dit topic voorlopig laten rusten en over een half jaar de stand van zaken eens opnemen.
Heb het verhaal meegelezen en verder niet gereageerd omdat er ruim voldoende werd gereageerd door kenners en dat ben ik niet :wink:

Ik hoop op een mooie update in welke vorm dan ook. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Hammetime schreef:Alles is wel duidelijk besproken, dat heeft de fokker zonet nogmaals bevestigd. Het lijkt mij het beste dat we dit topic voorlopig laten rusten en over een half jaar de stand van zaken eens opnemen.
Zou ik in ieder geval erg waarderen, als je ons op de hoogte zou willen houden.
Ik kan weinig aan dit topic toevoegen - ik heb zelf herderkruisingen (gehad) maar geen enkele ervaring met werklijn herdershonden. Zou het leerzaam vinden om te horen hoe het met jou en Benthe gaat. En natuurlijk ook gewoon leuk want ze is een plaatje om te zien en ik vind het fijn te lezen dat het nu in ieder geval een heerlijke pup voor je is.

Veel succes samen!
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

Ja, komt in orde!
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Tony schreef:"Apart" eigenlijk hoe er op de diverse partijen (fokker, eigenaar reu én TS) afgegeven wordt zonder überhaupt te weten hoe het één en ander in elkaar steekt.
Misschien is dit teefje juist wel perfect geschikt om als huishond te gaan dienen en heeft de fokker daarom deze pup juíst aan TS verkocht. Niemand weet dit, en de enige die daar antwoord op kan geven zit hier helemaal niet.
Ook komt er 'advies' voorbij terwijl men deze lijnen helemaal niet kent en wat bij opvolgen daarvan bijna garant staat voor mislukking.

Ik heb de afgelopen jaren meerdere honden uit deze lijn gehad (en diverse anderen ook van dichtbij meegemaakt), 2 van mij waren bijvoorbeeld zeer licht ontvlambare honden (1 overgenomen vóór de leeftijd van 7 á 8 maanden omdat de eigenaren hem niet meer konden handelen en 1 via Gaus vanuit inbeslagname gekregen en waar hun niet verder mee kwamen omdat ze alleen maar een positieve aanpak hanteerden, wat hij ook erkende en wat de reden was om deze te herplaatsen binnen africhting, wat overigens ook een eis van Justitie was voor vrijgave). Met corrigeren aan de lijn bijv. draaiden deze zich gerust om om serieus voor mij te komen waardoor ik met eentje zelfs een tijdje met muilkorf heb moeten oefenen (die had mij vergelijkbaar met de foto's van Crutz te pakken gehad). Naderhand waren deze gewoon betrouwbare (en vooral voorspelbare) honden waarmee nooit meer iets onwenselijks gebeurt is.
Een andere, zowel van vader als moeders kant Wibo erin, was echter een reu die zeer sociaal was en ook prima geschikt zou zijn als alleen maar gezinshond. Daarnaast bezat die echter ook ruim voldoende kwaliteiten om als sporthondje te gebruiken (deze heb ik ook alleen als huishond aangehouden).

Van sommige pups zie je meteen al wat voor karakters het gaan worden (sociaal, licht ontvlambaar etc.), anderen ontwikkelen zich pas na enkele maanden en zie je mentaal groeien.
Ik zou ook niet over een nacht ijs gaan en het gewoon aankijken. Misschien gaat alles wel prima en heb je er een wereldhondje aan, merk je dat je haar niet de baas kunt dan is het nog vroeg genoeg om te herplaatsen (maar in dat geval zeker níet uitstellen want dat gaat van kwaad tot erger!)

Die bewakingsdrift zou ik dus wel zeker z.s.m. mee aan de gang gaan (als je niet weet hoe, dan met ervaren begeleiding), dat is iets wat ik bij bijna alle xHH (uit deze specifieke lijn) voorbij zag komen en wat toch wel een puntje is om zéker in de gaten te houden! Zolang je ook niet weet hoe dit aan te pakken zou ik dat soort spelletjes met bal voorlopig ook echt achterwege laten, hoe vaker ze dit 'spelletje' wint des te meer die kop erop komt. Dit type pups onderschatten is denk ik, de meest gemaakte fout.
Is dat nu zo slecht...? Als je hier als baas mee weet om te gaan niet maar besef wel dat als jij hem straks probleemloos iets weet af te pakken dat dat waarschijnlijk niet opgaat voor anderen in jouw omgeving, óók door kinderen niet. Dat is dus een punt om altijd op te letten (geen ballen/speeltjes in tuin waar hond en kinderen bijv. samen zijn). Daarentegen kan het ook wél prima gaan, maar dat weet je nooit vtv... (2 van mijn 'Leeuwen' speelden gewoon apporteer spelletjes met mijn (destijds) jonge dochters, iets wat ik de eerste maanden never nooit verwacht had omdat ik hem in het begin ook niks kon afnemen, integendeel...)

Voor de rest een prachtige pup met typerend hoofd, heel veel plezier met haar...

Hammetime schreef:Vanmiddag komt de fokker bij me langs, maar eigenlijk vraag ik me af of je op de leeftijd van twaalf weken al echt kan zien of een pup mogelijk een probleemhond zal worden.
Geloof mij, bij sommige zie je meteen of er 'een kop op zit', óf dat dan ook een probleemhond wordt is niet altijd gezegd... Voorbeeldje (ook 'Leeuwtjes'): Klik... (Maar ja, wat is een probleemhond ? Deze worden ook al snel zo betiteld terwijl het probleem gewoon ligt bij een verkeerde aanpak...)
Ik vind de tip omtrent de buitdrift wel een goede. Een hele tijd geleden heeft een x mechel in het bos de chuckit bal van Lizzie genakt. Ik zag mevrouw lichtelijk paniekerig kijken en ze gaf toen aan dat ze de bal echt niet af durfde te / kon pakken. Van haar eigen hond. In eerste instantie had ik zoiets van, zorg maar dat je hem krijgt dat ding is 10 euro. Maar toen ik goed keek zag ik dat ze echt bang was. Ik heb haar de bal maar laten houden. Mijn honden geloven niet in bezit, maar het lijkt me toch lastig als je spullen echt niet af kan pakken. En als dat dus in de lijn zit kun je dat dus met kennis een beetje voor zijn.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Tony schreef:"Apart" eigenlijk hoe er op de diverse partijen (fokker, eigenaar reu én TS) afgegeven wordt zonder überhaupt te weten hoe het één en ander in elkaar steekt.
Misschien is dit teefje juist wel perfect geschikt om als huishond te gaan dienen en heeft de fokker daarom deze pup juíst aan TS verkocht. Niemand weet dit, en de enige die daar antwoord op kan geven zit hier helemaal niet.
Ook komt er 'advies' voorbij terwijl men deze lijnen helemaal niet kent en wat bij opvolgen daarvan bijna garant staat voor mislukking.

Ik heb de afgelopen jaren meerdere honden uit deze lijn gehad (en diverse anderen ook van dichtbij meegemaakt), 2 van mij waren bijvoorbeeld zeer licht ontvlambare honden (1 overgenomen vóór de leeftijd van 7 á 8 maanden omdat de eigenaren hem niet meer konden handelen en 1 via Gaus vanuit inbeslagname gekregen en waar hun niet verder mee kwamen omdat ze alleen maar een positieve aanpak hanteerden, wat hij ook erkende en wat de reden was om deze te herplaatsen binnen africhting, wat overigens ook een eis van Justitie was voor vrijgave). Met corrigeren aan de lijn bijv. draaiden deze zich gerust om om serieus voor mij te komen waardoor ik met eentje zelfs een tijdje met muilkorf heb moeten oefenen (die had mij vergelijkbaar met de foto's van Crutz te pakken gehad). Naderhand waren deze gewoon betrouwbare (en vooral voorspelbare) honden waarmee nooit meer iets onwenselijks gebeurt is.
Een andere, zowel van vader als moeders kant Wibo erin, was echter een reu die zeer sociaal was en ook prima geschikt zou zijn als alleen maar gezinshond. Daarnaast bezat die echter ook ruim voldoende kwaliteiten om als sporthondje te gebruiken (deze heb ik ook alleen als huishond aangehouden).

Van sommige pups zie je meteen al wat voor karakters het gaan worden (sociaal, licht ontvlambaar etc.), anderen ontwikkelen zich pas na enkele maanden en zie je mentaal groeien.
Ik zou ook niet over een nacht ijs gaan en het gewoon aankijken. Misschien gaat alles wel prima en heb je er een wereldhondje aan, merk je dat je haar niet de baas kunt dan is het nog vroeg genoeg om te herplaatsen (maar in dat geval zeker níet uitstellen want dat gaat van kwaad tot erger!)

Die bewakingsdrift zou ik dus wel zeker z.s.m. mee aan de gang gaan (als je niet weet hoe, dan met ervaren begeleiding), dat is iets wat ik bij bijna alle xHH (uit deze specifieke lijn) voorbij zag komen en wat toch wel een puntje is om zéker in de gaten te houden! Zolang je ook niet weet hoe dit aan te pakken zou ik dat soort spelletjes met bal voorlopig ook echt achterwege laten, hoe vaker ze dit 'spelletje' wint des te meer die kop erop komt. Dit type pups onderschatten is denk ik, de meest gemaakte fout.
Is dat nu zo slecht...? Als je hier als baas mee weet om te gaan niet maar besef wel dat als jij hem straks probleemloos iets weet af te pakken dat dat waarschijnlijk niet opgaat voor anderen in jouw omgeving, óók door kinderen niet. Dat is dus een punt om altijd op te letten (geen ballen/speeltjes in tuin waar hond en kinderen bijv. samen zijn). Daarentegen kan het ook wél prima gaan, maar dat weet je nooit vtv... (2 van mijn 'Leeuwen' speelden gewoon apporteer spelletjes met mijn (destijds) jonge dochters, iets wat ik de eerste maanden never nooit verwacht had omdat ik hem in het begin ook niks kon afnemen, integendeel...)

Voor de rest een prachtige pup met typerend hoofd, heel veel plezier met haar...

Hammetime schreef:Vanmiddag komt de fokker bij me langs, maar eigenlijk vraag ik me af of je op de leeftijd van twaalf weken al echt kan zien of een pup mogelijk een probleemhond zal worden.
Geloof mij, bij sommige zie je meteen of er 'een kop op zit', óf dat dan ook een probleemhond wordt is niet altijd gezegd... Voorbeeldje (ook 'Leeuwtjes'): Klik... (Maar ja, wat is een probleemhond ? Deze worden ook al snel zo betiteld terwijl het probleem gewoon ligt bij een verkeerde aanpak...)
Ik vind de tip omtrent de buitdrift wel een goede. Een hele tijd geleden heeft een x mechel in het bos de chuckit bal van Lizzie genakt. Ik zag mevrouw lichtelijk paniekerig kijken en ze gaf toen aan dat ze de bal echt niet af durfde te / kon pakken. Van haar eigen hond. In eerste instantie had ik zoiets van, zorg maar dat je hem krijgt dat ding is 10 euro. Maar toen ik goed keek zag ik dat ze echt bang was. Ik heb haar de bal maar laten houden. Mijn honden geloven niet in bezit, maar het lijkt me toch lastig als je spullen echt niet af kan pakken. En als dat dus in de lijn zit kun je dat dus met kennis een beetje voor zijn.
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

Ja, ik moet Benthe met een snoepje op andere gedachten brengen als ze iets heeft dat van haar is volgens zichzelf. Waarop ik zeg 'los' en haar beloon. Maar het ene voorwerp laat ze makkelijker los dan het andere. Vooral wanneer ze iets in haar bekje heeft dat niet mag.
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Ik hoop dat het allemaal goed komt. En nu je weet wat je in handen hebt wordt die kans veel groter :ok:

Mijn eerste xMechel (werklijn) was ook een hittepetit. Die vloog om me met 3 maand al in mijn arm om een speeltje. Na de eerste loopsheid sloeg ze helemaal om en ging niet meer met honden of mensen.
Ik heb er veel van geleerd, en ze was een fantastische hond voor ons.
Maar eens en niet weer. Ik heb nu een mechel-lite.
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Lothian schreef:
Zou ik in ieder geval erg waarderen, als je ons op de hoogte zou willen houden.
Ik kan weinig aan dit topic toevoegen - ik heb zelf herderkruisingen (gehad) maar geen enkele ervaring met werklijn herdershonden. Zou het leerzaam vinden om te horen hoe het met jou en Benthe gaat. En natuurlijk ook gewoon leuk want ze is een plaatje om te zien en ik vind het fijn te lezen dat het nu in ieder geval een heerlijke pup voor je is.

Veel succes samen!
Ik zou het jammer vinden als je niet verder gaat in dit topic met de vorderingen.
Misschien een aanname en je eigen keuze, maar ik hoop niet dat de fokker heeft gevraagd niet te veel meer hier neer te zetten. Dat zou ik persoonlijk jammer vinden, al kan ik dat wel begrijpen.

Verder vind ik de reactie van Tony een goede om ter harte te nemen over het balspel en de mogelijke buitdrift :wink:
Wij hebben een redelijk makkelijke herder, maar in sommige gevallen zit er een kop op en lost hij bepaalde zaken zeer moeilijke.
En op buitdrift heb ik juist niet willen "oefenen" maar gaat te veel in detail als ik daar wat over zeg.
Ik vind het fijner om gewoon bij een kluif o.i.d. te komen als ik toevallig passeer of de hond aanhaal zonder dat ik besef dat hij een kluif heeft.
Echter is het ook bij onze "makkelijke" herder vrij snel aangeleerd, of te merken dat de buitdrift er snel in zit, beter om dat niet te stimuleren als je daar verder niets mee wilt doen (bewaking, KNPV of IPO).
Wat Boutje zegt is dan fijner, leren dat je niets gaat afpakken, vertrouwen geven.
Of als het lossen ooit wat moeilijker gaat :cool2: zoals ik heb ervaren bij een van mijn honden :oeps:, zorgen dat je 2 favoriete ruilmogelijkheden mee hebt :cheer:
Ik liep regelmatig met 2 ballen op zak, of een grote bal mee en een bal aan een touwtje... dat werkte perfect!
Maar zo groot is je pup nog niet, maar alvast oefenen met 2 speeltjes kan geen kwaad :wink:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

blondie schreef:Of als het lossen ooit wat moeilijker gaat :cool2: zoals ik heb ervaren bij een van mijn honden :oeps:, zorgen dat je 2 favoriete ruilmogelijkheden mee hebt :cheer:
Ik liep regelmatig met 2 ballen op zak, of een grote bal mee en een bal aan een touwtje... dat werkte perfect!
Maar zo groot is je pup nog niet, maar alvast oefenen met 2 speeltjes kan geen kwaad :wink:
Ik heb die van mij zowel de manier van boutje als jouw manier aangeleerd en daarnaast ook met voer belonen. Nooit meteen afgepakt, maar juist ruilen of teruggeven en nog eens spelen, altijd belonen, noemmaar op. Maar mooi niet dat dat bleef werken hoor. In het begin wat moeilijk lossen, daarna anderhalf jaar perfect. Echt zonder problemen. Na die anderhalf jaar was het klaar en lossen is nu jaren later nog steeds een probleem. En over het niet in overdrive te laten gaan, daar kwamen we al in als de bal alleen maar gezien werd. :schrik: Dus goed wild spelen zonder in overdrive te raken, succes, maar hier lukte dat niet. Nog steeds niet trouwens. Net als wachten tot er losgelaten werd, ik heb wat uren ernaast gezeten of gestaan. Nu is het nogal een stugge hond, die eigenlijk bij zulke dingen niks leerde. Die bal(en de mouw nog erger) was zijn ultieme beloning en bezit. Dus elke keer kon je opnieuw beginnen met wachten of ruilen. Als hij uberhaupt bal 1 al los wilde laten voor bal 2, want hij had toch een bal? Waarom zou je die ander willen, ook al is het ruilmiddel iets wat je normaal leuker vindt?

Ik vind de tip om op te letten met buitdrift aanwakkeren dus juist een hele goede. Hopelijk lukt het TS om het te laten uit groeien tot fijne hond!
Hammetime
Zeer actief

Dank voor de nuttige tips allen!

Zonet heb ik voor het eerst met Benthe een nieuw stuk gewandeld met haar aangelijnd en dat ging hartstikke goed. Ze bleef keurig links en trok niet aan de lijn noch beet ze er in. Een ommekeer!

Of het er mee te maken heeft weet ik niet, maar eergisteren tijdens het spelen leek het alsof ze zich gewonnen gaf. Ze trok aan een touw wat ik beet hield (zoals wel vaker) en voor de grap wandelde ik langzaam naar achteren terwijl zij probeerde mij tegen te houden zonder resultaat. Als een tank bewoog ik terwijl het hondje met me meekwam. En opeens gaf ze het verzet op en ging elke kant mee op waar ik het touw maar naartoe bewoog. Ik dacht er verder niet meer over na, maar toen ze opeens tijdens het wandelen ook niet meer aan de lijn trok legde ik de link. Misschien heeft het er niks mee te maken, maar mijn gevoel zegt van wel.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Leuk en ben benieuwd hoe het verder gaat :ok:

1 tip blijf bij jezelf daar moet je het mee doen :mrgreen:

Ik heb een Kaukasische herder gehad en dan zijn de waarschuwingen naar jou nog mild te noemen en ik was geen beginner maar heb echt wel getwijfeld of het wel goed zou gaan allemaal, de ergste waren van mensen die ze zelf hadden maar ook gewoon een oepsnest met een hond en mens agressieve reu, en ja dat zit me nog steeds dwars :mann: maar het is allemaal goed gekomen. :wink:
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

Nou als de waarschuwingen mild waren vergeleken met de jouwe en het toch goed is gekomen, dan moet het met Benthe ook wel loslopen. :D
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Ik denk, dat jullie naar een samenwerking moeten komen. Ik herken veel met wat ik met mijn Lobke heb meegemaakt. Lobke heeft het veel langer vol gehouden. Ik draag nog steeds littekens op mijn rechte hand. Het was een ware krokodil.

Lob is nog steeds hard in haar bek. Ik roep nog geregeld: "Au gvd!" Ze is nu 11. Maar een schat van een hond.

Ik zou zeggen doorzetten. Ze moet leren dat jij de baas ben en jij bepaald. Dat gaat niet van het een op het andere moment.

Geduld en kijken waar de "zwakke"punten van de hond zijn. Daar proberen een oplossing voor te zoeken.

Een hond kan een moordwapen zijn. Daarom is het aan de baas om het dier zo stabiel en gehoorzaam mogelijk te houden.

Ik geef je gelijk. Na alle emoties doe even een stapje terug. Geef je zelf en de hond even rust. Het is nog een kleuter en moet nog leren.
Hammetime
Zeer actief

Cleva schreef: Even op gevoel; volgens mij zit je je eigen interesse in rangorde nogal te projecteren.
Een pup is daar niet mee bezig.
Gevoelens zijn bedrieglijk. Ik dacht dat de pup daar wel mee bezig is. Hoe dan ook, het aangelijnd lopen is aanzienlijk verbeterd.
Cleva schreef:Wanneer begint de cursus?
Is al begonnen zoals ik reeds schreef.
Cleva schreef:En spreek ook vooral een paar keer met iemand af om samen te wandelen. Gewoon, kleutertijd.
Bedoel je met iemand die ook een hond heeft?
Javierrrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin

Ongelezen bericht door Javierrrr »

nyckle schreef:Ik denk, dat jullie naar een samenwerking moeten komen. Ik herken veel met wat ik met mijn Lobke heb meegemaakt. Lobke heeft het veel langer vol gehouden. Ik draag nog steeds littekens op mijn rechte hand. Het was een ware krokodil.

Lob is nog steeds hard in haar bek. Ik roep nog geregeld: "Au gvd!" Ze is nu 11. Maar een schat van een hond.

Ik zou zeggen doorzetten. Ze moet leren dat jij de baas ben en jij bepaald. Dat gaat niet van het een op het andere moment.

Geduld en kijken waar de "zwakke"punten van de hond zijn. Daar proberen een oplossing voor te zoeken.

Een hond kan een moordwapen zijn. Daarom is het aan de baas om het dier zo stabiel en gehoorzaam mogelijk te houden.

Ik geef je gelijk. Na alle emoties doe even een stapje terug. Geef je zelf en de hond even rust. Het is nog een kleuter en moet nog leren.
Precies, dit dus. Toen Nimrod, op 4 jarige leeftijd, bij me kwam had hij verschillende bijtincidenten op zijn naam. Ik zocht contact met kenners van dit ras, DSD, die me adviseerden hem in te laten slapen.Geen beginnen aan, aldus de experts. Ik kon weinig met dit advies, bouwde rust in en nam de tijd hem te leren kennen, trok mijn eigen plan en dit pakte goed uit, 10 jaar lang was hij mijn beste maat. Ik realiseerde me terdege dat Lucas (omgedoopt, want Nimrod vond ik geen prettige naam) flink wat onder zijn motorkap had. Maar ja, ik was de chauffeur, die de pedalen bediende, in eerste instantie de rem, toen het schakelen en later het gaspedaal, met gebruik van de richtingaanwijzer. Aan cruise-control deden we maar liever niet :wink:
Neem de tijd Benthe te leren kennen, bouw rust en ontspanning in, ga de relatie met haar aan. En dan krijg je een geweldige hond aan haar.
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

Boutje schreef:Los aanleren: samen spelen met iets wat ze vat houdt. Goed wild spelen (in die mate dat het kan zonder dat ze in overdrive gaat) gedurende een halve minuut. Dan plots heel stil houden, ook niet mee geven of zo en los zeggen en wachten..... kan 1e keer best lang duren. Eens ze los laat (nogmaals, kan lang duren) direct "goed zo, dat is los" en als beloning voorwerpt terug geven en opnieuw spelen. Zo enkele keren en dan weg.
Met alle respect maar juist met dit type moet je dit, zeker als je de sport niet ingaat en geen ervaring met deze types hebt, absoluut niet doen ! Je fokt de hond alleen maar onnodig op, idem de kans om gebeten te worden (want in die 'overdrive' kan in een split second gebeuren).
Daarbij, als je meteen met een te groot voorwerp aan de slag gaat wat de pup volledig in de bek kan pakken maak je het jezelf alleen maar moeilijker én de kans op (extreme) buitdrift wordt ook groter.
Voor honden die niet over (extreme) buitdrift beschikken kan/zal dat best wel werken, maar nogmaals, niet bij deze types...

Ik zou juist eerst eens met een klein voorwerpje wat je bijna volledig in de hand kunt houden, het commando los aanleren (dan is de buitdrift het makkelijkste het hoofd te bieden). Het voorwerpje net genoeg uit laten steken (uit de hand) waardoor de pup het alleen maar met de voortandjes kan vastpakken. De kans dat hij hierbij buitdrift gaat tonen is klein aangezien de pup het voorwerp nog niet 'in bezit' heeft omdat hij maar een klein stukje kan vastpakken.
Zodra hij het voorwerp pakt commando 'los' geven (ook al kent hij dat nog niet, toch al het commando eraan koppelen) en zodra de pup lost rustig belonen met stem en brokje. Dit rustig uitbouwen waarbij de pup steeds meer (een groter deel) van het voorwerp in de bek houd, en ook steeds langer vast laten houden (stukje met haar lopen terwijl ze het voorwerp vast heeft). Een klein pijpje wat in je hand past is ideaal hiervoor.
Ga hierin vooral niet te snel omdat je denkt 'nu kan het wel', beter langer de tijd ervoor nemen en goed aanleren dan dat het fout gaat en je terug bij af bent.
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

dagmar88 schreef:
Budkes schreef:
dagmar88 schreef:
Cleva schreef:Wat ik apart vind is dat er kennelijk dit soort pups aan leken verkocht worden door fokkers die per mutvol veren geïntroduceerd krijgen.
Tja. Wat in die hoek normaal gevonden wordt, daar heb je als leek je muil maar over te houden.
Dit wil ik toch even rechtzetten want komt al vaker voorbij.
Niemand hier kent de fokker(s) van Benthe. Een aantal mensen hier kennen de eigenaren van de vaderhond, maar dat is dus niet de fokker.
Wat fijn dat je even dingen recht komt zetten die niet gezegd worden.
O dan heb ik dit verkeerd begrepen schijnbaar.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Ongelezen bericht door Budkes »

Nou, het had vooral een stuk beter gekund. Gewoon door je even te buigen over een standaardboodschap aan al je kopers dat dit heel specifieke werkhonden zijn die zo heet in de kop zitten dat je er met normaal boerenverstand niet mee over weg kunt.
Als dat nou zo heel specifiek voor die kennel is, waarom hoor je dat dan niet als je bij die kennel een pup komt kopen?

.
En ik doelde ook op dit. Deze pup is niet bij deze kennel gekocht. "Deze" kennel verkoopt geen pups aan een pupkoper die voor het eerst een hond heeft en niet de sport in wil.
De fokker van Benthe is/was bij niemand hier op het forum bekend, de fokkers van de vaderhond wel. En die krijgen hier dingen in de schoenen geschoven die niet kloppen.
Wss niet bewust, het is ook een vrij verwarrend verhaal, maar wel onterecht.
Gr. Aniek

Afbeelding
chielwellenberg
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door chielwellenberg »

Heavy schreef:De komende maanden zal ze veel energie gaan krijgen en haar lichamelijk moe maken gaat je op een gegeven moment niet meer lukken. Heavy was hier 5 maanden en leerde speuren wat ze erg leuk vond en waar ze geestelijk ook erg moe van werd

Het is niet zo moeijk om een spoortje uit te leggen
Best een flinke hond voor die leeftijd lijkt t wel? Hoe oud en zwaar is ie nu?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik vind het juist een klein teefje om te zien op dat filmpje haha. Niet groot voor die leeftijd eigenlijk. Leuk heavy!
Kaylee#
Actief

Ongelezen bericht door Kaylee# »

wat ik nu al met mijn pups van 10 weken doe is een sleutelbosje gooien, evt kan je hier een dun touwtje aan doen om te zorgen dat ze er niet mee weg loopt.
Als de pup met sleutels bij mij is ga ik uitbundig net ze knuffelen vaak komt er een moment dat ze dan een keer per ongeluk los laten omdat ze zo blij en druk zijn van het knuffelen. Op dat moment pak ik de sleutels weer voordat de pup hem kan pakken en gooi ik weer. Op een gegeven moment komen ze zelf de sleutels brengen en op een commando los weten ze dat ze weer gegooid worden dus is leuk. Zo leer ik zonder dwang en druk het los aan. Later doe ik het zelfs op een mouwtje zo. Echter nooit trekken aan het object dat ze vast hebben tenzij je wil dan ze beter vast houden en dan nog vanuit rust.
Kaylee#
Actief

Ongelezen bericht door Kaylee# »

overgens gebruik ik een sleutelbos omdat daar bij grip verlies in de bek de sleutels al snel vallen en bij iets zachts niet.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik ben trouwens wel benieuwd of de hondenschool die je hebt uitgezocht, ook in staat is dit type hond met deze drive te begeleiden. De gemiddelde huis tuin en keuken hondenschool is daarin niet berekend op honden met een hoge drive (ongeacht ras). Geen verwijt want in veel berichten lees ik terug dat je absoluut doet wat je kan, ik gun je alleen de juiste begeleiding. Je bent een nieuwe hondeneigenaar, misschien een natuurtalent, misschien ook niet. Er zijn hier al diverse tips gegeven waarbij ik denk, is iemand die nog niet weet wat het houden van een hond inhoud en de leerprocessen niet kent, capabel om dit uit te voeren. Het is voor de geoefende hondeneigenaar misschien logisch maar een training opbouwen zonder dat je weet wat je doet is best lastig. Fouten kruipen er zo in en als ze erin zitten, zijn ze zo verdraait lastig er weer uit te werken.
De kunst zit hem niet in het weten wat je kan maar vooral erkennen wat je niet kan en daarbij de juiste mensen om je heen te verzamelen die je daarmee kunnen helpen.

Er zit hier een berg kennis, ook als 't gaat om dit type hond, ook deze mensen trainen in een omgeving waarbij ze steun krijgen van andere instructeurs etc, dat is niet voor niets.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Boutje schreef:
Tony schreef:
Boutje schreef:Los aanleren: samen spelen met iets wat ze vat houdt. Goed wild spelen (in die mate dat het kan zonder dat ze in overdrive gaat) gedurende een halve minuut. Dan plots heel stil houden, ook niet mee geven of zo en los zeggen en wachten..... kan 1e keer best lang duren. Eens ze los laat (nogmaals, kan lang duren) direct "goed zo, dat is los" en als beloning voorwerpt terug geven en opnieuw spelen. Zo enkele keren en dan weg.
Met alle respect maar juist met dit type moet je dit, zeker als je de sport niet ingaat en geen ervaring met deze types hebt, absoluut niet doen ! Je fokt de hond alleen maar onnodig op, idem de kans om gebeten te worden (want in die 'overdrive' kan in een split second gebeuren).
Daarbij, als je meteen met een te groot voorwerp aan de slag gaat wat de pup volledig in de bek kan pakken maak je het jezelf alleen maar moeilijker én de kans op (extreme) buitdrift wordt ook groter.
Voor honden die niet over (extreme) buitdrift beschikken kan/zal dat best wel werken, maar nogmaals, niet bij deze types...

Ik zou juist eerst eens met een klein voorwerpje wat je bijna volledig in de hand kunt houden, het commando los aanleren (dan is de buitdrift het makkelijkste het hoofd te bieden). Het voorwerpje net genoeg uit laten steken (uit de hand) waardoor de pup het alleen maar met de voortandjes kan vastpakken. De kans dat hij hierbij buitdrift gaat tonen is klein aangezien de pup het voorwerp nog niet 'in bezit' heeft omdat hij maar een klein stukje kan vastpakken.
Zodra hij het voorwerp pakt commando 'los' geven (ook al kent hij dat nog niet, toch al het commando eraan koppelen) en zodra de pup lost rustig belonen met stem en brokje. Dit rustig uitbouwen waarbij de pup steeds meer (een groter deel) van het voorwerp in de bek houd, en ook steeds langer vast laten houden (stukje met haar lopen terwijl ze het voorwerp vast heeft). Een klein pijpje wat in je hand past is ideaal hiervoor.
Ga hierin vooral niet te snel omdat je denkt 'nu kan het wel', beter langer de tijd ervoor nemen en goed aanleren dan dat het fout gaat en je terug bij af bent.
't Is ene pup van nu 12 weken... geen onhandelbaar monster, kan best. Nu heel goed en positief aanleren en die los zit er voor altijd in. Voorbeelden genoeg gezien/begeleid, zelfs de eigenaars van hevige honden van 1 jaar hier mee geholpen. Oke, die van een jaar niet van dit kaliber vermoed ik. Maar net daarom, 't is een PUP van ocharme 12 weken. Die aan-uit-knop en die los NU installeren. Met een dergelijke hond op 9 maanden lukt dit veel moeilijker. En die overdrive ook NU leren kennen en zien aankomen en voorkomen. Nu kan het allemaal nog zonder grote schade als het toch fout gaat, om er na meteen bij te sturen.
Nee Boutje daar maak je een denkfout
Ja los aanleren op deze leeftijd prima
Nee niet de pup hoog in de drift laten komen in dat aanleerproces, pas als de basis er in zit om uit te bouwen, maar aanleren juist vanuit rust met dit type hond
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

Boutje schreef:
Tony schreef:

't Is ene pup van nu 12 weken... geen onhandelbaar monster, kan best. Nu heel goed en positief aanleren en die los zit er voor altijd in. Voorbeelden genoeg gezien/begeleid, zelfs de eigenaars van hevige honden van 1 jaar hier mee geholpen. Oke, die van een jaar niet van dit kaliber vermoed ik. Maar net daarom, 't is een PUP van ocharme 12 weken. Die aan-uit-knop en die los NU installeren. Met een dergelijke hond op 9 maanden lukt dit veel moeilijker. En die overdrive ook NU leren kennen en zien aankomen en voorkomen. Nu kan het allemaal nog zonder grote schade als het toch fout gaat, om er na meteen bij te sturen.
Maar waarom laat je een pup ‘goed wild spelen? Wat is de meerwaarde daarvan? Ik begrijp dat nooit, dat getrek en gesjor en vervolgens alles in het werk moeten stellen om de hond weer rustig te krijgen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Wildflower schreef:
Boutje schreef:
Tony schreef:

Maar waarom laat je een pup ‘goed wild spelen? Wat is de meerwaarde daarvan? Ik begrijp dat nooit, dat getrek en gesjor en vervolgens alles in het werk moeten stellen om de hond weer rustig te krijgen.
Meerwaarde komt als lossen vanuit rust al goed gaat om het commando in allerlei situaties, ook hoger in drift, te verankeren. Maar daarom juist niet hoog in die drift starten
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

Meerwaarde komt als lossen vanuit rust al goed gaat om het commando in allerlei situaties, ook hoger in drift, te verankeren. Maar daarom juist niet hoog in die drift starten
Ja dan heb je het over honden die dit later in de sport of het werk moeten gaan doen. Dat snap ik wel, ik heb het over honden die dat later niet moeten gaan doen. Het doen van machtsspelletjes en/of druk gewapper met handen onder het geroep van woeste kreten om de hond op te fokken heb ik nooit zo begrepen. Als men dat bij mijn honden doet begrens ik dat. Vind het een onhandige en onplezierige manier van contact zoeken met honden.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”