Je zou kunnen proberen een commando te koppelen aan het plassen en poepen. Ik heb Tara geleerd op het commando "schiet op" haar behoeften te doen.
Je leert hem dat aan door op het moment dat hij in de tuin gaat poepen / plassen een paar keer het commando te geven en met je stem te belonen. Dus: "schiet op, dat is braaf schiet op, knappe jongen schiet op".
Als je dit iedere keer herhaalt leert je hondje ditcommando te koppelen aan het ontlasten. Als je merkt dat iedere keer wanneer je het commando in de tuin geeft, hij een plekje gaat zoeken om zich te ontlasten dan ga je het commando ook buiten de tuin gebruiken. Zeker als je zegt dat hij buiten de tuin wel aangeeft dat hij moet (zoeken, piepen enz.) denk ik dat de kans groot is dat je hem met het commando zo ver krijgt om het ook buiten de tuin te gaan doen.
Als ik je verhaal lees krijg ik namelijk het idee dat je hond heeft geleerd dat hij zijn behoeften in de tuin moet doen en dat hij nu niet snapt dat het ook buiten de tuin mag (en dat dat zelfs de voorkeur heeft

).
Veel succes en wanhoop niet, 4,5 maand is idd nog piepjong

.