Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe laten jullie 2 honden tegelijk uit?
Moderator: moderatorteam
- ninnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova scotia duck tolling retriever en border collie
- Aantal honden: 2
Re: Hoe laten jullie 2 honden tegelijk uit?
Ligt er een beetje aan waarnaar toe en wanneer.
De laatste en de eerste poeprondes vaak beide aan een korte lijn. Jasper heeft de neiging om in de schemer te gaan jagen op katten.
Overdag als ze aan de lijn lopen Jasper aan de flex en Nikon aan een lijn van 1,5 meter. Bij lange wandelingen aan de lijn mag Nikon aan de heupgordel met zo'n elastische riem tot 2 meter. Jasper zit dan aan de flex.
Maar ik ga vaker naar losloopgebeiden en ze mogen los waar 't kan.
Bij mijn uitlaathondjes laat ik 1 aan de Flexi lopen en de ander aan een riem van rond de 1,5m
De laatste en de eerste poeprondes vaak beide aan een korte lijn. Jasper heeft de neiging om in de schemer te gaan jagen op katten.
Overdag als ze aan de lijn lopen Jasper aan de flex en Nikon aan een lijn van 1,5 meter. Bij lange wandelingen aan de lijn mag Nikon aan de heupgordel met zo'n elastische riem tot 2 meter. Jasper zit dan aan de flex.
Maar ik ga vaker naar losloopgebeiden en ze mogen los waar 't kan.
Bij mijn uitlaathondjes laat ik 1 aan de Flexi lopen en de ander aan een riem van rond de 1,5m
- hakunamatata
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Suze loopt of los of aan een 8m flexlijn. Ze kent stiekem wel wat commando's die daar erg handig bij zijn waardoor ik haar op stem kan sturen. Wachten, op de stoep, andere kant, niet in de tuin, kom, rustig, toe maar. Ik hou de flex vast maar zit er verder bijna niet aan.
Als er dan een tweede hond bij is dan is dat een opvanger. Dat is altijd een feestje, hahah. Die beginnen altijd aan een korte lijn aan tuig, als dat goed gaat een 4m lijn, dan of een echt lange lijn of een 8m flexlijn. Meestal probeer ik Suze zoveel mogelijk los te laten lopen bij een nieuwe opvanger, dan heb ik geen dubbele lijn en meer aandacht voor de nieuweling. Nadeel is wel dat Suze dan minder goed luistert, maar gelukkig kan dat hier vaak wel. Flex + lange lijn vind ik echt enorm gedoe. Dus ik probeert altijd of Suze aan de flex en opvanger aan korte lijn, of Suze los en opvanger aan lange lijn of beide aan de flex. Ofzoiets.
Twee flexen vind ik dus helemaal geen gedoe. Twee lange lijnen, dat vind ik pas onhandig. En korte lijnen vind ik ook niks, die gebruik ik alleen als we ergens naartoe gaan of bij het reizen met ov enzo. Ik vind het juist fijn dat ik Suze zo scharrelruimte kan geven. Een wandeling aan korte lijn vind ik echt helemaal niks. Scheelt misschien wel dat ik kleinere honden heb, ik kan twee flexis in één hand vasthouden.
Als er dan een tweede hond bij is dan is dat een opvanger. Dat is altijd een feestje, hahah. Die beginnen altijd aan een korte lijn aan tuig, als dat goed gaat een 4m lijn, dan of een echt lange lijn of een 8m flexlijn. Meestal probeer ik Suze zoveel mogelijk los te laten lopen bij een nieuwe opvanger, dan heb ik geen dubbele lijn en meer aandacht voor de nieuweling. Nadeel is wel dat Suze dan minder goed luistert, maar gelukkig kan dat hier vaak wel. Flex + lange lijn vind ik echt enorm gedoe. Dus ik probeert altijd of Suze aan de flex en opvanger aan korte lijn, of Suze los en opvanger aan lange lijn of beide aan de flex. Ofzoiets.
Twee flexen vind ik dus helemaal geen gedoe. Twee lange lijnen, dat vind ik pas onhandig. En korte lijnen vind ik ook niks, die gebruik ik alleen als we ergens naartoe gaan of bij het reizen met ov enzo. Ik vind het juist fijn dat ik Suze zo scharrelruimte kan geven. Een wandeling aan korte lijn vind ik echt helemaal niks. Scheelt misschien wel dat ik kleinere honden heb, ik kan twee flexis in één hand vasthouden.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind twee flexen ook juist super handig. Je hoeft alleen maar het handvat af te wisselen. De riemen gaan lekker in dus raken niet in de knoop. Heerlijk.
Mijn honden rennen alle kanten op maar dat wil ik ook. Ik wil ook dat ze trekken. Dat heb ik altijd gehad met honden want ik vind dat lekker gemotiveerd overkomen en dat stimuleert me om lekker door te lopen. Heerlijk als een hond trekt en voorop loopt. Ook handig met de riemen als het om twee honden gaat. Gaan ze in elk geval allebei naar een kant.
Mijn honden rennen alle kanten op maar dat wil ik ook. Ik wil ook dat ze trekken. Dat heb ik altijd gehad met honden want ik vind dat lekker gemotiveerd overkomen en dat stimuleert me om lekker door te lopen. Heerlijk als een hond trekt en voorop loopt. Ook handig met de riemen als het om twee honden gaat. Gaan ze in elk geval allebei naar een kant.
- Galga's
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
- Aantal honden: 6
Ik loop met 6. 3 aan elke kant, ieder hun eigen politielijn. In het bos mogen er een paar op standje lang, als ze niet los kunnen. Dan is het wel opletten dat er geen hond over de lijn struikelt. Mijn geheim? De gordel die ik om heb waar de lijnen aan vast zitten. Hierdoor hoef ik dus de lijnen niet vast te houden en kan ik heel makkelijk 1 of meerdere honden tegelijk corrigeren (niet voor mijn voeten!, even korter vanwege andere hond in zicht, eigen kant!, vol in de remmen: kat in zicht!).
Ze kennen hun kant behoorlijk goed. Ik stuur ze met mijn stem. Links, rechts, wachten, lopen, draaien.
Het is altijd feest als er een nieuwe hond bij gekomen is
Ginka kent haar plek goed, maar op de een of andere manier ruikt het aan de andere kant veel lekkerder...
Macrameeën valt erg mee. Uiteraard regelmatig binnen de groepjes van 3 en soms de hele groep als ze allemaal aan 1 kant moeten plassen bij hele hoge nood.
Ze kennen hun kant behoorlijk goed. Ik stuur ze met mijn stem. Links, rechts, wachten, lopen, draaien.
Het is altijd feest als er een nieuwe hond bij gekomen is

Macrameeën valt erg mee. Uiteraard regelmatig binnen de groepjes van 3 en soms de hele groep als ze allemaal aan 1 kant moeten plassen bij hele hoge nood.

- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Ik heb verstelbare lijnen die eigenlijk altijd op het langste staan, 2 mtr
En zo laat ik smorgens de honden uit , eerste rondje 3 en 2e heb ik er 4 mee
7 tegelijk zou nog kunnen maar vind ik niet fijn lopen
Smiddags en savonds is er geen of weinig verkeer hier en lopen ze los
De flex word heel zelden gebruikt , dan heb ik er maar 2 mee want voor 3 zijn m’n handen te klein
En zo laat ik smorgens de honden uit , eerste rondje 3 en 2e heb ik er 4 mee
7 tegelijk zou nog kunnen maar vind ik niet fijn lopen
Smiddags en savonds is er geen of weinig verkeer hier en lopen ze los
De flex word heel zelden gebruikt , dan heb ik er maar 2 mee want voor 3 zijn m’n handen te klein

Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Niet meer, 1 is een geschifte malloot op wandeling, de ander hondagressief en nog een ander is meer voor het snuffelen en ter plaatse blijven staan bij alles wat interessant.
Dus ik laat ze apart uit, comfortabeler voor mij en de honden vinden die privé momentjes ook wel leuk.
Wandelingen waar ze vooral los kunnen, neem ik er wel meerdere mee, meestal de 2 heren, die gedragen zich normaal als ze een andere hond tegenkomen. Met de teef staat het beeld van het hondje dat ze greep teveel voor mijn ogen, dus met haar loop ik liever alleen zodat ik al mijn aandacht op haar kan richten moest het nodig zijn.
Dus ik laat ze apart uit, comfortabeler voor mij en de honden vinden die privé momentjes ook wel leuk.
Wandelingen waar ze vooral los kunnen, neem ik er wel meerdere mee, meestal de 2 heren, die gedragen zich normaal als ze een andere hond tegenkomen. Met de teef staat het beeld van het hondje dat ze greep teveel voor mijn ogen, dus met haar loop ik liever alleen zodat ik al mijn aandacht op haar kan richten moest het nodig zijn.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
- Aantal honden: 1
Jeetje sommigen van jullie hebben het lopen met meerdere honden tot een ware kunst verheven. Ik blijf voorlopig oefenen met 2 flexilijnen. Mijn oudje (Koda) is gewend los te lopen maar omdat hij doof is durf ik dat niet meer.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
beide aan een 2 meter lijn, weinig problemen eigenlijk.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik loop er met 4 (en met mn werk met 6 a 7) dus 2 is een makkie
Ook 2 aan de flex kan prima als je de regels wie waar loopt duidelijk hebt uitgelegd

Ook 2 aan de flex kan prima als je de regels wie waar loopt duidelijk hebt uitgelegd

- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Als ik ze al eens aan de riem heb lopen ze ieder aan een kant en mogen ze alleen meelopen. Als het kan laat ik ze zo snel mogelijk weer los en mogen ze doen wat ze willen.
Als ik met de uitlaathonden loop en ze moeten even aan de riem dan moeten ze ook bij me blijven, als het kan laat ik ze weer los. Honden die niet los kunnen lopen aan een lange lijn, geen flexi, die vind ik te onhandig om vast te houden, ik laat ze te makkelijk vallen..
Als ik met de uitlaathonden loop en ze moeten even aan de riem dan moeten ze ook bij me blijven, als het kan laat ik ze weer los. Honden die niet los kunnen lopen aan een lange lijn, geen flexi, die vind ik te onhandig om vast te houden, ik laat ze te makkelijk vallen..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
- Aantal honden: 1
Hij loopt inderdaad weg. En omdat we vlakbij het bos wonen vind ik dat doodeng. Als hij het bos in gaat vind ik hem nooit meer.Heavy schreef:Loopt hij weg ? Ook als de pup erbij is? Jip is ook doof en ziet minder en daarom laat ik hem alleen op een veilige plek los . Ver van het verkeer en waar geen diep water is. Maar met een hond erbij is hij zoveel met de andere hond bezig dat hij niet wegloopt. Als hij alleen is juist wel want dan ruikt hij iets en vergeet de wereld om hem heenTamaartje schreef:Jeetje sommigen van jullie hebben het lopen met meerdere honden tot een ware kunst verheven. Ik blijf voorlopig oefenen met 2 flexilijnen. Mijn oudje (Koda) is gewend los te lopen maar omdat hij doof is durf ik dat niet meer.
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Hier net zo.laeken schreef:Ik vind twee flexen ook juist super handig. Je hoeft alleen maar het handvat af te wisselen. De riemen gaan lekker in dus raken niet in de knoop. Heerlijk.
Als ik een keer met de politielijnen loop, dan gaan ze juist continue door elkaar

- Jackira
- Zeer actief
Kells schreef:Aangelijnd hoeft hier slecht 100 meter en er word al gemacrameed voor we de tuin uit zijn. De ene heeft haast en sleurt mij mee, de andere blijft vlak voor mijn voeten staan om zich even lekker uit te schudden en ik bijna struikel. Nummer drie heeft een dingetje met katten en gaat uit haar plaat als ze er eentje ziet. Je wil niet weten hoeveel katten er hier in de wijk wonen en zich zelfs in onze tuin durven te wagen. Ik loop die 100 meter met ogen op steeltjes en ben blij dat ik ze daar na los kan knippen. Hier lopen ze aan leren lijnen die aanvankelijk 1.60 meter lang waren, maar nu inmiddels 2 meter.

- Ήυs
- Zeer actief
Mijn senioren hond aan een flex en mijn andere hond aan een gewone lijn. Maar ze lopen beiden heel netjes aan de lijn dus dat loopt heel ontspannen.
- petra1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 5
De drie reuen aan 1 kant, ieder aan een jachtlijn van 1.80 meter.
Mijn teefje loopt harder dan de reuen, dus zij loopt aan de andere kant aan een flex van 10 meter, maar die gebruikt ze niet volledig.
Mijn teefje loopt harder dan de reuen, dus zij loopt aan de andere kant aan een flex van 10 meter, maar die gebruikt ze niet volledig.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Ik liep altijd met 2 flex riemen en soms 1 aan gewoon lijntje erbij
- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Heb voor beiden een politielijn van 2meter dacht ik.
Sari loopt verder meestal gewoon los.
Flexlijnen vind ik echt ondingen.
Sari loopt verder meestal gewoon los.
Flexlijnen vind ik echt ondingen.
-
- Zeer actief
2 honden aan een flex? Lijkt me vragen om problemen. Je kunt helemaal niets als je anderen tegenkomt, je bent ALTIJD te laat met binnenhalen.. kortom; no go.
Ik heb ze indien nodig alle 3 aan een gewone lijn, maar laat ze bij voorkeur met maximaal 2 tegelijk uit door de wijk. In het bos is het makkelijker, dan heb ik er doorgaans 2 los.
Suzanne
Ik heb ze indien nodig alle 3 aan een gewone lijn, maar laat ze bij voorkeur met maximaal 2 tegelijk uit door de wijk. In het bos is het makkelijker, dan heb ik er doorgaans 2 los.
Suzanne
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Nou aan de flex gaat prima hoor met twee. Ik had er twee in één hand. Alleen ik kon ze dan minder goed bedienen. Of moest ze vast zetten. En apart elk in een andere hand ging ook prima. Toen Saartje nog erg onstuimig was vond ik dat fijner dan net die gewone riem. Nu lopen ze aan dezelfde riem en lopen ze netjes en nu vind ik de gewone riem eigenlijk vooral voor mezelf fijner. Maar aangelijnd hebben ze nu wel minder vrijheid. Echter zijn ze er inmiddels aan gewend en lijken ze het zelf prettiger te vinden. Maar ik heb met de flexis nooit het idee gehad dat ik niks kon. Als ik anderen tegenkwam gewoon kort. Echt geen probleem hoor.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
Damy loopt aan een flex en Noa aan een gewone riem van 2 meter. Ieder in een hand en gaan.
Damy wilt continue overal snuffelen en pissen, die heeft wat meer ruimte nodig.
Noa durft al eens zomaar een straat opwandelen, daar had ik meer controle over nodig.
Nu met drie honden, hou ik Damy en Noa in een hand en Diva in de andere (omdat haar riempje heel kort is en ik het anders niet voel als ze stopt om te plassen
).
Op lange wandelingen gaat Damy met z'n flex aan de gordel. De twee dames dan ieder in een hand of los.
Damy en Noa heb ik redelijk goed getraind op links-rechts-stoep-wacht-linksom-rechtsom. Kan er prima mee zigzaggen om paaltjes zonder met m'n handen in te grijpen.
Diva volgt de rest gewoon en begint het nu ook stilletjes aan te leren.
Damy wilt continue overal snuffelen en pissen, die heeft wat meer ruimte nodig.
Noa durft al eens zomaar een straat opwandelen, daar had ik meer controle over nodig.
Nu met drie honden, hou ik Damy en Noa in een hand en Diva in de andere (omdat haar riempje heel kort is en ik het anders niet voel als ze stopt om te plassen

Op lange wandelingen gaat Damy met z'n flex aan de gordel. De twee dames dan ieder in een hand of los.
Damy en Noa heb ik redelijk goed getraind op links-rechts-stoep-wacht-linksom-rechtsom. Kan er prima mee zigzaggen om paaltjes zonder met m'n handen in te grijpen.
Diva volgt de rest gewoon en begint het nu ook stilletjes aan te leren.
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Interessant. Ik loop nu al bijna 8 jaar meedere keren per dag met 2 honden allebei aan een flex. Ik kan niet zeggen dat het altijd perfect gaat, maar toch het allergrootste deel wel hoor~Suzanne~ schreef:2 honden aan een flex? Lijkt me vragen om problemen. Je kunt helemaal niets als je anderen tegenkomt, je bent ALTIJD te laat met binnenhalen.. kortom; no go.
Suzanne

Dat het voor jou niet werkt, betekent niet dat het dus voor niemand werkt hè.
En ik kan de honden behoorlijk kort naast me nemen als er een ander aankomt.
Dus je kan wel degelijk wat doen.

- dagmar88
- Zeer actief
~Suzanne~ schreef:2 honden aan een flex? Lijkt me vragen om problemen. Je kunt helemaal niets als je anderen tegenkomt, je bent ALTIJD te laat met binnenhalen.. kortom; no go.

- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Ik heb in een ver geleden ook wel eens een flex gehad toen we alleen nog Kyra hadden.
Maar die was gewoon veel te lomp, met een flex dacht zij dat ze onbeperkt kon rennen, hoe vaak ik niet mijn arm bijna uit de kom had als ze toch sneller op het einde van de lijn was
Maar die was gewoon veel te lomp, met een flex dacht zij dat ze onbeperkt kon rennen, hoe vaak ik niet mijn arm bijna uit de kom had als ze toch sneller op het einde van de lijn was

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Als je niet verder dan een meter of 20 om je heen kijkt, ben je inderdaad altijd te laat. Meestal zie ik aan de houding van Elco en Gait al wel dat er een hond op minder dan zo'n 75 meter afstand is. Dan heb je echt nog tijd zat om je honden bij je te roepen. Binnenhalen is nergens voor nodig in de meeste gevallen. Gewoon roepen, belonen, rem erop en ze hebben net zo veel of weinig ruimte als aan een korte lijn. Ik ken genoeg mensen met een korte lijn die hun hond niet bij zich kunnen houden, omdat ze alleen het handvat vasthouden. Heeft hun hond nog steeds anderhalve meter lijn. Terwijl de mijne aan hun flex minder dan een halve meter hebben~Suzanne~ schreef:2 honden aan een flex? Lijkt me vragen om problemen. Je kunt helemaal niets als je anderen tegenkomt, je bent ALTIJD te laat met binnenhalen.. kortom; no go.
Suzanne
- dagmar88
- Zeer actief
Nanna schreef:Moet je ook niet net naast een ouwe viezerik lopendagmar88 schreef: Kusgeluidje

Van de week riep ik hard "Goed zo!" en was er meteen zo'n vrouw verbaasd om zich heen aan het loeren. Dacht zeker dat ze ook eens wat goed deed

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Hier idem. Ik gebruik de lijn niet om ze binnen te halen, maar roep ze gewoon even naast me en zet de flex dan op de rem._Tiny_ schreef:Zo doe ik het ook. Niks hengelen. Ik roep ze bij me alsof ze los zouden lopen. Zo kijk ik ook vooruit alsof ze los zouden lopen maar ze zitten dus aan de flex.Fotogravinnetje schreef:Als je niet verder dan een meter of 20 om je heen kijkt, ben je inderdaad altijd te laat. Meestal zie ik aan de houding van Elco en Gait al wel dat er een hond op minder dan zo'n 75 meter afstand is. Dan heb je echt nog tijd zat om je honden bij je te roepen. Binnenhalen is nergens voor nodig in de meeste gevallen. Gewoon roepen, belonen, rem erop en ze hebben net zo veel of weinig ruimte als aan een korte lijn. Ik ken genoeg mensen met een korte lijn die hun hond niet bij zich kunnen houden, omdat ze alleen het handvat vasthouden. Heeft hun hond nog steeds anderhalve meter lijn. Terwijl de mijne aan hun flex minder dan een halve meter hebben~Suzanne~ schreef:2 honden aan een flex? Lijkt me vragen om problemen. Je kunt helemaal niets als je anderen tegenkomt, je bent ALTIJD te laat met binnenhalen.. kortom; no go.
Suzanne
Op onoverzichtelijke en drukke stukken laat ik ze natuurlijk ook niet de hele lengte van de 10-meter flex gebruiken. Dan gebruik ik de flex gewoon als korte riem en bijvoorbeeld in het bos of op de hei gaat de rem eraf.
- twinkeltje
- moderator
Ik doe het al ruim 20 jaar en nooit geen probleem geweest ik zie wat er aan komt ik ben altijd op tijd~Suzanne~ schreef:2 honden aan een flex? Lijkt me vragen om problemen. Je kunt helemaal niets als je anderen tegenkomt, je bent ALTIJD te laat met binnenhalen.. kortom; no go.
Suzanne
- twinkeltje
- moderator
Ja dat wel ze kennen allemaal wel het woord stop en als ik een klik geluid maak staan ze ook bij me
- dagmar88
- Zeer actief
Kruimel53 schreef: Dat jij dat niet kunt betekent niet dat andere mensen het dus ook niet kunnen.

De doodenkele keer dat ik aangelijnd met ze wandel (blokje om voor p&p) hebben ze een jachtlijntje om. Maar 8 van de 10x heeft Izzy dat jachtlijntje om en loopt Sofi er 'bloot' naast. Het gaat dan om nog geen 400 meter, dus waar hebben we het over.