Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spoedcursusje trimmen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Michelle & Scotty
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 50% Golden Retriever, 27% Husky en nog een beetje ;)
Aantal honden: 1
Contacteer:

Spoedcursusje trimmen

Ongelezen bericht door Michelle & Scotty »

Scotty zijn vacht wordt inmiddels écht te lang. Ik wil hem dan ook erg graag laten trimmen, maar niet alleen zijn alle trimmers in de buurt (van Alkmaar) al helemaal volgeboekt, Scotty heeft ook nog eens een zekere mate van verlatingsangst. Het is niet zozeer een probleem om hem alleen thuis te laten, maar wel om hem ergens "achter te laten". Bijvoorbeeld als ik samen met mijn moeder en Scotty door het winkelcentrum loop, en een van ons moet even snel een winkel in. Of ik ben een dag niet thuis en breng Scotty naar mijn moeder en ga dan weg zonder hem. Dan gaat hij piepend blaffen, zal eerst gaan trekken aan de riem richting mij en daarna plat en apathisch gaan liggen. Dan heeft lokken geen zin en het optillen van 34 kilo dood maar toch actief tegenwerkend gewicht is vaak ook nog wel een dingetje. En de meeste trimmers laten natuurlijk geen baasjes toe tijdens de behandeling.

Dus de kans is groot dat ik het zelf zal moeten doen. Ik zie er nogal tegenop, want ik ben er nou eenmaal niet bijzonder goed in.
Dit is namelijk hoe zijn pootje eruit zag nadat ik met de kleine hondentondeuse wat overtollig haar weg wilde halen. (vooral tussen zijn tenen, maar ik denk ik neem de bovenkant ook mee)
Afbeelding

Scotty ziet er nu zo uit:
Afbeelding

Heeft iemand tips over hoe ik het eventuele zelf trimmen het best kan aanpakken? Hoeveel en wat moet eraf, of hoelang moet zijn vacht uiteindelijk zijn? Welke scharen en andere spullen heb ik nodig? Of kent iemand een trimmer in de omgeving Alkmaar die nog wel plek heeft? De Ranzijn zal waarschijnlijk wel plek hebben, maar of die heel professioneel zijn weet ik ook niet...

Alle tips zijn wel zo'n beetje welkom denk ik :U:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Spoedcursusje trimmen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Knippen hoeft eigenlijk niet bij een vacht als deze. Goed kammen, goed uitwassen (en de shampoo lekker lang laten intrekken), goed uitblazen. Dan ziet hij er al heel ander uit. Bij de voetjes hoef je in principe alleen de haren onder de pootjes weg te knippen en eventueel de grote plukken die boven de tenen uitsteken.
Michelle & Scotty
Vaste gebruiker
Contacteer:

Cleva schreef:Ik zou eerst het dode haar en de onderwol er uit harken.
Wassen en dan na een paar dagen nog een keer. Dan heb je al een heel andere hond.

Met een effileerschaartje kun je weinig fout doen maar doe eerst maar algeheel onderhoud want zo slecht is die vaqcht niet.
Hij is eergister nog gewassen (want toen had hij in gesmolten ijs gelegen) en hij wordt meerdere keren per week geborsteld met de slicker en ongeveer eens in de twee weken geharkt, dus of ik met kammen nog veel meer bereik weet ik niet. Als ik hem helemaal geborsteld heb ziet hij er ongeveer 5 minuten netjes uit, daarna is het meteen weer zoals de foto.

Echt een goeie standfoto heb ik vorig jaar niet gemaakt, maar om een beetje te vergelijken heb ik deze.
Afbeelding

Dat ziet er volgens mij een stuk korter uit dan nu
Michelle & Scotty
Vaste gebruiker
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:Knippen hoeft eigenlijk niet bij een vacht als deze. Goed kammen, goed uitwassen (en de shampoo lekker lang laten intrekken), goed uitblazen. Dan ziet hij er al heel ander uit. Bij de voetjes hoef je in principe alleen de haren onder de pootjes weg te knippen en eventueel de grote plukken die boven de tenen uitsteken.
Ik heb net toevallig op de reactie hiervoor gereageerd, maar hij heeft trouwens een hekel aan wassen én aan harde geluiden. Ik woon tijdelijk bij mijn moeder, die een badkamertje heeft ter grote van een douchecabine dus heel comfortabel is het niet. Een waterblazer (en ruimte om te blazen) heb ik ook niet, dus zelfs daarvoor zouden we naar een trimmer moeten.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ik vind dat je hem dan wel erg vaak kamt/borstelt... Ik gebruik op zo'n vacht liever een kam als deze
Afbeelding. 1 keer in de week/2 weken, maar wel goed tot op de huid kammen. En tijdens de rui tot 2 keer in de week. En als je wast, dan echt die shampoo lang laten intrekken voor je het weer uitspoelt. Dat helpt om de losse haren er goed uit te krijgen als de vacht weer droog is (ook als je geen waterblazer gebruikt, hoewel die wel nog veel effectiever is).

Door de kleuren in de vacht van Scotty ziet hij er waarschijnlijk wel weer snel shabby uit, maar dat komt vooral door de kleuren, niet omdat de vacht slecht is ofzo
Michelle & Scotty
Vaste gebruiker
Contacteer:

Nanna schreef:
Michelle & Scotty schreef: Ik heb net toevallig op de reactie hiervoor gereageerd, maar hij heeft trouwens een hekel aan wassen én aan harde geluiden. Ik woon tijdelijk bij mijn moeder, die een badkamertje heeft ter grote van een douchecabine dus heel comfortabel is het niet. Een waterblazer (en ruimte om te blazen) heb ik ook niet, dus zelfs daarvoor zouden we naar een trimmer moeten.
Als we het gaan hebben over wat ie allemaal wel of niet wil dan lijkt het me zoberzo handiger om hem eens bij een trimsalon af te leveren.
Hoeft maar éénmalig, laat het je even uitleggen en voortaan kun je het zelf. :ok:
Voor een hond met dit type vacht zou ik me trouwens geen waterblazer aanschaffen. Die droogt zo wel.
Ja wat 'liever niet' betreft heeft ie wel een waslijstje. Ik heb toch echt m'n best gedaan om hem overal netjes aan te laten wennen, maar het heeft duidelijk niet mogen baten.
Hij droogt trouwens inderdaad vanzelf wel hoor, hij gaat namelijk wel van sloot naar sloot maar schoon en warm stromend water moet ie alleen niks van hebben. De waterblazer is meer om de vacht uit te blazen, althans dat heb ik me wel eens laten vertellen.
We gaan dus toch voorlopig maar doorzoeken naar trimmers.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Afbeelding1: Je bent niet de eerste eigenaar die zegt dat ze de hond niet kan achterlaten :D
Veel klanten zeggen dat en inderdaad, als de baas erbij blijft gaan ze vaak lopen kløten. Maar zodra de baas langer dan 2 minuten geleden verdwenen is worden ze allemaal rustig.
Je moet een trimmer vinden die kalm en duidelijk is en genoeg geduld heeft. Deze hond heeft geen ingewikkelde vacht om te trimmen.
Goed wassen (ik doe over wassen 1 uur), goed inmasseren en uitgebreid uitspoelen, daarna goed blazen (ik doe daar ook 1 uur over) en daarna met de borstel door de vacht om de overige losse haren weg te halen.
Knippen in deze vacht gaat helemaal niets helpen. Het zou mij ook niet zo uitmaken hoe zijn vacht eruit ziet. Schapendoezen hebben altijd zo'n krul erin, ik vind het juist wel leuk staan. Heeft hij er last van dan?

Mijn zus is trimmer trouwens, ik aap haar na op mijn eigen hond maar ik haal haar resultaat lang niet. Zij zit in Nieuw Vennep.
Laatst gewijzigd door Manuma op 09 mei 2020 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Michelle & Scotty
Vaste gebruiker
Contacteer:

Cleva schreef:Eerst vragen en dan niet doen wat er gezegd wordt. :ugh:

Ik ga er niet eens moeite meer in stoppen.
Google het lekker.
Ah dit is duidelijk ook al zo'n lekker vriendelijk forum. Ik zeg toch dat ik al heb gedaan wat je zegt. Sterker nog, er wordt me net verteld dat ik het teveel doe.
Daarbij heb ik nooit ergens gezegd dat zijn vacht slecht is, maar dat het te lang is. Omdat ik het langer heb zien worden, en het vorig jaar korter was.
Googlen? Ook al gedaan. Een forum, waar je vaak dit soort opmerkingen tegenkomt, is echt mijn eerste keus niet. En weet je wat ze me daar zeggen? Knippen. Alleen niet hoe.

Maar stop jij er alsjeblieft niet nóg meer moeite in. Ik bel wel verder.
Michelle & Scotty
Vaste gebruiker
Contacteer:

Manuma schreef:Afbeelding1: Je bent niet de eerste eigenaar die zegt dat ze de hond niet kan achterlaten :D
Veel klanten zeggen dat en inderdaad, als de baas erbij blijft gaan ze vaak lopen kløten. Maar zodra de baas langer dan 2 minuten geleden verdwenen is worden ze allemaal rustig.
Je moet een trimmer vinden die kalm en duidelijk is en genoeg geduld heeft. Deze hond heeft geen ingewikkelde vacht om te trimmen.
Goed wassen (ik doe over wassen 1 uur), goed inmasseren en uitgebreid uitspoelen, daarna goed blazen (ik doe daar ook 1 uur over) en daarna met de borstel door de vacht om de overige losse haren weg te halen.
Knippen in deze vacht gaat helemaal niets helpen. Het zou mij ook niet zo uitmaken hoe zijn vacht eruit ziet. Schapendoezen hebben altijd zo'n krul erin, ik vind het juist wel leuk staan. Heeft hij er last van dan?
Nee dat geloof ik niet hoor, het is meer echt mijn idee dat het te lang is. Ik heb nog een aantal mails aan trimmers verzonden, in ieder geval even voor een kennismaking en wat advies, dus hopelijk komt daar wat uit. Bedankt!

Oh en ik zal hem over een paar dagen even bij mijn broer thuis wassen, die heeft een wat grotere badkamer. Ik heb dan geen blazer (en dat doe ik 'm ook liever niet aan, want hij vertrouwd me nooit meer denk ik :tongue: ) maar hij kan met een beetje mooi weer in de tuin opdrogen, en dan ff de borstels er doorheen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Z'n vacht zal nu pas zo'n beetje 'af' zijn. Bij die halflange vachten ziet het er na een jaar al heel wat uit, maar pas met een jaar of drie zie je dat de vacht echt klaar is en een aantal jaren min of meer gelijk blijft. Tegen dat ze bejaard worden, verandert het ook weer wat
Michelle & Scotty
Vaste gebruiker
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:Ik vind dat je hem dan wel erg vaak kamt/borstelt... Ik gebruik op zo'n vacht liever een kam als deze
Afbeelding. 1 keer in de week/2 weken, maar wel goed tot op de huid kammen. En tijdens de rui tot 2 keer in de week. En als je wast, dan echt die shampoo lang laten intrekken voor je het weer uitspoelt. Dat helpt om de losse haren er goed uit te krijgen als de vacht weer droog is (ook als je geen waterblazer gebruikt, hoewel die wel nog veel effectiever is).

Door de kleuren in de vacht van Scotty ziet hij er waarschijnlijk wel weer snel shabby uit, maar dat komt vooral door de kleuren, niet omdat de vacht slecht is ofzo
Soms is het echt alsof zijn vacht een soort mix is tussen gladhaar en draadhaar. Ik denk ook niet per sé dat het slecht is hoor, zoals je zegt pleeg ik misschien wel teveel onderhoud. Ik heb gewoon het idee dat het heel lang is.

Ik heb voor hem deze borstels (op basis van 'welke borstels voor een golden retriever')

Afbeelding
Afbeelding

En soms, als ie echt klitten heeft of voor bijvoorbeeld z'n staart gebruik ik een oude 'mensen' borstel.
Michelle & Scotty
Vaste gebruiker
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:Z'n vacht zal nu pas zo'n beetje 'af' zijn. Bij die halflange vachten ziet het er na een jaar al heel wat uit, maar pas met een jaar of drie zie je dat de vacht echt klaar is en een aantal jaren min of meer gelijk blijft. Tegen dat ze bejaard worden, verandert het ook weer wat
Wie weet hoort het gewoon zo, ik zou het niet weten. Niemand waarschijnlijk, want het blijft een kruising waarvan ook nog eens niet zeker is wat er in zit :tongue:
Ik zal sowieso ergens een keer kennismaken met een trimmer en advies vragen (ik krijg toevallig net een mailtje dat één van de trimmers eventueel wil beeldbellen zodat ze de vacht kan zien en advies kan geven voor nu). Voor een 'grote beurt' zal misschien 1 of 2 keer per jaar naar de trimmer sowieso lekker zijn.
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Mijn halflanghaar krijgt nu ook een langere vacht. Ze is net 3 jaar geworden, dus haar haren zullen nog wat meer groeien. Ik doe eigenlijk erg weinig aan haar vacht. Alleen als ze in de verharing zit een paar keer kammen en af en toe de haren tussen de tenen kort knippen. Bovenop de voetjes laat ik met rust. De zachte haartjes achter haar oren in de gaten houden dat die niet klitten. In bad alleen als ze zich geparfumeerd heeft met iets goors.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Is het een kruising sheltie?? Want dan hoort die "bevedering" aan de poten ;-)
ik vind het een prachtig hondje. Wassen en borstelen en klaar. Ja, dan moet dat dus maar ff, maar ga er alsjeblieft niet aan knippen.
Is er niemand in de buurt die 'm ff in een bad wil zetten? Vaak zijn er wel mobiele wasstations bij grote dierenwinkels oid. Zo'n dogwash.
Ik zou er ECHT niet in gaan knippen! Zo zonde!

Suzanne
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Michelle & Scotty schreef:
Fotogravinnetje schreef:Z'n vacht zal nu pas zo'n beetje 'af' zijn. Bij die halflange vachten ziet het er na een jaar al heel wat uit, maar pas met een jaar of drie zie je dat de vacht echt klaar is en een aantal jaren min of meer gelijk blijft. Tegen dat ze bejaard worden, verandert het ook weer wat
Wie weet hoort het gewoon zo, ik zou het niet weten. Niemand waarschijnlijk, want het blijft een kruising waarvan ook nog eens niet zeker is wat er in zit :tongue:
Precies ;-) De vacht is zo lang als hij is, hij heeft geen doorgroeivacht zoals een poedel of een shih tzu, dus ik zou niet weten waarom die vacht te lang zou zijn en je hem zou moeten knippen? Bij langharige honden is het normaal dat de vacht op jonge leeftijd nog niet de volle lengte heeft bereikt en zie je bij een ruim volwassen hond dus een langere en dikkere vacht dan bij een hond van één jaar.
Ik heb ook geen waterblazer, maar om de ondervacht er goed uit te halen, was ik de hond ook heel grondig, met lang laten intrekken van de shampoo en daarna conditioner en heel ruim uitspoelen en uitmasseren. Daarna grondig droogwrijven met handdoeken en als de hond is opgedroogd, goed borstelen en tot op de huid kammen met het soort kam dat Fotogravinnetje hierboven al postte. Dan heb je de ondervacht er echt wel behoorlijk goed uit. Verder knip ik niet aan mijn honden, behalve de haartjes onder en rondom de voetjes.
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Dat is het broertje van Ayla lijkt het wel :80: :I:

Sorry, totaal geen zinnige bijdrage. Maar dat moet hij wel zijn. Dan heeft hij deels ruwhaar genen trouwens, geen idee of mensen met verstand van hondenvachten daar nog wat mee kunnen. Zijn moeder een golden en zijn vader een catalaanse herder met wat husky. Dus kan goed dat hij soort van pa zijn vacht heeft?

Edit: ik zie nu je voorsteltopic pas. Inderdaad de broer van Ayla. Als hij nog beschikbaar was geweest toen Ayla opgehaald werd had ik hem zo meegenomen. Ik vond hem toen al zo geweldig leuk. Gaaf hem weer terug te zien. Plaats maar veel foto's :lol1:

Ayla is trouwens van nomo hier op het forum. Maar ik heb haar al geroepen dat ze naar het forum moet komen, dus ze zal zich vast snel melden :engel:
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Inderdaad Ayla haar broer :I:

Volgens mij heeft scotty aardig de golden vacht. Keer goed laten wassen/blazen of zelf aan de slag :ok: paar goede borstels en je komt een heel eind. Jammer dat je niet heel dichtbij woont, ik heb wel wat borstels die je zou kunnen proberen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Bij mijn jongens gebruik ik een kam met 1 lengte, omdat ze (vrijwel) geen ondervacht hebben (een grove voor de dikste delen van de vacht, zoals de broek, de staart, de kraag en rond de heupen, een fijne voor de dunnere delen, zoals de rug, buik, oren en voorpoten). Met zo'n slicker vraag ik me altijd af of je daarmee niet meer kwaad dan goed doet (kom je wel goed tot op de huid zonder die te beschadigen, bijvoorbeeld). Zo'n dubbele kam is fijn voor een hond met ondervacht. Die gebruik ik dus ook voor de hond van m'n schoonouders. Paco wordt altijd heel blij als ik de kam pak, want m'n schoonouders komen dus niet tot op de huid en het is voor hem toch best een bevrijding als z'n ondervacht ook weer even goed luchtig gekamd is met de losse haren eruit
naomi12
Zeer actief
Mijn ras(sen): bobtail
Spaanse galgo kruising
Spaanse border collie kruising
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door naomi12 »

Als je hem eigenlijk het liefst naar de trimsalon zou brengen zou ik dat gewoon doen. Het klopt wat manuma zegt, 9 van de 10 uur keer valt het reuze mee zodra de eigenaar weg is. Werkt het niet ben je zo weet gebeld en weet je dat ook weer. Maar waarschijnlijk valt dat wel mee. ;)

Als je het wel zelf wilt doen zou ik een beetje het trimschema van de golden retriever aanhouden. (Behalve de hals) https://www.isselhoeve.nl/grooming/indexnl.htm

Voor het knippen goed wassen, sop in laten trekken en weer uitspoelen. Liefst daarna uitblazen en anders als hij droog is met een herdersharkje uitkammen.
Laatst gewijzigd door naomi12 op 09 mei 2020 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Nee joh
Inderdaad Ayla haar broer 
T is de broer van baloe maar dan lichter
Afbeelding

Afbeelding

Maar ik borstel baloe alleen af en toe en nu in de rui iets vaker 1 x per week ofzo :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Michelle & Scotty
Vaste gebruiker
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:Is het een kruising sheltie?? Want dan hoort die "bevedering" aan de poten ;-)
ik vind het een prachtig hondje. Wassen en borstelen en klaar. Ja, dan moet dat dus maar ff, maar ga er alsjeblieft niet aan knippen.
Is er niemand in de buurt die 'm ff in een bad wil zetten? Vaak zijn er wel mobiele wasstations bij grote dierenwinkels oid. Zo'n dogwash.
Ik zou er ECHT niet in gaan knippen! Zo zonde!

Suzanne
Nee helaas niet, er zit in ieder geval golden in en husky, en waarschijnlijk catalaanse herder of iets anders ruwharigs.
De dogwash was wel een goeie tip, er zit hier een dierenwinkel met dogwash én waterblazer, dus daar zal ik even langslopen en kijken of die i.v.m. corona nog wel open is.
Michelle & Scotty
Vaste gebruiker
Contacteer:

hakunamatata schreef:Dat is het broertje van Ayla lijkt het wel :80: :I:

Sorry, totaal geen zinnige bijdrage. Maar dat moet hij wel zijn. Dan heeft hij deels ruwhaar genen trouwens, geen idee of mensen met verstand van hondenvachten daar nog wat mee kunnen. Zijn moeder een golden en zijn vader een catalaanse herder met wat husky. Dus kan goed dat hij soort van pa zijn vacht heeft?

Edit: ik zie nu je voorsteltopic pas. Inderdaad de broer van Ayla. Als hij nog beschikbaar was geweest toen Ayla opgehaald werd had ik hem zo meegenomen. Ik vond hem toen al zo geweldig leuk. Gaaf hem weer terug te zien. Plaats maar veel foto's :lol1:

Ayla is trouwens van nomo hier op het forum. Maar ik heb haar al geroepen dat ze naar het forum moet komen, dus ze zal zich vast snel melden :engel:
Dat klopt! Hij was vroeger pupje oranje :) Embark test helaas nog niet op Catalanen, dus voor hem kwamen Engelse Setter en Brittany eruit, maar die geloof ik niet zozeer. Er moet toch ergens ruwhaar vandaan gekomen zijn.
Michelle & Scotty
Vaste gebruiker
Contacteer:

nomo schreef:Inderdaad Ayla haar broer :I:

Volgens mij heeft scotty aardig de golden vacht. Keer goed laten wassen/blazen of zelf aan de slag :ok: paar goede borstels en je komt een heel eind. Jammer dat je niet heel dichtbij woont, ik heb wel wat borstels die je zou kunnen proberen.
Jaaaa! Vind het zo leuk om het verschil tussen de nestgenootjes te zien! Z'n vacht lijkt volgens mij inderdaad het meest op de golden, maar meer de lengte van z'n vader.. en wat krulleriger.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Wassen en dan na een paar dagen nog een keer. Dan heb je al een heel andere hond.

Met een effileerschaartje kun je weinig fout doen maar doe eerst maar algeheel onderhoud want zo slecht is die vaqcht niet.
Dit inderdaad. Jip ging twee jaar op rij, drie keer per jaar naar de trimmer. Na die zes keer dacht ik: ik kan het zelf ook wel. Jip (Flatcoated retriever) heeft geen doorgroeivacht, maar ik vind het er ongeknipt een beetje 'verwaarloosd' uit zien. Bij Jip gaat de bevedering bovendien ook vrij snel vilten en dan kom je er met een kam dus niet meer doorheen. Ik heb vorig jaar een gewone schaar, een effileerschaar en een potenschaartje gekocht en ik knip 'm nu zelf daarmee. Het hoeft niet perfect, maar ik wil het wel een beetje netjes hebben. Voor Abel (rasloos) geldt hetzelfde. Bij Abel ziet vooral de staart er al snel niet meer mooi uit. Ik plan geen uren om ze te knippen, maar ik doe het gewoon tussendoor een beetje. Het ene moment knip ik de staart, dan de borst, dan de poten. Ze vinden dat gefreubel aan hun lijf wel prettig eigenlijk, mits het niet te lang duurt. Dus dan ben ik 20-30 minuten bezig en dan een dag later weer ofzo. Ik heb Abels staart gisteren geknipt terwijl hij water stond te drinken. Dan staat hij tenminste stil ;)

Goed borstelen en verder zelf een beetje uitproberen. Met een effileerschaar gaat dat echt niet verkeerd.
Michelle & Scotty
Vaste gebruiker
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:Bij mijn jongens gebruik ik een kam met 1 lengte, omdat ze (vrijwel) geen ondervacht hebben (een grove voor de dikste delen van de vacht, zoals de broek, de staart, de kraag en rond de heupen, een fijne voor de dunnere delen, zoals de rug, buik, oren en voorpoten). Met zo'n slicker vraag ik me altijd af of je daarmee niet meer kwaad dan goed doet (kom je wel goed tot op de huid zonder die te beschadigen, bijvoorbeeld). Zo'n dubbele kam is fijn voor een hond met ondervacht. Die gebruik ik dus ook voor de hond van m'n schoonouders. Paco wordt altijd heel blij als ik de kam pak, want m'n schoonouders komen dus niet tot op de huid en het is voor hem toch best een bevrijding als z'n ondervacht ook weer even goed luchtig gekamd is met de losse haren eruit
Daar weet ik dus ook het fijne niet van, ik doe juist wat ik op google heb gevonden. Voor een golden wordt een slicker aangeraden. Hopelijk kan een trimmer me wat dat betreft ook wat meer vertellen, al dan niet via beeldbellen.
Michelle & Scotty
Vaste gebruiker
Contacteer:

naomi12 schreef:Als je hem eigenlijk het liefst naar de trimsalon zou brengen zou ik dat gewoon doen. Het klopt wat manuma zegt, 9 van de 10 uur keer valt het reuze mee zodra de eigenaar weg is. Werkt het niet ben je zo weet gebeld en weet je dat ook weer. Maar waarschijnlijk valt dat wel mee. ;)

Als je het wel zelf wilt doen zou ik een beetje het trimschema van de golden retriever aanhouden. (Behalve de hals) https://www.isselhoeve.nl/grooming/indexnl.htm

Voor het knippen goed wassen, sop in laten trekken en weer uitspoelen. Liefst daarna uitblazen en anders als hij droog is met een herdersharkje uitkammen.
Zou best kunnen hoor, de trimmer die me net heeft teruggemaild zegt in ieder geval wel ervaring te hebben met 'dit soort' honden. Maar helaas zit ook zij vol tot half juni, dus ook het kennismaken moet nog even wachten.
Michelle & Scotty
Vaste gebruiker
Contacteer:

fenneke schreef:Nee joh
Inderdaad Ayla haar broer 
T is de broer van baloe maar dan lichter
Afbeelding

Afbeelding

Maar ik borstel baloe alleen af en toe en nu in de rui iets vaker 1 x per week ofzo :mrgreen:
Ha! Je zou bijna denken van wel :o
Michelle & Scotty
Vaste gebruiker
Contacteer:

natalie schreef:

Dit inderdaad. Jip ging twee jaar op rij, drie keer per jaar naar de trimmer. Na die zes keer dacht ik: ik kan het zelf ook wel. Jip (Flatcoated retriever) heeft geen doorgroeivacht, maar ik vind het er ongeknipt een beetje 'verwaarloosd' uit zien. Bij Jip gaat de bevedering bovendien ook vrij snel vilten en dan kom je er met een kam dus niet meer doorheen. Ik heb vorig jaar een gewone schaar, een effileerschaar en een potenschaartje gekocht en ik knip 'm nu zelf daarmee. Het hoeft niet perfect, maar ik wil het wel een beetje netjes hebben. Voor Abel (rasloos) geldt hetzelfde. Bij Abel ziet vooral de staart er al snel niet meer mooi uit. Ik plan geen uren om ze te knippen, maar ik doe het gewoon tussendoor een beetje. Het ene moment knip ik de staart, dan de borst, dan de poten. Ze vinden dat gefreubel aan hun lijf wel prettig eigenlijk, mits het niet te lang duurt. Dus dan ben ik 20-30 minuten bezig en dan een dag later weer ofzo. Ik heb Abels staart gisteren geknipt terwijl hij water stond te drinken. Dan staat hij tenminste stil ;)

Goed borstelen en verder zelf een beetje uitproberen. Met een effileerschaar gaat dat echt niet verkeerd.
Dat heb ik dus ook wel een beetje, dat het er wat onverzorgd uit ziet. Ik denk ook wel dat als het me een keertje voorgedaan wordt dat ik het dan wel zelf kan, maar dan moet er wel weer eerst kennis gemaakt worden. Het is een beetje een vicieus cirkeltje zo :tongue:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

natalie schreef:

Dat heb ik dus ook wel een beetje, dat het er wat onverzorgd uit ziet. Ik denk ook wel dat als het me een keertje voorgedaan wordt dat ik het dan wel zelf kan, maar dan moet er wel weer eerst kennis gemaakt worden. Het is een beetje een vicieus cirkeltje zo :tongue:
Dat "onverzorgde" snap ik denk ik wel, dat je dat denkt te zien, maar dan ben je echt een heel eind met wassen en droogblazen en goed doorborstelen. Dat zul je toch regelmatig moeten doen.
De schaar zou ik echt wegleggen in geval van dit hondje.

Suzanne
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

natalie schreef:

Ik vermoed dat op Youtube wel video's te vinden zijn over het trimmen van een Golden Retriever. Scotty's vacht lijkt daar veel op toch? Daar kun je dan in ieder geval wat inspiratie op doen.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”