Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Boxer doodgebeten

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Re: Boxer doodgebeten

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Kells schreef:Ik pak het weer iets anders aan bij Finnemans. Hij ziet het als zijn taak om zijn roedel te beschermen en vind zichzelf een hele vent. In feite is het een schijterd en moet ik hem beschermen voor zijn acties. Hij gaat er van uit dat de dames hem wel even komen helpen om een indringer te verjagen. Recent stond hij een pitbull uit te kafferen. Sindsdien heeft hij het bandje om en dat helpt!
ja dat geloof ik graag ja
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Als ze opgepompt in de riem hangend voorbij komen kafferen heb je toch zelf al heel veel laten liggen.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Cleva schreef:Ja, nee, mijn brul voet geen spanning toe. Mijn brul beëindigt de dag.
Ik ben niet graag een kutbaas maar ik kan het wel.

Er wordt hier NIET uitgevallen.
Een fractie van een seconde later lig je op je rug in de berm met een klats voor je smoel.
Er is geen onderhandelruimte. Je bent gewoon mijn cavia. Je hebt je te voegen.

Ze lopen hier amper aan de riem. Hooguit 100 meter per dag. Op die momenten ben je gewoon even lijdend voorwerp en wil ik helemaal geen mening.
Precies dat.

Zo heb ik een kennis geholpen met een kruising bullterriër x stafford. Die moest ze bij nacht en ontij uitlaten, want als ze op straat maar een fietser/wandelaar/hond/kat zag ging ze helemaal over de rooie. Gillen, krijsen en blaffen. In een woonwijk maak je dan geen vrienden. Ze had al tig cursussen, 2 gedragstherapeuten en BAT gedaan, maar dat laatste hielp alleen als het object om uit je dak te gaan niet dichterbij kwam dan pakweg 100 meter en dan is in een kleine stad onmogelijk.

Toen ze haar kwam brengen hoorde ik de hond al krijsen in de auto toen ze kwamen aangereden :roll: . Hondje met veel onzekerheid, die dacht dat ze overal wat van moest vinden. Toen de eigenaresse met een poging van fietsen met de hond zwaar ten val was gekomen was (eindelijk) de maat vol en kwam ze haar brengen.

Aanpak van Cleva toegepast. Eerst in de auto, als je startte begon ze, later met wandelen en met fietsen was de laatste keer. Erna werkelijk níks meer aan de hand. Er leek een last van haar schouders gevallen, van stresskip naar heerlijk relaxt hondje wat ik zelfs op bepaalde plekken los durfde te laten. Na paar dagen sliep ze zelfs met autorijden.

Bij haar eigenaresse ging het een aantal weken heel goed, helaas vervielen ze beide weer in hun oude gedrag. Jaar later raakte de hond zo opgefokt bij het zien van een andere hond, dat ze uit redirectieagressie in de hand van haar eigenaresse heeft gebeten. Die moest er meerdere keren aan geopereerd worden om haar hand weer te herstellen en de hond is daarop ingeslapen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Cleva schreef:Ja, nee, mijn brul voet geen spanning toe. Mijn brul beëindigt de dag.

Een fractie van een seconde later lig je op je rug in de berm met een klats voor je smoel.

Ze lopen hier amper aan de riem. Hooguit 100 meter per dag. Op die momenten ben je gewoon even lijdend voorwerp en wil ik helemaal geen mening.
Als je Elco helemaal kapot wilt hebben, moet je dat zeker zo doen. Een hond die stil is omdat hij compleet dichtgeslagen is, is geen oplossing van het probleem
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Fotogravinnetje schreef:

Als je Elco helemaal kapot wilt hebben, moet je dat zeker zo doen. Een hond die stil is omdat hij compleet dichtgeslagen is, is geen oplossing van het probleem
Dat blijft voor eeuwig een discussie. Kijk naar het topic van _Cuddie. Toen Iones de opmerking plaatste dacht ik: "daar gaan we weer." ;)
Ik ben het eens met Dagmar, bij een uitvallende hond heb je zelf al heel veel laten liggen. Maar als het dan toch vervelend uitpakt en de hond valt uit, dan kies ik ook voor het aanpakken van de oorzaak en niet voor symptoombestrijding. Maar er wordt nogal vaak gedacht dat je dan geen duidelijke, consequente baas bent. Dat ben je alleen als je heel hard kan brullen :roll:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hippo schreef:
Precies dat.

Zo heb ik een kennis geholpen met een kruising bullterriër x stafford. Die moest ze bij nacht en ontij uitlaten, want als ze op straat maar een fietser/wandelaar/hond/kat zag ging ze helemaal over de rooie. Gillen, krijsen en blaffen. In een woonwijk maak je dan geen vrienden. Ze had al tig cursussen, 2 gedragstherapeuten en BAT gedaan, maar dat laatste hielp alleen als het object om uit je dak te gaan niet dichterbij kwam dan pakweg 100 meter en dan is in een kleine stad onmogelijk.

Toen ze haar kwam brengen hoorde ik de hond al krijsen in de auto toen ze kwamen aangereden :roll: . Hondje met veel onzekerheid, die dacht dat ze overal wat van moest vinden. Toen de eigenaresse met een poging van fietsen met de hond zwaar ten val was gekomen was (eindelijk) de maat vol en kwam ze haar brengen.

Aanpak van Cleva toegepast. Eerst in de auto, als je startte begon ze, later met wandelen en met fietsen was de laatste keer. Erna werkelijk níks meer aan de hand. Er leek een last van haar schouders gevallen, van stresskip naar heerlijk relaxt hondje wat ik zelfs op bepaalde plekken los durfde te laten. Na paar dagen sliep ze zelfs met autorijden.

Bij haar eigenaresse ging het een aantal weken heel goed, helaas vervielen ze beide weer in hun oude gedrag. Jaar later raakte de hond zo opgefokt bij het zien van een andere hond, dat ze uit redirectieagressie in de hand van haar eigenaresse heeft gebeten. Die moest er meerdere keren aan geopereerd worden om haar hand weer te herstellen en de hond is daarop ingeslapen.
God nou wat een succesverhaal. Gelukkig heb ik destijds met dezelfde kruising de adviezen hier links laten liggen.
Alsnog jammer dat het veel langer heeft moeten duren ten koste van haar.
Meer dan de grenzen van de hond respecteren, een beetje appel en focus op speelgoed was er niet voor nodig.
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

natalie schreef:
Fotogravinnetje schreef:

Dat blijft voor eeuwig een discussie. Kijk naar het topic van _Cuddie. Toen Iones de opmerking plaatste dacht ik: "daar gaan we weer." ;)
Ik ben het eens met Dagmar, bij een uitvallende hond heb je zelf al heel veel laten liggen. Maar als het dan toch vervelend uitpakt en de hond valt uit, dan kies ik ook voor het aanpakken van de oorzaak en niet voor symptoombestrijding. Maar er wordt nogal vaak gedacht dat je dan geen duidelijke, consequente baas bent. Dat ben je alleen als je heel hard kan brullen :roll:
Toch, he.
Ik was iemand die dat niet kon, en maar graven naar oorzaken en weet ik veel wat.
Ik heb 13 jaar met de allerliefste maar grootste keffer rond gelopen omdat ik nooit duidelijk kon zijn.

Voor mij doet het er in eerste instantie ook niet toe waarom een hond meent te moeten uitvallen.
Bij het allereerste idee dat je dat ook maar denkt te moeten doen, krijg je een dikke, vette en heel erg gemeende NEE.
Het kost ze namelijk teveel vrijheid dat achterlijke gedoe.

Het enige wat ze hier echt moeten, is zich gedragen naar mens en dier.
Het feit dat je gaat uitpluizen waarom je schatje zo doet maakt de hond juist onzeker en als je dan een keer probeert te brullen gooi je olie op het vuur, ja.
Je Nee komt dan gewoon niet aan.

Verder ben ik soms zo’n malloot die weleens joelend achter z’n hond aanrent met een hoog stemmetje in geval van kattekwaad.
Maar wat ik vanuit mijn binnenste echt niet wil, gebeurt niet.

En omdat ik de allerliefste :pffff: ben voor mijn hondjes is die keer dat ik pissig word wat waard.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Dennenappel schreef:
natalie schreef:
Toch, he.
Ik was iemand die dat niet kon, en maar graven naar oorzaken en weet ik veel wat.
Ik heb 13 jaar met de allerliefste maar grootste keffer rond gelopen omdat ik nooit duidelijk kon zijn.

Voor mij doet het er in eerste instantie ook niet toe waarom een hond meent te moeten uitvallen.
Bij het allereerste idee dat je dat ook maar denkt te moeten doen, krijg je een dikke, vette en heel erg gemeende NEE.
Het kost ze namelijk teveel vrijheid dat achterlijke gedoe.

Het enige wat ze hier echt moeten, is zich gedragen naar mens en dier.
Het feit dat je gaat uitpluizen waarom je schatje zo doet maakt de hond juist onzeker en als je dan een keer probeert te brullen gooi je olie op het vuur, ja.
Je Nee komt dan gewoon niet aan.

Verder ben ik soms zo’n malloot die weleens joelend achter z’n hond aanrent met een hoog stemmetje in geval van kattekwaad.
Maar wat ik vanuit mijn binnenste echt niet wil, gebeurt niet.

En omdat ik de allerliefste :pffff: ben voor mijn hondjes is die keer dat ik pissig word wat waard.
Je bevestigt precies wat ik zeg: er wordt nogal vaak gedacht dat je alleen een duidelijke, consequente baas bent als je heel hard kan brullen. Dat is niet zo. Je kan ook op andere manieren heel duidelijk zijn naar je hond, over wat je wel en niet van hem verwacht en verlangt. Ik ga niet eindeloos zitten uitpluizen waarom "mijn schatje" (ook weer zo typisch verwoord) zich gedraagt zoals hij zich gedraagt. Ik zie aan zijn houding wel wat er mankeert en daar ga ik mee aan het werk.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

natalie schreef:Je bevestigt precies wat ik zeg: er wordt nogal vaak gedacht dat je alleen een duidelijke, consequente baas bent als je heel hard kan brullen. Dat is niet zo. Je kan ook op andere manieren heel duidelijk zijn naar je hond, over wat je wel en niet van hem verwacht en verlangt. Ik ga niet eindeloos zitten uitpluizen waarom "mijn schatje" (ook weer zo typisch verwoord) zich gedraagt zoals hij zich gedraagt. Ik zie aan zijn houding wel wat er mankeert en daar ga ik mee aan het werk.
Woord voor woord mee eens :ok:
Dennenappel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ik persoonlijk brul niet hard en ben ook niet altijd even consequent in alles en mijn honden zijn mijn schatjes, ja :mrgreen:

Het is wat ik er over denk, over de oneindige discussie.
Heb beide kanten ervaren.
Als iets niet voor iemand werkt dan houd het gewoon op.

Ik respecteer de grenzen van wat mijn hond aankan ook maar uitvallen om het schelden doen we gewoon niet.
Maar ja, het moet natuurlijk nooit zover komen.
S@ndr@
Zeer actief

Zijdelings heeft het er wel degelijk mee te maken waarom een hond doet wat hij doet... verder is de aanpak die bij jou past het beste omdat je die aanpak volhoudt.. Zillion was op straat best onzeker, en dan had ik een brul kunnen geven, maar dat past mij niet en de hond ook niet. in plaats daarvan lag ik even een hand op zijn schouders van het is goed. en als hij me aankeek dan kreeg hij een beloning.. nu kijkt hij me nog steeds aan en komt de beloning, andere hond en niet zeker zijn is naar vrouwtje kijken samen rustig passeren en beloning. Dit past op dit moment t beste omdat ik het zo ook doe op cursus "samen werken met de hond"en t gaat geweldig.
Op deze manier is die onzekerheid uit de angstfase gewoon als sneeuw voor de zon gesmolten..
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

natalie schreef:
Je bevestigt precies wat ik zeg: er wordt nogal vaak gedacht dat je alleen een duidelijke, consequente baas bent als je heel hard kan brullen. Dat is niet zo. Je kan ook op andere manieren heel duidelijk zijn naar je hond, over wat je wel en niet van hem verwacht en verlangt. Ik ga niet eindeloos zitten uitpluizen waarom "mijn schatje" (ook weer zo typisch verwoord) zich gedraagt zoals hij zich gedraagt. Ik zie aan zijn houding wel wat er mankeert en daar ga ik mee aan het werk.
Ik zeg nergens dat eens flink op je strepen gaan staan en een brul geven dé manier is. Vaak zijn eerdere signalen niet opgepakt op een moment waar het veel vriendelijker opgelost kon worden.
Wat ik wel vaak zie (en hier ook vaak genoeg lees) is dat mensen een uitvallend hond hebben of 1 die continu blaft naar vanalles, pertinent tegen een wat stevigere aanpak zijn en vervolgens het (in mijn ogen strontvervelend gedrag) niet kunnen laten veranderen. Dan ben je niet alleen een ander tot overlast, ik kan mij niet voorstellen dat zo'n hond dat relaxt door het leven gaat (met uitlaten). Welke aanpak je ook kiest en wat bij de hond past, zo moeilijk is het echt niet om een reactieve hond zich sociaal wenselijk te laten gedragen waarbij hij zich zelf ook nog prettig voelt.
dagmar88 schreef:
God nou wat een succesverhaal. Gelukkig heb ik destijds met dezelfde kruising de adviezen hier links laten liggen.
Alsnog jammer dat het veel langer heeft moeten duren ten koste van haar.
Meer dan de grenzen van de hond respecteren, een beetje appel en focus op speelgoed was er niet voor nodig.
Gewoon dieptriest, voor hond en baas. Ik vind het verschrikkelijk dat zulke reactieve honden in handen vallen van mensen die het dier zo'n stressvol leven bezorgen. Zeker als het zo eindigt.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Een brul helpt hier wel als er een kat voorbij schiet , daar willen ze wel achteraan.
Bij een plasronde in de buurt is het dus kadaverdiscipline.
Uitvallen doen ze niet , ook niet naar andere uitvallende honden of mensen.
Dat interesseert ze niet.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
S@ndr@
Zeer actief

Ja jij vind wel meer dingen vervelend is me opgevallen.. en dat je daarnaast ook alleen maar zover kunt kijken als hoe jij dingen aanpakt en dat ze daarmee ook gelijk de beste manier zijn! Zijn ze waarschijnlijk ook voor jou en in jou situatie.

Ik zelf leer mijn honden graag hoe ik het hebben wil, in de trainingen die ik met ze doen en als ze het snappen en kunnen en weten wat er van ze verwacht wordt is het prima en als ze dan willens en wetens overheen gaan krijgen ze heus hun grens aangereikt hoor..maar ik krijg maar heel zelden een middelvinger
En waarom ik er naar zou willen zoeken? omdat het geweldig werkt in onze manier van trainen en leven.. waarom zou ik het anders doen. dit past bij ons en feitelijk is het helemaal niet zo anders als wat jij doet hoor.. het is ook gewoon duidelijk zijn alleen zoals het bij ons past
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Dat is het hem dus: Elco heeft geen gebrek aan begrenzingen, hij raakt snel overstuur. Dus mijn aanpak is gericht op het voorkomen van overstuur raken. Raakt hij niet overstuur, gedraagt hij zich ook uitstekend. En ja, soms is het dus wel nodig om te kijken waar bepaald gedrag vandaan komt, omdat sterker begrenzen in zijn geval geen oplossing is.
Voor de meeste uitvallers is inderdaad even wat duidelijker grenzen stellen voldoende
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Fotogravinnetje schreef:Dat is het hem dus: Elco heeft geen gebrek aan begrenzingen, hij raakt snel overstuur. Dus mijn aanpak is gericht op het voorkomen van overstuur raken. Raakt hij niet overstuur, gedraagt hij zich ook uitstekend. En ja, soms is het dus wel nodig om te kijken waar bepaald gedrag vandaan komt, omdat sterker begrenzen in zijn geval geen oplossing is.
Voor de meeste uitvallers is inderdaad even wat duidelijker grenzen stellen voldoende
Als dat werkt en bij jullie past is dat toch prima :ok: .
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

laeken schreef:Ik ben ook heel bang hiervoor. Niet alleen bij pitjes maar ook bij poolhonden als malamutes en huskies ben ik erg op mijn hoede. Ik liep laatst met de honden naar een water en achter mij liepen mensen met oa een husky. Die hond liep 300 meter voor ze uit en dus 4 meter achter mij....
Leuk allemaal ware het niet dat die hond sluipend en totaal gefixeerd was op Bas. Echt non stop staren en tongelen en in slow motion met een laag hoofd achter ons aan sluipen. Ik heb Bas aangelijnd en meegesommeerd. Want die gaat gewoon met hoge staart kennis maken en laten weten dat ze daar niet van gediend is. Dat komt haar duur te staan.

Die mensen deden niks. Beter gezegd, ik had op een gegeven moment het idee dat ze helemaal niet wisten waar de husky was. En een houding hadden van die zien we wel weer bij de auto straks. Laat zichzelf wel uit en kent de weg.

Zo ontzettend asociaal. Nu ben ik zelf groot en reken erop dat ik een hond echt te grazen neem als die een van mijn kleine ukken aanvalt. Maar ik weet dat dat een wassen neus is als een hond er echt voor gaat. Ik lijn aan omdat ze dan niet kunnen wegrennen met mijn hondje in de bek. 5 kilo is niks. En Bas gaat hooguit krijsen wat de zaak erger maakt.

Soms neem ik een wandelstok mee. Zeker in Nederland. Dan letten mensen beter op. Want ze weten dat ik ga meppen als hun hond komt etteren en het gaat mis.
Nou als jij in een situatie terecht komt waar 4 enorme monsters jou hondje staan te verscheuren dan maakt het echt niet uit hoe groot jij bent hoor. Dan heb je gewoon totaal niks in te brengen. En het maakt dan ook niet uit of je een boomer of een boxer hebt. Dat gaat er gewoon aan.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... 8lO8y4gvEg

"Tegen de grote hond is een muilkorfplicht aangevraagd bij de gemeente. Mogelijk wordt er ook nog aangifte gedaan." :hmmm:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Chihuahua-paws schreef:
laeken schreef:Ik ben ook heel bang hiervoor. Niet alleen bij pitjes maar ook bij poolhonden als malamutes en huskies ben ik erg op mijn hoede. Ik liep laatst met de honden naar een water en achter mij liepen mensen met oa een husky. Die hond liep 300 meter voor ze uit en dus 4 meter achter mij....
Leuk allemaal ware het niet dat die hond sluipend en totaal gefixeerd was op Bas. Echt non stop staren en tongelen en in slow motion met een laag hoofd achter ons aan sluipen. Ik heb Bas aangelijnd en meegesommeerd. Want die gaat gewoon met hoge staart kennis maken en laten weten dat ze daar niet van gediend is. Dat komt haar duur te staan.

Die mensen deden niks. Beter gezegd, ik had op een gegeven moment het idee dat ze helemaal niet wisten waar de husky was. En een houding hadden van die zien we wel weer bij de auto straks. Laat zichzelf wel uit en kent de weg.

Zo ontzettend asociaal. Nu ben ik zelf groot en reken erop dat ik een hond echt te grazen neem als die een van mijn kleine ukken aanvalt. Maar ik weet dat dat een wassen neus is als een hond er echt voor gaat. Ik lijn aan omdat ze dan niet kunnen wegrennen met mijn hondje in de bek. 5 kilo is niks. En Bas gaat hooguit krijsen wat de zaak erger maakt.

Soms neem ik een wandelstok mee. Zeker in Nederland. Dan letten mensen beter op. Want ze weten dat ik ga meppen als hun hond komt etteren en het gaat mis.
Nou als jij in een situatie terecht komt waar 4 enorme monsters jou hondje staan te verscheuren dan maakt het echt niet uit hoe groot jij bent hoor. Dan heb je gewoon totaal niks in te brengen. En het maakt dan ook niet uit of je een boomer of een boxer hebt. Dat gaat er gewoon aan.
En als het er tien zijn helpt zelfs een pistool niet meer. Maar meestal is het er een. En dan helpt mijn aanwezigheid prima. Ik snap eigenlijk totaal niet waarom je deze reactie plaatst op mijn stukje want ik zeg precies hetzelfde als jij maar je doet net alsof ik het tegendeel beweer? Er staat toch duidelijk dat ik ook wel snap dat als een hond er echt voor gaat ik weinig kan doen?

Toch hebben wij al een aantal incidenten voorkomen met ingrijpen. Poolhond liet Bas meteen los toen mijn partner hem aan zijn nekvel optilde en brulde lossss! De pitbull die het op Guus en Bas gemunt had hebben wij door fysieke barrière en gebrul weg kunnen houden. Je kan op een hond gaan zitten die je kleine hond vastgrijpt zodat hij niet meer kan schudden. De jachtlijn van Bas is een prima wurglijn in geval van nood. Je kan echt wel wat doen als je het goed aanpakt. Dus machteloos toekijken is niet de meest effectieve bescherming van je kleine hondjes.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Toen een labradoodle de gekke 5 minuten kreeg en meende die over mijn honden te moeten hebben waren wij het ook heel snel zat. Die hond scheurde gewoon totaal door het dolle heen en weer over mijn hondjes heen. Totaal onbegrensd gedrag. Hij beukte letterlijk dwars door ze heen. Knalde daarbij ook tegen ons aan en een van mijn honden zat aan een flex dus die vloog snoeihard aan zijn nek door de lucht als die dolle Doodle in de riem rende.

Die heeft mijn partner meteen aan zijn rug gegrepen en dat beest gilde van schrik. Vastgehouden aan zijn nekvel tot de baas hem kwam halen. Ben je betoeterd dat ik dan niet ingrijp.

Je kan dus best wat doen soms.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”