crutz schreef:Hammetime schreef:crutz schreef:
Het geeft haar inderdaad veel ervaringen die je haar juist niet mee wil laten maken. Jammer.
Nou fijn dat jij zoveel controle hebt dat je zelfs regisseert wie er in je omgeving opduikt met een andere hond! Helaas heb ik dat niet en gebeuren er inderdaad soms dingen die niet leuk zijn voor mij en Benthe.
Als ik ergens loop en een andere hond komt op mijn hond af en ik weet dat mn hond dat hier waardeert zorg ik dat dat niet gebeurd. Dan blok ik af.
Idem hier.
Het is verdorie ook niet om je af te zeiken TS dat met name mensen die zelf DH, Mechel en Holllandse herders hebben hierop reageren. Ergens in het begin is hier ook al het nodige over gezegd dat je met name dit type herders niet te veel de kans geeft om als vreemd contact ze niet zint, de honden dan maar vrij snel op de rug te werken.
Het is nu al de vierde of vijfde keer dat jonge Benthe dit heeft kunnen doen en het kan je zelf niet ontgaan dat ze steeds sneller op deze manier reageert.
Niet eens de kans nemen om "normaal" contact te maken.
Het kan met andere honden te maken hebben, maar het kan ook zeker zo zijn dat ze geen andere honden bij jou in de buurt wil hebben en daarom zo reageert.
Iets meer de touwtjes in handen nemen lijkt me daarom wel raadzaam.
Mee eens dat het soms erg vervelend kan zijn om telkens bepaalde honden op je hond af te hebben komen. Maar het is ook niet een goede reactie hoe jouw hond daar momenteel op reageert.
Het kan ook een keer voorkomen dat ze straks zo met een klein hondje ook reageert en misschien wel verwond. Dan kun je problemen gaan krijgen als een eigenaar aangifte gaat doen, of als andere mensen Benthe haar gedrag nu ook al niet kunnen waarderen en je wat meer bekend komt te staan in de omgeving.
De wet staat dan in ieder geval niet aan jouw kant bij bepaalde hond conflicten.
Mijn vorige herders waren ook zeer reactief op drukke honden, honden die blaffend en grommend op ze afkwamen e.d. niet leuk, maar je hebt er nog veel minder aan om je hond telkens van een ander af te moeten trekken. Bij Aki weet ik het niet, omdat ik het eigenlijk altijd zelf afkap of voor de zekerheid even aanlijn, ik vind het risico te groot dat hij negatief reageert. Weet dat hij een andere hond ook tegen de vlakte werkt, omdat Jol een keer werd aangevallen en Aak er toen even in kwam, was ik overigens niet bij. En een keer een akkefietje over een bal geloof ik, maar ook daar was ik niet bij. Voor mij was dat reden genoeg om te doen inzien dat hij idem kon reageren als mijn andere duo, en daar had ik geen trek in.
Als hij nu toch benaderd wordt of kennis maakt met andere honden dan kan hij dat gelukkig nog wel normaal zonder direct een negatieve reactie zoals direct een ander tegen de grond werken te hebben.
Hoop oprecht dat je wilt nadenken over de reacties en over waarom dit gezegd wordt. M.i. absoluut niet om je af te zeiken, je hebt al veel bereikt met haar. Dit is nu alleen weer even een puntje van aandacht of ter overdenking, vind ik dan.