Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Ongelezen bericht door Hammetime »

malinois schreef:Jawel jij kunt t voor haar oplossen en t haar verbieden dat zij t regelt. Dat doe ik hier ook hoe vervelend ook af en toe. En anders ga ik ergens lopen wat voor minstens 99% overzichtelijk en hondvrij is. Luistert ze op dat moment niet naar je zul je haar aangelijnd moeten houden tot ze dat wel doet. Dit levert veel te veel winnaarservaringen op en geloof me dat wil je niet bij dit type herder. Daar is 1 ervaring er al 1 teveel.
Nou, enorm bedankt voor de waardevolle tip! Daar heb ik echt wat aan! Eigenlijk had ik haar dus beter in een kooi kunnen stoppen. :love:

Ik zal misschien over een paar jaar weer eens van me laten horen, en zo niet dan ben ik vast opgegeten door mijn eigen hond vanwege gebrek aan leiding! :mep:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hammetime schreef:
malinois schreef:Jawel jij kunt t voor haar oplossen en t haar verbieden dat zij t regelt. Dat doe ik hier ook hoe vervelend ook af en toe. En anders ga ik ergens lopen wat voor minstens 99% overzichtelijk en hondvrij is. Luistert ze op dat moment niet naar je zul je haar aangelijnd moeten houden tot ze dat wel doet. Dit levert veel te veel winnaarservaringen op en geloof me dat wil je niet bij dit type herder. Daar is 1 ervaring er al 1 teveel.
Nou, enorm bedankt voor de waardevolle tip! Daar heb ik echt wat aan! Eigenlijk had ik haar dus beter in een kooi kunnen stoppen. :love:

Ik zal misschien over een paar jaar weer eens van me laten horen, en zo niet dan ben ik vast opgegeten door mijn eigen hond vanwege gebrek aan leiding! :mep:
Nou ja als jij vindt dat ze hier in een kooitje zitten ja :mrgreen: misschien had je dan een ander ras moeten kiezen als je niet wat meer moeite wil doen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Er is iets wat ik niet begrijp en dat is het volgende. Er zitten hier mensen die bakken ervaring hebben met dit type hond, mensen die de moeite nemen om te blijven reageren, je te waarschuwen, je zelfs aan te bieden om te helpen en je slaat het allemaal zo in de wind. Dat begrijp ik gewoon niet.
Je geeft aan dat ze stabiel is maar het feit dat ze fysiek ingrijpt geeft voor mij niet aan dat ze stabiel is. Is ook wel een ding qua leeftijd want ze is nog lang niet volwassen, ze moet nog zo veel leren. Ik hoop echt dat je ervoor open gaat staan je verdediging te laten zakken en eens te lezen wat deze bron van kennis wat er hier op het HF zit, jouw te bieden heeft!
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hammetime schreef:
crutz schreef: Het geeft haar inderdaad veel ervaringen die je haar juist niet mee wil laten maken. Jammer.
Nou fijn dat jij zoveel controle hebt dat je zelfs regisseert wie er in je omgeving opduikt met een andere hond! Helaas heb ik dat niet en gebeuren er inderdaad soms dingen die niet leuk zijn voor mij en Benthe.
Als ik ergens loop en een andere hond komt op mijn hond af en ik weet dat mn hond dat hier waardeert zorg ik dat dat niet gebeurd. Dan blok ik af.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Frootje schreef:Ik zie jou hier telkens in hetzelfde cirkeltje rondgaan met een aantal mensen en het schiet echt voor geen meter op. :tongue:
Gaat ook nooit gebeuren want er zit geen groei in.

Dit is nu al de vierde keer ofzo dat je hond weer ergens opklapt. Wanneer wordt het dan wel noodzakelijk om daar iets aan te doen?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Niet, want het was een veel te blije hond en die verdienen het gewoon om te janken van angst. Al die levensvreugde, het zou verboden moeten worden!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

crutz schreef:
Hammetime schreef:
crutz schreef: Het geeft haar inderdaad veel ervaringen die je haar juist niet mee wil laten maken. Jammer.
Nou fijn dat jij zoveel controle hebt dat je zelfs regisseert wie er in je omgeving opduikt met een andere hond! Helaas heb ik dat niet en gebeuren er inderdaad soms dingen die niet leuk zijn voor mij en Benthe.
Als ik ergens loop en een andere hond komt op mijn hond af en ik weet dat mn hond dat hier waardeert zorg ik dat dat niet gebeurd. Dan blok ik af.
Idem hier.
Het is verdorie ook niet om je af te zeiken TS dat met name mensen die zelf DH, Mechel en Holllandse herders hebben hierop reageren. Ergens in het begin is hier ook al het nodige over gezegd dat je met name dit type herders niet te veel de kans geeft om als vreemd contact ze niet zint, de honden dan maar vrij snel op de rug te werken.
Het is nu al de vierde of vijfde keer dat jonge Benthe dit heeft kunnen doen en het kan je zelf niet ontgaan dat ze steeds sneller op deze manier reageert.
Niet eens de kans nemen om "normaal" contact te maken.
Het kan met andere honden te maken hebben, maar het kan ook zeker zo zijn dat ze geen andere honden bij jou in de buurt wil hebben en daarom zo reageert.
Iets meer de touwtjes in handen nemen lijkt me daarom wel raadzaam.

Mee eens dat het soms erg vervelend kan zijn om telkens bepaalde honden op je hond af te hebben komen. Maar het is ook niet een goede reactie hoe jouw hond daar momenteel op reageert.
Het kan ook een keer voorkomen dat ze straks zo met een klein hondje ook reageert en misschien wel verwond. Dan kun je problemen gaan krijgen als een eigenaar aangifte gaat doen, of als andere mensen Benthe haar gedrag nu ook al niet kunnen waarderen en je wat meer bekend komt te staan in de omgeving.
De wet staat dan in ieder geval niet aan jouw kant bij bepaalde hond conflicten.

Mijn vorige herders waren ook zeer reactief op drukke honden, honden die blaffend en grommend op ze afkwamen e.d. niet leuk, maar je hebt er nog veel minder aan om je hond telkens van een ander af te moeten trekken. Bij Aki weet ik het niet, omdat ik het eigenlijk altijd zelf afkap of voor de zekerheid even aanlijn, ik vind het risico te groot dat hij negatief reageert. Weet dat hij een andere hond ook tegen de vlakte werkt, omdat Jol een keer werd aangevallen en Aak er toen even in kwam, was ik overigens niet bij. En een keer een akkefietje over een bal geloof ik, maar ook daar was ik niet bij. Voor mij was dat reden genoeg om te doen inzien dat hij idem kon reageren als mijn andere duo, en daar had ik geen trek in.
Als hij nu toch benaderd wordt of kennis maakt met andere honden dan kan hij dat gelukkig nog wel normaal zonder direct een negatieve reactie zoals direct een ander tegen de grond werken te hebben.

Hoop oprecht dat je wilt nadenken over de reacties en over waarom dit gezegd wordt. M.i. absoluut niet om je af te zeiken, je hebt al veel bereikt met haar. Dit is nu alleen weer even een puntje van aandacht of ter overdenking, vind ik dan.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik hoop dat er ook nog iemand van de herder deskundigen kan vertellen wat TS wel moet doen als een ongeleid projectiel op Bente af komt?
Die eerste reactie van Bente was begrijpelijk en leerzaam.
Ze grijpt in als een hond op die manier op haar af komt.
TS nam de hond toen bij zich als ik het goed begrijp.

Mogelijk zou zijn om dan direct door te lopen als de baas van de andere hond die hond niet kan of wil aanlijnen/tot rust brengen.
Dus in dat geval geen gesprek aangaan, maar doorlopen zodat Bente niet meer wordt geconfronteerd met zo'n hond, waar ze in mijn ogen begrijpelijk op reageert als die weer komt aanstuiven.
Wat als die hond dan alsnog achter ze aankomt?
Wat zou een goede handelswijze zijn?

Lijkt me aanzienlijk leerzamer.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ik hoop dat er ook nog iemand van de herder deskundigen kan vertellen wat TS wel moet doen als een ongeleid projectiel op Bente af komt?

Mogelijk zou zijn om dan direct door te lopen als de baas van de andere hond die hond niet kan of wil aanlijnen/tot rust brengen.
Dus in dat geval geen gesprek aangaan, maar doorlopen zodat Bente niet meer wordt geconfronteerd met zo'n hond, waar ze in mijn ogen begrijpelijk op reageert als die weer komt aanstuiven.

Ervoor zorgen dat de hond er niet in de buurt komt. Dus je eigen hond bij je houden /naast/achter en de ander wegsturen. Het waren onstuimige honden, geen honden die kwamen om te knokken. Die kun je dus gewoon wegsturen, verbaal en desnoods pak je de halsband en wacht op de baas. En de dame duidelijk maken dat jii t oplost en zij gewoon niets uit te maken heeft
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
ranetje schreef:Ik hoop dat er ook nog iemand van de herder deskundigen kan vertellen wat TS wel moet doen als een ongeleid projectiel op Bente af komt?

Ervoor zorgen dat de hond er niet in de buurt komt. Dus je eigen hond bij je houden /naast/achter en de ander wegsturen. Het waren onstuimige honden, geen honden die kwamen om te knokken. Die kun je dus gewoon wegsturen, verbaal en desnoods pak je de halsband en wacht op de baas. En de dame duidelijk maken dat jii t oplost en zij gewoon niets uit te maken heeft
Dat dus en dat is hem ook al meermaals verteld
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Volgens mij worden er meerdere goede tips gegeven. Juist door de herdermensen :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Geen herders hier maar wel een reactieve hond die een hekel heeft aan ongeleide projectielen of opdringerige honden.
Wij hebben Luus geleerd dat wij dan de regie overnemen en het regelen en dat zij dat niet hoeft.
Nav het gedrag van de loslopende op haar af komende hond baseren wij onze acties want ze kan met de meeste honden prima uit de voeten.
Op ongeleide projectielen en opdringerige honden na.

Zij moet dan aandacht voor ons hebben en wij gaan weg uit die situatie, blijven nooit staan kletsen met de eigenaar van zo'n hond
We lopen in een stevig tempo door en in als dat niet afdoende is brullen wij zo'n hond weg , Luus achter ons geposteerd.
Doordat we dat bij opdringers steeds herhalen verwacht zij nu ook niet het zelf te moeten doen.
Ze weet niet beter dat wij het doen en rekent daar ook op.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Dennenappel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ik vind dit een hele mooie reactie!

Ik denk ook dat dit alles is wat Hammetime kan doen in zo’n situatie, Benthe er uit halen.
Voorlopig ook niet stil blijven staan en kletsen want dat is ook gewoon een ding voor een jonge regeltante.
Het lijkt me handig om vooral aan de wandel te blijven en ongeleide projectielen te ontwijken en haar aandacht bij jou te laten houden.
Aandacht vragen tot je gepasseerd bent, je kunt er een volg oefening van maken en na passeren belonen en vrij geven. Herders kunnen dat negeren als de beste na wat oefening!!
Als er toch een hond onverwacht opduikt dan kun je doorlopen en haar afleiden en laten negeren.
En dan zullen er heus wel eens onverwachte situaties komen maar mijn ervaring is dat je door vooruit te kijken op veel dingen kunt anticiperen.

Dit soort gebeurtenissen daar kun je gewoon van leren en wat op verzinnen.

Loop anders voorlopig op rustige tijden, rustigere gebieden zodat je weet wat er zoal loopt en met minder afleiding dit kunt trainen.
En misschien de bal wat minder mee maar meer oefenen op andere honden negeren door bij passeren even te laten volgen.

Bedenk eens wat leuke oefeningetjes voor onderweg, laat haar eens wachten, zoekspelletje, ergens overheen springen, dingen aanwijzen...

Het kost wat tijd die eerste paar jaar maar als je volhoud heb je een wereldhond. Al heb je die natuurlijk al :mrgreen:

Maar, er zijn er vast die het beter kunnen uitleggen.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Een sociale snuffelaar is wat anders dan een ongeleid projectiel, dat soort honden is geen enkel probleem voor Luus of Abra.
Maar een ongeleid projectiel vinden ze beide niets , Jimi trouwens ook.
En op zich snap ik dat ook best , al vind ik niet dat ze erop mogen reageren maar dat is wat anders.
Maar een ongeleid projectiel is niet persé een leuke gezellige snuffelaar maar vaak een hond die zich niets van de signalen van andere honden aantrekt.
Abra liep laatst in een aanlijngebied toen er zo'n gezellige snuffelaar aankwam rennen en zonder plichtplegingen op haar af rende om eens even lekker op haar te gaan lopen rijen.
Nou daar heeft zij echt geen trek in hoor , Luus trouwens ook niet ,en zo'n hond kan onder uit de zak krijgen als je het aan haar overlaat. Wat wij overigens niet doen.
Dat vind ik niet raar eigenlijk , eerder het gedrag van de andere hond.

Maar als je hond zelf op andere afrent om een punt te maken, of elke gewoon komen kijkende of kennismakende hond een lesje moet leren dan heb je dat maar mooi te voorkomen, waar je ook loopt.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
blondie
Zeer actief

Hammetime schreef:Vandaag was ik met Benthe bij het meertje naar de bal aan het zoeken en er kwam een man langs met een jachthond formaat herder. Het leek alsof de hond het riet in wou precies waar Benthe de bal liet liggen, maar hij werd teruggeroepen en aangelijnd. Dus ik zeg tegen de eigenaar: 'wou je hond misschien de bal pakken die ik zoek?' 'Geen idee, zou kunnen.' 'Nou, als je wilt, laat hem dan maar begaan want ik wil die bal wel terug.'

De eigenaar maakte hem los en de hond bleek een ongeleid projectiel te zijn dat alle kanten opvloog maar niet op zoek ging naar de bal. De reu stormde ook op Benthe af die meteen van zich afbeet en hem op z'n rug legde. Ik greep direct in en zei 'lief zijn en zachtjes spelen!' Helaas duurde dat maar kort want terwijl ik even met de eigenaar praatte zat Benthe alweer bovenop de hond die jammerde van angst. Uiteraard heb ik haar toen aangelijnd en bij de hond uit de buurt gehouden. Terwijl ik nog even praatte met de eigenaar begon Benthe heel hoog te blaffen en tegen me op te springen, wat ze eigenlijk nooit doet. Net alsof ze wou zeggen: 'kom, we gaan weer spelen.'

Resumerend lijkt het wel alsof Benthe sommige honden niet meer tolereert in onze buurt en met name de ongeleide projectielen niet die keihard op haar afstormen. Het soort hond dat volgroeid is maar zich nog als een pup gedraagt krijg ik ook de zenuwen van en misschien merkt ze dat wel. Maar goed, ik zou zo'n hond nooit wat doen. Hoe dan ook, het socialiseren met andere honden is geen noodzaak en dat is kennelijk maar beter ook.
Dat dikgedrukte is denk ik voor veel herder eigenaren herkenbaar.

Het kunnen nu dus 2 dingen zijn. Ze wil die honden niet, of ze wil die honden niet bij jullie/jou in de buurt hebben. Dat is dus ook een dingetje wat ik wil aanstippen.
Hoe is ze nu naar mensen toe als je door een vreemde wordt benaderd? Merk je daar ook verschil in?
Iets zegt me omdat je in dit stukje aangeeft dat ze tegen je op ging staan en geluid ging maken toen je met de andere eigenaar ging praten dat zij toch op een of andere manier jou aan het claimen is.

Dat is dan wel weer een ander iets dan hoe ze nu op honden reageert die uit het niets op haar afkomen. Ik wil het alleen even aangeven, zodat je daar nu ook alerter op kunt zijn. En wederom benoem ik dit omdat bepaalde dingetjes gewoonweg zeer herkenbaar zijn. Ook ik begon blanco aan een eerste eigen herder :mann:
blondie
Zeer actief

Oh, en wat ik doe bij mogelijke ongeleide projectielen of honden die aankomen omdat ze mijn herder niet zo leuk vinden is tijdig aanlijnen. En dan heb ik het mijzelf wel eigen gemaakt dat hij aan de lijn gaan even niet zo vervelend vindt, want ik speel door, deed ik toen hij pup was al.
Ook blijf ik nooit echt afwachten en stilstaan als de andere hond op ons af komt zetten. We lopen spelend door, tikkie neus, tikkie aan de hand, oei waar is de bal nu dan toch (bal aan touw).
Maar ik hoor aan bijgeluiden vaak al dat er wat aankomt, en zie vaak dingen nog eerder dan dat mijn hond het opmerkt.
Maar dat is ook iets wat je jezelf aan leert of niet, zo niet dan zul je deze onverwachte situaties blijven houden en zal Benthe wellicht steeds intoleranter worden en misschien zelfs wel zelf op andere honden afgaan voor ze naar haar komen, en dát is iets wat je écht niet wilt.

Ander verhaal als een hond echt komt om aan te vallen, maar dat verschil merk je snel genoeg, en dan reageer ik anders.

Maar negen van de tien honden hebben op een bepaald moment echt wel door dat een hond en baas geen contact willen en gaan naar een ander hondje op zoek waar ze wel mee kunnen spelen.
En dan klik je je eigen hond weer los om zelf weer lekker verder te gaan waar je mee bezig was.

Zelfs op strand lukt ons dit, ok, niet in de spits, maar dan loop ik zelf ook niet lekker.
blondie
Zeer actief

Dennenappel schreef:

Ik vind dit een hele mooie reactie!

Ik denk ook dat dit alles is wat Hammetime kan doen in zo’n situatie, Benthe er uit halen.
Voorlopig ook niet stil blijven staan en kletsen want dat is ook gewoon een ding voor een jonge regeltante.
Het lijkt me handig om vooral aan de wandel te blijven en ongeleide projectielen te ontwijken en haar aandacht bij jou te laten houden.
Aandacht vragen tot je gepasseerd bent, je kunt er een volg oefening van maken en na passeren belonen en vrij geven. Herders kunnen dat negeren als de beste na wat oefening!!
Als er toch een hond onverwacht opduikt dan kun je doorlopen en haar afleiden en laten negeren.
En dan zullen er heus wel eens onverwachte situaties komen maar mijn ervaring is dat je door vooruit te kijken op veel dingen kunt anticiperen.

Dit soort gebeurtenissen daar kun je gewoon van leren en wat op verzinnen.

Loop anders voorlopig op rustige tijden, rustigere gebieden zodat je weet wat er zoal loopt en met minder afleiding dit kunt trainen.
En misschien de bal wat minder mee maar meer oefenen op andere honden negeren door bij passeren even te laten volgen.

Bedenk eens wat leuke oefeningetjes voor onderweg, laat haar eens wachten, zoekspelletje, ergens overheen springen, dingen aanwijzen...

Het kost wat tijd die eerste paar jaar maar als je volhoud heb je een wereldhond. Al heb je die natuurlijk al :mrgreen:

Maar, er zijn er vast die het beter kunnen uitleggen.
Vaak is het helaas wel zo dat je zelf ergens aan het spelen bent op een rustig overzichtelijk plekje en je de ruimte hebt, dat er ineens een hond aan komt denderen met een baas mijlen ver uit zicht. Dát zijn dan juist de momenten bij een hond die niet zo leuk kan reageren om daarop te anticiperen voordat het escaleert. En het is natuurlijk zo te lezen echt niet zo dat Benthe doorknokt, maar de manier waarop sommige herders in een mum van tijd een andere hond overrompelen is natuurlijk ook weer niet zo prettig.
Daarom is het vaak zo handig om de basis commando's als een af, zit en hier er zo goed in te hebben zitten. En de andere afleidingstactiek als een tikkie tegen een hand, of oogcontact blijven belonen met een "kijk".
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ze is toch gek op een bal, zorg dat je er altijd 1 in je zak hebt dat je er alleen naar hoeft te wijzen voor aandacht dan kan de andere hond de tango dansen, dan heeft ze alleen oog voor jou. En dat blijft ze houden tot je ver genoeg weg bent uit de situatie dan krijgt ze hem pas.
Afbeelding
Kaylee#
Actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Kaylee# »

tja ik heb meerdere honden reuen en teven uit de zelfde bloedlijn. En tot een jaar lopen ze bijna allemaal in losloopgebied los met andere honden te spelen maar daarna gaan het inderdaad indringers wegjagen of een grommende hond waar ze eerst respect voor hadden en doorliepen nu ineens op de grond gooien en als die hond terug vecht dan ook zelf flink van zich af bijten. Maar dat is nog allemaal afteleiden en te overzien.
Je kunt zelfs zeggen dat die onopgevoede niet luisterende met boord voor de kop honden niet op jouw (en mijn) honden af hadden moeten rennen.

Dan kan je nog zo veel gehoorzaamheid wedstrijden hebben gewonnen maar het zelfstandige wat in deze lijn is in gefokt maakt dat ze op zn moment echt niet luisteren want ze worden uitgedaagd.

Maar waardoor ik heb gekozen om alleen met mn jonge honden en pups nog maar in losloopgebied te komen is omdat als een eigenaar zn hond in bescherming nam, mijn honden ging wegbrullen of zelfs uithaalde naar een van mn honden ze direct de aanval in zetten op die eigenaar en dat wil je echt niet.
En nee daar hoeven ze niet voor pakwerk te hebben gedaan.
Ik loop dus met 7 herders zn 12km aangelijnd gaat super omdat niemand zich met mijn honden kan bemoeien ondanks dat ze zelfs nu nog gewoon tussen vreemde honden kunnen loslopen zonder ze kapot te maken.

Het op een hoge toon blaffen is frustratie die ieder moment kan omslaan in agressie.
Dus als het weer gebeurd of bal in der bek en aanlijnen of de kop indrukken als je niet bang bent om gebeten te worden.
Hammetime
Zeer actief

Kaylee# schreef: 07 okt 2020 13:23 tja ik heb meerdere honden reuen en teven uit de zelfde bloedlijn. En tot een jaar lopen ze bijna allemaal in losloopgebied los met andere honden te spelen maar daarna gaan het inderdaad indringers wegjagen of een grommende hond waar ze eerst respect voor hadden en doorliepen nu ineens op de grond gooien en als die hond terug vecht dan ook zelf flink van zich af bijten. Maar dat is nog allemaal afteleiden en te overzien.
Je kunt zelfs zeggen dat die onopgevoede niet luisterende met boord voor de kop honden niet op jouw (en mijn) honden af hadden moeten rennen.

Dan kan je nog zo veel gehoorzaamheid wedstrijden hebben gewonnen maar het zelfstandige wat in deze lijn is in gefokt maakt dat ze op zn moment echt niet luisteren want ze worden uitgedaagd.
Zeer herkenbaar, Benthe luistert dan ook zeker niet en ik moet haar er echt af trekken.
Kaylee# schreef: 07 okt 2020 13:23Maar waardoor ik heb gekozen om alleen met mn jonge honden en pups nog maar in losloopgebied te komen is omdat als een eigenaar zn hond in bescherming nam, mijn honden ging wegbrullen of zelfs uithaalde naar een van mn honden ze direct de aanval in zetten op die eigenaar en dat wil je echt niet.
En nee daar hoeven ze niet voor pakwerk te hebben gedaan.
Ik loop dus met 7 herders zn 12km aangelijnd gaat super omdat niemand zich met mijn honden kan bemoeien ondanks dat ze zelfs nu nog gewoon tussen vreemde honden kunnen loslopen zonder ze kapot te maken.
Ik kom ook niet meer in losloop gebieden - dat was sowieso mijn ding al niet - en mijd andere honden en diens eigenaren zoveel mogelijk. Komen ze toch in mijn richting houd ik Benthe bij me en waarschuw hen dat ze niet vriendelijk is tegen andere honden.
Kaylee# schreef: 07 okt 2020 13:23Het op een hoge toon blaffen is frustratie die ieder moment kan omslaan in agressie.
Dus als het weer gebeurd of bal in der bek en aanlijnen of de kop indrukken als je niet bang bent om gebeten te worden.
Dat hoge blaffen deed ze laatst ook bij een herder-husky kruising, heb haar toen maar bij me geroepen want ik had al zo'n vermoeden dat dit zou uitlopen op ellende. De eigenaar was gewaarschuwd maar hij zei dat het wel meeviel en kwam toch bij me met zijn hond. Tja, dan kan ik er ook niks aan doen. Ze roepen wel vaker tegen me dat het wel meevalt maar ik ken mijn hond. Een schat hoor maar niet voor iedereen.
Hammetime
Zeer actief

Heavy schreef: 26 sep 2020 14:51 Ok ik was een beetje bot maar toe nou.
Moet je zelf weten, je kan me krijgen zoals je wilt.
Heavy schreef: 26 sep 2020 14:51Niet altijd de schuld bij de ander neerleggen
Doe ik niet altijd maar ik heb jou wel schuldig bevonden.
Hammetime
Zeer actief

malinois schreef: 26 sep 2020 20:12 Ze is toch gek op een bal, zorg dat je er altijd 1 in je zak hebt dat je er alleen naar hoeft te wijzen voor aandacht dan kan de andere hond de tango dansen, dan heeft ze alleen oog voor jou. En dat blijft ze houden tot je ver genoeg weg bent uit de situatie dan krijgt ze hem pas.
Zucht, de bal was ik naar op zoek in het riet op het betreffende moment zoals ik al schreef.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hammetime schreef:
malinois schreef: 26 sep 2020 20:12 Ze is toch gek op een bal, zorg dat je er altijd 1 in je zak hebt dat je er alleen naar hoeft te wijzen voor aandacht dan kan de andere hond de tango dansen, dan heeft ze alleen oog voor jou. En dat blijft ze houden tot je ver genoeg weg bent uit de situatie dan krijgt ze hem pas.
Zucht, de bal was ik naar op zoek in het riet op het betreffende moment zoals ik al schreef.
Reservebal?
Hammetime
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef: 07 okt 2020 14:48
Hammetime schreef:
Reservebal?
Briljant, maar helaas zat die nog in de tas! Want als de ene bal zoek is en ik geef haar meteen de andere, dan helpt ze me niet meer zoeken. Geen bal meenemen is dan nog een beter idee eigenlijk hé? :mann:
Hammetime
Zeer actief

Nanna schreef: 26 sep 2020 16:47 Ik heb ooit een mechelse herder die op gezellig kwispelende Bakkie dook een rotschop verkocht.
Flink hoor! Vind je jezelf nou stoer?
Nanna schreef: 26 sep 2020 16:47Dat kan je dus ook gebeuren, dat de baas van de andere hond zo'n idiote en volledig onterechte uithaal naar de eigen hond niet apprecieert.
Indien jij Benthe een rotschop had gegeven in de door mij geschetste situatie had ik jou er ook een gegeven.
Nanna schreef: 26 sep 2020 16:47Voor je het weet heb je de grootste ruzie.
Als je jouw hond niet kunt vertrouwen zul JIJ degene moeten zijn die de hond vasthoudt en niet de mensen met een sociale snuffelaar.
Mijn hond is heel goed te vertrouwen, zorg er maar voor dat jij jouw vrolijk kwispelende hond bij je houdt, dat doe ik ook met de mijne.
Hammetime
Zeer actief

Cleva schreef: 07 okt 2020 14:57 Ze stelt alleen maar voor om de aandacht van je hond te trekken met een balletje. Lijkt me een heel bruikbare tip. Daar hoef je toch niet zo triest op te reageren?
Wat mij verontwaardigt is dat er niet goed gelezen wordt wat ik schrijf, want aangezien ik in het riet op zoek was naar een tennisbal lijkt het mij duidelijk dat ik zover al was. En als de bal zoek is dan heb je geen bal om je hond mee af te leiden. Zucht! :oohja:
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Ik zou niet alles steeds zo persoonlijk nemen en jezelf tot in de puntjes verantwoorden.

Gewoon lezen en onthouden wat jij handig acht en de rest laten gaan.
_Esmee
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hammetime schreef:
Dus heb je er 2 of 3 bij Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hammetime schreef:
Cleva schreef: 07 okt 2020 14:57 Ze stelt alleen maar voor om de aandacht van je hond te trekken met een balletje. Lijkt me een heel bruikbare tip. Daar hoef je toch niet zo triest op te reageren?
Wat mij verontwaardigt is dat er niet goed gelezen wordt wat ik schrijf, want aangezien ik in het riet op zoek was naar een tennisbal lijkt het mij duidelijk dat ik zover al was. En als de bal zoek is dan heb je geen bal om je hond mee af te leiden. Zucht! :oohja:
Met zo'n hond loop je met genoeg ballen. Die je niet hoeft te zoeken gewoon altijd in je zak hebt vanaf nu
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou in zo'n geval liever een bal definitief kwijt zijn, maar m'n hond die ervaring niet laten hebben dan het omgekeerde. Dus inderdaad meerdere ballen mee en in zo'n geval je verlies nemen. De kosten van die bal kom je wel overheen, de ervaring die je hond opgedaan heeft, maak je niet zo gemakkelijk ongedaan
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”