Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vachtverzorging Havanezer (Sancho)

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Aantal honden: 2

Re: Vachtverzorging Havanezer (Sancho)

Ongelezen bericht door Anke »

Het staat ook in haar bostopic en ze is inmiddels erelid, en aangezien ze al tientallen jaren hier veel actief was dacht ik dat het verhaal wel bekend was. Daar ging ik blijkbaar ten onrechte van uit. En, ik zou hier geen hulp vragen als het lukte om hem iedere dag helemaal door te kammen natuurlijk;)
Ik krijg nu via privé berichten hulp van mensen die bekend zijn met havanezer vachten. Dank daarvoor!
Anke
Zeer actief

MoTsiTsi schreef: 05 dec 2022 18:39
Sassy schreef: 05 dec 2022 18:13
~Suzanne~ schreef: 05 dec 2022 16:32

Hm...
kennelijk weten jullie van een historie die mij onbekend is.
Ik leest het neutraal: meneer doet/kan niet en iemand anders doet wel maar knipt ipv borstelt.
Zonder welke context dan ook is DAT wat er staat.
En ja, dan is dat mijn reaktie. Ik ga dan niet eerst vragen "waarom kan/doet iemand iets niet" maar ga over op wat ik denk 'iemand moet gewoon dagelijks borstelen/kammen'....

Suzanne
Nee, ik bijvoorbeeld weet ook niet meer dan jij of als een ander wat hier leest.
Ik probeer dan NIVEA aan te houden, niet invullen voor een ander. :wink:

Vachtverzorging van een Havanezer heb ik geen verstand van, daar kan ik niks zinnigs over zeggen :19:

Onze Wolfje was ik wel met een antiklitshampo, die moet ik ook nog uitkammen als ie niet helemaal droog is, anders heeft die ook klitten, de cowboy magic heb ik ook wel al eens aan gedacht, puur omdat ik dat nog van de paarden ken.
Lotje scheurde haar kniebanden aan een pootje toen ze letterlijk net uit bad kwam. Niet kunnen drogen of kammen/borstelen. Is een puinhoop geweesten heeft me zeker 2 maanden gekost om alle klitten eruit te krijgen d.m.v. knippen en later borstelen. In het begin kon ze niet staan, dus 2 weken niets kunnen doen, toen beetje staan en liggen en zo maar begonnen te doen wat kon. Afgelopen donderdag eindelijk naar de trimmer (4 maanden later) en nu is ze helemaal kort.
Deze pik ik er even tussenuit. Moet je ze nat kammen? Of föhnen? :O: Want in de zomer deed meneer MJ hem gewoon in bad, liet hem door de tuin rennen en rollen en dan was hij na een uurtje droog :mrgreen: Ik deed dat bij mijn honden ook altijd (spaniels), maar misschien is dat wel de reden dat Sancho zoveel klitten kreeg, ondanks de antiklit shampoo en conditioner.
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Ik heb een Tibetaanse terrier en die heeft net als de Havanezer een doorgroei vacht. Ik heb even voor je opgezochten zo te zien doen ze hetzelfde als ik bij Lotje. Dus inderdaad na het wassen even drogen en dan fóhnen en borstelen. Hier is er een link naar toe. Misschien dat je de trimmer kunt contacteren waar Marjolein het over had. Als je dichterbij zou wonen zou ik misschien een keer kunnen helpen, maar Eindhoven - Brunssum is nog een aardig eindje.
Dit is de link https://www.deseable.nl/in-bad/

Uhum... Lotje blijft alleen niet zo mooi zitten. Die wurmt zich iedere keer onder de blazer uit. :)
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

thom schreef: 05 dec 2022 18:36
~Suzanne~ schreef: 05 dec 2022 16:32
ranetje schreef: 05 dec 2022 14:35
~Suzanne~ schreef: 05 dec 2022 14:05 En ik weet dat meneer dat niet kan omdat....?
Nee, ik weet niet hoe de vachtverzorging is van een havanezer, maar ik heb zo'n hond ook niet. Met borstelen en kammen kom je gewoon een heel eind, daarmee voorkom je dat er klitten ontstaan. Dan heb je als het goed is dat soort middeltjes niet nodig.

Suzanne
Je had dat ook eerst kunnen vragen ~Suzanne~ :(:
Hm...
kennelijk weten jullie van een historie die mij onbekend is.
Ik leest het neutraal: meneer doet/kan niet en iemand anders doet wel maar knipt ipv borstelt.
Zonder welke context dan ook is DAT wat er staat.
En ja, dan is dat mijn reaktie. Ik ga dan niet eerst vragen "waarom kan/doet iemand iets niet" maar ga over op wat ik denk 'iemand moet gewoon dagelijks borstelen/kammen'....

Suzanne
Kom op zeg, nu heb ik er echt genoeg van hoor.
Het is de hond van Martin en Marie-Josée, zoals je weet kwamen zij in nogal ernstige medische problemen terecht. Nu moet ik oppassen dat ik niet uit de school ga klappen uit de veteranenhoek, maar misschien moet je daar eens gaan teruglezen, want je bent nu wel heel erg bot bezig. Maar dat is mijn mening.
Het nadeel van mij is, dat ik gewoon topics neem voor wat ze zijn. Ik heb echt totaal geen geheugen voor wie/wat dan. En ik lees eerlijk gezegd de veteranenhoek niet; ik weet niet eens of ik daar nog in kan. En ja, dan mis ik dingen. Ik onthoud geen namen / situaties / omstandigheden van mensen.
Ik doe het dus met info die ik zie in enig topic. Als achtergrond info belangrijk is, dan is het slim die te vermelden in dat topic.

Overigens verwacht ik tegelijk ook niet dat iemand ook maar 2 topics van mij aan elkaar kan linken of situaties rondom mij onthoud. Dus, als ik iets wil vragen of vertellen zal ik informatie moeten geven.

Suzanne
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

~Suzanne~Het stond niet alleen daar, maar ook bij de IM topics waar ik je de link van gegeven heb.
Dat is een openbaar topic.
Blijf niet zo doordrammen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als je achtergrondinformatie mist en dan zelf wat invult, is dat niet de fout van degene die niet genoeg informatie gaf, maar van degene die dingen invult, aanneemt en niet navraagt. Als je het doet met de informatie die je in een topic krijgt, hou je dan bij die informatie, zonder aannames
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Suzanne, je wordt vervelend. Er wordt een hulpvraag gesteld en in plaats van dingen aan te dragen waardoor de vraagstelster niet geholpen wordt en kritiek te leveren, kun je misschien beter meedenken hoe het voor Sancho en de vraagstelster zo simpel mogelijk opgelost kan worden dat hij zonder klitten rondloopt.
Ik heb ook geen verstand van hava vachten maar weet mensen die dat wel hebben en verwijs door. Daar kan Anke iets mee, met een opmerking dat je geen idee hebt over hoe en wat is ze niet geholpen.
Groetjes, Terry
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

~Suzanne~ schreef: 05 dec 2022 14:05 En ik weet dat meneer dat niet kan omdat....?
Nee, ik weet niet hoe de vachtverzorging is van een havanezer, maar ik heb zo'n hond ook niet. Met borstelen en kammen kom je gewoon een heel eind, daarmee voorkom je dat er klitten ontstaan. Dan heb je als het goed is dat soort middeltjes niet nodig.

Suzanne
Dat weet je omdat hij het anders wel deed. Wat denk je nou? Dat het om een gestoorde, asociale zwerver gaat of zo?
En nee, je weet niet hoe een havanezervacht verzorgt moet worden, en dat is prima, maar dan zou je beter je mening voor je houden.
Een bearded vacht is totaal wat anders dan die ruivachten van jouw honden namelijk.
Dus dat laatdunkende toontje is nergens voor nodig.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Anke schreef: 05 dec 2022 19:26 Ik krijg nu via privé berichten hulp van mensen die bekend zijn met havanezer vachten. Dank daarvoor!
Ik hoorde je bericht Anke. Ik was een paar dagen onderweg, daarom had ik nog niet gereageerd. Komt goed. :)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Marion. »

Jeetje Suzanne, hieruit is eens te meer duidelijk hoe selectief jij leest. Het gaat over een Havanezer, Sancho. Je hoeft niet in de vethoek te lezen om te weten dat het om de hond van Marie-José gaat, en dat Anke dus niet het baasje is. Jouw oordeel over de verzorging is in je eerste post in ieder woord meer dan duidelijk :kotz:

Gelukkig dat Terry zo constructief was om Marjoleine in te seinen, daar heeft Anke tenminste wat aan. Anke, hoop dat Sancho en Martin hiermee geholpen zijn. En wat fijn dat jij je zo'n grote hulp voor Martin bent :E:
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Zullen we van nu af weer ontopic gaan, dan blijven de tips nog te zien en misschien de nieuwe tips
Afbeelding
Terry
Zeer actief

twinkeltje schreef: 06 dec 2022 13:49 Zullen we van nu af weer ontopic gaan, dan blijven de tips nog te zien en misschien de nieuwe tips
Goed idee!
Groetjes, Terry
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Blij te lezen dat iedereen zich zo inzet om Sancho zijn vacht te verzorgen. Top :ok: ik heb zelf geen verstand van doorgroeivachten dus geen advies van mijn kant.
Afbeelding
Anke
Zeer actief

Om even wat leuks te delen (tips stromen via PB's binnen, dank!), hierbij twee filmpjes van Sancho in t bos. Kunnen jullie zien hoe kort zijn baard en buik zijn :wink:

thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

:I: :I:
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

O hij ziet er goed uit toch en lekker vrolijk
Afbeelding
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Wat leuk zeg. Wat een heerlijk, vrolijk hondje.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Blij ei :I:
Afbeelding
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Patricia. »

Je zou hem geen 13 geven zeg.
Wat een leukerd is het toch 😍
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat een heerlijk blij ei :I:
Dank je wel Anke voor de filmpjes :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Hij ziet er gewoon goed uit en zeker gezien zijn leeftijd is misschien een iets kortere vacht best wel fijn.
Terry
Zeer actief

Hij heeft het echt naar zijn zin!
Groetjes, Terry
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Af en toe schaam ik me gewoon voor mijn naam... Misschien toch maar overal een andere forumnaam aannemen.
Ik kom nog maar zelden hier, maar werd op dit topic gewezen omdat iemand even dacht dat ik zo onaardig deed, dus kwam ik even kijken wat er aan de hand was.
Intussen heb ik wat gepbt met anke met mijn tips en ervaring.
Ben heel blij te zien dat Sancho zo lekker blij en fit is. Superfijn dat je je zo om hem bekommerd Anke
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Wat een leuke filmpjes. Ik vind dat hij er prima uitziet voor z’n leeftijd. 👍
Anke
Zeer actief

Dankjulliewel voor de leuke reactie op de filmpjes. Je geeft hem inderdaad nog geen 13. Hij wandelt ook nog dagelijks 5 km.

En @~Suzanne~, ik snap dat je in eerste instantie niet wist over welke hond het ging, maar het raakte me nog het meest dat toen je het wel wist, je alleen maar naar dit topic kwam om je initiële bericht te verdedigen. En nu ik dmv filmpjes laat zien dat Sancho wel degelijk heel goed verzorgd wordt, zie ik je ook niet meer. Dat is jammer.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Anke schreef: 07 dec 2022 11:14 Dankjulliewel voor de leuke reactie op de filmpjes. Je geeft hem inderdaad nog geen 13. Hij wandelt ook nog dagelijks 5 km.

En @~Suzanne~, ik snap dat je in eerste instantie niet wist over welke hond het ging, maar het raakte me nog het meest dat toen je het wel wist, je alleen maar naar dit topic kwam om je initiële bericht te verdedigen. En nu ik dmv filmpjes laat zien dat Sancho wel degelijk heel goed verzorgd wordt, zie ik je ook niet meer. Dat is jammer.
Ze is na 5 december iets na 20.00u niet meer online op het forum geweest en zal je filmpjes nog niet gezien hebben.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Wat ziet hij er goed uit zeg, en zo vrolijk ook. Die 13 jaar geef je hem écht niet :I:

Fijn dat je veel tips hebt gekregen over de manier van vachtverzorging!

Jammer dat er opmerkingen zijn die doen overkomen dat er niet voldoende tijd wordt gestoken. Met Chara liep ik ook tegen wat vacht problemen aan, klitten ook bij de oren en bij staart en broek, als ik niet oplet worden het vilten. We borstel(d)en echt regelmatig. Kreeg toen ook de tip van Cowboy Magic. Sinds we dat gebruiken, is het beter te kammen, klit vliegt eruit en de vacht klit ook minder snel weer na gebruik.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”