Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Behendigheid of Flyball, wat te doen??? Mini update.

Moderator: moderatorteam

Rossi
Zeer actief

Behendigheid of Flyball, wat te doen??? Mini update.

Ongelezen bericht door Rossi »

Wat zou het meest geschikt zijn voor Rossi? Het is nou niet de meest dapperste hond die er is, en zal ongetwijfeld eerst niet door tunnels etc willen.
Ook willen we graag iets doen waar Rossi zijn zelvertrouwen wat mee vergroot. 8) Maar hij is altijd reuze enthousiast, redelijk dol op ballen en springen is ook geen punt. Andere honden vindt hij heel leuk.

Wat vinden jullie? Wij hebben geen enkele ervaring met deze spelletjes.
Laatst gewijzigd door Rossi op 02 mei 2004 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
droopy
Actief

Ongelezen bericht door droopy »

tja ballen zijn leuk voor um dan zou ik flyball kiezen.
maar behendigheid is misschien ook wel leuk
tja mijn antwoord helpt je niet :roll: :roll: :roll:
ik weet het zelf ook niet voor mijn boef dus ik doe voorlopig nog maar eerst een B-cursus en naast ons zijn ze aan de behendigheid bezig dus wie went ze al aan het zien van die dingen.
Afbeelding

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Kun je niet een proefles van beide sporten krijgen? Dan zou je het kunnen proberen.

Ik denk zelf dat behendigheid heel goed kan werken om zijn zelfvertrouwen te vergroten. Misschien vindt hij het eerst eng om door een tunnel te gaan, maar later leert hij dat het best wel meevalt en zal hij meer op jou en zichzelf gaan vertrouwen.
Flyball kan ook prima werken, maar daarbij wordt vaak nogal veel geblaft en is er meer contact met andere honden, die misschien wat fel kunnen reageren. Maar als hij balgek is, kan ook flyball een juiste keuze zijn.

Hier heb je geloof ik ook nog niet veel aan. :?
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Op veel hondenscholen wordt de basiscursus behendigheid vaak aangevuld met een paar keer fly-ball oefenen. Vraag het eens bij de hondenschool. Dan kun je het gewoon eens proberen. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Kreeg laatst de tip als je ooit allebij wil doen, altijd beginnen met flyball. Omdta je bij behendigheid leert springen over hindernissen en zo zou je bij flybal vaart verliezen omdat ze over hordes rennen en springen zo niet meer te corrigeren zijn in rennen!
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik sta ook nog steeds heel erg in dubio wat we gaan doen in september.
Wil ontzettend graag behendigheid, maar is i.d.d. erg belastend voor het bottenstelsel. Maar Flyball des te meer, dus dat valt voor mij al af.
Ik vind Flyball een echte Border-sport. Mijn vriendin doet het en je ziet alleen Borders, een enkele Herder, een Bobtail en een Parson Jack Russel.
Ga wel 's kijken en die honden hebben zo'n fixatie op die bal, dat is echt niet normaal meer. En een snelheid dat ze ontwikkelen, maar ook heel veel stress. Afblafstress om aan de beurt te mogen, terwijl jij uit alle macht je hond op zijn plaats moet houden (letterlijk naar achterleunend terugtrekken) omdat je hond zo graag wil maar nog niet mag. Ik zie mij dat echt niet met Stanley doen, die sleurt mij heel dat parcours door en ik heb denk ik binnen notime rugklachten van het tegentrekken.
Maar 't is wel een gave sport om te zien.

Met behendigheid heb je ook veel meer contact met je hond en is op zijn eigen manier lekker enthousiast bezig. Reken maar dat het goed is voor 't zelfvertrouwen van je hond.

Wat vinden jullie trouwens? Hebben jullie voordat je aan behendigheid deed, je (ras)hond laten rontgen op evt. HD en ED?
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

om zijn zelfvertrouwen en zelfstandigheid te vergroten zou ik gaan speuren, maar ja dat is dan ook mijn werk.

maar heb in de loop der jaren gemerkt dat honden met angstaanvallen, bang voor mensen e.d. geen zelfvertrouwen hebben zich juist door het speuren te gaan opleven. (immers de hond doet iets wat er van nature in zit en kan zich daarin helemaal uitleven, immers wij zijn daarin zijn minderen dus hebben hem nodig in deze en dat merken ze en vinden ze prachtig)
Golden Stanley

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een hond met gebrek aan zelfvertrouwen kan ontzettend veel lol hebben met behendigheid.
Mijn vorige hond Jimmy was er zo een. Op zijn manier vond hij dat zo geweldig al die hindernissen en je zag hem echt groeien van zelfvertrouwen bij al die stembeloningen. Ik had eindelijk iets gevonden waar hij echt lol aan beleefde. Maarja, dat was ook wel een raar beest.

Weet jij toevallig adressen in Midden Nederland waar gespeurd wordt?
Kan er bij ons maar weinig over vinden.
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

wel lol in de behendigheid maar in het dagelijks leven dan? daar blijf je altijd enge dingen tegenkomen ondanks dat ie behendigheid doet, want dat doet ie alleen op dat ene veld, en pas na aardig wat training ga je eens een wesdtrijdje ergens anders doen. met speuren en zoeken moet je wil je het goed doen onder zo veel mogelijk andere omstandigheden trainen op zo veel mogelijk andere locaties, dus je komt tijdens de training heel veel verschillende omstandigheden tegen

neemt niet weg hoor dat behendigheid heel erg leuk is om te doen, doe het ook al 14 jaar. vindt het leuker dan flyball, je bent samen met je hond bezig.

en speuren in midden nl. is op het moment een beetje moeilijk, want omgeving velsen, daar is de instructeur helemaal met lesgeven gestopt,

deze misschien? maar weet dat ze het heel erg druk heeft.
Alert, trainingscentrum voor baas en hond
Speur instructeur:Yvette van Veldhuysen
Oude Zwolseweg 147
7345 DG Wenum (gem. Apeldoorn)
tel.: 055 - 312 10 86

of deze, maar denk dat deze te ver weg zijn voor midden nederland.

Martin Gaus Hondenschool
Overijssel-Oost
Speur instructeur: Erna Klein
Hertmerweg 40
7625 RH Zenderen
tel: 074 - 267 23 12

Speurhondenschool Twente, Almelo
Instructeur: Jolanda Broshuis
tel: 0546-868095
bernerlover
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernerlover »

ik denk gelijk aan flyball, ook al heb ik het maar 1 keer in het echt gezien maar ik heb er ook over gelezen
Groetjes Daniëlle

Kijk eens op de website over Nicky mijn Berner Sennen: http://groups.msn.com/nickybsh
natasja broeken
Actief

Re: Behendigheid of Flyball, wat te doen???

Ongelezen bericht door natasja broeken »

Flyball is alleen een bal halen door over hindernissen te springen.
Natuurlijk erg leuk.

Behendigheid is over verschillende hindernissen te gaan.

Mischien is dit meer een uitdaging voor jou hond dan flyball.

Maar misschien kun je beter proberen een proefles te nemen van beide sporten.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Golden Stanley schreef:Ik sta Ik vind Flyball een echte Border-sport. Mijn vriendin doet het en je ziet alleen Borders, een enkele Herder, een Bobtail en een Parson Jack Russel.
Ga wel 's kijken en die honden hebben zo'n fixatie op die bal, dat is echt niet normaal meer. En een snelheid dat ze ontwikkelen, maar ook heel veel stress. Afblafstress om aan de beurt te mogen, terwijl jij uit alle macht je hond op zijn plaats moet houden (letterlijk naar achterleunend terugtrekken) omdat je hond zo graag wil maar nog niet mag. Ik zie mij dat echt niet met Stanley doen, die sleurt mij heel dat parcours door en ik heb denk ik binnen notime rugklachten van het tegentrekken.
8O 8O 8O
Bordersport??? Er mogen maar maximaal 2 honden van hetzelfde ras in een team dus er zijn nog altijd 4 plaatsen over voor andere rassen. Wij hebben zelf allerlei rassen in het team zitten en dat is harstikke leuk :ok:

En dat van dat trekken dat zie je bij ons toch echt niet!!! Het is maar net wat je ze aanleert. Net voordat ze moeten lopen fok je ze wel ff op natuurlijk maar daarna is het bij mij gewoon rustig liggen of zitten.

Als je hond van ballen houdt is flyball zeker aan te raden. Floor is helemaal wild van flyball, als we het veld op lopen gaat haar staartje al kei hard kwispelen :mrgreen: Ik moet trouwens zeggen dat Floor er ook een stuk gemakkelijker door is geworden. Eerst moest ze niet zo veel van vreemde mensen en situaties hebben. Nu kan bijna iedereen haar benaderen en op drukke gelegenheden loopt ze heel vrolijk mee en kijkt ze me aan, wat gaan we doen vrouwtje? :-D
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Golden Stanley

Lysette schreef:
Golden Stanley schreef:Ik sta Ik vind Flyball een echte Border-sport. Mijn vriendin doet het en je ziet alleen Borders, een enkele Herder, een Bobtail en een Parson Jack Russel.
8O 8O 8O
Bordersport??? Er mogen maar maximaal 2 honden van hetzelfde ras in een team dus er zijn nog altijd 4 plaatsen over voor andere rassen. Wij hebben zelf allerlei rassen in het team zitten en dat is harstikke leuk :ok:

En dat van dat trekken dat zie je bij ons toch echt niet!!! Het is maar net wat je ze aanleert. Net voordat ze moeten lopen fok je ze wel ff op natuurlijk maar daarna is het bij mij gewoon rustig liggen of zitten.

Als je hond van ballen houdt is flyball zeker aan te raden. Floor is helemaal wild van flyball, als we het veld op lopen gaat haar staartje al kei hard kwispelen :mrgreen: Ik moet trouwens zeggen dat Floor er ook een stuk gemakkelijker door is geworden. Eerst moest ze niet zo veel van vreemde mensen en situaties hebben. Nu kan bijna iedereen haar benaderen en op drukke gelegenheden loopt ze heel vrolijk mee en kijkt ze me aan, wat gaan we doen vrouwtje? :-D
Maar doe jij wedstrijden als er 2 honden van hetzelfde ras in 1 team zitten? Bij m'n vriendin zijn het zowat allemaal Borders. En die zijn sneller dan het licht. Over een half jaar gaan ze zo'n wedstrijdteam samenstellen.
Wat ik bedoel met dat tegenhouden/terugtrekken is dat die honden op het moment dat ze moeten zo vol met adrenaline zitten, dat ze echt moeten worden tegengehouden om te gaan. Dat uiten ze in hysterisch gegil en op 't moment dat ze eindelijk mogen, dan flitsen ze echt dat parcours over. Zo gefocussed zijn ze op die bal, maar dat is ook als de andere deelnemers moeten. Maarja, misschien is dat er nog uit te krijgen.
Leuk dat je hond z'n zelfvertrouwen daardoor is gegroeid. 1 ding is zeker, die honden hebben er veel plezier in.

En even voor de laatste keer Off topic (sorrie Rossi):

Nog bedankt voor de tel.nrs. Speurneus Carola!
Rossi
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
Geeft niks, ik lees mee.
:mrgreen:

Ik zal volgende week bellen naar de KCF over proefles van beide. Maar ik neig op dit moment meer naar behendigheid.

Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Golden Stanley schreef:
Lysette schreef:
8O 8O 8O

Maar doe jij wedstrijden als er 2 honden van hetzelfde ras in 1 team zitten? Bij m'n vriendin zijn het zowat allemaal Borders. En die zijn sneller dan het licht. Over een half jaar gaan ze zo'n wedstrijdteam samenstellen.
Wat ik bedoel met dat tegenhouden/terugtrekken is dat die honden op het moment dat ze moeten zo vol met adrenaline zitten, dat ze echt moeten worden tegengehouden om te gaan. Dat uiten ze in hysterisch gegil en op 't moment dat ze eindelijk mogen, dan flitsen ze echt dat parcours over. Zo gefocussed zijn ze op die bal, maar dat is ook als de andere deelnemers moeten. Maarja, misschien is dat er nog uit te krijgen.
Leuk dat je hond z'n zelfvertrouwen daardoor is gegroeid. 1 ding is zeker, die honden hebben er veel plezier in.

Nog bedankt voor de tel.nrs. Speurneus Carola!
Ja ik loop wedstrijden (met mijn kruising westie). Bij de FHN is het zo dat er maar 2 rassen of kruisingen van dat ras in één team mogen zitten. Bovendien is het voor de hoogte altijd wel fijn als er 1 of liever 2 kleine hondjes in het team zitten (zoals mijn joekel :p: ). Maar op de crufts zag ik ook alleen maar borders dus ik weet niet hoe het bij andere instellingen geregeld is.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Behendigheid of Flyball, wat te doen???

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Rossi schreef:Wat zou het meest geschikt zijn voor Rossi? Het is nou niet de meest dapperste hond die er is, en zal ongetwijfeld eerst niet door tunnels etc willen.
Ook willen we graag iets doen waar Rossi zijn zelvertrouwen wat mee vergroot. 8) Maar hij is altijd reuze enthousiast, redelijk dol op ballen en springen is ook geen punt. Andere honden vindt hij heel leuk.

Wat vinden jullie? Wij hebben geen enkele ervaring met deze spelletjes.
Kiera is best wel onzeker, wou de eerste keer ook absoluut niet door de tunnel. Maar ik denk, dat als je hond zijn angst heeft overwonnen, dat zijn zelfvertrouwen wel groeit. Kiera vind nu helaas de wip nog steeds heel eng (maar we hebben nu een nieuwe, die kan je eerst heel laag zetten, ben benieuwd hoe dat gaat ;)) Dus voor het zelfvertrouwen kan behendigheid goed zijn (maar het kan natuurlijk ook altijd averechts werken)

Flyball heb ik geen ervaring mee.
Afbeelding
Rossi
Zeer actief

Even een mini update.
We hebben bij beide sporten gekeken en het is behendigheid geworden. Inmiddels hebben we er drie lessen (alweer) opzitten.
Het gaat hardstikke goed. Hij durft door de tunnels en over de schutting. :p:
De smalle plankjes vindt hij wat minder, en door de band wou hij niet. Dus de band oefenen we maar thuis. :p:

En misschien later wel flyball. ;)

Afbeelding
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Hee, leuk hoor.
Ik doe zelf ook behendigheid en ik ben er helemaal verslaafd aan ;)

De band is bij Nero soms ook nog een probleem maar ach... ze leren het wel ;)
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

speurneus carola schreef:wel lol in de behendigheid maar in het dagelijks leven dan? daar blijf je altijd enge dingen tegenkomen ondanks dat ie behendigheid doet, want dat doet ie alleen op dat ene veld, en pas na aardig wat training ga je eens een wesdtrijdje ergens anders doen. met speuren en zoeken moet je wil je het goed doen onder zo veel mogelijk andere omstandigheden trainen op zo veel mogelijk andere locaties, dus je komt tijdens de training heel veel verschillende omstandigheden tegen

neemt niet weg hoor dat behendigheid heel erg leuk is om te doen, doe het ook al 14 jaar. vindt het leuker dan flyball, je bent samen met je hond bezig.

en speuren in midden nl. is op het moment een beetje moeilijk, want omgeving velsen, daar is de instructeur helemaal met lesgeven gestopt,

deze misschien? maar weet dat ze het heel erg druk heeft.
Alert, trainingscentrum voor baas en hond
Speur instructeur:Yvette van Veldhuysen
Oude Zwolseweg 147
7345 DG Wenum (gem. Apeldoorn)
tel.: 055 - 312 10 86

of deze, maar denk dat deze te ver weg zijn voor midden nederland.

Martin Gaus Hondenschool
Overijssel-Oost
Speur instructeur: Erna Klein
Hertmerweg 40
7625 RH Zenderen
tel: 074 - 267 23 12

Speurhondenschool Twente, Almelo
Instructeur: Jolanda Broshuis
tel: 0546-868095
Ook in het dagelijks leven pas ik behendigheid toe hoor. Dat hoeft echt niet alleen op het trainingveld of met wedstrijden. In het bos gebruik ik een rij bomen voor de paaltjes (in uit in uit etc) Een omgevallen boom, een hekje, een bankje en piknicktafel dienen als hindernis. Op de trimbaan staan een aantal hordes, die ik ook met de hond oefen. Ook in speeltuintjes of op schoolpleien spring hij over zandbakranden, loopt hij tussen bokspringpaaltje etc etc.

Zowiezo iets met een onzekere hond ondernemen is aan te raden. Met elke vorm van sport komen ze in andere situaties terecht en leren ze zich beter te gedragen en zelfvertrouwen op te bouwen!
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik ben bij behendigheid begonnen en bij flyball geëindigd. Ik vind flyball leuker.

Enne flyball een bordersport... pff net hetzelfde als in gehoorzaamheid of agility.

In België worden de wedstrijden ingedeeld in divisies, in de hoogste divisie zijn die vrijwel alleen borders, enkele kruisingen, Kelpies, Aussies...

Maar in de lagere divisies zie je alle rassen; Jackies, Labs, Goldens, Flatcoats, Mechelselaars, Groenendalers, Lakense, Duitse herders, Whippets, Dwergpinchers, Rotties, Bullterriërs, Tibetaanse herders, pff zo kan ik nog even doorgaan...
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
bullet
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bullet »

ik wil in september ook behendigheid gaan doen met mijn engelse bulldog.
Hij is erg actief en springen vindt ie ook leuk. Ik zal ook eens vragen of ze een proefles kunnen organiseren.
Ik hoorde dat mobility zonder wedstrijden was, klopt dat? dat lijkt me nog beter...

Wel heb ik gedacht om een club te vinden om sávonds te trainen. Voor Bullet moet het niet te warm zijn. Ik moet eerst nog examen doen 1 juni!

groetjes ingrid
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”