[quote="joe'']
Met krediet opbouwen bedoelde de peut, dat iedereen een soort rekening heeft. Die rekening moet om een gelukkige persoonlijkheid te zijn altijd in de + staan. Hij bouwt dus flink wat punten op(aaien, koekjes, etc..), om vervolgens "voor zichzelf ongestraft" stout te kunnen zijn. Hij levert dan wel wat punten in, maar hij komt toch nog boven de 0 uit. Snappie????
Ik weet wel dat dit bij mensen zo werkt, maar bij honden????[/quote]
8O 8O Nou, het lijkt mij complete onzin! Alsof de hond onthoudt hoeveel koekjes en aaitjes die heeft gehad (gisteren 3, vandaag 5 = totaal 8, nou dan kan ik wel weer een keer vervelend doen

)
Ik ben geen gedragstherapeut, ben ook geen uitblinker op het gebied van gedrag van honden, maar ik durf gerust te stellen dat dit klinklare onzin is!
Echt, de enige manier om een hond te laten hierkomen is om leuker/interessanter te zijn dan de omgeving. Werkt het bij Boy niet met een koekje, verzin dan wat anders (worst, kaas, andere koekjes, balletje, flostouw, ga op je kop staan

of wat dan ook). Maar wees interessant, vrolijk, enthousiast en lekker gek.
Koppel ook een woord aan aandacht, ik doe dit bv dmv ''kijk''. Bij ''kijk'' gebeurd er iets bijzonders interessant!!!! Luistert Kaya eens niet onmiddellijk dan is het ''ooooooooooooo, kijkkkkkkk dan!!!'' , dan heb ik aandacht en is het ''hierrrrrr''.
Klinkt misschien overdreven, maar zo leer je het wel allemaal aan. Natuurlijk is het bij een pup makkelijker, maar ik merk bij een klein terugvalletje van Kaya dat het ook echt goed werkt.
En NIET roepen als je weet dat hij toch niet luistert; een konijnenhol is nu eenmaal wel bijzonder interessant. Zo maak je het commando tot niets, want het maakt niet uit of hij luistert of niet.
In beginsel dus oefenen, oefenen, oefenen en
zeer enthousiast zijn en roepen als je bijna zeker weet dat hij komt.
Kijk eens als je wandelt met hem aan de riem: jij sloft wat, hond snuffelt wat, heeft totaal geen aandacht. Als je het anders doet: je loopt wat harder, bengelt je armen heen en weer, doet overdreven enthousiast, moet je eens kijken wat een aandacht je hebt 8O Zo werkt het met alles eigenlijk.