Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gebeten na correctie, hoe nu corrigeren?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Golden Stanley schreef:Willemien verwoordt dit ook heel mooi. Dat is de aanpak die ik bij Stanley zoveel mogelijk hanteer. En Stan luistert echt wel goed, alleen in de situatie bij de plas niet. Vandaar dat ik dacht dat Joe misschien ook zo'n uitdaagperiode heeft. Dan zou ikzelf het ook absoluut niet oplossen met het pakken bij z'n nekvel of anderszins (wat bij mij verteld werd het op de rug leggen van je hond), maar gewoon 's flink doortrainen met die lange lijn en wat appeloefeningen op die route en wat aandachtsspelletjes.
Aan gehoorzaamheid kan je niet zo even iets aflezen over rangorde. Wel over in welke mate de hond goed getraind is. Er zijn ranghoogste honden, die zonder meer de baas zijn ,maar gewoon goed getraind en dus keurig luisteren. Andersom heb je er meer...gewoon lager in rang, maar zo ongehoorzaam als de pestpokke! :mrgreen:
Willemien beschrijft het inderdaad mooi en ze doet het prima. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

willemien schreef:Mensen die het niet met mij eens zijn, mogen mij uitleggen op welk specifiek moment zij de hond dan een lel geven waarbij ze zeker weten dat de hond die lel (of wat dan ook) koppelt aan het negeren. Hoe leert die hond dat volgens jullie?
Ik ben niet voor petsen en lellen..als je een normale duidelijke rangorde hebt en een normale hond is dat helemaal niet nodig. Als je geregeld een beroep moet doen op fysieke correctie's doe je ergens anders iets verkeerd. Dat als eerste! :mrgreen:
Ten tweede, negeren is geen onbewuste aktie. Niet van ons, niet van een hond. Als iemand jou iets vraagt en jij houdt je mond doe je dat bewust.
Als er dan druk gezet wordt omdat iemand toch wil dat je wat zegt zal je stressignalen laten zien, omdat je je naar alle waarschijnlijkheid ongemakkelijk begint te voelen.
Zo werkt een hond ook..
Als ik Laika hier roep en ze is met serieuze zaken bezig kijkt ze me soms aan met een verstoorde blik van 'ik ben ff bezig joh! :evil: "
Als ik dan op haar afstap en nog een keer dwingend roep, zie ik dat ze zich ongemakkelijk gaat voelen. Soms is die ongemakkelijkheid een barriere om alsnog naar je toe te komen, omdat een hond bang is voor straf. Dan doe jeiets niet goed. Zodra ik bij Laika de intentie zie om naar me toe te komen doe ik blij en stimuleer ik dat ze komt.
Kiest ze er echter voor om met een lange neus bv te gaan piezen, dan ben ik met twee stappen bij haar en gaat ze gewoon met me mee..of ik gooi iets en dan komt ze ook direct.
Het is dus niet zo dat er niks gebeurd. Als je nou 1 keer roept, vervolgens gaat staan wachten op een reactie die niet komt en je stiert en dan op af, dan creeer je onduidelijkheid. Maar je bent en je blijft in interaktie.
Dat voel je en zie je.
Als bv Laika zit verzopen in een konijnenholletje en met een stoned smoel rondloopt heb ik geen interaktie..dan ben ik er in haar beleving even niet. Dan ga ik haar dus gewoon halen en word ik niet boos. Dat is dan inderdaad weinig zinvol.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Even een stukje uit ''Joe's'' verhaal: ''Boy heeft geen brokjes meer nodig, zei hij. Daarmee bouwt hij krediet op dat hij later weer gebruikt om "stout" te zijn."

In mijn ogen is dit klinkklare onzin! Hoe kan Boy daar nu weer krediet mee opbouwen om later weer stout mee te zijn? :?

Ik doe altijd belonen met lekkere dingen (Frolic, worst, kaas) en voor de wat simpelere zaken gewoon een aaitje of lief woord. Nou, het werkt perfect hoor! En kan mij dat nou schelen of ze komen voor dat Frolicje: als ze maar komen als het moet! ;) :mrgreen:
Ik weet heel goed dat Kaya het soms puur voor de beloning doet, nou en? Moet ze het dan doen omdat ze bang is voor me ofzo? :?

Wat ik trouwens ook vaak doe, zeker met het aanleren (bv nu ook bij Moritz) is zelf achteruit lopen: dus roepen, aandacht, ''hierrrrrr'' en achteruitlopen. Meestal vinden ze dat erg leuk en spannend.
Ja, en dan het Frolicje :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door joe »

Eline* schreef:Als bv Laika zit verzopen in een konijnenholletje en met een stoned smoel rondloopt heb ik geen interaktie..dan ben ik er in haar beleving even niet. Dan ga ik haar dus gewoon halen en word ik niet boos. Dat is dan inderdaad weinig zinvol.
Dit is dan af en toe, neem ik aan????
Bij Boy is het wel 10 maal op 1 wandeling dat hij even met iets belangrijkers bezig is :twisted:
Hij hoort me 10 van de 10 keer, kijkt 8 van de 10 keer en luistert 6 van de 10 keer.

Met krediet opbouwen bedoelde de peut, dat iedereen een soort rekening heeft. Die rekening moet om een gelukkige persoonlijkheid te zijn altijd in de + staan. Hij bouwt dus flink wat punten op(aaien, koekjes, etc..), om vervolgens "voor zichzelf ongestraft" stout te kunnen zijn. Hij levert dan wel wat punten in, maar hij komt toch nog boven de 0 uit. Snappie????
Ik weet wel dat dit bij mensen zo werkt, maar bij honden????
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

joe schreef: Dit is dan af en toe, neem ik aan????
Bij Boy is het wel 10 maal op 1 wandeling dat hij even met iets belangrijkers bezig is :twisted:
Hij hoort me 10 van de 10 keer, kijkt 8 van de 10 keer en luistert 6 van de 10 keer.
Hoe vaak roep jij je hond dan wel niet? En waarom kies je de momenten om te roepen als hij bezig is?
Laika zit met haar snuf in een konijnehol als er holletjes zijn..in het bos dus geregeld. Ik kan me er niet druk om maken.
Met krediet opbouwen bedoelde de peut, dat iedereen een soort rekening heeft. Die rekening moet om een gelukkige persoonlijkheid te zijn altijd in de + staan. Hij bouwt dus flink wat punten op(aaien, koekjes, etc..), om vervolgens "voor zichzelf ongestraft" stout te kunnen zijn. Hij levert dan wel wat punten in, maar hij komt toch nog boven de 0 uit. Snappie????
Nee, zo werkt het niet bij honden. Wel kan het zelfvertrouwen van de hond zo groeien dat jij minder belangrijk word. Als dat gebeurd bij het simpelweg belonen doe je iets anders fout.
Want dan hebben we het dus ineens wel over rangorde...
Als je hond gewenst gedrag laat zien moet je dat gewoon af en toe belonen..klaar! Gedrag wat niks oplevert dooft uit, gedrag wat een beloning oplevert wordt met plezier uitgevoerd en gedrag wat straf oplevert als je het niet laat zien wordt met tegenzin uitgevoerd.
Mag je mij vertellen waar je voorkeur ligt.. :?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
willemien
Actief

Ongelezen bericht door willemien »

Aan gehoorzaamheid kan je niet zo even iets aflezen over rangorde.
Negeren is toch ook bij honden een rangorde-dingetje? De hoogste hond kan de rest negeren, de rest moet opletten.

Ik vind het lastig om duidelijk te blijven omdat ik me afvraag of ik mezelf niet tegenspreek; aan de ene kant vind ik dat een hond niet gestraft kan worden voor als hij iets niet doet. Dat heb ik bij Siemen bijvoorbeeld heel erg met trekken aan de lijn als we in een spannend natuurgebied lopen. Net als het voorbeeld van Eline dus over een hond die helemaal geobsedeerd is door een konijnenhol. Soms is niet komen gewoon echt een kwestie van afgeleid zijn. Ik benadruk dit maar heel erg omdat je nooit iets verkeerd kan doen als je dit aanneemt; bij tips over ingrijpen en corrigeren heb je zo gauw dat ze onzorgvuldig worden overgenomen in de verkeerde situatie. Dus dat wordt er hier aangeraden om een hond een lel te geven als hij de baas negeert, en dan krijgt een hondje nietsvermoedend een lel als hij een keertje aan een heel lekker plasje staat te snuffelen ofzo.

Aan de andere kant: als een hond bewust negeert, moet je daar als baas op reageren. Ik denk dat het bij negeren wel altijd om een rangorde-conflict gaat. De hond neemt ongewenst intiatief en hij laat door negeren zien dat jij op dat moment niet boven hem staat. Maar dan geloof ik nog steeds dat je niet moet straffen maar moet communiceren. En dat is lastig want probeer maar eens een genegeerde alfahond te imiteren; zo'n hond doet meer dan meteen bijten. Het komt allemaal op zulke subtiele dingen neer dat ik gewoon voor mezelf weet dat ik me niet op dat hellende vlak begeef; niet genoeg ervaring. Dat is dus gewoon een keuze; ik vermijd de situatie en ik doe daarna een oefening die ik wel onder controle heb om te laten zien dat ik het initiatief heb.

Ik kan me wel voorstellen dat je bij negeren "iets" zou moeten doen, maar daar heb ik zelf geen advies over. Begrijp dat je het over een hele complexe situatie hebt waar geen panklare oplossingen voor zijn. Iedere situatie vereist een andere reactie. Inderdaad kan daarbij de oplossing uit een hele onverwachte hoek komen zoals een andere toon of lichaamshouding. Tips over gooien met een sleutelbos ofzo zijn veel te algemeen, en kijk uit met steeds zwaardere fysieke correcties. Want wat nou als het niet werkt; moet je dan nog harder ertegenaan?
joe
Zeer actief

Eline* schreef:
joe schreef: Dit is dan af en toe, neem ik aan????
Hoe vaak roep jij je hond dan wel niet? En waarom kies je de momenten om te roepen als hij bezig is?
Laika zit met haar snuf in een konijnehol als er holletjes zijn..in het bos dus geregeld. Ik kan me er niet druk om maken.
Ik roep hem elke keer als hij weer een ander pad in glipt, anders is hij uit het vizier en dus vaak kwijt.

Nee, zo werkt het niet bij honden. Wel kan het zelfvertrouwen van de hond zo groeien dat jij minder belangrijk word. Als dat gebeurd bij het simpelweg belonen doe je iets anders fout.
Want dan hebben we het dus ineens wel over rangorde...
Als je hond gewenst gedrag laat zien moet je dat gewoon af en toe belonen..klaar! Gedrag wat niks oplevert dooft uit, gedrag wat een beloning oplevert wordt met plezier uitgevoerd en gedrag wat straf oplevert als je het niet laat zien wordt met tegenzin uitgevoerd.
Mag je mij vertellen waar je voorkeur ligt.. :?
Dacht ook dat het bij honden pure conditionering was, maar de peut kwam met zijn krediet. Omdat Boy slecht luisterde op de cursus, beloonde ik hem dus rijkelijk als hij wel luisterde. Dit vond hij veel te overdreven.

Het klopt wel dat het belonen weinig vat op hem heeft.
Honden zijn idd geen machines. Hij doet waar hij op dat moment het meeste zin in heeft. En geef hem eens ongelijk? Zou iedereen toch willen?
Nu interessert het me normaal geen bal wat hij in het bos allemaal doet. Ik ben echt niet iemand die constant wil dat hij hierkomt, maar als ik dit niet doe is hij dus vaak weg en kan ik een hele tijd wachten totdat meneer eindelijk weer eens zin heeft om met de baas mee te lopen.
En als ik niet wacht, is het hem ook goed......vandaar dat ik hem nu in het vizier houd en bij een ander pad hem bij me roep. Het gaat vrij goed, tot mijn geschud vandaag dan........maar ik kreeg toch ook wel het idee dat op hem aflopen niet lang zou werken, want hij kan bang worden, weglopen..(zijn we nog verder van huis!!) en het schaadt onze vertrouwensband. Maar ja, als een gedragstherapeut je dit zegt, denk je wel dat het goed is......
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

willemien schreef:
Negeren is toch ook bij honden een rangorde-dingetje? De hoogste hond kan de rest negeren, de rest moet opletten.
Ik haal dit even aan van je stukje, omdat je volgens mij de rangorde te belangrijk maakt. De rangorde is een redelijk stabiel systeempje, iedere hond en dus ook de baas heeft in principe een vaste rang.
Wie waar staat in de rangorde kan je officieel echt alleen aflezen aan houding en niet aan gedrag.
Leiderschap wisselt. Als ik word voorgesleurd door Nelson aan de lijn omdat ie eendjes ziet is hij op dat moment geen ranghoogste. Er is geen rangordeconflict en ik ben nog gewoon de baas en Nels het lulletje. Hij heeft alleen wel de leiding..en die geef ik hem omdat ik toesta dat hij trekt. Trekken aan de lijn is gewoon geconditioneerd gedrag. WIj lopen nou eenmaal een belachelijk laag tempo voor een beetje hond en ervaring leert dat als je trekt, je wat harder gaat en daarbij ook nog overal kan komen waar je wil. Al met al..dat heeft dus niet te maken met die vaste rangorde.
Negeren van je baas omdat je even druk bent met iets anders is dat ook niet. Als ik erg geconsentreerd bezig ben negeer ik ook wel eens mensen in mijn omgeving. Zo werkt een hond ook..daarbij heeft de ervaring hem geleerd dat hij ermee wegkomt. Baas heeft maar verrekte korte armpjes en kan lang niet zo hard lopen.
Het negeren is dus gewoon puur lonend, niks meer niks minder. Lonend omdat je kan afmaken waarmee je bezig bent.
Wel is het zo dat je in je achterhoofd moet houden (eigenlijk in je voorhoofd, maar dat is geen uitdrukking :mrgreen: ) dat het gaat om een totaalplaatje. Als een hond prima onderdanig is en alleen erg veel moeite heeft met hierkomen door afleidende prikkels is het een andere situatie dan de hond, die een scala aan dominant gedrag laat zien en ook nog een keer lak aan je heeft. Uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje en niet om het wel of niet komen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
willemien
Actief

Tjeez! Hoeveel geld vangt die peut van jou voor dit soort belachelijke adviezen? Klopt geen reet van maar ik vind het vooral zo idioot dat er mensen zijn die hiermee goedbedoelende mensen compleet op het verkeerde been zetten en daarmee gewoon een boel honden verpesten... Echt iedere mongool kan hondentherapeut worden he?

Ik raad je toch echt aan om dat boek van de roedelmethode te lezen; geeft gewoon veel achtergrondinzicht over het hoe en wat van honden.
joe
Zeer actief

willemien schreef:

Ik vind het lastig om duidelijk te blijven omdat ik me afvraag of ik mezelf niet tegenspreek; aan de ene kant vind ik dat een hond niet gestraft kan worden voor als hij iets niet doet. Dat heb ik bij Siemen bijvoorbeeld heel erg met trekken aan de lijn als we in een spannend natuurgebied lopen. Net als het voorbeeld van Eline dus over een hond die helemaal geobsedeerd is door een konijnenhol. Soms is niet komen gewoon echt een kwestie van afgeleid zijn. Ik benadruk dit maar heel erg omdat je nooit iets verkeerd kan doen als je dit aanneemt; bij tips over ingrijpen en corrigeren heb je zo gauw dat ze onzorgvuldig worden overgenomen in de verkeerde situatie. Dus dat wordt er hier aangeraden om een hond een lel te geven als hij de baas negeert, en dan krijgt een hondje nietsvermoedend een lel als hij een keertje aan een heel lekker plasje staat te snuffelen ofzo.

Aan de andere kant: als een hond bewust negeert, moet je daar als baas op reageren. Ik denk dat het bij negeren wel altijd om een rangorde-conflict gaat. De hond neemt ongewenst intiatief en hij laat door negeren zien dat jij op dat moment niet boven hem staat. Maar dan geloof ik nog steeds dat je niet moet straffen maar moet communiceren. En dat is lastig want probeer maar eens een genegeerde alfahond te imiteren; zo'n hond doet meer dan meteen bijten. Het komt allemaal op zulke subtiele dingen neer dat ik gewoon voor mezelf weet dat ik me niet op dat hellende vlak begeef; niet genoeg ervaring. Dat is dus gewoon een keuze; ik vermijd de situatie en ik doe daarna een oefening die ik wel onder controle heb om te laten zien dat ik het initiatief heb.

Ik kan me wel voorstellen dat je bij negeren "iets" zou moeten doen, maar daar heb ik zelf geen advies over. Begrijp dat je het over een hele complexe situatie hebt waar geen panklare oplossingen voor zijn. Iedere situatie vereist een andere reactie. Inderdaad kan daarbij de oplossing uit een hele onverwachte hoek komen zoals een andere toon of lichaamshouding. Tips over gooien met een sleutelbos ofzo zijn veel te algemeen, en kijk uit met steeds zwaardere fysieke correcties. Want wat nou als het niet werkt; moet je dan nog harder ertegenaan?
Ja..Willemien. Jij zet me toch wel aan het denken.
Ik ben het met je eens. Het is idd erg complex en je kan onbewust veel verpesten. Het is geen duidelijke actie, reactie. Voor zowel hond als baas niet. Bedankt voor je tip. Ik laat het even tot me doorwerken....
joe
Zeer actief

willemien schreef:
jeez! Hoeveel geld vangt die peut van jou voor dit soort belachelijke adviezen? Klopt geen reet van maar ik vind het vooral zo idioot dat er mensen zijn die hiermee goedbedoelende mensen compleet op het verkeerde been zetten en daarmee gewoon een boel honden verpesten... Echt iedere mongool kan hondentherapeut worden he?

Heb je een ISBN nummer toevallig?
Ga ik gelijk naar Bol.com
Laatst gewijzigd door joe op 14 jun 2004 19:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

joe schreef:Ik roep hem elke keer als hij weer een ander pad in glipt, anders is hij uit het vizier en dus vaak kwijt.
Heb je wel binding met je hond? Beter gezegd..heeft hij wel binding met je?
Je hebt geen rangordeproblemen volgens de therapeut?
Dacht ook dat het bij honden pure conditionering was, maar de peut kwam met zijn krediet. Omdat Boy slecht luisterde op de cursus, beloonde ik hem dus rijkelijk als hij wel luisterde. Dit vond hij veel te overdreven.
Dan kom je op wat ik al eerder schreef. Een beloning moet wel ergens op slaan. ;)
Wat gebruik je om te belonen? Is zijn eetlust wel weer goed?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

willemien schreef:
Tjeez! Hoeveel geld vangt die peut van jou voor dit soort belachelijke adviezen? Klopt geen reet van maar ik vind het vooral zo idioot dat er mensen zijn die hiermee goedbedoelende mensen compleet op het verkeerde been zetten en daarmee gewoon een boel honden verpesten... Echt iedere mongool kan hondentherapeut worden he?

Ik raad je toch echt aan om dat boek van de roedelmethode te lezen; geeft gewoon veel achtergrondinzicht over het hoe en wat van honden.
Ik brand het niet direct af. Soms kiezen therapeuten ervoor informatie menselijk en eenvouding te maken, zodat een eigenaar gemotiveerd is om er iets mee te doen. Als er een rangordeprobleem speelt kan het in de visie van de meneer de goede manier zijn om dat aan te pakken.
Ben het er niet mee eens, maar dat is een tweede! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

[quote="joe'']
Ik weet wel dat dit bij mensen zo werkt, maar bij honden????[/quote]

8O 8O Nou, het lijkt mij complete onzin! Alsof de hond onthoudt hoeveel koekjes en aaitjes die heeft gehad (gisteren 3, vandaag 5 = totaal 8, nou dan kan ik wel weer een keer vervelend doen :roll: ) :mrgreen:

Ik ben geen gedragstherapeut, ben ook geen uitblinker op het gebied van gedrag van honden, maar ik durf gerust te stellen dat dit klinklare onzin is!

Echt, de enige manier om een hond te laten hierkomen is om leuker/interessanter te zijn dan de omgeving. Werkt het bij Boy niet met een koekje, verzin dan wat anders (worst, kaas, andere koekjes, balletje, flostouw, ga op je kop staan :mrgreen: of wat dan ook). Maar wees interessant, vrolijk, enthousiast en lekker gek.

Koppel ook een woord aan aandacht, ik doe dit bv dmv ''kijk''. Bij ''kijk'' gebeurd er iets bijzonders interessant!!!! Luistert Kaya eens niet onmiddellijk dan is het ''ooooooooooooo, kijkkkkkkk dan!!!'' , dan heb ik aandacht en is het ''hierrrrrr''.

Klinkt misschien overdreven, maar zo leer je het wel allemaal aan. Natuurlijk is het bij een pup makkelijker, maar ik merk bij een klein terugvalletje van Kaya dat het ook echt goed werkt.

En NIET roepen als je weet dat hij toch niet luistert; een konijnenhol is nu eenmaal wel bijzonder interessant. Zo maak je het commando tot niets, want het maakt niet uit of hij luistert of niet.
In beginsel dus oefenen, oefenen, oefenen en zeer enthousiast zijn en roepen als je bijna zeker weet dat hij komt.

Kijk eens als je wandelt met hem aan de riem: jij sloft wat, hond snuffelt wat, heeft totaal geen aandacht. Als je het anders doet: je loopt wat harder, bengelt je armen heen en weer, doet overdreven enthousiast, moet je eens kijken wat een aandacht je hebt 8O Zo werkt het met alles eigenlijk.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
willemien
Actief

Ik geef ook aan in mijn stukje dat trekken aan de lijn zoals mijn hond dat doet of afgeleid zijn in mijn ogen niets met rangorde te maken hebben; dat is gewoon even er met de kop niet bij zijn en niet met negeren.

Dat is iets anders dan bewust negeren. Bewust negeren is een manier van communiceren. Hoe hoger in rang, hoe zelfbewuster een hond een beetje op zijn kont kan gaan zitten; geen ander beest haalt het in zijn kop om hem aan te vallen. Hoe lager honden (en apen, en mensen) in rang staan, hoe meer ze op moeten letten of er geen gevaar om hen heen loert of dat ze niet per ongeluk iemand provoceren door te laat opzij te gaan ofzo.

Dit is nou precies waarom ik die griezel van een Balkenende zo'n aanfluiting vind als leider van Nederland; je ziet gewoon aan die heen en weer schietende oogjes en dat zenuwachtige mondje dat er een omega-ventje op de verkeerde plaats is terecht gekomen. Fijn om daardoor vertegenwoordigd te worden...
joe
Zeer actief

Eline* schreef:
joe schreef:Ik roep hem elke keer als hij weer een ander pad in glipt, anders is hij uit het vizier en dus vaak kwijt.
Heb je wel binding met je hond? Beter gezegd..heeft hij wel binding met je?
Je hebt geen rangordeproblemen volgens de therapeut?
Ik denk dat hij niet echt een binding met mij heeft. Hij is echt een allemansvriendje en heeft al vele bazen gehad.
Ik heb geen rangordeproblemen, voor zover ik weet, maar Boy kan door wat hij heeft meegemaakt blokkeren en dan is hij wel dominant of verdeigende agressie. Misschien wel meer het laatste.
Ohh...ik wou dat ik het allemaal beter wist.......Ik heb echt het idee dat ik onbewust veel fout doe....

Eerst zei een andere cursusleidster dat hij dominant was. Toen ze hem beter leerde kennen zei ze dat Boy idd veel meegemaakt had en absoluut NOOIT gecorrigeerd mocht worden. Toen ben ik hem teveel gaan verwennen(onbewust)en ging meneer steeds meer zijn eigen gang.

Toen de peut waar ik nu ben hem meemaakte, was het dus een verwend hondje dat zijn eigen gang ging. Hij geloofde er niet veel van dat hij onder de indruk was van wat hij had meegemaakt......

Ik weet wel beter, maar hij schijnt toch heel goed te zijn.
Maar ik heb wel het idee dat ik fout bezig ben.....
Misschien toch terug naar de ander cursusleidster, maar die vond ik ook niet echt kundig.......

Boy eet gelukkig weer goed! (carocroc)
En dus zijn frolicjes weer terug voor de beloning. En hij vindt ze gelukkig erg lekker. :ok:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Het is geen klinkklare onzin als je een rangordeprobleem hebt. Dan is het nog maar deels klinkklare onzin. :mrgreen:
Als je je hond voor van alles de hemel inprijst, stijgt zelfvertrouwen. Als zelfvertrouwen ervoor zorgt dat de hond lak aan je gaat hebben en in rang boven je uitstijgt kan je dus het probleem krijgen zoals Joe..Als ik het allemaal zo lees heeft de hond geen enkele binding en gaat hij ervan uit dat zijn bediende hem wel volgt.
Er zit dan in mijn ogen dus veeeel meer verkeerd waar je dus eerst wat aan moet doen.
Maar klinkklare onzin vind ik wel heel gemakkelijk. Wie weet heeft hij Esther ingeschat als iemand waartegen hij de info zo heeft moeten verpakken. :?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

willemien schreef:Dat is iets anders dan bewust negeren. Bewust negeren is een manier van communiceren. Hoe hoger in rang, hoe zelfbewuster een hond een beetje op zijn kont kan gaan zitten; geen ander beest haalt het in zijn kop om hem aan te vallen. Hoe lager honden (en apen, en mensen) in rang staan, hoe meer ze op moeten letten of er geen gevaar om hen heen loert of dat ze niet per ongeluk iemand provoceren door te laat opzij te gaan ofzo.

Dit is nou precies waarom ik die griezel van een Balkenende zo'n aanfluiting vind als leider van Nederland; je ziet gewoon aan die heen en weer schietende oogjes en dat zenuwachtige mondje dat er een omega-ventje op de verkeerde plaats is terecht gekomen. Fijn om daardoor vertegenwoordigd te worden...
Hahahha, je gaf daarstraks aan het gevoel te hebben jezelf tegen te spreken en nu doe je het. Negeren is bewust en dus kan je het straffen. ;) Maar negeren is ook gedrag wat een hond aanleert doordat het werkt. Geconditioneerd dus..dus dan heeft het niet te maken met rangorde.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
joe
Zeer actief

Stang schreef: Echt, de enige manier om een hond te laten hierkomen is om leuker/interessanter te zijn dan de omgeving. Werkt het bij Boy niet met een koekje, verzin dan wat anders (worst, kaas, andere koekjes, balletje, flostouw, ga op je kop staan :mrgreen: of wat dan ook). Maar wees interessant, vrolijk, enthousiast en lekker gek.
Dit dacht ik dus ook. Maar " mocht" niet meer van de peut.
Als hij niet luistert en ik ga zo gek doen, ervaart hij dat vrolijke gedoe van mij als een beloning voor zijn niet luisteren.
Ik kan het ook niet snel goed doen... :?

Wat jij beschrijft lijkt mij ook het meest logisch...
Toch maar weer op de oude (vertrouwde) voet verdergaan??????
joe
Zeer actief

Eline* schreef: Wie weet heeft hij Esther ingeschat als iemand waartegen hij de info zo heeft moeten verpakken. :?
Dit doet hij bij iedereen :pffff:
Ik vind het in zijn algemeen gezien wel goed dat hij dit doet, want dit is bij aantal mensen wel nodig. Maar soms wel irritant voor degenen die wel direct de juiste link leggen. Ik stoor me er zelf nie zo aan. Maar er is iemand op cursus die dan expres gaat gapen..... :kotz:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

joe schreef:Ik denk dat hij niet echt een binding met mij heeft. Hij is echt een allemansvriendje en heeft al vele bazen gehad.
Ik heb geen rangordeproblemen, voor zover ik weet, maar Boy kan door wat hij heeft meegemaakt blokkeren en dan is hij wel dominant of verdeigende agressie. Misschien wel meer het laatste.
Ohh...ik wou dat ik het allemaal beter wist.......Ik heb echt het idee dat ik onbewust veel fout doe....
Fixeer even niet op je eigen fouten, want die maken we allemaal en zolang je openstaat op te leren doe je gewoon niet meer dan je kan.
Er zit nogal een verschil tussen dominante of angstagressie.
Wat bedoel je met blokkeren?
Ik ben verbaasd toch wel dat je zo ontzettend weinig binding met hem hebt. Ik denk dat je dat moet kunnen verbeteren door hem meer afhankelijk van je te maken. Klinkt altijd wat flauw of zielig, maar als een hond leeft met het idee dat hij jou helemaal niet nodig heeft en je inderdaad zijn bediende bent is dat toch wel even zinnig.
Niks voor niks en voor alles iets doen. Laat hem maar voelen dat JIJ degene bent die de deur openmaakt..JIJ degene bent die hem eten geeft, JIJ degene bent die bepaald wanneer er wat gedaan wordt.
Blijkbaar gaat Joe voor het gemak daar totaal aan voorbij. Het feit dat jij voor hem zorgt mag hem best een lampje in zijn goldenkop doen branden. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
willemien
Actief

Okee; als je hond bepaalde opdrachten goed beheerst, hoef je niet voor ieder bijna goede uitvoering meer te belonen; dan zal hij niet meer gemotiveerd zijn om het beter te proberen. Je houdt het dan veel interessanter om de hond te laten uitproberen wat nou precies wel een koekje oplevert en wat niet. Daarmee heb je al weer bijna een soort spel waarmee je interessant kan worden (is toch ook het principe van clickeren?). Dus teveel belonen is niet goed. Maar iemands rangordeprobleem versimpelen tot de hoeveelheid koekjes vind ik zelf nog steeds misleidend omdat de baas zo niet echt doorkrijgt wat het probleem is en wat hij moet vermijden. Of het is een rare vorm van klantenbinding om wel tips te geven maar om niet te verklappen wat je achterliggende streven is zodat de baas steeds terug moet komen.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

joe schreef:Dit dacht ik dus ook. Maar " mocht" niet meer van de peut.
Als hij niet luistert en ik ga zo gek doen, ervaart hij dat vrolijke gedoe van mij als een beloning voor zijn niet luisteren.
Ik kan het ook niet snel goed doen... :?

Wat jij beschrijft lijkt mij ook het meest logisch...
Toch maar weer op de oude (vertrouwde) voet verdergaan??????
Je moet proberen vanaf het eerste moment leuk te zijn. Vaak zie je mensen roepen...fikkie stopverf hoort niks..baasje roept nog een keer, alleen nu met een hoog stemmetje..Owww, denkt Fikkie, dat gaat de goede kant op!
Baasje roept nog een keer, hoog stemmetje, gekke pasjes en een flostouw..Kijk, denkt Fikkie..Nu ga ik maar eens even kijken!!

Zo moet het dus niet! :twisted:

Je roept 1 keer waarbij je alles uit de kast trekt en alleen op momenten dat je zeker weet dat hij komt. Dan beloon je met worst, biefstuk of weet ik het wat, wat helemaal geweldig is..en dat hou je exclusief. Dus een zit beloon je dan dus niet met dat erge lekkers.
Dat ga je eerst doen en daarmee ga je jouw Hier aanleren als een signaal voor iets geweldigs. Als hij er trouwens zo slecht naar luistert valt te overwegen om gewoon een heel nieuw commando aan te gaan leren, dan begin je met een schone lei.

Overigens..ik denk dat je een stap te snel wil. Persoonlijk zou ik eerst hard gaan werken voor meer binding. Denk dat de rest dan vanzelf volgt eerlijk gezegd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

joe schreef:
Eline* schreef: Wie weet heeft hij Esther ingeschat als iemand waartegen hij de info zo heeft moeten verpakken. :?
Dit doet hij bij iedereen :pffff:
HAhahahha, hij vond je gewoon een dom blond mokkeltje! :lekkerpuh ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
willemien
Actief

Aan de andere kant: als een hond bewust negeert, moet je daar als baas op reageren. Ik denk dat het bij negeren wel altijd om een rangorde-conflict gaat. De hond neemt ongewenst intiatief en hij laat door negeren zien dat jij op dat moment niet boven hem staat. Maar dan geloof ik nog steeds dat je niet moet straffen maar moet communiceren.
Waar spreek ik mezelf nou tegen?

Aangeleerd negeren is vast wat anders dan negeren vanuit de rangorde. Maar gelukkig heb ik een hele normale hond en heb ik daar dus geen ervaring mee :mrgreen: Is dus vast een goede aanvulling die je geeft, al vraag ik me nog steeds af of er een effectieve manier bestaat om aangeleerd negeren effectief af te leren dmv. straffen. Misschien met een teletak ofzo (waar ik ook helemaal geen voorstander van ben...).
joe
Zeer actief

Eline* schreef:
joe schreef:Ik denk dat hij niet echt een binding met mij heeft. Hij is echt een allemansvriendje en heeft al vele bazen gehad.
Fixeer even niet op je eigen fouten, want die maken we allemaal en zolang je openstaat op te leren doe je gewoon niet meer dan je kan.
Ik ben verbaasd toch wel dat je zo ontzettend weinig binding met hem hebt. Ik denk dat je dat moet kunnen verbeteren door hem meer afhankelijk van je te maken.
Hij blokkeert bijvoorbeeld als we met mijn balletje aan het spelen zijn en ik zeg iets te hard los.....Ik moet dit altijd heel luchtig en vrolijk doen, anders verstijft hij en laat absoluut niet meer los. In het begin liet hij helemaal niet los, dus ik ben al een heel eind.

Ik kan hem niet aan zijn halsband pakken, want dan gaat hij grommen, staat stil, verstijft en durft dan uit te halen.

Als hij bang is(als hij iets met zijn staart heeft omgezwiept of ik laat iets vallen of als iemand toevallig schreeuwt) , kruipt hij bij mij onder de computer en ik krijg hem dan niet weg, omdat hij helemaal verstijft.

Ook als de deur open is en hij glipt weg en je roept hem vrolijk dan komt hij, maar iets te ruw en hij draait zijn knop om.

Hij blokkeert dan voor elk commando of welke interactie dan ook. Ik denk omdat hij dit doet om geen pijn te hoeven voelen.
Waarschijnlijk is hij in die situaties te hard aangepakt en sluit hij zich uit bescherming maar af. Hij heeft dan ook geen pijngrens. Lipje flink onder de tand om het balletje los te laten, haalde niets uit.

Dat van de weinig binding vind ik idd erg jammer en ondankbaar.
Misschien toch meer op de kleine subtiele dingen gaan letten ;)
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

willemien schreef:Aangeleerd negeren is vast wat anders dan negeren vanuit de rangorde. Maar gelukkig heb ik een hele normale hond en heb ik daar dus geen ervaring mee :mrgreen: Is dus vast een goede aanvulling die je geeft, al vraag ik me nog steeds af of er een effectieve manier bestaat om aangeleerd negeren effectief af te leren dmv. straffen. Misschien met een teletak ofzo (waar ik ook helemaal geen voorstander van ben...).
Het principe is heel simpel..Waarom negeert een hond je? Omdat hij heeft geleerd dat je hem toch niks kan maken. Als je die illusie de kop indrukt doordat je ook op 10 meter afstand de hond kan bereiken door iets te gooien of te schieten met een waterpistool of weet ik het wat dan ben je klaar. Dan weet de hond dat je hem ook kan bereiken op afstand. En inderdaad..dat kan ook met een teletakt, maar dan ben je bij mij verkeerd!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
joe
Zeer actief

joe schreef:
Eline* schreef:
Ik ben verbaasd toch wel dat je zo ontzettend weinig binding met hem hebt. Ik denk dat je dat moet kunnen verbeteren door hem meer afhankelijk van je te maken.
Hij blokkeert bijvoorbeeld als we met mijn balletje aan het spelen zijn en ik zeg iets te hard los.....Ik moet dit altijd heel luchtig en vrolijk doen, anders verstijft hij en laat absoluut niet meer los. In het begin liet hij helemaal niet los, dus ik ben al een heel eind.

Ik kan hem niet aan zijn halsband pakken, want dan gaat hij grommen, staat stil, verstijft en durft dan uit te halen.

Als hij bang is(als hij iets met zijn staart heeft omgezwiept of ik laat iets vallen of als iemand toevallig schreeuwt) , kruipt hij bij mij onder de computer en ik krijg hem dan niet weg, omdat hij helemaal verstijft.

Ook als de deur open is en hij glipt weg en je roept hem vrolijk dan komt hij, maar iets te ruw en hij draait zijn knop om.

Hij blokkeert dan voor elk commando of welke interactie dan ook. Ik denk omdat hij dit doet om geen pijn te hoeven voelen.
Waarschijnlijk is hij in die situaties te hard aangepakt en sluit hij zich uit bescherming maar af. Hij heeft dan ook geen pijngrens. Lipje flink onder de tand om het balletje los te laten, haalde niets uit.

Dat van de weinig binding vind ik idd erg jammer en ondankbaar.
Misschien toch meer op de kleine subtiele dingen gaan letten ;)

Wilde nog even vermelden dat dit alles het zo moeilijk maakt.
Een goed gedoseerde correctie/beloning geven, vind ik in dit alles erg moeilijk. Ze zeggen dat je hond wel aangeeft of je het goed doet, maar daar vertrouw ik niet zo op. Hij is volgens mij erg pienter ;)

Is het trouwens nog wel mogelijk dat Boy zich nog echt aan mij gaat binden? Gezien zijn verleden en leeftijd? Ik heb idd echt het idee dat hij denkt dat alles wel vanzelf komt en zo niet, dan later wel....
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Eline* schreef:
willemien schreef:Aangeleerd negeren is vast wat anders dan negeren vanuit de rangorde. Maar gelukkig heb ik een hele normale hond en heb ik daar dus geen ervaring mee :mrgreen: Is dus vast een goede aanvulling die je geeft, al vraag ik me nog steeds af of er een effectieve manier bestaat om aangeleerd negeren effectief af te leren dmv. straffen. Misschien met een teletak ofzo (waar ik ook helemaal geen voorstander van ben...).
Het principe is heel simpel..Waarom negeert een hond je? Omdat hij heeft geleerd dat je hem toch niks kan maken. Als je die illusie de kop indrukt doordat je ook op 10 meter afstand de hond kan bereiken door iets te gooien of te schieten met een waterpistool of weet ik het wat dan ben je klaar. Dan weet de hond dat je hem ook kan bereiken op afstand. En inderdaad..dat kan ook met een teletakt, maar dan ben je bij mij verkeerd!
Ik moet zeggen dat je daar wel een harde spijker slaat. Hij komt er letterlijk mee weg. En hoe bereik je hem dan weer om dat gedrag te doorbreken, door iets naar hem toe te gooien werkt wel. Had ik met dat visrollen, een doosje met stenen dichtgeplakt WERKT. Dat doosje gebruik ik alleen voor als ik rotte vis tegenkom en hij niet gelijk reageert op Nee.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Esther, je hebt een pb.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”