Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

staartjagen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

whoopy
Zeer actief
Contacteer:

staartjagen

Ongelezen bericht door whoopy »

de bull van mijn vriendin doet staartjagen. heeft iemand hier ervaring mee?? wat zou dat kunnen zijn? hij draait echt continu rondjes :? ze gaat zowieso morgen naar de DA, maar ik ben benieuwd of iemand dit kent?
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

denk dat veel honden het doen soms hoor te minste de mijne wel eens helemaal :piew
Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

twinkeltje schreef:denk dat veel honden het doen soms hoor te minste de mijne wel eens helemaal :piew
ja maar deze bull doet het al 2 dagen 24 uur per dag ;)
Afbeelding Afbeelding

groetjes
twinkeltje
moderator

whoopy schreef:
twinkeltje schreef:denk dat veel honden het doen soms hoor te minste de mijne wel eens helemaal :piew
dat is wel erg veel ja verveelt hij zich of zo
Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

twinkeltje schreef:
whoopy schreef:
geen idee, ze krijgen geen contact met hem, heel vreemd :?
Afbeelding Afbeelding

groetjes
twinkeltje
moderator

whoopy schreef:
twinkeltje schreef:
whoopy schreef:
lijkt wel authisme als ze geen contact krijgen met hem alleen weet ik niet of honden dat kunnen krijgen
Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

twinkeltje schreef:
whoopy schreef:
twinkeltje schreef:
whoopy schreef: ja maar deze bull doet het al 2 dagen 24 uur per dag ;)
lijkt wel authisme als ze geen contact krijgen met hem alleen weet ik niet of honden dat kunnen krijgen
ja, ik heb ook geen idee, vandaar mijn vraag hier :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
twinkeltje
moderator

whoopy schreef:
twinkeltje schreef:
whoopy schreef:
twinkeltje schreef:dat is wel erg veel ja verveelt hij zich of zo
ja, ik heb ook geen idee, vandaar mijn vraag hier :mrgreen: :mrgreen:
ik hoop dat iemand het weet
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi,

Dat is inderdaad gestoord gedrag. Ik weet er te weinig van om je goed advies te kunnen geven.
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Dat is dwangmatig gedrag.
Volgens mij zijn bullen daar erg gevoelig voor?

Je moet het gedrag zo snel mogelijk zien te doorbreken want anders gaat het van kwaad tot erger.

De hond van mijn moeder doet dat ook en die vreet dus haar hele staart kaal.
Alleen zij dat doet in bepaalde situatie's en deze hond dus de godganse dag.

Ik zou de hulp van een gedragsdeskundige inschakelen.

(mits er medische niets aan het licht komt, misschien zijn anaalklieren?
Alhoewel ik dat betwijfel als ik dit verhaal zo lees)
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
Lisa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lisa »

Dit gedrag staat beschreven in het boek van Nicholas Dodman - De hond die teveel van zijn baas hield, isbn: 9027484724
Ik heb het boek een tijdje geleden gelezen en weet niet meer wat hij er precies over schreef en over de behandeling hiervan maar het was wel interessant.
Groetjes Lisa
Gast

Re: staartjagen

Ongelezen bericht door Gast »

whoopy schreef:de bull van mijn vriendin doet staartjagen. heeft iemand hier ervaring mee?? wat zou dat kunnen zijn? hij draait echt continu rondjes :? ze gaat zowieso morgen naar de DA, maar ik ben benieuwd of iemand dit kent?
Ik heb in een boek van een Amerikaanse gedragstherapeut, Nicholas Dodman, gelezen dat dit vaker voorkomt bij de bull terrier. Het zou een erfelijke afwijking zijn die duidt op epilepsie (als ik het me goed herinner). Ik heb het boek niet bij de hand, de titel is De hond die te veel van zijn baas hield.
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:
whoopy schreef:de bull van mijn vriendin doet staartjagen. heeft iemand hier ervaring mee?? wat zou dat kunnen zijn? hij draait echt continu rondjes :? ze gaat zowieso morgen naar de DA, maar ik ben benieuwd of iemand dit kent?
Ik heb in een boek van een Amerikaanse gedragstherapeut, Nicholas Dodman, gelezen dat dit vaker voorkomt bij de bull terrier. Het zou een erfelijke afwijking zijn die duidt op epilepsie (als ik het me goed herinner). Ik heb het boek niet bij de hand, de titel is De hond die te veel van zijn baas hield.
ja idd, ik ben hier ook van op de hoogte van dat verhaal.!! jij weet ook toevallig geen benaming voor deze afwijking?
Afbeelding Afbeelding

groetjes
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Heeft hji geen vlooien? het kan zijn dat ze daardoor de staart achterna gaan. En dit kan dan weer dwangmatig gedrag worden
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ca Cajuina schreef:Heeft hji geen vlooien? het kan zijn dat ze daardoor de staart achterna gaan. En dit kan dan weer dwangmatig gedrag worden
nee, geen vlooien :ok: vannacht heeft hij het niet gedaan maar nu is hij weer extreem rustig, niet zichzelf, en kijkt heel zielig. dat is niks voor die Bull want dat is altijd een hele actieve, drukke bull :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
Ca Cajuina
Zeer actief

whoopy schreef:
Ca Cajuina schreef:Heeft hji geen vlooien? het kan zijn dat ze daardoor de staart achterna gaan. En dit kan dan weer dwangmatig gedrag worden
nee, geen vlooien :ok: vannacht heeft hij het niet gedaan maar nu is hij weer extreem rustig, niet zichzelf, en kijkt heel zielig. dat is niks voor die Bull want dat is altijd een hele actieve, drukke bull :ok:
Dan toch maar even langs de dierenarts

Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ca Cajuina schreef:
whoopy schreef:
ja ik denk dat ze er inmddels al zit, dus ben zeer benieuwd :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
Gast

whoopy schreef: ja idd, ik ben hier ook van op de hoogte van dat verhaal.!! jij weet ook toevallig geen benaming voor deze afwijking?
nee, ik heb het boek niet hier. iemand hierboven had hetzelfde opgeschreven zag ik. misschien weet zij het of kan zij het opzoeken?
Gast

Even met Google gezocht en dit gevonden:

http://critterweb.com/btneuro/study_info.htm

Als je zoekt op bull terrier tail chasing vind je nog wel meer.
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Lisa schreef:Dit gedrag staat beschreven in het boek van Nicholas Dodman - De hond die teveel van zijn baas hield, isbn: 9027484724
Ik heb het boek een tijdje geleden gelezen en weet niet meer wat hij er precies over schreef en over de behandeling hiervan maar het was wel interessant.
heb je dat boek nog? of weet jij hoe die afwijking heet???? ik wilde het boek ook ff kopen maar kost 90 euro ofzo, vind ik toch ff iets te veel zo ff te kopen om iets op te zoeken :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
Ca Cajuina
Zeer actief

whoopy schreef:
Ca Cajuina schreef:
whoopy schreef:
Je houdt ons wel op de hoogte he

Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ca Cajuina schreef:
whoopy schreef:
Ca Cajuina schreef:
whoopy schreef: nee, geen vlooien :ok: vannacht heeft hij het niet gedaan maar nu is hij weer extreem rustig, niet zichzelf, en kijkt heel zielig. dat is niks voor die Bull want dat is altijd een hele actieve, drukke bull :ok:
Je houdt ons wel op de hoogte he
ja zodra ik iets weet, laat ik het jullie ff weten ;)
Afbeelding Afbeelding

groetjes
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

buiten het gegeven dat het iets met de bullterrier te maken heeft.
vlooien zijn het niet, maar verstopte anaalklieren misschien?
als qyan verstopte anaalklieren had deed hij dit ook, zonder sleetje rijden.
succes iig.
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:buiten het gegeven dat het iets met de bullterrier te maken heeft.
vlooien zijn het niet, maar verstopte anaalklieren misschien?
als qyan verstopte anaalklieren had deed hij dit ook, zonder sleetje rijden.
succes iig.
ik zit nog steeds te wachten op een berichtje. dat wat jij zegt over die anaalklieren zei ik ook al meteen tegen haar, maar ik twijfel omdat hij het echt aan 1 stuk door doet, zelfs als hij zijn bench in moet, dan gaat hij in de benche verder. en idd omdat hij niet ging sleetje rijden, maar dat wil dus niks zeggen. :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
twinkeltje
moderator

en weet je al wat
Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

twinkeltje schreef:en weet je al wat
nou nee eigelijk. hij doet het nu niet meer sinds gisteren :? dus dan wordt het lastig te beoordelen. maar ze houd het in iedergeval goed in de gaten. wat kan je nog meer doen?
Afbeelding Afbeelding

groetjes
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

Doorbreken! het is obsessief gedrag! Ik heb gelezen dat honden die zich vervelen ( voornamelijk geestelijk) dit vaak gaan doen. En omdat mensen het in het begin zo grappig vinden wordt hij aangemoedigd. De aandacht is zijn beloning en blijft het dus doen...
Dat is wat ik gelezen heb over het najagen van de staart en je moet dat doorbreken.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Ik heb er het boek van Dodman even bijgepakt. Overigens Caroline, bij mediaboek kun je het boek voor euro 15,95 bestellen ;) .

In zijn boek (de hond die te veel van zijn baas hield) schrijft Dodman onder meer over dwangneurotisch gedrag bij Bull Terriers. In zijn afsluitende paragraaf schrijft hij:

"Dit ras vertoont een aantal vormen van dwangmatig gedrag, waaronder het najagen van de eigen staart en obsessief gedrag ten opzichte van speeltjes, stukken hout, tennisballen enz. Het is goed mogelijk dat dit gedrag het hondenequivalent is van een dwangneurotische stoornis; het lijkt gepaard te gaan met partiële epileptische activiteit in de hersenen"

Als behandeling geeft Dodman onder meer aan te zorgen voor veel afwisseling en een interessante omgeving en de hond zo weinig mogelijk alleen te laten. Het gebruik van benches en andere opsluitmiddelen wordt zo veel mogelijk ontraden. Verder veel beweging en geschikt voer (staat niet bij wat dat dan is :? ). Verder herconditionering door de hond ander gedrag te leren wat hij niet tegelijk met het obsessieve gedrag kan vertonen en tot slot worden kalmeringsmiddelen als behandelmethode aangegeven (prozac en uiteraard uitsluitend onder begeleiding van de da).

Overgens geeft Dodman bij de diagnostische criteria onder meer aan of het gedrag langer dan een uur per dag optreedt, of het ten koste gaat van normale activiteiten en of de hond angstig wordt als hij belemmerd wordt in het vertonen van het gedrag.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Het boek is overigens een aanrader en lang niet zo duur als je dacht ;) .

Ben benieuwd wat er bij deze hond uiteindelijk uitkomt.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Sietske* schreef:Ik heb er het boek van Dodman even bijgepakt. Overigens Caroline, bij mediaboek kun je het boek voor euro 15,95 bestellen ;) .

In zijn boek (de hond die te veel van zijn baas hield) schrijft Dodman onder meer over dwangneurotisch gedrag bij Bull Terriers. In zijn afsluitende paragraaf schrijft hij:

"Dit ras vertoont een aantal vormen van dwangmatig gedrag, waaronder het najagen van de eigen staart en obsessief gedrag ten opzichte van speeltjes, stukken hout, tennisballen enz. Het is goed mogelijk dat dit gedrag het hondenequivalent is van een dwangneurotische stoornis; het lijkt gepaard te gaan met partiële epileptische activiteit in de hersenen"

Als behandeling geeft Dodman onder meer aan te zorgen voor veel afwisseling en een interessante omgeving en de hond zo weinig mogelijk alleen te laten. Het gebruik van benches en andere opsluitmiddelen wordt zo veel mogelijk ontraden. Verder veel beweging en geschikt voer (staat niet bij wat dat dan is :? ). Verder herconditionering door de hond ander gedrag te leren wat hij niet tegelijk met het obsessieve gedrag kan vertonen en tot slot worden kalmeringsmiddelen als behandelmethode aangegeven (prozac en uiteraard uitsluitend onder begeleiding van de da).

Overgens geeft Dodman bij de diagnostische criteria onder meer aan of het gedrag langer dan een uur per dag optreedt, of het ten koste gaat van normale activiteiten en of de hond angstig wordt als hij belemmerd wordt in het vertonen van het gedrag.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Het boek is overigens een aanrader en lang niet zo duur als je dacht ;) .

Ben benieuwd wat er bij deze hond uiteindelijk uitkomt.
hey top zeg!!! hier heb ik echt wat aan. ga ook meteen dat boek ff bestellen :ok: hoe kan dat nou dat ik dat boek voor 90 euro te koop heb zien staan dan :?
Afbeelding Afbeelding

groetjes
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

whoopy schreef: hey top zeg!!! hier heb ik echt wat aan. ga ook meteen dat boek ff bestellen :ok: hoe kan dat nou dat ik dat boek voor 90 euro te koop heb zien staan dan :?
Geen idee :mrgreen: . Waar had je dat gezien dan?
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”