Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppy Poweeeeeeeerrrrr

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Een karton doos is niet waterdicht.
Wij hebben boven plankenvloer, kan je de plas beneden in de living opvangen. :mrgreen:
Sanneke
Laatst gewijzigd door Mama Sanneke op 15 jul 2004 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

cindy1986 schreef:Ik zou hem in een bench doen. En dan moet je bedenken waar je wil dat de hond altijd slaapt (dus ook als hij groter is) Is dat bij jouw in bed of beneden? Ik zou hem zelf niet bij me in bed doen, is wel heel gezellig, maar voor een hond kan dat toch erg warm worden, denk ik.

En wat is er mis met een bench? Je zegt dat je er zelf ook niet tegen kan om opgesloten te zitten. Maar veel honden zien de bench als hun plekje. Toen Rakker haar bench nog in de kamer had (toen ze een pup was) ging ze daar in liggen als ze geen zin had in aandacht. Ze zag dat echt als haar plekje waar iemand haar kon storen. En anders laat je het deurtje toch open? Ik zou liever een bench doen als een doos. Een doos kunnen ze niets in zien, en ze kunnen hem ook omgooien (weet niet hoe zo'n stevige doos je hebt)

Maarja, is je eigen keus ;) Ik zou m'n pup zeker in een bench doen, en dan ook beneden, onze honden mogen niet boven slapen namelijk.

Wat leuk dat je een pup krijgt? Wat voor een? :-D
Nee ik ga die discussie over een bench niet meer beginnen. :p:
Hij moet maar een ander plekje als zijn plekje gaan zien zonder tralies.
Ik ben de hele dag gewoon bij hem in de buurt. Hij hoeft niet alleen te zijn. Als ik de dieren op de slaapkamer laat dan slaap ik helemaal niet meer :mrgreen: Dat lag er een kat op mijn hoofd en hing er een fret in mijn teen te happen dat was echt geen goed idee :mrgreen:
Het is trouwens een labrador, een standaard bruine omdat die zo populair zijn zie je ze steeds meer in asiels :?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Overdag hoefde Kaya hier ook niet in de bench hoor ;) Heel soms als ik even een half uurtje boodschappen ging doen, maar verder nooit.
Was eigenlijk puur voor 's nachts. Toen ze 4 maanden was, heb ik dat ding ook opgeborgen en vond het wel best :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Rataplan
Zeer actief

Stang schreef:Overdag hoefde Kaya hier ook niet in de bench hoor ;) Heel soms als ik even een half uurtje boodschappen ging doen, maar verder nooit.
Was eigenlijk puur voor 's nachts. Toen ze 4 maanden was, heb ik dat ding ook opgeborgen en vond het wel best :mrgreen:
Ja op zo'n manier kan ik me ook wel in vinden hoor. Ik had er voor Rataplan ook eentje om te schuilen hij kon er in maar de volwassen honden niet zo snel het was een soort vluchtheuveltje :p: en op vakantie heb ik hem ook meegenomen bang dat Rataplan het interieur zou slopen maar eigenlijk zat hij er niet eens in :?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Rataplan schreef: Nee ik ga die discussie over een bench niet meer beginnen. :p:
Ik ben de hele dag gewoon bij hem in de buurt. Hij hoeft niet alleen te zijn. Als ik de dieren op de slaapkamer laat dan slaap ik helemaal niet meer :mrgreen: Dat lag er een kat op mijn hoofd en hing er een fret in mijn teen te happen dat was echt geen goed idee :mrgreen:
Het is trouwens een labrador, een standaard bruine omdat die zo populair zijn zie je ze steeds meer in asiels :?
Je hebt ook een varikennel? Vind je dat niet iets?
Ieder zijn eigen mening eh, ik vertel alleen hoe ik het zou doen ;)
Je vroeg advies, dus die krijg je ;)
Maar heb je dan wel iets waar de pup in kan als je even weg moet? Ik weet niet of jouw pup dat doet, maar je hebt ook pups die slopen dingen, en zoals snoeren is niet echt veilig dan.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief

cindy1986 schreef:
Rataplan schreef: Nee ik ga die discussie over een bench niet meer beginnen. :p:
Je hebt ook een varikennel? Vind je dat niet iets?
Ieder zijn eigen mening eh, ik vertel alleen hoe ik het zou doen ;)
Je vroeg advies, dus die krijg je ;)
Maar heb je dan wel iets waar de pup in kan als je even weg moet? Ik weet niet of jouw pup dat doet, maar je hebt ook pups die slopen dingen, en zoals snoeren is niet echt veilig dan.
Ja hahaha dat weet ik gelukkig nog wel ;) Het is niet mijn eerste hond. Ik weet dat honden kunnen slopen (ik heb 10 jaar in een asiel gewerkt daar kwamen sommige honden gewoon door het beton heen) Ook heb ik een lange tijd drie honden gehad en nu nog maar eentje maar toch de ervaring is er nog wel. Snoeren zie je hier bijna niet ik heb een kat die snoeren knaagt :? en twee kleine kinderen die aan snoeren kunnen trekken. Het huis is wel redelijk afgesteld op kleine ondeugden ;)
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Stang schreef:Overdag hoefde Kaya hier ook niet in de bench hoor ;) Heel soms als ik even een half uurtje boodschappen ging doen, maar verder nooit.
Wij hebben daarom toen we Jari kregen een bench geleend. Meen dat ie de 1e paar nachten wel naast het bed van mijn ouders heeft geslapen en daarna naar beneden bij Tagor in de gang.
Hij lag 's nachts in de bench en overdag. Deurtje ging overdag alleen dicht als ie echt even een time-out nodig had. Verder niet.
Die bench was ook absoluut te klein voor een volwassen Golden en toen hij eenmaal goed zindelijk was en er een passende mand was hoefde hij daar ook niet meer in.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Of naast je bed, of beneden gaan slapen. Dat eerste is wat makkelijker te realiseren.

Ik zou een pup niet snel bij me IN bed nemen. Om te knuffen misschien, maar niet om te pitten. Vind ik toch een beetje link.
sjaantje
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjaantje »

Pup in doos op bed :mrgreen:
Mama Sanneke
Zeer actief

sjaantje schreef:Pup in doos op bed :mrgreen:
Of misschien een logeerbedje, zoals ze gebruiken voor kleine kinderen,
daar kan je ook door kijken.
Wel een matrasje met plastic inleggen.
Sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hier ook lekker mee in de slaapkamer, Ghaya lag in een grote doos aan mijn kant.

Nog steeds slapen de honden bij ons op de slaapkamer.
Hera, nu net een jaar, slaapt nog steeds op bed; netjes tussen ons in.

Ik vind het ideaal met zindelijk maken, zodra ze wat piepten ging ik gelijk naar buiten.
Mama Sanneke
Zeer actief

estelle schreef:Hier ook lekker mee in de slaapkamer, Ghaya lag in een grote doos aan mijn kant.

Ik vind het ideaal met zindelijk maken, zodra ze wat piepten ging ik gelijk naar buiten.
Dan stond ik met Luka denk ik het eerst jaar meer buiten dan binnen. :mrgreen:
Sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Mama Sanneke schreef:
estelle schreef:Hier ook lekker mee in de slaapkamer, Ghaya lag in een grote doos aan mijn kant.

Dan stond ik met Luka denk ik het eerst jaar meer buiten dan binnen. :mrgreen:
Sanneke
TSja ik heb met Hera ook weleens zo'n beetje om de 1,5 uur buiten gestaan....deed ze niks hoor...wilde ze spelen....maar ja soms moest ze wel wat doen... ;)

Hera is nu net een jaar oud maar tot haar ruim 7 maanden moest ik er nog uit snachts, niet meer zoveel maar zeker wel 1x per nacht en dan moest ze ook daadwerkelijk poepen of plassen.

Ik weet het niet , Ghaya en Hera zijn toch vrij laat pas zindelijk geworden. Allebei tegen de 8 maanden waren ze.
Ik moet wel zeggen dat ik er ook niet zo erg mee bezig was altijd, als ze bijv. al aanstalten maakten om te gaan zitten dan liet ik ze ook gaan ipv op te pakken en buiten te zetten.....
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik heb Diesel in de reiskennel gedaan en ben bij hem gaan slapen.
Ik kreeg nachtmerries van een pupje wat aan een snoertje knaagt. :jank:
Dat was mijn motivatie, veiligheid voor de hond.
Boven slapen is geen optie omdat die retrievers erg snel te zwaar worden om naar boven te dragen.
En traplopen is slecht voor de heupjes.
Ook als ik even de kinderen naar school bracht ging hij er in.
Na een maand of 2 /3 stond de reiskennel werkeloos, hutje te zijn voor de kids.

Ik vond het ideaal. Diesel had er ook geen enkel probleem mee.
Bitsy heeft er 1 keer 5 minuten ingezten.
Die vond het zo vreselijk dat ze er van mij nooit meer in hoefde.
Je mag hem van me lenen als je wilt ;)
Rataplan
Zeer actief

Daan schreef:Ik heb Diesel in de reiskennel gedaan en ben bij hem gaan slapen.
Ik kreeg nachtmerries van een pupje wat aan een snoertje knaagt. :jank:
Dat was mijn motivatie, veiligheid voor de hond.
Boven slapen is geen optie omdat die retrievers erg snel te zwaar worden om naar boven te dragen.
En traplopen is slecht voor de heupjes.
Ook als ik even de kinderen naar school bracht ging hij er in.
Na een maand of 2 /3 stond de reiskennel werkeloos, hutje te zijn voor de kids.

Ik vond het ideaal. Diesel had er ook geen enkel probleem mee.
Bitsy heeft er 1 keer 5 minuten ingezten.
Die vond het zo vreselijk dat ze er van mij nooit meer in hoefde.
Je mag hem van me lenen als je wilt ;)
Lief :ok: van je :ok:
muchra&diesel
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door muchra&diesel »

wij hebben de honden als pup wel in een bench gehad,zeker totdat ze zindelijk waren snachts.
ze komen smorgens wel boven,even op bed maar niet om te slapen maar om even te knuffelen.
en het is maar wat je de pup aanleert,als jij denk dat in bed de beste oplossing is moet je het zeker doen.en anders een bench of doos naast je bed.
ik wij hebben juist die beslissing gemaakt om de kinderen om de honden niet boven te laten slapen,een hond zal het bed toch als plaats beschouwen.en een hond die slaapt kan ook wel eens schrikken,en vertel kinderen maar je mag niet bij mama en papa komen.
Afbeelding
groetjes debby&de honden
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Dit heb ik gelzen/gehoord over wat er kan gebeuren als je je hond in bed hebt ('s nachts)

Als een hond bij mensen in bed ligt, en de mensen liggen te slapen dan maak je rare bewegingen en soms ook geluiden (bijvoorbeeld praten in je slaap) Honden kunnen hier juist een trauma aan over houden, het gebeurt niet vaak maar een hond kan heel anders reageren op jou als je slaapt. Dus vind ik een bench of doos toch veiliger. Bij ons slapen de pups direkt de eerste nacht beneden in een bench. Eigenlijk nog nooit problemen mee gehad, het is maar wat je je hond aanleerd lijkt me.

En ik snap het ook wel, gezellig toch, zo'n zacht puppy in je bed, maar wat nou als je met een beweging het hondje bezeerd, als het hondje 's nachts aan de wandel gaat en van het bed afvalt... bij ons komen ze 's ochtends wel eens boven om de anderen wakker te maken, maar niet om te slapen. Er reageren hier trouwens veel mensen die absoluut tegen een bench zijn. Dit snap ik niet helemaal. Ja okee een pup kan de eerste paar nachten wel janken in een bench, maar dan is het ook over. Maar veel mensen schaffen een pup aan, kopen een bench en 's nachts begint de pup te janken en dan is hij zoooo zielig.. kijk dat hij een plasje moet doen okee, maar voor de rest is het gewoon aandachttrekkerij...

Ik wil niemand aanvliegen hoor, maar ik vind een bench toch veiliger, maarja ieder zijn eigen manieren van opvoeden ;)
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
muchra&diesel
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door muchra&diesel »

ja ik zie de bench ook als veilig voor zowel pup als volwassen hond.
druk rennende kinderen die maar met de pup of hond willen spelen
de pup /hond zal de bench veilig beschouwen als zijn eigen plaats,en zich terug erin trekken als ze rust willen hebben.
ik zie het niet als opsluiten van een hond,een hond moet er vrijwillig in gaan liggen,en dat is te trainen.

maar ik krijg ook wel eens de opmerking stop je je hond in een kooi,maar ze gaan er vrijwillig in liggen,en beschouwen het echt als hun plekje,en overdag is het deurtje gewoon open.
Afbeelding
groetjes debby&de honden
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

muchra&diesel schreef:ik zie het niet als opsluiten van een hond,een hond moet er vrijwillig in gaan liggen,en dat is te trainen.
Als je iets moet trainen gaat het dus niet vrijwillig. Dan stop je je hond inderdaad in een kooi en sluit je de honden wel degelijk op. Met wat meer tijd, moeite en energie kan het uitstekend zonder, maar dat is moeilijk op te brengen blijkbaar. Je kunt de meeste geweldige eufemismen gebruiken, het blijft een kooitje waar je je hond in propt.
AfbeeldingAfbeelding
Rataplan
Zeer actief

muchra&diesel schreef:ja ik zie de bench ook als veilig voor zowel pup als volwassen hond.
druk rennende kinderen die maar met de pup of hond willen spelen
de pup /hond zal de bench veilig beschouwen als zijn eigen plaats,en zich terug erin trekken als ze rust willen hebben.
ik zie het niet als opsluiten van een hond,een hond moet er vrijwillig in gaan liggen,en dat is te trainen.

maar ik krijg ook wel eens de opmerking stop je je hond in een kooi,maar ze gaan er vrijwillig in liggen,en beschouwen het echt als hun plekje,en overdag is het deurtje gewoon open.
Ja ik heb wel twee kinderen maar die zijn niet onbeheerd en mogen van mij niet achter de dieren aanrennen. Ze zijn dan wel klein maar begrijpen dat heel goed. Ik heb al 4 katten en Rataplan en daar gaat het goed mee. Rataplan kan gaan en staan waar hij wil hij kan de hordeur ook open krijgen dus dan ligt hij eens onder de tafel bij de kinderen dus en dan gaat hij met bot en al de tuin in als de zon een beetje schijnt ;) ruimte zat voor nog een hond.
In het asiel waar ik lang gewerkt heb liepen honden die er wat langer zaten ook los met mij mee uitlaten en terug stonden ze zo weer in hun eigen kennel. Ik bedoel maar alles is aan te leren. Het zijn gewoonte dieren maar ik wil mijn dieren niet graag opsluiten. Mijn kinderen trouwens ook niet ik heb wel een box maar daar ligt alleen maar speelgoed in geen kind :?
Ik ga het wel gebruiken voor de nacht maar wil toch zo snel mogelijk naar een systeem waar hij zo veel mogelijk vrijheid in veiligheid heeft.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Sandra en Jessie schreef: Als een hond bij mensen in bed ligt, en de mensen liggen te slapen dan maak je rare bewegingen en soms ook geluiden (bijvoorbeeld praten in je slaap) Honden kunnen hier juist een trauma aan over houden
Maar veel mensen schaffen een pup aan, kopen een bench en 's nachts begint de pup te janken en dan is hij zoooo zielig.. kijk dat hij een plasje moet doen okee, maar voor de rest is het gewoon aandachttrekkerij...
aandachttrekkerij, jaja :roll: over trauma's gesproken.
Shita
Zeer actief
Contacteer:

Stel je nou eens voor. Je hebt net een nieuwe pup en die doe je 's nachts in een bench. Nou jij slaapt en dan wordt je wakker van het gepiep van je pup. Hup jij het bed uit en pup in de tuin een plasje laten doen. Dit hoort erbij en dit zal je ook de eerste maanden moeten doen.

Als de pup dan weer gaat piepen, jij weer uit bed, hondje laten plassen... maar als het puppy niet hoeft te plassen... kijk als de pup begint te piepen en hij wordt er dan uitgehaald denkt hij de volgende keer, oh als ik ga piepen dan mag ik eruit...zonder dat hij iets hoeft te doen... 1 hond bij ons zit in de kennel, buiten, en die begint ook wel eens te blaffen om aandacht te trekken. Ze verveelt zich dan en wil uit de kennel. Als je een hond (nu heb ik het dus niet over een pup die een plasje moet doen) bij ieder piepje of blafje uit zijn bench, doos, kennel haalt dan denkt hij dus de volgende keer van als ik nou ga piepen dan mag ik er weer uit.

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

bram en thijs schreef:
muchra&diesel schreef:ik zie het niet als opsluiten van een hond,een hond moet er vrijwillig in gaan liggen,en dat is te trainen.
Als je iets moet trainen gaat het dus niet vrijwillig. Dan stop je je hond inderdaad in een kooi en sluit je de honden wel degelijk op. Met wat meer tijd, moeite en energie kan het uitstekend zonder, maar dat is moeilijk op te brengen blijkbaar. Je kunt de meeste geweldige eufemismen gebruiken, het blijft een kooitje waar je je hond in propt.
Een bench is een heel nuttig middel tijdens het opvoeden. Het ligt er maar net aan hoe je hem gebruikt. Ik heb er Tirsa niet op hoeven te trainen, dat ging gewoon vanzelf. Wat anders te doen als je 'n puppy hebt en je moet heel even voor een boodschap?? Laat je die dan gewoon los in de kamer met alle gevolgen van dien?? Lijkt me ook niet de oplossing, verkeerd gedrag is op die manier zeer snel aangeleerd.
Shita
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het onverantwoord als je een pup alleen in de kamer laat. Wie weet wat er allemaal wel niet kan gebeuren 8O ! Snoeren, spullen op de salontafel, noem maar op. Of als er iets van tafel afvalt en de hond schrikt ervan... Zo leren puppy's dingen die ze normaal niet zouden leren. Een bench, varikennel, of apparte kamer lijkt me dan toch de beste oplossing.

Over het slapen met een pup in je bed. Mensen vinden het gezellig als een pup lekker bij hun in bed ligt maar bij mij geldt: De veiligheid van de honden gaat voor alles. Ook al ziet een bench er niet zo mooi uit. Ik zou de gok niet willen wagen als het puppenkind 's nachts van het bed afvalt... Voor mij is de veiligste manier een bench

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Rataplan
Zeer actief

Sandra en Jessie schreef:... 1 hond bij ons zit in de kennel, buiten, en die begint ook wel eens te blaffen om aandacht te trekken. Ze verveelt zich dan en wil uit de kennel. Als je een hond (nu heb ik het dus niet over een pup die een plasje moet doen) bij ieder piepje of blafje uit zijn bench, doos, kennel haalt dan denkt hij dus de volgende keer van als ik nou ga piepen dan mag ik er weer uit.
Mijn doel is geen hond in een kennel in de tuin.
Toen Rataplan pup was nou ja jonge hond in ieder geval heb ik zijn piepen nooit genegeerd daar heb ik alleen maar een makkelijke hond van gekregen.
Er zitten inderdaad zat honden in een kennel hier in de buurt de halve dag te piepen en te blaffen. Daar zou ik me aan storen dat is niet wat ik wil voor mijn honden. Dat doen ze niet omdat ze dat zo leuk vinden nee dat heeft een reden (plas/poep/aandacht en gezelschap/waaks) Als je zo lang als ik honden heb gehad en met honden hebt gewerkt herken je elke blaf en kun je daar op reageren.
linlin

Sandra en Jessie schreef:Stel je nou eens voor. Je hebt net een nieuwe pup en die doe je 's nachts in een bench. Nou jij slaapt en dan wordt je wakker van het gepiep van je pup. Hup jij het bed uit en pup in de tuin een plasje laten doen. Dit hoort erbij en dit zal je ook de eerste maanden moeten doen.

Als de pup dan weer gaat piepen, jij weer uit bed, hondje laten plassen... maar als het puppy niet hoeft te plassen... kijk als de pup begint te piepen en hij wordt er dan uitgehaald denkt hij de volgende keer, oh als ik ga piepen dan mag ik eruit...zonder dat hij iets hoeft te doen... 1 hond bij ons zit in de kennel, buiten, en die begint ook wel eens te blaffen om aandacht te trekken. Ze verveelt zich dan en wil uit de kennel. Als je een hond (nu heb ik het dus niet over een pup die een plasje moet doen) bij ieder piepje of blafje uit zijn bench, doos, kennel haalt dan denkt hij dus de volgende keer van als ik nou ga piepen dan mag ik er weer uit.
gut en ik maar denken dat een pup die alleen is, zich eenzaam voelt en doodsbang is en het daarom op een gillen zet.

en wat raar dat een hond in een buitenkennel zich verveelt, zeg.

dat verhaal van dat het gevaarlijk is om een pup in bed te hebben, is natuurlijk de grootste kul aller tijden. natuurlijk zorg je ervoor dat je niet op de pup gaat liggen.
Shita
Zeer actief
Contacteer:

Maar linlin,

Jij hebt kleine honden, hier hebben we 3 herders en een dobermann.. pff als dat allemaal in 1 bed moest liggen.. ;)

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
linlin

Sandra en Jessie schreef:Maar linlin,

Jij hebt kleine honden, hier hebben we 3 herders en een dobermann.. pff als dat allemaal in 1 bed moest liggen.. ;)
oke, in de slaapkamer in een doos naast het bed dan, de pup.
Shita
Zeer actief
Contacteer:

zou kunnen, maar bij ons zitten ze 's avonds in een bench, dus dat leren we ze vanaf het begin al aan.

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Mama Sanneke
Zeer actief

Ik vraag me af hoe jullie dat doen.

Tegen de tijd dat ik wakker ben, men badjas aanheb en met de hond beneden ben,
deur nog openkrijgen, heeft ie allang in men armen gepiest. :mrgreen:

Sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf