Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rijgedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

stefanie
Zeer actief

rijgedrag

Ongelezen bericht door stefanie »

Ik heb begrepen dat als je hond een loopse teef wil berijden, hij daar eigenlijk het recht niet toe heeft omdat jij de roedelleider bent. Jij bent de roedelleider en zou dan ook het alleenrecht hebben tot het paren met een teefje (theoretisch dan :mrgreen: )
Dus je moet je hond verbieden op een loopse teef te springen.

Maar nu rijdt mijn gecastreerde reu steeds op mijn teefje. Ze is nog niet loops geweest trouwens. Volgens mij puur dominant gedrag. Ik laat ze dus hun gang gaan, vooral omdat Indy wel van zich af bijt of gewoon gaat zitten.
Ik had, volgens mij hier op het forum, gelezen dat als je de 'rijdende' hond zou corrigeren, ze een rangorde conflict zouden kunnen krijgen??
Dus wat moet ik nou doen? Mykos verbieden om op Indy te rijden of het ze zelf op laten lossen?
Dus paargedrag niet toestaan en dominantiegedrag zelf uit laten zoeken?
Ik ben het even kwijt.
Laatst gewijzigd door stefanie op 13 jul 2004 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
kyrielle
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kyrielle »

Als er hier een op een ander probeert te rijden grijpen we altijd in. Dat gebeurde hier trouwens alleen bij de drie jongsten en 'nee' was dan al genoeg. We laten ze hier niets zelf beslissen in de rangorde; we hebben alleen maar omega's.

groetjes

kyrielle
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

In principe laat ik mijn honden zelf uitzoeken, maar er zijn wel grenzen. Zo was een teef van mij op haar hoogtepunt, en mijn andere teef zat maar op haar te rijden (met toestemming) maar ik werd er niet goed van. Dus zeg simpel nee, en daar luisteren ze naar. Prima dat je hond dominant wil zijn over je teef, maar vaak rijden, zal ik zelf een halt toe roepen.
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

kyrielle schreef:Als er hier een op een ander probeert te rijden grijpen we altijd in. Dat gebeurde hier trouwens alleen bij de drie jongsten en 'nee' was dan al genoeg. We laten ze hier niets zelf beslissen in de rangorde; we hebben alleen maar omega's.

groetjes

kyrielle
Goh, dat is vrij uniek..een roedel met 1 baas en daaronder alle andere honden op eén lijntje. :roll:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
kyrielle
Vaste gebruiker

niks uniek hoor, gewoon 2 bazen en een stelletje omega's; omega 1, omega 2 etc.
duidelijk toch, wat die nrs. daamee aangeven. (enne... alle nrs hebben een naam hoor)

groetjes,
Kyrielle
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

kyrielle schreef:niks uniek hoor, gewoon 2 bazen en een stelletje omega's; omega 1, omega 2 etc.
duidelijk toch, wat die nrs. daamee aangeven. (enne... alle nrs hebben een naam hoor)

groetjes,
Kyrielle
Die nummers bepalen onderling ook hun rangetjes..
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
kyrielle
Vaste gebruiker

nou nee. wij delen hier de 'nummers' (en ook de namen) uit.

groetjes

Kyrielle
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

kyrielle schreef:nou nee. wij delen hier de 'nummers' (en ook de namen) uit.

groetjes

Kyrielle
Goh, ik niet. Mijn honden acht ik prima in staat hun zaakjes zelf op te lossen en ik gun ze ook een gesprekje samen over wie er nou de baas is.
Je maakt een gedachtenfout als je denkt dat jij je ranghoogste hond ranglaagste kan maken door jou toedoen. Kan wel hoor, maar dan heb je geen ontspannen hondenboel. Ik denk dus dat je je eigen invloed nogal overschat. Je honden bepalen gewoon zelf hun rangorde en als jij als baas daar te veel in rotzooit krijg je herrie in de tent.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Eline* schreef:

groetjes

Kyrielle
Goh, ik niet. Mijn honden acht ik prima in staat hun zaakjes zelf op te lossen en ik gun ze ook een gesprekje samen over wie er nou de baas is.
Je maakt een gedachtenfout als je denkt dat jij je ranghoogste hond ranglaagste kan maken door jou toedoen. Kan wel hoor, maar dan heb je geen ontspannen hondenboel. Ik denk dus dat je je eigen invloed nogal overschat. Je honden bepalen gewoon zelf hun rangorde en als jij als baas daar te veel in rotzooit krijg je herrie in de tent.
kyrielle heeft al twintig jaar honden. dus die heeft er vast verstand van. :?
kyrielle
Vaste gebruiker

Ben gewoon heel benieuwd hoe dat dan moet werken, als ze het zelf moeten regelen, want ik kan me daar niks goeds bij voorstellen als ik dat hier zou laten gebeuren. Waaraan kun je dan zien wie er ranghoger is dan wie? En hoe ga je daar dan zelf mee om?
Vind zelf dat een een hond zich veilig hoort te voelen bij z'n baas en ik denk dat het een gevoel van onveiligheid geeft als ie zelf dingen moet uitzoeken en regelen want voor de hond wil dat toch zeggen dat de baas dat blijkbaar niet kan.
Onderlinge grauw horen we hier ook heus wel hoor (vooral bij meerdere 'vrolijke' loopse teven!) maar ook daar zeggen we wat van.
Tot nu kunnen we in elk geval zonder problemen bij elke hond iets weghalen als dat nodig is en onderlinge gevechten komen niet voor. Tegen iedereen zijn ze vriendelijk (sommige behoorlijk opdringerig moet ik bekennen).
Hoe doen jullie dat dan met je hond(en)?

groetjes,

Kyrielle

Kyrielle
kyrielle
Vaste gebruiker

ps je,
waar kan ik dat teruglezen (nog niet gevonden, vandaar) over dat onderling regelen van rangorde?
tips?

bedankt!

Kyrielle
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Toen ik net Malu erbij had bleef Donna haar ook berijden en hoe irritant ik het ook vond heb ik er niks aan gedaan. (ik heb het nu over twee teefjes). Het heeft volgens mij wel 1,5 maand geduurd voordat Donna daarmee ophield en dat was pas op het punt dat Malu aangaf dat ze er nu wel genoeg van had. Donna weet nu waar de grens ligt en rijdt nu nooit meer op Malu.
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Ik laat ze alles lekker zelf uitzoeken. Begon alleen te twijfelen over het rijden.
En ik ben dan wel duidelijk de roedelleider maar Mykos is echt hoger in rang dan Indy.
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roosje »

kyrielle schreef:Ben gewoon heel benieuwd hoe dat dan moet werken, als ze het zelf moeten regelen, want ik kan me daar niks goeds bij voorstellen als ik dat hier zou laten gebeuren. Waaraan kun je dan zien wie er ranghoger is dan wie? En hoe ga je daar dan zelf mee om?
Vind zelf dat een een hond zich veilig hoort te voelen bij z'n baas en ik denk dat het een gevoel van onveiligheid geeft als ie zelf dingen moet uitzoeken en regelen want voor de hond wil dat toch zeggen dat de baas dat blijkbaar niet kan.
Onderlinge grauw horen we hier ook heus wel hoor (vooral bij meerdere 'vrolijke' loopse teven!) maar ook daar zeggen we wat van.
Tot nu kunnen we in elk geval zonder problemen bij elke hond iets weghalen als dat nodig is en onderlinge gevechten komen niet voor. Tegen iedereen zijn ze vriendelijk (sommige behoorlijk opdringerig moet ik bekennen).

groetjes,

Kyrielle
Zelf denk ik dat er veel meer komt kijken met rangorder. Zowel Dot als Mo rijden op elkaar. Mo kan weleens te lang doorgaan met dingen en dan laat ik weten dat het genoeg is. Dat accepteerd ze zonder enig probleem. Dot is de ranghogere hier, maar dat wordt niet bepaald wie op wie rijdt of wie de grootste mond heeft. Het gaat er veel verfijnder aan toe. De meesten die Dot en Mo kennen denken dat Mo de ranghoger is/gaat worden, zij is veel mondiger dan Dot, is niet bang om een weerwoord te geven en toont veel initiatief, maar het is Dot die bepaald wanneer er gespeeld wordt, en het is Mo die Dot altijd op zoekt en wanneer zij zich onzeker voelt dan zoekt ze steun bij dot. Dot heeft Mo niet nodig, Mo heeft Dot wel nodig.

Rang is heel belangrijk voor Mo, Dot kan het niet zo veel schelen, die heeft daar lak aan, Mo heeft geen enkele grip op haar met haar rare capriolen :mrgreen:

Wanneer ik ze hier met alles hun gang laat gaan dan weet ik zeker dat het niet goed zou gaan. Mo zou een klein tirannetje worden. Dot heeft met een aantal dingen steun van mij nodig om haar in de hand te kunnen houden. b.v Mo is redelijk bezitterig, en in het begin had ze dat ze graag alles af wou paken van Dot, daar was ze erg handig in, Dot laat dat dan gewoon toe, zij heeft het niet in zich om van zich af te bijten. Mo moet van mij Dot met rust laten wanneer ze aan het eten is of met een botje bezig is.

Het gaat heel goed tussen die twee en tot nu toe hebben ze geen enkel conflict gehad, Mo is idolaat van Dot. Het is nu zelfs zover dat Dot en Mo af en toe samen aan een kauwbotje bezig zijn :-D http://80.126.213.52/~roos/dotkom/image ... ing/6.html

Ik geloof er niet in om ze alles zelf uit te laten zoeken. Ik grijp ook in wanneer het te gortig wordt.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

kyrielle schreef:Ben gewoon heel benieuwd hoe dat dan moet werken, als ze het zelf moeten regelen, want ik kan me daar niks goeds bij voorstellen als ik dat hier zou laten gebeuren. Waaraan kun je dan zien wie er ranghoger is dan wie? En hoe ga je daar dan zelf mee om?

Kyrielle
Een roedelleider bemoeit zich niet met de rangen en standen van lagergeplaatste. Hij heeft wel wat beters te doen en staat er letterlijk boven. ;) Het is voor honden dus heel normaal zelf te bepalen waar ze staan in een roedel. Er zijn veel gedragingen waarmee honden onderling de rangorde communiceren zonder dat je er als baas iets van hoeft te merken en dat gebeurd dus ook zonder enige vorm van agressie.
Wie er de baas is kan je in principe alleen zien aan houdingen. De hond die de hoogste houding heeft ten opzichte van de andere hond is de baas.
Ik laat mijn honden dus lekker hun gang gaan en hier wordt niet gevochten..niet omdat ik het niet wil, maar omdat het niet nodig is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

linlin schreef:
Eline* schreef:

groetjes

Kyrielle
kyrielle heeft al twintig jaar honden. dus die heeft er vast verstand van. :?

TWINTIG JAAR HONDEN HEBBEN ZEGT NIETS OVER ER VERSTAND VAN HEBBEN HOOR :devil:
EvavT

groetjes,

Kyrielle

Kyrielle
Ik vind dat niet best klinken hoor :denken: direct ingrijpen en denken dat honden het zelf niet kunnen regelen

Later schrijf je dat je honden opdringerig zijn, kan dit dan juist geen reactie zijn op jouw gedrag?
Ik laat Bob begaan, pas als het mis dreigt te gaan grijp ik in, dwz neem ik hem mee. Misgaan is dan als een hond doorgaat terwijl de ander zich overgeeft, gaat bijten of mijnsinziens agressie vertoont.
Bob geeft zich niet snel over en dat wil dan wel eens wild worden, al heeft ie al veel beter geleerd waar de grenzen liggen juist doordat ik hem heb laten oefenen als pup en daarna. Hij ging als pup namelijk veel te ver.

Ik laat hem overigens minder met andere honden 'spelen' dan vroeger want hier werd verteld dat dit helemaal niet 'honds' is :19:
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

EvavT schreef:

groetjes,

Kyrielle

Kyrielle
Ik vind dat niet best klinken hoor :denken: direct ingrijpen en denken dat honden het zelf niet kunnen regelen

Later schrijf je dat je honden opdringerig zijn, kan dit dan juist geen reactie zijn op jouw gedrag?
Ik laat Bob begaan, pas als het mis dreigt te gaan grijp ik in, dwz neem ik hem mee. Misgaan is dan als een hond doorgaat terwijl de ander zich overgeeft, gaat bijten of mijnsinziens agressie vertoont.
Bob geeft zich niet snel over en dat wil dan wel eens wild worden, al heeft ie al veel beter geleerd waar de grenzen liggen juist doordat ik hem heb laten oefenen als pup en daarna. Hij ging als pup namelijk veel te ver.

Ik laat hem overigens minder met andere honden 'spelen' dan vroeger want hier werd verteld dat dit helemaal niet 'honds' is :19:
Als je het hier hebt over vreemde honden over elkaar. Dat laat ik niet eens verder komen dan dreiging en op het moment dat ze gaat vechten haal ik ze gelijk uit elkaar. Misgaan zoals jij beschrijft is al veel te laat dan is het kwaad al geschiedt. De een heeft er een winnaars ervaring bij de ander een trauma.

Wanneer een vreemde hond op mijn hond begint te rijden verzoek ik de eigenaar van die hond vriendleijk zijn hond mee te nemen en roep ik mijn hond mee. Hier kan (in mijn geval) namelijk niet goeds uitkomen omdat ze geen roedel vormen.

En inderdaad mijn honden spelen ook niet. Zij moeten in staat zijn op een normale manier langs andere hond te lopen maar spelen hoeven ze niet en willen ze ook niet. Een blij hond die aan komt rennen om te "spelen"wordt door mij reu dan vriendelijk verzocht om ergens anders zijnheil te gaan zoeken.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Volgens mij gaat het over honden die in 1 roedel samenleven, en dan ben ik het met het hele verhaal eens. Honden kunnen meestal hun problemen heel goed zelf oplossen en zolang alle honden goed gesocaliseerd zijn zal er weinig reden zijn om in te grijpen. Er zijn natuurlijk altijd onnatuurlijke situtaties waarbij je als roedelleider wel eens in moet grijpen, maar je moet niet constant bezig zijn met de honden uit elkaar te houden en zelf te bepalen wie waar staat. Dit levert alleen maar stress op tussen de honden onderling en vroeg of laat zal dat eens gaan escaleren.

Bij vreemde honden is het heel wat anders, als mijn honden samen buiten zijn hebben ze helemaal geen behoefte aan andere honden en dat laten ze altijd duidelijk merken. Sommige baasjes willen daar nog wel eens van schrikken, maar mijn honden doen niks 'onhonds'.
EvavT

Quote: Misgaan zoals jij beschrijft is al veel te laat dan is het kwaad al geschiedt. De een heeft er een winnaars ervaring bij de ander een trauma.

Wanneer een vreemde hond op mijn hond begint te rijden verzoek ik de eigenaar van die hond vriendleijk zijn hond mee te nemen en roep ik mijn hond mee. Hier kan (in mijn geval) namelijk niet goeds uitkomen omdat ze geen roedel vormen.
quote]

Ik schreef ook 'als ik enigszins agressie zie. Dat is ook dreiging, grommen, lip optrekken. Dan laat ik ze echt niet bij elkaar.
Ik laat ze echt niet samen vechten hoor! Nu helemaal niet meer. Dit was meer toen ie pup was.

Vormen honden geen roedel als ze op elkaar rijden?????????????????
Joyce
Zeer actief

Vreemde honden die elkaar voor het eerst zien zijn geen roedel. Wel kunnen ze elkaar af gaan taste om te kijken hoe ze qua karakter bij elkaar passen. Een hond die zeker van zichzelf is zou ook kunnen proberen om te gaan rijden, daarom zijn ze nog niet meteen een roedel.

Mijn honden zullen zich in ieder geval nooit laten berijden door een vreemde hond. (loopsheid niet meegeteld :))
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hier wordt ook gereden, Marouck rijdt op Nika, meestal na het stoeien (even weer duidelijk maken dat ze toch nog steeds de baas is) en ook na een schermutseling.
Over het algemeen laat ik het toe, maar aangezien Nika HD heeft en soms erg ongelukkig erbij staat, grijp ik soms in en stuur ik Marouck weg.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Chatterbox schreef:Volgens mij gaat het over honden die in 1 roedel samenleven, en dan ben ik het met het hele verhaal eens. Honden kunnen meestal hun problemen heel goed zelf oplossen en zolang alle honden goed gesocaliseerd zijn zal er weinig reden zijn om in te grijpen. Er zijn natuurlijk altijd onnatuurlijke situtaties waarbij je als roedelleider wel eens in moet grijpen, maar je moet niet constant bezig zijn met de honden uit elkaar te houden en zelf te bepalen wie waar staat. Dit levert alleen maar stress op tussen de honden onderling en vroeg of laat zal dat eens gaan escaleren.

Bij vreemde honden is het heel wat anders, als mijn honden samen buiten zijn hebben ze helemaal geen behoefte aan andere honden en dat laten ze altijd duidelijk merken. Sommige baasjes willen daar nog wel eens van schrikken, maar mijn honden doen niks 'onhonds'.
Inderdaad, ze kunnen het prima zelf uitzoeken op een "normale" manier mits ze goed gesocialiseerd zijn en geen "gestoord" gedrag vertonen in de roedelbepaling. Helemaal mee eens!

Ik laat het ze hier ook lekker zelf uitzoeken, maar als ik denk van nu ff ophouden en "genoeg" zeg, wordt er ogenblikkelijk genokt. Werkt prima hier, de jongste reu wordt zo nu en dan gecorrigeerd door de oudste en dat wordt goed geaccepteerd door de jongste. Hij probeerde in begin even de oudste te pesten om zich vervolgens achter mij te verstoppen: ik dacht het niet! Hij lokt het uit, zal hij het zelf oplossen ook en dat is allemaal duidelijk.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Michella
Actief

Ongelezen bericht door Michella »

Even een vraagje: kan een hond een kat als iemand van de roedel zien?
De hond kreeg de kat te pakken vanmorgen en ging er namelijk op rijden. Mijn vriend kon de kat (kater) met moeite eronder weg krijgen.

:oeps:
AfbeeldingAfbeelding
Kayla en Boomer
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hier 9 honden, alle soorten en maten, en we laten het ze allemaal zelf uit zoeken.....
Ze weten allemaal hun plaats in de roedel en probeert er een keertje eentje hogerop te komen dan wordt hij weer op zijn plaats gezet door de ranghogere hond....

Onze roedelleider (mijn duitseherder reu) bemoeit zich nauwelijks met de andere honden. Als het wat rommelt in de roedel dan is hij een aantal dagen wat grommerig en zet zo nodig de reu onder hem even op zijn plaats maar verder zal het hem allemaal een rotzorg zijn.

Ze voelen zich allmeaal super op hun gemak en ze hebben veel steun en lol met elkaar, waar nodig helpen ze elkaar en altijd blij om elkaar te zien.

Soms hebben wij weleens een logehond en soms zijn dat behoorlijke dominante ettertjes. Aan mijn reu kan ik perfect aflezen hoe een hond in elkaar zit, als hij bij de eerste ontmoeting fel uit de bocht komt weet ik al dat de logehond wat 'wil' ....en na ene paar dagen blijkt dat dan ook; rijden op de lagere honden, plassen over de plassen van de reuen heen, lippen optrekken e.d.
Als een hond zich uit onze roedel zo gedraagt dan laat ik mijn reu dus zijn gang gaan en zal de hond een aantal keer gecorrigeerd worden (soms best hardhandig) en vaak is het dan wel duidelijk voor de hond maar ja met een logehond kun je dat gewoon niet maken en zodra ik dan zie dat mijn reu aanstalten maak roep ik hem terug....nou je ziet gewoon dat de sfeer er gespannen op wordt en dat mijn reu zich echt in moet houden omdat hij het liefst in wil grijpen.

In onze roedel wil ik dat dus niet, de sfeer moet normaal zijn en ontspannend en iedereen moet weten waar hij staat.....daarom laten wij het dus gewoon gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”