kyrielle schreef:Ben gewoon heel benieuwd hoe dat dan moet werken, als ze het zelf moeten regelen, want ik kan me daar niks goeds bij voorstellen als ik dat hier zou laten gebeuren. Waaraan kun je dan zien wie er ranghoger is dan wie? En hoe ga je daar dan zelf mee om?
Vind zelf dat een een hond zich veilig hoort te voelen bij z'n baas en ik denk dat het een gevoel van onveiligheid geeft als ie zelf dingen moet uitzoeken en regelen want voor de hond wil dat toch zeggen dat de baas dat blijkbaar niet kan.
Onderlinge grauw horen we hier ook heus wel hoor (vooral bij meerdere 'vrolijke' loopse teven!) maar ook daar zeggen we wat van.
Tot nu kunnen we in elk geval zonder problemen bij elke hond iets weghalen als dat nodig is en onderlinge gevechten komen niet voor. Tegen iedereen zijn ze vriendelijk (sommige behoorlijk opdringerig moet ik bekennen).
Hoe doen jullie dat dan met je hond(en)?
groetjes,
Kyrielle
Zelf denk ik dat er veel meer komt kijken met rangorder. Zowel Dot als Mo rijden op elkaar. Mo kan weleens te lang doorgaan met dingen en dan laat ik weten dat het genoeg is. Dat accepteerd ze zonder enig probleem. Dot is de ranghogere hier, maar dat wordt niet bepaald wie op wie rijdt of wie de grootste mond heeft. Het gaat er veel verfijnder aan toe. De meesten die Dot en Mo kennen denken dat Mo de ranghoger is/gaat worden, zij is veel mondiger dan Dot, is niet bang om een weerwoord te geven en toont veel initiatief, maar het is Dot die bepaald wanneer er gespeeld wordt, en het is Mo die Dot altijd op zoekt en wanneer zij zich onzeker voelt dan zoekt ze steun bij dot. Dot heeft Mo niet nodig, Mo heeft Dot wel nodig.
Rang is heel belangrijk voor Mo, Dot kan het niet zo veel schelen, die heeft daar lak aan, Mo heeft geen enkele grip op haar met haar rare capriolen
Wanneer ik ze hier met alles hun gang laat gaan dan weet ik zeker dat het niet goed zou gaan. Mo zou een klein tirannetje worden. Dot heeft met een aantal dingen steun van mij nodig om haar in de hand te kunnen houden. b.v Mo is redelijk bezitterig, en in het begin had ze dat ze graag alles af wou paken van Dot, daar was ze erg handig in, Dot laat dat dan gewoon toe, zij heeft het niet in zich om van zich af te bijten. Mo moet van mij Dot met rust laten wanneer ze aan het eten is of met een botje bezig is.
Het gaat heel goed tussen die twee en tot nu toe hebben ze geen enkel conflict gehad, Mo is idolaat van Dot. Het is nu zelfs zover dat Dot en Mo af en toe samen aan een kauwbotje bezig zijn
http://80.126.213.52/~roos/dotkom/image ... ing/6.html
Ik geloof er niet in om ze alles zelf uit te laten zoeken. Ik grijp ook in wanneer het te gortig wordt.