Roosje schreef:Stang schreef:Ik word een beetje moe van Kaya: elke week koop ik 2 botten voor de honden, maar Kaya vindt dat ze alletwee voor haar zijn. Moritz is dus binnen de kortste keer zijn bot kwijt en Kaya heeft er twee.
Nu is er vorige week behoorlijk wat bonje tussen die twee geweest en is Moritz weer ''vakkundig'' op zijn plaats gezet door Kaya. Helaas betekent dit dat hij nauwelijks moeite doet om zijn bot terug te krijgen en Kaya steeds snauweriger doet als hij het weleens probeert.
Eigenlijk zit ik te denken om hier toch in te grijpen: Kaya te verbieden het bot af te pikken en mocht ze dit toch gedaan hebben, het ene bot afpakken en teruggeven aan Moritz.
Groot nadeel is dat ik me dus bemoei met de twee in rangorde EN dat Moritz zo helemaal niet leert om voor zichzelf op te komen.
Toch vind ik het zo ook niet kunnen eigenlijk...... Kaya vreet 2 botten op een dag op en Moritz heeft steeds niets

Ik had precies hetzelfde probleem hier, maar heb er een stokje voor gestoken.
Mo had in het begin dat ze alles wou afpikken van Dot. Ik had besloten om in te grijpen. Wanneer ik ze een bot geef dan moeten ze allebei van mij zitten en dan geef ik ze het. Ze mogen van mij niet van elkaar afpakken, ze moeten maar wachten tot de ander er klaar mee is.
Dot heeft het gewoon niet in zich om goed van zich af te bijten. Het zit niet in haar karakter dus kan ik het niet van haar eisen.
Voor Mo is het ook goed geweest, ze heeft nu door dat niet alles van haar is en dat ik bepaal hoe en wat, dat heeft ook weer gevolgen hoe ze met andere honden omgaat. Ze was als pup vrij bezitterig en wanneer andere honden buiten Dot om in de buurt van haar eten kwam was het een kleine furie. Laatst heeft zij en Dot een dagje bij Lotje en Sjaakie gelogeerd en toen het tijd was om te eten verdroeg ze Lot en Sjaakie in in haar nabijheid

ik kan nu ook andere honden iets lekkers geven zonder dat zij uit haar dak gaat.
Roosje
Inderdaad Roos; zo zie ik het dus ook een beetje.
Kaya is als jouw Mo: ze denkt dat alles van haar is en is wat katterig en zeker bezitterig. Moritz is als Dot: een ''sukkeltje'' (lief bedoelt!) en zal niet zo snel dingen verdedigen of lelijk doen (hij kan het wel hoor, maar zal het zelden doen).
Ik hoop dus dat ik hetzelfde resultaat met het ingrijpen zal bereiken als jij hebt bereikt. Rust in Kaya (ze weet waar ze aan toe is en hoeft dus niet meer de hele tijd op het bot van Moritz te loeren) en Moritz die ook rustig kan knauwen.
Maarrrrr...... er zit natuurlijk ook de mogelijkheid in dat het juist een tegenovergesteld effect zal hebben: Kaya die jaloers wordt op Moritz omdat ik het bot afpak en terug aan Moritz geef (ik probeer dat natuurlijk te voorkomen en te verbieden voordat het bot afgepakt wordt, maar dat zal niet altijd lukken).
Nu geloof ik niet dat de boel hier snel uit de hand zal lopen, want het zijn allebei lieve honden hoor

en Kaya heeft wel degelijk respect voor Moritz als hij eens een keer zijn tanden laat zien.