Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Strenger of niet ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

diezel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door diezel »

Wij hebben voor Diezel een Rottweiler gehad. Als ik nu kijk hoe we Diezel opvoeden zie ik weinig verschil tussen deze twee.
Misschien was het opvoeden van de rottweiler wel makkelijker, want zij was een erg makkelijke hond, en bij Diezel moet je echt consequent blijven.
En Diezel is een echte terrier. Maar ook hij is erg leergierig.
Hij moet ook zitten voor we gaan oversteken, hij komt direct als we hem roepen, hij blaft niet naar andere honden, speelt met groot en klein.
Ik vind het niet leuk als hij tegen mensen opspringt en dat mag hij dus ook niet. Hij vind apporteren het einde.
Diezel is dus wel een goed opgevoed klein hondje.
Ik denk dat er een heleboel mensen zijn met een klein hondje die de opvoeding onderschatten.
groetjes van Antje en Diezel

Afbeelding
Diego
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Diego »

Ik persoonlijk niet............

Maar ik denk veel mensen wel :mrgreen:
Suzanne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzanne »

Ik heb voor de teckels een dalmatier en een bull terrier gehad.
Verschil in opvoeding is er niet, wel een verschil tussen 1 of 2 honden hebben.
Het is hier meer de buitenwereld die er anders mee om gaat, veel mensen denken dat het twee lieve kleine hondjes zijn, die " best wel op schoot mogen en best wel nog een snoepje mogen en best wel geaaid kunnen worden door kleine kinderen en best wel opgetild kunnen worden".
Konni
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Konni »

Er zat bij ons op cursus iemand met een teckel, dat was best geinig. Luiteren was perfect, behalve het zitten. De bazin zat de halve cursus op de knietjes, om te kijken of die teckelbips nu echt op de grond zat... :p:
Tooske
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Tooske »

Ik zou of ik nou een grote of een kleine hond heb, gewoon belangrijk vinden dat hij luistert. Onze Duco wordt een middenmoot, maar ik ben hard aan het trainen (hij werkt zelf nog niet zo mee). Ik heb 3 kinderen, en als je dan een niet of slecht luisterende hond hebt zou het gezin naar mijn idee niet goed meer kunnen functioneren.
Misschien is dat makkelijker voor mensen die maar met zijn 2en zijn. Die hebben ook minder troep rondslingeren. (dan doel ik vooral op kinderspeelgoed en snoeppapiertjes enzo)

Natuurlijk verwacht ik ook van de kinderen dat ze het de hond niet moeilijk maken, dat is een deel van de opvoeding.

Soms vraag ik me wel eens af of de hond straks niet beter luistert dan mijn kinderen :mrgreen:
Suzanne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzanne »

Konni schreef:Er zat bij ons op cursus iemand met een teckel, dat was best geinig. Luiteren was perfect, behalve het zitten. De bazin zat de halve cursus op de knietjes, om te kijken of die teckelbips nu echt op de grond zat... :p:
Ja, zo'n heks heb ik ook :mrgreen: Het scheelt ook maar een centimeter of vijf
DigitalT

Ongelezen bericht door DigitalT »

ik denk dat het om het type hond gaat waar je mee te maken hebt.

voorbeeld:
kleine hond: chiwawa
grote hond: mechelse herder

Dan ben je toch strenger naar de mechelaar.

ander voorbeeld:
kleine hond: jack russel
grote hond: golden retriever

Dan denk ik dat je kleine hondje toch ook strenge opvoeding nodig heeft.
Misschien zelfs strenger dan de golden.

(Ik heb met zowel de jack als golden geen persoonlijke ervaring zitten niet bij mij in huis dus kan ik echter alleen op afstand beoordelen.)
Konni
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Konni »

voorbeeld:
kleine hond: chiwawa
grote hond: mechelse herder

Dan ben je toch strenger naar de mechelaar.

ander voorbeeld:
kleine hond: jack russel
grote hond: golden retriever
Mmm, in mijn omgeving zijn er jack russels, poedels, en mixen, en ze zijn geen van allen opgevoed...
Wel schattige honden, Behalve dan dat de poedel zo uit z'n bek stinkt, dat je misselijk word dan..., maar wel lieve honden.
Ik word alleen gestoord dat ze op mijn bank springen (de mijne mag er niet op), en dan zichzelf lanceren richting moi.
En dan word in mijn oor gesnoven, aan mijn kleren gerukt, gemiept en gejankt gekrabt en gebeft...
Brrrrrrrrrrrr...
De mijne kijkt me aan met haar herteogen, en legt haar kop op mijn knie, en ik smelt. Van die kleintjes word ik.........eeeeeh zenuwachtig?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Toch denk ik, dat als je bezoek hun hond zonder meer bij jou op de bank laat springen.........dat niet zo netjes is. Je kan het de hond niet kwalijk nemen als hij van thuis niet anders gewend is dan op de bank. Maar het bijbehorende baasje of vrouwtje, maar daar eigenlijk best wat van zeggen vinnik ;)

De regels zijn niet bij iedereen hetzelfde. Ik wil ook geen honden op de bank en zou ook liever niet willen dat mijn bezoek met hond, zichzelf in tweevoud zonder meer op mijn bank parkeert. De menselijke helft doe ik dan nie moeilijk over, maar de helft op 4 poten met 2 oren, gaat bij mij toch écht op de grond :mrgreen:
Boelie
Actief

Ongelezen bericht door Boelie »

Toen we alleen nog Boelie en Ringo hadden was ik voor Boelie (de kleine) strenger dan voor de grote...
Omdat Ringo een enorme lieve sul was, die in het begin niet eens wist hoe hij zich als grote hond moest gedragen. Hij wist niet wat een kluif was, hij wist niet wat hij met een ligkussen of de bank aanmoest en hij wist amper hoe hij moest spelen. Een flostouw had hij nog nooit gezien en tsja wat moet je daar nou mee?

Nu Ringo er niet meer is en Bella bij ons in huis is, is het toch weer omgekeerd. Van Boelie hebben we weinig last. Bella daarentegen moet nog erd veel leren... niet trekken aan de lijn, niet tegen mensen opsringen, etc.
Als Boelie aan de lijn trekt of tegen me opspringt voelt dat toch net even anders aan dan wanneer Bella dat doet.... ;)
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Ik denk dat je bepaalde dingen onbewust toch minder erg vindt bij een kleine hond dan bij een grote hond. Niet zozeer uitvallen of dat soort dingen, maar bijvoorbeeld trekken aan de riem. Bij een klein hondje heb je het niet zo in de gaten en denk je er niet zo over na, terwijl je bij een pup van een groot ras het volgens mij beter in de gaten houdt, omdat je weet dat het anders gigantisch uit de klauwen gaat lopen.
Ook denk ik dat je toch minder in de zenuwen zit van een kleine hond die naar je gromt dan wanneer (bijvoorbeeld!) een Rottweiler dat doet. Natuurlijk ga je er wel mee aan de slag, maar bij een grote hond is er nóg meer noodzaak, omdat het zo fout kan aflopen.
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Overigens denk ik dat onervaren mensen/mensen zonder honden toch echt wel verschil maken. Doerak schrikt weleens ergens van en springt dan met een lage houding van voor naar achter, luid blaffend. Mensen vinden dat niet erg en moeten er vaak om lachen, terwijl dit volgens mij nooit het geval zou zijn geweest als het om een groot ras ging.
Groetjes Anique

Afbeelding
Niekie
Zeer actief

jidde schreef: Verder mogen kleintjes eerder op de bank, worden meer vertroeteld en bijten gerust hun baas 8O
Wat is dit nou weer voor generaliserend geklets, Wendy? Wil je niet alle honden over één kam scheren, a.j.b.
Dat doe ik ook niet als ik jouw toch ook niet altijd lieve Nanni een keer uitvallend tegenkom....
Groetjes Anique

Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Niekie schreef:Overigens denk ik dat onervaren mensen/mensen zonder honden toch echt wel verschil maken. Doerak schrikt weleens ergens van en springt dan met een lage houding van voor naar achter, luid blaffend. Mensen vinden dat niet erg en moeten er vaak om lachen, terwijl dit volgens mij nooit het geval zou zijn geweest als het om een groot ras ging.
Daar zat ik ook aan te denken. Mensen die bewust met hun hond bezig zijn, trainen met de hond en waarbij de hond dus meer is dan gewoon een gezelschapsdier zullen minder snel geneigd zijn om verschil te maken in de opvoeding bij een grote of kleine hond.
Zo heeft mijn moeder b.v. G&G 1 training gevolgd met iemand met een Jack Russel en iemand die een Griffon Vendéen (ben even kwijt of het een Petit of een Grand was, dacht een Grand). Beiden geen typische honden om G&G mee te trainen en ook niet de grootste honden. Maar ze deden het wel!
Mensen die gewoon voor de gezelligheid een hond hebben en voor wie het belangrijkste is dat de hond vooral lief is, zullen niet zo nauw kijken naar opvoeding. Waarbij ze dus wel zullen realiseren dat een grote hond makkelijker overlast bezorgd doordat ie trekt (of erger bijt) dan bij een kleine hond.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Niekie schreef:Ik denk dat je bepaalde dingen onbewust toch minder erg vindt bij een kleine hond dan bij een grote hond. Niet zozeer uitvallen of dat soort dingen, maar bijvoorbeeld trekken aan de riem. Bij een klein hondje heb je het niet zo in de gaten en denk je er niet zo over na, terwijl je bij een pup van een groot ras het volgens mij beter in de gaten houdt, omdat je weet dat het anders gigantisch uit de klauwen gaat lopen.
Ook denk ik dat je toch minder in de zenuwen zit van een kleine hond die naar je gromt dan wanneer (bijvoorbeeld!) een Rottweiler dat doet. Natuurlijk ga je er wel mee aan de slag, maar bij een grote hond is er nóg meer noodzaak, omdat het zo fout kan aflopen.
Ben ik helemaal met je eens. Luisteren moeten ze allemaal, maar bij de een kleinere hond zul je misschien inderdaad meer dingen door de vingers zien dan bij een grotere i.v.m. de gevolgen. Dat wil niet zeggen dat het juist is, maar inderdaad als er een klein huppeltje tegen me opspringt heb ik daar niet zo'n bezwaar tegen, maar als dat een grote hond is, ja, dan heb ik grote kans dat ik tegen de grond lig.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Neeltje schreef:
Niekie schreef:Ik denk dat je bepaalde dingen onbewust toch minder erg vindt bij een kleine hond dan bij een grote hond. Niet zozeer uitvallen of dat soort dingen, maar bijvoorbeeld trekken aan de riem. Bij een klein hondje heb je het niet zo in de gaten en denk je er niet zo over na, terwijl je bij een pup van een groot ras het volgens mij beter in de gaten houdt, omdat je weet dat het anders gigantisch uit de klauwen gaat lopen.
Ben ik helemaal met je eens. Luisteren moeten ze allemaal, maar bij de een kleinere hond zul je misschien inderdaad meer dingen door de vingers zien dan bij een grotere i.v.m. de gevolgen. Dat wil niet zeggen dat het juist is, maar inderdaad als er een klein huppeltje tegen me opspringt heb ik daar niet zo'n bezwaar tegen, maar als dat een grote hond is, ja, dan heb ik grote kans dat ik tegen de grond lig.
Ja, ben ik het ook mee eens.
Ik denk dat als ik een kleinere hond zou hebben toch (onbewust) iets makkelijker zou zijn dan met mijn grote honden.

Neemt trouwens niet weg dat ik me er soms hevig over opwind, dat als een klein hondje mij hevig keffend tegemoet komt rennen dat iedereen dit reuze grappig vind en dat ik bij Moritz de ene rotopmerking na de andere naar mijn kop gesmeten krijg :?

Dus ik zou zelf een kleiner ras wel degelijk goed opvoeden, maar wel net iets makkelijker zijn dan bij bv Kaya.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Chiva is een vrij klein hondje en Belle (en vorige honden) is groot. Ik denk dat ik niet zoveel verschil maken, ze mogen allebei niet opspringen, niet op de bank (hoewel Chiva het wel doet als er niemand thuis is), niet aan de riem trekken. Wel is het zo dat ik er bij de grote honden harder aan werk. Maar dat is denk ik niet omdat ik het voor grote honden belangrijker vind, maar meer omdat Chiva gewoon heel makkelijk is, ze heeft alles heel snel door en luistert heel goed.
Ook lijn ik Belle eerder aan als ik mensen zonder hond tegenkom, omdat ik merk dat die het minder leuk vinden een grote hond tegen te komen dan een klein hondje. Bovendien lijkt Chiva ze niet eens te zien, terwijl Belle altijd toch wel nieuwsgierig is naar iedereen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Stang schreef:
Neeltje schreef:
Ja, ben ik het ook mee eens.
Ik denk dat als ik een kleinere hond zou hebben toch (onbewust) iets makkelijker zou zijn dan met mijn grote honden.

Neemt trouwens niet weg dat ik me er soms hevig over opwind, dat als een klein hondje mij hevig keffend tegemoet komt rennen dat iedereen dit reuze grappig vind en dat ik bij Moritz de ene rotopmerking na de andere naar mijn kop gesmeten krijg :?

Dus ik zou zelf een kleiner ras wel degelijk goed opvoeden, maar wel net iets makkelijker zijn dan bij bv Kaya.
Ik kan me wel voorstellen dat mensen inderdaad makkelijker zijn met kleine hondjes. Ik zelf maak geen onderscheid. Ik vind namelijk een kleine hond die opspringt net zo vervelend dan een grote. Een hond moet gewoon goed opgevoed zijn en dat geld voor een grote zowel als voor een kleine.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Tja ik heb hier een heeeel kleintje en heeeeele grote honden.
In het begin werd de kleine net zo opgevoed als de grote, niet op de bank en al die dingen.
Maar het kleintje is gewoon een ontzettend braaf ding, zorgt niet voor problemen is geen opdringerig geval. En mocht dus wel op de bank liggen, de grote honden accepteren dat prima. Als die groters op de bank liggen gaf dat onderling problemen dus opzouten niet op de bank dus.
Dat kleine ding is erg handzaam, kan ook niets van de aanrecht of tafel jatten ofzo..tis geen keffer of klein hondje die denkt dat ie een reus is.
Ik denk dat het ook helemaal aan je hond ligt, hoe je er mee om moet gaan. Ik haat die kleine keffers die alles maar voor het zeggen hebben.
En ja ik tuttel wel eens met hem, so what...hij is gewoon een lekker ding ...
Voordat hi hier woonde vond ik kleine hondjes helemaal niets, meer door die onopgevoede dingen die je buiten tegen komt.
Die van mij heeft niets te vertellen hier, hij is ook opgevoed door de groters hier. Misschien is ie daarom wel zo braaf LOL.
Afbeelding
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Nee, en wel op de volgende reden, Tara is een hond die leiding nodig heeft. Zij is heel goed opgevoed. Maar zij mag wel op mijn schoot zitten of de bank, simpel omdat ik graag met haar knuffel. Zou zij echter haar plek niet meer weten, dan gaan die priveleges in de koelkast.!
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”