Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond en baas passen niet bij elkaar.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Mol schreef:
Martin schreef:
Niekie schreef:Maar Martin, uit veel van jou berichten heb ik altijd begrepen dat Jessy een Alfa-teef is, terwijl ik uit deze zin toch echt opmaak dat ze een angstige hond is/was: "jessy kwam hier met vier maanden bij ons als een al behoorlijk gebroken, onzeker ,schrikkerig, en snel van zich af bijtend hondje".
Hoe zit dan dan precies?
Hier , heb je nog zoiets, wie heeft ooit gezegt dat jessy een bange hond is , dat zeg jij zelf ik niet , ik heb gezegt (en dat kun je terug lezen) , dat Jessy mishandeld is geweest, en daardoor dit gedrag had, en ook dat de eigenaar haar niet de baas kon, is dat nu zo moeilijk te begrijpen???
neuh

mol :8):
Hahaha begin jij nu ook al.

Gr Bertus.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

idorh schreef:
Mol schreef:
Martin schreef:
Niekie schreef:Maar Martin, uit veel van jou berichten heb ik altijd begrepen dat Jessy een Alfa-teef is, terwijl ik uit deze zin toch echt opmaak dat ze een angstige hond is/was: "jessy kwam hier met vier maanden bij ons als een al behoorlijk gebroken, onzeker ,schrikkerig, en snel van zich af bijtend hondje".
Hoe zit dan dan precies?
Hier , heb je nog zoiets, wie heeft ooit gezegt dat jessy een bange hond is , dat zeg jij zelf ik niet , ik heb gezegt (en dat kun je terug lezen) , dat Jessy mishandeld is geweest, en daardoor dit gedrag had, en ook dat de eigenaar haar niet de baas kon, is dat nu zo moeilijk te begrijpen???
neuh

Gr Bertus.
neuh,ik lees alleen het geen wat belangrijk is voor het onderwerp,als het te veel afwijkt van het onderwerp of van het geen wat me intresse heeft sla ik het gewon weg over :mrgreen:

idorh
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
idorh schreef:
Mol schreef:
Martin schreef: Hier , heb je nog zoiets, wie heeft ooit gezegt dat jessy een bange hond is , dat zeg jij zelf ik niet , ik heb gezegt (en dat kun je terug lezen) , dat Jessy mishandeld is geweest, en daardoor dit gedrag had, en ook dat de eigenaar haar niet de baas kon, is dat nu zo moeilijk te begrijpen???
neuh

Gr Bertus.
neuh,ik lees alleen het geen wat belangrijk is voor het onderwerp,als het te veel afwijkt van het onderwerp of van het geen wat me intresse heeft sla ik het gewon weg over :mrgreen:

Ja heel verstandig, moet ik feitelijk ook doen.

Gr Bertus.
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Niekie schreef:
Ca Cajuina schreef:
Niekie schreef:
Martin schreef: Een deemoedig hondje kunnen we allemaal opvoeden, maar een zelfzekere dominante reu opvoeden ,en een goed overwicht hebben moet je toch wel het een en ander in huis hebben hoor, daarom zitten de asiels ook zo vol.
Oei, hier ben ik het echt niet mee eens, Martin. Een deemoedig hondje kan zeker niet iedereen opvoeden. Volgens mij is een deemoedig hondje in verkeerde (te dominante/ongeduldige/weinig zachtaardige) handen doodongelukkig. Dat wordt geen blije hond hoor. Net als dat een dominante hond het beste op zijn plek is bij een dito baas geldt dit ook voor een deemoedige hond....
Ho ho. :neenee: Ik geloof dat je hier de plank misslaat. Overwicht hebben op je hond heeft namelijk niets te maken met ongeduldig en weinig zachtaardige handen of te dominant zijn. Dus dit slaat echt nergens op. Dit zou betekenen dat ik niet met een onderdanig hondje op zou kunnen schieten omdat ik een presa canario hebt en dus niet zachtaardige handen :roll: .

Met ongeduld kom je zoizo al nergens. En als een mastino of een fila hebt schiet het ook niet op om losse handjes te hebben. Volgens mij heb jij een heel verkeerd beeld erbij. Overwicht hebben op je hond komt omdat jij je grensen stelt en daaraan vasthoud. Consequent zijn en laten merken dat jouw grensen niet overschreden worden door niemand. Een onderdanige hond gaat daar dan niet in die mate overheen dat je het fysiek moet rechtezetten.

Martin en mol hebben niet het overwicht op hun hond omdat ze ongeduldig en hardhandig zijn (volgens mij dan) maar omdat ze weten welke karakters ze in huis hebben en daar hun gedrag op aanpassen.

Volgens mij verwar jij repect hebben met bang zijn voor. En ik ben van mening dat als jij van nature met honden om kan gaan je ook met een deemoedig hondje kan omgaan, je ook met een bange hond kan omgaan omdat je je aanpast aan de behoeften van de hond.

Ware leiderschap (ook onder honden) kenmerkt zich niet door overdreven dominant, agressief en lichamelijk geweld. Maar kenmerkt zich juiste door grensen en het behouden van deze grensen. En de ene hond accepteert de grensen de ander heeft een grommetje nodig en weer een ander moet op een wat meer overtuigende manier overtuigd worden.

Tuurlijk heb je persoonlijke voorkeuren. Ik houd ook meer van de zelfverzekerde hond die tegen een stootje kan een beetje tegengas vind ik wel leuk maar dit betekent niet dat ik en onderdanige hond geen thuis kan bieden.

Uiteindelijk komt het dan toch neer bij de juiste keuzes maken. Maar ik geloof wel dat iemand die van nature of dit aangeleerd heeft met honden kan omgaan met elke hond kan omgaan. Alleen betekent het dat je bij de ene hond wat meer van jezelf moet opofferen dan bji de andere.
Je hebt me gedeeltelijk verkeerd begrepen. Dat "in te weinig zachtaardige handen" bedoelde ik niet letterlijk. Het staat er misschien ook wel een beetje ongelukkig, maar ik bedoel daarmee niet letterlijk mensen die hun hond slaan of zo. Ik bedoel gewoon mensen die geen zachtaardig karakter hebben.
En deemoedig zou ik eigenlijk willen aanpassen in angstig. Ik bedoelde namelijk niet gewoon onderdanig, maar angstig. Ik denk toch echt dat niet iedereen daar geschikt voor is. Jouw eigen karakter past gewoon het beste bij een bepaald type hond. Ik ben wel van mening dat de punten die ik noemde van toepassing zijn. Iemand die geen zachtaardig type is (niet letterlijk bedoeld dus, in de zin van fysiek geweld) en een ongeduldig karakter heeft is niet de meest geschikte baas voor een angstige hond. Ik zeg niet dat het echt niet kan, maar het past gewoon niet bij elkaar.
Maar dat is een hele andere discussie. Het omgaan met angstige honden heeft dan niet zozeer met je eigen "leiderschapskwaliteiten"als karaktereigenscgap te maken. maar meer met het feit dat jij de kennis hebt om met een angstige hond om e gaan.

Het op de rails brengen van een angstige (getraumatiseerde hond) vergt meer hondenkennis dan de leiderschapkwaliteiten waar wij het hier over hebben.

Daarnaast heeft deemoedig helemaal niets met angstig te maken. . Akira is ontzettend onderdanig (naar mensen toe) maar absoluut geen angstige hond verre van zelfs.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Niekie schreef:
Ca Cajuina schreef:
Met ongeduld kom je zoizo al nergens. En als een mastino of een fila hebt schiet het ook niet op om losse handjes te hebben. Volgens mij heb jij een heel verkeerd beeld erbij. Overwicht hebben op je hond komt omdat jij je grensen stelt en daaraan vasthoud. Consequent zijn en laten merken dat jouw grensen niet overschreden worden door niemand. Een onderdanige hond gaat daar dan niet in die mate overheen dat je het fysiek moet rechtezetten.

Martin en mol hebben niet het overwicht op hun hond omdat ze ongeduldig en hardhandig zijn (volgens mij dan) maar omdat ze weten welke karakters ze in huis hebben en daar hun gedrag op aanpassen.

Volgens mij verwar jij repect hebben met bang zijn voor. En ik ben van mening dat als jij van nature met honden om kan gaan je ook met een deemoedig hondje kan omgaan, je ook met een bange hond kan omgaan omdat je je aanpast aan de behoeften van de hond.

Ware leiderschap (ook onder honden) kenmerkt zich niet door overdreven dominant, agressief en lichamelijk geweld. Maar kenmerkt zich juiste door grensen en het behouden van deze grensen. En de ene hond accepteert de grensen de ander heeft een grommetje nodig en weer een ander moet op een wat meer overtuigende manier overtuigd worden.
Je hebt mij echt verkeerd begrepen. Ik heb helemaal niet eens aan fysiek geweld gedacht en ik verwar respect hebben absoluut niet met bang zijn voor. En natuurlijk kun je je best aanpassen aan de behoeften van de hond, maar inderdaad; aanpassen. Als jij een hond hebt die bij je past dan hoef je je niet aan te passen. En bij ieders karakter past een andere hond. Een hond die óf type volger óf type leider is. Maar ze passen niet allebei goed bij je.
Ben ik niet met je eens. Naar mijn inziens moet je altijd je communicatie aanpassen aan de persoon of in dit geval de hond waar je mee te maken hebt. mijn vrend heeft ook een andere benadering nodig dan mijn baas :wink: Ik zie aanpassen dan ook niet als een negatief iets maar een middel om de communicatie tussen mensen dieren etc vlotter te laten verlopen. je weet trouwes nooit van te voren of de hond wel het karakter krijgt waardoor je zoals jij zegt je niet hoeft an te passen.

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Martin schreef:Het schijnt dat ik op een manier schrijf wat door sommige mensen niet zo goed begrepen wordt, en het is op het ogen blik dan ook een behoorlijk takken zooitje in deze discussie.
Een trauma is een een zeer schokkende ervaring die los staat van welk karakter dan ook.
Als er bij een pup van 10 weken een telefoon op zijn kopje kapot geslagen wordt, dan is dit een zeer schokkende ervaring, vooral als het midden in de inprentingsperiode is, of denk je dat een Alfa teefje daar gewoon schijt aan heeft, of als je met nog twee broertjes met mandje en al van een trap afgegooit wordt , als pup, dacht je dat dit geen trauma`s kan achter laten ????????
Nee een ware alfa teef is hier tegen bestand :mrgreen: :mrgreen:

Ik maak een geintje.

Volgens mij worden er inderdaad verschillende dingen door elkaar gehaald waardoor de discussie niet echt 1 lijn meer volgt. Maar wat fijn voor Jessy dat ze nu een plaats waar ze begrepen wordt. En wat goed van d'r dat ze wraak heeft genomen. Had je dit niet zien aankomen (pure vraag uit interesse hoor ik had namelijk best staan te kijken)

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ca Cajuina schreef:
Maar dat is een hele andere discussie. Het omgaan met angstige honden heeft dan niet zozeer met je eigen "leiderschapskwaliteiten"als karaktereigenscgap te maken. maar meer met het feit dat jij de kennis hebt om met een angstige hond om e gaan.

Het op de rails brengen van een angstige (getraumatiseerde hond) vergt meer hondenkennis dan de leiderschapkwaliteiten waar wij het hier over hebben.

Daarnaast heeft deemoedig helemaal niets met angstig te maken. . Akira is ontzettend onderdanig (naar mensen toe) maar absoluut geen angstige hond verre van zelfs.
Ja en nee.....ik ben het ermee eens dat omgaan met een angstige hond een heleboel kennis vergt, dat is gewoon ontzettend moeilijk omdat je continu moet nadenken of iets wel of niet werkt bij die hond, de kans om angst te versterken is continu aanwezig.
Maar ook in dit geval heeft het wel te maken met een stukje karakter van jezelf. Dit vergt een ontzettend geduldige leider voor de hond, als je van nature niet zo geduldig bent zal het niet echt werken volgens mij. Je kunt een hoop vaardigheden aanleren, maar de hond is niet gek. :wink:
Ik merk dat bv bij Marouck, met haar moet ik met name in de trainingen heel kalm en rustig omgaan, omdat ze anders gaat hyperen. Dat gaat prima, maar bij mensen die van nature die kalmte hebben en die dus ten alle tijden uitstralen reageert ze toch anders. Ik moet er veel meer moeite voor doen om haar rustig en gefocust te houden dan zij :wink:
Een echt angstige hond zou bij mij niet op zijn plek zijn, ik zou daar denk ik weinig mee kunnen, domweg omdat ik van nature al wat drukker ben.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Ca Cajuina schreef:
Martin schreef:Het schijnt dat ik op een manier schrijf wat door sommige mensen niet zo goed begrepen wordt, en het is op het ogen blik dan ook een behoorlijk takken zooitje in deze discussie.
Een trauma is een een zeer schokkende ervaring die los staat van welk karakter dan ook.
Als er bij een pup van 10 weken een telefoon op zijn kopje kapot geslagen wordt, dan is dit een zeer schokkende ervaring, vooral als het midden in de inprentingsperiode is, of denk je dat een Alfa teefje daar gewoon schijt aan heeft, of als je met nog twee broertjes met mandje en al van een trap afgegooit wordt , als pup, dacht je dat dit geen trauma`s kan achter laten ????????
Nee een ware alfa teef is hier tegen bestand :mrgreen: :mrgreen:

Ik maak een geintje.

Volgens mij worden er inderdaad verschillende dingen door elkaar gehaald waardoor de discussie niet echt 1 lijn meer volgt. Maar wat fijn voor Jessy dat ze nu een plaats waar ze begrepen wordt. En wat goed van d'r dat ze wraak heeft genomen. Had je dit niet zien aankomen (pure vraag uit interesse hoor ik had namelijk best staan te kijken)
Nee dit hebben wij zeker niet aan zien komen , omdat zij bij ons dit gedrag helemaal nooit toonde, en ook later niet , buiten de vorige eigenaar heeft zij nog nooit iemand kwaad gedaan.
Martin
Zeer actief

idorh schreef:
yamie schreef:
idorh schreef:
Martin schreef: Nee Bertus er worden steeds irritante zijweggetje ingeslagen, die deze dicussie zo onduidelijk maakt , je kan toch wel gewoon lezen wat er staat.
Maar er staat gewoon niets Martin.

Gr Bertus.
er staat juist heel veel, je moet het alleen willen en kunnen lezen :wink:

Hahaha ja dat bedoel ik nu juist, er staat op een gegeven moment te veel.
Te veel voor dit eenvoudige onderwerp van onze Willy, alle antwoorden zitten er al in, en halver wegen waar ik ook aan mee doet, krijg je mieren neuken, dan wordt elk ditje en datje uit gemolken, en dan staat er niks meer, maar dat wil niet zeggen dat Martin onkundig is, nee helemaal niet hij is net als Mol zeer serieus bezig met de materie erfelijkheid en fokken en wat daar om heen hangt, en zeer begaan met de hond in het algemeen.

Gr Bertus.
Het verhaaltje van jessy ,was gewoon een voorbeeld van hoe honden soms terecht kunnen komen,en was onderdeel van een antwoordt op een vraag over angstbijters ,en als dit niet begrepen wordt ,worden er steeds facetten uit het verhaal gehaald en daarop verder gegaan , dan krijg je idd mieren neukerij, maar dan moet je niet zeggen dat ik mij zelf zo tegen schrijf, want ik ben toch steeds vrij duidelijk geweest dacht ik.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Martin schreef:
Het verhaaltje van jessy ,was gewoon een voorbeeld van hoe honden soms terecht kunnen komen,en was onderdeel van een antwoordt op een vraag over angstbijters ,en als dit niet begrepen wordt ,worden er steeds facetten uit het verhaal gehaald en daarop verder gegaan , dan krijg je idd mieren neukerij, maar dan moet je niet zeggen dat ik mij zelf zo tegen schrijf, want ik ben toch steeds vrij duidelijk geweest dacht ik.

Nee je bent echt niet te volgen, het raakt kant nog wal.

Gr Bertus,

PS. geintje.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik geloof dat ik Martin wel kan volgen.........

Je hebt enerzijds het karakter van de hond en anderzijds spelen de gebeurtenissen die de hond heeft meegemaakt mee.

Je kan een alfateef hebben, zit in het karakter, die toch voor bepaalde zaken bang is door de ervaringen die ze heeft meegemaakt.

Een heel simpel voorbeeld: Kaya is een pittige teef (of ze een echte alfa is, weet ik niet zeker, maar ze neigt sterkt in die richting). Als pup heeft ze met haar snoet vastgezeten in de stofzuigerslang en tot op de dag van vandaag is ze hartstikke bang van de stofzuiger.

Is ze dan ineens geen dominante hond meer? heeft er volgens mij niks mee te maken.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Martin
Zeer actief

idorh schreef:
Martin schreef:

Nee je bent echt niet te volgen, het raakt kant nog wal.

Gr Bertus,

PS. geintje.
We komen er wel uit Bertus.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

ervaringen in de inprentings fase hebben weldegelijk uitwerking op het later reageren op situaties van een hond en zal de hond de rest van zijn/haar leven beinvloeden in het gedrag ten opzichte van die situaties,dit wil niet zeggen dat een dominatie hond opeens een demoedige hond word.
een hond is een gewoonte dier alles wat hij/zij in de inpretings fae mee krijgt is van belang voor het gedrag van de rest van hun leven
dit is eng omdat .............................
hier reageer is zo op omdat ......................................
ik mag op de bank omdat......................................
enz enz

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mol schreef:ervaringen in de inprentings fase hebben weldegelijk uitwerking op het later reageren op situaties van een hond en zal de hond de rest van zijn/haar leven beinvloeden in het gedrag ten opzichte van die situaties,dit wil niet zeggen dat een dominatie hond opeens een demoedige hond word.
een hond is een gewoonte dier alles wat hij/zij in de inpretings fae mee krijgt is van belang voor het gedrag van de rest van hun leven
dit is eng omdat .............................
hier reageer is zo op omdat ......................................
ik mag op de bank omdat......................................
enz enz

Ja oké, het beïnvloedt het gedrag, maar toch niet het onderliggende karakter van de hond?

Als ik bv naar Moritz kijk: een vreselijke bange hond was hij en nu komt langzaam zijn ware karakter naar boven. Dat heeft een tijd geduurd vanwege alle akelige gebeurtenissen, maar toch krijg je volgens mij het oorspronkelijke karakter er niet uit van de hond. Als hij weer in een normale situatie komt, zal dat karakter toch weer boven komen.

Tenminste, lijkt mij zo....... :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Ik geloof dat ik Martin wel kan volgen.........

Je hebt enerzijds het karakter van de hond en anderzijds spelen de gebeurtenissen die de hond heeft meegemaakt mee.

Je kan een alfateef hebben, zit in het karakter, die toch voor bepaalde zaken bang is door de ervaringen die ze heeft meegemaakt.

Een heel simpel voorbeeld: Kaya is een pittige teef (of ze een echte alfa is, weet ik niet zeker, maar ze neigt sterkt in die richting). Als pup heeft ze met haar snoet vastgezeten in de stofzuigerslang en tot op de dag van vandaag is ze hartstikke bang van de stofzuiger.

Is ze dan ineens geen dominante hond meer? heeft er volgens mij niks mee te maken.
Wij kunnen in de mensen wereld ook niet echt praten over een alfa, wel bij de wolven, bij ons is het de mens die de alfa is, kom je niet goed over bij de hond, dan kan de hond een angstbijter enz worden of een hond die over je heen gaat, ik denk dat het heel moeilijk is om in de mensen wereld en dan nog al die verschillende rassen een hond in een vakje te plaatsen, ik weet niet of je nu de mens een beetje kan vergelijken met de honden wereld, maar we maken allemaal mannen en vrouwen mee, die zeer dominant over komen, grote monden afgetrainde tarzan lichamen vol met tato's krul snorren grote laarzen en grote stappen en groten schreeuwen op africht velden van honden, mensen die even de waarheid zullen zeggen en gaat zo maar door, kijk je door die lui heen dan zijn ze eigemlijk allemaal onzeker, en hebben absurde erkenning nodig, doods bang dat ze niet voor vol worden aan gezien bewijzingsdrang, wie is dan echt dominant ???

Zo iets kan je misschien bij honden ook hebben,uiterlijk lijkend dominant maar voorkomend uit evt nare ervaring dat het toch een vorm van onzekerheid is.

Gr Bertus
Martin
Zeer actief

Stang schreef:Ik geloof dat ik Martin wel kan volgen.........

Ook zo`n mooi voorbeeld, en is ook rede om er een trauma aan over te houden, en het zal nooit meer over gaan.
Jessy heeft een heel normaal gedrag nu , en is een schat van een hond geworden , en we hebben de laatste vier jaar veel moeite gedaan en ook ons gedrag naar haar toe aangepast zodat zij haar traumaatjes niet keer op keer beleefd, maar er hoeft maar iets te gebeuren, of als zij maar denkt dat het er op lijkt ,is het er gelijk weer, als ik met haar wandel en ik zou struikelen of zoiets, dan schrikt zij daar erg van , en is weg, het gaat haar om de onverwachte snelle beweging , dat was ook de stijl van de vorige eigenaar ............totaal onverwacht erop los rammen.
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Martin schreef:
Hoe zit dan dan precies?
Martin, ik snap niet zo goed waarom je nu zo reageert, als ik gewoon om uitleg vraag. Het is gewoon puur interesse en belangstelling. Ik trek je verhaal heus niet in twijfel, ik probeer alleen maar iets te begrijpen. Iemand anders kan toch iets niet begrijpen en daar uitleg over vragen? Door hoe er hier gereageerd wordt krijg je het gevoel dat je dom bent. Je doet net alsof ik het verhaal al honderd keer heb gehoord en het nog steeds niet begrijp, maar dat is helemaal niet zo.
Ik heb nooit geweten dat Jessy is mishandeld en ik zie dat ook nergens in dit topic staan. Er staat alleen dat er een conflict was met de eigenaar en dat die haar niet meer de baas kon.
Misschien heel stom van mij, maar ik wist dus niet dat dominatie zich laat gelden buiten de roedel en dat angst en onzekerheden zich daar buiten afspelen. Door het verhaal van Eline begrijp ik dat nu.
Daar is dit forum toch voor? Om dingen te leren? Niet iedereen kan van elk onderwerp evenveel weten en ik weet wel 1000 keer minder over honden, dan jullie. Daarom lees ik hier ook, om kennis op te doen.
Een "neuh" van Mol die op jouw vraag of dit nu zo moeilijk te begrijpen is vind ik ook helemaal niet leuk en gepast. Op deze manier gaat je de zin van vragen stellen wel over.
Misschien heb je het wel helemaal niet zo bedoeld hoor, maar zo komt het wel over. :wink:
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Ca Cajuina schreef:
Dat weet ik ook wel. Daarom gaf ik aan dat ik het in mijn verhaal over ongeduld had over een angstige hond en niet gewoon een deemoedige hond.
Groetjes Anique

Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Inge schreef: Maar ook in dit geval heeft het wel te maken met een stukje karakter van jezelf. Dit vergt een ontzettend geduldige leider voor de hond, als je van nature niet zo geduldig bent zal het niet echt werken volgens mij. Je kunt een hoop vaardigheden aanleren, maar de hond is niet gek. :wink:
Precies, dat bedoel ik dus. Je kunt inderdaad een heleboel aanleren, maar geduld is toch voorhet belangrijkste deel een karaktereigenschap.
Groetjes Anique

Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Martin schreef:
Fijn dat belangstelling en de wil om iets te leren worden afgedaan als mierenneukerij.
Groetjes Anique

Afbeelding
Martin
Zeer actief

Niekie schreef:
Martin schreef:
Hoe zit dan dan precies?
Martin, ik snap niet zo goed waarom je nu zo reageert, als ik gewoon om uitleg vraag. Het is gewoon puur interesse en belangstelling. Ik trek je verhaal heus niet in twijfel, ik probeer alleen maar iets te begrijpen. Iemand anders kan toch iets niet begrijpen en daar uitleg over vragen? Door hoe er hier gereageerd wordt krijg je het gevoel dat je dom bent. Je doet net alsof ik het verhaal al honderd keer heb gehoord en het nog steeds niet begrijp, maar dat is helemaal niet zo.
Ik heb nooit geweten dat Jessy is mishandeld en ik zie dat ook nergens in dit topic staan. Er staat alleen dat er een conflict was met de eigenaar en dat die haar niet meer de baas kon.
Misschien heel stom van mij, maar ik wist dus niet dat dominatie zich laat gelden buiten de roedel en dat angst en onzekerheden zich daar buiten afspelen. Door het verhaal van Eline begrijp ik dat nu.
Daar is dit forum toch voor? Om dingen te leren? Niet iedereen kan van elk onderwerp evenveel weten en ik weet wel 1000 keer minder over honden, dan jullie. Daarom lees ik hier ook, om kennis op te doen.
Een "neuh" van Mol die op jouw vraag of dit nu zo moeilijk te begrijpen is vind ik ook helemaal niet leuk en gepast. Op deze manier gaat je de zin van vragen stellen wel over.
Misschien heb je het wel helemaal niet zo bedoeld hoor, maar zo komt het wel over. :wink:
En dat het volledig uit de hand liep stond er ook nog bij, en dan neem ik toch aan , dat je begrijpt dat Jessy mishandeld werd, en dan had je mijn antwoord meteen begrepen en behoefde geen nadere uitleg meer, als er dan vervolgens andere mensen gaan roepen , dat ik mij zelf zo tegen schrijf , ga ik in de verdediging.
Je mag van mij best vragen stellen, maar dan moet je wel mijn antwoorden goed lezen.
Niekie
Zeer actief

Martin schreef:
Niekie schreef:
Martin schreef:
Hoe zit dan dan precies?
En dat het volledig uit de hand liep stond er ook nog bij, en dan neem ik toch aan , dat je begrijpt dat Jessy mishandeld werd, en dan had je mijn antwoord meteen begrepen en behoefde geen nadere uitleg meer, als er dan vervolgens andere mensen gaan roepen , dat ik mij zelf zo tegen schrijf , ga ik in de verdediging.
Je mag van mij best vragen stellen, maar dan moet je wel mijn antwoorden goed lezen.
Dat heb ik gedaan. Ik heb gelezen dat er conflicten waren met de vorige eigenaar, dat deze haar niet aankon en dat het volledig uit de hand liep. Daaruit maak ik niet op wat jij later vertelt, Martin. Het had ook een rangordeprobleem kunnen zijn, zonder dat er mishandeling bij kwam kijken.

Overigens wel een in en in triest-verhaal. Jeetje man, een pup die met mandje en al van de trap wordt gesmeten en geslagen wordt met allerlei voorwerpen. Bah zeg, ik word daar zo verdrietig van.
Petje af voor jullie, fijn dat Jessy nu zo'n heerlijk leven kan leiden.
Groetjes Anique

Afbeelding
Martin
Zeer actief

Niekie schreef:
Martin schreef:
Niekie schreef:
Martin schreef: Hier , heb je nog zoiets, wie heeft ooit gezegt dat jessy een bange hond is , dat zeg jij zelf ik niet , ik heb gezegt (en dat kun je terug lezen) , dat Jessy mishandeld is geweest, en daardoor dit gedrag had, en ook dat de eigenaar haar niet de baas kon, is dat nu zo moeilijk te begrijpen???
Dat heb ik gedaan. Ik heb gelezen dat er conflicten waren met de vorige eigenaar, dat deze haar niet aankon en dat het volledig uit de hand liep. Daaruit maak ik niet op wat jij later vertelt, Martin. Het had ook een rangordeprobleem kunnen zijn, zonder dat er mishandeling bij kwam kijken.

Overigens wel een in en in triest-verhaal. Jeetje man, een pup die met mandje en al van de trap wordt gesmeten en geslagen wordt met allerlei voorwerpen. Bah zeg, ik word daar zo verdrietig van.
Petje af voor jullie, fijn dat Jessy nu zo'n heerlijk leven kan leiden.
Dan zal ik voortaan voor jou mijn antwoorden extra toelichten :mrgreen:
Jessy is intussen een volwasen hond van bijna vijf jaar en een dijk van een hond voor ons, en van de onzekerheid,schrikachtigheid, en bijten , is niet veel meer van terug te vinden, afgezien van de traumaatjes is zij eigenlijk weer geworden zoals zij eigenlijk had moeten zijn , een zelfverzekerde, dominante teef , met gebruiksaanwijzing.
Niekie
Zeer actief

Martin schreef: Dan zal ik voortaan voor jou mijn antwoorden extra toelichten :mrgreen:
Jessy is intussen een volwasen hond van bijna vijf jaar en een dijk van een hond voor ons, en van de onzekerheid,schrikachtigheid, en bijten , is niet veel meer van terug te vinden, afgezien van de traumaatjes is zij eigenlijk weer geworden zoals zij eigenlijk had moeten zijn , een zelfverzekerde, dominante teef , met gebruiksaanwijzing.
:ok: :ok:
En je hoeft je antwoorden voor mij niet extra toe te lichten :neenee:
Groetjes Anique

Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Niekie schreef:
Martin schreef:
Niekie schreef:
Martin schreef: .

.
Kijk Martin nu zal ik het proberen uit te leggen waarom ik een stel topiscs achter Niekie stond, het ging niet om hoe jij de hond kreeg en in welke situatie, maar het gedrag van de hond kan zo geweest zijn dat de eigenaar buiten zinnen raakte en de afloop ken je, niemand kan nu echt vertellen hoe de hond was toen die bij de vorige eigenaar kwam, was het toen een deemoedige of een dominante, want met geweld kan je van een dominante een deemoedige maken.

Gr Bertus.
Martin
Zeer actief

idorh schreef:
Niekie schreef:
Martin schreef:
Niekie schreef: Dat heb ik gedaan. Ik heb gelezen dat er conflicten waren met de vorige eigenaar, dat deze haar niet aankon en dat het volledig uit de hand liep. Daaruit maak ik niet op wat jij later vertelt, Martin. Het had ook een rangordeprobleem kunnen zijn, zonder dat er mishandeling bij kwam kijken.

.
Kijk Martin nu zal ik het proberen uit te leggen waarom ik een stel topiscs achter Niekie stond, het ging niet om hoe jij de hond kreeg en in welke situatie, maar het gedrag van de hond kan zo geweest zijn dat de eigenaar buiten zinnen raakte en de afloop ken je, niemand kan nu echt vertellen hoe de hond was toen die bij de vorige eigenaar kwam, was het toen een deemoedige of een dominante, want met geweld kan je van een dominante een deemoedige maken.

Gr Bertus.
Ok Bertus ik zal het uitleggen, de vorige eigenaar is, zoals ik al eerder vermeld heb ook de fokker van Jessy ,dus zij is niet gekomen maar is daar geboren, zij was uitgeselecteerd om te blijven omdat zij de mooiste en de beste teef was die er bij zat, en samen met haar moeder zou gaan leven, maar Jessy bleek toch niet zo`n makkelijk hondje te zijn, en het liep al snel fout met de opvoeding , en wat je zegt over : met geweld kan je een van een dominante een deemoedige maken, ging voor Jessy blijkbaar niet op, want de eigenaar kon haar gewoon niet de baas, en zij begon ook terug te happen als er klappen uitgedeeld werden, en toen begon het pas echt fout te gaan, en toen is de Da er zich mee gaan bemoeien, het is hier een kleine gemeenschap en de DA staat hier dichter bij de mensen dan in een grote stad, en kent iedereen van haver tot gort, vandaar dat hij ook wist hoe het er aan toeging met Jessy, en hij heeft er dan ook voor gezorgt dat de eigenaar afstand deed van jessy, en dat ze bij ons kwam.
Volgens mij was Jessy bij geboorte een dominante teef , want als zij dit toen niet was geweest , was ze het nu ook niet geweest.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Martin schreef:
idorh schreef:
Niekie schreef:
Martin schreef: Kijk Martin nu zal ik het proberen uit te leggen waarom ik een stel topiscs achter Niekie stond, het ging niet om hoe jij de hond kreeg en in welke situatie, maar het gedrag van de hond kan zo geweest zijn dat de eigenaar buiten zinnen raakte en de afloop ken je, niemand kan nu echt vertellen hoe de hond was toen die bij de vorige eigenaar kwam, was het toen een deemoedige of een dominante, want met geweld kan je van een dominante een deemoedige maken.

Gr Bertus.
Ok Bertus ik zal het uitleggen, de vorige eigenaar is, zoals ik al eerder vermeld heb ook de fokker van Jessy ,dus zij is niet gekomen maar is daar geboren, zij was uitgeselecteerd om te blijven omdat zij de mooiste en de beste teef was die er bij zat, en samen met haar moeder zou gaan leven, maar Jessy bleek toch niet zo`n makkelijk hondje te zijn, en het liep al snel fout met de opvoeding , en wat je zegt over : met geweld kan je een van een dominante een deemoedige maken, ging voor Jessy blijkbaar niet op, want de eigenaar kon haar gewoon niet de baas, en zij begon ook terug te happen als er klappen uitgedeeld werden, en toen begon het pas echt fout te gaan, en toen is de Da er zich mee gaan bemoeien, het is hier een kleine gemeenschap en de DA staat hier dichter bij de mensen dan in een grote stad, en kent iedereen van haver tot gort, vandaar dat hij ook wist hoe het er aan toeging met Jessy, en hij heeft er dan ook voor gezorgt dat de eigenaar afstand deed van jessy, en dat ze bij ons kwam.
Volgens mij was Jessy bij geboorte een dominante teef , want als zij dit toen niet was geweest , was ze het nu ook niet geweest.
Ja we komen er wel uit, we kunnen elkander wel het vuur aan de schenen leggen maar dat moet een soort spel zijn, we moeten verder geen rancune naar elkaar hebben, want door al die oeverlose discussies, kan je toch weer wat op steken, verder weet ik zeker dat Jessy bij jullie zich kan ontplooien en een echte hond kan worden, zondermeer geweldig dat je het lot van deze fantatische hond heeft aan getrokken , veel succes met Jessy.
Gr Bertus.
Martin
Zeer actief

idorh schreef:
Martin schreef:
idorh schreef:
Niekie schreef: Ok Bertus ik zal het uitleggen, de vorige eigenaar is, zoals ik al eerder vermeld heb ook de fokker van Jessy ,dus zij is niet gekomen maar is daar geboren, zij was uitgeselecteerd om te blijven omdat zij de mooiste en de beste teef was die er bij zat, en samen met haar moeder zou gaan leven, maar Jessy bleek toch niet zo`n makkelijk hondje te zijn, en het liep al snel fout met de opvoeding , en wat je zegt over : met geweld kan je een van een dominante een deemoedige maken, ging voor Jessy blijkbaar niet op, want de eigenaar kon haar gewoon niet de baas, en zij begon ook terug te happen als er klappen uitgedeeld werden, en toen begon het pas echt fout te gaan, en toen is de Da er zich mee gaan bemoeien, het is hier een kleine gemeenschap en de DA staat hier dichter bij de mensen dan in een grote stad, en kent iedereen van haver tot gort, vandaar dat hij ook wist hoe het er aan toeging met Jessy, en hij heeft er dan ook voor gezorgt dat de eigenaar afstand deed van jessy, en dat ze bij ons kwam.
Ja we komen er wel uit, we kunnen elkander wel het vuur aan de schenen leggen maar dat moet een soort spel zijn, we moeten verder geen rancune naar elkaar hebben, want door al die oeverlose discussies, kan je toch weer wat op steken, verder weet ik zeker dat Jessy bij jullie zich kan ontplooien en een echte hond kan worden, zondermeer geweldig dat je het lot van deze fantatische hond heeft aan getrokken , veel succes met Jessy.
Gr Bertus.
Dank je Bertus :ok: ...........we zijn er uit.
Niekie
Zeer actief

Martin schreef:
Dank je Bertus :ok: ...........we zijn er uit.
:cheer: :cheer: :wink:
Groetjes Anique

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Inge schreef:
Ca Cajuina schreef:

Ja en nee.....ik ben het ermee eens dat omgaan met een angstige hond een heleboel kennis vergt, dat is gewoon ontzettend moeilijk omdat je continu moet nadenken of iets wel of niet werkt bij die hond, de kans om angst te versterken is continu aanwezig.
Maar ook in dit geval heeft het wel te maken met een stukje karakter van jezelf. Dit vergt een ontzettend geduldige leider voor de hond, als je van nature niet zo geduldig bent zal het niet echt werken volgens mij. Je kunt een hoop vaardigheden aanleren, maar de hond is niet gek. :wink:
Ik merk dat bv bij Marouck, met haar moet ik met name in de trainingen heel kalm en rustig omgaan, omdat ze anders gaat hyperen. Dat gaat prima, maar bij mensen die van nature die kalmte hebben en die dus ten alle tijden uitstralen reageert ze toch anders. Ik moet er veel meer moeite voor doen om haar rustig en gefocust te houden dan zij :wink:
Een echt angstige hond zou bij mij niet op zijn plek zijn, ik zou daar denk ik weinig mee kunnen, domweg omdat ik van nature al wat drukker ben.
Ben ik het mee eens hoor. ik bedoelde alleen uit te leggen dat je het opvoeden van een angstige hond lees angstbijter niet kan vergelijken met een dominante of onderdanige hond omdat je dit niet louer en alleen kan oplossen met je eigen karakter maar dat je ook vrij veel van hondengedrag moet afweten.
Als jij van nature consquent bent en niet snel in paniek raakt komt je met een "normale"hond al een heel eind. Een herplaatser echter die bang is weggegelegd vergt volgens mij wat meer expertise. tuurlijk speelt daat je karakter ook een rol in. Ik ben alleen van mening dat een kennis in dit geval een grotere rol speelt. Zoals ook bij zeer agressieve honden.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”