Ja dat doe ik inderdaad in hele sommige gevallen,mijn partner doet het weer niet en die loopt ook incidentenloos met onze honden hoor,ik doe het voornamelijk omdat het relateveringsvermogen van een hond er gewoon niet is.Mol schreef:nee maar jegeeft zelf al aan dat je je fila muilkorft als je er mee naar het park gaat of wat ook en hij loopt los omdat hij raar kan reageren,nou dat hoort niet klaar jij bent er bij en hij moet naar jou luisteren en als er geen drijging is heeft hij helemaal geen inesatief te nemen om te happen klaartineke schreef:Ja maar als jouw hersens worden ingeslagen als je staat te pinnen en jou honden reageren door je te beschermen, wat jij ook aangeeft dat ze dat ook zullen doen,is dat toch ook een zelfstandige actie.
Het gaat mij niet zozeer om een fila hoor want er zijn wel meer rassen die dit soort kenmerken hebben dus dat is het niet wat ik bedoel.
Enkele jaren geleden lag er een rad regeling klaar voor vier rassen jou ongetwijfeld wel bekend, maar als die er door zou zijn gekomen is het natuurlijk wachten op de volgende.
Minister brinkhorst had na deze vier rassen er nog een paar in gedachten waaronder oa de bordeauxdog dus het is niet ondenkelijk dat deze regeling voor meerdere rassen ooit er door gaat komen.
In duitsland zijn er al deelstaten waar je met een hond boven een bepaalde hoogte en gewicht hem aangelijnd moet houden.
In Italie zijn er plaatsen waar je enkel met een gemuilkorfde hond mag komen.
Zelf ben ik met mijn honden heel tevreden en hoop dat er nooit een regeling voor komt dat ze er niet meer zullen zijn,ik heb al 23 jaar mastinos(incidentenloos)en hoop daar nog eens zoveel jaren aan te plakken maar of dat gaat lukken is niet geheel waarschijnlijk.
Zelf ben ik voor een registratie en identificatieplicht voor het houden van welke willekeurige hond en bij incidenten het verbod op het houden van een hond zoals in Engeland mogelijk is.
Maar dat is waarschijnlijk een utopia vandaar mijn vraag of dat misschien met fokken veranderd zou kunnen worden omdat het anders voor een aantal rassen misschien in de toekomst ooit eens afgelopen is.
Let wel ik zou het liever niet zo zien ik opper het alleen als een optie,ik ben heel tevreden met de rassen die door sommige als bijtgevaarlijk worden gezien ik ben gewoon niet altijd even blij wie er mee loopt maar dat is dus wel de reden dat sommige rassen naar de kloten gaan.
mol
Wat hij als een dreiging ziet denk ik anders over iemand die mij van achter benaderd zou een dreiging kunnen zijn in zijn ogen en ik ben nu eenmaal heel voorzichtig van aard zeker gezien zijn ras want hij komt natuurlijk met veel minder dingen weg dan een bijv. een labrador dat snap je.
Tevens is het ook voor mensen een signaal om van hem af te blijven want hij heeft inderdaad een keer gehapt naar een vrouw die bij het weglopen mij van achter nog eens naderde en hem op zijn hoofd tikte.
Haar was overigens tweemaal verzocht hem niet te aaien en ze koos ook nogeens voor een vreemde en dominate benadering.
Maar het is niet zo dat hij hier standaard mee loopt hoor dat is echt incidenteel en doe ik gewoon voor mij zelf om alles uit te sluiten.
Want ook als hij bijt in een echt geval van dreiging komt hij er nog niet mee weg dus dat is mijn moverende redenen daarvoor.
Mijn partner kiest daar niet voor nooit die houd hem in sommige gevallen wel aangelijnd maar is daar gewoon veel relaxter onder dan ik ben.
Dat zegt niets over het feit dat hij hem beter onder controle houd dan mij(al denkt hij natuurlijk van wel ha ha)maar meer over het feit dat ik gewoon heeeel voorzichtig van aard ben.