Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angstproblemen wegfokken?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Mol schreef:
tineke schreef:Ja maar als jouw hersens worden ingeslagen als je staat te pinnen en jou honden reageren door je te beschermen, wat jij ook aangeeft dat ze dat ook zullen doen,is dat toch ook een zelfstandige actie.
Het gaat mij niet zozeer om een fila hoor want er zijn wel meer rassen die dit soort kenmerken hebben dus dat is het niet wat ik bedoel.

Enkele jaren geleden lag er een rad regeling klaar voor vier rassen jou ongetwijfeld wel bekend, maar als die er door zou zijn gekomen is het natuurlijk wachten op de volgende.
Minister brinkhorst had na deze vier rassen er nog een paar in gedachten waaronder oa de bordeauxdog dus het is niet ondenkelijk dat deze regeling voor meerdere rassen ooit er door gaat komen.
In duitsland zijn er al deelstaten waar je met een hond boven een bepaalde hoogte en gewicht hem aangelijnd moet houden.
In Italie zijn er plaatsen waar je enkel met een gemuilkorfde hond mag komen.

Zelf ben ik met mijn honden heel tevreden en hoop dat er nooit een regeling voor komt dat ze er niet meer zullen zijn,ik heb al 23 jaar mastinos(incidentenloos)en hoop daar nog eens zoveel jaren aan te plakken maar of dat gaat lukken is niet geheel waarschijnlijk.
Zelf ben ik voor een registratie en identificatieplicht voor het houden van welke willekeurige hond en bij incidenten het verbod op het houden van een hond zoals in Engeland mogelijk is.
Maar dat is waarschijnlijk een utopia vandaar mijn vraag of dat misschien met fokken veranderd zou kunnen worden omdat het anders voor een aantal rassen misschien in de toekomst ooit eens afgelopen is.

Let wel ik zou het liever niet zo zien ik opper het alleen als een optie,ik ben heel tevreden met de rassen die door sommige als bijtgevaarlijk worden gezien ik ben gewoon niet altijd even blij wie er mee loopt maar dat is dus wel de reden dat sommige rassen naar de kloten gaan.
nee maar jegeeft zelf al aan dat je je fila muilkorft als je er mee naar het park gaat of wat ook en hij loopt los omdat hij raar kan reageren,nou dat hoort niet klaar jij bent er bij en hij moet naar jou luisteren en als er geen drijging is heeft hij helemaal geen inesatief te nemen om te happen klaar

mol :8):
Ja dat doe ik inderdaad in hele sommige gevallen,mijn partner doet het weer niet en die loopt ook incidentenloos met onze honden hoor,ik doe het voornamelijk omdat het relateveringsvermogen van een hond er gewoon niet is.
Wat hij als een dreiging ziet denk ik anders over iemand die mij van achter benaderd zou een dreiging kunnen zijn in zijn ogen en ik ben nu eenmaal heel voorzichtig van aard zeker gezien zijn ras want hij komt natuurlijk met veel minder dingen weg dan een bijv. een labrador dat snap je.
Tevens is het ook voor mensen een signaal om van hem af te blijven want hij heeft inderdaad een keer gehapt naar een vrouw die bij het weglopen mij van achter nog eens naderde en hem op zijn hoofd tikte.
Haar was overigens tweemaal verzocht hem niet te aaien en ze koos ook nogeens voor een vreemde en dominate benadering.
Maar het is niet zo dat hij hier standaard mee loopt hoor dat is echt incidenteel en doe ik gewoon voor mij zelf om alles uit te sluiten.
Want ook als hij bijt in een echt geval van dreiging komt hij er nog niet mee weg dus dat is mijn moverende redenen daarvoor.

Mijn partner kiest daar niet voor nooit die houd hem in sommige gevallen wel aangelijnd maar is daar gewoon veel relaxter onder dan ik ben.
Dat zegt niets over het feit dat hij hem beter onder controle houd dan mij(al denkt hij natuurlijk van wel ha ha)maar meer over het feit dat ik gewoon heeeel voorzichtig van aard ben.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

tineke schreef:
Mol schreef:
tineke schreef:Ja maar als jouw hersens worden ingeslagen als je staat te pinnen en jou honden reageren door je te beschermen, wat jij ook aangeeft dat ze dat ook zullen doen,is dat toch ook een zelfstandige actie.
Het gaat mij niet zozeer om een fila hoor want er zijn wel meer rassen die dit soort kenmerken hebben dus dat is het niet wat ik bedoel.

Enkele jaren geleden lag er een rad regeling klaar voor vier rassen jou ongetwijfeld wel bekend, maar als die er door zou zijn gekomen is het natuurlijk wachten op de volgende.
Minister brinkhorst had na deze vier rassen er nog een paar in gedachten waaronder oa de bordeauxdog dus het is niet ondenkelijk dat deze regeling voor meerdere rassen ooit er door gaat komen.
In duitsland zijn er al deelstaten waar je met een hond boven een bepaalde hoogte en gewicht hem aangelijnd moet houden.

Zelf ben ik met mijn honden heel tevreden en hoop dat er nooit een regeling voor komt dat ze er niet meer zullen zijn,ik heb al 23 jaar mastinos(incidentenloos)en hoop daar nog eens zoveel jaren aan te plakken maar of dat gaat lukken is niet geheel waarschijnlijk.
Zelf ben ik voor een registratie en identificatieplicht voor het houden van welke willekeurige hond en bij incidenten het verbod op het houden van een hond zoals in Engeland mogelijk is.
Maar dat is waarschijnlijk een utopia vandaar mijn vraag of dat misschien met fokken veranderd zou kunnen worden omdat het anders voor een aantal rassen misschien in de toekomst ooit eens afgelopen is.

Let wel ik zou het liever niet zo zien ik opper het alleen als een optie,ik ben heel tevreden met de rassen die door sommige als bijtgevaarlijk worden gezien ik ben gewoon niet altijd even blij wie er mee loopt maar dat is dus wel de reden dat sommige rassen naar de kloten gaan.
nee maar jegeeft zelf al aan dat je je fila muilkorft als je er mee naar het park gaat of wat ook en hij loopt los omdat hij raar kan reageren,nou dat hoort niet klaar jij bent er bij en hij moet naar jou luisteren en als er geen drijging is heeft hij helemaal geen inesatief te nemen om te happen klaar

Ja dat doe ik inderdaad in hele sommige gevallen,mijn partner doet het weer niet en die loopt ook incidentenloos met onze honden hoor,ik doe het voornamelijk omdat het relateveringsvermogen van een hond er gewoon niet is.
Wat hij als een dreiging ziet denk ik anders over iemand die mij van achter benaderd zou een dreiging kunnen zijn in zijn ogen en ik ben nu eenmaal heel voorzichtig van aard zeker gezien zijn ras want hij komt natuurlijk met veel minder dingen weg dan een bijv. een labrador dat snap je.
Tevens is het ook voor mensen een signaal om van hem af te blijven want hij heeft inderdaad een keer gehapt naar een vrouw die bij het weglopen mij van achter nog eens naderde en hem op zijn hoofd tikte.
Haar was overigens tweemaal verzocht hem niet te aaien en ze koos ook nogeens voor een vreemde en dominate benadering.
Maar het is niet zo dat hij hier standaard mee loopt hoor dat is echt incidenteel en doe ik gewoon voor mij zelf om alles uit te sluiten.
Want ook als hij bijt in een echt geval van dreiging komt hij er nog niet mee weg dus dat is mijn moverende redenen daarvoor.

Mijn partner kiest daar niet voor nooit die houd hem in sommige gevallen wel aangelijnd maar is daar gewoon veel relaxter onder dan ik ben.
Dat zegt niets over het feit dat hij hem beter onder controle houd dan mij(al denkt hij natuurlijk van wel ha ha)maar meer over het feit dat ik gewoon heeeel voorzichtig van aard ben.
en hond die neiging heeft tot bijten moet je zo i zo nooit los laten klaar.
en nogmaals je kan alle mogelijke senarioos verzinnen waarom hij zo zou kunnen reageren het mag niet klaar,jij bent de baas jij bepaalt waneer hij iets doet,zo niet houd dat in dat hij gewoon weg je gezag ondermeint en schijt aan je heeft.

tineke

Martin schreef:
tineke schreef:
Martin schreef:Ik vindt dat deze honden gewoon zo moeten blijven zoals ze zijn.
Waarom zou je een Fila nemen of een boerboel nemen, die zijn karaktereigenschappen helemaal kwijt is,en alleen nog maar op een Fila of boerboel lijkt. Als je een sociale hond wilt , neem dan een hond die dit van nature heeft, en haal een goede waak/verdedigings hond niet leeg, om hem als een lammetje door het leven te laten gaan.
Als dit soort honden voor mensen een beetje te veel van het goede is , waarom laten ze dit soort honden dan niet gewoon liggen en schaffen zich een hond aan die deze eigenschappen helemaal niet bezit.

Ik heb Buck goed onder controle en joggers mogen wat hem betreft zo hard als zij willen langs mij rennen , maakt helemaal niet uit , mijn hond kent heel goed het verschil tussen een voorbijganger of een overvaller, bovendien staat mijn hond op zo`n moment altijd onder appel , en mag helemaal niets op eigen houtje ondernemen, pas als ik echt aangevallen wordt zal hij mij op eigen initiatief verdedigen.
Hier komen ook een paar mensen die echt doodsbang van Buck zijn , maar zij vertrouwen mij wel en komen bij mij gewoon binnen , ik ben de aangewezen persoon met de verantwoordelijkheid dat er niets gebeurd met die mensen in mijn huis, en wat ik nooit zal doen met mijn boerboel is, als er mensen in mijn huis zijn om hem uit de kamer te verwijderen en in een andere kamer op te sluiten, daar maak je in mijn ogen bij een goede verdediger veel roeiboten mee los, en is het veel beter om de hond onder appel te houden tijdens het bezoek ,hij blijft gewoon in de kameren en bemoeit zich nergens mee.
Ja dat ben ik helemaal met je eens maar mijn zus is zo panisch voor honden dat zij dus niet binnen komt met de honden in de kamer dus dan kies ik voor deze optie.
Bij andere visite blijft hij er wel bij en is dat ook geen probleem alleen bij echte angsthazen heb ik er geen moeite mee om hem even te verwijderen.

Ik wil ook dat de honden zo blijven als ze zijn en mijn honden staan ook goed onder appel dat is het probleem ook niet maar je moet natuurlijk wel je verantwoording erover dragen.
Ik las dat jij Buck ook een muilkorf om doet bij een dierenarts bezoek en dat vind ik ook logisch hoor maar dat is ook geen overvaller natuurlijk.

Nee waar ik bang voor ben ,en ik hoop niet dat het ooit zover komt,is dat er voor dit soort honden ooit overheidsregels gaan komen want je weet net als ik dat sommige van deze rassen op bepaalde mensen een aantrellingskracht hebben en dat zijn dus ook degene die het verpesten voor die mensen die wel netjes hun hond onder appel kunnen houden en voor wie het geen egoverlenger is.
Jij gaat zo te lezen prima met je hond om maar hier werd er laatst in de buurt een te koop geboden om dat de hond te lief zou zijn meneer wou namelijk een killer.
En dat zijn de mensen die het verpesten natuurlijk maar waar andere mensen in meegesleurd worden.

Mijn vriendin had een schat van een pitbull echt een geweldig beest maar ze moest hem op zijn oude dag wel castreren en muilkorfen en dat terwijl hij nog nooit een vlieg had kwaad gedaan.
Nu met de discussie weer oplaaiend over bepaalde rassen heb ik niet de zekerheid dat deze regeling er niet oit gaat komen en dan voor meerdere honden en niet alleen mijn rassen hoor want ik baalde ook van de rad regeling voor de pitbulls vooral omdat je nu kunt zien dat het niks geholpen heeft we hebben niet minder bijtincidenten en de pitbull is populairder dan ooit.
Daarop was mijn vraag gebaseerd van mij persoonlijk hoeft het niet ik ben zeer tevreden met mijn honden zoals ze zijn.
Ja ik kan het van je zus wel voorstellen , maar ik zou het dan nog niet doen , ik heb hier wel eens een mevrouw op visite die in haar jeugd is aangevallen door twee rottweilers , en haar vreselijk hebben toegetakeld , met bijtwonden in haar gezicht e.d , deze mevrouw is panish voor grote honden , en je kunt je voorstellen hoe ze reageerde op Buck toen ze hem voor het eerst zag, maar ondanks dit heb ik toch geweigerd om de hond uit de kamer te verwijderen, en ze is na veel vijven en zessen uiteindelijk toch binnen gekomen, en het viel haar achteraf nog heel erg mee ook , omdat de hond gewoon relaxed aan de andere kant van de kamer bleef liggen en zich helemaal niet met har bemoeide, nu intussen een goed half jaar later , is haar angst voor buck een eind minder geworden omdat Buck haar nu kent en haar vriendelijk begroet als zij hier komt, ze heeft hem zelfs al heel voorzichtig geaait.
Mijn mening is , als je de hond uit zijn vertrouwde omgeving verwijderd om plaats te maken voor een vreemde, dat je hem scherper aan het maken bent.

Buck moet verplicht een muilkorf om bij de DA, dat is afgesproken , hij is dan wel geen overvaller , maar hij doet hem altijd pijn :mrgreen:
Mijn DA weet hoe ik met Buck omga en dat ik hem een echte Boerboel laat zijn, en dat respecteerd hij ook , maar dan eist hij wel dat hij gemuilkorft wordt tijdens de behandeling.

Over het uitsterfbeleid heb ik geen goed woord over, en is zoals je zegt totaal nutteloos geweest, kijk maar naar de stand van zaken hoe het er nu uitziet ondanks het beleid , het is nog nooit zo erg geweest.
Ja Martin maar dan ken jij mijn zus niet die is niet gewoon bang die is panisch waardoor zij zelf natuurlijk niet lekker zit bij ons.
De honden krijgen dan wat lekkers mee of de kong met iets en dat werkt prima en anders zou mijn zus niet meer komen denk ik.
Maar eerder deze week was mijn broer nog hier en die zit heerlijk tussen Rio en Tash in te knuffelen met ze.
Orson is er dan wel bij maar zoekt gewoon nooit contact met andere dus dat dwingen wij ook niet af maar er mag niet gegromd worden en dat doet hij dan ook niet.

Als Orson naar de dierenarts gaat hoeft hij geen muilkorf om de de dierenarts verwacht dat ik hem dan onder controle kan houden of als dat niet zou lukken wel een muilkorf om doe.
Orson heeft nog nooit hele echte schokkende dingen bij hun meegemaakt dus asocieert hem nooit met iets negatiefs en mag dus zonder muilkorf naar binnen en krijgt da zelfs een kennelhoestenting en die gaat als een snuifje in zijn neus dus hij zit dan aan zijn gezicht en dat gaat prima.

Aangezien de hele discussie over bepaalde honden weer oplaaid vroeg ik mijzelf dit gewoon af,daar was mijn vraag over het fokken voor bedoeld.
Ik weet niet hoe jullie daar over denken maar ik heb in dat opzicht geen enkel vertrouwen in de overheid,er kan zo eenrad regeling worden vervaardigd en als het tegenzit worden daar ad hoc nog een paar rassen aan toegevoegd.
tineke

Nou mol dat hebben onze honden dan gemeen met elkaar want je zegt zelf dat de jouwe het ook zouden doen als jou hersens worden ingeslagen.
Als jij dan geen commando geeft en ze zouden toch aanvallen hebben ze dus ook schijt aan jou en dat is ook wat ik bedoel.
Sommige rassen kiezen in bepaalde gevallen voor het verdedigen van de baas dat is gewoon instinctief iets in hun karakter.
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

tineke schreef:
Mol schreef:

Mijn vrouw (Gerrie) loopt nooit alleen met Buck en dat vindt ik ook niet goed, het gaat er niet om dat hij niet gehoorzaam is voor haar , maar haar overwicht en haar zekerheid in niet zo sterk als het mijne en dat vindt ik met een hond zoals Buck ronduit gevaarlijk, door jou voorzichtige aard kan het wel eens zo zijn , dat de hond jou overdreven voorzichtigheid wel eens verkeerd kan opvatten als zijnde angst , en zijn (enorme)beschermingsdrift kan aanwakkeren, en ieder tegemoet komend persoon al als een potentieel gevaar gaat zien.
tineke

Martin schreef:
tineke schreef:
Mol schreef:

Mijn vrouw (Gerrie) loopt nooit alleen met Buck en dat vindt ik ook niet goed, het gaat er niet om dat hij niet gehoorzaam is voor haar , maar haar overwicht en haar zekerheid in niet zo sterk als het mijne en dat vindt ik met een hond zoals Buck ronduit gevaarlijk, door jou voorzichtige aard kan het wel eens zo zijn , dat de hond jou overdreven voorzichtigheid wel eens verkeerd kan opvatten als zijnde angst , en zijn (enorme)beschermingsdrift kan aanwakkeren, en ieder tegemoet komend persoon al als een potentieel gevaar gaat zien.
Daar heb jij zeker gelijk in want Orson is als ik met hem loop veel beschermender dan bij Jan en dat zal zeker door mijn aard komen.
Overigens heb ik dat niet met onze andere honden maar die zijn ook heel anders dan Orson en door het feit met die vrouw toen want ik vond het ongelooflijk stom wat ze deed maar vond het wel heel vervelend dat het gebeurde.
Maar helaas is het bij ons zo dat Jan niet iets wel of niet goed kan vinden maar in overleg kunnen wij afspraken maken.
Zou hij zeggen ik vind het niet goed dat jij de hond uitlaat hebben wij denk ik wel een probleem.
Alhoewel als hij het iedere dag moet doen heb ik wel meer vrije tijd over.(haha)
Mol
Zeer actief

tineke schreef:Nou mol dat hebben onze honden dan gemeen met elkaar want je zegt zelf dat de jouwe het ook zouden doen als jou hersens worden ingeslagen.
Als jij dan geen commando geeft en ze zouden toch aanvallen hebben ze dus ook schijt aan jou en dat is ook wat ik bedoel.
Sommige rassen kiezen in bepaalde gevallen voor het verdedigen van de baas dat is gewoon instinctief iets in hun karakter.
dat is toch een heel ander situatie kom op zeg,heb ook KNPV gedaan en die hond reageerde in zo'n situatie ook maar verders kon iedereen hem aan halen nog van achter benaderen,en dat is bij me bullen ook zo
en bij de kruising die ik heb ook zo,er word niet zomaar gegromt gehap gedaan ook net als iemand perongelijk nog expres de hond zou aan raken stel je voor zeg dan heb je lijden en last ,sorry maar ik vind dat geen excuus.

Mol
Zeer actief

tineke schreef:
Martin schreef:
tineke schreef:
Mol schreef: nee maar jegeeft zelf al aan dat je je fila muilkorft als je er mee naar het park gaat of wat ook en hij loopt los omdat hij raar kan reageren,nou dat hoort niet klaar jij bent er bij en hij moet naar jou luisteren en als er geen drijging is heeft hij helemaal geen inesatief te nemen om te happen klaar

Daar heb jij zeker gelijk in want Orson is als ik met hem loop veel beschermender dan bij Jan en dat zal zeker door mijn aard komen.
Overigens heb ik dat niet met onze andere honden maar die zijn ook heel anders dan Orson en door het feit met die vrouw toen want ik vond het ongelooflijk stom wat ze deed maar vond het wel heel vervelend dat het gebeurde.
Maar helaas is het bij ons zo dat Jan niet iets wel of niet goed kan vinden maar in overleg kunnen wij afspraken maken.
Zou hij zeggen ik vind het niet goed dat jij de hond uitlaat hebben wij denk ik wel een probleem.
Alhoewel als hij het iedere dag moet doen heb ik wel meer vrije tijd over.(haha)
nou dat was hier ook het geval hoor Gomez ging nooit naar buiten zonder toezigt van mijn zelf klaar gewoon domweg omdat hij daar ook te sterk voor is.

tineke

Nee ik vond het dus ook geen excuus vandaar dat ik dus in sommige gevallen voor de muilkorf kies.
Wij gaan echt niet onverantwoordelijk om met onze honden en proberen ze een heel goed leven te bieden en willen ze dus ook graag lekker laten loslopen en hollen.
Ik ga altijd heel vroeg met de honden wandelen en de reden dat ik Orson dan durf los te laten is simpelweg dat hij als er iemand is altijd naar me toekomt ook als ik nog niet weet dat er iemand in de buurt is merk ik dat aan zijn gedrag.
Ik loop vaak in de duinen en dan komt hij naast me lopen en dan weet ik dat er een fietser gaat aankomen of een wandelaar en lijn hem dan vast aan.
Als we los mensen passeren gaat dat ook goed want hij kan keurig netjes naast lopen en kijkt niet op of om.
Hij is zoiezo geen ongeleid projectiel die zomaar mensen aanvalt die indruk moet je niet van hem hebben hoor,ik denk alleen dat hij onder bepaalde omstandigheden kiest voor het verdedigen van zijn roedeltje.
Kijk als hij bij mijn dochter was geweest op het moment dat zij van haar walkman beroofd werd en hij had gebeten krijgt hij net zo goed de doodstraf hoor simpelweg gezien het ras wat hij is.
Mijn kinderen mogen nooit met hem lopen (ze zijn 20 en 23) maar wel met Tash en Rio en Beau.
Mol
Zeer actief

tineke schreef:Nee ik vond het dus ook geen excuus vandaar dat ik dus in sommige gevallen voor de muilkorf kies.
Wij gaan echt niet onverantwoordelijk om met onze honden en proberen ze een heel goed leven te bieden en willen ze dus ook graag lekker laten loslopen en hollen.
Ik ga altijd heel vroeg met de honden wandelen en de reden dat ik Orson dan durf los te laten is simpelweg dat hij als er iemand is altijd naar me toekomt ook als ik nog niet weet dat er iemand in de buurt is merk ik dat aan zijn gedrag.
Ik loop vaak in de duinen en dan komt hij naast me lopen en dan weet ik dat er een fietser gaat aankomen of een wandelaar en lijn hem dan vast aan.
Als we los mensen passeren gaat dat ook goed want hij kan keurig netjes naast lopen en kijkt niet op of om.
Hij is zoiezo geen ongeleid projectiel die zomaar mensen aanvalt die indruk moet je niet van hem hebben hoor,ik denk alleen dat hij onder bepaalde omstandigheden kiest voor het verdedigen van zijn roedeltje.
Kijk als hij bij mijn dochter was geweest op het moment dat zij van haar walkman beroofd werd en hij had gebeten krijgt hij net zo goed de doodstraf hoor simpelweg gezien het ras wat hij is.
Mijn kinderen mogen nooit met hem lopen (ze zijn 20 en 23) maar wel met Tash en Rio en Beau.
ohhw maar ik wil ook niet beweren dat je niet verandwoordelijk ben zeker niet, maar ik ben gewoon van mening dat dit soort caliber hondn strak onder apel hoort te staan en gewoon blind hoort te doen wat de baas zegt klaar.

tineke

Nou dat ben ik zeker met je eens want incidenten met dit soort honden kun je jezelf helemaal niet permiteren want je kunt een heel ras in je ellende meeslepen.

Ik hoop ook echt dat de discussie over de rad regeling overgaat in een constructieve manier naar het zoeken van echte oplossingen en niet het willekeurig aanwijzen van een paar rassen.

Nee ik denk dat de oplossing zit in een heel streng fokbeleid, harde aanpak van de broodfok,een algehele registratie en identificatieplicht en het straffen van mensen die regelmatig de fout in gaan of het simpelweg verdommen om hun hond op te voeden
Martin
Zeer actief

tineke schreef:
Martin schreef:
tineke schreef:
Mol schreef: nee maar jegeeft zelf al aan dat je je fila muilkorft als je er mee naar het park gaat of wat ook en hij loopt los omdat hij raar kan reageren,nou dat hoort niet klaar jij bent er bij en hij moet naar jou luisteren en als er geen drijging is heeft hij helemaal geen inesatief te nemen om te happen klaar

Ja , er gebeuren wel eens ongelukjes door onvoorziene omstandigheden dat is niet altijd helemaal te voorkomen, maar daar leer je weer veel van zullen we maar zeggen.
Wij wonen aan de rand van het bos en onze honden worden daar elke ochtend uitgelaten, op een keer liepen wij op het lange pad, en achter ons huis versmalt het pad nogal,dus passeren wordt daar nogal een beetje krap, Buck keek wel een paar keer achterom ,maar ik had niet gezien ,dat er al een tijdje een (Belgische)wielrenner achter mij stuntelig aan het doen was en terwijl hij toch makkelijk kon passeren , toen ik achter mij keek riep hij : meneer ik durf er eigenlijk niet langs , maar wat een prachtige hond heeft u!!!!, ik schoot in de lach en zei dat hij niet bang hoefde te zijn en dat buck geen wielrenners lust :mrgreen: , hij kwam dichterbij en dichterbij , tot dat hij naast Buck was, Buck keek hem eens aan en ging weer verder met snuffelen, nog een km lang heeft hij naast mij gestept en aan complimenten geen gebrek, en voordat hij het wist was hij buck over zijn rug aan het aaien, en schouderklopjes aan het geven , hij werd steeds moediger, en zijn angst voor buck was totaal verdwenen , aan het eind van het pad moesten wij elk een kant op en groeten elkaar , en toen hij wegreed zij hij nog : sorry dat ik zo bang was hoor meneer!!
tineke

Ja leuk zijn dat soort incidenten he.
Mij vroeg eens een klein jongetje of hij mijn honden mocht aaien in het hondenbos op weg naar de auto.
Tash was erbij en Orson en rio en beau had ik toen nog niet maar wel een kleintje Benji.
Ik zette Orson in de auto en zij deze twee mag je wel aaien hoor en wat denk je hij kiest Tash slaat zijn armen om haar heen en kust haar en roept naar zijn moeder;ze is mega mams.
De moeder vroeg wat voor hond het was en ik zei een mastino en ze was een beetje verbaasd en zei nou je moet niet alles geloven wat je hoort of leest.
Vond ik zo leuk dat zo een kind zo onbevangen zo"n grote hond zoent en helemaal dus niet denkt dat ie gevaarlijk zou kunnen zijn .
Tash is gek op kinderen dus die vond het heerlijk. :ok:
Martin
Zeer actief

tineke schreef:Ja leuk zijn dat soort incidenten he.
Mij vroeg eens een klein jongetje of hij mijn honden mocht aaien in het hondenbos op weg naar de auto.
Tash was erbij en Orson en rio en beau had ik toen nog niet maar wel een kleintje Benji.
Ik zette Orson in de auto en zij deze twee mag je wel aaien hoor en wat denk je hij kiest Tash slaat zijn armen om haar heen en kust haar en roept naar zijn moeder;ze is mega mams.
De moeder vroeg wat voor hond het was en ik zei een mastino en ze was een beetje verbaasd en zei nou je moet niet alles geloven wat je hoort of leest.
Vond ik zo leuk dat zo een kind zo onbevangen zo"n grote hond zoent en helemaal dus niet denkt dat ie gevaarlijk zou kunnen zijn .
Tash is gek op kinderen dus die vond het heerlijk. :ok:
Leuk verhaal :ok: en ja , grote molossers zijn uitzonderlijke kindervrienden, met onze kanjers dito ..............kinderen zijn heilig!!!, Buck is geboren in een gezin met (leuke) kinderen , dus daar heeft hij totaal geen moeite mee.
tineke

Nou zeker Tash is prima met alle kinderen,is er ook mee opgegroeid,niet de mijne maar kleine kinderen.Mijn kinderen gaan ook prima samen met onze honden ,Rio is ook dol erop en onze boxer vind ze ook heel leuk.
Zelf heb ik geen kleintjes meer maar wel een nichtje en een dochter van mijn exman die hier veel komen logeren.Daar is Orson trouwens ook gek op.

ik las bij de rasbeschrijving van de boerboel dat het trouwens een raseigenschap van hun is lief tegen kinderen.Leuk :ok:
Martin
Zeer actief

tineke schreef:Nou zeker Tash is prima met alle kinderen,is er ook mee opgegroeid,niet de mijne maar kleine kinderen.Mijn kinderen gaan ook prima samen met onze honden ,Rio is ook dol erop en onze boxer vind ze ook heel leuk.
Zelf heb ik geen kleintjes meer maar wel een nichtje en een dochter van mijn exman die hier veel komen logeren.Daar is Orson trouwens ook gek op.

ik las bij de rasbeschrijving van de boerboel dat het trouwens een raseigenschap van hun is lief tegen kinderen.Leuk :ok:
Ja klopt, hij had ook de taak de kinderen te beschermen tegen alles wat hen in gevaar bracht , in een land als Z-Afrika waren er vele gevaren , zoals slangen roofdieren ed, er waren dan ook altijd boerboels in de buurt van de kinderen, dus dat zit er bij de boerboel ingebakken, en dat kun je ook goed merken als hier een kind is , dan is buck ineens een stuk minder gecompliceert, en je ziet echt dat hij het kind hoedt, en hij zal het (ondanks dat het vreemd is) beschermen, zeker weten!!!
Maar de Fila heeft dit ook hoor met kinderen, die leefden ook op boerderijen en hadden ook de taak kinderen te beschermen.
tineke

Ja dat denk ik ook wel mijn honden zijn niet groot gebracht met kleine kinderen dus van eigen weet ik het niet zo maar de logeerkinderen hier worden altijd goed ontvangen.
Martin
Zeer actief

tineke schreef:Ja dat denk ik ook wel mijn honden zijn niet groot gebracht met kleine kinderen dus van eigen weet ik het niet zo maar de logeerkinderen hier worden altijd goed ontvangen.
Hele goede eigenschap :ok:
Als je Jessy ziet met kinderen , dat is niet normaal meer zo lief, zo zacht als een watje en er niet bij weg te slaan, en dat na een hele slechte start , de eerste vier maanden van haar leven, en nooit contact met kinderen gehad??????????????? :denken:
tineke

Ja leuk is dat he ik vind dat ook altijd een goede karaktereigenschap van honden.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Tineke schreef:Maar vind je niet dat bepaalde rassen wel wat aanpassing nodig hebben aan onze maatschappij mol of vind je dat ze hier eigenlijk niet thuishoren oa de fila?
Dit is een punt waar ik ook vaak over nadenk, en ik kom er niet uit.

Aan de ene kant ben ik sterk voor het behouden van de oorspronkelijke eigenschappen van een ras. Het komt me onwerkelijk voor honden van allerlei afstamming te zien die feitelijk nog slechts in uiterlijk van elkaar verschillen. :roll:

Aan de andere kant vraag ik me waar het in vredesnaam voor nodig is om in een dichtbevolkt landje als Nederland met van over de hele werld gehaalde honden samen te leven, als deze honden eigenlijk voor funkties gefokt zijn die zij in een rijtjeshuis in een buitenwijk, of op een flatje drie-hoog helemaal niet meer kunnen en/of hoeven te vervullen. Ik denk dan aan allerlei soorten honden, jacht-, herders- vecht-, slede-, waak- en verdedigingshonden etc. Oké, er zijn mensen die wel degelijk iets nuttigs doen met de eigenschappen van hun hond, maar het merendeel van de mensen kiest hun hond niet zozeer omdat hij onmisbaar is voor een bepaalde taak.

In de meeste gevallen is de belangrijkste taak toch vooral en in de eerste plaats die van gezelschapshond.

Het lijkt mij onvermijdelijk dat er vroeg of laat van overheidswege eisen en grenzen aan de karakters van honden gesteld gaan worden. Als deze maatregelen echt van de overheid af moeten komen doordat de hondenfokkers en -bezitters hun verantwoordelijkheid in deze niet voldoende nemen zal het waarschijnlijk allemaal erg kort door de bocht gaan. Veel meer als een uitbreiding van het uitsterfbeleid wat ontworpen werd voor de Pit Bull verwacht ik niet.

Ik weet echt niet wat beter is voor een ras: Uitsterven in Nederland, of voortbestaan als een feestverpakking zonder inhoud? :denken:

Wel denk ik dat het zonder meer zo is dat een ras een maximale kans op voortbestaan wordt geboden als het een zo sociaal mogelijk karakter heeft.

Dit even afgezien van het feit dat verantwoordelijke eigenaars en fokkers ook een heel stuk bijdragen.
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Wil de hond schreef:
Tineke schreef:Maar vind je niet dat bepaalde rassen wel wat aanpassing nodig hebben aan onze maatschappij mol of vind je dat ze hier eigenlijk niet thuishoren oa de fila?

Aan de ene kant ben ik sterk voor het behouden van de oorspronkelijke eigenschappen van een ras. Het komt me onwerkelijk voor honden van allerlei afstamming te zien die feitelijk nog slechts in uiterlijk van elkaar verschillen. :roll:

Aan de andere kant vraag ik me waar het in vredesnaam voor nodig is om in een dichtbevolkt landje als Nederland met van over de hele werld gehaalde honden samen te leven, als deze honden eigenlijk voor funkties gefokt zijn die zij in een rijtjeshuis in een buitenwijk, of op een flatje drie-hoog helemaal niet meer kunnen en/of hoeven te vervullen. Ik denk dan aan allerlei soorten honden, jacht-, herders- vecht-, slede-, waak- en verdedigingshonden etc. Oké, er zijn mensen die wel degelijk iets nuttigs doen met de eigenschappen van hun hond, maar het merendeel van de mensen kiest hun hond niet zozeer omdat hij onmisbaar is voor een bepaalde taak.

In de meeste gevallen is de belangrijkste taak toch vooral en in de eerste plaats die van gezelschapshond.

Het lijkt mij onvermijdelijk dat er vroeg of laat van overheidswege eisen en grenzen aan de karakters van honden gesteld gaan worden. Als deze maatregelen echt van de overheid af moeten komen doordat de hondenfokkers en -bezitters hun verantwoordelijkheid in deze niet voldoende nemen zal het waarschijnlijk allemaal erg kort door de bocht gaan. Veel meer als een uitbreiding van het uitsterfbeleid wat ontworpen werd voor de Pit Bull verwacht ik niet.

Ik weet echt niet wat beter is voor een ras: Uitsterven in Nederland, of voortbestaan als een feestverpakking zonder inhoud? :denken:

Wel denk ik dat het zonder meer zo is dat een ras een maximale kans op voortbestaan wordt geboden als het een zo sociaal mogelijk karakter heeft.

Dit even afgezien van het feit dat verantwoordelijke eigenaars en fokkers ook een heel stuk bijdragen.
Voor het grootste gedeelte ben ik het met je eens, echte noodzakelijke werkhonden komen in de minderheid.
Maar voortbestaan als een feestverpakking zonder inhoud, zie ik anders, we kunnen wel degelijk een echte hond thuis hebben, dan moeten we het zoeken richting wolf type, hier mee bedoel ik, wij als Alfa zorgen voor eten en geborgenheid, en verder is het van elkaar genieten, zoals een roedel wolven ook doen, de mens heeft de wolf verbouwd tot een vechtmachine of werk paard met een zekere slaafsheid, dat is tegen de natuur in, dus als een hond bij jou of bij mij regel matig wordt uit gelaten , en je betrekt hem/haar bij het gezin dan is iedereen gelukkig .

Gr Alber.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Met voortbestaan als een feestverpakking zonder inhoud doel ik niet op de hond in het algemeen, maar op de rassen die door gerichte fok hun, in de moderne samenleving, "storende" eigenschappen zijn kwijtgeraakt.

Terwijl ik ook besef dat een hond zonder overdreven rastypische eigenschappen nog een heel scala van gewenste eigenschappen overhoudt die hem maken tot een bijzonder aangenaam gezelschap, een hond.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Met voortbestaan als een feestverpakking zonder inhoud doel ik niet op de hond in het algemeen, maar op de rassen die door gerichte fok hun, in de moderne samenleving, "storende" eigenschappen zijn kwijtgeraakt.

Terwijl ik ook besef dat een hond zonder overdreven rastypische eigenschappen nog een heel scala van gewenste eigenschappen overhoudt die hem maken tot een bijzonder aangenaam gezelschap, een hond.
Hier heb je gelijk in.

Gr Bertus.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:Voor het grootste gedeelte ben ik het met je eens,
Gr Alber.
idorh schreef:Hier heb je gelijk in.

Gr Bertus.
Bertus,

Twee keer op één avond, moet ik me zorgen gaan maken? :denken:

Adios, Willy.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
idorh schreef:Voor het grootste gedeelte ben ik het met je eens,
Gr Alber.
idorh schreef:Hier heb je gelijk in.

Gr Bertus.
Bertus,

Twee keer op één avond, moet ik me zorgen gaan maken? :denken:

Adios, Willy.
Ja het valt mij ook niet mee, waarschijnlijk heb jij een heldere avond gehad, of je hebt het licht gezien.

Misschien heb ik wel ongelijk om jou gelijk te geven?
Misschien slaat jij de plank wel mis.
Misschien is het een stuk plastic ipv een houte plank.

arriverderci Bertus.
tineke

Wil de hond schreef:

Ja wil dat is nou precies wat ik bedoelde als er overheidsregels gaan komen is dat inderdaad meestal kort door de bocht en ten nadele van een ras(sen).
Natuurlijk moeten eigenaren hun verantwoording nemen maar helaas komen toch ook nog veel van deze honden bij baasjes terecht die er totaal niet geschikt voor zijn of een groot egoprobleem hebben.

Er staat een "fokker" op marktplaats met een nest filas al voor de tweede keer en zijn teef is nu pas anderhalf,de honden worden al goedkoper naarmate ze ouder worden en zo zijn er natuurlijk talloze andere voorbeelden.
Dit soort honden komt vaak in een bepaald circuit terecht wat niet het allerbeste is en daar gaat het vaak mis.

Vandaar ook mijn vraagstelling tav het fokken omdat ik denk dat er inderdaad weleens regels kunnen komen die gewoon het uitsterven van een hele hoop prachtige rassen kan betekenen.
Zelf heb ik nog het meeste vertrouwen in een registratieplicht en identificatieplicht en voor mijn part een soort van vaardigheidsbewijs voor het houden van honden,en een verbod op het houden van honden bij herhaaldelijke bijtincidenten.

De vraag of sommige rassen hier horen te zijn vind ik moeilijk te beantwoorden,ze zijn er nu eenmaal al en vandaar uit moet je denk ik met een goed beleid komen om een veilge maatschappij te creeren en hun een hondwaardig leven te bieden.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”