Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ben het echt HELEMAAL beu!!!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

okijoki
Vaste gebruiker

Ben het echt HELEMAAL beu!!!

Ongelezen bericht door okijoki »

Ik heb geloof ik even wat adviesen nodig.

Onze Dobermann is nu 2 jaar en 3 maanden en ik(wij) word(en) er echt helemaal krankjorum van. Ik wil graag plezier beleven aan een hond, maar het spijt me dat ik het moet zeggen, na 2 jaar is me dat nog steeds niet gelukt.
Elke dag is weer een grote ergernis voor mij. Ik heb me nu zoveel ingelezen in de problemen, zoveel adviesen gevraagd, op cursussen gezeten etc., maar ik krijg het niet voor elkaar om van mijn hond een brave burger te maken.

Ik steek absoluut de hand in eigen boezem, het zal zeker aan mij liggen, de hond zal mij wel niet begrijpen, maar voor mijn gevoel heb ik er echt veel voor gedaan. De hond "manipuleert" mij zo, dat ik er geen band mee krijg. Onze vorige Dober was ook geen Labrador, maar toch een heel ander type hond, waar ik echt helemaal verliefd op was.

Even een paar voorbeelden wat mijn hond zoal doet:
-Het is een teef, maar ze plast tijdens de wandeling net als een reu meerdere keren;
-Alleen bij mij bijt ze tijdens de wandeling niet in de riem. Bij alle anderen (ook bij mijn vriendin) springt ze als een bezetene en bijt ze constant onder luid gegrom in de riem;
-Wanneer er visite komt, schreeuw ik de hele tijd met zweet op de rug dat ze op haar plaats moet gaan, maar ze blijft constant maar etteren en de visite lastig vallen. Wanneer er geen visite is, en ik wel thuis ben, wil ze wel op haar plaats.
-Wanneer ze los is buiten en ik niet goed oplet, en er, zoals vanmorgen, een jochie van een jaar of 10 langskomt, fluitend op de fiets met een hengeltje in zijn hand, dan rent ze er echt als een bezetene achteraan en blaft ze niet, maar jankt ze haast om die persoon weg te jagen (hoehoehoehoe).
-Ditzelfde geluid maakt ze ook wanneer er een andere hond op haar afkomt die ze niet vertrouwd. De haren gaan omhoog (bij elke hond) en ze gaat er luid rennend op af, terwijl ze dat rare blaf/jank geluid maakt. Het geluid lijkt erop of ze bang is, maar dan kan ze beter de andere kant op rennen. Zij gaat er gewoon op af.
-Wanneer ze los is en ik roep haar, blijft ze zo'n 10 meter van me af staan. Op dat moment reageert ze wel op zit en op af, maar wanneer ik haar dan weer wil aanlijnen, speert ze ervan door. Meestal negeer ik haar dan en loop gewoon richting huis, maar moet vaak weer rennend terug, omdat ze weer luid joelend achter een nietsvermoedende fietser aan jakkert........
-Etc. etc.

Ik weet dat veel van deze dingen zijn terug te voeren op dominantie en ik heb daar ook veel over gelezen en dat toegepast. Mijn vriendin wordt er ook helemaal gestoord van, dus deze deed de dominantie handelingen ook braaf, zonder enig resultaat.

Ik weet even niet meer hoe ik verder moet. Ik heb zelf het idee al langs laten komen, om haar weg te doen. Ik zal nu wel een heleboel commentaar krijgen, maar ik zit echt met de handen in het haar. Ik wil een vriendje hebben en geen lastpak die mij elke dag van 's morgens vroeg tot 's avonds laat het bloed onder de nagels vandaan haalt.
Ik vind het zo ongeveer erg als ik mijn vriendin (en zoontje) alleen moet laten met haar, wanneer ik aan het werk ga.
Wanneer wij een dagje weg willen zonder hond, kan ik bijna niemand meer vragen die nog met haar wil lopen, of bij ons in huis wil zitten..... Ze hebben allemaal zoiets van, nou nee... liever niet.

Ze bijt verder niet, is niet vals, maar heeft een gigantische eigen mening, waar bijna niet (door mij) tegen op te boksen is.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik moet dit even kwijt. Mijn vraag is eigenlijk, wat is eerlijk tegen over de hond en tegenover mij zelf... :19:
Afbeelding
Gast

Re: Ben het echt HELEMAAL beu!!!

Ongelezen bericht door Gast »

okijoki schreef: -Het is een teef, maar ze plast tijdens de wandeling net als een reu meerdere keren;
Nou en? De meeste teven plassen meerdere keren tijdens een wandeling. Dat is geen afwijkend of dominant gedrag.

Het gedrag dat jij zo storend vindt is zelfbelonend gedrag. Achter kinderen en fietsers aanjagen vindt zij leuk en ze heeft er keer op keer succes mee omdat jij toestaat dat ze het doet. Jij moet voorkomen dat ze dat doet, door bijvoorbeeld zoveel met haar te trainen dat ze zo goed onder appel staat dat ze meteen komt als je haar roept of door haar niet los te laten in gebieden met fietsers. Als ze goed onder appel staat kun je haar ook naar haar plaats sturen als er visite is. Tot die tijd zou je een bench kunnen gebruiken of haar in een aparte kamer kunnen doen als er bezoek is en jij even geen behoefte hebt aan je drukke Dobermann.

Hoeveel beweging per dag krijgt ze en hoe vaak per week train je met haar? Een Dobermann is een echte werkhond die veel beweging en training nodig heeft.
Michella
Actief

Ongelezen bericht door Michella »

Hebben de cursussen niet geholpen?

Ik denk dat je vooral je hond niet moet vergelijken met je vorige hond. dat is niet eerlijk tegenover je hond en ook niet tegenover jezelf.

Ik denk niet dat het een oplossing is om steeds tegen je hond te schreeuwen, zoals je noemde tijdens de visite.
Kalmte, geduld en consequent zijn maakt veel goed.
Heeft de hond jouw visite al begroet of moet ze gelijk op haar plaats?

Ik denk dat je eerst moet proberen je hond goed aan de lijn te laten lopen, voordat je haar los laat.

Wat betreft dat wegrennen als je roept. Zou jij komen als je weet dat je direct aangelijnd word?

Als ik je berichtje zo lees ben je wat gefrustreerd. Dat kan ik best begrijpen, maar je hond voelt alles precies aan.
Heb wat meer geduld en vraag niet te veel van haar in 1 keer.

Hoop dat je dit als advies ziet en niet als aanvallend, want zo is het niet bedoeld.
AfbeeldingAfbeelding
Kayla en Boomer
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Veel van de problemen die jij nu hebt met jouw Dober, heb ik met mijn Rottie het eerste jaar ook gehad. Gelukkig is het nu stukken beter, niet helemaal 100%, maar wij zijn ook van het punt gekomen van "we zien het niet meer zitten" tot "het is een toffe hond" waar we veel plezier aan hebben.
Dat plassen lijkt mij niet zo'n onoverkomelijk probleem. Mijn rottieteef plast ook buiten voortdurend over alles heen en heft haar poot heel hoog.
Zij zet haar haren ook recht als ze andere honden ziet.
Ik laat haar aan de voet lopen en probeer haar aandacht op mij te vestigen ipv op de andere hond dmv een snoepje en beloning. Werkt prima. Je moet ook proberen rustig te blijven want anders voelt jouw hond dat je gestresst bent en wordt dat zelf ook.
Blaffen en uitvallen wordt genegeerd en er wordt doorgelopen.
(als je het nog niet zou gebruiken : een Halti of een Gentle Leader ipv halsband of slipketting)
Ik raad je aan om veel meer met beloningen te werken voor goed gedrag en slecht gedrag zoveel mogelijk te negeren of genoeg vooruitzien zodat het niet altijd kan gebeuren.
Bijvoorbeeld haar niet loslaten op plaatsen waar ze regelmatig in de fout kan gaan en achter kinderen aanrennen. Oefen het hierkomen dus op plaatsen waar ze zonder gevaar los kan.
Als ze los is en je roept haar, beloon haar overdreven veel als ze komt, en laat haar dan opnieuw los.
M.a.w. lijn haar niet altijd aan als je haar roept. Speel ook af en toe met haar als ze aangelijnd is, zodat ze begrijpt dat aangelijnd worden ook plezant kan zijn.
Als er bezoek komt, in plaats van steeds harder tegen haar te brullen zet je haar in de bench met een been of een gevulde Kong en je beloont bij goed gedrag. Bouw het alleen blijven in de bench ook langzaam op. Geen lange tijd in één keer, ze moet de bench als iets positiefs zien, niet als straf.
Ik kan het over dit alles volledig mis hebben, maar volgens mij is jouw Dober gewoon een eigenwijze jonge hond die nog prima te sturen is mits je het maar kalm aanpakt. Anders wordt je hond nog zenuwachtiger en zo blijf je in de cirkel van verkeerd gedrag van haar kant en nog harder roepen uit frustratie van jouw kant. Bij ons heeft het in ieder geval gewerkt.
Ik wens je veel sukses hiermee. :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
okijoki
Vaste gebruiker

Bedankt voor deze adviezen. Ik ben inderdaad even behoorlijk gefrustreerd, maar gooi nog niet de handdoek in de ring hoor. Ik moest het even van me afschrijven en wanneer ik iets schrijf, komt het altijd beroerd mijn pen uit :N:

Ik zal er nog meer energie in gaan steken, maar negeren terwijl ze keihard achter een fietser aan rent vind ik asociaal tegenover de fietser. Dus dat zal ik niet snel doen.

Ik beloon(de) haar ook altijd als ze WEL terug kwam (na een half uur), maar dat geduld raakt bij mij ook op, wanneer blijkt dat dat na 2 jaar geen vruchten afwerpt. Dan kan ik niet meer blij zijn helaas.

Verder puilt onze koelkast uit van de Rodi, en oefen ik me het apelazerus, maar het schiet gewoon niet op... :boos:

De cursussen hielpen wel bij mij, maar mijn vriendin heeft het 3 lessen geprobeerd en toen ermee gekapt, wat ik ook wel logisch vond. De hond deed niets anders dan springen en in de riem bijten. Zo erg, dat het bijna niet te negeren is.

Helpt zo'n gentle leader ook tegen springen tijdens het wandelen?

Maar goed, van je af schrijven helpt wel en we kijken wel even weer verder. Bedankt voor de adviezen en ik zal ze zeker opvolgen..... :devil: :mrgreen:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Maar wat wordt er nu met de hond gedaan? Wordt er mee gewerkt, getraind, hoe veel beweging krijgt ze?
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ok even een paar dingetjes.
Wat doe je als ze tegen je op springt?
Heb je een alternatief voor haar? Ze is heel blij om naar buiten te gaan met jou en je vrouw en ik heb het idee dat deze honden een soort adrealine stoot krijgen op dat moment.
Ik zou een speeltje (tennisbal, flosstouw aanbieden) daar mag ze in bijten tot ze een ons weegt en het gevoel kwijt is. Speel dan even met het touw.
Tegen je opsrpingen? Draai weg en blijf weg draaien neem er de tijd voor. en blijf je speeltje aanbieden.
Niet komen als ze losloopt maar ze houdt je wel in de gaten?
Doe iets wat zij niet verwacht het is een spel voor haar, graaf een kuiltje met je handen en ga met je rug naar haar toestaan. Ze wordt waarschijnlijk nieuwsgierig en komt bij je kijken maar nu niet gelijk aanlijnen want dan werkt het maar 1 keer :wink: blijf alleen spelen als er een stok in de buurt is doe daar iets lolligs mee graaf een gat en gooi de stok erin. (Ja je staat goed voor aap maar zwetend thuiskomen met een hart wat tekeer gaat omdat ze fietsers narent of een drukke weg oversteekt is erger) Nu kom je weer in actie en laat haar even meespelen waarna je haar aanlijnt en doorspeelt.
Je moet af van haar routine, ik word geroepen en het is einde spel. Je wilt naar ik word geroepen door mijn baas nu gaan we iets super leuks doen dus daaaaag bouvier van de buren :wink:
Je hond is bijna ongevoelig voor hapjes geworden maar ze is niet ongevoelig voor spel. Ze is intelligent en wil geestelijk bezig gehouden worden. Verstop dingen voor haar in de kamer of de tuin koop eventueel zo'n bal waar je van alles in kan doen :wink:
Schreeuwen tegen een hond is in de meeste gevallen zinloos (of ze moeten hardhorend zijn dus medisch niet in orde) je geeft haar hiermee een signaal: baas wordt ook opgewonden van visite dus moet ik dat ook worden. Je laat zien dat het een ongewone situatie is en je komt in de cirkel dat je boos wordt schreeuwt en je hond denkt zie je wel ik had het goed baas vindt het ongewoon en leuk dat er iemand is dus ik begroet hartelijk mee. Heb je misschien hondenliefhebbers als kenissen? Schakel ze in laat ze de hele week komen elke avond en de hond negeren.
Komt er iemand op bezoek en heb je het idee dat je het zat wordt, sluit haar dan maar even op met een bevroren Kong uit het zicht. Dat is beter dan tegen haar schreeuwen en je gaan irriteren aan de hond.
Ik zou ook Quan (ik geloof dat ze zo heet op het forum) vragen die heeft een dober waar ze ook het een en ander heeft moeten doormaken. Misschien heeft die nog gouden tips.
Succes met je hond :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
okijoki
Vaste gebruiker

Ik loop er elke dag sowieso 5 keer mee. Dat begint 's morgens om 8 uur, dan loop ik 15 minuten. Om 12 uur loop ik 45 minuten en heb dan zo'n werpstok met ballen bij me. Om 5 uur loop ik weer een kwartier en ga dan om een uur of 8 weer het bos in, waar ze weer lekker een half uur gaat rennen, of ik neem haar langs de fiets. En voor het slapen gaan nogmaals een plas wandelingetje.

Het is niet elke dag zo, maar meestal wel.

Overigens is ze elke wandeling los, behalve als ik haast heb. Dan houd ik haar vast, omdat ik niet weet of ze wel terug komt....

Ik doe momenteel geen cursussen meer, maar oefen wel met haar op een veldje, wat ook prima gaat (als het maar niet te lang duurt in haar ogen).
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

okijoki schreef:Ik loop er elke dag sowieso 5 keer mee. Dat begint 's morgens om 8 uur, dan loop ik 15 minuten. Om 12 uur loop ik 45 minuten en heb dan zo'n werpstok met ballen bij me. Om 5 uur loop ik weer een kwartier en ga dan om een uur of 8 weer het bos in, waar ze weer lekker een half uur gaat rennen, of ik neem haar langs de fiets. En voor het slapen gaan nogmaals een plas wandelingetje.
Dat is bij elkaar 2 uur beweging. Ik vrees dat dat te weinig is voor een jonge Dobermann. Ik zou elke dag zeker een wandeling van anderhalf uur met haar maken en dan niet bezuinigen op de andere uitlaatbeurten.
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

okijoki schreef:Ik zal er nog meer energie in gaan steken, maar negeren terwijl ze keihard achter een fietser aan rent vind ik asociaal tegenover de fietser. Dus dat zal ik niet snel doen.
Dat bedoelde ik natuurlijk ook niet.
Niet alle gedrag kan je negeren, maar sommige dingen kan je proberen te voorkomen al lukt dat helaas dus niet altijd.
en oefen ik me het apelazerus, maar het schiet gewoon niet op... :boos:
Ik weet natuurlijk niet hoe dikwijls je oefent, maar teveel oefenen kan dus ook een probleem zijn... :roll: Probeer al wandelend of spelenderwijs oefeningen in te bouwen zonder teveel druk op de hond te zetten.
Ook gewoon thuis, oefenen zonder dat je oefent, als je me nog kan volgen... :roll:
En overdreven belonen bij goed gedrag. Bij ongewenst gedrag, voor zover mogelijk dus, je tong afbijten en niks zeggen, of enkel een kordaat "nee", en het foute gedrag proberen om te buigen naar goed gedrag.
Dus op die manier duidelijk maken wat je eigenlijk wèl van je hond verlangt. Als dat goed gedrag altijd beloningen oplevert zal ze het uiteindelijk wel leren.
En vooral in het begin, iets minder laten los lopen tot het "hierkomen" onder controle is. Wel lekker laten rennen op plaatsen waar het absoluut veilig is, zodat ze zich kan blijven ontspannen! Een Dober heeft bergen energie en die moet ze kwijt kunnen.
De cursussen hielpen wel bij mij, maar mijn vriendin heeft het 3 lessen geprobeerd en toen ermee gekapt, wat ik ook wel logisch vond. De hond deed niets anders dan springen en in de riem bijten. Zo erg, dat het bijna niet te negeren is.
Geduld is een schone zaak, zeggen we hier. Niet zo snel opgeven want dan wint de hond en wordt hij (zij) beloond voor foutief gedrag.
Helpt zo'n gentle leader ook tegen springen tijdens het wandelen?
Ja, omdat je het hoofd van je hond in een bepaalde richting stuurt, volgt de rest. (geen harde correcties geven met de gentle leader, is trouwens niet nodig) Als je hond tegen je opspringt, niks zeggen, negeren en je omdraaien en de andere kant uitlopen. Zodat haar gedrag haar niks (aandacht) oplevert...
Net zolang tot zij het beu is, niet eerder want dan wint de hond. Onmiddellijk belonen als ze braaf meeloopt zonder springen. En ik weet het, 't is niet altijd gemakkelijk, maar probeer zoveel mogelijk rustig te blijven!

Nogmaals, geduld en veel sukses, dit kan een prima hond worden! :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
okijoki
Vaste gebruiker

Ook Rataplan bedankt voor je aandeel. Het vervelende is, dat ze dat opspringen bij mij absoluut niet doet. Daarom is het voor mij zo moeilijk, wanneer bijvoorbeeld mijn vader haar uitlaat, wanneer ik moet werken. :denken: Mijn vriendin heb ik ook al aan alle kanten geinstrueerd. Ze moet hem negeren tijdens het opspringen, stil blijven staan wanneer ze trekt etc., maar het gaat zo moeizaam..... :19:

Ik zal binnenkort gaten gaan graven en een stok in mijn mond nemen. Kijken of ze dat leuk vindt. Hahaha, proberen kan altijd.

Wanneer er visite is, begin ik ook altijd na het begroeten, kalm met: "Op de plaats" en dan gaat ze (soms) ook, maar ze ligt er zo gespannen in, dat ik me nog niet omgedraaid heb, ze alweer druk haar neus in het kruis van de buurvrouw drukt (bij wijze van spreken :N: )

Ze stopt nooit weer, en ik deed haar altijd in de bench na een kwartiertje, maar ik wil dat ze gewoon op haar plaats blijft, of in ieder geval niet zo druk doet.

Het probleem is ook dat we inderdaad niet veel dierenliefhebbers in onze omgeving hebben. Ze werken niet mee met negeren en na 1 minuut zeggen ze al.....: Ja rustig maar, ga maar zitten...... :jank: Tuurlijk, wat mij in geen twee jaar lukt, lukt deze mafkezen in 1 minuut..... :slaap:

Maar goed, we zien wel weer. Nogmaals mijn vraag. Helpt zo'n gentle leader ook tegen dat opspringen en bijten in de riem?? Oeps, zie dat het al beantwoord is, sorry!! :wink:
Afbeelding
okijoki
Vaste gebruiker

sypke schreef:
Dat is bij elkaar 2 uur beweging. Ik vrees dat dat te weinig is voor een jonge Dobermann. Ik zou elke dag zeker een wandeling van anderhalf uur met haar maken en dan niet bezuinigen op de andere uitlaatbeurten.
Dit antwoord had ik eigenlijk al een beetje verwacht, maar het spijt me, die tijd kan ik niet vinden. Ik werk ook nog 36 uur, heb een zoontje van 2 jaar en heb ook nog een sociaal leven.

Dan komt natuurlijk het antwoord, dat we niet aan een hond hadden moeten beginnen en dat we dat van tevoren wisten. Inderdaad, we wisten van tevoren hoeveel aandacht een hond nodig heeft. Die tijd en aandacht krijgt ze ook, maar wat ik hier omschreven heb qua wandelingen zijn "normale" dagen. Tuurlijk loop ik ook wel eens langer met haar, vind ik zelf ook heerlijk, maar verder vind ik dit genoeg, ook voor een Dober.

Sorry.
Afbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Hallo, ik las je verhaal met veel interesse, omdat wij zelf twee Dobermanns hebben.
In het gedrag van jouw hond herken ik onze dames wel een beetje. Amar is ook zo'n ontzettende aandachtvrager als we visite hebben. We kunnen duizend keer zeggen dat ze op haar plaats moet (hoeft ze trouwens ook niet altijd, ze heeft ook gewoon veel aandacht nodig en het is wel een prettige eigenschap dat de hond zo dol op mensen is), ze komt er na een paar tellen toch weer vandaan geslopen. Als het echt te lastig wordt, laten we haar in de tuin.
Senna is ook zo'n hond die buiten een grote mond heeft. Het 'hoehoehoe' geluid ken ik dus ook erg goed. Alleen laat ik Senna absoluut niet los, als ik er niet heel erg zeker van ben dat ze nergens achter aan kan vliegen. Daar win je al een hoop mee.
En inderdaad, niet meteen aanlijnen als ze wel bij je komt na het roepen. Ga dan nog een spelletje doen, beloon haar uitbundig, maak het leuk voor haar om bij je te komen.
Een Dober is een hond die echt alles voor je wil doen, ik ben ervan overtuigd dat jouw hond dat ook wil. Je moet het leuk voor haar maken en vooral heel veel belonen, daar zijn ze zo ontzettend gevoelig voor. Ik heb het idee dat er nu veel op haar gemopperd wordt en daar wordt het gedrag echt niet beter van.
Verder denk ik dat je sommige dingen ook zo moet laten. Het is nou eenmaal een Dober, die heeft dat hypere gedrag gewoon een beetje.
AfbeeldingAfbeelding
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

hou haar dan gewoon aan de lijn dan voorkom je ergenis omdat ze niet wil komen of net als je aan wilt lijnen dat ze wegloopt, en ze kan niet achter fietsers aan.

hou dat gewoon eens een tijdje vol. er zijn zat honden die niet los komen en die hebben echt geen slecht leven, wanneer je het zielig vind dat ze aan zo'n kort lijntje zit, neem je toch een 10 meter lijn en die gebruik je wanneer het kan, dus op grote velden, in het bos of strand.
okijoki
Vaste gebruiker

Een hyperdepiep Dober niet loslaten?? Dat wordt een wandelende tijdbom! :denken:
Afbeelding
okijoki
Vaste gebruiker

tbeast schreef:Ik heb het idee dat er nu veel op haar gemopperd wordt en daar wordt het gedrag echt niet beter van.
Verder denk ik dat je sommige dingen ook zo moet laten. Het is nou eenmaal een Dober, die heeft dat hypere gedrag gewoon een beetje.
Er wordt inderdaad wel een beetje teveel op haar gemopperd, maar dat komt ook doordat er soms zo weinig vooruit gang te zien is. Daar word ik wel eens moe van.

Op zich zou het voor haar perfect zijn er nog een Dobertje bij te hebben, maar dat zie ik niet zitten.... :wink:

Verder weet ik wel dat een Dober nu eenmaal dat soort gedrag vertoont, maar ik denk dat deze van ons toch wel naar het erg drukke toe neigt.

Maar ze is wel lief! :mrgreen:
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Re: Ben het echt HELEMAAL beu!!!

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

De truuk is spelen, initiatief nemen en de druk wegnemen! Actie moet ook van het baasje komen.
okijoki schreef:-Wanneer er visite komt, schreeuw ik de hele tijd met zweet op de rug dat ze op haar plaats moet gaan, maar ze blijft constant maar etteren en de visite lastig vallen. Wanneer er geen visite is, en ik wel thuis ben, wil ze wel op haar plaats.
je hond kan de stress niet aan, er is visite, je hond is opgewonden, en jij zit de druk nog te verhogen. je komt in een spiraal van stress en opgewonden gedrag. speel even met de hond, en laat hem tot rust komen.
-Wanneer ze los is buiten en ik niet goed oplet, en er, zoals vanmorgen, een jochie van een jaar of 10 langskomt, fluitend op de fiets met een hengeltje in zijn hand, dan rent ze er echt als een bezetene achteraan en blaft ze niet, maar jankt ze haast om die persoon weg te jagen (hoehoehoehoe).
-Ditzelfde geluid maakt ze ook wanneer er een andere hond op haar afkomt die ze niet vertrouwd. De haren gaan omhoog (bij elke hond) en ze gaat er luid rennend op af, terwijl ze dat rare blaf/jank geluid maakt. Het geluid lijkt erop of ze bang is, maar dan kan ze beter de andere kant op rennen. Zij gaat er gewoon op af.
Dit is een combinatie van dominante broekschijter en jaaggedrag. jagen moet je afleren door met je hond te spelen, zelf alle aandacht te trekken, iets voor te stellen dat leuker en boeiender is dan te jagen. bij een oudere hond is dit inderdaad niet vanzelfsprekend. de hoehoehoe is angstagressie. De hond heeft gezien dat hij de bedreiging zo op afstand kan houden, zonder dat hijzelf in moeilijkheden komt. Ook hier spelen en de aandacht trekken.
-Wanneer ze los is en ik roep haar, blijft ze zo'n 10 meter van me af staan. Op dat moment reageert ze wel op zit en op af, maar wanneer ik haar dan weer wil aanlijnen, speert ze ervan door. Meestal negeer ik haar dan en loop gewoon richting huis, maar moet vaak weer rennend terug, omdat ze weer luid joelend achter een nietsvermoedende fietser aan jakkert........
spelen is niet verboden, zelfs aan te raden. ik heb de indruk dat u lijdt aan het lantaarnpaalsyndroom, u staat daar stokstijf uw hond te commandoren. u bent weinig boeiend voor je hond. door initiatief te nemen tot spel komt alles in orde. roep je hond voor een balspelletje. creëer een motivatie tot luisteren.

het is helemaal verkeerd van alles te reduceren tot dominantie, die riducule dominantieoefeningen maken dat je de druk op je hond verhoogt, en dat is juist de kern van het probleem. Negeren wil nog iets anders zeggen dan niet met je hond spelen. Een dominante hond, daar moet je mee leren omgaan, niet door onnozele truukjes, maar door zelf leiding te nemen, initiatief, beweging, jij moet de bron zijn van voedsel en leuke spelletjes. Zo wordt je hond een plezier voor jou, je vriendin en je hond wordt er gelukkiger en rustiger door.
Enya
Zeer actief

Ongelezen bericht door Enya »

okijoki schreef:Een hyperdepiep Dober niet loslaten?? Dat wordt een wandelende tijdbom! :denken:
Ik heb een "hyperdepiep" boxer (dus niet een normaal drukke boxer, maar een drukke, drukke boxer en ja, dit is door meerdere mensen met verstand van zaken beaamd) en die is in de afgelopen twee-en-een-half jaar vier keer los geweest, waarvan één keer per ongeluk (toevallig was dat gisteren) en drie keer met soortgenoten.

Met hem gaan we niet meer naar cursus, omdat hij erg druk wordt van de prikkels om hem heen. Hij loopt heel vaak aan een lange lijn van tien meter. Ook wordt er met enige regelmaat met hem gefietst (niet té vaak, want ik moet er niet aan denken als zijn conditie optimaal is....)

Wat ik alleen maar wil zeggen is: als je zijn behoefte aan beweging goed opvangt, hoeft het helemaal geen wandelende tijdbom te worden als hij niet los mag.
Rataplan
Zeer actief

odin schreef:
okijoki schreef:Een hyperdepiep Dober niet loslaten?? Dat wordt een wandelende tijdbom! :denken:
Ik heb een "hyperdepiep" boxer (dus niet een normaal drukke boxer, maar een drukke, drukke boxer en ja, dit is door meerdere mensen met verstand van zaken beaamd) en die is in de afgelopen twee-en-een-half jaar vier keer los geweest, waarvan één keer per ongeluk (toevallig was dat gisteren) en drie keer met soortgenoten.

Met hem gaan we niet meer naar cursus, omdat hij erg druk wordt van de prikkels om hem heen. Hij loopt heel vaak aan een lange lijn van tien meter. Ook wordt er met enige regelmaat met hem gefietst (niet té vaak, want ik moet er niet aan denken als zijn conditie optimaal is....)

Wat ik alleen maar wil zeggen is: als je zijn behoefte aan beweging goed opvangt, hoeft het helemaal geen wandelende tijdbom te worden als hij niet los mag.
Advies voor Odin: Ga op zoek naar een terrein wat je af kan sluiten. Bijvoorbeeld waar er gehoorzaamheidscursus gegeven wordt of mensen met een enorme tuin of weiland. Daar kun je zonder dat je doodsangsten uitstaat toch los met je hond trainen en spelen. :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Rataplan schreef:
odin schreef:

Advies voor Odin: Ga op zoek naar een terrein wat je af kan sluiten. Bijvoorbeeld waar er gehoorzaamheidscursus gegeven wordt of mensen met een enorme tuin of weiland. Daar kun je zonder dat je doodsangsten uitstaat toch los met je hond trainen en spelen. :ok:

als je dan wat weet laat het mij ook weten, ik ben al maanden op zoek naar zo'n terrein voor sam!!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

als je niet meer tijd hebt om te wandelen.. ga dan met hem sporten ofzo... dat beestje heeft gigantisch veel energie....dat moet hij op de een of andere manier kwijt. Het is een werkhondenras... daar moet wel iets mee gedaan worden! Als ik hier niets deed met mijn honden, en zo kort wandelde was er waarschijnlijk ook niets mee te beginnen.... maar zij kunnen hun energie kwijt.
schreeuwen tegen een hond werkt alleen maar averechts, hij zal er vaak alleen maar nog hectischer door worden. Als je visite krijgt doe hem dan even apart voordat ze binnen zijn... als hij gekalmeerd is kun je proberen hem erbij te doen. Een teef die veel plast... da's heel normaal.. is toch niets mis mee... mijn teef tilt zo af en toe haar poot op :denken: met plassen.
En achter fietsers aan.. ja gewoon aanlijnen, lange lijn eraan... en het einde is er vanzelf als hij doorloopt en niet komt...
Ik zie nou niet echt grote onoverkomelijke problemen maar als jullie je er niet goed bij voelen is het misschien voor de hond en jullie beter om hem te herplaatsen bij iemand die wel heel veel tijd voor hem heeft om wat met hem te gaan doen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Enya
Zeer actief

Rataplan schreef: Advies voor Odin: Ga op zoek naar een terrein wat je af kan sluiten. Bijvoorbeeld waar er gehoorzaamheidscursus gegeven wordt of mensen met een enorme tuin of weiland. Daar kun je zonder dat je doodsangsten uitstaat toch los met je hond trainen en spelen. :ok:
Dankjewel voor het advies. Ik heb al gezocht, maar tot nu toe niemand gevonden die zoiets voor me heeft. Daarbij gaat het eigenelijk hartstikke goed, want ik heb met Odin niet stil gezeten. Aan de lijn luistert hij ondertussen goed (soms oostindisch doof, maar hij is ook geen robot natuurlijk :wink: )
Op een paar minuten lopen hebben we wel een enorm stuk grasland, waar normaal gesproken gewassen groeien en daar ben ik nu aan het oefenen door de lange lijn los te laten. Het is alleen nog een probleem als er meer afleiding is, maar dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven (alhoewel ik me daar niet bij neerleg! Ik blijf gewoon oefenen.)
Rataplan
Zeer actief

odin schreef:
Rataplan schreef: Advies voor Odin: Ga op zoek naar een terrein wat je af kan sluiten. Bijvoorbeeld waar er gehoorzaamheidscursus gegeven wordt of mensen met een enorme tuin of weiland. Daar kun je zonder dat je doodsangsten uitstaat toch los met je hond trainen en spelen. :ok:
Dankjewel voor het advies. Ik heb al gezocht, maar tot nu toe niemand gevonden die zoiets voor me heeft. Daarbij gaat het eigenelijk hartstikke goed, want ik heb met Odin niet stil gezeten. Aan de lijn luistert hij ondertussen goed (soms oostindisch doof, maar hij is ook geen robot natuurlijk :wink: )
Op een paar minuten lopen hebben we wel een enorm stuk grasland, waar normaal gesproken gewassen groeien en daar ben ik nu aan het oefenen door de lange lijn los te laten. Het is alleen nog een probleem als er meer afleiding is, maar dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven (alhoewel ik me daar niet bij neerleg! Ik blijf gewoon oefenen.)
Ja absoluut hoe meer mensen hoe meer afleiding dat merkte ik hier net al toen ik de post ging halen en Obelix liep achterme aan. Probeer hem maar eens te roepen als drie kinderen hem volop aaien :mrgreen:
Langzaam opvoeren als dat mogelijk is. Rataplan luistert dan gelukkig weer wel al wordt hij geaaid :mrgreen:

Jammer Masja dat je nog niets hebt gevonden. Je bent van harte welkom in mijn tuin :ok:
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

odin schreef:
Een hond vindt een stilstaand baasje niet boeiend. Jij moet voor de afleiding zorgen! Actie, lopen, springen, touwballetje, bijtworst... zodat je hond aandacht heeft voor je, aandacht moet je verdienen! Zorg er voor dat jij steeds leuke zaken biedt, zodat de afleiding minder boeiend is dan het hierkomen. Na enkele maanden (hoe ouder de hond hoe langer) is je hond geconditioneer, hij zal onvoorwaardelijk komen, maar je zult regelmatig toch nog flink met je hond moeten spelen.
Denk erom, oudere honden hebben dikwijls minder voerdrift, ander driften worden sterker.
Enya
Zeer actief

mechelaar_fan schreef: Een hond vindt een stilstaand baasje niet boeiend. Jij moet voor de afleiding zorgen! Actie, lopen, springen, touwballetje, bijtworst... zodat je hond aandacht heeft voor je, aandacht moet je verdienen! Zorg er voor dat jij steeds leuke zaken biedt, zodat de afleiding minder boeiend is dan het hierkomen. Na enkele maanden (hoe ouder de hond hoe langer) is je hond geconditioneer, hij zal onvoorwaardelijk komen, maar je zult regelmatig toch nog flink met je hond moeten spelen.
Denk erom, oudere honden hebben dikwijls minder voerdrift, ander driften worden sterker.
Ik weet niet of je dit in het algemeen bedoelt of het rechtstreeks op mij richt.
In het laatste geval; ik weet wat er nodig is en ik ken mijn hond als geen ander. Ik weet ook dat ik ontzettend voorzichtig moet zijn met het nemen van de volgende stap in de training, omdat mijn hondje zeer snel afgeleid is en daardoor bij een te snelle voortgang er geen reet meer van snapt. Als ik te druk ga doen met rennen, springen en actie, wordt hij zelf veel te druk en in speeltjes heeft hij geen ene moer interesse, buiten. Toch bedankt voor je bezorgdheid.
In het eerste geval mag je dit verhaaltje als niet geschreven beschouwen. :ok:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Rataplan schreef:
Jammer Masja dat je nog niets hebt gevonden. Je bent van harte welkom in mijn tuin :ok:
heel lief van je, maar die roze wolk is aan de andere kant van de grens.. wel ver weg!!

ben ik ooit op vakantie dan kom ik wel langs!
Afbeelding
willemien
Actief

Ongelezen bericht door willemien »

Als ik lees hoe weinig je haar uitlaat, denk ik toch dat je geen verandering in het andere gedrag krijgt zolang je haar niet genoeg de kans geeft om uit te razen.

Ik heb een weimaraner; qua bouw net zo atletisch als een doberman. Hij is nou 15 maanden. Zijn wandelschema is als volgt; 'sochtends 20-30 minuten wandelen door de buurt en los in een parkje vlakbij. Rond 11.00 uur ga ik een uur met hem wandelen in het bos. Rond 16.00 uur gaat mijn man een uur met hem wandelen in het bos. Uiteraard duren die wandelingen soms langer als er veel vriendjes zijn om mee te spelen of als we een mooie route lopen. Dan is er om 23.00 een laatste rondje door de buurt; 10 minuten. Op dinsdagavond ga ik de hele avond met hem naar jachttraining; van 7 uur tot zonsondergang.

Siemen is intelligent; hij wil niet alleen rondlopen maar het liefst ook zijn koppie gebruiken. als ik hen af en toe opdrachten laat doen, heeft hij veel meer plezier in de wandeling. Dan is hij thuis ook echt de rust zelve.

Uiteraard begrijp ik dat lang niet iedereen de luxe heeft om zijn hond zoveel tijd te gunnen maar je kan niet ontkennen dat sommige honden het nodig hebben. Je zult zelf moeten beslissen of je daar iets aan wilt veranderen of dat je het blijft proberen binnen de kortere wandeltijd die je nu gewend bent. Maar geef dan niet de hond de schuld als het niet lukt en nog belangrijker; geef haar de kans om een baas te vinden die dat wel wil voordat het bij jou thuis zover uit de klauwen loopt met aangeleerd kliergedrag dat de nieuwe baas zijn handen vol heeft. je moet je hond niet zomaar opgeven maar wees eerlijk als je bepaalde stappen niet wilt nemen die je hond wel nodig heeft.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

okijoki schreef:
sypke schreef:
Dit antwoord had ik eigenlijk al een beetje verwacht, maar het spijt me, die tijd kan ik niet vinden. Ik werk ook nog 36 uur, heb een zoontje van 2 jaar en heb ook nog een sociaal leven.

Dan komt natuurlijk het antwoord, dat we niet aan een hond hadden moeten beginnen en dat we dat van tevoren wisten. Inderdaad, we wisten van tevoren hoeveel aandacht een hond nodig heeft. Die tijd en aandacht krijgt ze ook, maar wat ik hier omschreven heb qua wandelingen zijn "normale" dagen. Tuurlijk loop ik ook wel eens langer met haar, vind ik zelf ook heerlijk, maar verder vind ik dit genoeg, ook voor een Dober.

Sorry.
Hahahahahaha, je Dober denkt daar toch echt anders over hoor!
Ik denk dat een groot deel van de problemen verdwijnen als je er meer mee gaat doen. Doe je dat niet, of wil je dat niet, zeg dan sorry tegen je Dober, niet tegen ons.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hutsje schreef:
okijoki schreef:
sypke schreef:

Sorry.
Hahahahahaha, je Dober denkt daar toch echt anders over hoor!
Ik denk dat een groot deel van de problemen verdwijnen als je er meer mee gaat doen. Doe je dat niet, of wil je dat niet, zeg dan sorry tegen je Dober, niet tegen ons.
ja inderdaad... de dober is een werkhondenras... een dober met zo weinig beweging.. dat is er om vragen ... ik snap niet dat daar niet vooraf over nagedacht is.... Als ik mijn mechelaars de wandelingen van okijoki laat lopen heb ik hier ook draakjes in huis ben ik bang... maar hier gaan ze wel minimaal 2 x per dag 2 uur naar het bos en daarnaast trainen ze nog eens ongeveer 3 x per week... Ja daar moet je tijd voor hebben, had ik dat niet dan had ik ze niet aangeschaft :wink: En sociale kontakten heb je genoeg als je honden hebt en wat met ze gaat doen :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

lantarenpaalsyndroom................ :smile: :smile: :smile:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”