Ca Cajuina schreef:
Door een dominante houding aan te nemen vermijd ze juist zeer waarschijnlijk een confrontatie. Hier vind ik ook niets mis mee. Mijn reu loopt ook vaak op zijn teentje langs een andere reu. Het is elkaar aftasten en verder lopen.
Dit vind ik weer het probleem van de baas van de andere hond. Beide honden lopen los. Jij neemt jouw hond onder apel mee en die andere hond loopt met jou mee en begint jouw hond te pesten. Eigenlijk hetzetlfde verhaal. Die andere eigenaar hoort zijn hond onder controle te hebben en de hond hoort te komen ander moet hij aan de lijn. In dit geval mag mijn reu best laten weten dat die hond niet gewenst is.
Maar het is ook een beetje mijn probleem . Want daar staat die hond dwars mijn hond de wegversperend naar haar bal en naar mij . Ik durfde haar niet te roepen , want ik voorzag niet dat ze om die hond heen zou lopen . Het probleem loste zich vanzelf op , ze dook met haar koppie onder de buik van die hond door om te kijken of haar balletje er nog lag wat een komisch gezicht was , en toen draaide die hond door en liep alles goed af zonder grom of snauw . Ik heb het probleem later aan een vriend / kennis voorgelegd die al jaren honden heeft en ook honden heeft getraind . Hij vond dat ik het niet goed had gedaan omdat ik geen initiatief had genomen .
Laatst ook zoiets . Ik ben met mijn hond aan een open plek bij een meer een apporteer spelletje aan het spelen in het water . Leuk plekje , alleen niet veel ruimte . Komt er een man met een boxer aan . Hij gooit wat stokken in het water , maar die boxer is meer geinteresseert in mijn hond en haar balletje .
Dus die krijgt dan van mijn hond een niet mis te verstane waarschuwing : met het balletje in haar bek tanden ontbloten , neus rimpelen en grommen . Capito ?
Om een lang verhaal kort te maken , die boxer blijft wat om mijn hond heen scharrelen , allerlei opdrachten van zijn baas de stok te zoeken negerend , en op een gegeven moment krijgt hij ( of zij ) een flinke correctie van mijn hond , dus snauwen en grauwen en opdrijven .
Ik roep mijn hond op strenge toon terug , die komt , en de boxer sukkelt weer achter haar aan .
Ik zeg tegen die baas , ja , ze is het fel op haar balletje hoor . Ach zegt die man doodgemoedereerd , die van mij bindt wel in , niks aan de hand , of woorden van gelijke strekking .
Tsja , denk ik dan , wie is hier nu fout bezig ? Ik ben niet van de school laat ze het maar uitzoeken . En als mijn hond een andere hond met bal niet met rust laat , dan loop ik weg met mijn hond . Of zie ik dat verkeerd ? De volgende keer loop ik zelf weg .