Klopt, Kaya is eigenlijk maar één keer 'gepakt' door een andere hond. Dit was toen zij zo'n maand of 8 á 10 was. Was niet echt knokken hoor, maar Kaya had meteen door dat dit niet ging (ze kan ook erg schijterig zijn) en ging bij het knokken op haar rug. Dit was de enig keer dat het gebeurd is.MARC_S schreef:Wuilus is ook bere-aso met andere teven en soms ook reuen, maar dat wistje al. Wat wel een tipje is, is dat je haar zoals Eline zei NIET moet laten steriliseren dan. Dat werkt zeer slecht op dit soort gedrag.
Wuilus deed vroeger ook niks meer dan op de andere honden aflopen en heel dominant haar gezag laten gelden. Totdat ze dus een paar keer werd gepakt door de andere hond. Dat lees ik niet terug in je verhalen en daar heb je geluk mee denk ik. Stel dat ze op een redelijk sociale malamute afloopt en dan dat gedrag vertoont? Dan heb je kans dat die malamute om maar een pittig ras te noemen ineens op haar strepen gaat staan en Kaya blokkeert als je roept. Dat doet Wuilus nl met teven, ervoor blijven staan en zorgen dat ze niet wegkomen tot het knokken is. Eenmaal een paar keer flink geknokt kan het karakter en de omgang met andere honden ineens flink veranderen. Er is een serieus adrenaline-element bijgekomen. Een soort kick denk ik wel eens.
Ik ben dus ook heel erg voor het weghouden bij onbekende honden omdat de kans op een gevecht erg klein wordt. Sinds Wuilus niet meer mag vechten speelt ze soms gewoon. Heeft ze een keer toch gesnapt of even een teef gecornered dan is er weer minimaal een maand niks mee aan te vangen met andere honden.
Verder vecht ze dus niet echt, maar dat komt ten eerste omdat er eigenlijk nooit tegengas gegeven wordt en ten tweede omdat ik voor die tijd ingrijp.
Een groot geluk is, dat ik heel veel met haar getrained heb vanaf de leeftijd van een maand of zes waardoor ik haar dus goed onder controle heb.
Ik ga haar in ieder geval scherper in de gaten houden en als ze weer zo'n houding neemt, dit meteen indammen en haar bij me roepen. In ieder geval op 'haar' gebied: hierbuiten, dus bos ofzo, gaat het redelijk goed en heeft ze niet zo'n grote mond.
Over de sterilisatie ben ik nog niet uit..... ik weet dat jij en Eline gelijk hebben wat het gedrag betreft, maar heb net weer een geval meegemaakt waarbij een teef een baarmoederontsteking kreeg en op het nippertje werd geopereerd (wat ook nog kantje boord was vanwege het vele bloedverlies).
Hier ben ik toch weer van geschrokken
Ik neem alles mee in mijn overweging en ga er goed over nadenken wat te doen, ook omdat Kaya dus een vreemde laatste loopsheid had en zeker bij elkaar 9 weken compleet van slag is.