Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat zegt deze lichaamstaal? (foto)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Blake
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Blake »

zondag zijn bjorn en ik weer met blake en de ridgebacks van mn ouders gaan wandelen

blake(links op de foto) is een kruising labrador, van 20 maanden oud, 9 maanden in het asiel gezeten en nu sinds 1 maand bij ons

Samra is het ridgeback teefje wat je rechts op de foto ziet, nu 2 jaar, helaas ernstige HD maar met zwem-therapie gaat het nu goed met haar.
ze lag altijd op mn kamer als ik daar was(toen ik nog bij mn ouders woonde) en speelt vaak de baas over de 6 jarige RR reu(die staat niet op de foto)

op de foto zie je dus Blake en Samra samen in het bos, toen waren we al ongeveer een halfuurtje op de plaats, bij het water.

wat zegt hun lichaamstaal over de situatie, en over wat ze van elkaar vinden om het zo maar even te zeggen

ik zal als er wat reacties zijn vertellen waarom k deze foto heb geplaatst, en wat meer vertellen over de situatie en over hoe de honden tegen elkaar en tegen anderen doen

Afbeelding

opmdat niet alles op de foto goed te zien is, ff wat dingetjes

blake was aan het springen/stuiteren op de plaats waar hij stond en was aan het blaffen.
had in zn nek zn haren een beetje omhoog staan, liet zn tanden niet zien en had zn staart de hele tijd omhoog, ook zn oren zette hij wat omhoog/naar voren

samra had haar haren op heel haar rug&nek omhoog staan(en niet alleen bij de streep die altijd zo staat, maar ze zette echt haar haren omhoog :wink: ) was ook wat aan het springen/stuiteren en aan het grommen en blaffen.
trok haar lip op en liet haar tanden zien, staart hield ze steeds laag naar beneden en haar oren plat naar achteren.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Wat ging er aan de situatie vooraf, dat ze elkaar aan het afblaffen zijn?
Ik zie Blake op dat moment niet als superzelfverzekerd baasje, maar zie een stukje imponeringsgedrag waarbij hij zelf toch wat onzeker is.
De hoge staart op zich zegt niet veel. De haren borstelen nl. teveel en loopt als je goed kijkt door tot aan de staartaanzet. Dat duidt op onzekerheid. Ã
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Blake ziet het iig wel zitten en Samra niet :mrgreen:

Blake heeft een speelse dominante houding (staart hoog oren naar voren) en Samra met d'r staart laag en tanden ontbloot neigt tot agressie en het (angstig?) wegsnauwen van de te drukke Blake. Daarom houdt Blake toch ook wat afstand, hij deinst wat achteruit en is iets ondzeker over de situatie.

Zoiets? :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Speels dominant borstelen?
Ik zie twee redelijk ambivalente honden.
weg gehaald zit een virus in
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ik zou zeggen Blake : imponeer gedrag van een dominant - ambivalente hond . Samra : angstig - agressief .
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Blake is de baas over de ridgeback, de staart staat hoger en de lage staart van de RB geeft aan dat ze deze positie accepteerd. Ook geeft ze aan dat hij uit haar buurt moet blijven aangezien ze al aan heeft gegeven zijn dominantie te accepteren. Blake is dominant en licht agressief. Zijn uitdagen is overdreven en hij moet zijn wil niet opleggen aan een teef die al aangeeft te accepteren dat hij ranghoger is.

Ik zie dit nog wel eens tot een gevecht komen aangezien ik je eerdere foto's al eens geanalyseerd heb en hij niet stopt. Dan kunnen beide RB samen spannen aangezien ze samen een roedel zijn en elkaar gaan helpen, zeker de reu de teef.

Blake is licht gestoord wat mij betreft met het zo laten gelden van zijn gezag op de teef. Hij is gecastreerd en dat zal zijn houding en manier van doen tov de teef kunnen verergeren.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Afbeelding

Wat agressief gemotiveerde zelfbewuste Blake, haren overeind, staart recht omhoog..hij staat ieder geval stijf van de adrenaline.
Zijn oren staan opzij, wat aangeeft dat hij wat onzeker lijkt..wat kan komen door de ambivalente houding van de RB.
De RB heeft een lage houding, staart lager dan neutraal, oren naar achteren, maar ze toont zo te zien alleen tanden en heeft korte mondhoeken en lijkt te fixeren. Ambivalent dus, wat ook weer de ambivalentie van Blake kan verklaren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Nellalisa
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nellalisa »

Kortom een lekker stel.
Kan nog voor veel problemen gaan zorgen.

Nellalisa.
Afbeelding
Door de geschiedenis heen heeft het talent altijd een eigen weg gekozen. Zo ook in het geval van Willem Schrumpf als schilder/autodidact.
Blake
Vaste gebruiker

oke ik heb jullie reacties gelezen en zal nu even wat meer info geven

blake is heel lang niet los bij andere honden geweest(wrsch nooit in zn leven) en heeft dus net 9 maanden in een hok gezeten
samra komt direct bij de fokker vandaan bij ons thuis, waar we een gedragsgestoorde RR reu hebben, waar zij compleet de baas over is(zal zo ff foto zoeken waarbij ze als pup al de baas over hem probeert te zijn)

kevin moet weinig van andere honden hebben, loopt er eerder voor weg dan er naartoe, dit komt omdat hij met een paar dagen oud bij de dierenarts is gedumpt, fokker had 13 pups, dus had er 3 'over'
met 3 weken oud is hij bij ons gekomen, altijd tussen de mensen en andere dieren geweest, ook tussen andere honden, maar dat ging nooit goed, kevin was dan altijd van streek als er andere honden in zn buurt kwamen

toen samra er bij kwam, duurde het dan ook even voordat kevin zich weer op zn gemak voelde, maar nu zijn die 2 altijd bij elkaar in de buurt tijdens het wandelen etc(al staat kevin thuis op als samra naast hem komt liggen en loopt hij zacht grommend weg... sam speelt veel, kevin houdt meer van rust, zoekt ook vaak een rustig plekje op)

blake en de ridgebacks zijn hiervoor 1x samen los geweest in het bos, ging prima, totdat samra ineens blaffend en grommend met opgetrokken bovenlip op hem af kwam (kevin reageerde daar totaal niet op)
blake reageerde niet, die bleef vreemd staan kijken naar een blaffende samra die voor zn neus stond, later ging hij terug blaffen maar om problemen te voorkomen hebben we een stok in t water gegooid en gingen ze alle3 het water in, zonder vervelend naar elkaar te doen

deze keer waren ze al eventjes los in het bos en bij het water, kevin en blake gingen samen het water in, samra bleef steeds dicht bij mij
daarna ging ik stokken weggooien voor blake en ging samra kevin opjagen(daar maakt ze bijna een dagtaak van :wink: )
ineens komt ze naar blake toegerent en hapt in de bovenkant van zn staart, blake kijkt om en schiet naar voren met zn staart tussen zn poten, hij zocht samra daarna ook niet meer op

toen rook kevin iets en ging er vandoor, blake ging mee, en samra besloot er ook achteraan te gaan, maar toen kwamen kevin en blake al weer terug(er is dus buiten ons zichtsveld ook niet gebeurd, we konden ze heel de tijd zien)

blake staat bij mij te wachten tot er weer een stok richting water ging, en Samra komt weer blaffend en grommend aangerend, maar vlak daarvoor hadden kevin en samra flink naar elkaar staan blaffen en elkaar staan uitdagen(in onze tuin eindigd het wanneer samra kevin op de grond heeft liggen, in het bos 'gooit' kevin samra vrij lomp tegen de grond en dan zijn ze ook weer klaar) en daar had blake bij staan kijken, onder er zelf op te reageren

blake blijft dus staan en gaat terug blaffen, samra gaat dan steeds met haar voorpoten+stukje buik richting de grond en springt dan al blaffend de lucht in, steeds op dezelfde plaats, de foto is genomen op t moment dat ze weer wat richting de grond gaat, maar het grootste deel van de tijd maakte ze zichzelf groot

maargoed, blake begon dus terug te blaffen, en hij begon wat te springen(daarom zitten zn oren ook half de lucht in, hij landde net) daarna rende hij een half rondje weg, samra er achteraan, blake draait om, samra ook en blake gaat achter samra aan, bjorn riep hem terug en het was meteen klaar met elkaar opjagen

blake heeft nog totaal geen poging tot bijten gedaan, en als hij water ziet vergeet hij de andere 2 honden en ligt hij t grootste deel van de tijd in het water

samra vertoont vaker jaloers gedrag, als je thuis kevin aanhaalt en haar niet, dan pakt ze kevin bij zn oren en gaat ze hem lopen klieren
geef je haar aandacht, dan is het echt een lieve rustige hond, maar zodra een ander aandacht krijgt wordt ze vervelend

we dachten zelf dat haar gedrag naar blake ee soort jaloezie is, ik deed thuis heel veel met de honden, en samra lag altijd op mn kamer als ik bv achter de pc zat
sinds 1,5 maand woon ik op mezelf en zie ik samra nog maar een uurtje of 2 per dag, maar dan ben ik meestal bij de paarden en heeft ze minder aandacht van mij dan toen ik nog thuis woonde
nu ziet ze mij met een andere hond, en die hond krijgt nog aandacht van mij ook, dat kan ze wrsch niet hebben en daarom gaat ze vervelend doen naar hem
zij is steeds degene die begint met blaffen en grommen, en dus zelfs in zn staart hapte

samra had trouwens al aandacht van mij gehad toen mn vriend met blake bij het water was, ik was toen voor kevin+samra wat stokken weg aan t gooien, om te voorkomen dat ze met zn 3en gingen vechten om 1 stok
dus opzich is haar jaloezie niet helemaal terecht

op kevin reageerd blake totaal niet, en kevin trekt zich ook weinig aan van blake, terwijl de vorige eigenaren en de mensen van het asiel hadden gezegd dat blake niet bij andere reuen kan

toen was blake niet gecastreerd, met teven kon hij wel overweg, we gingen altidj wandelen bij het asiel met blake en 2 teven, wel steeds 2 andere teefjes, maar altijd namen we teven mee, daar deed blake niets tegen
kevin is ook gecastreerd, denk dat het daar aan ligt dat blake niet op kevin reageerd.

hier een paar foto's van vroeger.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

als pup pakte samra kevin al bij zn nekvel en bij zn oren vast, dat doet ze nogsteeds, als kevin er genoeg van heeft doet hij lelijk, maar helaas voor hem is dat voor samra niet overtuigend genoeg
nu zijn ze evengroot en in huis en in de tuin loopt samra kevin omver en is vrij lomp naar hem in het bos loopt kevin samra omver en wordt daarna met rust gelaten door haar
ze staan soms heel hard naar elkaar te blaffen in de tuin, veel mensen durven dan bij ons de tuin ook niet in :wink:
maar ze hebben elkaar nog nooit echt gebeten of iets aangedaan

samra pakt trouwens wel katten en kippen etc, dat doet kevin ook niet.

maar samra is dus degene die steeds blaffend en grommend op blake af komt, blake reageert daar wisselend op, of weglopen, of terugblaffen of blijven staan zonder te blaffen, volgens mij weet hij niet goed hoe hij er op moet reageren, en speelt er ook een flink stuk onzekerheid mee.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Komt ambivalent gedrag trouwens vaker (of het meest) voor bij onzekere honden of heeft dat er niets mee te maken?
Afbeelding
A good dog never dies...

Blake
Vaste gebruiker

Stang schreef:Komt ambivalent gedrag trouwens vaker (of het meest) voor bij onzekere honden of heeft dat er niets mee te maken?
dat vraag ik me ook af, want blake is idd onzeker tegenover andere honden, en als hij aan de riem zit uit zich dat in agressie, is hij los dan doet hij dus (bijna)niets, behalve als de andere hond hem uitdaagt, maar hij heeft dan absoluut niet de neiging tot agressief gedrag

samra daarintegen voelt zich als kevin erbij is heel zelfverzekerd, met zn 2en heben ze al heel wat honden(eigenaren) de stuipen op het lijf gejaagd :wink: maar als er een hond op haar afkomt, en kevin is er niet bij, gaat ze achter je staan, of zoekt kevin snel op

dus opzich zou het wel kunnen dat ambivalent gedrag vooral bij onzekere honden voorkomt, al is samra normaal nooit onzeker als kevin erbij is, maar die stond nu schuin achter haar en blake.
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Stang schreef:Komt ambivalent gedrag trouwens vaker (of het meest) voor bij onzekere honden of heeft dat er niets mee te maken?
Een hond die onzeker is vertoond altijd ambivalent gedrag.
Eigelijk is hij in conflict met zichzelf....hij durft wel....of toch niet....of weer wel enz enz. En dat kun je zien aan de lichaamshouding. Hoge staart, oren in de nek. Wijken en naderen. Hoge staart en opgetrokken lip met lange mondhoeken enz enz.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Blake schreef:maargoed, blake begon dus terug te blaffen, en hij begon wat te springen(daarom zitten zn oren ook half de lucht in, hij landde net) daarna rende hij een half rondje weg, samra er achteraan, blake draait om, samra ook en blake gaat achter samra aan, bjorn riep hem terug en het was meteen klaar met elkaar opjagen

Is dit niet gewoon het elkaar aftasten dmv van een spel? De manier waarop de foto is gemaakt zegt wel veel. Blake zijn oren stonden dus ook niet omhoog of opzij en Samra was buiginkjes aan het maken. De tanden die te zien zijn kan dus ook van het blaffen komen? Het feit dat bij beide de haren overeind zijn kan voortkomen uit het feit dat het een spannend en/of serieus spel is.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Blake
Vaste gebruiker

Ca Cajuina schreef: Is dit niet gewoon het elkaar aftasten dmv van een spel? De manier waarop de foto is gemaakt zegt wel veel. Blake zijn oren stonden dus ook niet omhoog of opzij en Samra was buiginkjes aan het maken. De tanden die te zien zijn kan dus ook van het blaffen komen? Het feit dat bij beide de haren overeind zijn kan voortkomen uit het feit dat het een spannend en/of serieus spel is.
ik heb het idee dat het voor blake idd meer een soort spel is, hij is nml zo lang niet los bij andere honden geweest, en nu ziet hij kevin&samra eokaar druk blaffend opjagen en uitdagen
dan doet samra daarna hetzelfde tegen hem, alleen dan doet ze een stuk lelijker
blake lijkt niet echt door te hebben dat samra hem waarschuwt, en blake blijft dus doorgaan met blaffen en springen rtegenover samra
samra doet echt heel erg lelijk en tussen het blaffen door gromt ze en trekt ze haar lip op, en toen ze van achteren naar hem tie liep, hapte ze naar hem, ze had nog net het bovenste stukje van zn staart vast, en blake sprong toen naar voren emt zn staart tussen zn poten

hij zocht samra daarna niet meer zelf op, zal dus toen wel in de gaten hebben gehad dat ze hem niet in haar buurt wil hebben

maar daarna kwam samra dus opnieuw grommend en blaffend naar blake to, toen begon hij terug te blaffen, en op dat moment is de foto gemaakt

t is jammer dat ik geen foto heb hoe samra eruit ziet als ze echt lelijk tegen hem doet, maar als ze dat doet sta ik meer op te letten of het niet uit de hand loopt, dan dat ik bezig ben met foto's maken :wink:

heb wel een beetje vergelijkingsfoto
Afbeelding

kevin wil hier het stukje plastic wat hij van t aanrecht had gepakt niet loslaten
trekt zn lip op, gromt heel hard en heeft zn oren plat naar achter en zn hare op heel zn rug stonden omhoog (toen ik los zei liet hij trouwens meteen los, maar bjorn was sneller bij hem, dus die probeerde het eerst, ik was met de digi bij de paarden, vandaar dat ik dit ook ff op de foto zette :wink: )

dat doet Samra hetzelfde naar blake, niet direct als ze hem ziet, maar als hij aandacht krijgt van iemand, of als ik met hem aan het spelen ben, vandaar dat wij aan jaloezie dachten

(toen ik los zei liet kevin trouwens meteen los, maar bjorn was sneller bij hem, dus die probeerde het eerst, ik was met de digi bij de paarden, vandaar dat ik dit ook ff op de foto zette :wink: )
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Afbeelding

met dit soort gedrag maak ik HEEL snel korte metten dit is iets wat ik dus totaal niet acsepteerd, moet ook eerlijk zeggen dat ik het raar vind dat dit toegelaten word

mol :8):
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

dat is idd een foto die je hier niet kan maken!

en als het al gebeurt is het zo over!

dat wordt hier never nooit niet geaccepteerd!!
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Foto's zeggen zoizo erg weinig. Je zou het eigenlijk een keerjte moeten filmen
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Blake
Vaste gebruiker

Mol schreef: met dit soort gedrag maak ik HEEL snel korte metten dit is iets wat ik dus totaal niet acsepteerd, moet ook eerlijk zeggen dat ik het raar vind dat dit toegelaten word

zoals ik al onder de foto schreef, ik was met de digi bij de paarden, bjorn was in de tuin met samra, en kevin komt aangerent met een stukje plastic wat hij van het aanrecht had gehaald(wat mn zusje niet had opgeruimd) Bjorn kent de honden wel, maar ze luisteren minder goed naar hem, de foto is van vorig jaar, toen kende bjorn ze een jaartje, maar veel meer dan ff met ze naar het bos, of even aaien als hij bij mij was deed hij er niet mee(logisch want het zijn de honden van mn ouders)

ik sta dus bij de stal en zie dat bjorn probeerd of kevin het plastic los wil laten, ik loop er naartoe, ondertussen zoom ik in en maak de foto, dan sta ik ernaast, zeg los, hij laat los en ik loop richting kliko.
ik stuur hem bij me vandaan omdat hij om me heen begint te springen omdat ik met het plastic richting kliko loop.
hond loopt de andere kant op en ik gooi het plastic weg
niets aan de hand.

het is dus niet zo dat de hond zo tegen zn baas mag doen en dat dit een dagelijkse gewoonte is.
hij vertikte het alleen om naar bjorn te luisteren, hij is sowieso nogal eenkennig, hij luiterd naar mn vader en naar mij en redelijk naar mn moeder, mn zus die niets met honden heeft en zelfs wat bang is negeert hij compleet als ze hem een commando geeft is ook haar eigen schuld want ze kijkt nooit naar de honden om.
nu een jaar later luisterd kevin trouwens wel een stuk beter naar bjorn.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

mag ik ff lullig doen??

eenkennig of niet..

mijn honden mogen mensen negeren, met ze spelen en wat ze maar willen, maar lelijk doen tegen mensen mag niet! ook niet als ze ze niet kennen!

wordt ik aangevallen en bedreigd is het misschien anders.

maar mijn honden mogen niet lelijk doen tegen mensen.
Afbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

massam schreef:mag ik ff lullig doen??

eenkennig of niet..

mijn honden mogen mensen negeren, met ze spelen en wat ze maar willen, maar lelijk doen tegen mensen mag niet! ook niet als ze ze niet kennen!

wordt ik aangevallen en bedreigd is het misschien anders.

maar mijn honden mogen niet lelijk doen tegen mensen.
Nou, dat weet ik niet hoor. Als een vreemde wat van mijn hond probeert af te pakken, denk ik ook dat ze minder vriendelijk zijn dan tegen mij wanneer ik het afpak. Lijkt me niet abnormaal.
AfbeeldingAfbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

En het is voor een hond heel acceptabel dat wat je hebt je mag houden. Als je daar een beuk voor krijgt vertoont de baas gestoord gedrag en wordt de hond ook raar. Grommen levert een beuk op, ook al is hetgene je in je mond hebt van jezelf. Dan sla je het grommen op een gegeven moment gewoon over en grijp je hem in zijn poten. Dat is je recht als hond. Er zijn honden die het afleren en alles afgeven, maar er zijn ook honden die dat nooit leren.

Als Wuilus iets heeft gromt ze nooit naar mij, zou ze dat wel doen dan zou ik dat accepteren, het is normaal en heel honds om te houden wat je hebt, die regels gelden onderling ook gewoon.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:En het is voor een hond heel acceptabel dat wat je hebt je mag houden. Als je daar een beuk voor krijgt vertoont de baas gestoord gedrag en wordt de hond ook raar. Grommen levert een beuk op, ook al is hetgene je in je mond hebt van jezelf. Dan sla je het grommen op een gegeven moment gewoon over en grijp je hem in zijn poten. Dat is je recht als hond. Er zijn honden die het afleren en alles afgeven, maar er zijn ook honden die dat nooit leren.

Als Wuilus iets heeft gromt ze nooit naar mij, zou ze dat wel doen dan zou ik dat accepteren, het is normaal en heel honds om te houden wat je hebt, die regels gelden onderling ook gewoon.
Hier mag het niet; als ik iets wil afpakken (wat ik uiteraard alleen in uiterste nood doe als het gevaarlijk is voor de honden) dan pak ik het af en accepteer ik geen gegrom.
Gelukkig zijn beide honden hier ook makkelijk in, wellicht ook omdat het bijna nooit voorkomt en ze direct daarna ook beloond worden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Stang schreef:
MARC_S schreef:En het is voor een hond heel acceptabel dat wat je hebt je mag houden. Als je daar een beuk voor krijgt vertoont de baas gestoord gedrag en wordt de hond ook raar. Grommen levert een beuk op, ook al is hetgene je in je mond hebt van jezelf. Dan sla je het grommen op een gegeven moment gewoon over en grijp je hem in zijn poten. Dat is je recht als hond. Er zijn honden die het afleren en alles afgeven, maar er zijn ook honden die dat nooit leren.

Hier mag het niet; als ik iets wil afpakken (wat ik uiteraard alleen in uiterste nood doe als het gevaarlijk is voor de honden) dan pak ik het af en accepteer ik geen gegrom.
Gelukkig zijn beide honden hier ook makkelijk in, wellicht ook omdat het bijna nooit voorkomt en ze direct daarna ook beloond worden.
ja , dit probleem heb ik ook . Mijn uitlaathond is dus niet makkelijk , ze gaat grommen , tanden ontbloten en ook echt happen als je doorzet . Ik provoceer dit nooit meer sinds het eerste grommetje dat ik van haar kreeg (langer dan een jaar geleden ) , van gegeven botten e.d. blijf ik af , of ik ruil b.v. het gegeven balletje middels afleiding , wat laatst nodig was omdat ze het ging slopen en met rubber begon rond te strooien .

Als ik iets van haar pak moet ze eerst lossen , gaat steeds beter . Maar ik ga dus niet zitten trekken of zomaar plotseling iets van haar afpakken . Ik heb de fam . hetzelfde geadviseerd .

Maar blij ben ik er niet mee , en eigenlijk wil ik aan haar prooinijd werken , weet alleen niet zo goed hoe . Ongenadig afstraffen , ik zie het met deze hond niet zitten . Ze reageert heel goed op spelen , verbaal belonen en belonen met spelen . Met straffen heb ik nooit iets bereikt bij haar , dus ik zoek het meer in deze hoek .

Laatst had ik een te groot geperst namaak bot voor haar gekocht . Ik heb het toen met een zaag in tweeen gezaagd , toen had ik twee stukken , met vulling ( zaten een soort staafjes in . ) Ik ben met die twee stukken op de grond gaan zitten , gaf haar het ene en hield zelf het andere stuk . Vervolgens met een tang stukjes uit en van mijn bot geplukt en het haar gegeven met de hand . Het bot vast gehouden en haar erop laten kauwen . enz . Ik merkte dat er iets bij haar klikte , ze ontspande , werd blij , begon het als een spelletje te zien , en zo zijn we een tijdje met de botten in de weer geweest . Hoop hiermee te bereiken dat ze het normaal gaat vinden dat ik aan haar spulletjes zit ( niet om af te pakken , maar om haar minder fel te maken, ze gromt nu al als je naast haar gaat zitten ) en hopelijk gaat dat dan ook voor anderen gelden . Geen idee of het lukt . Tips zijn welkom .

Overigens heb ik nu wel over haar gegeven speetljes . Misschein maakt zij geen onderscheid , maar ik maak het wel ! ( nou ja , ik , alsof het mijn hond is ! ) Als je ziet dat ze aan spulletjes van een ander zit , mag je dat toch best verbaal afstraffen en op strenge toon laten lossen , vind ik . Anders is in no time alles van haar , lijkt me . Beuk op haar kop is iets anders , maar eventueel heb ik veel tijd , en gelost wordt er , vroeg of laat . Overigens speelt dit toeeigenenen niet als probleem .

Eerlijk gezegd denk ik dat ze heel goed het verschil kent tussen haar gegeven spulletjes en de schoen van de baas . Ik gooide laatst een balletje van Zoë , en geloof het of niet , in eerste instantie bleef ze ervan af ! Misschien was het iets anders , maar ik vond het wel opvallend .

-
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Tja, het is ook moeilijk :denken:
Ik heb het Kaya als pup al geleerd dmv spel: ze is dol op ballen en stokken, dus dat was vrij simpel. Ze had al heel snel door dat er alleen gegooid kon worden als ze het losliet en dan was het direct "lossss, goed zo!!!!!" en de beloning was gooien :wink:
Zo heeft zij het eigenlijk geleerd.

Moritz kent het commando "los" niet echt (hem kregen we toen hij circa 2 jaar was en hij is een exzwerf/asielhond). Maar Moritz is eigenlijk, op zijn angsten na, een hele makkelijke hond.
Hij eet bv tennisballen op :denken: en dat mag natuurlijk niet, dus moet ik het weleens afpakken als hij een verdwaalde bal tegenkomt. Hij vindt het niet leuk, kijkt ook wel wat scheef, maar is teveel onder de indruk (vanzelf al hoor, want ik doe absoluut niet lelijk) om tegen te stribbelen.
Ik zeg dan wel het woord "los" en pak het af en beloon direct met wat lekkers. Tot nu toe hier ook geen problemen.

Ik zou zeker geen heftige strijd aangaan, zo bevorder je de prooinijd alleen maar. Rustig aan mee werken en iets anders proberen interessanter te maken dan wat de hond al heeft en los moet laten.

Maar ja, de ene hond is er gewoonweg makkelijker in dan de ander :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

nou hier wordt ook niet naar ons gegromd als wij iets af willen pakken en proberen ze het wel dan krijgen ze inderdaad op hun falie. Niet dat ik ze een dreun voor de harses verkoop maar ik laat wel weten dat er naar ons niet gegromd en gelipt dient te worden....
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Een hond heeft het recht te verdedigen wat hij heeft en evenzogoed heb jij het recht als ranghoogste toch hetgeen af te pakken, alleen geen tranen als je gaatjes hebt wat dat is eigen schuld , dikke bult.
Je hebt het recht te straffen als een hond naar je gromt als hij iets verdedigd en dat zou ik ook doen...
Alleen creeer je daarmee dus honden die vanuit angst plaats maken voor hun baas als die iets wil pakken van ze en dus wel grijpen als er een vreemde iets wil afpakken. De hond heeft immers geleerd dat handen bij zijn ding ongein betekend. Dat behoor je dus te voorkomen, ook uit bescherming van andere mensen en/of kinderen.
Baknijd of prooinijd train je dus weg middels ruilen van het object voor iets heel erg lekkers en als het om voer gaat het erbij geven van voer. De clou zit hem in het feit dat de hond jouw hand bij zijn ding moet zien als goed nieuws en niet als slecht nieuws. Slecht nieuws is afpakken, goed nieuws is iets toevoegen. Een hond, die niet leert dat een hand bij zijn ding ongein betekent zal geen achterdocht leren koesteren tegen wiens hand dan ook. gewoon een kwetsie van trainen dus.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Blake
Vaste gebruiker

dat onze honden grommen tegen vreemdenaccepteer ik, het zijn niet voor niets waakhonden!
als wij er niet bij zijn en er komt iemand die ze niet kennen zomaar de tuin binnen gewandeld, wordt diegene keurig in een hoek gedreven

dat ze dus ook niet naar iedereen luisteren is niet meer dan normaal, kijk iemand bijten zullen ze nooit doen, behalve als iemand mij aanvalt, a springt kevin er bovenop(was een jaar of 5 geleden met een jongen aan het stoeien op een grasveldje terwijl ik kevin bij had, kevin sprong bovenop die jongen en ik kon hem nog net op tijd corrigeren anders was het niet zo prettig afgelopen!)
als bjorn mij aanraakte waar kevin bij was kwam kevin er al grommend tussenin staan, dat mag hij niet en dat is ook snel afgeleerd

met het wandelen luisterd hij ook goed naar Bjorn, maar ook dat is langzaam aan zo gekomen, doordat bjorn steeds vaker met mij en de honden naar het bos ging

als kevin iets pakt wat hij niet mag hebben, zoals bv plastic, dan moet hij dat loslaten, als mn vader, moeder of ik 'los' zeggen laat hij ook los, dat heeft hij van kleins af aan geleerd

maar als iemand waar hij toen nog niet echt naar luisterde aan zn plastic zit en ook nog eens zegt dat hij het los moet laten, dan vertikt hij dat en verdedigd hij zijn 'prooi'

daar ga ik hem ook niet voor straffen, want toen deze foto is gemaakt kwam bjorn hier nog geen jaar over de vloer, en toen wandelden we ook nog niet veel samen met de honden en hij hoeft niet naar iedereen te luisteren, dalijk staan er hier weer inbrekers of zadeldieven of paardendieven bij de stal, dan wil ik niet hebben dat onze honden zomaar afgeleid kunnen worden en naar die vreemden luisteren!
tijdje terug is er op een stal vlakbij ingebroken, alle zadels weg, en de waakhond(engelse bulldog oid was dat) hebben ze ook meegenomen!!
zoiets kan en mag hier gewoon niet gebeuren, daarom moeten de honden dus niet zomaar naar iedereen luisteren.

afgelopen jaar ging het slecht met mn vader, en dus ginge bjorn en ik, of bjorn alleen als ik aan t paardrijden was, met de honden wandelen, en was bjorn hier ook bijna dagelijks, als kevin het nu in zn hoofd haalt zo te doen tegen bjorn, wordt dat niet geaccepteerd, maar op het moment van de foto was bjorn nog redelijk vreemd voor hem en lager in rangorde en was dit normaal gedrag hem en werd hij er ook niet voor gestraft.
toen ik het plastic pakte en los zei, liet hij meteen los, dus hij luisterd gewoon goed, allen niet naar iedereen.
Mol
Zeer actief

rot op dat zie ik dus echt niet zo als een rang lagere hond iets heeft en hij gromt naar een rang hogere hond krijg hij op zijn flikker,gromt 1 van mijn honden naar mijn omdat ik iets wil af pakken krijg hij net zo goed op ze flikker.

Mol
Zeer actief

Eline* schreef:Een hond heeft het recht te verdedigen wat hij heeft en evenzogoed heb jij het recht als ranghoogste toch hetgeen af te pakken, alleen geen tranen als je gaatjes hebt wat dat is eigen schuld , dikke bult.
Je hebt het recht te straffen als een hond naar je gromt als hij iets verdedigd en dat zou ik ook doen...
Alleen creeer je daarmee dus honden die vanuit angst plaats maken voor hun baas als die iets wil pakken van ze en dus wel grijpen als er een vreemde iets wil afpakken. De hond heeft immers geleerd dat handen bij zijn ding ongein betekend. Dat behoor je dus te voorkomen, ook uit bescherming van andere mensen en/of kinderen.
Baknijd of prooinijd train je dus weg middels ruilen van het object voor iets heel erg lekkers en als het om voer gaat het erbij geven van voer. De clou zit hem in het feit dat de hond jouw hand bij zijn ding moet zien als goed nieuws en niet als slecht nieuws. Slecht nieuws is afpakken, goed nieuws is iets toevoegen. Een hond, die niet leert dat een hand bij zijn ding ongein betekent zal geen achterdocht leren koesteren tegen wiens hand dan ook. gewoon een kwetsie van trainen dus.
vind ik dus niet ik ga niks ruilen om dat ik het wil hebben klaar, ik pak het gewoon en het word gewoon getollereerd simpel zat.
zo niet dan hebben we bijde in het begin een probleem die op gelost moet worden.
ik doe dit ook bij een vreemde hond net zo makkelijk pak hem in ze kippennek en haal het uit zijn waffel.

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
Eline* schreef:Een hond heeft het recht te verdedigen wat hij heeft en evenzogoed heb jij het recht als ranghoogste toch hetgeen af te pakken, alleen geen tranen als je gaatjes hebt wat dat is eigen schuld , dikke bult.
vind ik dus niet ik ga niks ruilen om dat ik het wil hebben klaar, ik pak het gewoon en het word gewoon getollereerd simpel zat.
zo niet dan hebben we bijde in het begin een probleem die op gelost moet worden.
ik doe dit ook bij een vreemde hond net zo makkelijk pak hem in ze kippennek en haal het uit zijn waffel.

We hebben deze discussie al vaker gevoerd en we blijven beiden bij ons standpunt. Jouw manier werkt, alleen hij werkt voor jou als baas en als je een hond hebt met voernijd zal hij dus wel je buurmeisje pakken. Als je zorgt dat je hond uberhaupt niet attent is op handen bij eten of bezit zal je ook met bv een kind geen problemen hebben.
Ik heb zelf dus graag een hond die betrouwbaar is bij voer/bezit omdat hij niet geleerd heeft dat er competitie kan ontstaan om zijn ding dan een hond die plaats maakt uit angst/respect voor mij als baas. Een hond die niet beter weet dan dat handen goed zijn bij zijn ding is gewoon betrouwbaarder.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”