Wil de hond schreef:Stang schreef:Nou, die duidelijke regels zijn hier eigenlijk niet eens

(behalve luisteren als ik wat zeg).
Voor mij houdt het leiderschap in, dat ik verantwoordelijk ben; Ãk bepaald of er gevaar dreigt en zo ja, dan bescherm Ãk mijn honden.
Eigenlijk is het zo simpel volgens mij

Meen je dat nou Caro, dat jouw honden zich aan geen enkele regel hoeven te houden bij jou thuis?
Hoe vaak heb jij je leiderschap al moeten bewijzen door het gevaar af te weren? Lijkt me toch dat je honden jou niet echt vaak in de leidersrol zullen zien dan.
Misschien heb je toch wel een aantal regeltjes, die je hanteert zonder jezelf er echt van bewust te zijn?
Natuurlijk zijn er hier wel regels, maar geen dominantieregels

De honden mogen gewoon op de bank, eten ook voordat wij eten en lopen ook nog voor ons de deur uit.
Die regels zijn er hier niet. Er zijn hier trouwens sowieso niet zo gek veel regels

Ja, ze mogen niet bietsen bijvoorbeeld of niet vechten (maar dat laatste doen ze toch al niet).
Zoals ik al zei, is er echter wel één absolute regel en dat is luisteren als ik wat zeg.
Het leiderschap heb ik trouwens al zeer, zeer vaak moeten bewijzen omdat Moritz een erg bange hond is zoals je weet. Dus bijna iedere uitlaatronde is er wel gevaar in zijn ogen.
Wellicht dat het hier meer 'van nature' gaat allemaal. De honden lopen nooit ver bij mij vandaan, wachten bij iedere hoek (bv in het bos) "welke kant gaan we op vrouwtje?".
Dat zit er gewoon in bij beide honden

Ze zijn wat dat betreft heel erg makkelijk, dus zijn veel regels ook niet nodig.