Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zijn de dominantieregels echt nodig?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Baily

Ongelezen bericht door Baily »

mechelaar_fan schreef:De leider geeft eten
De leider neemt altijd leuke, boeidende, spannende initiatieven. zonder de leider is het hondenleven saai.
mensen die weinig met hun hond spelen hebben heel dikwijls dominantieproblemen, zelfs al houden ze zich aan de regeltjes van 'hond niet op de bank', 'baasje als eerste door de deur'
Maar wat als de hond niet wil spelen. Mijn eigen honden spelen wel, maar ik heb hier wel eens een hond in opvang die niet speelt, omdat hij het niet gewend is. Vaak zijn dit soort honden wel gek op stukjes worst enzo.

Maar hoe krijg je ze dan aan het spelen, soms doen ze dat na een jaar bij de nieuwe eigenaar nog niet.
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

je krijgt elke hond aan het spelen. gewoon een beetje creatief zijn. en een leren voetbal vindt elke hond fantastisch.
Een hond die niet wil spelen, is een bange, onzekere hond, die zal je niet te vlug van je troon willen stoten. Zo'n hond zou ik echt op de bank laten liggen hoor!
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

mechelaar_fan schreef:je krijgt elke hond aan het spelen. gewoon een beetje creatief zijn. en een leren voetbal vindt elke hond fantastisch.
Een hond die niet wil spelen, is een bange, onzekere hond, die zal je niet te vlug van je troon willen stoten. Zo'n hond zou ik echt op de bank laten liggen hoor!
Hahahahahaha, je mag het bij Huts proberen hoor!!!! En die is ECHT niet bang of onzeker :mrgreen: . Niet elke hond vind een leren voetbal geweldig hoor. Huts vind het niks, en Pien vind hem te klein, die doet het alleen met grote skibbyballen.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

mechelaar_fan schreef:je krijgt elke hond aan het spelen. gewoon een beetje creatief zijn. en een leren voetbal vindt elke hond fantastisch.
Wat een vreemde uitspraak? :denken:

Moritz wist niet wat spelen was; hij kon het werkelijk niet. Daarbij was alles doodeng: een bal :N: een stok :N: een trekring :N: een bot? wat moet je daarmee? :denken:

Nu speelt hij wel nadat hij bijna 2 jaar bij ons is (hij is een beetje gaan spelen na 1 jaar), maar nog snapt hij het soms niet :19:
Dan rent hij een bal achterna, neemt hem in zijn bek, rent een paar meter en laat hem maar weer los :smile: "wat mot je d'r eigenlijk mee?" hahahahaha.

Doekjes vindt hij wel leuk, dus ach we doen maar wat met hem.

Maar wat ik dus wil zeggen: sommige honden moet je echt leren spelen, die weten stomweg niet wat het betekent en vinden het ook doodeng.
Als je die maar op de bank laat liggen, kom je niet veel verder natuurlijk :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Stang schreef:Nou, die duidelijke regels zijn hier eigenlijk niet eens :19: :mrgreen: (behalve luisteren als ik wat zeg).

Voor mij houdt het leiderschap in, dat ik verantwoordelijk ben; ík bepaald of er gevaar dreigt en zo ja, dan bescherm ík mijn honden.

Eigenlijk is het zo simpel volgens mij :19:
Meen je dat nou Caro, dat jouw honden zich aan geen enkele regel hoeven te houden bij jou thuis?

Hoe vaak heb jij je leiderschap al moeten bewijzen door het gevaar af te weren? Lijkt me toch dat je honden jou niet echt vaak in de leidersrol zullen zien dan.

Misschien heb je toch wel een aantal regeltjes, die je hanteert zonder jezelf er echt van bewust te zijn?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
Stang schreef:Nou, die duidelijke regels zijn hier eigenlijk niet eens :19: :mrgreen: (behalve luisteren als ik wat zeg).

Voor mij houdt het leiderschap in, dat ik verantwoordelijk ben; ík bepaald of er gevaar dreigt en zo ja, dan bescherm ík mijn honden.

Eigenlijk is het zo simpel volgens mij :19:
Meen je dat nou Caro, dat jouw honden zich aan geen enkele regel hoeven te houden bij jou thuis?

Hoe vaak heb jij je leiderschap al moeten bewijzen door het gevaar af te weren? Lijkt me toch dat je honden jou niet echt vaak in de leidersrol zullen zien dan.

Misschien heb je toch wel een aantal regeltjes, die je hanteert zonder jezelf er echt van bewust te zijn?

Natuurlijk zijn er hier wel regels, maar geen dominantieregels :wink:
De honden mogen gewoon op de bank, eten ook voordat wij eten en lopen ook nog voor ons de deur uit.
Die regels zijn er hier niet. Er zijn hier trouwens sowieso niet zo gek veel regels :19: Ja, ze mogen niet bietsen bijvoorbeeld of niet vechten (maar dat laatste doen ze toch al niet).
Zoals ik al zei, is er echter wel één absolute regel en dat is luisteren als ik wat zeg.

Het leiderschap heb ik trouwens al zeer, zeer vaak moeten bewijzen omdat Moritz een erg bange hond is zoals je weet. Dus bijna iedere uitlaatronde is er wel gevaar in zijn ogen.

Wellicht dat het hier meer 'van nature' gaat allemaal. De honden lopen nooit ver bij mij vandaan, wachten bij iedere hoek (bv in het bos) "welke kant gaan we op vrouwtje?".
Dat zit er gewoon in bij beide honden :19: Ze zijn wat dat betreft heel erg makkelijk, dus zijn veel regels ook niet nodig.
Afbeelding
A good dog never dies...

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Natuurlijk zijn er hier wel regels, maar geen dominantieregels
Aha, dan hadden we elkaar even niet helemaal begrepen.

Ik doelde namelijk ook niet zozeer op die dominantie-regels, maar gewoon op regels die de dagelijkse gang van zaken betreffen.

Zoals bvb. inderdaad goed luisteren, de voerbak niet uit mijn handen springen, niet trekken aan de riem als ik dat niet wil, nooit dus eigenlijk, niet als een gek tegen me opspringen, enz.

Simpele regels die het samenleven voor mij aangenamer maken, en tegelijk voor de hond wat duidelijkheid scheppen.

En inderdaad, Moritz zal jou ongetwijfeld echt een geweldig dappere steunpilaar vinden.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
Stang schreef:Natuurlijk zijn er hier wel regels, maar geen dominantieregels
Aha, dan hadden we elkaar even niet helemaal begrepen.

Ik doelde namelijk ook niet zozeer op die dominantie-regels, maar gewoon op regels die de dagelijkse gang van zaken betreffen.

Zoals bvb. inderdaad goed luisteren, de voerbak niet uit mijn handen springen, niet trekken aan de riem als ik dat niet wil, nooit dus eigenlijk, niet als een gek tegen me opspringen, enz.

Simpele regels die het samenleven voor mij aangenamer maken, en tegelijk voor de hond wat duidelijkheid scheppen.

En inderdaad, Moritz zal jou ongetwijfeld echt een geweldig dappere steunpilaar vinden.
Hahahahaha, ja tuurlijk zijn die regels hier ook wel :wink: Anders zou het een nog grotere bende worden :denken: :mrgreen:

Maar dat zijn inderdaad zo van die regeltjes, die je niet eens meer als zodanig beschouwd; zo gewoon zijn ze geworden.
Maar streng, nee dat ben ik gewoonweg niet, consequent trouwens wel; de weinige regels die er zijn, die moeten opgevolgd worden en daar valt zeer zeker luisteren als ik wat zeg onder.
Afbeelding
A good dog never dies...

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Maar streng, nee dat ben ik gewoonweg niet, consequent trouwens wel; de weinige regels die er zijn, die moeten opgevolgd worden en daar valt zeer zeker luisteren als ik wat zeg onder.
Daar zeg je zowat.

Ik ben ook niet streng en ook niet veeleisend, maar wel uiterst konsekwent. Ik denk ook dat daar juist de clou zit, in het konsekwent zijn, lekker op het gemakkie, maar wel heel konstant. De regles worden dan vanzelf duidelijk, en als de gewoonste zaak van de werled beschouwt, na verloop van tijd.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mechelaarfan heeft wel gelijk...een hond die niet durft te spelen staat vaak te laag in rang en is dus angstig of onzeker. Als je een hond dan dus wat meer privilege's geeft stijgt het vertrouwen en heb je kans dat hij dus wel de "strijd"aandurft.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Er zijn ook honden die nooit hebben leren spelen en die het allemaal geen ene bal interesseert, ze hebben gewoon andere dingen te doen die ze veel leuker vinden.

Niet willen of kunnen spelen heeft niet altijd wat met angst te maken.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Er zijn ook honden die nooit hebben leren spelen en die het allemaal geen ene bal interesseert, ze hebben gewoon andere dingen te doen die ze veel leuker vinden.

Niet willen of kunnen spelen heeft niet altijd wat met angst te maken.
Nee, dat is ook zo.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Nee, dat is ook zo.
Waarom zeg je niet gewoon: "Je hebt gelijk Wil"?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
:80:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Eline* schreef:
Wil de hond schreef:
Je hebt gelijk Wil.

Gr Bertus.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:
Eline* schreef:
Wil de hond schreef:
Je hebt gelijk Wil.

Gr Bertus.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, zijn er ook honden die super-dominant zijn en daarom niet willen spelen. Spelen met een lagere in rang, de baas in dit geval, is te min en onwaardig. Er zijn een stuk serieuzere zaken om je mee bezig te houden dan.

Of bestaat dat niet?
Afbeelding
kyrielle
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kyrielle »

ben ik zeker met je eens! van die honden die weigeren te spelen als de baas dat wil en; ranghoger daagt nooit een ranglagere uit. Jammer dus als de baas dan het ene speeltjhe na het andere toch uitprobeert en de hond uitdaagt te spelen!

Kyrielle
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Hoezo een ranghogere daagt nooit een ranglagere uit??

Dat ligt wel aan hoe je uitdagen omschrijft...

De ranghoogste hond paradeert hier vaak met haar lekkers langs de andere honden... daagt de andere honden uit om dat af te pakken... maar ze doen het nooit, wat weer haar positie bevestigd.

Het initiatief komt juist altijd van de ranghogere, dus ook het initiatief om te gaan spelen... en dat kan je ook weer als een uitdaging zien.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

kyrielle schreef:ben ik zeker met je eens! van die honden die weigeren te spelen als de baas dat wil en; ranghoger daagt nooit een ranglagere uit. Jammer dus als de baas dan het ene speeltjhe na het andere toch uitprobeert en de hond uitdaagt te spelen!

Kyrielle
Normaal ben ik als baas toch ranghoger , en dan zou ik dus niet kunnen uitdagen tot spel ? Of begrijp ik niet wat je zegt .
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

MARC_S schreef:Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, zijn er ook honden die super-dominant zijn en daarom niet willen spelen. Spelen met een lagere in rang, de baas in dit geval, is te min en onwaardig. Er zijn een stuk serieuzere zaken om je mee bezig te houden dan.

Of bestaat dat niet?
als dat zo zou zijn hebben we een nieuwe dominantieregel : niet spelen met je hond , dat maakt je pas superdominant .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”