Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat zegt deze lichaamstaal? (foto)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Eline* schreef:
Mol schreef:
Eline* schreef:Een hond heeft het recht te verdedigen wat hij heeft en evenzogoed heb jij het recht als ranghoogste toch hetgeen af te pakken, alleen geen tranen als je gaatjes hebt wat dat is eigen schuld , dikke bult.
Je hebt het recht te straffen als een hond naar je gromt als hij iets verdedigd en dat zou ik ook doen...
Alleen creeer je daarmee dus honden die vanuit angst plaats maken voor hun baas als die iets wil pakken van ze en dus wel grijpen als er een vreemde iets wil afpakken. De hond heeft immers geleerd dat handen bij zijn ding ongein betekend. Dat behoor je dus te voorkomen, ook uit bescherming van andere mensen en/of kinderen.
Baknijd of prooinijd train je dus weg middels ruilen van het object voor iets heel erg lekkers en als het om voer gaat het erbij geven van voer. De clou zit hem in het feit dat de hond jouw hand bij zijn ding moet zien als goed nieuws en niet als slecht nieuws. Slecht nieuws is afpakken, goed nieuws is iets toevoegen. Een hond, die niet leert dat een hand bij zijn ding ongein betekent zal geen achterdocht leren koesteren tegen wiens hand dan ook. gewoon een kwetsie van trainen dus.
vind ik dus niet ik ga niks ruilen om dat ik het wil hebben klaar, ik pak het gewoon en het word gewoon getollereerd simpel zat.
zo niet dan hebben we bijde in het begin een probleem die op gelost moet worden.
ik doe dit ook bij een vreemde hond net zo makkelijk pak hem in ze kippennek en haal het uit zijn waffel.

mol :8):
We hebben deze discussie al vaker gevoerd en we blijven beiden bij ons standpunt. Jouw manier werkt, alleen hij werkt voor jou als baas en als je een hond hebt met voernijd zal hij dus wel je buurmeisje pakken. Als je zorgt dat je hond uberhaupt niet attent is op handen bij eten of bezit zal je ook met bv een kind geen problemen hebben.
Ik heb zelf dus graag een hond die betrouwbaar is bij voer/bezit omdat hij niet geleerd heeft dat er competitie kan ontstaan om zijn ding dan een hond die plaats maakt uit angst/respect voor mij als baas. Een hond die niet beter weet dan dat handen goed zijn bij zijn ding is gewoon betrouwbaarder.
tuurlijk helemaal mee eens een hond die dat weet is betrouwbaarder,maar de hond op de foto is dit dus duidelijk niet alleen naar de baas toe dus gaat je verhaaltke niet helemaal op,ik acsepteer dat gedrag niet van geen 1 hond niet en als het me eigen honden zijn ook niet tegen mensen die vaker bij mijn in huis komen,zal mooi wezen zeg.
de hond op de foto heeft nog net het lef niet om te bijten
en als je weet dat je hond baknijd heeft ten op zichten van vreemde moet je dit soort situaties voor blijven vind ik.

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mol schreef: tuurlijk helemaal mee eens een hond die dat weet is betrouwbaarder,maar de hond op de foto is dit dus duidelijk niet alleen naar de baas toe dus gaat je verhaaltke niet helemaal op,ik acsepteer dat gedrag niet van geen 1 hond niet en als het me eigen honden zijn ook niet tegen mensen die vaker bij mijn in huis komen,zal mooi wezen zeg.
de hond op de foto heeft nog net het lef niet om te bijten
en als je weet dat je hond baknijd heeft ten op zichten van vreemde moet je dit soort situaties voor blijven vind ik.

Ik ben het deels met je eens. Als je de situatie op de foto ziet is er dus al iets mis dat een hond zoiets doet tegen zijn baas. Verkeerde associatie's, te weinig respect. Als ik ineens geconfronteerd word met eén van mijn honden die zo reageert zal ik dat ook niet pikken. Ik zie het zelf alleen dan wel als signaal dat ik ermee aan het trainen moet. :wink:
En als je weet dat je hond niet betrouwbaar is moet je daar inderdaad als verantwoordelijke op anticiperen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Goh, ik zie nu de foto pas :denken: (ik word ook steeds blonder :19: :mrgreen: ).

Maar als één van mijn honden dus zo'n bek zou trekken (wat ze niet in hun kop halen trouwens), dan pik ik dat uiteraard ook niet en zal ik dit ook heel snel en heel goed duidelijk maken.....
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mol schreef: rot op dat zie ik dus echt niet zo als een rang lagere hond iets heeft en hij gromt naar een rang hogere hond krijg hij op zijn flikker,gromt 1 van mijn honden naar mijn omdat ik iets wil af pakken krijg hij net zo goed op ze flikker.

Rot zelf op zeg! hahaha :wink:
Ik weet niet beter dat als een ranglagere hond wat heeft en de ranghogere het af wil pakken de ranglagere op zijn strepen mag staan. Of de ranghogere dan gaat knokken hangt van de hond af. In principe gelden de regels in een wolvenroedel, men heeft wat men heeft en daar blijft de rest vanaf.

Wuilus pikt dat ook van terriertjes ed over het algemeen. Heeft een kleine hond een koekje of wat leuks en hij verdedigd dat dan vecht ze er niet om maar treitert de kleine hond net zo lang tot hij uitvalt en dan snaait ze het stokje bv. Heel soms gaat het om echt lekker eten (friet bv) en dan vliegt ze wel iedere hond aan om het te krijgen. Maar normaal is dat niet echt.

Mijn ervaring is dus dat honden wel respecteren dat wat een ander heeft heeft hij houden mag.

Maar ik pik het ook niet hoor, ik heb ook nog nooit een situatie gehad met een hond van ons dat die zijn eten of speeltje ging verdedigen, puur omdat ik nooit wat afpak. De reden is er niet. Ik heb eens met Wuilus gevochten om een stuk vlees uit de berm, ze liet niet meer los. Kaken strak op elkaar en dan krijg je een plak vlees daar dus nooit tussenuit. Ze gromde niet maar staarde wel heel eng. Uiteindelijk na 20 minuten was ik thuis en heb ik het geruild voor een stuk kaas uit de koelkast. En het klinkt hard maar ik heb haar enkele beuken gegeven op straat omdat mij vast stond dat dat gif was, pure wanhoop dus. Plakken gerookte ham van 500 gram liggen niet zomaar op een uitlaatveld. Maar ze liet niet los, voor geen goud. Ik was er niet boos over en denk geen dominantieprobleem te hebben, het hoort echt zo wat mij betreft.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik weet niet beter dat als een ranglagere hond wat heeft en de ranghogere het af wil pakken de ranglagere op zijn strepen mag staan. Of de ranghogere dan gaat knokken hangt van de hond af. In principe gelden de regels in een wolvenroedel, men heeft wat men heeft en daar blijft de rest vanaf.
Dat klopt ook helemaal hoor Marc...als het om eten gaat! :wink: Om een stukkie plastic is toch een iets ander verhaal, dan heb je het over verdedigen van bezit en een ranglagere hond behoort dat toch niet te doen ten opzichte van een ranghogere...hoewel het zijn goed recht is te proberen.
Het is alleen niet wenselijk toe te staan dat je hond je weggromt en grauwt als hij eten heeft. Dus dat moet je voorkomen...en als het toch gebeurd reageren.
Als het gaat om het verdedigen van voer heb je het inderdaad niet per definitie over een rangordeprobleem, meestal absoluut niet zelfs, maar wat betreft bezit ligt dat toch iets anders.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Stang schreef:Tja, het is ook moeilijk :denken:
Ik heb het Kaya als pup al geleerd dmv spel: ze is dol op ballen en stokken, dus dat was vrij simpel. Ze had al heel snel door dat er alleen gegooid kon worden als ze het losliet en dan was het direct "lossss, goed zo!!!!!" en de beloning was gooien :wink:
Zo heeft zij het eigenlijk geleerd.
Ja , zo leer ik het haar ook. Ze heeft nog wel de neiging om het balletje voor me neer te leggen , en het dan weer op te pakken als ik het wil pakken . Eigenlijk meer daarom heb ik haar het "los " commando geleerd .
Ik zou zeker geen heftige strijd aangaan, zo bevorder je de prooinijd alleen maar. Rustig aan mee werken en iets anders proberen interessanter te maken dan wat de hond al heeft en los moet laten.

Maar ja, de ene hond is er gewoonweg makkelijker in dan de ander :19:
Ja , mijn probleem is eigenlijk niet zozeer hoe krijg ik te pakken wat ik van haar hebben wil , want dat lukt me wel zonder grom of wat . Daar ken ik haar langzamerhand goed genoeg voor . En vermoedelijk ben ik inmiddels ook wel dominant genoeg om haar te laten lossen als ik echt op mijn strepen ga staan .

Maar als ik haar b.v. een varkensoor geef , en iemand komt naar haar zin te dicht bij met b.v. zijn hand , dan gaat ze rimpelen en grommen . Dat vind ik niet oke , en de vraag is dan , hoe komen we van dit gedrag af ?

Afstraffen ? Volgens mij heeft dat geen zin als je dan niet ook tevens het oor afpakt . Doe je dat afpakken niet , dan is naar mijn idee het grommen in haar ogen succesvol geweest , en bekrachtig je het alleen maar . Pak je het wel af , dan bevestig je haar in het idee , hand bij mijn oor , betekent , ik raak het kwijt . En dat betekent dan weer veder ontwikkelen van de prooinijd .

Laten we er nu eens van uit gaan dat het me lukt , en dat ik haar varkensoor kan pakken zonder grom of protest van haar kant door doortastend optreden . Maar wat gebeurt er dan idd met een kinderhand in haar buurt ?

Ik weet niet of ik te volgen ben , maar ik zie geen heil in dat afstraffen , mijn gevoel en mijn verstand zeggen : zo moet het niet .
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:Een hond heeft het recht te verdedigen wat hij heeft en evenzogoed heb jij het recht als ranghoogste toch hetgeen af te pakken, alleen geen tranen als je gaatjes hebt wat dat is eigen schuld , dikke bult.
Je hebt het recht te straffen als een hond naar je gromt als hij iets verdedigd en dat zou ik ook doen...
Alleen creeer je daarmee dus honden die vanuit angst plaats maken voor hun baas als die iets wil pakken van ze en dus wel grijpen als er een vreemde iets wil afpakken. De hond heeft immers geleerd dat handen bij zijn ding ongein betekend. Dat behoor je dus te voorkomen, ook uit bescherming van andere mensen en/of kinderen.
Ja , ik heb deze redenering eerder ergens van je gelezen , en het heeft me overtuigd . Het gaat niet alleen om wat jij als ranghoogste voor elkaar krijgt , het gaat om het totale gedrag van de hond , ook naar andere mensen .
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
MARC_S schreef:Ik weet niet beter dat als een ranglagere hond wat heeft en de ranghogere het af wil pakken de ranglagere op zijn strepen mag staan. Of de ranghogere dan gaat knokken hangt van de hond af. In principe gelden de regels in een wolvenroedel, men heeft wat men heeft en daar blijft de rest vanaf.
Dat klopt ook helemaal hoor Marc...als het om eten gaat! :wink: Om een stukkie plastic is toch een iets ander verhaal, dan heb je het over verdedigen van bezit en een ranglagere hond behoort dat toch niet te doen ten opzichte van een ranghogere...hoewel het zijn goed recht is te proberen.
Het is alleen niet wenselijk toe te staan dat je hond je weggromt en grauwt als hij eten heeft. Dus dat moet je voorkomen...en als het toch gebeurd reageren.
Als het gaat om het verdedigen van voer heb je het inderdaad niet per definitie over een rangordeprobleem, meestal absoluut niet zelfs, maar wat betreft bezit ligt dat toch iets anders.
ik weet het niet , maar ik denk dat menig hond een aporteerballetje meer als prooi behandelt dan wat er in zijn voerbak zit . Zoë zal niet grommen , maar ze geeft haar balletje alleen met tegenzin af of voor een beloning . In haar voerbak kan ik met mijn vinger roeren wat ik wil , het maakt haar niks uit .
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Eline* schreef:
ik in het geval van voedsel, is er een grens aanhoe een ranglagere zijn eten verdedigt....hij zal misschien iets proberen, maar kaken op elkaar, borstelen , grommen enz enz.,dan is ie toch echt het haasje....in een roedel word door een ranghogere ook voedsel 'afgepakt' puur om macht te tonen...

maar goed het gaat hier dus om gedrag naar de "baas" , ik las ook net...hij kende de hond nog maar een jaartje? tja....of je geeft in een jaar verschrikkelijke onduidelijke signalen af of de hond moet eens ff erg goed op zijn plek gezet worden...er word hier wel een foto gemaakt, dus er is ook tijd van ingrijpen geweest
Roosje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roosje »

Eline* schreef: Dat klopt ook helemaal hoor Marc...als het om eten gaat! :wink: Om een stukkie plastic is toch een iets ander verhaal,
Dat stukje plastic, rook waarschijnlijk heel erg naar eten, naar aanleiding van dat het van de aanrecht was gepikt.
Eline* schreef:Baknijd of prooinijd train je dus weg middels ruilen van het object voor iets heel erg lekkers en als het om voer gaat het erbij geven van voer. De clou zit hem in het feit dat de hond jouw hand bij zijn ding moet zien als goed nieuws en niet als slecht nieuws. Slecht nieuws is afpakken, goed nieuws is iets toevoegen. Een hond, die niet leert dat een hand bij zijn ding ongein betekent zal geen achterdocht leren koesteren tegen wiens hand dan ook. gewoon een kwetsie van trainen dus.
Zo heb ik inderdaad de bak en prooinijd van Mo tot een minumum terug kunnen brengen, ook ten opzichten van andere honden :smile1:

Roosje
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:ik weet het niet , maar ik denk dat menig hond een aporteerballetje meer als prooi behandelt dan wat er in zijn voerbak zit . Zoë zal niet grommen , maar ze geeft haar balletje alleen met tegenzin af of voor een beloning . In haar voerbak kan ik met mijn vinger roeren wat ik wil , het maakt haar niks uit .
Dat is waarschijnlijk puur een conditioneringsaspect. Als je de hond gewoon altijd normaal zijn eten laat opeten en hij leert dus niet dat handen bij zijn etensbak ellende betekent zal hij ook geen enkele behoefte hebben zijn bak te gaan zitten verdedigen.
Daarintegen worden tennisballen en dat soort spul afgepakt en vaak nog zonder te ruilen "want hij krijgt hem toch weer terug". Het is dus logisch dat een hond dan geleerd wordt dat een bal wordt afgepakt als er handen komen en dus zal proberen te grommen of iets als dat resultaat opleverd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Zoie schreef:ik weet het niet , maar ik denk dat menig hond een aporteerballetje meer als prooi behandelt dan wat er in zijn voerbak zit . Zoë zal niet grommen , maar ze geeft haar balletje alleen met tegenzin af of voor een beloning . In haar voerbak kan ik met mijn vinger roeren wat ik wil , het maakt haar niks uit .
Dat is waarschijnlijk puur een conditioneringsaspect. Als je de hond gewoon altijd normaal zijn eten laat opeten en hij leert dus niet dat handen bij zijn etensbak ellende betekent zal hij ook geen enkele behoefte hebben zijn bak te gaan zitten verdedigen.
Daarintegen worden tennisballen en dat soort spul afgepakt en vaak nog zonder te ruilen "want hij krijgt hem toch weer terug". Het is dus logisch dat een hond dan geleerd wordt dat een bal wordt afgepakt als er handen komen en dus zal proberen te grommen of iets als dat resultaat opleverd.
Ja en toch....... toch heb ik juist zo Kaya het commando 'los' aangeleerd. Haar beloning was dus wel dat ze de bal terugkreeg en ermee gegooid werd.
Zij snapt juist heel goed, dat als de bal niet ingeleverd wordt, dat er dan geen spelletje gedaan kan worden, dus laat ze het met het grootste gemak los zodat er gespeeld kan worden.

En zij beheerst dus zeer, zeer goed het commando 'los'. Direct bij het commando wordt alles losgelaten wat ze in d'r bekkie heeft (ballen, eten, stokken, flostouwen, het maakt niet uit). En dat heb ik dus wel geleerd dmv spelen met hoofdzakelijk de bal.
Afbeelding
A good dog never dies...

laeken
Zeer actief

Dat is hier ook zo Caroline, Wuilus gaf vroeger ook de stokken niet af, tot ze doorhad dat er dan heerlijk mee gegooid werd. Einde spel was dat ze hem kapot mocht maken :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Ja en toch....... toch heb ik juist zo Kaya het commando 'los' aangeleerd. Haar beloning was dus wel dat ze de bal terugkreeg en ermee gegooid werd.
Zij snapt juist heel goed, dat als de bal niet ingeleverd wordt, dat er dan geen spelletje gedaan kan worden, dus laat ze het met het grootste gemak los zodat er gespeeld kan worden.

En zij beheerst dus zeer, zeer goed het commando 'los'. Direct bij het commando wordt alles losgelaten wat ze in d'r bekkie heeft (ballen, eten, stokken, flostouwen, het maakt niet uit). En dat heb ik dus wel geleerd dmv spelen met hoofdzakelijk de bal.
Dat kan, als je het fatsoenlijk aanleert...ruilen voor een andere bal of voor lekkers vind ik persoonlijk het beste, mede omdat veel mensen gewoon niet snappen wat ze doen. Weet je caro, als je snapt wat je aan het doen bent heb je geen regeltjes nodig, want die kan je in je eigen kop wel bedenken. je kan zelf wel zien wat je doet en wat je bereikt met je hond. Alleen het gros van de hondenbazen weet dat niet en doet maar wat. Die oefenen baknijd nog steeds door etensbakken af te pakken en als de hond dan na 10 keer een keer lelijk gaat doen zeggen ze "Ja maar hij krijgt het toch weet teruuhuug?" :19:
Los aanleren door ruilen...dat kan gewoon niet fout gaan. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef: Dat kan, als je het fatsoenlijk aanleert...ruilen voor een andere bal of voor lekkers vind ik persoonlijk het beste, mede omdat veel mensen gewoon niet snappen wat ze doen. Weet je caro, als je snapt wat je aan het doen bent heb je geen regeltjes nodig, want die kan je in je eigen kop wel bedenken. je kan zelf wel zien wat je doet en wat je bereikt met je hond. Alleen het gros van de hondenbazen weet dat niet en doet maar wat. Die oefenen baknijd nog steeds door etensbakken af te pakken en als de hond dan na 10 keer een keer lelijk gaat doen zeggen ze "Ja maar hij krijgt het toch weet teruuhuug?" :19:
Los aanleren door ruilen...dat kan gewoon niet fout gaan. :wink:
Ja inderdaad..... ik had een vriendin met een Rottie pup en die heeft ze eigenlijk gewoon de prooinijd aangeleerd; inderdaad voerbak afpakken, botten afpakken 'want dat moest gewoon kunnen' :roll: .
Dan werd ze woest op hem als hij begon te grommen en uiteindelijk kon zij (vanwege angst van de hond) bij bot of eten komen, maar haar man kon nog niet eens in dezelfde kamer komen als de hond als hij aan het kluiven was :eek:

Tja, hoe verpest je een pup is dit dus :devil:

Ik heb nooit dat soort idiote dingen gedaan en als ik spelenderwijs het commando 'los' aanleerde, dan kwam er altijd wat voor in de plaats.
Gewoon met je poten van botten en eten afblijven en het commando speels aanleren, dan kan je (indien echt een keer nodig) zonder één enkel probleem iets afpakken.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Ik heb vanaf pup af aan wel gezorgd dat ik bij het eten kon de botjes kon pakken. Dit heb ik gedaan door bij het eten er steeds wat bij de gooien of gewoon naast de bak gaan zitten (gewoon tv kijken) zodat de hond gewend waren dat er mensen in de buurt van hun eten komt.

botjes heb ik vanaf het begin af aan vastgehouden (niet afgepakt). Of ik liet het botje brengen met een grote beloning.

Nu komen de honden zelf hun botjes brengen of lekker op onze schoot kluiven (als je je net omgekleed hebt in je nette pak is dat niet zo leuk)
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ca Cajuina schreef:Ik heb vanaf pup af aan wel gezorgd dat ik bij het eten kon de botjes kon pakken. Dit heb ik gedaan door bij het eten er steeds wat bij de gooien of gewoon naast de bak gaan zitten (gewoon tv kijken) zodat de hond gewend waren dat er mensen in de buurt van hun eten komt.

botjes heb ik vanaf het begin af aan vastgehouden (niet afgepakt). Of ik liet het botje brengen met een grote beloning.

Nu komen de honden zelf hun botjes brengen of lekker op onze schoot kluiven (als je je net omgekleed hebt in je nette pak is dat niet zo leuk)
ja , zo zou ik het dus ook doen , en zo ben ik nu ook met mijn uitlaathond begonnen : samen met een bot rommelen , ze reageert daar goed op . Maar ja , tis mijn hondje niet , dus al te veel kan ik niet met haar aan de slag , ga het wel als tip doorgeven .

Samen met het speelse " los " verder aanleren van Caroline , en het ruilprincipe van Eline als je dan toch perse iets wilt hebben , moet het helemaal goed komen met deze hond , want het is een ongelooflijk lief beestje met een prachtig karakter , alleen wat dit betreft een beetje verkeerd geconditioneerd . Het is helemaal niet nodig haar respect af te dwingen middels angst voor straf . Persoonlijk geloof ik zelfs dat je haar karakter er mee zou verpesten .

En wie weet wordt ze dan net als Mo van Roos ook wel een tikkie minder fel op haar balletje naar andere honden .
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Geen van mijn honden heeft gelukkig deze vorm van bezitterigheid, dat is maar goed ook want af en toe komen hier nog wel eens kinderen over de vloer.

Ze hebben het vertrouwen dat als ik iets wegpak, dat ze daar dan wat lekkers voor terugkrijgen. Juist omdat ik het niet elke keer wegpak.

Maar even terug naar de foto.

Is het in de eerste foto niet zo dat Samra gewend is om over de andere hond is huis heen te lopen en eigenlijk verwacht had dat dat bij Blake ook wel zou gaan lukken. Toen bleek dat Blake toch iets minder toegeeflijk was bracht dat haar in een onbekende situatie. Vandaar dat imbivelente gedrag.

Blake heeft ook niet zo heel veel ervaring met andere honden en weet ook niet goed wat hij met Samra aan moet. In ieder geval is dit een situatie die heel snel zou kunnen escaleren.
Blake
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Blake »

wat een hoop reacties :eek: was wel even bezig met bijlezen!
maar nogmaals, het zijn onze waakhonden en ik heb ze liever grommend tegen vreemden ivm mogelijke diefstal van de paarden/zadels/etc dan dat ze alles accepteren van vreemden.
het stukje plastic had om vlees heengezeten, dus het rook helemaal naar vlees, en tsja geef dat als hond maar eens af aan iemand die je af en toe ziet en waar je nog nooit echt naar hebt moeten luisteren.
bijten zullen ze niet doen, hoe lelijk ze ook kunnen kijken, naar mensen wordt niet gebeten, behalve als ze hun baas aanvallen, denk dat kevin dan wel bijt, samra niet, die is trouwens met alles iets gematigder en iets meer een allemansvriend, vandaar dus dat mn eerstgeplaatste foto hier staat, samra is echt een schat van een hond, oke ze kliert kevin graag, maar echt gemeen is ze nooit, maar naar blake nu dus wel.

voedernijd hebben ze ook niet, je mag gewoon aan hun eten komen, maar een vreemde heb ik eerlijk gezegd nog nooit laten proberen of hij zn hand in de voerbak kon steken :wink:
maargoed, we zijn nu een jaar verder en bjorn kennen ze inmiddels goed en luisteren er ook naar, en dit gedrag wordt dus niet geaccepteerd als dat naar iemand van de familie is, of nu nog naar bjorn, maar naar iemand die ze niet goed kennen hoeven ze dus niet te luisteren.

maar weer terug naar deze foto
Afbeelding

samra is dus degene die blaffend en dreigend op blake af komt gerent, blake reageerd daar wisselend op(terwijl blake dus de hond is die moeite heeft met andere honden en wat agressie heeft vertoond toen hij nog in het asiel zat en samra gewoonlijk heel normaal met vreemde honden omgaat)
ik hoop dat dit gedrag van samra nog wat afneemt.
zondag gaan we weer met de 3 honden samen wandelen, blijft samra's gedrag zo, of wordt het zelfs erger, dan gaan kevin en blake voortaan samen mee en gaat samra dus alleen mee zonder blake.
omdat blake zelf dus al een aantal keer heeft gebeten(dominante reu in het asiel een paar keer, en nog een paar andere honden, en sinds wij hem hebben heeft hij dus een onderdanig teefje in dr oor gehapt, was wel vlak na zn castratie, voor zn castratie had hij nog nooit lelijk gedaan naar een teef)
maar als blake dus gebeten wordt door samra weet ik niet wat zn reactie is, de hap in de bovenkant van zn staart was genoeg om hem wat af te schrikken, maar samra bleef hem daarna dus zelf opzoeken.
als zij een keer echt bijt weet ik niet wat blake doet, en het gaat nu steeds iets beter met blake zn gedrag, en vanaf dinsdag gaan we dus naar cursus, gewoon tussen de andere honden in, en dan wil ik dit gedrag niet weer verpesten doordat hij door samra wordt gebeten.
dan maar niet samen met de ridgebacks naar het bos, want zonder door sam gepakt te worden is blake al 'verpest' genoeg en hij is zo lang niet los bij andere honden geweest, dat nu meteen een slechte ervaring hem echt geen goed zal doen(doet het trouwens nooit, bij geen enkele hond maargoed hoop dat je snapt wat ik bedoel)
Joyce
Zeer actief

Blake schreef: bijten zullen ze niet doen, hoe lelijk ze ook kunnen kijken, naar mensen wordt niet gebeten,
Alle honden bijten! De grootste vergissing die mensen maken is precies dit denken.

Elke hond heeft een grens, bij de één zal dit wat sneller zijn dan bij de ander. Maar ik zou bij een voor mij vrij onbekende hond echt niet proberen om wat bij hem weg te halen.
Blake
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Blake »

Chatterbox schreef:
Blake schreef: bijten zullen ze niet doen, hoe lelijk ze ook kunnen kijken, naar mensen wordt niet gebeten,
Alle honden bijten! De grootste vergissing die mensen maken is precies dit denken.

Elke hond heeft een grens, bij de één zal dit wat sneller zijn dan bij de ander. Maar ik zou bij een voor mij vrij onbekende hond echt niet proberen om wat bij hem weg te halen.
ik bedoel dat ze niet bijten als een redelijk vreemd persoon iets van hun af probeert te pakken, dus zoals kevin op de foto doet als bjorn het plastic af wil pakken, is dit het verste dat hij gaat
maargoed eens moet de eerste keer zijn dat hij zal bijten en daarom laat ik vreemden zo min mogelijk 'aanklooien' met de honden, ze hoeven niet naar vreemden te luisteren, dus moeten vreemden dat ook niet gaan proberen. vandaar dat ik dus meteen naar bjorn en kevin toeliep, al lopend inzoomde en foto maakte en toen zelf het plastic heb afgepakt.

dat iedere hond kan bijten weet ik idd, in het asiel waar ik nu al een hele tijd kom zie en hoor je daar veel van.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Blake schreef:
Chatterbox schreef:

ik bedoel dat ze niet bijten als een redelijk vreemd persoon iets van hun af probeert te pakken, dus zoals kevin op de foto doet als bjorn het plastic af wil pakken, is dit het verste dat hij gaat
maargoed eens moet de eerste keer zijn dat hij zal bijten en daarom laat ik vreemden zo min mogelijk 'aanklooien' met de honden, ze hoeven niet naar vreemden te luisteren, dus moeten vreemden dat ook niet gaan proberen. vandaar dat ik dus meteen naar bjorn en kevin toeliep, al lopend inzoomde en foto maakte en toen zelf het plastic heb afgepakt.

dat iedere hond kan bijten weet ik idd, in het asiel waar ik nu al een hele tijd kom zie en hoor je daar veel van.
dit was je vriend toch?? hoe kort hij ze ook kent....een lipl optrekken is hier dan al....NEE. ik heb dan echt niet de tijd om een foto te maken
Joyce
Zeer actief

Je kan het ook omdraaien.

De hond mag misschien z'n lip niet optrekken.

Maar hoe slim ben je om als 'bijna' vreemde te proberen iets
uit een hond z'n bek te trekken???

In dit geval heeft de hond meer recht om zijn naarworstsmakendeplasticje te verdedigen dan dat de vriend had om het af te pakken.
Roosje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roosje »

yamie schreef:dit was je vriend toch?? hoe kort hij ze ook kent....een lipl optrekken is hier dan al....NEE. ik heb dan echt niet de tijd om een foto te maken
Chatterbox schreef:Je kan het ook omdraaien.

De hond mag misschien z'n lip niet optrekken.

Maar hoe slim ben je om als 'bijna' vreemde te proberen iets
uit een hond z'n bek te trekken???

In dit geval heeft de hond meer recht om zijn naarworstsmakendeplasticje te verdedigen dan dat de vriend had om het af te pakken.
Bij mij komt de vraag op hoever mag een hond, hond zijn, hoeveel eigen inititiatieve mag hij/zij hebben? Samra stopte meteen toen er nee werd gezegd, dan hoef je ze niet nog een keer flink op hun donder te geven.

In de hondenwereld is verdegigen van voedsel hun recht, om dat af te straffen? Zelf ben ik een voorstander om dat op een vriendelijker manier op te lossen. Mijn gevoel zegt dat door zoiets af te straffen onzekerheid en veel onvrede oproept.

Door juist dit soort dingen niet af te straffen en een groot issue van te maken, maar door af te leiding en belonen heb ik heel veel bereikt met Mo.

Roosje
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

misschien een domme vraag , maar ik stel hem toch maar even .

op de foto met het plastic zakje zie je de oren duidelijk naar achter staan , en ik heb altijd begrepen dat dat op angst duidt . Ik heb ooit ook eens ergens gelezen dat je angst - agressie niet , en dominante agressie wel moet afstraffen . Gelden voor prooigedrag andere regels , of is dat sowieso flauwekul ?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik zou agressie zowiezo nooit straffen. De relatie met je hond is slecht als je hond echte agressie naar je vertoond. De kans dat de hond doorgaat is nogal groot als je hem dan gaat straffen. Hij geeft al aan dat het op het randje zit, waarom dan doorgaan en een beet riskeren?
Ik zou zeggen, werk met de hond die naar je gromt, los het op door hem de reden van het slechte vertrouwen weg te nemen.

Ik heb een keer of twee de confrontatie aangegaan met mijn hond toen ik haar net had. Geen band dus en geen vertrouwen, en dus was het HAP! Hele arm open. Nu de band wel goed is zal ze nooit meer lelijk tegen mij doen, om niks. Als ik haar toen niet onder druk had gezet was die beet ook nooit gebeurd en was de relatie een stuk sneller goed geworden :ok:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ja , ik ben het in principe wel met je eens hoor , een keiharde confrontatie zou ik ook niet aangaan , al was het alleen maar omdat ik niet zo'n held ben . hahaha .

Het advies wordt dan meestal gegeven in de vorm van : de eerste de beste keer dat je hond zich agressief manifesteert , dus bij wijze van spreken het eerste grommetje , het meteen de kop in drukken op een manier die hij het nooit meer vergeet , heb je er nooit meer last van . Ben er nog niet helemaal uit . Kan me wel voorstellen dat als je een hond opvoedt , en het is toevallig een dominant aangelegd beestje die zijn grenzen gaat verkennen , dat een strenge correctie ( ik bedoel natuurlijk niet slaan of schudden of dat soort onzin ) op zijn plaats is . Maar niet als b.v. het beestje gewoon om de een of andere reden bang is en als het ware uit zelfverdediging gromt of hapt .

Wel goed trouwens dat je met Wuilus verder bent gegaan . Lijkt me erg moeilijk als je hond je echt gebeten heeft , ik zou w.s. het vertrouwen in mezelf en in mijn hond kwijtraken , maar misschien is dat ook wel omdat ik weinig ervaring heb .
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Molli gromt af en toe ook wel tegen mij hoor en ik ga dat niet afstraffen. Grommen is ook een manier van communiceren waarop je juist op moet reageren.

Op de foto lijkt de hond ook angstig, maar het is ook wantrouwen denk ik. Hij vertrouwt degene die het zakje af probeert te pakken niet en op dat moment moet je gewoon het zakje loslaten. (ook voor je eigen gezondheid :wink: en inderdaad de confrontatie maar even niet aangaan.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”