Er zijn zaken waarvan ik denk, moeten die de hond afgenomen worden? En dan denk ik wel dat CM meer naar de mensen luistert dan naar de hond en hoe hij is. Dan denk ik met name aan de voerbak trainingen.
Het continue maar voorop blijven lopen en de honden volgzaam achter me is ook niet aan mij besteed, zou het ze wel kunnen laten doen maar waar is de lol van het wandelen, snuffelen en buiten zijn dan gebleven?
Het CM tikje achteruit is ook al niet aan mij besteed, mijn beentjes zijn te kort
CM is voor mij geen goeroe, heb al een tijd niet gekeken ook omdat ik telkens herhalingen zie. En soms zie ik ook dingen gebeuren die hij zelf dan net even te laat inziet, daar is hij mens voor.
In mijn geheugen die duitse herder reu die het niet had op het kleine witte teefje des huizes. Herder kreeg muilkorf om en met dat cm verteld dat de hond nu stukken rustiger is omdat hij weet dat hij niets kan doen zie je de kleine naar de herder gaan en ondanks de muilkorf maait hij de kleine tegen de grond en moeten ze weer snel ingrijpen. Het was een bepaalde energie van beide honden die dat uitlokten bij elkaar.
Het vervelende van de CM series vind ik dat ondanks dat er wordt gezegd dat je dit niet zelf thuis moet proberen veel mensen dat dus juist wel doen. Kan goed gaan, maar ook zeer fout.
Het gedrag en de situatie waarin een hond bepaalde dingen doet kan totaal anders zijn dan wat je op tv ziet.
Heb toch wel veel opgestoken van o.a. CM, maar ook van trainers en clubleden.
Een keer een socalled gedragstherapeute erbij gehaald voor advies, maar gut, die wilde me dingen bijbrengen die ik al deed, en stond wat verbaasd over hoe de omgang tussen mij en de hond was. Stiekum weglopen moest ik. Om hem te leren dat hij op mij moest letten.. tsja, dan komen we niet ver want die staat binnen drie tellen weer naast me als ik van richting verander.
Bij die ander later was het overigens een ander verhaal

maar goed, daar moet je dan ook weer anders mee omgaan.
En dát zie ik bij CM wel terug, althans, dat is mijn mening. Niet iedere hond/probleem wordt op dezelfde manier benadert.
En verder ben ik ook van mening dat niet alles met een clicker of bal of voer in goede banen is te leiden. Soms is een bepaalde correctie nodig in mijn ogen, bij bepaalde honden. En zolang dat duidelijk doorkomt en eerlijk is heb ik daar geen moeite mee.
Doet me wel ineens beseffen dat hij in mijn ogen best vaak een hond ter aarde drukt, en dat zie je veel mensen overnemen. Wellicht omdat dat vaak te zien is. Terwijl ik dat een behoorlijk dominante manier van handelen vind en vind het zelf niet fijn als mijn honden zelf zich zo ter aarde zouden storten als ik boos ben omdat ze wellicht wat ondeugend zijn.
Is 2x gebeurd vanuit gok ik zomaar een dejavu moment van 1 van de honden. Maar leuk vond ik het niet, voor de hond niet en voor mij niet. Voel liever de neus tegen mijn hand, die zegt "ok baas, zal het niet meer doen, alles weer ok?".