Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De stroomhalsband

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Re: De stroomhalsband

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Hanneke2 schreef:
ellen en de birmanen schreef:
Hanneke2 schreef:
ellen en de birmanen schreef:hilde, als jij mij wil leren hoe ik het katten jagen en het totale onbereikbaarheid bij Lorraine, eruit keijg graag. mij lukt het niet met alle kennis en ervaring (bijna mijn 25 jarig jubileum als G&G instructeur) die ik heb.
ellen
Ja maar dat is dan toch niet te wijten aan die hond? Ik krijg Lilo ook niet meer terug van een konijnenspoor. Kan zij niks aan doen, ik heb ergens gefaald in het oefenen op terug roepen. Maar geen haar op mijn hoofd die ook maar zou overwegen om die hond dan onder stroom te zetten.

Hoe je het ook wendt of keert, als je hond dingen doet die niet door de beugel kunnen, heb je het als baas niet helemaal goed gedaan. En ik ben laks geweest bij Lilo, veels teveel op Toto gelet en haar veels te veel haar gang laten gaan. Mijn fout.

Afleren van levensbedreigend gedrag.... okee, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Als jouw hond in blind jachtgedrag drukke wegen gaat oversteken, ja, dan mot je wat.

Maar stroom zetten op giga baasgerichte honden omdat ze een commando niet braaf uitvoeren, walgelijke praktijken vind ik dat. Hoe godse slaafs wil je je hond hebben?
Hanneke, als ik Lorraine vanaf pup af zou hebben gehad zou ze nooit achter katten aanjagen. Lorraine heeft merendeel van haar leven in een kennel door gebracht op het brabantse platteland. Auto`s en dat soort kent ze niet. Katten daartegen mocht ze van het erf af jagen. Ik woon midden in een stad waar zeer veel katten lopen en helaas ook zeer veel auto`s rijden. Ik wil en mag niet het risico lopen dat mevrouw een kat ziet, er vandoor gaat en de straat oversteekt, dan komt er een auto die uitwijkt voor haar en zichzelf total loss tegen een boom aan knalt. Dan heb ik liever 2x de band gebruiken die oa ook een piep geeft, een trilling geeft en stroom geeft. Daarbij heb ik de band bij mijzelf uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat ik het erger had verwacht.
Liever iets wat werkt dan doormodderen :wink:
ellen
Nou sorry, maar dan snap ik het nog minder. Mijn honden gaan ook acuut achter katten aan, zullen ze uiteindelijk niks doen maar zouden wel zo de weg overvliegen achter een wegrennende kat aan. Daarom gaan ze hier in de wijk dus ook absoluut nooit los. Ze gaan los in veilig gebied, waar ook wel eens een kat loopt, maar die dan een boom in kan schieten. En in het ergste geval schiet een kat het park uit en de achtertuinen langs het park in, en dan sta ik daar een tikje beschaamd te wachten terwijl Lilo door achtertuintjes sjeest en af en toe even bij mensen door hun schuifpui naar binnen tuurt.

Ik zorg er simpelweg voor dat mijn jagers ook als ze ergens achteraan rennen, geen gevaar lopen. Hoe moeilijk is dat?

Ik hoef geen 100% gehoorzame honden waarmee ik los langs een drukke weg kan lopen terwijl er katten uit de struiken kunnen schieten. Ze lopen gewoon lekker aangelijnd in risico-gebied. En wat ze in het verleden wel of niet hebben gedaan is helemaal niet van belang, als ik mijn stel als pup had gekregen zou ik er waarschijnlijk nu precies zo mee omgaan. Los waar het veilig kan, en aangelijnd als het riskant is. Daar heb ik geen stroomband voor nodig.
kom eerst eens kijken waar ik woon eer je een oordeel velt over iets waar je de situatie niet van kent. parken in den haag zijn omgeven door wegen. dan zou ze nergens los kunnen lopen. daarbij zit een ongeluk in een zeer klein hoekje, dat heb ik vorige week al mee gemaakt.
kijk die van jou sjeest door een achtertuin, die van mij steekt de weg over en dat is het verschil. ik wil geen dode hond en nog erger, een dood mens op mijn geweten. denk jij wat je wil denken, sta je vooral niet open voor een andere manier van training. want het is een training wat bij mij inhoudt dat als ze de band niet (meer) nodig heeft ik hem ook niet gebruik.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ja, ja. Ongetwijfeld. Maar dat is wel het verschil hoe 'erg' je stroom vindt. Om 1 uur 's nachts loopt er niemand in een losloopgebied en om zes uur 's ochtends ook vrij weinig. Ik veroordeel je er niet om dat jij er stroom op zou gebruiken: ik zou het alleen niet doen en een andere oplossing vinden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Hilde schreef:Ja, ja. Ongetwijfeld. Maar dat is wel het verschil hoe 'erg' je stroom vindt. Om 1 uur 's nachts loopt er niemand in een losloopgebied en om zes uur 's ochtends ook vrij weinig. Ik veroordeel je er niet om dat jij er stroom op zou gebruiken: ik zou het alleen niet doen en een andere oplossing vinden.
Een mens heeft ook grenzen.
Dus of het allemaal maar zo gemakkelijk gaat (midden in de nacht lopen enz.) is ook maar de vraag.
Ik zou dat bijvoorbeeld zelf nooit doen omdat ik mijn honden niet zie in het donker.
Ook met een lichtje om onvoldoende, naar mijn smaak.
Bovendien zijn die stadparken juist 's nachts vergeven van de katten.

Daarbij krijg ik het idee dat je denkt dat een hond dan maar voortdurend stroomstoten krijgt.
Dat is (bij goed gebruik :8): ) helemaal niet het geval.

Ik ben geen voorstander van die banden, maar overdrijven is ook een vak :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Hilde schreef:Ja, maar dat is dus een mentaliteitsdingetje. Ik zou mijn hond dan aan een lange lijn laten lopen en een paar keer per week naar een veilig losloopgebied gaan. Mijn hond stroomstoten geven zodat hij 'leuk' los kan lopen gaat er bij mij gewoon lastig in.
wat leuk voor die hond dan... constant die rukken en snokken aan zijn hals van de lange lijn :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hilde schreef:Ja, ja. Ongetwijfeld. Maar dat is wel het verschil hoe 'erg' je stroom vindt. Om 1 uur 's nachts loopt er niemand in een losloopgebied en om zes uur 's ochtends ook vrij weinig. Ik veroordeel je er niet om dat jij er stroom op zou gebruiken: ik zou het alleen niet doen en een andere oplossing vinden.
Ja en tussendoor hoeven ze niet uit?
Oh in de wijk bij al die loslopende honden zeker. Die andere oplossingen zijn hier dus geen oplossing ;) kijk t lijkt soms heel simpel maar dat is t niet altijd. Daarnaast heb ik ook nog een werkend leven dus om die tijden lig ik al een paar uur in mn mandje om de volgende dag vroeg weer te moeten werken....
Laatst gewijzigd door malinois op 18 mei 2015 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Een mens heeft ook grenzen.
Dus of het allemaal maar zo gemakkelijk gaat (midden in de nacht lopen enz.) is ook maar de vraag.
Ik zou dat bijvoorbeeld zelf nooit doen omdat ik mijn honden niet zie in het donker.
Ook met een lichtje om onvoldoende, naar mijn smaak.
Bovendien zijn die stadparken juist 's nachts vergeven van de katten.

Daarbij krijg ik het idee dat je denkt dat een hond dan maar voortdurend stroomstoten krijgt.
Dat is (bij goed gebruik :8): ) helemaal niet het geval.

Ik ben geen voorstander van die banden, maar overdrijven is ook een vak :wink:
Idd. Het gaat om de juiste correctie op dat ene moment niet om de hond het pad constant te laten verlichten....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hilde
Zeer actief

malinois schreef:Oh in de wijk bij al die loslopende honden zeker. Die andere oplossingen zijn hier dus geen oplossing ;) kijk t lijkt soms heel simpel maar dat is t niet altijd. Daarnaast heb ik ook nog een werkend leven dus om die tijden lig ik al een paar uur in mn mandje om de volgende dag vroeg weer te moeten werken....
Ik verwijt je helemaal niets, ik heb het niet over jou specifiek, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat er verschil zit tussen wanneer mensen 'm in zullen zetten, waar de grens ligt meer. :)

En ik weet hoe een stroomband werkt :wink:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik zou toch ook niet willen dat mijn honden door allerlei tuinen gaan sjeezen en bij anderen naar binnen gaan staan kijken omdat ze zo nodig achter een kat aan moeten. Moet er niet aan denken, of ik nu een allemansvriend zou hebben of niet. Een ander zit ook niet te wachten op een hond van een vreemde in zijn tuin lijkt me. Je moet maar net een verkeerde hond of mens treffen.

Ik heb dus ook niets tegen een stroomband MITS hij duidelijk en doeltreffend gebruikt wordt. Hier ligt dat ding ook in de kast. Wordt sporadisch gebruikt. Maar als hij gebruikt wordt is het wel doeltreffend.
Mijn idee is ook dat je beter 1x heel duidelijk kan straffen ipv maar aan blijven modderen. Worden mens en hond niet vrolijk van. En ja, heb ook gevoeld wat de stroom doet.
Zo had ik pas trouwens ook een optater van de blafband. Maar jemig.. ik begrijp dat sommige honden dat voor lief nemen en doorgaan. Dat stelt echt bar weinig voor vind ik. (en dan hebben we echt geen lichte blafband)
Kan een training anders? Zonder TT? Ja, dan zeker, heel graag zelfs. Maar soms zitten honden zo mega in hun drift (welke drift dan ook) dat het wel eens heel goed kan werken. Voordeel vind ik is dat het niet van de baas vandaan komt op dat moment.

Ze mogen van mij best prijzig zijn, zodat niet iedereen ze maar even met de boodschappen kan aanschaffen.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Omega »

En wat denk je wat voor een paradijs het dan is voor jachthonden.. Ik haal het niet in mijn hoofd om dan te gaan wandelen, ook niet aangelijnd.
Bovendien mag je tussen zonsondergang en zonsopkomst niet in de bossen lopen, daar waar bij ons de losloopgebieden zijn.

Rond 12 uur 's middags is het hier ook lekker rustig in het bos vooral op de 'niet commerciële' paden, dus ik loop rond die tijd.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Daisy@ schreef: Ze mogen van mij best prijzig zijn, zodat niet iedereen ze maar even met de boodschappen kan aanschaffen.
Een stroomband kost een drol aan materiaal.
Je zou dus accijns kunnen heffen, waar het werk van de Dierenbescherming mee kan worden gesteund.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:
Daisy@ schreef: Ze mogen van mij best prijzig zijn, zodat niet iedereen ze maar even met de boodschappen kan aanschaffen.
Je zou dus accijns kunnen heffen, waar het werk van de Dierenbescherming mee kan worden gesteund.
Mijn band kost wel iets meer dan een drol... zo'n €450,- heeft ie destijds gekost.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

korthaar schreef:
zodat de dierenbescherming dat geld op de bank kan zetten bij de rest van de 16 miljoen die ze hebben en weinig voor de dieren doen behalve beleggen met hun geld en hun dure kantoorpand aan de scheveningseweg met marmeren vloeren kunnen aanhouden.
ellen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
korthaar schreef:
Mijn band kost wel iets meer dan een drol... zo'n €450,- heeft ie destijds gekost.
:lol1:
Het kost geen drol aan materiaalkosten.
De rest is de uitvinding die betaald moet worden, het in elkaar zetten van de onderdelen en de winst :wink:
Dus je betaalt wel veel, maar dat vind je niet terug in het materiaal........
Volgens korthaar dan.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

nyckle schreef:De meesten van die "grote bekken", hebben waarschijnlijk nog nooit de prikkel van een TT ondervonden. Ja, ik wel. Ik heb zo'n ding in huis. Echter hebben mijn honden nooit zo'n band om gehad.
Toch niet om je hals gedaan zeker?
Niet doen hoor, geeft veel kans op een aritmie.
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

Daisy@ schreef:Voordeel vind ik is dat het niet van de baas vandaan komt op dat moment.
Vooropgesteld, ik ben niet persé tegen (kundig gebruik) TT...
Maar daar kun je je nog wel eens in vergissen hoe clever ze zijn !
Meerdere keren meegemaakt dat een hond direct na de correctie op afstand toch feilloos de baas afstrafte die de prikkel gaf.
Enkele jaren terug op ons terrein tijdens de stok... Teef bijt netjes in maar lost (zoals verwacht) dus niet. We staan op dat moment met zo'n 6 man op het veld waarvan 2 direct bij de helper (konden wel erbij staan maar niet de hond fysiek aanraken om te laten lossen).
Baas op zo'n 30 meter afstand geeft commando tegelijk met correctie. Hond lost, vliegt het veld over (5 man negerend) richting baas, bijt hem in z'n fl*kker, vliegt terug naar de helper en gaat zitten bewaken.... :mrgreen:
En zulke 'grapjes' in de loop der jaren wel vaker meegemaakt....
Dus dat bij gebruik TT de hond niet weet waar het vandaan komt.... Naahh, ik geloof daar niet zo in en ben ervan overtuigd dat de meeste honden wel degelijk weten waar het vandaan komt... (Tenslotte geef je in de meeste situaties ook gelijkertijd een commando waardoor de hond al snel een verband kan leggen...)
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

korthaar schreef:
nyckle schreef:De meesten van die "grote bekken", hebben waarschijnlijk nog nooit de prikkel van een TT ondervonden. Ja, ik wel. Ik heb zo'n ding in huis. Echter hebben mijn honden nooit zo'n band om gehad.
Toch niet om je hals gedaan zeker?
Niet doen hoor, geeft veel kans op een aritmie.
Dan denk ik, dat die van mij niet deugd. Het gaf een naar gevoel. Meer niet. Voor ik mijn beest zo'n ding omhang wil ik wel ervaren wat de hond voelt.
Mijn rikketik doet het nog uitstekend.

Ik had verwacht, dat ik een geweldige klap zou krijgen. Zoiets als met schrikdraad.
Maar misschien zijn die dingen van dogstra anders....
ranetje
Zeer actief

Tony schreef:
Daisy@ schreef:Voordeel vind ik is dat het niet van de baas vandaan komt op dat moment.
Meerdere keren meegemaakt dat een hond direct na de correctie op afstand toch feilloos de baas afstrafte die de prikkel gaf.
Enkele jaren terug op ons terrein tijdens de stok... Teef bijt netjes in maar lost (zoals verwacht) dus niet. We staan op dat moment met zo'n 6 man op het veld waarvan 2 direct bij de helper (konden wel erbij staan maar niet de hond fysiek aanraken om te laten lossen).
Baas op zo'n 30 meter afstand geeft commando tegelijk met correctie. Hond lost, vliegt het veld over (5 man negerend) richting baas, bijt hem in z'n fl*kker, vliegt terug naar de helper en gaat zitten bewaken.... :mrgreen:
Dus dat bij gebruik TT de hond niet weet waar het vandaan komt.... Naahh, ik geloof daar niet zo in en ben ervan overtuigd dat de meeste honden wel degelijk weten waar het vandaan komt... (Tenslotte geef je in de meeste situaties ook gelijkertijd een commando waardoor de hond al snel een verband kan leggen...)
Ik heb ook nooit begrepen waarom je als baas die correctie niet zelf zou kunnen geven.
(er zijn trainingen waar de correctie doelbewust door de trainer wordt gegeven zodat de hond die correctie niet aan de baas zou koppelen, lijkt me eigenlijk ook onzinnig tenzij de baas zelf niet goed kan reageren).
De baas geeft ook het commando.
Nog mazzel.
De hond zou de correctie ook kunnen koppelen aan degene die de bijtarm om heeft.
Ergens lijkt me dat niet echt handig.

Ik zou overigens denken dat je de correctie direct na het commando zou geven als de hond niet lost en niet tegelijkertijd?
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Tony schreef:
:LOL:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

bouvierpoedel schreef: Dat klinkt heel raar.
Ik zorg er simpelweg voor dan mijn jagers ook als ze ergens achteraan rennen geen gevaar lopen .Hoe moeilijk is dat? :denken:
Hoe kun je nu zorgen dat ze geen gevaar lopen als je de controle al kwijt bent.? :idea:
Als ik een haas of konijn zie voor dat mijn honden hem zien roep ik ze bij me en lijn ik ze aan, laat ik dat even voorop stellen. En als ik te laat ben met terug roepen lopen ze zich even de poten uit hun lijf en dan komen ze weer terug. Toto sneller dan Lilo, want Toto is (nu nog) braver, zonder dood beest, en met blije moeie bekkies. Ze steken geen drukke wegen over, zwemmen absoluut niet en springen ook niet over omheiningen en komen dus niet tussen vee terecht.

Okee, ik heb echt de mazzel dat ik pal naast een heel groot (zeg ruim 2 uur lopen als je echt tot de uiterste grenzen gaat) losloopgebied woon waar ze eigenlijk weinig kwaad kunnen. En voor de duidelijkheid: het komt misschien 1 keer per maand of minder voor dat zij een haas spotten voor ik hem zie, en allebei de benen nemen, maar het ergste wat kan gebeuren is dat ik een beetje laat op mijn werk kom. Ze lopen geen gevaar en ze maken niks dood en ze komen uiteindelijk keurig terug waar we elkaar het laatst gezien hebben.

Ik sta wel eens te vloeken hoor, als het stipjes in de verte zijn, maar na 13 jaar podenco's voelt het niet als 'geen controle'. Ik vind mijn honden stikbraaf - voor podenco's dan. En geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om ze met een stroomband nog 'braver' te maken. Ik hoef geen 100% controle over mijn honden als ze los lopen in veilig gebied, want ze lopen echt niet in zeven sloten tegelijk. Die 100% controle heb ik in risicogebied, want dan zijn ze aangelijnd.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

maart schreef:
Hilde schreef:Ja, maar dat is dus een mentaliteitsdingetje. Ik zou mijn hond dan aan een lange lijn laten lopen en een paar keer per week naar een veilig losloopgebied gaan. Mijn hond stroomstoten geven zodat hij 'leuk' los kan lopen gaat er bij mij gewoon lastig in.
wat leuk voor die hond dan... constant die rukken en snokken aan zijn hals van de lange lijn :wink:
Ik heb maar een paar dagen ervaring met een lange lijn, maar ik heb geen rukken of snokken meegemaakt hoor. Je hebt lekker wat extra meters om je hond terug te roepen, en ik liet die lijn ook heel vaak gewoon vallen.

En wat Hilde zegt. Als lekker los lopen het doel is zijn er toch wel andere middelen dan lopen in gevaarlijke gebieden met een tt om die nek.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hanneke2 schreef:
bouvierpoedel schreef: Dat klinkt heel raar.
Ik zorg er simpelweg voor dan mijn jagers ook als ze ergens achteraan rennen geen gevaar lopen .Hoe moeilijk is dat? :denken:
Hoe kun je nu zorgen dat ze geen gevaar lopen als je de controle al kwijt bent.? :idea:
Als ik een haas of konijn zie voor dat mijn honden hem zien roep ik ze bij me en lijn ik ze aan, laat ik dat even voorop stellen. En als ik te laat ben met terug roepen lopen ze zich even de poten uit hun lijf en dan komen ze weer terug. Toto sneller dan Lilo, want Toto is (nu nog) braver, zonder dood beest, en met blije moeie bekkies. Ze steken geen drukke wegen over, zwemmen absoluut niet en springen ook niet over omheiningen en komen dus niet tussen vee terecht.

Okee, ik heb echt de mazzel dat ik pal naast een heel groot (zeg ruim 2 uur lopen als je echt tot de uiterste grenzen gaat) losloopgebied woon waar ze eigenlijk weinig kwaad kunnen. En voor de duidelijkheid: het komt misschien 1 keer per maand of minder voor dat zij een haas spotten voor ik hem zie, en allebei de benen nemen, maar het ergste wat kan gebeuren is dat ik een beetje laat op mijn werk kom. Ze lopen geen gevaar en ze maken niks dood en ze komen uiteindelijk keurig terug waar we elkaar het laatst gezien hebben.

Ik sta wel eens te vloeken hoor, als het stipjes in de verte zijn, maar na 13 jaar podenco's voelt het niet als 'geen controle'. Ik vind mijn honden stikbraaf - voor podenco's dan. En geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om ze met een stroomband nog 'braver' te maken. Ik hoef geen 100% controle over mijn honden als ze los lopen in veilig gebied, want ze lopen echt niet in zeven sloten tegelijk. Die 100% controle heb ik in risicogebied, want dan zijn ze aangelijnd.
Nou misschien dat het jou rust geeft dat je denkt dat je nog de controle hebt over 2 losgeslagen honden en dat ze niets kan overkomen of bepaalde dingen niet zullen doen omdat je denkt alleen op de wereld te lopen en je honden geen auto ,brom/fietser , kinderwagen of weet ik wat zal tegen komen , blijf het vooral dromen. Maar zodra jij ze niet terug kunt roepen weet jij niet meer wat gebeurt en ben je de controle toch echt kwijt .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Waarom moet jij wild extra gymlessen bezorgen? Helemaal in het jaargetijde met zoveel jonge dieren?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
maart schreef:
Ik heb maar een paar dagen ervaring met een lange lijn, maar ik heb geen rukken of snokken meegemaakt hoor. Je hebt lekker wat extra meters om je hond terug te roepen, en ik liet die lijn ook heel vaak gewoon vallen.

En wat Hilde zegt. Als lekker los lopen het doel is zijn er toch wel andere middelen dan lopen in gevaarlijke gebieden met een tt om die nek.
Nou vertel...
En als ik een lange lijn aan mn hond zou hangen haalde die de eerste 10 meter nog niet bijv want dan zat ie al vast achter bomen, struiken en takken... das lekker met volle vaart vol in je lijn lopen ja... dat bedoeld Maart.
Ik vind dus niet dat je je hond onder controle hebt want hij negeert je commando en pleit hem als ie de kans krijgt...
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Aan de lange lijn heeft een hond natuurlijk imo altijd een tuig om zodat hij eventuele 'snokken' niet met zijn hals hoeft op te vangen. En ik hou de lijn vaak boven de grond en stuur Beau met m'n stem om objecten heen of als ik hem helemaal z'n gang wil laten gaan loop ik gewoon achter hem aan. Lange lijn is een kwestie van samenwerken :)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maar dan kan ie toch niet zn ding doen. Ze rennen hier hetzelfde stuk ongeveer 3x dan wat ik loop... nee dat zou echt geen optie zijn...
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Met de lange lijn wandelde ik gewoon langer dan met loslopen en trainde ik meer. En ik had een 20-meter lijn en Beau gaat niet verder uit de buurt dan 20 meter van me af met loslopen dus dat probleem had ik niet. Maar dat werkt vast niet voor honden die verder rennen inderdaad :)
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Alleen even een bijdrage over het lopen aan de lange lijn:
Mijn ervaring bij 3 honden en een lange lijn is dat ze allemaal doen alsof het vreselijk zware lijnen zijn (ik heb écht hele lichte gehad) en dat ze bijna geen stap verzetten, tot zover de lol van het meer de ruimte geven.

Overigens lopen ze grotendeels aan flexi's, want daarbij hebben ze schijnbaar geen last.
Een lange lijn is dan in mijn ogen eigenlijk dus ook niet bij iedere hond dé oplossing.
Daisy@
Zeer actief

korthaar schreef:
Oja, zou ik geen moeite mee hebben als dat betekend dat niet iedereen hem zomaar aanschaft.
Daisy@
Zeer actief

Tony schreef:
Haha, ik zie het ook al voor me. Uitgekookte takketeef :engel:
Maar het zal idd niet in alle gevallen zo zijn dat ze het niet weten, ze zijn vaak slim genoeg. Maar het hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk. Met een commando erbij weten ze het idd vaak heel goed.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Lucia schreef:Alleen even een bijdrage over het lopen aan de lange lijn:
Mijn ervaring bij 3 honden en een lange lijn is dat ze allemaal doen alsof het vreselijk zware lijnen zijn (ik heb écht hele lichte gehad) en dat ze bijna geen stap verzetten, tot zover de lol van het meer de ruimte geven.

Overigens lopen ze grotendeels aan flexi's, want daarbij hebben ze schijnbaar geen last.
Een lange lijn is dan in mijn ogen eigenlijk dus ook niet bij iedere hond dé oplossing.
Ik had mijn hond aan de lange lijn om te leren los te lopen. Ik gebruikte die lange lijn uiteindelijk als correctie eerlijk gezegd. Ik wilde dat ze los kon lopen zonder gedoe.
In aanvang liep mijn reu los, en zij ook tot ik merkte dat zij dat helemaal niet kon. Ze ging het losloopgebied uit, fietspad over, en gode zij dank geen weg daar maar slechts een fietspad.
Flexi's waren voor gebieden waar ze echt niet los mochten maar waar ik ze wat meer riemvrijheid wilde geven, maar dan ook nog met commando's erbij.
Die lange lijn aan mijn teef was echt om aan te leren dat ze vrijheid had onder voorwaarden. Toen ze de voorwaarden snapte kon ze los van die lijn lopen. Ik gebruikte de lange lijn dus als correctie middel eerlijk gezegd. En had dat niet geholpen dan denk ik dat ik de stroomband onder begeleiding had ingezet. En dat schreef ik al eerder.

Misschien ligt het voor een ieder anders ook ras gerelateerd. Een herder moet je kunnen beletten zo maar overal achteraan te gaan, en dat dat niet zo vanzelf sprekend is heb ik ondervonden. Ik had een brave en ik had een jager. Beiden op wat latere leeftijd bij me.
Met de jonge hond, pup, lag daar zeker mijn focus. Jong nee geleerd is oud gedaan. En nog moet ik er alert op zijn bij die jongste. Maar makkelijker nu continue ingrijpen dan bij een hond van 2 jaar die je dingen af moet gaan leren.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”