Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inteelt, wat zijn de ergste consequenties??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Inteelt, wat zijn de ergste consequenties??

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Valerie schreef:Marjoleine, nu je toch weer over genetica praat heb ik ook een vraag :mann: vallen de witte aftekeningen van bv een Akita genetisch onder bont?
Dat is, zoals Nanna al zei, iets dat bij jouw ras urajiro genoemd wordt.
Het is geen bont en ook geen Iers, zoals Yamie denkt.
Aangezien het altijd exact symmetrisch is, Yamie, had je dat zelf kunnen bedenken ;) Bovendien zie je het alleen bij de sable honden (die bij Akita prachtige namen hebben, namelijk rood-geel en sesam ;)

Urajiro is iets dat veroorzaakt wordt door een minor-gen dat sable beïnvloedt. En rood-geel en sesam zijn beide varianten van sable. Sesam is de donkere versie waarbij de zwarte haarpunten nog zichtbaar zijn.
Genetici, die zich over het algemeen van Engelse termen bedienen (omdat we meestal geen japans spreken :mrgreen: ) noemen deze aftekening "shading", en dat geeft al best duidelijk aan wat het eigenlijk is.
Het is iets dat eruit ziet als schaduw. De vacht is op bepaalde plaatsen lichter en dat zijn geen heel bijzondere plaatsen: bij bijvoorbeeld recessief geel (Goldens) zie je een vergelijkbaar verschil in kleurnuances en ook de wolfsgrauwe honden kennen het.
Waarom deze shading bij sommige varianten van sable wel zichtbaar is en bij andere niet weten we niet, maar de Japanse rassen en de meeste spitsen lijken er fokzuiver voor te zijn.

Het antwoord kortom is dus: nee, het is geen bont.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Fairmate
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leoparddog, Jack Russell
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fairmate »

Marjoleine schreef:
Plumeau schreef:Met de appels en citroenen vergelijking ben ik het niet helemaal eens. Binnen rassen hebben dingen een naam en voor de fokkers werkt dat prima: die hebben zich in hun eigen ras verdiept en zien gelijk een beeld voor zich bij de term. Voor de erfelijke kleuren die voor verschillende rassen een andere mate van expressie dienen te hebben kan het zelfs gunstig zijn als een ras er een eigen draai aan geeft.
Exact. Daar is ook niks mis mee.
Maar:
Ik vind wel dat het daarnáást makkelijk zou moeten zijn om de internationale vertaling te vinden. Net zoals het gebruikelijk is om op het kaartje van de naast de 'frambozenstruik' ook 'Rubus idaeus' te vermelden zou elke rasvereniging een tabel met de vertaling naar internationale kleurnamen op de site moeten hebben staan.
Precies.
Al krijg je dat natuurlijk nooit voor elkaar.

Maar als mensen zouden weten wát iets nou eigenlijk is, zouden ze dus die onzin stoppen die je zo vaak hoort, dingen als: het wit dat wij hebben is uniek, dat komt in geen enkel ras voor :pffff: of: deze kleur mag je nooit combineren met iets anders want dan ben je het voor altijd kwijt.
Zomaar een paar flauwekulkreten die ik hoor, en die worden ingegeven door onwetendheid.
En dat is wat me stoort: dat er door onwetendheid dus fabels in de wereld komen die vervolgens schade doen aan een ras, omdat fokkers niet weten waar ze het over hebben.

Da geldt dus ook voor dat verhaal van Fairmate over bont.
Bont geeft niet en nooit doofheid. Gewoon niet. Extreem bont geeft dat wel.
Merle geeft ook doofheid en die kans is significant groter als de hond in kwestie een bontfactor homozygoot draagt.
Maar Fairmate beweert met droge ogen dat de bontfactor die de Catahoula heeft doofheid geeft (niet waar) en dat het dezelfde bontfactor is als die van de Dalmaat (ook niet waar).
En dat is waar ik tegen ageer. Die onzinpraat komt in de wereld doordat mensen niet weten waar ze over praten en dat geloven andere mensen dan weer.
Terwijl er dus niets van klopt.
Over het algemeen is het toch bij witte dieren ( die volgens mij het Paaaaaibald gen dragen) dat ze grote kans op doofheid hebben doordat ze geen tot weing pigment hebben?? Bij de Catahoula komt de doofheid van MM x Mm of MM x MM, heb ik volgens mij nooit gezegd dat het DOOR het Paaaaibald gen komt, maar dat er Catahoulas zijn die dit zeker hebben! Maar je zegt zelf dat extreem bont ( Paaibald) doofheid geeft, en gewoon bont niet. Maar waar het MIJ omgaat dat MM uitgesproken als Double Merle NIET extreem wit hoeft te zijn, en dat deze honden niet doof hoeven te zijn. En er zijn ook honden die niet EW, extreen wit zijn die OOk doof zijn. WEL als ze MM en EW zijn, dus waarschijnlijk MM en het Paaaaibald gen dragen..of kan dit ook niet?? Er zijn zelfs 2 Zwarte Catahoulas doof geboren! Maar dit kan natuurlijk altijd...

Zoals waar het allemaal om begon. De teef die nu pups heeft van haar zoon is een MM x Mm. Die teef is DOUBLE MERLE. Ondanks dat iedereen denkt dat een MM altijd extreem wit is!
Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Plumeau schreef:Met de appels en citroenen vergelijking ben ik het niet helemaal eens. Binnen rassen hebben dingen een naam en voor de fokkers werkt dat prima: die hebben zich in hun eigen ras verdiept en zien gelijk een beeld voor zich bij de term. Voor de erfelijke kleuren die voor verschillende rassen een andere mate van expressie dienen te hebben kan het zelfs gunstig zijn als een ras er een eigen draai aan geeft.
Exact. Daar is ook niks mis mee.
Maar:
Ik vind wel dat het daarnáást makkelijk zou moeten zijn om de internationale vertaling te vinden. Net zoals het gebruikelijk is om op het kaartje van de naast de 'frambozenstruik' ook 'Rubus idaeus' te vermelden zou elke rasvereniging een tabel met de vertaling naar internationale kleurnamen op de site moeten hebben staan.
Precies.
Al krijg je dat natuurlijk nooit voor elkaar.

Maar als mensen zouden weten wát iets nou eigenlijk is, zouden ze dus die onzin stoppen die je zo vaak hoort, dingen als: het wit dat wij hebben is uniek, dat komt in geen enkel ras voor :pffff: of: deze kleur mag je nooit combineren met iets anders want dan ben je het voor altijd kwijt.
Zomaar een paar flauwekulkreten die ik hoor, en die worden ingegeven door onwetendheid.
En dat is wat me stoort: dat er door onwetendheid dus fabels in de wereld komen die vervolgens schade doen aan een ras, omdat fokkers niet weten waar ze het over hebben.

Da geldt dus ook voor dat verhaal van Fairmate over bont.
Bont geeft niet en nooit doofheid. Gewoon niet. Extreem bont geeft dat wel.
Merle geeft ook doofheid en die kans is significant groter als de hond in kwestie een bontfactor homozygoot draagt.
Maar Fairmate beweert met droge ogen dat de bontfactor die de Catahoula heeft doofheid geeft (niet waar) en dat het dezelfde bontfactor is als die van de Dalmaat (ook niet waar).
En dat is waar ik tegen ageer. Die onzinpraat komt in de wereld doordat mensen niet weten waar ze over praten en dat geloven andere mensen dan weer.
Terwijl er dus niets van klopt.
Over het algemeen is het toch bij witte dieren ( die volgens mij het Paaaaaibald gen dragen) dat ze grote kans op doofheid hebben doordat ze geen tot weing pigment hebben?? Bij de Catahoula komt de doofheid van MM x Mm of MM x MM, heb ik volgens mij nooit gezegd dat het DOOR het Paaaaibald gen komt, maar dat er Catahoulas zijn die dit zeker hebben! Maar je zegt zelf dat extreem bont ( Paaibald) doofheid geeft, en gewoon bont niet. Maar waar het MIJ omgaat dat MM uitgesproken als Double Merle NIET extreem wit hoeft te zijn, en dat deze honden niet doof hoeven te zijn. En er zijn ook honden die niet EW, extreen wit zijn die OOk doof zijn. WEL als ze MM en EW zijn, dus waarschijnlijk MM en het Paaaaibald gen dragen..of kan dit ook niet?? Er zijn zelfs 2 Zwarte Catahoulas doof geboren! Maar dit kan natuurlijk altijd...

Zoals waar het allemaal om begon. De teef die nu pups heeft van haar zoon is een MM x Mm. Die teef is DOUBLE MERLE. Ondanks dat iedereen denkt dat een MM altijd extreem wit is!
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

malinois schreef:
Ennath schreef:
Marjoleine schreef:dat moet je aan het mod team vragen ;)
Ik wil dat wel maken hoor.
Mod team!!!!
Lezen jullie dit?

Ik vraag het hoor :lol1: :lol1: :lol1:
Met nadruk zelfs! :F:
stuur dan ook ff een pbtje :S: :S: nu lees ik het bij toeval... ik gooi het in de groep
Maar dat had ik gedaan ...... naar het hele team nog wel :roos:
Heidewachtel
Actief
Mijn ras(sen): Heidewachtels

Ongelezen bericht door Heidewachtel »

Wat een leuke Heidewachtels op die foto ;-)

Bij de Heidewachtel komt van vroeger uit ook voor dat ze tan-aftekeningen hebben (nu zie je het nog maar heeeeel heeeeel weinig), dit noem je bij de Heidewachtel "Jungklaus aftekening" en geen tan... Terwijl het wel op exact dezelfde plaatsen zit. Weer een rastypische benaming dus (want Dhr. Jungklaus is een van de ontdekkers van het ras). Ik ben het ermee eens dat het makkelijk zou zijn als ze overal dezelfde benamingen zouden hebben, maar dat is hetzelfde als dat het makkelijk zou zijn als de hele wereld maar 1 taal zou spreken...
Groetjes Judith
Afbeelding
Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Nanna schreef:
Fairmate schreef: De teef die nu pups heeft van haar zoon is een MM x Mm. Die teef is DOUBLE MERLE. Ondanks dat iedereen denkt dat een MM altijd extreem wit is!
Geen zin om het terug te gaan zoeken, maar als zoon niks met merle van doen heeft (dus een mm is) dan is er niet echt een man overboord, kleurgewijs dan. Dan krijgt ma gewoon een 100% nest met Mm pups.
Is ie wel Mm dan zou ik ver weg blijven van die pups.

Moeder is MM en zoon is mM/Mm. Dus double merle x single merle..
Er zijn 5 pups vrij donker, 1 zwarte, 4 donker blue merle en 5 met veel wit.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Hoe kan moeder MM zijn als er een paar pups zwart zijn uit vorige combi ? Zijn die zwarte pups cryptic merle ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

sirene schreef:Hoe kan moeder MM zijn als er een paar pups zwart zijn uit vorige combi ? Zijn die zwarte pups cryptic merle ?
dat vraag ik me ook steeds af ja, maar blijkbaar IS dat zo.. dus :D
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fairmate schreef:Over het algemeen is het toch bij witte dieren ( die volgens mij het Paaaaaibald gen dragen) dat ze grote kans op doofheid hebben doordat ze geen tot weing pigment hebben??
Daar kan dat, ja.Alleen: dat is dus geen bont (sp). Dat is extreem bont (sw).
En dat is een ander gen.
Dáár gaat het me om.
Ik wil je best uitleggen hoe dat komt ook, die doofheid.
Bij het ontwikkelen van de zintuigen, tijdens de dracht dus, is pigment nodig, eumelanine om precies te zijn.
Merle breekt de pigmentontwikkeling af waar die normaal gesproken door de andere genen gewoon aanwezig is. Merle is daarmee een beschadigende mutatie.
Eumelanine is veel belangrijker dan mensen denken, het is niet alleen maar pigment maar is tevens een katalysator voor het functioneren van een aantal andere dingen. Een daarvan is het juist ontwikkelen van de gehoorzenuwen. Zonder pigmenten werken die domweg niet.
Bij bont komt het niet voor dat er op de cruciale plaatsen geen pigmenten zijn, domweg doordat het lichaam vaste uittredeplaatsen kent voor de pigmentatie. Eén ervan is, niet geheel toevallig natuurlijk, in de nek en maakt dat het pigment zich bij de foetus direct naar de zintuigen verspreid.

Bij extreem bont is die uittredeplaats verstoord. Het lichaam probeer dat op te vangen en zo komt het dat extreem bonte honden vaak een oorvlek of oogvlek hebben. Maar er is niet altijd voldoende pigment en zo ontstaat dan doofheid.

Ik heb zelf bonte honden, mijn hele ras bestaat uit bonte honden. Wij hebben geen doofheid. Dat komt doordat ze bont zijn, niet extreem bont.
Bullterriers hebben wel extreem bont. Die hebben inderdaad wel doofheid.
Daar gaat het me dus om: als je de dingen verkeerd benoemd krijg je rare misverstanden.
Dan denken mensen dus dat bont doofheid geeft, terwijl dat niet zo is. Bont en extreem bont zijn totaal verschillende dingen.
Bij de Catahoula komt de doofheid van MM x Mm of MM x MM, heb ik volgens mij nooit gezegd dat het DOOR het Paaaaibald gen komt, maar dat er Catahoulas zijn die dit zeker hebben!
Nee, jij niet, maar die link van Wiki wel.
En die was waar volgens jou :19:
Maar je zegt zelf dat extreem bont ( Paaibald) doofheid geeft, en gewoon bont niet. Maar waar het MIJ omgaat dat MM uitgesproken als Double Merle NIET extreem wit hoeft te zijn, en dat deze honden niet doof hoeven te zijn. En er zijn ook honden die niet EW, extreen wit zijn die OOk doof zijn. WEL als ze MM en EW zijn, dus waarschijnlijk MM en het Paaaaibald gen dragen..of kan dit ook niet??
Ik zeg dat bont geen doofheid geeft en dat extreem bont doofheid kan geven.
En verder zeg ik dat een merle hond die bont is, daardoor dusdanig pigmentverlies kan hebben dat dáárdoor doofheid ontstaat.
Die nuances zijn best belangrijk dus ;)
Er zijn zelfs 2 Zwarte Catahoulas doof geboren! Maar dit kan natuurlijk altijd...
Merles dus?
Da komt die doofheid wel degelijk door de Merle, ben ik bang. Omdat Merle dus de eumelanine beschadigt, en dat kan ook inwendig gebeuren.
Hierin heb je inderdaad gelijk: dat denken mensen altijd. Ik kan je daar leuke plaatjes van laten zien, want dat is lang niet altijd waar en er zijn omgekeerd ook Mm honden die wél extreem wit zijn. En dat zijn dan Border collies, dus "gewone" Merles.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Fairmate schreef:
Dat kan dus niet ;-)
Mm x MM geeft 50 % MM en 50 % Mm.
Allemaal merles dus waarvan de helft dubbel merle. Er kan beslist geen mm (non-merle) tussen zitten.
Misschien moet je even terug lezen, nanna ;)

Catahoula's hebben een ander Merle-type en die honden kunnen solid zijn fenotypisch, en toch MM.

Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Marjoleine schreef:
Catahoula's hebben een ander Merle-type en die honden kunnen solid zijn fenotypisch, en toch MM.
En hoeveel andere rassen hebben datzelfde merle-gen?
Ik kan nl niet geloven dat maar 1 ras dat heeft. Dat zou dan bij meer rassen voor moeten komen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Catahoula's hebben een ander Merle-type en die honden kunnen solid zijn fenotypisch, en toch MM.
O Jezus. Hoe kom je daar achter? Ik zou zeggen: verbieden dat ras.
DNA.
Want ook die solid pups kunnen doof geboren worden uiteraard.
Nouja, in elk geval is het te testen, maar volgens mij zijn er amper Mm honden en mm al helemaal niet?

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
Marjoleine schreef: Catahoula's hebben een ander Merle-type en die honden kunnen solid zijn fenotypisch, en toch MM.
En hoeveel andere rassen hebben datzelfde merle-gen?
Ik kan nl niet geloven dat maar 1 ras dat heeft. Dat zou dan bij meer rassen voor moeten komen.
Er is net een nieuwe publicatie, ik ben er toevallig sinds vorige week mee bezig.
Ik zal eens mailen wat hierover bekend is.

Afbeelding

Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

sirene schreef:Hoe kan moeder MM zijn als er een paar pups zwart zijn uit vorige combi ? Zijn die zwarte pups cryptic merle ?

Nou daar gaan we weer. :lol1: Moeder is MM, een MM hond vererft ALTIJD één M naar de pups. Word de moeder gedekt door een mm (true solid) of
een Merle ( Mm) hebben altijd alle pups zeker één M, dus Mm of MM. Ook zwarte, bruine en blauwe pups kunnen het Mm gen dragen.

Als één ouder MM is kan er nooit een mm uitkomen. Als je een Mm x mm kruist kan er dus wel een mm ( true solid) uitkomen.

Bij MM x mm= Mm of mM, altijd een merle gen.
Bij Mm x Mm= Mm of mm of MM
Bij Mm x mm= Mm of mm, NOOIT MM

Je kunt een solid hebben met een "normaal" mM gen en een solid met een Crytpic mcM gen. Hier is bij de Catahoula dus verschil in. In Tsjechië zijn er ook heel veel MM honden gekruist met mM en hieruit kunnen dus solid pups komen met een normaal single merle gen, zonder de cryptic. De cryptic wil alleen zeggen dat de lengtes van het allel afwijkt van het normaal Mm gen. Je hebt dus Mm merle uitziende en Mm niet merle uitziende(solid) en je hebt Cryptic merle, niet altijd solid. je hebt Mcm, single cryptic merle, McMc,Cryptic double merle en ziet er dus NOOIT uit als een MM( Geen wit) en je hebt McM, de Patchworks zonder extreem wit. Zo kunt je dus een Cryptic MM hebben waarvan de allel lengte ook weer korter is dan een normale MM en langer dan een Mm.

Voor degene die niet in het merle gedoe zitten is het wel wat ingewikkeld..
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Marjoleine schreef: Er is net een nieuwe publicatie, ik ben er toevallig sinds vorige week mee bezig.
Ik zal eens mailen wat hierover bekend is.
Ik ben benieuwd :ok:

Erg interessant vind ik dit. En heel apart dat er 1 ras bekend is waar alle basisregels een uitzondering zijn :mrgreen:
Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:
Fairmate schreef:
Dat kan dus niet ;-)
Mm x MM geeft 50 % MM en 50 % Mm.
Allemaal merles dus waarvan de helft dubbel merle. Er kan beslist geen mm (non-merle) tussen zitten.
Misschien moet je even terug lezen, nanna ;)

Als ik het over een solid( zwarte) pup heb bedoel ik natuurlijk een solid MET merle gen, dat MOET uit een MM ouder..Sorry als ik hier ondduidelijk over ben geweest..
Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Nanna schreef:Geen enkele mm aanwezig? Dit is in het moederland natuurlijk ook zo, want iedereen geilt op die kleurtjes :ugh:
Dat er überhaupt mensen zijn die zo'n MM mutant willens en wetens aanschaffen.....
Dat zijn dus die kleuren geilerts...
Ik vind het bijzonder mooi dat Patchwork of een merle met veel wit, Zoals de foto hieronder, maar voor de fok voor mij niet interessant. Ik heb namelijk geen mm, true solid. De zwarte pup van ons in True solid getest met DNA, dus uit een Mm x Mcm kan WEL een mm komen. Zij is eigenlijk heel waardevol voor de fokkerij! Maar onze twee Mcm teefjes ook, want die kunnen dus beide( Ziva bewezen) een mm geven. Niet dat ik alleen maar wil fokken, wij fokken op gezondheid en als er mensen alleen maar een mooi gekleurde pup willen zijn ze bij ons aan het verkeerde adres. Ik ga toch niet fokken om gezondheids risico's te lopen en de pups en de mensen teleurstellen...

We zullen wel in de toekomst een Mcm x McM gaan kruisen. Want het is ook bewezen dat een Cryptic Merle hond( die dus solid is) geen pups geeft met een verhoogd gezondheids risico..wat denk je daarvan? Onze pup Apollo met Rose, de Catahoula die nu in UK is..Als de HD enz goed is natuurlijk..

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fairmate op 16 feb 2012 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Erg interessant vind ik dit. En heel apart dat er 1 ras bekend is waar alle basisregels een uitzondering zijn :mrgreen:
Nou, niet maar één ras hoor.
Wel het enige ras waar merle doodnormaal is.
Je moet je ook realiseren dat het simpelweg ontstaan is doordat mensen op die tekening selecteerden. het is niet voor niks een leopard-dog ;)
En in die tijd hadden ze dus geen idee van Merle, en al helemaal niet van wat dat kan doen.

We weten nu nog maar weinig, en toen wisten ze niks.

Afbeelding

Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Machie schreef:Erg interessant vind ik dit. En heel apart dat er 1 ras bekend is waar alle basisregels een uitzondering zijn :mrgreen:
Nou, niet maar één ras hoor.
Wel het enige ras waar merle doodnormaal is.
Je moet je ook realiseren dat het simpelweg ontstaan is doordat mensen op die tekening selecteerden. het is niet voor niks een leopard-dog ;)
En in die tijd hadden ze dus geen idee van Merle, en al helemaal niet van wat dat kan doen.

We weten nu nog maar weinig, en toen wisten ze niks.

De naam leopard komt niet van zijn vlekken, wel van de diversiteit van kleuren en vlekken die ze kunnen hebben..

Veel mensen nemen aan dat de naam “Leopard” in zijn rasnaam is ontstaan omdat hij de zogenaamd luipaardvlekken heeft en blauwe ogen.

In feite staat het ras bekend om zijn vele en ongebruikelijke vachtkleuren en –patronen als om de gevarieerde oogkleuren.
Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Nanna schreef:Ik denk dat je mooi met je solid pups blijft zitten. :mrgreen:
Want mensen willen een LEOPARD dog, dus mèt die leuke vlekjes.

Vaak is dat wel zo ja, ben benieuwd hoeveel pups ze "weggeven" van het nest wat ik gepost heb..

Bij ons was het "vechten" om de solids...ik had Abby 3 x kunnen verkopen. Er waren nadat we Abby zouden houden, 3 pups over, een Blue leopard, een Red leopard en de Black& brindle trim. Ze kozen wel voor de Black& brindle trim pup. Dus ze kozen voor het RAS niet voor de kleur!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fairmate schreef:We zullen wel in de toekomst een Mcm x McM gaan kruisen. Want het is ook bewezen dat een Cryptic Merle hond( die dus solid is) geen pups geeft met een verhoogd gezondheids risico..wat denk je daarvan?
Ik denk dat ik de link naar dat onderzoek wel wil hebben
Dat is mijn wetenschappelijke afwijking denk ik ;)

Serieus: heb je die? Zoals ik net al zei, ik ben toevallig momenteel met Merle bezig, dus ik vind dit wel interessant.

Afbeelding

Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Afbeelding
Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Fairmate schreef:We zullen wel in de toekomst een Mcm x McM gaan kruisen. Want het is ook bewezen dat een Cryptic Merle hond( die dus solid is) geen pups geeft met een verhoogd gezondheids risico..wat denk je daarvan?
Ik denk dat ik de link naar dat onderzoek wel wil hebben
Dat is mijn wetenschappelijke afwijking denk ik ;)

Serieus: heb je die? Zoals ik net al zei, ik ben toevallig momenteel met Merle bezig, dus ik vind dit wel interessant.

Ik heb geen link naar dat onderzoek. Dit is alleen bekeken/ uitgepluisd/ geobserveerd/ bewezen door de fokkerij in USA en EU door de fokkers zelf. Ik heb tientallen fokkers in USA aangeschreven die dus een Solid( uit een MM x Mm dus mM zijn) met een MM ( met veel wit soms meer dan 70%) verpaart hebben en hebben allen NOOIT een pup gehad die "leek" op een Double merle of Extreem wit was.
Nu heb ik het over fokkers die al sinds jaar en dag Catahoulas fokken.

Kijk naar de vader en moeder van onze teef.
Vader MM Extreem wit, BAER getest, Brucelossis neg. alleen beschikbaar voor solid kleurige teefjes. De moeder Mcm solid uitziend , daar heeft Ziva het Crytpic gen van, dat vererft zich naar alle waarschijnlijkheid met 50%, en ja ons nest telde van 8 pups ook 3 cryptics. Deze teef had 9 pups, 2 solid de rest blue merle zonder witte aftekeningen en met bruine ogen geen blauwe..
Over enkele weken krijgt ze weer een nest uit de zelfde combi, ben benieuwd wat dat geeft..Dus als er één ouder cryptic merle is en solid uitziet/is dan is dat een "veilige ' verparing..
Er komt een nest aan in Duitsland van een McM Patchwork x Mcm ( solid uitziend)..dat geeft weer meer openheid..toch wel een beetje een instinker voor degenen die denken dat dit een normale merle x solid is..het blijft natuurlijk merle x merle..maar dus zonder die gezondheids risico's..
Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Afbeelding

Moeder van Ziva

Afbeelding
Vader van Ziva
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fairmate schreef:Ik heb geen link naar dat onderzoek. Dit is alleen bekeken/ uitgepluisd/ geobserveerd/ bewezen door de fokkerij in USA en EU door de fokkers zelf.
Dat is jammer. Dan heeft dat geen wetenschappelijke waarde.
Ik heb tientallen fokkers in USA aangeschreven die dus een Solid( uit een MM x Mm dus mM zijn) met een MM ( met veel wit soms meer dan 70%) verpaart hebben en hebben allen NOOIT een pup gehad die "leek" op een Double merle of Extreem wit was.
Maar dat is logisch. Jullue witfactor is de sp-factor en solid is daar dominant over.
Vader MM Extreem wit, BAER getest, Brucelossis neg. alleen beschikbaar voor solid kleurige teefjes. De moeder Mcm solid uitziend , daar heeft Ziva het Crytpic gen van, dat vererft zich naar alle waarschijnlijkheid met 50%, en ja ons nest telde van 8 pups ook 3 cryptics.
Enkelvoudig recessief bedoel je? Of enkelvoudig dominant?
Deze teef had 9 pups, 2 solid de rest blue merle zonder witte aftekeningen en met bruine ogen geen blauwe..
Over enkele weken krijgt ze weer een nest uit de zelfde combi, ben benieuwd wat dat geeft..Dus als er één ouder cryptic merle is en solid uitziet/is dan is dat een "veilige ' verparing..
Dan moet je dus wel zeker weten dat de solid geen sp draagt. Anders ben je alsnog de pineut.
Er komt een nest aan in Duitsland van een McM Patchwork x Mcm ( solid uitziend)..dat geeft weer meer openheid..toch wel een beetje een instinker voor degenen die denken dat dit een normale merle x solid is..het blijft natuurlijk merle x merle..maar dus zonder die gezondheids risico's..
Hooguit met verminderde risico's, niet zonder.
Want een MM, of dat nou wel of niet toont door een bontfactor, is nog steeds MM, en daardoor is en blijft het een verhoogd risico op beschadiging in de ontwikkeling van zintuigen.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Klopt, Celie.
De sw-honden hebben meestal alleen kopvlekken en niets op het lichaam.
Omdat de pigmentatie op de kop minimaal is loop je dus een groot risico op doofheid.

Met name bij de onderste sp-hond kunt je duidelijk zien waar de uittredingsplaatsen zich bevinden: hoog in de nek, uitvloeiend naar de kop, op de rug, iets voor de diafragmatische wervel en op de onderrug, bij de staart.
Dat laatste verklaart waarom vrijwel alle bonte honden een staartvlek hebben.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Célie schreef:Dus dan is het eigenlijk beter als ze wel spots hebben(de kleine zwarte vlekjes op de huid zelf ik weet niet of dat officieel ook zo heet hoor) want dan hebben ze dus meer pigment en eigenlijk abnormaal dat keurmeesters dat liever niet zien ?
Ja, eigenlijk is sw geen handig gen.
Wel mooi misschien, maar niet handig.
Veel pigmentatie is altijd beter.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Célie schreef:Had ik nog een vraag :roos: (vind het bar interessant allemaal) je hebt ook honden die op het zicht wit zijn maar waar van wel de hele huid onder de spots zitten vallen die dan ook onder sw?
Jazeker.
De pigmentatie van de huid staat los van de pigmentatie van de vacht.
Je moet dus altijd kijken naar de vacht zelf.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

We kunnen er een sticky van maken maar dan wel een apart topic gemaakt door Marjolein...
Marjolein als jij iets wil maken en dan evne mij bericht, zorg ik dat het een sticky wordt!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Marjoleine schreef:
Valerie schreef:Marjoleine, nu je toch weer over genetica praat heb ik ook een vraag :mann: vallen de witte aftekeningen van bv een Akita genetisch onder bont?
Dat is, zoals Nanna al zei, iets dat bij jouw ras urajiro genoemd wordt.
Het is geen bont en ook geen Iers, zoals Yamie denkt.
Aangezien het altijd exact symmetrisch is, Yamie, had je dat zelf kunnen bedenken ;) Bovendien zie je het alleen bij de sable honden (die bij Akita prachtige namen hebben, namelijk rood-geel en sesam ;)

Urajiro is iets dat veroorzaakt wordt door een minor-gen dat sable beïnvloedt. En rood-geel en sesam zijn beide varianten van sable. Sesam is de donkere versie waarbij de zwarte haarpunten nog zichtbaar zijn.
Genetici, die zich over het algemeen van Engelse termen bedienen (omdat we meestal geen japans spreken :mrgreen: ) noemen deze aftekening "shading", en dat geeft al best duidelijk aan wat het eigenlijk is.
Het is iets dat eruit ziet als schaduw. De vacht is op bepaalde plaatsen lichter en dat zijn geen heel bijzondere plaatsen: bij bijvoorbeeld recessief geel (Goldens) zie je een vergelijkbaar verschil in kleurnuances en ook de wolfsgrauwe honden kennen het.
Waarom deze shading bij sommige varianten van sable wel zichtbaar is en bij andere niet weten we niet, maar de Japanse rassen en de meeste spitsen lijken er fokzuiver voor te zijn.

Het antwoord kortom is dus: nee, het is geen bont.
De naam ervoor ken ik inderdaad :wink: Dank je wel voor de uitleg :ok: Simpel gezegd hoort het gewoon bij het kleurtje :F: Ik vind het alleen gek waarom je nooit een hele rode Akita ziet zoals je wel hebt bij de Shiba. Of een hele zwarte :mann: (zwart komt helemaal niet voor bij de japanse akita's)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”