Tamara. schreef:maart schreef:Tamara. schreef:
beginnen met alleen maar aandacht vragen, zonder een andere oefening er omheen en dan belonen als de hond mij aankijkt d.m.v. de clicker. Al moet ik 10 minuten wortelschieten (bij wijze van spreken). Ooit krijg ik die aandacht en dan is het meteen feest.
zo doe ik het ook. In het begin sta ik daar gewoon. Volkomen saai voor een pup. Maar als hij mij aankijkt, kom ik ineens tot leven

ben ik super leuk en

Kijkt hij weg, ben ik weer saai...
Ik train overigens in het begin ook in een saaie omgeving, kan hij daar al geen plezier gaan maken in zijn eentje ook niet
en op den duur zit de aandacht er in gebouwd, kom je op het plein en heb je aandacht

zonder ooit ook maar één keer aandacht gevraagd of afgedwongen te hebben.
Dus dat is dan toch ook zonder kunstgrepen? Zonder meteen een bal tussen je tieten te proppen?
ik begin altijd zo, de bal ergens verstoppen doe ik eigenlijk maar pas als de hond de oefening kent. In het begin ben ik nog al fan van met snoep te werken, omdat je daarmee veel langer kunt werken en belonen dan met een bal. Je kunt nl met snoep click -> snoep -> click snoep -> click -> snoep enz;.. terwijl je als je een balletje gooit, je meteen de aandacht weer kwijt bent, want hondje loopt dan immers rond, je moet weer het balletje gaan afnemen enz. Bal geef ik pas als ik een aantal keer na elkaar met snoep gewerkt heb, zodat het pupje terug ff vrij kan zijn omdat aandacht houden best wel intensief is, zeker voor het pupje.
Nu, ik vind een snoepje eigenlijk ook wel een kunstgreep. Hond kijkt nl. naar mij omdat hij geleerd heeft dat er daar een beloning aan gekoppeld is. En de ene keer is dat een snoepje, de andere keer een balletje e nog een andere keer een pakwerker.
Maar ik denk dat onze opzet wel gelijk is, dat we vanuit hetzelfde principe vertrekken. Namelijk pup loopt vrij en kijkt hij plots toevallig eens naar mij, dan ga ik daarop belonen.
Dan gan uitbreiden naar voor me zitten en kijken
dan ik ga me verplaatsen naast het pupje en pupje blijft kijken
dan ga ik ter plaatse trappelen en pupje blijft kijken
dan één been verzetten en volgt het pupje dat been en blijft kijken belonen
tot je uiteindelijk ganse wandelingen kunt doen terwijl de (ondertussen) hond blijft kijken