Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op jacht

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Angeniet
Erelid
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

Los lopen en de wettelijke bepalingen

Of uw Podenco los kan lopen, zal afhangen van het karakter en de mate van jachtinstinct van de hond zelf, wellicht de leeftijd waarop u hem in huis krijgt, de mate van gehoorzaamheid, uw overwicht op de hond en zeker ook van de plaats waar u hem uitlaat. Op plaatsen waar honden officieel mogen loslopen, geldt dat ook voor de Podenco.
Het addertje onder het gras: de hond moet onder appèl staan. Ook dat geldt in principe voor alle loslopende honden. Maar we weten allemaal dat een strak appèl doorgaans niet de sterkste kant van onze huisvriend is…
In de jachtwet is vastgelegd dat er niet met lange honden mag worden gejaagd (een lange hond is een hond die snel genoeg is om het wild te achtervolgen én te grijpen; dus de Podenco valt hier onder) en dat u de hond niet in de positie mag brengen dat hij zou kunnen gaan jagen.En daarin zit hem het probleem met de Podenco en overigens ook andere windhonden. Want als deze los lopen, zijn zij al gauw in de positie dat zij kunnen gaan jagen of beter gezegd stropen. Hoe strak die wet gehanteerd wordt, zal van uw woonplaats afhangen. De ene jachtopziener is de andere niet; en waar de één een gedoogbeleid voert, kan de ander u een fikse boete geven.

Het is overigens niet zo dat uw loslopende hond zomaar doodgeschoten mag worden. Een hond is volgens de Nederlandse wet namelijk een ding en als zodanig eigendom van een mens. Niemand mag andermans eigendom vernietigen. U kunt echter wel een bekeuring of waarschuwing krijgen. En meerdere bekeuringen of waarschuwingen kunnen tot inbeslagname van de hond leiden (uit: Podencokrantje nr. 3; februari 2000). (Voor meer informatie over het Podencokrantje:Podencokrantje
Gaat u met uw hond naar een park waar hij b.v. met andere honden kan spelen, maar waar geen wild is, dan zult u waarschijnlijk minder problemen ondervinden dan wanneer u de hond in het bos uitlaat, op de heide of een andere plek met veel hazen, reeën en/of konijnen.
Is de Podenco misschien nog terug te roepen voordat hij de achtervolging op het wild inzet, zo is dat slechts - indien überhaupt - met een zeer goede gerichte training nog mogelijk als hij eenmaal 'gestart' is.
In veel gevallen zal dit niet lukken en zal de hond uitsluitend aan een (lange) riem kunnen worden uitgelaten. De hond kan hier niets aan doen; hij is erop gefokt. En al heeft de hond zelf geen enkele jachtervaring of -training, dan nog ligt het gedrag in zijn genen opgesloten.

Dit staat op de site van www.spaansehonden.info.
Ze mogen dus gelukkig niet zomaar mijn hond doodschieten, hoewel ik ook andere verhalen heb gehoord/gelezen.
Izzy mag dan geen Podenco zijn, ze springt wel als een Podenco en er zit zeker iets van windhond in.

Nee, ik ben niet bang dat ze een mini-yorkie of iets dergelijks te pakken neemt. Katten buiten zijn niet veilig voor d'r, met mijn eigen katten gaat het heel langzaam aan iets beter. Maar ik hou ze altijd gescheiden als ik niet thuis ben.

Dit jachtgedrag zal er nooit helemaal uitgaan, dat geloof ik niet en wat mij betreft hoeft dat ook niet. Het is aan mij om er zo goed mogelijk op te anticiperen en eraan te werken. En ermee om kunnen gaan als het een keer niet lukt. Geen drama meer dus.
Met een fluitje werken om te beginnen.
Gelukkig blijft ze nooit lang weg, binnen 10 minuten is ze weer terug.
En: hoe vaak is ze eigenlijk "vertrokken" in die anderhalf jaar dat ze hier is, besef ik? Die keren zijn op 1 hand te tellen.
Want die momenten en dat gevoel van "o-shit-daar-gaat-ze" vergeet ik echt nooit niet.
Ach.... ze is geen wegloopster, ze is een dikke knuffelkont, ze is gewoon de leukste hond van de wereld :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

cloris schreef:Yep ik heb ook zo'n super lief schoothondje
:smile:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hanneke2 schreef: Plus die angst: hoe gevaarlijk is je hond eigenlijk voor wegrennende katten, of voor loslopende mini-Yorkies. Ja, tuurlijk, die ruiken niet naar prooi, maar als het klein is en hard wegrent, is het dan nog wel veilig?
Nelson is daarin niet betrouwbaar. Ik zie het aan zijn ogen en houding. Hij houdt letterlijk de adem in en fixeert zijn "prooi"om er achteraan te gaan..zonder enig dreiggedrag of statusvertoon. Gelukkig is het gedrag wat zich duidelijk aankondigt en waar ik alert op ben. Ik lijn hem aan soms uit voorzorg bij schichtige kleine hondjes en bij hele hypere honden. Verder is het echt een supersociale hond. Hij is enig en heel lief met pupjes of kleine hondjes, maar zodra er door een hond afwijkend gedrag wordt vertoond door bv keihard weg te vluchten wil hij erachter aan...of het nou een labrador is of een teckel :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Angeniet
Erelid
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

Inge O schreef:
Hanneke2 schreef:
Inge O schreef: honden hebben geen gevoelens voor hun prooi, ze moeten die dus ook niet onderdrukken - wíj zijn degene die daar (naar mijn gevoel onterecht) sentiment aan verbinden.
Ja, rationeel klopt het helemaal wat je zegt, maar ik kan me Angeniets verbijstering toch wel voorstellen. Ik zou ook even compleet de kluts kwijt zijn.
ikzelf ben daar (mede doordat ik vaker met zulke zaken te maken krijg) wel redelijk nuchter in. maar ik kan héél goed begrijpen dat zoiets andere mensen wel moeilijk valt. ik bedoelde met mijn antwoord dus zeker geen oordeel te vellen, verre van (echt niet hoor, angeniet :roos: !).
alleen moet je er, als hondenbaasje, op een gegeven moment wel doorheen kunnen kijken en je er rekenschap van geven dat een hond nu eenmaal zo ís. maar ook dat is een algemene verzuchting, en niet naar iemand toe bedoeld :wink: .
Maar dat ben ik helemaal met je eens hoor Inge, ik snap helemaal wat je bedoelt! Ik heb het ook zeker niet gevoeld als een oordeel, en ik ben inmiddels een stuk nuchterder geworden :wink:
Een eventuele volgende keer (over anderhalf jaar of zo...) zal ik hoogstwaarschijnlijk heel anders reageren. In die zin was dit ook weer een wijze les, waarin ik een ander staaltje hondengedrag heb gezien en van mezelf...
Coyo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Coyo »

estelle schreef:En het is zooooo mooi om te zien hoe ze aan het jagen zijn!!!
De x podenco van mijn vriendin zit dan onder de adrenaline helemaal 'trillen', kop hoog in de lucht, voorpoot omhoog en maar 'snuffen' in de lucht en ja als er dan iets voorbij schiet dan zit ie binnen enkele seconden op zo'n topsnelheid en dan die behendigheid erbij (tussen bomen en struiken door zonder ook maar iets te raken), dat hou je niet voor mogelijk! Weg is ie dan, en dan gaan wij zitten op de grond en na enkele minuten komt hij dan terug en is hij helemaal voldaan.

Overigens heeft hij tot nu toe nog nooit iets te pakken gehad!
Wel... De sukkelkip in het stadspark, die hij trouwens netjes kwam brengen, nog levend en alles (gelukkig)
Het jagen op wild vind ik nog niet zo heel erg, een echt wild dier heeft hij nog nooit gevangen, en hij is altijd met een kwartiertje weer terug. Katten is hij gelukkig niet in geinteresseerd, nou wel om achteraan te huppelen, maar niet om te eten, en met kleine hondjes kan hij zich ook redelijk inhouden, maar ik vind het verschrikkelijk dat hij nu ook bepaald heeft dat hij wel schapen zou kunnen vangen :roll:
Heerlijk als je tussen de schapeboeren woont. Vorig jaar kon hij nog los mee aan de fiets de hele polder door, maar dat doen we nu maar niet meer, want ook een flinke sloot vormt helaas absoluut geen beperking.
Het is jammer, vooral voor hem, maar in een groot bos mag hij wel gewoon los, en in het practisch wildloze park ook. Aan de fiets dus niet meer, en langs de weg ook niet (eigen schapen) Gelukkig is hij te dom om te bedenken dat hij makkelijk over het hek kan springen (afkloppen!!)

Hoop dat ik hem die schapen nog uit zijn hoofd kan praten, maar ik ben bang van niet :evil: Wel moet er beweging zijn voordat hij getriggerd wordt. Hij kan ook een uur lang op het veld spelen met de andere honden terwijl de schapen rustig staan te kijken, maar als ze gaan lopen, of nog erger, rennen, dan slaat de stoppen door....
Leuk, jachthonden :mrgreen:
Groetjes Marjanne, Coyo, Ulli, Egan, Kayleigh & Sam

...Wanneer de inspiratie niet werkt, heeft het verstand er snel genoeg van...
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ohja die kip!!!! :N:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”