Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een fokker is aansprakelijk...wanneer??

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

Ailena schreef:bedoel je nu dat je bulletje met PL is overleden? Of heb je het over de vorige??
mijn bulletje is overleden aan Pl, beide kanten, zware HD, met een heup die er steeds uitschoot, vergroeide dijbeen, maar waardoor we haar hebben moeten laten inslapen is aan haar rug, ze had vergroeide rugwervels, die zaten helemaal aan elkaar en scheef, die beklemde zenuwen, waardoor ze oa. haar plas en poep niet op kon houden, en daardoor veel pijn kreeg, ze kreeg ook toevallen.

mijn vorige was een reu, die haast geen zuurstof binnen kreeg.

groetjes,
Groetjes,

Afbeelding
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Dat vind ik echt vreselijk voor je! Ik wens je daarom ook alle sterkte toe.
:knuffel1:
en zou zeker contact opnemen met de fokker, want of ze het nu wisten of niet, een goede fokker laat een koper niet zomaar stikken!
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Edward
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Edward »

Ik ben geen jurist maar ben er vrij zeker van dat je de wet in dit geval aan je kant hebt, behoudens indien de fokker aannemelijk kan maken dat haar geen blaam treft. Bijvoorbeeld door alles gedaan te hebben o.a. zoals Suzanne al melde:
Als beide ouderdieren getest zijn en vrij zijn van PL denk ik dat het lastiger wordt.
Maar zelfs dan nog, over het algemeen ben je als consument (lees koper) in Nederland zeer goed beschermt. Zelf zou ik hier direct mijn rechtsbijstand op zetten. Verwacht er alleen niet te veel van, hooguit restitutie van je aankoop bedrag. Ik denk dat één aangetekend briefje van een jurist wonderen doet, dus dat raad ik je dan ook aan.

Heel veel sterkte met je verlies
beter rijk te leven dan rijk te sterven

Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Tjemig, wat triest. :jank:

Heb je de fokker al op de hoogte gesteld??
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Eline* schreef:Ik ga deels met Marc mee. Aan de andere kant vind ik het als fokker je plicht om je best te doen voor goede pupjes.
Als je echter kiest voor een puur ongezond ras dan moet je in mijn ogen ook je verlies slikken als je hond ook daarwerkelijk gebreken heeft. Het zou heel wat ellende schelen als men gewoon stopte met het fokken van misproducten. Kies je voor bepaalde rassen weet je dat je met bepaalde ziekten of gebreken een risico neemt.
eens..
Rimpel is er 1 van de eerste lichtingen "verklootte" Sharpei's..
Ik mag nog in mijn handjes knijpen als ik andere verhalen hoor.

Maar wel even..ik had me toch wel aardig in het ras verdiept en we zijn bij iemand geweest die alles behalve alleen maar leuk sprak...ze vertelde alles eerlijk....alles wat er toen bekend was.
Ze zit behoorlijk in de Pei wereld en is er inmiddels net zo klaar mee als ik dat ben.
Nooit weer een Pei....in ieder geval geen pup.
Het is de laatste paar jaar zo hard gegaan..ook zij vindt dat...en je kunt je ogen er niet voor dicht drukken..fokkers, liefhebbers, etc.

Dus zelfs de mesnen die er behoorlijk bovenop zaten en zitten zagen dit een paar jaar geleden niet...
Maakt het niet minder waar of minder erg.

Als ik het in dit land voor het zeggen had...
Dan schafte ik het ras meteen af...fokverbod...alles uit laten sterven en met een jaar of 15 met nieuwe lijnen beginnen...
Uit LIEFDE voor MIJN ras...
Maar ja...tegen het zere been van verschillende fokkers he?!
Boeit me niet...

Het is gewoon een schijtras geworden de laatste jaren..
Maar wel MIJN ras...wel daar waar de liefde diep zit..
Het snijdt in mijn ziel als ik de foto's zie en de verhalen lees....

Het is een circeltje rond...fokker...koper....fokker...koper..
het werkt twee kanten op.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Stang schreef:
Het gaat erom dat je éérst als fokker er alles aan hebt gedaan om zorgvuldig te fokken (dus stamboom uitpluizen, juist reu/teef uitkiezen, erfelijkheidsonderzoeken) en als dán een pup wat mankeert, tja het blijven levende wezens natuurlijk maar dán, als dus de fokker er alles aan gedaan heeft om dit te voorkomen, houdt de verantwoordelijkheid van een fokker op.
Voor mij niet hoor als ik een nestje zou fokken. Ik vind het niet meer dan logisch dat ik de gedupeerde pupkoper tegemoet kom. Ik verwacht dat ook van een fokker waar ik mee in zee ga, los van dat ik er gebruik van zou maken.

Anne
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

wat ik me dan ook afvraag...
Gucci....wil jij koste wat kost toch weer een bull?

Ik wil dus koste wat kost GEEN Sharpei weer...
En nog een keer:uit LIEFDE voor mijn ras...
Ik ben er verknocht aan geraakt en kan me eigenlijk niets voorstellen bij een leven zonder rimpelkoppen...maar omdat ik het een mooie hond vind en omdat ik verliefd ben op het ras moet er dan maar weer zo nodig een pup komen? Nee...

Een herplaatser.....misschien....
gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

mercedes2803 schreef:wat ik me dan ook afvraag...
Gucci....wil jij koste wat kost toch weer een bull?

Ik wil dus koste wat kost GEEN Sharpei weer...
En nog een keer:uit LIEFDE voor mijn ras...
Ik ben er verknocht aan geraakt en kan me eigenlijk niets voorstellen bij een leven zonder rimpelkoppen...maar omdat ik het een mooie hond vind en omdat ik verliefd ben op het ras moet er dan maar weer zo nodig een pup komen? Nee...

Een herplaatser.....misschien....
een bulldog blijft altijd in mijn hart en een zwak voor houden, maar na twee jonge bullen laten inslapen vanwege hun afwijkingen en het aanzien van hun gebreken en in mijn ogen lijden, heb ik daar enorm veel verdriet van, voor ons geen bull meer, precies wat jij ook zegt, misschien over 10 jaar weer als er een hoop veranderd is, en dat is heel sneu want ze zijn gewoon super qua karakter.

groetjes,
Groetjes,

Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

starfleet schreef:
Stang schreef:
Het gaat erom dat je éérst als fokker er alles aan hebt gedaan om zorgvuldig te fokken (dus stamboom uitpluizen, juist reu/teef uitkiezen, erfelijkheidsonderzoeken) en als dán een pup wat mankeert, tja het blijven levende wezens natuurlijk maar dán, als dus de fokker er alles aan gedaan heeft om dit te voorkomen, houdt de verantwoordelijkheid van een fokker op.
Voor mij niet hoor als ik een nestje zou fokken. Ik vind het niet meer dan logisch dat ik de gedupeerde pupkoper tegemoet kom. Ik verwacht dat ook van een fokker waar ik mee in zee ga, los van dat ik er gebruik van zou maken.

Anne
Geldt ook niet als regel hoor, maar daar kan ik me dus wel wat bij voorstellen.
Uit het nest van Kaya viel één hondje dood neer op de leeftijd van 11 maanden :(: Ze weten niet wat het geweest is, want de eigenaren wilden geen autopsie laten doen. De fokker vond het zo erg dat ze uit het volgende nest gratis een nieuwe pup kregen.
Aan de andere kant: Kaya kreeg ED en daar is niets bij vergoed. Maar goed, ook honden uit geteste ouders kunnen ED krijgen (helaas waren deze niet getest, niet verplicht en werd toen ook wat minder gedaan dan nu). Ik heb er trouwens ook niet om gevraagd omdat ik vind dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn hond, behalve als echt zou blijken dat het om een verwijtbare fokfout zou gaan.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Okay , je kunt niet de fokker zomaar de schuld geven van alle afwijkingen die een pup in een nest heeft .. zoals een ander forumlid al " zei " :wink: is fokken gokken .... wat ik op zijn minst verwacht van een fokker is inlevingsvermogen en medeleven , ook al is de fokker niet bereid om mee te betalen aan de gemaakte dierenartskosten.
Ik denk ook dat vele pupkopers daar nog geeneens aan denken , toch?? :19: :denken:
Laatst gewijzigd door MonaToetje op 27 mei 2006 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

En hoe zit dat dan met honden, van bepaalde rassen waarvan bekend is dat ze een lage bijtdrempel hebben ten opzichte van honden??
ik wil daar niet mee zeggen dat die zonder aanleiding een hond aanvallen , maar als ze uitgedaagd worden door een andere hond , en sneller dan de gemiddelde hond van een ander ras....
Die honden zijn niet per defenitie agressief naar mensen toe.

Is het ook onverantwoord om met zo`n hond te fokken??
:wink:
(met dank aan Desi)
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

MonaToetje schreef:En hoe zit dat dan met honden, van bepaalde rassen waarvan bekend is dat ze een lage bijtdrempel hebben ten opzichte van honden??
ik wil daar niet mee zeggen dat die zonder aanleiding een hond aanvallen , maar als ze uitgedaagd worden door een andere hond , en sneller dan de gemiddelde hond van een ander ras....

Wat heeft dat er nou weer mee te maken?
Ja. volkomen onverantwoord en jachthonden die konijnen vangen moeten ook op de zwarte lijst!
Alleen de vegatarische Bart Smit hond model Kiki mag blijven! :wink:
Maar hond hond agressie is een heel ander hoofdstuk, ook voor de wet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

MonaToetje schreef:En hoe zit dat dan met honden, van bepaalde rassen waarvan bekend is dat ze een lage bijtdrempel hebben ten opzichte van honden??

wat heeft hond-hond agressie nou weer met mens agressie te maken??
Ik heb hier een teef die dus aardig hond agressief kan zijn maar iedereen met open armen ontvangt in huis of op het erf.
estelle

Heb je helemaal gelijk in hoor. Ik vind een Boerboel ook prachtig maar ik hoef hem hier in Nederland dus niet.
Hond- hond agressie is voor mij met Hera prima te doen maar dat komt ook omdat ik hier meer dan genoeg afgelegen plekken heb. Als ik bij mijn ouders op visite ben dan merk ik dat ik weinig kan omdat het overal stervens druk is, dan moet ik echt met haar gaan fietsen of stukken gaan lopen door woonwijken heen.
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Heb een typfoutje gemaakt , want ik bedoelde dus eigenlijk een lage bijtdrempel :wink:

Ik vraag me dat gewoon af omdat velen een lage bijtdrempel tov andere honden verwarren met agressie naar mensen toe.
Dat blijkt uit de reactie die men krijgt als je met bijv een Staff over straat loopt. er zijn zelfs veel mensen die geen hond bij zich hebben die toch oversteken , omdat je toevallig met bijv een Staff loopt.

Toen ik een Am.staff had dacht mijn familie in eerste instantie ook dat hij ook agressief is tegenover mensen.

Ik was wel voorzichtiger met mijn Am.staff en liet hem niet bij vreemde honden.

Ik zal het maar voor me houden dat mijn 6 kg zware vrolijke , hond en mensvriendelijke Boston pup ook van vechthonden afstamt! :smile: :mrgreen:
(met dank aan Desi)
estelle

Sorry maar ik snap niet echt wat je nou wilt zeggen.
Mijn teef heeft dus naar andere honden een erg lage bijtdrempel maar bij mensen moet er toch wel verdomd veel gebeuren wil ze bijten gaan, mensen zijn in haar ogen allemaal leuk en lief en moeten met veel enthousiasme begroet worden.

Nogmaals ik volg je even niet.
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Mijn vraag was ook aan Eline gericht. Sorry dat ik dat niet erbij heb vermeld. :wink:
(met dank aan Desi)
estelle

:roll: en dan mogen wij er niet op reageren? Misschien voortaan via een pb'tje doen dan.
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef::roll: en dan mogen wij er niet op reageren? Misschien voortaan via een pb'tje doen dan.
Je begrijpt me verkeerd. Ik heb nergens geschreven dat ik niet wil dat anderen reageren.Dat bedoel ik ook helemaal niet . Mijn vraag was aan Eline gericht omdat ze het in èèn van haar berichten aan Regina over honden heeft met een lage bijtdrempel.
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Ge hebt helemaal gelijk! :ok: :wink:
(met dank aan Desi)
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zeg, moet ik nu dan nog iets of kan ik gewoon mijn koffie op lebberen? :mrgreen: Ik word wat zenuwachtig van al dat ge-eline's! :N:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Inge O schreef:
ik handel niet in honden, DUS geef ik ook geen garantie. zou ik garantie geven, dan zou ik me pas echt een broodfokker voelen - zieke pup? maakt niet uit hoor, hierzo, geld terug, we fokken wel weer een nieuwe lading :roll: .
Je schetst nu wel een heel vreemd beeld van een fokker die het rot vindt dat een pupkoper met lege handen staat nadat hij tijden gewacht heeft op een pup. Een fokker met hart vindt het zelf zo mogelijk nog erger dat een van zijn pups iets heel ernstigs mankeert.

Anne
Lies en co
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lies en co »

Ik vind dat een fokker niet verantwoordelijk kan gesteld worden, mits hij al het mogelijke gedaan heeft om dit te voorkomen (dus, de nodige tests). Maar ik vind wel dat hij of zij op z'n minst geïnteresseerd moet blijven, hoe het met deze pup afloopt. En mee oplossingen zoeken, als dat mogelijk is. Ook openheid, moest er met een broertje of zusje van de eigen pup iets zijn vind ik belangrijk.

Je gaat toch ook niet de gynaecoloog aanklagen, als blijkt dat het kindje iets scheelt?

Als er wel iets zou schelen dat niet te voorkomen was... da's gewoon pech, en heel spijtig voor de hond zelf.
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Zeg, moet ik nu dan nog iets of kan ik gewoon mijn koffie op lebberen? :mrgreen: Ik word wat zenuwachtig van al dat ge-eline's! :N:
slurp je koffier maar eerst op , wil niet dat je uitdroogt. :mrgreen:
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
starfleet schreef:
Inge O schreef:
ik handel niet in honden, DUS geef ik ook geen garantie. zou ik garantie geven, dan zou ik me pas echt een broodfokker voelen - zieke pup? maakt niet uit hoor, hierzo, geld terug, we fokken wel weer een nieuwe lading :roll: .
Je schetst nu wel een heel vreemd beeld van een fokker die het rot vindt dat een pupkoper met lege handen staat nadat hij tijden gewacht heeft op een pup. Een fokker met hart vindt het zelf zo mogelijk nog erger dat een van zijn pups iets heel ernstigs mankeert.

Anne
ja, natuurlijk vindt die dat erg, heel erg zelfs. ik heb ooit één keer gehad dat een 'pup' met 9 maand verdacht werd van ed, en voor het verder degelijk werd onderzocht (bleek helemaal loos alarm) had ik met die mensen al besproken dat ik zou meebetalen in de operatie.
toch blijft dit voor mij héél wat anders als een garantie geven, laat staan (als toekomstige pupeigenaar) een garantie eisen.
dat die mensen dan vooraf lang op die pup gewacht hebben doet naar mijn gevoel eigenlijk niks ter zake, als je dat doet is dat waarschijnlijk omdat je idd je verantwoordelijkheid hebt genomen om een goede fokker uit te zoeken, en dat ben je dus aan jezelf én je hond verplicht, dat is een basisvereiste. dat er naderhand iets fout gaat (met lege handen staan is meteen wel heel radicaal, meestal gaat het toch niet over leven of dood bij een probleem) is dus het risico dat je blijft lopen, hoe dan ook.

met het risico dat mensen me nu omwille van volgende vergelijking af gaan maken, maar ik vind ze er zeer toe doen : als je besluit om een kind te adopteren geef je daar ook tonnen geld aan uit, zo blijkt. zou het dan normaal zijn om je (omwille van de financiële transactie, want blijkbaar draait het daar voornamelijk om) gedupeerd te voelen als er later iets mis blijkt te zijn met dit kind zijn gezondheid?
Ik vind het wel een beetje ver gaan als mensen garantie vragen , want die heb je niet , het zijn levende beestjes.
Ik heb het met geen van de fokkers van mijn hondjes over garantie gehad. Ze begonnen er zelf over dat als er iets heel ernstigs is dat ik dan contact moet opnemen, zodat we een oplossing kunnen vinden.
Het kwam nog geeneens in me op om garantie te vragen , want voor mijn gevoel kan dat niet , het is geen TV of koelkast !
Dat is precies hetzelfde als je bijv wilt showen. Niemand kan je de garantie geven dat jouw hondje een toppertje wordt .. hoevaak zie je niet dat een bepaalde pup harstikke mooi is maar er na verloop van tijd uitgroeit tot een " gewone huishond ".
Daarom verkopen de fokkers die ik ken hun pupjes allemaal voor dezelfde prijs , mits de pups geen "afwijking hebben " ( knikstaartje , zware voorbeet , verkeerde kleur etc etc )waarmee je normaal gesproken niet mee gaat fokken/showen. Die worden goedkoper verkocht. En dat lijkt me meer dan logisch.
Laatst gewijzigd door MonaToetje op 27 mei 2006 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
(met dank aan Desi)
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

MonaToetje schreef: .. zoals een ander forumlid al " zei " :wink: is fokken gokken ....

Dat blijft maar een rare uitspraak dat fokken gokken is, zolang dat maar gezegt blijft worden is het voor elke idioot makelijk om te fokken, want fokke is toch gokken, en de een gokt op 50/50 en de ander sluit niks uit en gaat voor het zo safe mogelijke, bij de boxers zie je verschil...de een volgt de regels van de rv...alleen verplicht hd test en dan een zg-tje op een show(alsof ze daar gezond dor zijn) en de ander doet werkelijk ales met de tests m maar niet blind te hoeven gokken, grantie is een naar woord als het om honden fokken gaat, maar gokken mag blijkbaar gewoon, daarom ben ik nooit gaan fokken, het risico blijft te groot en ja ik zal altijd verantwoordelijk zijn voor mijn puppies, want ik nam die gok blijkbaar en niemand hoeft de dupe te zijn van een bewuste gok terwijl de koper van de puppie denkt een hele gezonde pup te kopen, de test en verplichte regels van de rv laten dat zo overkomen.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Inge O schreef:
starfleet schreef:
Inge O schreef:

Anne
ja, natuurlijk vindt die dat erg, heel erg zelfs. ik heb ooit één keer gehad dat een 'pup' met 9 maand verdacht werd van ed, en voor het verder degelijk werd onderzocht (bleek helemaal loos alarm) had ik m
et die mensen al besproken dat ik zou meebetalen in de operatie.
toch blijft dit voor mij héél wat anders als een garantie geven, laat staan (als toekomstige pupeigenaar) een garantie eisen.
dat die mensen dan vooraf lang op die pup gewacht hebben doet naar mijn gevoel eigenlijk niks ter zake, als je dat doet is dat waarschijnlijk omdat je idd je verantwoordelijkheid hebt genomen om een goede fokker uit te zoeken, en dat ben je dus aan jezelf én je hond verplicht, dat is een basisvereiste. dat er naderhand iets fout gaat (met lege handen staan is meteen wel heel radicaal, meestal gaat het toch niet over leven of dood bij een probleem) is dus het risico dat je blijft lopen, hoe dan ook.

met het risico dat mensen me nu omwille van volgende vergelijking af gaan maken, maar ik vind ze er zeer toe doen : als je besluit om een kind te adopteren geef je daar ook tonnen geld aan uit, zo blijkt. zou het dan normaal zijn om je (omwille van de financiële transactie, want blijkbaar draait het daar voornamelijk om) gedupeerd te voelen als er later iets mis blijkt te zijn met dit kind zijn gezondheid?
Ik ben het met je eens hoor :wink:
Een uitzondering vind ik een afwijking door verwijtbare fokfout, maar goed.... hoe zou dat verwijtbaar zijn als de fokker de testen gedaan heeft voor de hond met goede uitslag?
Bij de Rottweiler wordt hier dus 'garantie' op gegeven, ik dacht voor 1 jaar, 'verwijtbare fokfouten'.

Buiten dat heb je gewoon te maken met een levend wezen en ja die kunnen helaas ziek worden. Wat mij betreft hoort dit onder verantwoording van de pupkoper.
Dat je als fokker hier weleens in meegaat, of zoals ik eerder schreef bij plotseling onduidelijk overlijden het zo sneu vindt dat je uit het volgende nest een nieuwe pup geeft, oké dat is gewoon per geval te bekijken maar zeker geen verplichting in mijn ogen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Rob*
Zeer actief

Stang schreef:
Inge O schreef:
starfleet schreef:
Inge O schreef:

Anne
ja, natuurlijk vindt die dat erg, heel erg zelfs. ik heb ooit één keer gehad dat een 'pup' met 9 maand verdacht werd van ed, en voor het verder degelijk werd onderzocht (bleek helemaal loos alarm) had ik m
et die mensen al besproken dat ik zou meebetalen in de operatie.

Ik ben het met je eens hoor :wink:
Een uitzondering vind ik een afwijking door verwijtbare fokfout, maar goed.... hoe zou dat verwijtbaar zijn als de fokker de testen gedaan heeft voor de hond met goede uitslag?
Bij de Rottweiler wordt hier dus 'garantie' op gegeven, ik dacht voor 1 jaar, 'verwijtbare fokfouten'.

Buiten dat heb je gewoon te maken met een levend wezen en ja die kunnen helaas ziek worden. Wat mij betreft hoort dit onder verantwoording van de pupkoper.
Dat je als fokker hier weleens in meegaat, of zoals ik eerder schreef bij plotseling onduidelijk overlijden het zo sneu vindt dat je uit het volgende nest een nieuwe pup geeft, oké dat is gewoon per geval te bekijken maar zeker geen verplichting in mijn ogen.

Als je als fokker loopt te dwepe dat je kerngezonde pups fokt en dat ze alle tests hebben gedaan die bijdrage aan de gezondheid en je het als fokker je ogen dicht gedaan voor problemen die in het ras voorkomen maar niet als verplicht worden gesteld omdat je anders het hele fokkersbestand kan opdoeken dan is het verantwoording van de fokker niet de koper.....ik heb niet zoveel met vergelijken van dieren met apparatuur maar in dit geval is het mij als koper van een auto ook niet een verantwoording dat ik naar de fabriek ga en alle onderdelen test die erin worden gedaan en de personeel gaat tsjekke.....ik ga ervanuit als een verkoper dan dweept met een goed product dat ik dat ook krijg en niet dat ik na 2 maanden een totaal verrotte auto heb, want dan heb ik toch echt garantie, als fokker moet je gewoon verantwoording nemen met alle mogelijke tests, doe je dat niet dan ben je een geldvermeerderaar over de ruggen van puppies.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

tura schreef:Als ik het zo lees is een Bull eigenlijk (misschien wel een hele leuke hond ) een heel ongezonde hond, of een hond die eigenlijk zo gemaakt is tot de rasstandaard die hij nu heeft, dat hij eigenlijk totaal niet goed in elkaar zit.............HD blijkt dus praktisch elke Bull te hebben :denken: , een luchtbuis van nog minder dan een 1/2 cm :denken: oog problemen waar praktisch niet eens op getest wordt omdat dan blijkbaar niet eens meer gefokt kan worden............ :denken:
Ik ben helemaal niet bekend met dit ras, :wink: maar wat ik zo lees vind ik t bijna dierenmishandeling dat wij, mensen, het tot zo'n ras hebben laten komen :boos: :boos: leuk voor al die hondjes, zo'n leven, hd, slecht ademhalen, en pijn aan zijn ogen etc etc
Misschien kun je je beter afvragen waarom wil ik willens en wetens zo'n ras in stand houden, ten koste van de gezondheid van deze bullies :boos:
Je weet dus ook dat het een ras is waar eigenlijk gewoon een aantal ''afwijkingen'' in horen, want zo wordt dit ras gefokt, ja en dan moet je vind ik ook niet raar staan te kijken als ''toevallig'' jouw puppy dit ook heeft, want het hoort bijna standaardt bij dit ras............
Je kiest zelf voor een ras wat die afwijkingen ''nodig'' heeft want anders is het geen Bull meer!!
Ik ben het hier helemaal mee eens. Het is vreselijk dat deze honden nog gefokt worden.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Inge O schreef:
Rob* schreef: Als je als fokker loopt te dwepe dat je kerngezonde pups fokt en dat ze alle tests hebben gedaan die bijdrage aan de gezondheid en je het als fokker je ogen dicht gedaan voor problemen die in het ras voorkomen maar niet als verplicht worden gesteld omdat je anders het hele fokkersbestand kan opdoeken dan is het verantwoording van de fokker niet de koper
als ik als fokker al ergens zou mee lopen dwepen (voorwaardelijke wijs, want dat doe ik niet), zal het zeker niet zijn met het feit dat ik 'kerngezonde pups zou fokken', wel het tegendeel. ik wijs er geïnteresseerden altijd zéér nadrukkelijk op dat ik dan wel heb gedaan wat in mijn mogelijkheden ligt, nl. checken of de ouders/voorouders gezond waren en een goed karakter hebben/hadden, maar meer ook niet. ik loop hier geen loze kreten te schreeuwen die je niet waar kan maken, en het laatste wat ik als fokker wil is een pup bij iemand terecht laten komen die hem niet neemt zoals hij is : for better or for worse.

Hoeveel fokkers zijn er wel niet die ermee lopen te dwepen dat ze kerngezonde pups hebben, zat hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”