Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jagende honden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

nance schreef:Eerlijk gezegd moet ik er niet aandenken om een herderachtige te hebben die constant in je buurt loopt.
ehm... die van mij zijn echt niet constant in de buurt hoor... maar als ik ze roep dan zijn ze er... en ze moeten in mn zichtsveld blijven... het zijn ook honden hoor :roll: alleen op het veld moeten ze strak volgen... maar vrij is ook vrij.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Nanna schreef:
nance schreef: Eerlijk gezegd moet ik er niet aandenken om een herderachtige te hebben die constant in je buurt loopt.
Helemaal mee eens. Een hond die zijn levensgeluk van MIJ af moet laten hangen (of ik wel een balletje gooi of zo) daar zou ik krijsend getikt van worden. Ga jezelf vermaken, gek.
Heerlijk weer, die vooroordelen.
Alsof iedere herdershond gedurende de hele wandeling in adoratie opkijkend naar de baas naast je loopt. :roll:

Mijn honden lopen 99% van de tijd voor me uit, op vaak een flinke afstand. Ze komen wel regeleatig even terug om te zien of ik er nog wel ben, maar zijn dus absoluut niet constant om me heen aan het dralen. Dat heb ik sinds ik herders heb (vanaf 1991) met geen van mijn honden meegemaakt. Als ik al een balletje bij me heb, is het zodra die in mijn zak verdwijnt en ik "klaar" zeg ook gedaan met het op de bal gefixeerd zijn.

Ik vind het zelf heel prettig dat mijn honden op mij letten en ik dus niet constant achter me hoef te kijken waar ze nu weer zijn blijven hangen. Snuffelen en zoeken doen ze gewoon ook hoor, alleen niet uit het zicht maar heel praktisch gewoon voor me uit.
precies hier ook, ik heb er 1 die altijd met een bal loopt en dat is simpelweg voor het geval, waar al iets in zit kan niks anders in... niks meer en niks minder en er wordt niet mee gegooid aangezien ik met meerdere hondjes loop en geen zin in knok heb.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
Nanna schreef:
nance schreef: Als ze iedere dag de gelegenheid krijgen om heerlijk te struinen en lekkere luchies na te lopen zijn ze helemaal gelukkig. Eerlijk gezegd moet ik er niet aandenken om een herderachtige te hebben die constant in je buurt loopt.
Helemaal mee eens. Een hond die zijn levensgeluk van MIJ af moet laten hangen (of ik wel een balletje gooi of zo) daar zou ik krijsend getikt van worden. Ga jezelf vermaken, gek..
Tsja, ik zou dus gillend gek worden van een hond die constant de benen neemt en meent overal zijn neus achterna te moeten gaan.
Dan heb ik echt 10x liever een hond als Hera die dichtbij mij blijft en zich uitleeft met een bal apporteren.
overigens gooi ik ook een aantal keer met de bal en dan is het klaar. Dan probeert Hera nog wel of ik toch niet aub nog ene keer ga gooien maar ze heeft snel door dat het 'over' is. Dan hobbelt en rent ze voor me uit, snuffelt her en der, vermaakt zich in het water etc etc.

Maar ook ik vind het echt wel een mooi gezicht als een hond aan het jagen is. De xpodenco van mijn vorige buurvrouw had er ook een handje van, schitterend om te zien, die adrenaline die door dat lijf gierde en de manier waarop hij alles uitkamde omdat hij rook dat er iets zat.

Maar ja, ik heb liever een hond waar ik controle over heb, die komt als ik roep en waarbij ik kan zien wat hij/zij uitvreet.
ik ook hoor.. moet er niet aan denken zo'n eigengerijd typje wat komt wanneer hij er zin in heeft... ik moet hem blijven zien ... :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

estelle schreef:Tsja, ik zou dus gillend gek worden van een hond die constant de benen neemt en meent overal zijn neus achterna te moeten gaan.
Dan heb ik echt 10x liever een hond als Hera die dichtbij mij blijft en zich uitleeft met een bal apporteren.
overigens gooi ik ook een aantal keer met de bal en dan is het klaar. Dan probeert Hera nog wel of ik toch niet aub nog ene keer ga gooien maar ze heeft snel door dat het 'over' is. Dan hobbelt en rent ze voor me uit, snuffelt her en der, vermaakt zich in het water etc etc.

Maar ook ik vind het echt wel een mooi gezicht als een hond aan het jagen is. De xpodenco van mijn vorige buurvrouw had er ook een handje van, schitterend om te zien, die adrenaline die door dat lijf gierde en de manier waarop hij alles uitkamde omdat hij rook dat er iets zat.

Maar ja, ik heb liever een hond waar ik controle over heb, die komt als ik roep en waarbij ik kan zien wat hij/zij uitvreet.
Jachthonden is gewoon een andere wereld :wink:
Een hond die komt als hij wordt geroepen is een hond die dat goed heeft geleerd :mrgreen:
Bij een jachthond kan de passie soms wel wat overheersen (even) maar als hij getraind is komt die hond ook hoor.
Alleen niet altijd :F:
En dan moet je ook nog weer verschil maken tussen de verschillende typen.
Een lopende jachthond is weer een heel ander verhaal dan een retriever en die is weer anders dan een staande jachthond.
Een terrier is ook weer anders.
"DE" jachthond bestaat niet. :wink:

Ik zie hier in de buurt overigens genoeg herders die een dikke middelvinger naar de "baas" opsteken. Die gaan niet jagen, maar zijn op een andere manier "even bezig" en de baas kan dat inderdaad wel zien. :wink:
Een herder moet je toch ook leren om te gehoorzamen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

heb ook een jachthond mix malamute, die jaagd alleen nog maar met zijn vrienden mee, als ik alleen met hem ben jaagt hij zo goed als nooit meer en loopt hier zelfs op straat los, woon in een wijk waar weinig verkeer is en hij luistert heel goed, maar als we met meerdere honden zijn is dat minder,dan durft hij met de hoop meedoen en jagen en gaan we ook alleen maar wandelen waar het veilig is, maar los mogen ze wel, ze komen meestal na halve minuut terug of nog vlugger, duurt het langer krijgt hij straf en dat weet dat baaske goe genoeg
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:
estelle schreef:Tsja, ik zou dus gillend gek worden van een hond die constant de benen neemt en meent overal zijn neus achterna te moeten gaan.

Jachthonden is gewoon een andere wereld :wink:
Een hond die komt als hij wordt geroepen is een hond die dat goed heeft geleerd :mrgreen:
Bij een jachthond kan de passie soms wel wat overheersen (even) maar als hij getraind is komt die hond ook hoor.
Alleen niet altijd :F:
En dan moet je ook nog weer verschil maken tussen de verschillende typen.
Een lopende jachthond is weer een heel ander verhaal dan een retriever en die is weer anders dan een staande jachthond.
Een terrier is ook weer anders.
"DE" jachthond bestaat niet. :wink:

Ik zie hier in de buurt overigens genoeg herders die een dikke middelvinger naar de "baas" opsteken. Die gaan niet jagen, maar zijn op een andere manier "even bezig" en de baas kan dat inderdaad wel zien. :wink:
:ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ranetje schreef:Ik zie hier in de buurt overigens genoeg herders die een dikke middelvinger naar de "baas" opsteken. Die gaan niet jagen, maar zijn op een andere manier "even bezig" en de baas kan dat inderdaad wel zien. :wink:
Ja en dat is dus min of meer wat ik bedoel.
Waarom moet een ander ras wel maar leren gehoorzamen en wordt het bij een jachthond afgedaan als 'tsja jachthond he?'.
Ook een jachthond moet toch onder controle staan? Hoe moeilijk dat ook is?
Ik vind het gewoon raar dat deze groep honden dan maar gewoon hun gang mogen gaan.
Jaap*
Zeer actief

estelle schreef:Ja en dat is dus min of meer wat ik bedoel.
Waarom moet een ander ras wel maar leren gehoorzamen en wordt het bij een jachthond afgedaan als 'tsja jachthond he?'.
Ik vind het gewoon raar dat deze groep honden dan maar gewoon hun gang mogen gaan.
"Deze groep" honden mag hun gang net zomin gaan als een andere groep toch :19:
Dat er asociale bazen zijn met najagende honden is niet gebonden aan een rasgroep vind ik. Ik denk dat juist binnen deze rasgroepen de meeste mensen wél bewust met de eigenschappen van de hond omgaan, hoewel ik precies weet wat je bedoelt hoor :wink:
Ik hoor ook wel eens baasjes trots vertellen over het "jachtinstinct" en de prooien waarmee hun hond terugkomt. Zolang het dan niet over de zelfstandige jagers gaat die daarvoor zijn gefokt, hebben die mensen er niets van begrepen. Op eigen houtje prooi opjagen is nooit de taak van een "gewone" jachthond geweest, en prooi doden al helemaal niet.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

estelle schreef:Ik vind het gewoon raar dat deze groep honden dan maar gewoon hun gang mogen gaan.
Dat lees ik eerlijk gezegd nergens, de een gunt ze wat meer vrijheid dan de ander maar volgens mij laat bijna niemand ze zomaar hun gang gaan :wink:
Van de andere kant vind ik dat je geen jachthond moet nemen als hij helemaal niet mag jagen.Je neemt dan een hond die eeuwen geselecteerd is op goede jachteigenschappen en die wil je er vervolgens liefst uittrainen :denken:
Jagen kan ook gecontroleerd.
Ik vind het trouwens een heerlijk gezicht als een van de honden voorstaat, een rechte lijn van neus tot staartpunt, pootje geheven, één brok spanning :ok:
Of de dansende gang als ze het gras doorzoeken.Het voorzichtig en langdurig aftasten van de lucht, ogen dicht en de hele neus die als radar in de wind beweegt.
Jaap*
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Je neemt dan een hond die eeuwen geselecteerd is op goede jachteigenschappen en die wil je er vervolgens liefst uittrainen :denken:
Dit kun je, als je het hebt over najagen op eigen houtje, eigenlijk niet zomaar zeggen zonder verder te specificeren over welke rassen je het hebt :wink:
Andere dieren "pakken" is alleen maar rastypisch voor een klein aantal rassen (de zelfstandige jagers zoals whippets / greyhounds e.d.).
Voor de rest is het beslist geen rastypisch gedrag, het is gedrag wat ontstaat door te weinig sturing van de baas.
Marie-Josée
Erelid

Jaap* schreef:
Marie-Josée schreef:Je neemt dan een hond die eeuwen geselecteerd is op goede jachteigenschappen en die wil je er vervolgens liefst uittrainen :denken:
Dit kun je, als je het hebt over najagen op eigen houtje, eigenlijk niet zomaar zeggen zonder verder te specificeren over welke rassen je het hebt :wink:
Andere dieren "pakken" is alleen maar rastypisch voor een klein aantal rassen (de zelfstandige jagers zoals whippets / greyhounds e.d.).
Voor de rest is het beslist geen rastypisch gedrag, het is gedrag wat ontstaat door te weinig sturing van de baas.
Jagen is in mijn ogen meer dan het pakken van dieren.Hier wordt een paar uur per dag gejaagd en nooit iets gepakt.
Jaap*
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Jagen is in mijn ogen meer dan het pakken van dieren.Hier wordt een paar uur per dag gejaagd en nooit iets gepakt.
Ja, maar ik denk dat hier juist wordt bedoeld het opjagen en "hinderlijk aanwezig zijn" van stuurloze honden in gebieden waar wild zit :wink:
Een stuurloze hond die wild zoekt, najaagt en nergens naar luistert heeft verder niks te maken met wel of geen jachthond zijn. Mits het geen zelfstandig jagend ras betreft.
Jaap*
Zeer actief

Ik wil maar zeggen, het samenwerken met de baas maakt net zo goed deel uit van het karakter, je moet het er echter wel uithalen door te trainen. Maar helaas vergeten veel mensen dat wel eens. En dan is het wel lekker makkelijk om te kunnen zeggen dat je er niks aan kunt doen omdat het nu eenmaal een jachthond is :wink:
Ik vind dat je dat excuus niet mag aanvoeren, net zoals een manscherp ras niet zomaar wat in het wilde weg aan de slag mag gaan.
Daarvan is ook de bedoeling dat het werk samen met de baas wordt uitgevoerd :wink:
Laatst gewijzigd door Jaap* op 06 okt 2008 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Jaap* schreef:Een stuurloze hond die wild zoekt, najaagt en nergens naar luistert heeft verder niks te maken met wel of geen jachthond zijn. Mits het geen zelfstandig jagend ras betreft.
Kijk maar naar mijn 'asbak'. Weinig jachthond aan te ontdekken (aan de buitenkant in ieder geval). Kruising bouvier zou het zijn, rest is onbekend.
En Kaiou is trouwens niet stuurloos, ik doe mijn best, hij laat zich alleen (nog) niet sturen :mrgreen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Kaiou schreef:...En Kaiou is trouwens niet stuurloos, ik doe mijn best, hij laat zich alleen (nog) niet sturen :mrgreen:
Als mensen hun verantwoording nemen is er niks aan de hand, er zijn zoveel honden die, om wat voor reden dan ook, niet zomaar overal los kunnen lopen :wink: :ok:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Jaap* schreef:
Marie-Josée schreef:Jagen is in mijn ogen meer dan het pakken van dieren.Hier wordt een paar uur per dag gejaagd en nooit iets gepakt.
Ja, maar ik denk dat hier juist wordt bedoeld het opjagen en "hinderlijk aanwezig zijn" van stuurloze honden in gebieden waar wild zit :wink:
Een stuurloze hond die wild zoekt, najaagt en nergens naar luistert heeft verder niks te maken met wel of geen jachthond zijn. Mits het geen zelfstandig jagend ras betreft.
Volgens mij is het de jager die jaagt en de hond die hem daar op een of andere manier bij helpt, maar niet zelfstandig jaagt.
Jaap*
Zeer actief

Neeltje schreef:Volgens mij is het de jager die jaagt en de hond die hem daar op een of andere manier bij helpt, maar niet zelfstandig jaagt.
Ik denk niet dat een greyhound netjes aan de voet steady zit te wezen tot z'n baas zegt dat hij nu zolangzamerhand wel eens achter die haas aan mag gaan die al vijf minuten door het beeld hobbelt.
Een retriever kan wel degelijk leren om net zoalng aan de voet te zitten totdat de haas is geschoten.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Mickie schreef:
Neeltje schreef:Volgens mij is het de jager die jaagt en de hond die hem daar op een of andere manier bij helpt, maar niet zelfstandig jaagt.
Dat is wel de bedoeling ja... :mrgreen:
DuCain denkt van niet hoor, :19: :neenee:
(Ik zou wel eens wat tips willen om hem bij te sturen, maar eens een topic openen denk)
Marie-Josée
Erelid

Jaap* schreef:
Ah oké, ik heb de titel niet goed begrepen zie ik nu :idea:
Jaap*
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Ah oké, ik heb de titel niet goed begrepen zie ik nu :idea:
Ik kan het ook verkeerd begrijpen natuurlijk :mrgreen:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Marie-Josée schreef:
estelle schreef:Ik vind het gewoon raar dat deze groep honden dan maar gewoon hun gang mogen gaan.
Dat lees ik eerlijk gezegd nergens, de een gunt ze wat meer vrijheid dan de ander maar volgens mij laat bijna niemand ze zomaar hun gang gaan :wink:
.
Ik lees toch van een aantal dat hun honden dan weleens weg zijn en uit zicht.
Iones, Nance, Wendy, Sylvia, Nanna.

Verder ben ik het wel met je eens dat je geen jachthond zou moeten nemen als je hem niet los kan laten rennen, of niet kunt laten doen waar hij voor gefokt is.

Ben het verder ook met Jaap eens. Er zijn maar een aantal rassen die zelfstandig jagen. De anderen ism de baas en wat iemand hierboven ook al zei; de baas bepaald toch wanneer de hond mag gaan? Die heeft daar dus controle over.
Jaap*
Zeer actief

In de categorie zelfstandigen:
Van een lopende hond die z'n reputatie een beetje eer aandoet zou ik persoonlijk vliegend gek worden waarschijnlijk :N:
Wat dat betreft zou ik beter met een zichtjager overweg kunnen denk ik.
Marie-Josée
Erelid

estelle schreef:anderen ism de baas en wat iemand hierboven ook al zei; de baas bepaald toch wanneer de hond mag gaan? Die heeft daar dus controle over.
Dat hoort in elk geval zo te zijn.Bij sommige rassen is dat moeilijker dan bij andere, ook dan vind ik weer dat je zo'n hond niet moet nemen als je dat niet de baas kunt.Reden waarom ik inderdaad ook liever staande honden heb dan lopende of zichthonden.Lopende honden zouden met mij waarschijnlijk een loopje nemen :wink:
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

Mickie schreef:Iedere jachtervaring maakt ze feller.
Dat is mijn ervaring ook. In 1 klap is je maanden lange training weg. Hoe goed ze ook toen luisterden, het gevoel om te jagen is toch sterker.

Als ik Freggel dan eindelijk te pakken had was ze ook helemaal hyper, en niet te bereiken. Pas als je minuten verder was, en weg bij de plek waar ik haar dan vond werd ze pas weer rustig en voor reden vatbaar.
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
Marie-Josée
Erelid

Freggel16 schreef:Als ik Freggel dan eindelijk te pakken had was ze ook helemaal hyper, en niet te bereiken. Pas als je minuten verder was, en weg bij de plek waar ik haar dan vond werd ze pas weer rustig en voor reden vatbaar.
Ja dat herken ik van Bruno in zijn jonge jaren, dan schoot er een konijn net voor zijn neus een hol in en dan begon meneer te graven, was totaal niet meer aanspreekbaar zodat ik een keer een achterstevoren, op zijn achterpoten lopende Bruno, met een rood waas voor zijn ogen,naar de auto heb moeten sleuren, toen kalmeerde hij pas.
Maarrrrrrrrrrrr jij hebt toch Rottweilers, jachtcursusje gedaan? :mrgreen:
Marie-Josée
Erelid

Inge O schreef:
Marie-Josée schreef:Lopende honden zouden met mij waarschijnlijk een loopje nemen :wink:
nee, dat zouden ze niet, het zit bij hen namelijk helemaal in hun aard om zelfstandig te jagen, een jager die met zo'n hond wil jagen zou juist zeggen dat hij een loopje met hem neemt als hij maar een beetje om hem heen hangt ipv. een wildspoor op te zoeken en uit te werken :wink: .
Leg eens uit Inge, brakken zijn toch lopende honden en dat zijn toch de meest zelfstandige eigenzinnige bananendragende sodemieters die op 4 poten rondrennen? Of ben ik verkeerd voorgelicht? :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Mickie schreef:
Dat is wel de bedoeling ja... :mrgreen:
DuCain denkt van niet hoor, :19: :neenee:
(Ik zou wel eens wat tips willen om hem bij te sturen, maar eens een topic openen denk)
Persoonlijk denk ik dat er drie typen bestaan qua jagende hond. Het eerste type concludeert op een gegeven moment dat het zinloos is, en daarbij dooft het gedrag uit na verloop van tijd.
Het tweede type beschikt wellicht over een paar hersencellen minder en besluit net zolang door te gaan tot het een keer lukt :mrgreen:
Het derde type heeft al succes gehad en gaat dus vrolijk door.

Type twee en drie zijn dus het lastigst, want het succes is een grote motivator voor type drie, en type twee heeft gewoon een heel erg volhardend karakter.
(Alweer) Persoonlijk, vind ik dat de oplossing niet voornamelijk in het moment van de fout moet worden gezocht. De oplossing ligt in een combinatie van overwicht (rangorde gericht) en timing. Met een juiste hoeveelheid overwicht kun je de hond tijdig terugroepen en van daaruit verder gaan met een vervolg. Bijvoorbeeld aanlijnen en samen gaan kijken of iets laten apporteren of wat je ook maar kunt bedenken.
Het moet niet afgelopen zijn als hij bij je terugkomt, daarna moet er nog iets voor de hond te doen zijn om de spanning kwijt te kunnen raken en een hap eten te kunnen verdienen. En het terugkomen is leukleukleuk :cheer:
Het juiste moment van terugroepen kan steeds verder opschuiven, eerst doe je dat al als hij met een scheef oog ergens aandacht voor heeft, later wordt dat moment opgeschoven naar een fractie van een seconde voordat hij onbereikbaar wordt. Daarmee bereik je dat de hond zich er bewust van wordt dat er contact tussen jullie kan optreden als hij "in trance" raakt en het "in trance" raken zal dan steeds minder snel gebeuren. Hij wordt zich bewust van de situatie, en dat die anders is dan voorheen. Hij wordt zich op dát moment bewust van de optie (jij) en dat zorgt voor een kleine onderbreking van het spoor dat automatisch naar "er blind achteraan vliegen" leidt.
Op den (lange) duur zal de hond op zo'n moment "automatisch" overwegend voor jou en een zekere hap eten gaan kiezen.

"Spelletjes" waarbij je traint op steadyness, bijvoorbeeld moeten blijven zitten terwijl er een attribuut voor de hond langs wordt getrokken én daarvoor belonen, helpen ook goed om de hond te laten wennen aan een andere optie dan er achteraan te gaan.

Hoe dan ook heeft de mate waarin de hond je serieus neemt veel te maken met het terug kunnen roepen vóórdat de endorfine door de hondenkop jaagt. Dat overwicht onstaat niet door "willekeurige" correcties, maar door een houding naar de hond toe die 24 uur per dag consistent is en waarbij je zelf volledig de regie in handen houdt. Dat is vaak best even wennen, maar met bijvoorbeeld corrigeren op het ongewenste gedrag alleen kom je er meestal niet.

Of je hangt er een tt omheen, maar dat kan echt alle kanten uit gaan. Ik ken niet veel gevallen waarbij dat tot een permanente oplossing heeft geleidt, wél tot veel gerommel met de tt tot in lengte van dagen.
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

Marie-Josée schreef:
Freggel16 schreef:Als ik Freggel dan eindelijk te pakken had was ze ook helemaal hyper, en niet te bereiken. Pas als je minuten verder was, en weg bij de plek waar ik haar dan vond werd ze pas weer rustig en voor reden vatbaar.
Ja dat herken ik van Bruno in zijn jonge jaren, dan schoot er een konijn net voor zijn neus een hol in en dan begon meneer te graven, was totaal niet meer aanspreekbaar zodat ik een keer een achterstevoren, op zijn achterpoten lopende Bruno, met een rood waas voor zijn ogen,naar de auto heb moeten sleuren, toen kalmeerde hij pas.
Maarrrrrrrrrrrr jij hebt toch Rottweilers, jachtcursusje gedaan? :mrgreen:
Heel herkenbaar :mrgreen: . Het was aanlijnen en gewoon meeslepen (eerst even de halsband wat strakker doen, anders trok ze zich eruit). Dan hangen, wurgen, krijsen, piepen om terug te gaan.

Klopt, ik heb rottweilers. Ik denk dat het in haar vorig leven een jachthond is geweest, en nu in het verkeerde lichaam zit. :smile:
Misschien moet ik wel jachttraining met haar doen ipv IPO :denken:

Denk je een "veilig" ras te hebben, jaagt het nog :boos:
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
Marie-Josée
Erelid

Inge O schreef:
Jaap* schreef: Hoe dan ook heeft de mate waarin de hond je serieus neemt veel te maken met het terug kunnen roepen vóórdat de endorfine door de hondenkop jaagt. Dat overwicht onstaat niet door "willekeurige" correcties, maar door een houding naar de hond toe die 24 uur per dag consistent is en waarbij je zelf volledig de regie in handen houdt. Dat is vaak best even wennen, maar met bijvoorbeeld corrigeren op het ongewenste gedrag alleen kom je er meestal niet.
absoluut en dit staat zelfs helemaal los van jagen (hoewel jagen in al zijn vormen het baasje wel vaak het meeste met de neus op de feiten drukt).
Dat klinkt heel logisch :ok: Aan bankhangende honden heb je weinig te corrigeren :wink: en jagen vergt meestal het uiterste van de baas-hondcombi.Waarschijnlijk kan ik daarom Tomas ook terugroepen, hij is over het algemeen erg aan-en afhankelijk.Bij Bruno komt dat waarschijnlijk door de jarenlange training.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

estelle schreef:
ranetje schreef:Ik zie hier in de buurt overigens genoeg herders die een dikke middelvinger naar de "baas" opsteken. Die gaan niet jagen, maar zijn op een andere manier "even bezig" en de baas kan dat inderdaad wel zien. :wink:
Ja en dat is dus min of meer wat ik bedoel.
Heel veel mensen met een jachthond nemen hun verantwoordelijkheid wel hoor :wink:
Maar ze moeten er aan werken, net zoals jij er ook aan moet werken.
Een herder is toch ook niet gehoorzaam geboren?
Dat bedoelde ik met het dikgedrukte in jouw quote van mijn vorige posting :wink:

Ik krijg mensen op les met een jachthond die als reden voor het lesnemen opgeven dat ze de hond willen afleren om te jagen.
Dat kan dus niet. Je kunt de hond leren aansturen en de "jacht" eventueel nabootsen.
Wil je niet dat je hond jaagt dan moet je geen jachthond kopen.
(even kort door de bocht gezegd :wink: )

Als er iemand met een herder bij een van mijn trainers komt en hij is verontwaardigd omdat die hond na een jaar nog steeds niet luistert, moet mijn trainer de man uitleggen dat je een hond het "luisteren" moet leren. :roll:
Ik bedoel maar.
Die mensen leren het hun hond niet dus dan gaat het niet goed.
Dat geldt net zo goed voor jachthonden als voor herders (om een voorbeeldje te geven)

edit:
Als hier in de buurt die herders met die dikke middelvinger lopen te klieren zegt de baas "tsja typisch herder hoor"!
Vind ik net zo onbruikbaar als opmerking als ""het is nou eenmaal een jachthond". :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 06 okt 2008 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”