Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Labradoodle Amber is drachtig, pups november!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Labradoodle Amber is drachtig, pups november!

Ongelezen bericht door renee-uk »

bouvierpoedel schreef: Dat castreren hoeft van mij ook niet.
Maar dat is gewoon om je eigen toko in de running te houden natuurlijk.
Maar ja als je zo hard schreewd iets unieks te hebben dan halen anderen het op een andere manier wel binnen en heb je ook je eigen handeltje een beetje om zeep geholpen.
ja dat zei ik al toch: selectief voor je eigen portemonnee ;)

natuurlijk gaan anderen met dat idee aan de haal, dat zal echt niet anders zijn bij de doodles als bij alle andere rassen en als ze de look-a-likes ongecastreerd en voor een hoop minder geld gaan verkopen kunnen de 'officiele' fokkers binnenkort ook wel met hun plasje naar de dokter. Als ze die tenminste met hun lege portemonnee nog kunnen betalen :mrgreen:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
willemieke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labradoodle, Cairn terrier,
Bouvier
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door willemieke »

Pff, wat een hoop, soms pittige reacties.
Ik zal proberen overal antwoord op te geven, als ik iemands vraag oversla dan is dat niet expres!

Uiteraard worden deze pupies niet gecastreerd/gesteriliseerd. Ik ben daar absoluut geen voorstander van.

Over de discussie wanner een labradoodle nou een labradoodle mag heten of per welke generatie, kunnen we heel lang discusseren maar dan maar in een ander topic want daar blijven de meningen toch over verschillen. :wink:

Het gaat hier om een 'huis tuin en keuken' labradoodle, dus geen australische.

Wij hebben heel bewust voor dit nest gekozen, we hebben veel naslag werk gedaan. Veel nagedacht over welke reu wat kon toevoegen aan onze teef, kwa gezondheid en karakter en vacht. Zo zijn we bij deze combinatie uitgekomen.

De vader is op ogen getest omdat de eigenaresse dat al gedaan had. Onze teef is nog niet op ogen getest in overleg met 2 verschillende dierenartsen. Volgens deze da openbaren de ziektes waar dan op getest zou worden zich meestal rond pas rond het 3/4 levensjaar, daarom moeten fokdieren ook eigenlijk elk jaar getest worden. Zij vonden het op dit moment nog niet nodig om Amber, 2,5 jaar, daarop te testen. Zij zal dat in de toekomst, mocht er nog een keer een nestje komen wel gaan worden. Deze keuze is dus op hun advies gebaseerd.

De HD onderzoeken zijn beoordeeld door da die dat ook voor het raad van beheer doen. Er zit alleen geen raad van beheer beoordeling bij omdat het hier niet om een rashond gaat.

Wij willen een nestje puppies fokken dat gezond is, een leuk huisdier zal zijn in een gezin. Een fijne hond.
Nergens zal je mij zien beweren dat deze hond een echte australische doodle is of garanderen dat de pups hypo allergeen zijn. Dat mail ik ook aan alle mensen die mij die vraag stellen. Mijn doel is ook niet om een hypo allergene hond te fokken.

De pups zullen niet worden ingeschreven bij de duitse labradoodle verening omdat hun beleid niet strookt met onze ideeen. Je kan daar je hond zo opgeven als labradoodle, er is een gigantische diversiteit aan type honden. Er wordt ook door gefokt met honden die niet op gezondheid getest zijn en daar zijn wij geen voorstander van.
Als je een ras wilt creeeren dan moet je toch bepaalde standaarden voor type, karakter ed gaan opstellen en bepaalde gezondheidsonderzoeken voorschrijven. Niet alleen maar zoveel mogelijk namen noteren en dat is wat ze naar ons idee nu alleen maar doen. Er moeten namelijk een bepaald aantal generaties bekend zijn, ik dacht vijf, voor je in aanmerking komt bij de FCI.

De prijs is gebaseerd op de kosten die wij gemaakt hebben, gezondheidsonderzoeken, eerste aanschaf van spullen zoals werpkist, warmtematten, voerbakjes ed en natuurlijk het dekgeld.
Ook ben ik geen voorstander van honden spot goedkoop verkopen, ik ben dan bang voor impuls kopen. Met 750 is het hopelijk geen impuls meer, maar is er serieus over nagedacht. Zonder dat we belachelijke bedragen gaan vragen.

Ik hoop dat ik alles beantwoord heb, zoniet dan hoor ik dat vast wel :wink:
Amber; 11 september gedekt! Spannend!!!
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Helder. :ok:
Gr. Aniek

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Budkes schreef:Helder. :ok:
inderdaad!
dank je wel voor de uitleg :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

MonaToetje schreef: In de advertentie staat duidelijk vermeld dat beide ouderdieren alleen getest zijn op HD en de vader heeft ook nog een oogtest gehad. Er staat nergens dat de honden een DNA profiel hebben wat blijkbaar wel een vereiste is alvorens je de honden bij die club kunt laten registreren.
Wat dus dus inhoud dat dit nest niet volgens de regels van die Labradoodle club gefokt is en moeders wsl ook niet geregistreerd staat.
Er wordt bij de Labradoodle dus blijkbaar OOK gesjoemeld . :wink:
Ik vraag mij dus ook af in hoeverre het zinvol is om allerlei eisen verplicht te stellen. Je kunt zo totaal geen overzicht houden op de honden die voor de fok ingezet worden en waar ze terecht komen . :wink: Niet dat ik vind dat er geen gezondheidstesten verplicht gesteld mogen worden. Ik vind met name die regel dat pups waar niet mee gefokt wordt gecastreerd dienen te worden alvoren ze naar hun nieuwe baasje gaan ronduit belachelijk.
Verder zal het me een worst zijn wat Labradoodlefokkers voor hun pups vragen. Ik vind 2500,- voor een pup veel , ook voor een rashond met een FCI stamboom. Ik hoop in ieder geval dat de eigenaresse van Amber het welzijn van haar pups belangrijk vindt en haar pups niet al op 8 weken laat steriliseren/castreren

Linda
Klopt. Het gaat hier dan ook niet om een originele australische labradoodle :wink: Het gaat hier gewoon om een nestje van een F1 en F1b labradoodle :ok: Vader en moeder zijn beide op HD getest, vader ook op ogen. Moeder niet. Waarom niet, zal de ts wel vertellen. Maar dan nog. Wat een gezeur zeg. Ouders zijn getest op hetgeen waarop de doorsnee huis tuin en keukenfokker hier op test (HD) dat er bij dene "echte" op meerdere dingen wordt getest, en dat deze een DNA profiel dienen te hebben doet hier verder niets aan af.

MonaToetje schreef:[
Smoekie schreef:Dus tja, weet niet wat jij bedoeld, met hier wordt dus blijkbaar ook "gesjoemeld"??? Wat wordt er hier gesjoemeld dan? TS is waarschijnlijk geen lid van de IEALB, noch dat haar honden daar geregistreerd staan :19: Ik zie ff niet waar er hier "gesjoemeld" wordt????
Zover ik het altijd heb begrepen verplicht die club hun fokkers dat de pups die ze niet houden gecastreerd dienen te worden. Blijkbaar gebeurt dat dus niet.
Dat begrijp je dan naar mijn idee niet helemaal goed :wink:

Ieder lid (fokker) die zich bij eerder genoemde heeft aangesloten verplicht zich inderdaad zich te houden aan de regels die er ten behoeve van het ras zijn opgesteld. En ja, helaas (al vind ik die wel begrijpelijk) is 1 van die regels dat pups die niet zelf voor de fok worden aangehouden worden gecastreerd.

Bij hen, die dat niet doen, is er dan tevens ook géén sprake van echte "australische labradoodlepups" en jij zegt hier nu dat dit wel zo is, dus dan direct ook maar mijn vraag waar ik daadwerkelijk graag antwoord op zou willen hebben. Wélke aangesloten fokker doet dit niet?????

Monatoetje schreef:
Smoekie schreef:Niet elke fokker is lid van een rasvereniging of wat dan ook. Datzelfde gaat natuurlijk ook op voor de "labradoodle" fokkers :ok: Alleen verschil is dan wel dat als je als particulier zijnde een "echte" labradoodle wilt omdat je een "allergie" hebt je dan doorgaans niet bij een gewone "doodlefokker" terecht komt :wink: Dus ja, die eisen zijn naar mijn idee wel degelijk zinvol evenals het "overzicht" op de honden die voor de fok worden ingezet :ok:
(zie eerder gegeven linken)
]veel regeltjes werken vaak averechts. Men doet er veel verstandiger aan om goede voorlichting te geven ipv allerlei regeltjes op te leggen. Ik kan de Amerikaanse BT club als voorbeeld noemen. Hun hanteren maar weinig regels. Wel adviseren ze hun leden om hun honden minimaal op patella , ogen en doofheid te laten testen , wat de meeste fokkers dan ook doen. Hun site staat vol met info over de gezondheid van het ras en artikeltjes over gebreken die in het ras voorkomen. Daar wordt heel open en eerlijk over gedaan . Veel fokkers laten sturen de testuitslagen naar CHIC .Dat is een openbare database, Erg handig. En er op elke clubmatch verschillende seminars gegeven over de gezondheid, verantwoord fokken en showen/keuren van Bostons.

Weet ik niet? Ik denk als er daadwerkelijk regels worden opgesteld met dúsdanige boetes zoals in het verkeer ook bestaan, die "regels" bij lange na niet zoveel "overtreden" zou worden :ok: Nu worden diezelfde regels keer op keer overtreden omdat de "boete" totaal niet in verhouding staat tot de overtreden regel. Dat moet jij inmiddels toch ook wel weten :wink: Ik bedoel. Als een teef te vroeg gedekt is en of dat nu per ongeluk gebeurd of niet, mag de straf wat mij betreft dusdanig zijn dat er gewoon in zijn geheel gewoon geen (originele) stambomen afgegeven worden :ok: Maar geen enkel club die zich daaraan waagt helaas.

Testen op diverse erfelijke afwijkingen idem dito. JIj noemt nu de Amerikaanse BT Club op, maar naar mijn weten hanteren zij nóg minder regels dan de Duitse BT club waar jij lid van bent :wink: die weer veel minder regels hanteren dan de Nederlandse BT club/vereniging. Wat mij dan weer direct naar de vraag toe brengt waarom jij geen lid bent van de Nederlandse BT Club :wink:

Monatoetje schreef:
Smoekie schreef:En ja, persoonlijk vind ik het ook ehm "not done" om een pup op een dergelijk jonge leeftijd al te castreren, maar me dunkt zeg, begrip heb ik er zeker wel voor hoor. Op die manier zorgen de "echte" australische doodle fokkers er wel voor dat hun ras niet zoals al bij menig "rashond" letterlijk en figuurlijk verneukt wordt :roll: en dus gezond gehouden wordt.
Ik heb er totaal geen begrip voor . Ik geloof ook niet dat de reden erachter is om ervoor te zorgen dat hun honden niet in de verkeerde handen terecht komen. De enige reden die ik kan bedenken is om het ras zo exclusief mogelijk te houden zodat ze hun pups voor absurde bedragen kunnen blijven verkopen, want ik durf te wedden dat zodra die honden niet meer zo exclusief zijn ze er geen duizenden dollars meer voor kunnen krijgen. De lijn waar ik mee fok is ook " exclusief ". Ik hoef ook geen pups te laten castreren om te voorkomen dat er niet mee gefokt wordt, De pups waar ik mee verder wil houd ik immers zelf of plaats ik bij mensen die ik vetrouw. De overgebleven pups verkoop ik meestal aan gezinnen die een leuke huishond zoeken. Dat is een kwestie van vertrouwen en ik verkoop geen pups aan mensen die ik al bij voorbaat niet vertrouw.
Nou ja, daarin verschillen we dus van mening :ok: Hoewel ik nog steeds geen voorstander ben van het castreren van pups op een dergelijke jonge leeftijd, kan ik me er persoonlijk zeer zeker wel wat bij voorstellen. En ja, die reden is en daar heb jij gelijk in, ongetwijfeld om het ras zo "exclusief" mogelijk te houden :ok: En daar hangt zoals normaal is ook een "absurd" bedrag aan vast :ok: Net zo'n absurd bedrag als die er wordt gevraagd voor een standaard boston. Engelse Bull, Nakerd noem maar op :ok: Dus wat jouw punt daarmee is mag Joost weten, dat lees ik dan later wel van je :wink:

Dat er voor de gewone "labradoodle" niet zo heel erg veel geld wordt neergeteld is niet omdat zij niet "exclusief" meer zijn, maar omdat er teveel randdebielen zijn die denken bij het op elkaar gooien van een labrador en poedel al een labradoodle te hebben :ok: De "echte" australische labradoodle brengt naar mijn weten "heden ten dage" nog steeds zijn geld op, en zijn heden ten dage nog steeds "exclusief" genoeg. Maar goed, die zoek je dan ook niet bij de boer met zijn/haar lab x poedel :ok:

Jij kunt nu heel simpel zeggen dat de lijn waar jij mee fokt dusdanig "exclusief" is en dat jij ze derhalve niet hoeft te castreren om ze ook "exclusief" te houden, en ze derhalve of zelf houd of bij "vertrouwde" mensen plaatst, maar we weten beide dat het dan puur om de "lijn/naam" van de betreffende hond gaat, en niet voor het "doel"waarvoor de hond is gefokt (antiallergeen) , en daar zit naar mijn idee toch nog een wereld van verschil in. Dat is hetzelfde als dat chihuahua hier van het forum van plan was/is (dat weet ik niet wat ze gaat doen) haar pups te laten castreren omdat zij niet wil dat haar "lijn" in handen van "andere" fokkers valt :19:

Monatoetje schreef:
Smoekie schreef:En ja, dat prijskaartje, ja die is idd aan de hoge kant (voor een echte ) en hoewel ik de meeste prijzen van rashonden sowieso aan de hoge kant vind. Ook bij de Bostons :wink: waar 2000 euro voor een pup geen uitzondering is, kan ik me zo voorstellen dat de prijs van een echte australische labradoodle ook voortkomt uit het feit dat "echte" nog steeds toch dusdanig "exclusief" zijn en gehouden worden, waarbij er redelijk wat onderzoeken, dna en regels zijn alvorens te "mogen" fokken, evenals de "aanschafprijs" van een fokteef/reu alvorens te "kunnen" fokken (prijzen van 6000 euro is geen uitzondering) dat hier de hoge prijs naar mijn mening toch wel enigzins gerechtvaardigder is dan bij welke andere "rashond" dan ook waar elke debiel mee kan gaan fokken :ok:
En die DNA testen enzo kosten duizenden euros?
De gemiddelde prijs voor een Boston ligt tussen de 1300-1500. De meeste fokkers die ik ken vragen 1500 voor een pup. De reden daarachter is omdat ze doorgaans kleine nesten krijgen en vaak met een keizersnede moeten bevallen .
Dat zeg ik toch niet :denken: Denk dat jij je dan beter ff in moet lezen in de "regels" die worden gesteld vooraleer je je ergens als fokker van... zijnde kunt aanmelden :ok:

Gaat om het hele totaalpakket toch. Tenminste, als ik de fokkers hier mag geloven wel. NU ja, als dat het geval is, dan mag dat naar mijn idee ook bij de echte (australische) labradoodle fokkers. Die moeten immers nog veel meer geld over de brug gooien alvoren een fokteef/reu in handen te krijgen, die moeten nog veel meer onderzoeken doen dan de standaard huis tuin en keukenfokker waar jij toch ook bij behoor :ok:

Kun jij nu wel zeggen, ja mar amai, de reden daarvoor is dat ze "kleinere"nesten krijgen en 9 van de 10x met keizersnede moeten bevallen, jot op zeg. Is dat voor jou nu echt een reden dan dat een "simpele" boston zoveel geld in het laatje moet brengen???? Neee toch zeker :LOL:

Dus als ze grotere nesten voort zouden brengen en doorgaans wél zelfstandig zouden kunnen bevallen zou de prijs lager liggen???? Ok :ok: dan is dat iig duidelijk :ok: Tot zover het "doorberekenen" van he :wink:
Monatoetje schreef:
Smoekie schreef:Overigens heb ik maar zo het idee dat de ts haar pups niet zal laten steriliseren/castreren omdat het hier naar mijn idee gewoon om een zogenaamde leuke "huis tuin en keukendoodlefokker" gaat zoals er vele zijn :ok:
Dan is het toch goed? :ok:

Linda
Dat lijkt me wel ja. Als ze 2 generaties "verder" is, is het weer een ander verhaal :wink:

Judith-Diesel schreef: Ik denk dat het vooral te maken heeft met dat de doodle wereld zelf nogal uit de hoogte doet. Dat het de perfecte hond is en zo duur moet zijn want het zijn ohh zo zeldzame kruising die zo ontzettend hypoallergeen is, en zo exclusief uit australie :blah:
Dat is ook het gene waar ik moeite mee heb. Een kruising voor 2000 euro en op 8 weken gecastreerd/gesterreliseerd verkopen. Onder het mom van dan kunnen ze FCI erkenning krijgen, wat een gelul zeg. Er zijn meer rassen die wachten op FCI erkenning en die castreren hun pups ook niet op 8 weken.
Dat ze de pupkopers dus in mijn ogen voorliegen voor een prijs waar je U tegen zegt.
Mensen die een doodle kopen vergeten ook even dat het hypoallergene bij de poedel vandaan komt. Maar een poedel is een tuttige hond en je bent natuurlijk veel interresanter als je een doodle hebt.
Ik heb gekozen voor een stamboom poedel omdat ik niet mee wil werken met jong castreren omdat het dan zo exclusief blijft.

Ik heb niets tegen dit nestje (mits het niet op 8 weken gecastreerd wordt).
Ik wens ze ook veel succes met het nestje en hoop dat het hele leuke vrolijke hondjes worden, die vast hele leuke baasjes krijgen.
Nou, weet ik niet. Persoonlijk denk ik meer, en dat is puur mijn idee/mening hierover voordat deze "hype" zich voor begon te doen, dat het met "afgunst" te maken heeft. Niets meer, niets minder.

Want waarom mag een "simpel" inmiddels volledig ongezond en naar de klote geholpen ras als bijv. de boston wel een x bedrag opleveren, maar een net uit de grond gestampt en nog gezond (nog niet FCI erkend) "ras" niet?

Nu is bovenstaande wellicht ietwat overdreven, maar je snapt wat ik bedoel. De boston bijv, en al die kortsnuitige honden staan nu eenmaal niet bekend om hun "blakende" gezondheid :wink: Maar derhalve wordt er wel een vermogen aan geld gevraagd puur voor de aanschaf alleen voor een hond waarvan je maar mag hopen dat deze de 6-7 jr haalt zonder al te veel dokterkosten :19:

Het enige waar ik net als jij moeite mee heb is het vroege castreren van de honden. Máár Als dat nodig is om dit (toekomstig) ras en alle andere (toekomstige) rassen gezond te houden teken ik daar nu voor :ok:

Heel tegenstrijdig, dat weet ik. Maar me dunkt zeg. Kijk nu eens heel realistisch naar al die "stamboomrassen" welke kun jij er nu dan nog opnoemen die nog niet "verneukt/vernaggeld" is????

Hetgeen jij nu hierboven zegt slaat trouwens kant noch wal, weet niet welke sites jij gelezen heb, maar de site die ik gelezen heb (van doodle fokkers) spreken allen alleen maar over het feit dat ze niet willen dat jan met de korte achternaam het ras kan vernaggelen. En heeft dus zoals ik het opgemerkt heb niks te maken met het feit dat ze wel of geen FCI erkenning krijgen :19: Maar het staat je, aangezien jij dat zo volmondig zegt, vrij om aan te geven waar men dat wel zo "verkondigd" ????? :ok: Daar ben ik persoonlijk dan wel weer reuze benieuwd naar omdat ik die reden tot op heden nog nooit, maar dan ook werkelijkwaar nog nooit ben tegengekomen :19:
Ennath schreef:
bouvierpoedel schreef:Ach gaat toch fietsen ,heb niets tegen labra/goldendoodel of een leuke xsing .
Maar er bestaat helemaal geen echte labradoodle in de zin van ras.
Ook bij de Australische nniet.
Word helemaal niet zo specifiek op type of karakter geselecteert.
Het is gewoon een verzameling van een stel leuke honden en niets meer of minder.
Als alles in een nest gecastreert word en 1 daarvan blijft bij de fokker lopen en daar word mee gefokt ben je dan selectief aan het fokken.??
Juust ....
en er staat genoeg op het net over de "zorgvuldigheid" waarmee vele (ook hele bekende) fokkers hun nesten fokken.
Wat mij betreft: te vaak gewoon broodfokken. :pffff:

En verder is de Labradoodle net zo veel (of weinig) Anti allergeen als een berg andere rassen.
Maar daar hadden we het hier al vaker over gehad :engel:
Ben ik het (hoe verwonderlijk) niet mee eens. Er wordt bij de labradoodle in tegenstelling tot menig ander ras idd niet op type of karakter geselecteerd. Máár en ik ben geen onderzoeker, is er dusdanig "onderzoek" gedaan die uit heeft gewezen dat dit "ras" ook bij mensen kon worden gehouden met een allergie voor honden. Daar kan iedereen overheen lullen wat hij/zij wil, maar de feiten uit die onderzoeken spreken voor zich :ok: En dat is dat de uitkomst van deze "kruising" nu eenmaal ook gehouden kan worden door mensen met een dusdanige allergie voor honden die zij daarvoor niet "konden" houden.

@Ennath. Welke andere( anti allergeen ) "berg" rassen kunnen dan nnog meer gehouden worden door mensen met een allergie voor honden??

renee-uk schreef:
bouvierpoedel schreef: Als alles in een nest gecastreert word en 1 daarvan blijft bij de fokker lopen en daar word mee gefokt ben je dan selectief aan het fokken.??
ja met name selectief voor je eigen portemonnee :ok:
Waarom dan? Dat heeft toch niets met eigen portemonee te maken of met selectief fokken?
Selectief fokken doe je naar mijn idee als je genenpool zo "klein" mogelijk houd (lees inteelt) en selectief fokken ten behoeven van je eigen portemonee? Ja, zal er ongetwijfeld een klein beetje mee te maken hebben, maar persoonlijk denk ik dat dat de minste reden is om een pup zo jong al te laten helpen? Nogmaals, voordat daar onduidelijkheden over bestaan, ik ben zeker geen voorstander van het vroeg castreren van welk ras dan ook. Ook niet bij de labradoodles, máár als het vroeg castreren inhoud dat een ras "gezond" blijft omdat dan niet elke debiel ermee kan gaan rondfukken zoals nu het geval is, tja, dan sorry hoor, dan mag het van mij :19: Als ik alleen al kijk naar het ras waar ik mijn hart aan heb verknocht (de pitbull) dan hadden ze dat van mij jaren geleden al in mogen voeren :ok: Maar is ook niks meer aan te doen. Ras is (sowieso hier) al helmaal verneukt tot op het bot. Menigeen weet (ook hier niet) al niet eens meer hoe een echte pitbull eruit ziet (zag) :piew:

renee-uk schreef:
smoekie schreef: En ja, dat prijskaartje, ja die is idd aan de hoge kant (voor een echte ) en hoewel ik de meeste prijzen van rashonden sowieso aan de hoge kant vind. Ook bij de Bostons :wink: waar 2000 euro voor een pup geen uitzondering is, kan ik me zo voorstellen dat de prijs van een echte australische labradoodle ook voortkomt uit het feit dat "echte" nog steeds toch dusdanig "exclusief" zijn en gehouden worden, waarbij er redelijk wat onderzoeken, dna en regels zijn alvorens te "mogen" fokken, evenals de "aanschafprijs" van een fokteef/reu alvorens te "kunnen" fokken (prijzen van 6000 euro is geen uitzondering) dat hier de hoge prijs naar mijn mening toch wel enigzins gerechtvaardigder is dan bij welke andere "rashond" dan ook waar elke debiel mee kan gaan fokken :ok:
nou dat vind ik toch echt niet hoor, er zijn meer rassen waarbij regels en onderzoeken verplicht zijn en die kosten niet zo absurd veel geld.

verder vergelijk je ergens een nest van twee willekeurige stamboomhonden met geregistreerde doodles (kan dat niet quoten want ik zie de eerder geplaatste posts niet :roll:) maar dat is appels met peren vergelijken.
je krijgt inderdaad een stamboom als je twee stamboomhonden een nest laat krijgen, maar als je volgens de regels van de rasvereniging fokt zitten daar wel een heleboel meer haken en ogen aan en dat is te vergelijken met geregistreerde doodles.

Tuurlijk zijn er rassen waarbij dergelijke regels en onderzoeken verplicht zijn. Maar persoonlijk ken ik geen enkel ras (en als jij dat weet lees ik dat wel) waarbij nog meer regels en onderzoeken verplicht zijn dan bij de australische labradoodles :19: En nee, dan heb ik het zoals ik eerder al zei niet over een nest labradoodles zoals hier het geval is, of zoals je die tegenwoordig veelvuldig tegenkomt op MP :19:

Maar je weet, ik wil graag leren, dus ik lees dan ook graag welke "rassen" er nog meer aan eerder genoemde regels en onderzoeken worden onderworpen :wink:

Ik vergeleek eerder inderdaad een nest van 2 stamboomhonden met geregistreerde doodles) maar ik zie niet waar dat appels met peren vergelijken is eerlijk gezegd?? Het hebben van een stamboom is toch niets meer/minder dan het hebben van een "afstammingsbewijs" ???

De ouders (labxpoedel) van de F1 generatie bijv. hebben ook (doorgaans) een stamboom, de daaruitvolgende pups niet, maar de afstamming is wel bekend, en is dat niet wat een stamboom is? Simpelweg een "afstammingsbewijs"?????? Oh ja, er staat af en toe op (hier veelvuldig) of een hond een kampioen is, soms ook de HD uitslagen. Maar veel meer dan de "afstamming"is doorgaans gewoon echt niet bekend. En zelfs daarvan moet je (ongeacht het ras) nog maar afwachten of weten dat deze wel "echt, echt" is :wink:

Persoonlijk heb ik de laatste tijd gewoon wat nekharen die overeind komen bij dat eeuwige gelul over "stambomen dit, en stambomen dat" en alle wat er wordt gefokt "zónder" stamboom is niks waard of bastraard.

bouvierpoedel schreef:
renee-uk schreef:
bouvierpoedel schreef: Als alles in een nest gecastreert word en 1 daarvan blijft bij de fokker lopen en daar word mee gefokt ben je dan selectief aan het fokken.??
Hinderd niets hoor ik houd wel van wat variatie ,maar ga niet lopen zeiken over als een ras om je leuke bastaard aan de man te brengen.
Leuke hond is een leuke hond en als je nog eens je best hebt gedaan dan is het toch goed om een paar centen te vragen.
Labradoodle is gewoon een verzamelnaam voor een bepaald groepje honden met wat gelijkende kenmerken net als een boerenfoxje .
Niets mis mee en kun je net zoveel van houden als een lijngeteelde rashond uit een 20 generatie kampioenen. .
[/quote]

Bastaard? Wat is nu een bastaard? Een Bouvier is ook ooit eens ontstaan uit diverse "kruisingen" :wink: Is in begin toch ook een "bastaard" geweest zoals vele andere rassen :ok: Herdershonden idem dito :ok:

Zal wel aan mij liggen hoor, maar commentaar wat hier telkens gegeven wordt op fokkers van "doodles' komt me af en toe de strot uit :ok: Rot op met dat eewige gelul over "stamboom" stamboom zegt 3x niks. Ja, hoeveel "kampioenen" er in de "familie" zijn, maar qua gezondheid 3x niks :ok: Doe toch eens een keer leuk ipv dat eeuwig en altijd terugkomend gezeik over of een hond wel een stamboom heeft en of de ouders wel getest zijn terwijl de verhalen hier wel voor zich spreken dat indien er op eerder genoemde "vragen" ja werd gezegd dat helemaal niets, maar dan ook niets zegt. :roll:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Zo..spraakwater gehad smoek? :eek: :mrgreen:

@ts

Ik wens jullie heel veel geluk en plezier met dit nest... :ok:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Leanne schreef:Zo..spraakwater gehad smoek? :eek: :mrgreen:
Niet eens :jank: Gaat er nu maar 1 pakken denk ik :engel: :schrik:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Annemarie Rouw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippets
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Annemarie Rouw »

willemieke schreef:Pff, wat een hoop, soms pittige reacties.
Ik zal proberen overal antwoord op te geven, als ik iemands vraag oversla dan is dat niet expres!

Uiteraard worden deze pupies niet gecastreerd/gesteriliseerd. Ik ben daar absoluut geen voorstander van.

Over de discussie wanner een labradoodle nou een labradoodle mag heten of per welke generatie, kunnen we heel lang discusseren maar dan maar in een ander topic want daar blijven de meningen toch over verschillen. :wink:

Het gaat hier om een 'huis tuin en keuken' labradoodle, dus geen australische.

Wij hebben heel bewust voor dit nest gekozen, we hebben veel naslag werk gedaan. Veel nagedacht over welke reu wat kon toevoegen aan onze teef, kwa gezondheid en karakter en vacht. Zo zijn we bij deze combinatie uitgekomen.

De vader is op ogen getest omdat de eigenaresse dat al gedaan had. Onze teef is nog niet op ogen getest in overleg met 2 verschillende dierenartsen. Volgens deze da openbaren de ziektes waar dan op getest zou worden zich meestal rond pas rond het 3/4 levensjaar, daarom moeten fokdieren ook eigenlijk elk jaar getest worden. Zij vonden het op dit moment nog niet nodig om Amber, 2,5 jaar, daarop te testen. Zij zal dat in de toekomst, mocht er nog een keer een nestje komen wel gaan worden. Deze keuze is dus op hun advies gebaseerd.

De HD onderzoeken zijn beoordeeld door da die dat ook voor het raad van beheer doen. Er zit alleen geen raad van beheer beoordeling bij omdat het hier niet om een rashond gaat.

Wij willen een nestje puppies fokken dat gezond is, een leuk huisdier zal zijn in een gezin. Een fijne hond.
Nergens zal je mij zien beweren dat deze hond een echte australische doodle is of garanderen dat de pups hypo allergeen zijn. Dat mail ik ook aan alle mensen die mij die vraag stellen. Mijn doel is ook niet om een hypo allergene hond te fokken.

De pups zullen niet worden ingeschreven bij de duitse labradoodle verening omdat hun beleid niet strookt met onze ideeen. Je kan daar je hond zo opgeven als labradoodle, er is een gigantische diversiteit aan type honden. Er wordt ook door gefokt met honden die niet op gezondheid getest zijn en daar zijn wij geen voorstander van.
Als je een ras wilt creeeren dan moet je toch bepaalde standaarden voor type, karakter ed gaan opstellen en bepaalde gezondheidsonderzoeken voorschrijven. Niet alleen maar zoveel mogelijk namen noteren en dat is wat ze naar ons idee nu alleen maar doen. Er moeten namelijk een bepaald aantal generaties bekend zijn, ik dacht vijf, voor je in aanmerking komt bij de FCI.

De prijs is gebaseerd op de kosten die wij gemaakt hebben, gezondheidsonderzoeken, eerste aanschaf van spullen zoals werpkist, warmtematten, voerbakjes ed en natuurlijk het dekgeld.
Ook ben ik geen voorstander van honden spot goedkoop verkopen, ik ben dan bang voor impuls kopen. Met 750 is het hopelijk geen impuls meer, maar is er serieus over nagedacht. Zonder dat we belachelijke bedragen gaan vragen.

Lijkt me prima. Veel succes met de bevalling en een mooi, gezond en gelukkig nestje toegewenst!
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

smoekie schreef:
Leanne schreef:Zo..spraakwater gehad smoek? :eek: :mrgreen:
Niet eens :jank: Gaat er nu maar 1 pakken denk ik :engel: :schrik:
OMG Afbeelding :mrgreen:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

smoekie schreef:
renee-uk schreef:
Waarom dan? Dat heeft toch niets met eigen portemonee te maken of met selectief fokken?
Selectief fokken doe je naar mijn idee als je genenpool zo "klein" mogelijk houd (lees inteelt) en selectief fokken ten behoeven van je eigen portemonee? Ja, zal er ongetwijfeld een klein beetje mee te maken hebben, maar persoonlijk denk ik dat dat de minste reden is om een pup zo jong al te laten helpen? Nogmaals, voordat daar onduidelijkheden over bestaan, ik ben zeker geen voorstander van het vroeg castreren van welk ras dan ook. Ook niet bij de labradoodles, máár als het vroeg castreren inhoud dat een ras "gezond" blijft omdat dan niet elke debiel ermee kan gaan rondfukken zoals nu het geval is, tja, dan sorry hoor, dan mag het van mij :19: Als ik alleen al kijk naar het ras waar ik mijn hart aan heb verknocht (de pitbull) dan hadden ze dat van mij jaren geleden al in mogen voeren :ok: Maar is ook niks meer aan te doen. Ras is (sowieso hier) al helmaal verneukt tot op het bot. Menigeen weet (ook hier niet) al niet eens meer hoe een echte pitbull eruit ziet (zag) :piew:

En doordat je alle andere hondjes uit een nest castreert en dus uit de fok haalt krijg je een grote genenpoel?
Wie zegt dat er geen nestherhalingen gedaan worden dan, waarvan weer één hondje voor de fok aangehouden wordt en wie zegt dat daar dan geen lijnteelt op volgt?
Het is een ras in oprichting en joost mag weten waar dit eindigt, de doodle fokkers vliegen de pan uit, zeker hier in Engeland, en ik kan me werkelijk niet voorstellen dat die allemaal onverwante honden gebruiken.
Nee, totdat het tegendeel bewezen is blijf ik toch denken dat het exclusief houden van en waanzinnig hoge prijzen kunnen vragen voor een ras de reden is achter die belachelijk vroege castraties en ik vraag me af over hoeveel liefde voor je ras je praat als je moedwillig de meeste nakomelingen al een hele slechte start geeft door ze zo vroeg te castreren.
En voor zo'n hond mag je dan ook nog een kapitaal betalen ook?

renee-uk schreef:
smoekie schreef: En ja, dat prijskaartje, ja die is idd aan de hoge kant (voor een echte ) en hoewel ik de meeste prijzen van rashonden sowieso aan de hoge kant vind. Ook bij de Bostons :wink: waar 2000 euro voor een pup geen uitzondering is, kan ik me zo voorstellen dat de prijs van een echte australische labradoodle ook voortkomt uit het feit dat "echte" nog steeds toch dusdanig "exclusief" zijn en gehouden worden, waarbij er redelijk wat onderzoeken, dna en regels zijn alvorens te "mogen" fokken, evenals de "aanschafprijs" van een fokteef/reu alvorens te "kunnen" fokken (prijzen van 6000 euro is geen uitzondering) dat hier de hoge prijs naar mijn mening toch wel enigzins gerechtvaardigder is dan bij welke andere "rashond" dan ook waar elke debiel mee kan gaan fokken :ok:
nou dat vind ik toch echt niet hoor, er zijn meer rassen waarbij regels en onderzoeken verplicht zijn en die kosten niet zo absurd veel geld.

verder vergelijk je ergens een nest van twee willekeurige stamboomhonden met geregistreerde doodles (kan dat niet quoten want ik zie de eerder geplaatste posts niet :roll:) maar dat is appels met peren vergelijken.
je krijgt inderdaad een stamboom als je twee stamboomhonden een nest laat krijgen, maar als je volgens de regels van de rasvereniging fokt zitten daar wel een heleboel meer haken en ogen aan en dat is te vergelijken met geregistreerde doodles.
smoekie schreef:Tuurlijk zijn er rassen waarbij dergelijke regels en onderzoeken verplicht zijn. Maar persoonlijk ken ik geen enkel ras (en als jij dat weet lees ik dat wel) waarbij nog meer regels en onderzoeken verplicht zijn dan bij de australische labradoodles :19: En nee, dan heb ik het zoals ik eerder al zei niet over een nest labradoodles zoals hier het geval is, of zoals je die tegenwoordig veelvuldig tegenkomt op MP :19:

Maar je weet, ik wil graag leren, dus ik lees dan ook graag welke "rassen" er nog meer aan eerder genoemde regels en onderzoeken worden onderworpen :wink:

Ik vergeleek eerder inderdaad een nest van 2 stamboomhonden met geregistreerde doodles) maar ik zie niet waar dat appels met peren vergelijken is eerlijk gezegd?? Het hebben van een stamboom is toch niets meer/minder dan het hebben van een "afstammingsbewijs" ???

De ouders (labxpoedel) van de F1 generatie bijv. hebben ook (doorgaans) een stamboom, de daaruitvolgende pups niet, maar de afstamming is wel bekend, en is dat niet wat een stamboom is? Simpelweg een "afstammingsbewijs"?????? Oh ja, er staat af en toe op (hier veelvuldig) of een hond een kampioen is, soms ook de HD uitslagen. Maar veel meer dan de "afstamming"is doorgaans gewoon echt niet bekend. En zelfs daarvan moet je (ongeacht het ras) nog maar afwachten of weten dat deze wel "echt, echt" is :wink:

Persoonlijk heb ik de laatste tijd gewoon wat nekharen die overeind komen bij dat eeuwige gelul over "stambomen dit, en stambomen dat" en alle wat er wordt gefokt "zónder" stamboom is niks waard of bastraard.
Ik weet niet hoeveel testen de labradoodle fokkers doen en ik heb ook niks gezegd over hetzelfde aantal testen.
Ik heb gezegd dat er zat rassen zijn waarbij ook een groot aantal testen verplicht zijn door de rasvereniging.
Dat is waar jouw vergelijking met twee willekeurige rashonden en geregistreerde doodles mank gaat.
Je zou moeten vergelijken met fokken van honden van andere rassen onder de voorwaarden van hun rasvereniging en de geregistreerde doodles, niet met een paar willekeurige rashonden buiten de rasvereniging om gefokt en wel geregistreerde doodles.
Mij gaat het niet om de stambomen, mij gaat het om de vergelijking en die klopt niet zoals jij hem stelt.
Jij hebt het over geregistreerde doodles, niet over de wildfok in doodles, dus moet je die ook niet vergelijken met de wildfok onder rashonden.
Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Smoek niet zeiken en beter lezen.
Ik geloof dat ik meer op 1 lijn mmet je zit dan dat je zelf denkt te lezen.
Als iemand die strikt in de leer was over ras/stamboom honden ben ik van mijn geloof afgestapt en kan een leuke xsing/bastaard ook waarderen.
Wat ik zeg over de doodle meen ik dat er te hoog van de toren word geblazen dat het haast over een superhond gaat.
Andere rassen zoals een poedel kan evenveel aanwinst zijn in wat nu de super doodle is ,ze hebben tenslotte de poedel gebruikt om een doodle te kunnen krijgen.
En de kritiek die ik op een doodle heb kan ik ook over een poedel hebben als het over andere dingen gaat en zoals met alle kritiek wil niet zeggen dat je er falikant tegen bent.
Ben namelijk ook kritisch over mijn eigen honden.
Ik ga de poedel ook niet op een voetstuk zetten ,ben namelijk niet zo'n halleluja figuur ,ieder ras heeft zo zijn voor en tegens en daar ontkomt een bastaard ook niet aan want het is nog steeds officieel een bastaard.
Op zich niets mis mee ,want ik maak van een rashond ook geen heilg icoontje .
Dus naast de goede punten heb ik kritiek ,maar ben ook een realistisch mens en heb voor de rest niets tegen het fokken van doodle's.
Daarom zeg ik ook dat bij je best doen zoals dit netsje van TS en gewoon eerlijk bent je best een paar stuivers in je zak mag steken.
Puur sang gerekent zijn de enige verschil in kosten het stamboompje van een 70 euro, en voor de rest heeft dat nest evenveel gekost als een boom hondnestje aan voer en enting endergelijk.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

willemieke schreef:De prijs is gebaseerd op de kosten die wij gemaakt hebben, gezondheidsonderzoeken, eerste aanschaf van spullen zoals werpkist, warmtematten, voerbakjes ed en natuurlijk het dekgeld.

Hier wil ik even op reageren.
Eerder dit jaar heb ik een labradoodle pupje,met hulp, herplaatst.
Dit hondjes was gekocht door een dame van 88 en dat ging mis ,al na enkele dagen.
Fokker nam het hondje niet terug ,maar had wel 800 euro ervoor geincasseerd maar gaf het advies het hondje op mp te verpatsen.
Dat wilde deze dame niet en heeft afstand van het hondje gedaan die daarop naar Nancy is gegaan van Stichting Paqo.
Een prijs zegt dus niet alles ,ook dan is het een goede zaak om te kijken waar de hondjes terecht komen :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mocht ik op zoek zijn naar een leuke grotere hond dan zou ik zo overwegen een pup uit dit nest te kopen. Dat hele oogonderzoek kan mij gestolen worden en rassen die duurder worden doordat er allerlei medische testen verplicht zijn laten toch slechts zien dat ze hartstikke ziek zijn? Wat is daar in hemelsnaam een voordeel aan? Als je wil fokken met bepaalde rassen dan moeten die soms wel 5 of meer testen gedaan hebben. Dan kun je wel op je klompen aanvoelen dat je een hondje koopt uit een ziek ras. En die is dan ook nog eens extra duur omdat de ouders zoveel testen moesten doen zeker?

Ik heb besloten over 2 jaar ongeveer weer eens een nieuw hondje te kopen. Dat gaat een kruising worden. Een hondje uit niet geteste ouders waarschijnlijk. Een hondje van marktplaats misschien of een herplaatser uit het asiel of van een stichting. Dat is blijkbaar heel dom want de ouders zijn dan niet getest. Toch durf ik te stellen dat het kruisinkje dat ik ga uitzoeken gezonder zal zijn dan een gemiddelde hond uit een nest waarvan de ouders verplicht 5-6 soorten testen moesten doen om fokgeschikt te zijn. En mijn hondje zal 10 keer goedkoper zijn. :oohja: Verder zal het unieker zijn en zal het een voor mij geschikt karakter hebben omdat ik het volwassen of bijna volwassen ga kopen en uit zal zoeken op karakter. Ben ik dom als ik deze keuze maak? Ik denk van niet. Want als ik naar een fokker ga van bv Engelse staffords dan is mijn kans op een hondje met huidproblemen, allergieen en meer veel groter. Ondanks dat de ouders overal op getest zijn. Dat komt omdat mijn hondje dan gewoon een kleine genenpool heeft. Elke Engelse stafford lijkt immers op de andere. Dat betekent netto dat ze genetisch allemaal ongeveer gelijk zijn. Hoe leuk je ook de stambomen op elkaar uit zal zoeken.

Dus doe mij maar een doodle uit een gelegenheidsnestje van twee geliefde gezinshonden. Die zijn gefokt omdat de mensen zo dol op hun hond zijn en niet omdat de keurmeester zo dol op de hond is. Want als ik een Duitse herder uit een grote kennel koop dan wonen moeders en paps niet eens permanent in een gezin maar in een kennel. Dan worden die niet uitgezocht op hun plezierige en fijne karakter maar op uiterlijk en evt werklust. Daarnaast worden ze overal op getest en is de kans op een ongezonde hond nog steeds heel groot ondanks die testen. De duitser in mijn familie is uit een officieel nest, heeft HD-D, moet al 8 jaar pijnstillers en heeft nu accapunctuur. Hij zal niet zo oud worden als hij in zijn kopje kan worden. Hij zal sterven omdat zijn lichaam niet gezond is. Zijn vader woonde vast en zeker in een kennel en ma woonde met 9 teven bij de fokker. Dat was volgens de rasvereniging. Mijn kruising herder van de boerderij is 14 geworden en was tot 11 jaar probleemloos gezond.......
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Ik zou ook zo een pup uit dat nest kopen .
Niets mis mee en kan helemaal achter de uitleg van TS staan qua nuchterheid en realiteit.
Heb zelf ook wel eens xsing boef x poedel ongelukje gehad ,maar doordat het vreselijk leuke en gezonde honden opleverde zal ik dat misschien wel vaker gaan doen.
Ook al omdat er nog geen 1 van huis is veranderd en die mensen er vreselijk veel schik en plezier aan beleven.
Dat zegt ook wel wat ,want wie zit als fokker te wachten op honden die van het ene naar het andere tehuis worden gesleept .
En volgend jaar ga ik zeker nog wat andere xsingen doen met poedel en Golden/aussie of ..??? en misschien wel Pien x poedel.???????
Gedeeltelijk om daar leuke gezonde toekomstig hulphonden uit te halen ,maar ook om leuke gezellge gezonde huishonden.
Mijn poedel reu Gerrit heeft nu een nestje x golden verwekt bij stichting paqo en daarvoor al bij stichting hulphond een nest bij een doodle ,10 stuks die allemaal nog steeds in opleiding zijn.
Daar ligt de meerwaarde en niet zozeer in een stamboom.

Al dat geleuter in wat niet mag of toegestaan is in dat een nest bastaarden of xsingen niet mogen en stamboom honden beter zijn.
Maar er mogen wel xsingen gedaan worden om een ras uit het slop te trekken ,want dan mogen er wel in ene andere rassen tevoorschijn worden getoverd om een stamboom ras te redden.

.
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

goed uitgelegd door TS
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

laeken schreef:Mocht ik op zoek zijn naar een leuke grotere hond dan zou ik zo overwegen een pup uit dit nest te kopen. Dat hele oogonderzoek kan mij gestolen worden en rassen die duurder worden doordat er allerlei medische testen verplicht zijn laten toch slechts zien dat ze hartstikke ziek zijn? Wat is daar in hemelsnaam een voordeel aan? Als je wil fokken met bepaalde rassen dan moeten die soms wel 5 of meer testen gedaan hebben. Dan kun je wel op je klompen aanvoelen dat je een hondje koopt uit een ziek ras. En die is dan ook nog eens extra duur omdat de ouders zoveel testen moesten doen zeker?

Ik heb besloten over 2 jaar ongeveer weer eens een nieuw hondje te kopen. Dat gaat een kruising worden. Een hondje uit niet geteste ouders waarschijnlijk. Een hondje van marktplaats misschien of een herplaatser uit het asiel of van een stichting. Dat is blijkbaar heel dom want de ouders zijn dan niet getest. Toch durf ik te stellen dat het kruisinkje dat ik ga uitzoeken gezonder zal zijn dan een gemiddelde hond uit een nest waarvan de ouders verplicht 5-6 soorten testen moesten doen om fokgeschikt te zijn. En mijn hondje zal 10 keer goedkoper zijn. :oohja: Verder zal het unieker zijn en zal het een voor mij geschikt karakter hebben omdat ik het volwassen of bijna volwassen ga kopen en uit zal zoeken op karakter. Ben ik dom als ik deze keuze maak? Ik denk van niet. Want als ik naar een fokker ga van bv Engelse staffords dan is mijn kans op een hondje met huidproblemen, allergieen en meer veel groter. Ondanks dat de ouders overal op getest zijn. Dat komt omdat mijn hondje dan gewoon een kleine genenpool heeft. Elke Engelse stafford lijkt immers op de andere. Dat betekent netto dat ze genetisch allemaal ongeveer gelijk zijn. Hoe leuk je ook de stambomen op elkaar uit zal zoeken.

Dus doe mij maar een doodle uit een gelegenheidsnestje van twee geliefde gezinshonden. Die zijn gefokt omdat de mensen zo dol op hun hond zijn en niet omdat de keurmeester zo dol op de hond is. Want als ik een Duitse herder uit een grote kennel koop dan wonen moeders en paps niet eens permanent in een gezin maar in een kennel. Dan worden die niet uitgezocht op hun plezierige en fijne karakter maar op uiterlijk en evt werklust. Daarnaast worden ze overal op getest en is de kans op een ongezonde hond nog steeds heel groot ondanks die testen. De duitser in mijn familie is uit een officieel nest, heeft HD-D, moet al 8 jaar pijnstillers en heeft nu accapunctuur. Hij zal niet zo oud worden als hij in zijn kopje kan worden. Hij zal sterven omdat zijn lichaam niet gezond is. Zijn vader woonde vast en zeker in een kennel en ma woonde met 9 teven bij de fokker. Dat was volgens de rasvereniging. Mijn kruising herder van de boerderij is 14 geworden en was tot 11 jaar probleemloos gezond.......
Ik krijg bijna de indruk dat je spijt hebt van je rashondenaankoop een jaar of 4 geleden. :wink:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

laeken schreef:Want als ik naar een fokker ga van bv Engelse staffords dan is mijn kans op een hondje met huidproblemen, allergieen en meer veel groter. Ondanks dat de ouders overal op getest zijn. Dat komt omdat mijn hondje dan gewoon een kleine genenpool heeft. Elke Engelse stafford lijkt immers op de andere. Dat betekent netto dat ze genetisch allemaal ongeveer gelijk zijn. Hoe leuk je ook de stambomen op elkaar uit zal zoeken.
Ach kom nou, er is geen ras zo divers als de engelse stafford. Je hebt ze in elke kleur en maat die er bestaat. Maar goed ik daag je uit, vind al 1 engelse stafford die op mijn Jigzy lijkt.

Als ik op zoek zou zijn naar een labradoodle zou ik zeker naar een nest als dit kijken :ok:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

Ik mag er geen hondje bij. :jank:
Maar dit nest met deze uitleg zou ik zeker overwegen.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

bouvierpoedel schreef:Ik zou ook zo een pup uit dat nest kopen .
Niets mis mee en kan helemaal achter de uitleg van TS staan qua nuchterheid en realiteit.
Heb zelf ook wel eens xsing boef x poedel ongelukje gehad ,maar doordat het vreselijk leuke en gezonde honden opleverde zal ik dat misschien wel vaker gaan doen.
Ook al omdat er nog geen 1 van huis is veranderd en die mensen er vreselijk veel schik en plezier aan beleven.
Dat zegt ook wel wat ,want wie zit als fokker te wachten op honden die van het ene naar het andere tehuis worden gesleept .
En volgend jaar ga ik zeker nog wat andere xsingen doen met poedel en Golden/aussie of ..??? en misschien wel Pien x poedel.???????
Gedeeltelijk om daar leuke gezonde toekomstig hulphonden uit te halen ,maar ook om leuke gezellge gezonde huishonden.
Mijn poedel reu Gerrit heeft nu een nestje x golden verwekt bij stichting paqo en daarvoor al bij stichting hulphond een nest bij een doodle ,10 stuks die allemaal nog steeds in opleiding zijn.

Al dat geleuter in wat niet mag of toegestaan is in dat een nest bastaarden of xsingen niet mogen en stamboom honden beter zijn.
Maar er mogen wel xsingen gedaan worden om een ras uit het slop te trekken ,want dan mogen er wel in ene andere rassen tevoorschijn worden getoverd om een stamboom ras te redden.

.
eerlijk gezegd lijkt me dat best een leuke kruising. Bouvier maal poedel. een Boedel :mrgreen:
je hebt er niet toevallig een foto van?
bouvierpoedel
Zeer actief

Emma schreef:
bouvierpoedel schreef:Ik zou ook zo een pup uit dat nest kopen .

.
eerlijk gezegd lijkt me dat best een leuke kruising. Bouvier maal poedel. een Boedel :mrgreen:
je hebt er niet toevallig een foto van?
Ja hier op het HF dolen nog foto's rond van die doedellamzakken. :engel: :wink:
monicake
Actief
Mijn ras(sen): Australische Labradoodle

Ongelezen bericht door monicake »

Monatoetje schreef:
Smoekie schreef:
Overigens heb ik maar zo het idee dat de ts haar pups niet zal laten steriliseren/castreren omdat het hier naar mijn idee gewoon om een zogenaamde leuke "huis tuin en keukendoodlefokker" gaat zoals er vele zijn :ok:

Linda

Dat lijkt me wel ja. Als ze 2 generaties "verder" is, is het weer een ander verhaal :wink:
Daar ben ik het niet mee eens , hoeveel generaties je ook doet er kan nooit een ALD uit komen
deze bestaat uit een andere combi dan alleen poedel/ labrador

De genen van een Australische Labradoodle naar het voorbeeld van Curtis Rist van Hudson Labradoodles vrij vertaald en uitgelegd door Elise Veen.

( Curtis heeft zijn informatie van Angela Cunningham van Tegan Park die met pensioen is. Zij heeft Hudson Doodles en Dutch Doodles verkozen om haar erfenis voort te zetten )

De Australische Labradoodle uit gelegd in genen plaatjes.

De originele mix gedaan door Cohran zag er in een plaatje zo uit :

Zoals je ziet Poedel en Labrador nemen even veel deel in dit Genetische plaatje.

Soms kwam het wel eens voor dat er toch verharing optrad in die originele kruising. Dus dan kruiste ze terug naar de Poedel en dat zag er dan zo uit .

Wanneer men niet terug kruiste en doorging met de F1 Poedel en Labrador mix krijg je het zelfde plaatje als de F1 maar dan in de notaties F2( Originele mix 2e generatie ), F3 ( Origenele mix 3e generatie enzo.), F4, F5, F6, en vervolgens multi generatie !!!

Dus die multi generatie ( multi gen) Labradoodle ziet er genetische zo uit :

NU DE AUSTRALISCHE LABRADOODLE , HET RAS !!!!

Zoals je ziet is dit plaatje anders . De Australische Labradoodle mag niet meer dan 45% Poedel in zich hebben , niet meer dan 35% Labrador en moet minimaal uit 20% in- gekruiste rassen bestaan.

Zoals al eerder gezegd hebben Tegan en Rutland slechts een deel van de in gekruiste rassen vrij gegeven .
Laatst gewijzigd door monicake op 20 okt 2011 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ook al is er slecht weer, ik heb 3 zonnetjes in huis
bouvierpoedel
Zeer actief

monicake schreef:
Monatoetje schreef:
Smoekie schreef:
Overigens heb ik maar zo het idee dat de ts haar pups niet zal laten steriliseren/castreren omdat het hier naar mijn idee gewoon om een zogenaamde leuke "huis tuin en keukendoodlefokker" gaat zoals er vele zijn :ok:

Linda

Daar ben ik het niet mee eens , hoeveel generaties je ook doet er kan nooit een ALD uit komen
http://www.google.nl/imgres?q=verdeling ... 29,r:1,s:0
Ja schat jij hebt de echte en je bent de winnaar. :cheer: :J:
Een echte ALD bestaat trouwens ook niet om je even uit je droom te halen. :lekkerpuh:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

De Australische Labradoodle mag niet meer dan 45% Poedel in zich hebben , niet meer dan 35% Labrador en moet minimaal uit 20% in- gekruiste rassen bestaan.
Nooit begrepen hoe je dit kan meten. Ik zie dan iemand met een puntmuts genen tellen. Jij bent een poedelgen > hup op dat stapeltje. Oh, shit, nu heb ik 46 poedelgenen. Géén 'echte' doodle dus. Jammer dan.

Oh, en wat doe je met zo'n hondje? In de kliko? Of ook castreren en voor veel geld verkopen?

Wanneer ik het hier tegen af moet zetten, dan zou ik ook gaan voor het nest van ts.
monicake
Actief

Het gaat niet om echt of nep. het gaat om duidelijkheid.
Ik hoef geen winnaar te zijn. Wel weet ik dat er jammer genoeg vaak mensen een F1 kopen en toch allergisch blijken te zijn.
Zolang er mensen niet eerlijk zijn naar kopers toe, of het zelf niet weten zal er steeds weer een discussie opladen.
Gelukkig meld de TS netjes aan de koper over de hypo allergeen factor. De ALD worden verkocht met 2 jaar garantie op hypo allergeen. Iedere fokker aangesloten bij de ALAEU heeft de verplichting de hond terug te nemen bij een doktersverklaring van de allergie. Je krijgt dan je volledige bedrag van aanschaf terug.

En in de toekomst zal het verplicht castreren best wijzigen, wat me wel opvalt is dat er bij katten steeds wordt gezegd die moet je laten helpen want dat kan geen kwaad en er zijn al zoveel katten, en bij honden is het een drama, het lijkt wel of het de ballen van de baas zelf is wat er wordt afgehaald.
bouvierpoedel
Zeer actief

monicake schreef:
Monatoetje schreef:
Smoekie schreef:

Linda

De genen van een Australische Labradoodle naar het voorbeeld van Curtis Rist van Hudson Labradoodles vrij vertaald en uitgelegd door Elise Veen.

( Curtis heeft zijn informatie van Angela Cunningham van Tegan Park die met pensioen is. Zij heeft Hudson Doodles en Dutch Doodles verkozen om haar erfenis voort te zetten )

De Australische Labradoodle uit gelegd in genen plaatjes.

De originele mix gedaan door Cohran zag er in een plaatje zo uit :

Zoals je ziet Poedel en Labrador nemen even veel deel in dit Genetische plaatje.

Soms kwam het wel eens voor dat er toch verharing optrad in die originele kruising. Dus dan kruiste ze terug naar de Poedel en dat zag er dan zo uit .

Wanneer men niet terug kruiste en doorging met de F1 Poedel en Labrador mix krijg je het zelfde plaatje als de F1 maar dan in de notaties F2( Originele mix 2e generatie ), F3 ( Origenele mix 3e generatie enzo.), F4, F5, F6, en vervolgens multi generatie !!!

Dus die multi generatie ( multi gen) Labradoodle ziet er genetische zo uit :

NU DE AUSTRALISCHE LABRADOODLE , HET RAS !!!!

Zoals je ziet is dit plaatje anders . De Australische Labradoodle mag niet meer dan 45% Poedel in zich hebben , niet meer dan 35% Labrador en moet minimaal uit 20% in- gekruiste rassen bestaan.

Zoals al eerder gezegd hebben Tegan en Rutland slechts een deel van de in gekruiste rassen vrij gegeven .
Je haald daarmee wel je eigen en hun statement onderuit aangaande echte ALD.
monicake
Actief

Rosita Compagner schreef:
De Australische Labradoodle mag niet meer dan 45% Poedel in zich hebben , niet meer dan 35% Labrador en moet minimaal uit 20% in- gekruiste rassen bestaan.
Nooit begrepen hoe je dit kan meten. Ik zie dan iemand met een puntmuts genen tellen. Jij bent een poedelgen > hup op dat stapeltje. Oh, shit, nu heb ik 46 poedelgenen. Géén 'echte' doodle dus. Jammer dan.

Oh, en wat doe je met zo'n hondje? In de kliko? Of ook castreren en voor veel geld verkopen?

Wanneer ik het hier tegen af moet zetten, dan zou ik ook gaan voor het nest van ts.
Zodra je niet zit met een allergie factor dan geef ik je groot gelijk , want zeer zeker kan hier een heerlijk lief pupsel uit komen.
en wat betreft de genen er is veel uit te rekenen zodra je de dan profielen hebt en de stambomen van de ouders ( veel generaties)
Je kan dan nog voor de dekking zien of de combi wel geschikt is ( natuurlijk hou je altijd een stukje onzekerheid van de natuur )
Sandra 1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder x Hollandse herder

Ongelezen bericht door Sandra 1970 »

bouvierpoedel schreef:
laeken schreef:Wat een overtrokken reacties zeg. De honden zijn getest op HD en het zijn labradoodles. Prima toch? Kennen jullie een labradoodle met oogproblemen? Ik ken wel heeeeel veel rashonden uit geteste ouders met grote problemen. Ik vind het een nare manier om iemands nest onprettig te maken. Als iemand wil fokken met een mooie gezonde hond dan is dat zijn of haar goed recht. Half het forum loopt rond met kruisingen. Een deel met rashonden en een deel daarvan is hartstikke ongezond.

En dat de prijs te hoog is omdat ze geen stamboom hebben gaat al helemaal nergens over. Waarom is een hond door zijn stamboom ineens veel waard? Waarom is een labrador of een poedel 750 euro waard als pup en een labradoodle niet? Deze hondjes komen gewoon uit een warm nest, leven in huis, zijn zo gewenst als het maar zijn kan en zullen vast de beste verzorging krijgen. Prima toch?

Ik heb al lang en breed besloten dat als ik ooit nog een hond koop ik een hond zonder stamboom neem. Ik heb altijd erg veel plezier gehad van mijn honden zonder stamboom en ik heb er nooit 1 dag spijt van gehad. Een stamboom ligt hier ook maar wat in de kast en maakt helemaal niks uit voor wat de hond betreft waar hij bij hoort. Ik betaal er dus geen euro meer voor.

Waarom moet er zo uit de hoogte gereageerd worden op dit nest? Waarom is het hier verkeerd en bij een ander met papieren goed? Laat deze mensen lekker.
:E:

Mee eens
Groetjes van Sandra
monicake
Actief

@bouvierpoedel het is niet mijn understatement hoor, maar een algemeen bekend feit . Iedereen weet dat de oorsprong van de ALD een kruizing is van diverse rassen , ik heb dat nooit ontkent , echter op het niveau waar we nu zijn met de ALD wil men er niets meer inkruizen, alleen nog maar met een ALD om zo alleen nog maar op pure doodles uit te komen.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

monicake schreef:Het gaat niet om echt of nep. het gaat om duidelijkheid.
Ik hoef geen winnaar te zijn. Wel weet ik dat er jammer genoeg vaak mensen een F1 kopen en toch allergisch blijken te zijn.
Zolang er mensen niet eerlijk zijn naar kopers toe, of het zelf niet weten zal er steeds weer een discussie opladen.
Gelukkig meld de TS netjes aan de koper over de hypo allergeen factor. De ALD worden verkocht met 2 jaar garantie op hypo allergeen. Iedere fokker aangesloten bij de ALAEU heeft de verplichting de hond terug te nemen bij een doktersverklaring van de allergie. Je krijgt dan je volledige bedrag van aanschaf terug.

En in de toekomst zal het verplicht castreren best wijzigen, wat me wel opvalt is dat er bij katten steeds wordt gezegd die moet je laten helpen want dat kan geen kwaad en er zijn al zoveel katten, en bij honden is het een drama, het lijkt wel of het de ballen van de baas zelf is wat er wordt afgehaald.
Ik castreer een kat ook niet als kitten. :pffff:
In dit geval is mijn grootste bezwaar niet de castratie (ik ben niet mordicus tegen castratie) maar het feit dat er al zo verschrikkelijk jong gecastreerd wordt.
Zo jong castreren heeft vele bezwaren die eigenlijk samengevat kunnen worden onder "de hormoon huishouding komt niet normaal op gang waardoor er groei en karakter storingen (kunnen) ontstaan".
En dat "kunnen" moet je dan maar als "zullen" lezen :mrgreen:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Valerie schreef:
laeken schreef:Want als ik naar een fokker ga van bv Engelse staffords dan is mijn kans op een hondje met huidproblemen, allergieen en meer veel groter. Ondanks dat de ouders overal op getest zijn. Dat komt omdat mijn hondje dan gewoon een kleine genenpool heeft. Elke Engelse stafford lijkt immers op de andere. Dat betekent netto dat ze genetisch allemaal ongeveer gelijk zijn. Hoe leuk je ook de stambomen op elkaar uit zal zoeken.
Ach kom nou, er is geen ras zo divers als de engelse stafford. Je hebt ze in elke kleur en maat die er bestaat. Maar goed ik daag je uit, vind al 1 engelse stafford die op mijn Jigzy lijkt.

Als ik op zoek zou zijn naar een labradoodle zou ik zeker naar een nest als dit kijken :ok:

Nanna schreef:
Valerie schreef: Ach kom nou, er is geen ras zo divers als de engelse stafford. Je hebt ze in elke kleur en maat die er bestaat.
Dat heeft niks met genetische diversiteit te maken.
Lezen is soms lastig he :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”