Maeve schreef:bandolero schreef:Lisette1985 schreef:Hier ook een wisselende pup waarvan er 1 oor steeds vaker recht overeind gaat staan en het andere oor blijft mooi getipt.
Zaterdag ga ik naar een show dus ik zal daar eens advies vragen aan een border collie eigenaar.
Ik ben zelf in de weer geweest met tape, maar heb het er na 2 minuten toch maar weer verwijderd, straks doe ik het verkeerd ofzo.
En ze is ook pas net begonnen met wisselen dus ik heb nog even de tijd denk ik?
Best zo rap mogelijk aan beginnen.
Bij mijn jongste teefje waren de oren geplakt op 6 weken oud. (had echt zware oren als pup)
Bij de andere pas begonnen doen ze een maand of 4-5 was, en het was te laat. (maar die heeft ook kleine en zware oren).
Maar als je met 6 weken al gaat plakken, dan geef je het toch geen kans? Ik bedoel, het mooiste is als ze gewoon vanzelf goed staan. En als dat toch niet kan zou ik dat willen weten voor de fokkerij, dan kun je daar iets mee. Of plakken jullie gewoon standaard alle pups waar eventueel mee geshowd gaat worden?
Niet iedereen plakt standaard nee. Sommige wel.
Maar je kan al zien als ze 6-7 weken zijn, hoe de oren ongeveer zijn. Als ze uit zichzelf zware oren hebben, die laag ingeplant zijn, weet je gewoon al dat de kans klein is dat ze mooi gaan tippen of helemaal recht zouden staan. Die kan je proberen plakken, maar gaat ook niet altijd lukken, omdat ze gewoon te zwaar zijn.
Soms lukt het wel.
Alle pups in het nest van mijn jongste teefje zijn op 6 weken geplakt geweest. Allen hebben mooie tippende oortjes, terwijl ze nochtans behoorlijk zware oren hadden
(en ik zat al met schrik, dacht, o nee, alsjeblief geen hangende oren!

)
Bij ons maakt het trouwens op zich niet zoveel uit, want alle oorstanden zijn toegelaten...
Maar tippend heeft toch de voorkeur.
(zo heb ik ooit een KM gehad die mijn reu maar ZG gaf, omdat hij rechtstaande oren had, kon daar dus absoluut niet mee lachen, want het is perfect toegestaan

)