Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agility voor jonge honden

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Re: Agility voor jonge honden

Ongelezen bericht door Tamara. »

MARC_S schreef:
Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef: Persoonlijk kies ik er dus ook voor om geen gehoorzaamheid te trainen op een club met een pup. Laat de hond zien met 18 maanden dat dat het ding is dan heb ik nog tijd genoeg. Persoonlijk en voor iedereen anders. Ik hou van de hond die doet wat hij zelf is en niet wat hem aangeleerd is in de puppentijd. Ik denk dat dat mee vormt nl en dat wil ik persoonlijk niet hebben. Daar zal ieder zijn eigen idee over hebben. :wink:
Maar je leert een pup toch sowieso dingen? Ik vind het heel mooi klinken, een hond die doet wat hij zelf is. Maar Izzie bijt mensen. Daar moet ik toch iets mee? Dan moet ze toch luisteren?
Je hebt pb
Ik lees aandachtig mee en nou mis ik misschien wel de clou :boos:
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Zoek stok! schreef:Dat zou voor mij ook een nee zijn. Direct. Izzie is op training heel braaf. Ze laat zich zelfs aanhalen door onbekenden. Ik sta er altijd weer van te kijken. Vandaag ging ze zelfs spelen met een volslagen vreemde. Volledig ontspannen. Ook tegen onbekende honden doet ze leuk, terwijl ze die buiten (tijdens wandelen) altijd mijdt. Mbt schapendrijven en het bijten heb ik nog wel een beetje m'n reserves. Ik ga even kijken hoe zich dat ontwikkelt.
Ik heb dezelfde ervaring als Linda.
Caja is ook moeilijk met vreemde mensen, maar bij trainen is het geen probleem.
Laatst gewijzigd door marye op 26 okt 2009 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

:mrgreen:
Laatst gewijzigd door laeken op 25 okt 2009 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

marye schreef: Ik heb dezelfde ervaring als Linda.
Waar komt het moeilijkere gedrag vandaan naar vreemde mensen? Is onzekerheid de trigger of iets anders?

Als er zo'n duidelijk verschil zit tussen het trainingsveld en buiten zou je misschien denken (is een gok hoor :wink: ) dat ze buiten te weinig leiding of sturing krijgen. Op het trainingsveld hebben ze een hele duidelijke taak en wordt er concetratie van ze verwacht en krijgen ze sturing en leiding omdat dat de training ook vraagt.

Buiten moeten ze het zelf uitzoeken (even zwart/wit) en is het vrijheid blijheid en kan er onzekerheid ontstaan of dat ze niet duidelijk merken van hoe of wat en dat ze dan zelf maar de touwtjes in handen nemen.

Fien kreeg van mij ook te weinig duidelijkheid en sturing en was een beetje van god los en ging lekker haar eigen gang. Schijt aan de baas en zij regelde alle zaakjes wel even op haar manier :N: Ik moe(s)t haar grenzen heel duidelijk aangeven tot waar zij het mag regelen en vanaf wanneer ik de baas ben.
Maar het maakt wel uit wat de achterliggende oorzaak van dit gedrag is en hoe je hier mee omgaat. Ik ben namelijk wel nieuwsgierig wat de aanpak bijvoorbeeld met Izzie is in bepaalde situaties :wink:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bij mij is het inderdaad dat ik Izzie sturing moet geven buiten. Ze draait zich nu al om naar mij als ze iemand aan ziet komen lopen. Op training heb ik constant contact met haar, buiten wil ik dat niet. Want ik wil geen hond die constant naar me opkijkt en vraagt wat hij moet doen. Maar als ik roep, moet ze direct komen. En ik denk dat training er aan bijdraagt dat ze dit doet. Uiteindelijk wil ik overigens dat ze mensen gewoon ontspannen voorbij loopt. Maar dat gaat nog wel even duren :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

MARC_S schreef:
Trixi schreef: Wat me wel bevreemd is dat een hond met een onervaren handler (klopt dit?) in de wedstrijdgroep (wat volgens mij een echte KC term is, bij agilityverenigingen zijn er gewoon groepen op niveau en waar mogelijk op hoogte) zit na 20 lessen. Dit bevreemd mij omdat je dan volgens mij nog heel erg basaal bezig bent. Worden hond en handler niet overvraagd in zo'n wedstrijdgroep, ongeacht hun talent. Tuurlijk is het mogelijk om een combinatie snel enkele toestellen achter elkaar te leren nemen maar wordt er dan niet aan bepaalde basisvaardigheden voorbij gegaan?
Eva krijgt er geen genoeg van dus dat valt wel mee denk ik. :wink: Ze wordt ook zeker niet overvraagt hoor. Alles voor de lol en GEEN eisen. Wij hebben geen hond voor agility maar toevallig wil zij dat en omdat wij haar moeten verdienen gaan we haar dat geven. Je mag geen hond als Eva kopen en dan niet op haar niveau en snelheid willen werken. We hadden het er gister toevallig nog over naar aanleiding van deze topic. Een hond als Eva vraagt ook van jou dat jij haar geeft wat ze nodig heeft. Anders verdien je haar niet en dat is niet eerlijk naar de hond toe. :ok:

Als wij ook maar zouden merken dat ze gestresst werd namen we meteen een stap terug. Merk je dat ze meer wil en geen genoeg kan krijgen dan moet je dus ook een tandje bijzetten vind ik. Dat verdient zo'n hond nu eenmaal. Anders moet je geen werkhond kiezen. :love:

Ik weet dat sommige mensen hiervan moeten kotsen maar ik ben nu eenmaal zo en denk er nu eenmaal zo over. Ik ben dol op die hond en adoreer haar om wat ze kan en wat ze is. Dan kotsen anderen daar maar lekker op toch? :mrgreen: :wink:
Hierin kan ik je vinden. Ik geloof ook zeker dat je aan bepaalde behoeftes van Eva tegemoet komt en dat je dat haar ook verschuldigd bent, dat probeer ik ook met mijn eigen honden (waaronder een bc en kruising bc). Het enige waar ik "bang" voor ben is dat de techniek van de oefeningen van een wedstrijdgroep wat lastig is voor een onervaren combinatie. Dat wil je dit na 20 lessen kunnen bijbenen er voorbij gegaan wordt aan basale zaken (waarin Eva zich ook uit zou kunnen leven.) Ik zou zelf niet met een hond na 20 lessen in een wedstrijdgroep willen trainen om deze reden.

Ook zou ik de tip van Linda nog eens willen benadrukken. Als Eva alle toestellen beheerst is het heel leuk en leerzaam om eens een workshop of seminar van een andere trainer te volgen die je aanspreekt. Hier zijn steeds meer mogelijkheden voor. Het is een leuke manier om kennis te nemen van hun visie over handling en wat je aanspreekt en bij je past neem je mee. Gaan jullie bij Cyno of FHN lopen? Ben erg benieuwd naar jullie aekense dame.
Groetjes van Bo en de honden.
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ze draait zich nu al om naar mij als ze iemand aan ziet komen lopen.
Dat is al heel goed! Dan ben je al een heel stuk verder dan ik :mrgreen:
Zoek stok! schreef: Op training heb ik constant contact met haar, buiten wil ik dat niet. Want ik wil geen hond die constant naar me opkijkt en vraagt wat hij moet doen. Maar als ik roep, moet ze direct komen. En ik denk dat training er aan bijdraagt dat ze dit doet.
Dat zal met een meer baasgerichte hond wel anders zijn dan met een hond die iets minder baasgericht is. Ik moet buiten zoveel mogelijk contact met fien blijven houden om ook de controle op haar te houden. Ik zal hierdoor geen hond krijgen die continu bezig zal zijn met wat de baas wil.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Martijn schreef:Denk je dan ook zo over gehoorzaamheid?
Nee. Dat vind ik anders dan van je af werken en allerlei inzichten en initiatieven verwachten.[/quote]
Oke, dat laatste stuk snap ik, maar niet alles in behendigheid is van je af werken en moeten ze eigen inzicht op hebben, toch?
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Tamara. schreef:
marye schreef: Ik heb dezelfde ervaring als Linda.
Waar komt het moeilijkere gedrag vandaan naar vreemde mensen? Is onzekerheid de trigger of iets anders?

Als er zo'n duidelijk verschil zit tussen het trainingsveld en buiten zou je misschien denken (is een gok hoor :wink: ) dat ze buiten te weinig leiding of sturing krijgen. Op het trainingsveld hebben ze een hele duidelijke taak en wordt er concetratie van ze verwacht en krijgen ze sturing en leiding omdat dat de training ook vraagt.

Buiten moeten ze het zelf uitzoeken (even zwart/wit) en is het vrijheid blijheid en kan er onzekerheid ontstaan of dat ze niet duidelijk merken van hoe of wat en dat ze dan zelf maar de touwtjes in handen nemen.

Fien kreeg van mij ook te weinig duidelijkheid en sturing en was een beetje van god los en ging lekker haar eigen gang. Schijt aan de baas en zij regelde alle zaakjes wel even op haar manier :N: Ik moe(s)t haar grenzen heel duidelijk aangeven tot waar zij het mag regelen en vanaf wanneer ik de baas ben.
Maar het maakt wel uit wat de achterliggende oorzaak van dit gedrag is en hoe je hier mee omgaat. Ik ben namelijk wel nieuwsgierig wat de aanpak bijvoorbeeld met Izzie is in bepaalde situaties :wink:
Caja wil gewoon niet aangehaald worden door een vreemde.
Deels onzekerheid, deels omdat ze er gewoon een hekel aan heeft denk ik.
Als ik er bovenop zit gaat dat wel, maar prettig vind ze het niet.
Ik moet dus buiten heel alert zijn en vooral ook mensen opvoeden, dat ze niet zomaar aan een vreemde hond zitten.
Verder moet ik op mijn werk gewoon goed opletten en gelukkig gaat dat nu echt super.
Vreemde mensen moeten haar gewoon even negeren en daarna gaat het prima.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik lees dit ook met interesse mee.
Ik geloof dat er wel vaker topics zijn geweest over mensen die hun pup laten gaan en pas beginnen met wat oefeningen als ze tegen het jaar zijn.
Zelf doe ik dat ook zo. Een pup laat ik een pup zijn, ik eis er niks van. Ga geen oefeningen doen als 'zit', 'af', 'volg', 'blijf' e.d. Het enige waar ik aan werk is het 'hier' omdat ik het belangrijk vind dat mijn honden ten alle tijden komen als ik roep e.d.
Andere oefeningen zitten er net zo snel in (misschien wel sneller omdat ze geestelijk volwassener zijn) als dat ik ze het met pupzijn zou leren.

Tot nog toe zijn de honden die ik als pup heb gekregen heerlijke honden geworden die prima luisterden.
Maar ik snap wel dat je met een hond als Izzy die zulk gedrag vertoont iets moet. Dat kun je niet op zijn beloop laten gaan.
Frenk
Zeer actief

estelle schreef:Tot nog toe zijn de honden die ik als pup heb gekregen heerlijke honden geworden die prima luisterden.
Ik vraag me af of dat met het al dan niet naar cursus gaan te maken heeft :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Frenk schreef:
estelle schreef:Tot nog toe zijn de honden die ik als pup heb gekregen heerlijke honden geworden die prima luisterden.
Ik vraag me af of dat met het al dan niet naar cursus gaan te maken heeft :wink:
Het is maar net wat je met je hond wil. Een cursus in de puppentijd heeft invloed op de vorming van je hond, zijn gedrag en wat je later met de hond kan. Als jij met een jonge mechelaar een heel circuit van GG gaat doorlopen dan weet je dat die hond moeilijker om te buigen is naar een hond die bv IPO gaat doen. Je leert je hond bij GG nl dat hij rustig moet zijn, niet mag bijten en opspringen en dat vooral volgzaam en rustig gedrag beloond wordt. Dus dan is het veel moeilijker een hond weg te sturen, eigen initiatieven te laten tonen en bv. van je hond te verlangen dat hij zelf iets uitzoekt. Je hond wordt meer vragend van gehoorzaamheidstraining. In die training ligt de nadruk op een volgzame rustige vragende hond. Bij bv IPO en ook agility ligt de nadruk meer op een hond die vooruit wil en die zelf moet ontdekken en ook in staat is tot explosieve acties.

Dat is mijn gevoel hierover. Ik heb niet alle wijsheid in pacht maar ik ben dus blij dat wij uiteindelijk gekozen hebben voor leren wat goed zo! en nee! betekent en leren wat hierkomen en wilde spelletjes precies inhouden. Nu moet ik zeggen dat Eva van zichzelf baasgericht en gehoorzaam was. Ik doe dus ook nooit oefeningen met haar op basis van volg, vanzelf zitten bij een stop in mijn pas ed. Ik doe meer oefeningen als blijf en dat op basis van Jaaaaa!!!!!!! en meteen een actie-moment met de bal. Ik beloon dus actief met spel of de bal. Als ik met de werparm speel dan ligt ze dus te wachten of moet ze even volgen gevolgd door een brul van mij Yesssss!!!!!!, en een slinger van de werparm waarna ze als een raket weg vliegt. Ik train haar dus actief ipv passief. Stel ik stuur haar om een prullenbak heen die op 50 meter afstand staat. Ik zeg dan HUP! en wijs naar de prullenbak. Eva rent dan op haar allerhardst naar de prullenbak, rent er omheen en weet dat ik meteen roep JAAAA!!!!! en de bal gooi. Dus zij wil zo snel mogelijk rondom die prullenbak rennen om zo snel mogelijk het actiemoment van de werparm te hebben. Ze is zo gretig op het spel waarmee ze beloond wordt dat ze de oefeningen op haar felst en snelst uitvoert. Op een cursus kan dat niet want ik kan geen bal gooien tussen andere honden na een hele korte af en blijf. Dat is echter wel hoe ik wil trainen. Ik wil een hele actieve blijf en geen hond die daarbij gaat chillen en dan zijn koekje verwacht. Ik wil een gespannen hond in af die klaar ligt om te knallen dus klaar om uit de af te vliegen voor de actie die ze verwacht. Het rare is dat ze daardoor veel strakker luistert. Ze kan dus prima af en blijf maar dan wel helemaal strak en niet heel kalm. Dus als ik tegen haar zeg, AF! dan trekt ze de poten onder zich in en ploft neer, kijkt me super strak aan en wacht heel mooi tot ik zeg JAAA! en dan mag ze bv ergens overheen springen. Ze weet dat als ze eerder opstaat er geen spel volgt en dat het opnieuw moet. Ze kijkt dus wel 3 keer uit om niet te luisteren. Omdat Eva dus actie verwacht na een oefening en dat voor haar heel belonend is is ze ook in staat om op een veldje over 3 hindernissen te springen vooruit, dan op een tafel in lig te vallen/ploffen om vervolgens weer door een tunnel te knallen bij alleen de eerste letter van het woord dat dat mag. Ik hoop dat hier iets van te begrijpen is? :mrgreen: :denken:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Kijk, hier zie je wat ik bedoel. Eva wil alles zo snel mogelijk doen omdat zoals je in het filmpje ziet, ze weet dat ze pas als alles gedaan is er een bal gegooid wordt. Als je dat vergelijkt met honden die op GG vooruit gestuurd worden dan zie je dat die honden dus naar een circel lopen, hun ding doen en dan netjes terugkomen. Ik wil een hond die naar de circel sprint, neerploft en dat op een manier doet die zorgt dat dat geen paar seconde te lang duurt puur omdat hoe sneller en beter ze het doet, hoe eerder ze de bal krijgt en dat is actief belonen wat actief uitvoeren geeft door je hond. :wink:

Dit is een oud filmpje, toen zat ze nog niet eens op agility.

Afbeelding
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Frenk is ook een heel actief hondje (heus niet te vergelijken met een typje als Eva, maar toch :mrgreen:). Als wij trainen en hij moet 'blijf', dan zit hij ook gespannen naar me te staren tot hij weer wat mag. Hij is enorm levendig en actief en vindt het duidelijk ontzettend leuk.
Bij behendigheid is hij onwijs gericht op alles wat er wordt aangeven, ik moet bijvoorbeeld heel scherp opletten dat ik niet te vroeg stap of draai of wijs, want hij is daar ontzettend gevoelig voor en een te vroege stap van mij zorgt dat hij een heel andere kant op gaat. Dat is natuurlijk wel een verschil, want Frenk leert vanaf het begin af aan dat ik bepaal hoe we door het parcours gaan en dat hij dus van mij hoort welke kant we opgaan. Dat moet ook wel, want als er bijvoorbeeld een vierkant van sprongen staat, dan kunnen we daar op zoveel manieren doorheen moeten, dat kan hij echt niet zelf bepalen. Hoe doen jullie zoiets dan met Eva?

(Overigens denk ik dat Frenk flyball of rally-o ook erg leuk zou vinden. Het is bij hem dus niet 1 ding wat we moeten doen omdat dat is wat hem gelukkig maakt. Ik denk wel dat 'iets' doen een grote meerwaarde is voor hem.)

Naast dat hij dus ontzettend reageert op samen trainen, is hij ook enorm zelfstandig. Baasgericht en gehoorzaam zoals je Eva omschrijft is hij nog steeds niet. Dat zit ook niet in zijn karakter. :F:
Ik denk dat in zijn geval vroeg op cursus gaan juist goed was, omdat hij anders veel te zeer gewend was geraakt aan alles zelf bepalen, terwijl dat niet is wat hij hoefde aan te leren :engel:

Ik denk dus dat het ernstig van de hond (en ook de baas) afhangt of vanaf pup af aan op cursus gaan goed is of juist te belastend. Ik vind jouw uitleg over Eva heel logisch klinken en kan me voorstellen dat je bij een volgende hond van dat type het weer zo aan zou pakken. Maar ik geloof niet dat niet naar puppycursus gaan per definitie beter is.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef: Op een cursus kan dat niet want ik kan geen bal gooien tussen andere honden na een hele korte af en blijf. Dat is echter wel hoe ik wil trainen.
Dat kan inderdaad niet op een 'gewone' gehoorzaamheidscursus, maar het is wel hoe ik train :wink: Bij obedience wordt ze niet ingeperkt in snelheid. Ik stuur haar vooruit. Als ze dat doet, gooi ik een speeltje naar haar toe etc. Dan krijg je dus een hond die als een speer gaat. Als ze apporteert, ren ik keihard achteruit en als ze aan komt rennen om het blok in m'n handen te duwen, gooi ik direct een speeltje weg. De blijf oefeningen doen we helemaal niet. Dat komt later wel. We doen ook nooit volledige oefeningen. Alles is uit elkaar geknipt en daarvoor beloon ik met spel.

Ook bij agility doen we precies wel wat jij met Eva doet. Ik laat haar zitten, loop een beetje heen en weer, ze staat vol adrenaline op me te wachten, en als ik klik gooi ik keihard een bal vooruit en zeg 'go'. Daar kan dan een hindernis achter staan, maar het kan ook gewoon recht vooruit zijn. Ik gooi meerdere keren een bal als ze bijvoorbeeld door de palen geraced is en daarna gaan we nog sjorren. Ik weet dat dit bij veel scholen niet mag (want: hond aanlijnen en netjes wachten op je beurt). Maar Marielle vindt dat juist goed. Izzie blijft toch wel bij mij, die wil ballen en sjorren en samen rennen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

MARC_S schreef:Kijk, hier zie je wat ik bedoel. Eva wil alles zo snel mogelijk doen omdat zoals je in het filmpje ziet, ze weet dat ze pas als alles gedaan is er een bal gegooid wordt. Als je dat vergelijkt met honden die op GG vooruit gestuurd worden dan zie je dat die honden dus naar een circel lopen, hun ding doen en dan netjes terugkomen. Ik wil een hond die naar de circel sprint, neerploft en dat op een manier doet die zorgt dat dat geen paar seconde te lang duurt puur omdat hoe sneller en beter ze het doet, hoe eerder ze de bal krijgt en dat is actief belonen wat actief uitvoeren geeft door je hond. :wink:
Je doet net alsof je gehoorzaamheid niet actief kunt belonen en een eagere hond kunt hebben? Het is dat je in Eva's geval de bal moet gooien en dat dat op een veld vol andere honden niet handig is, maar als ze net zo gek was op het krijgen van een koekje, het vangen van de bal (of een bal aan een touwtje) of sjorren aan een touw, dan zou ze net zo eager 'plaats sturen' kunnen leren. Kijk maar naar honden die het appel gedeelte bij IPO leren. Die zijn toch ook enorm eager op het krijgen van hun beloning en hun oefeningen explosief aanleren?

Ik denk dat dat veel meer ligt aan de beloningsgerichtheid van de hond dan aan het volgen van een gehoorzaamheidscursus an sich. Als een hond staat te trillen bij het idee van z'n beloning, dan kun je ook gehoorzaamheidsoefeningen aanleren zoals jij het hierboven omschrijft.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:Dat is natuurlijk wel een verschil, want Frenk leert vanaf het begin af aan dat ik bepaal hoe we door het parcours gaan en dat hij dus van mij hoort welke kant we opgaan.
Ik heb Bram juist moeten afleren om het van mij te laten afhangen :wink: Je krijgt namelijk nooit meer snelheid als je hond het steeds van jou laat afhangen waar hij naartoe gaat. De hond moet gaan, alles pakken wat in de lijn staat. Ik moet zelf afstand houden van toestellen. Bram kan immers harder lopen dan ik, dus laat hem het maar doen. 'Door' gaat van grote afstand, ik snijd zelf af naar de volgende lijn, hij moet zelfstandig het toestel nemen. En daarbij vindt hij het stom als ik alles voorkauw. Als hij zelf mag gaan, zie je hem versnellen. Alleen op de momenten dat er gestuurd moet worden, moet hij zich iets van mij aantrekken. We kunnen daar nog enorm veel in winnen, want ik stuur niet goed wat snelheid kost.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik weet dat dit bij veel scholen niet mag (want: hond aanlijnen en netjes wachten op je beurt). Maar Marielle vindt dat juist goed. Izzie blijft toch wel bij mij, die wil ballen en sjorren en samen rennen.
Bij onze KC mag je dat bij behendigheid wel doen (mits je rekening houdt met de anderen op het veld). En daar kiest iedereen de beloning die past bij de hond. Bij gehoorzaamheid mag het ook, maar niet gooien met een bal, omdat er daarvoor teveel andere honden bezig zijn. Maar sjorren, een bal aan een touwtje of een bakje met voer, het is maar net wat je zelf wilt gebruiken voor jouw hond.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef:Dat is natuurlijk wel een verschil, want Frenk leert vanaf het begin af aan dat ik bepaal hoe we door het parcours gaan en dat hij dus van mij hoort welke kant we opgaan.
Ik heb Bram juist moeten afleren om het van mij te laten afhangen :wink: Je krijgt namelijk nooit meer snelheid als je hond het steeds van jou laat afhangen waar hij naartoe gaat. De hond moet gaan, alles pakken wat in de lijn staat. Ik moet zelf afstand houden van toestellen. Bram kan immers harder lopen dan ik, dus laat hem het maar doen. 'Door' gaat van grote afstand, ik snijd zelf af naar de volgende lijn, hij moet zelfstandig het toestel nemen. En daarbij vindt hij het stom als ik alles voorkauw. Als hij zelf mag gaan, zie je hem versnellen. Alleen op de momenten dat er gestuurd moet worden, moet hij zich iets van mij aantrekken. We kunnen daar nog enorm veel in winnen, want ik stuur niet goed wat snelheid kost.
Ja, in een lijn ja. Maar als je een vierkant van hindernissen hebt staan, zoals ik schetste? Of hij moet kiezen tussen het ene of het andere toestel? Dan moet hij toch echt luisteren naar mijn commando.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:
Zoek stok! schreef:
Ja, in een lijn ja. Maar als je een vierkant van hindernissen hebt staan, zoals ik schetste? Of hij moet kiezen tussen het ene of het andere toestel? Dan moet hij toch echt luisteren naar mijn commando.
Parcoursen zijn uiteindelijk allemaal lijnen die achter elkaar geplakt zijn. Het is een kwestie van zo handig mogelijk lopen zodat de hond de ideale lijn volgt. Ik zit nog wel eens te twijfelen met verkennen. Dat ik een tunnelgat achter een hindernis zie die hij niet mag nemen. Mijn trainer zegt dan dat als ik goed loop, Bram dat gat niet eens ziet. Door hem daarvoor al juist aan te sturen dus. Een bocht zet je bijvoorbeeld in door op de hindernis in te lopen. Dan gaat de bocht volledig natuurlijk en hoef je niet eens meer een commando te geven. Laatst zei ik nog in een training 'maar ik zeg toch duidelijk om, waarom doet Bram dan een Duitse bocht naar die andere hindernis?'. Nou, omdat ik hem in een verkeerde lijn naar de hindernis stuur. Dan kun je roepen wat je wilt, de hond pakt de logische lijn en is dus superbraaf. Ik heb dus gewoon beloond, ook al luisterde hij niet naar het commando.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Parcoursen zijn uiteindelijk allemaal lijnen die achter elkaar geplakt zijn. Het is een kwestie van zo handig mogelijk lopen zodat de hond de ideale lijn volgt. Ik zit nog wel eens te twijfelen met verkennen. Dat ik een tunnelgat achter een hindernis zie die hij niet mag nemen. Mijn trainer zegt dan dat als ik goed loop, Bram dat gat niet eens ziet. Door hem daarvoor al juist aan te sturen dus. Een bocht zet je bijvoorbeeld in door op de hindernis in te lopen. Dan gaat de bocht volledig natuurlijk en hoef je niet eens meer een commando te geven. Laatst zei ik nog in een training 'maar ik zeg toch duidelijk om, waarom doet Bram dan een Duitse bocht naar die andere hindernis?'. Nou, omdat ik hem in een verkeerde lijn naar de hindernis stuur. Dan kun je roepen wat je wilt, de hond pakt de logische lijn en is dus superbraaf. Ik heb dus gewoon beloond, ook al luisterde hij niet naar het commando.
Dat is toch geen antwoord op mijn vraag? Wij krijgen bijvoorbeeld een vierkant van hindernissen en je moet je hond er steeds op een andere manier doorheen leiden. Hoe bedenkt een hond dat zelf zonder enige sturing van jouw kant?
Edit: wij lopen continu kleine opgeknipte stukjes en geen heel parcours.
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Frenk schreef:[
Dat is toch geen antwoord op mijn vraag? Wij krijgen bijvoorbeeld een vierkant van hindernissen en je moet je hond er steeds op een andere manier doorheen leiden. Hoe bedenkt een hond dat zelf zonder enige sturing van jouw kant?[/quote]
Als je de hond recht voor de hindernis zet is de logisch lijn voor de hond om de hindernis in die lijn te nemen. het zelfde als je als je de hond schuin links of rechts zet
Jan
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

janinca2002 schreef:Als je de hond recht voor de hindernis zet is de logisch lijn voor de hond om de hindernis in die lijn te nemen. het zelfde als je als je de hond schuin links of rechts zet
Dat begrijp ik wel. Maar in een vierkant van hindernissen waar bij je die vier hindernissen steeds op een andere manier moet nemen. Dus steeds van buitenaf naar je toe laten springen bijvoorbeeld. Dat is namelijk echt niet het meest logische, om steeds van binnen weer naar buiten te lopen om vervolgens weer over de hindernis naar binnen te springen.
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Frenk schreef:
janinca2002 schreef:Als je de hond recht voor de hindernis zet is de logisch lijn voor de hond om de hindernis in die lijn te nemen. het zelfde als je als je de hond schuin links of rechts zet
Dat begrijp ik wel. Maar in een vierkant van hindernissen waar bij je die vier hindernissen steeds op een andere manier moet nemen. Dus steeds van buitenaf naar je toe laten springen bijvoorbeeld. Dat is namelijk echt niet het meest logische, om steeds van binnen weer naar buiten te lopen om vervolgens weer over de hindernis naar binnen te springen.
geef in een tekening eens aan wat je bedoeld :idea:
Jan
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

janinca2002 schreef:
Frenk schreef:
geef in een tekening eens aan wat je bedoeld :idea:
Hahaha, geen idee hoe ik dat moet doen en hier neer zetten :mrgreen:
Je hebt een vierkant van hindernissen. Nu is de opdracht dat je je hond over een hindernis naar binnen moet springen, vervolgens moet hij naar buiten lopen (zonder over een hindernis te gaan) en over de volgende hindernis weer naar binnen springen, tot je alle 4 de hindernissen gehad hebt. Dit kan met jou als handler aan zowel de binnen- als buitenkant. Het kan ook van binnen naar buiten ipv van buiten naar binnen uitgevoerd moeten worden en het kan ook binnen/buiten/binnen/buiten of wat dan ook.
De opdracht van hoe je hond door dat vierkant moet, dat wisselt iedere keer. Kortom, de hond weet niet als hij dat vierkant ziet staan hoe hij de hindernissen moet nemen.

edit: net zoals dat je in een parcours recht op twee mogelijke toestellen af kunt lopen. Ook dan zal de hond naar jou moeten kijken waar jij loopt (of luisteren naar je commando) om te bepalen of hij het linker of het rechter toestel neemt.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef: edit: net zoals dat je in een parcours recht op twee mogelijke toestellen af kunt lopen. Ook dan zal de hond naar jou moeten kijken waar jij loopt (of luisteren naar je commando) om te bepalen of hij het linker of het rechter toestel neemt.
Je vierkant begrijp ik niet helemaal geloof ik? Je stuurt je hond naar de juiste hindernis door hem op de juiste positie te brengen. De hond neemt dan het meest logische pad. Natuurlijk zijn er plekken waar je wel echt attentie moet vragen, maar tussendoor laat je de hond gaan door de juiste lijn te lopen. Je wilt een hond zien die vooruit kijkt, de toestellen zelf opzoekt.

Mbt bovenstaande geef je precies aan wat ik bedoel. Stel je hebt een hoogtesprong met daarachter aan de ene kant een hoogtesprong en aan de andere kant ook. Dan zorg je dus dat je aan de juiste kant loopt en de bocht in zet. Dan is er geen attentie nodig, de hond loopt gewoon de logische lijn, hij zet de bocht in.

Wij doen overigens ook geen volledige parcoursen, maar ook geen heel korte oefeningen. Bij mij heeft het eigenlijk altijd met het sturen te maken. Ik kan dus niet zo goed wat ik hierboven beschrijf, theoretisch is het makkelijker dan de praktijk :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Je vierkant begrijp ik niet helemaal geloof ik? Je stuurt je hond naar de juiste hindernis door hem op de juiste positie te brengen. De hond neemt dan het meest logische pad. Natuurlijk zijn er plekken waar je wel echt attentie moet vragen, maar tussendoor laat je de hond gaan door de juiste lijn te lopen. Je wilt een hond zien die vooruit kijkt, de toestellen zelf opzoekt.
De hond kan de lijn voor het vierkant niet kiezen, want er is geen lijn. Hij kan de ene keer het vierkant 'rond' moeten en de volgende keer moet hij dwars oversteken en de derde keer is het binnen/buiten/buiten/binnen en de keer daarop buiten/buiten/buiten/buiten. :19:
Edit: ik zal de volgende keer eens een foto maken van zo'n vierkant-opstelling :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Frenk op 26 okt 2009 12:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

janinca2002 schreef: Als je de hond recht voor de hindernis zet is de logisch lijn voor de hond om de hindernis in die lijn te nemen. het zelfde als je als je de hond schuin links of rechts zet
En dat geldt dus ook voor het lopen zelf. De manier waarom een hond de sprong inzet, bepaalt welke kant hij opgaat. Als hij altijd alleen maar rechtdoor springt en dan gaat afwachten welke kant het baasje naartoe wil, kom je niet snel rond. Je moet ook heel goed kunnen verkennen, ik kan dat helaas niet. Let nog steeds te weinig op de ideale lijn van de hond.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef: edit: net zoals dat je in een parcours recht op twee mogelijke toestellen af kunt lopen. Ook dan zal de hond naar jou moeten kijken waar jij loopt (of luisteren naar je commando) om te bepalen of hij het linker of het rechter toestel neemt.
Mbt bovenstaande geef je precies aan wat ik bedoel. Stel je hebt een hoogtesprong met daarachter aan de ene kant een hoogtesprong en aan de andere kant ook. Dan zorg je dus dat je aan de juiste kant loopt en de bocht in zet. Dan is er geen attentie nodig, de hond loopt gewoon de logische lijn, hij zet de bocht in.
Maar je aanwezigheid stuurt toch? De hond zoekt het dus niet in z'n eentje uit. Hij heeft jouw positie ergens nodig om die keuze te maken?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
janinca2002 schreef: Als je de hond recht voor de hindernis zet is de logisch lijn voor de hond om de hindernis in die lijn te nemen. het zelfde als je als je de hond schuin links of rechts zet
En dat geldt dus ook voor het lopen zelf. De manier waarom een hond de sprong inzet, bepaalt welke kant hij opgaat. Als hij altijd alleen maar rechtdoor springt en dan gaat afwachten welke kant het baasje naartoe wil, kom je niet snel rond. Je moet ook heel goed kunnen verkennen, ik kan dat helaas niet. Let nog steeds te weinig op de ideale lijn van de hond.
Nee, ik moet als handler dus zorgen dat ik op tijd op de juiste positie sta of op tijd het juiste commando geef, zodat Frenk niet op mij hoeft te wachten, maar door kan gaan. Snap je wat ik bedoel? :scratch:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”