Ik zie in dit topic verschillende verklaringen voor intelligentie voorbij komen. Nou wil het geval dat ik hier in huis de twee uitersten heb van het spectrum
Ik heb er ook veel over nagedacht, en ik denk dat het een combinatie van factoren is. Ten eerste het formaat van het brein. Cayuga heeft zo'n smalle kop, daar pást gewoon niet veel meer in dan een brein met het formaat van een pinda. Ik betwijfel ook of eigen initiatief en/of probleemoplossend vermogen bij hem gestimuleerd is (hij kwam hier toen hij al acht was). Kort door de bocht gesteld, hij hád al niet zoveel om mee te werken, en dat is ook nooit gestimuleerd

Beetje in de kennel zitten (dan werken ze harder voor de baas

) en voor de rest kadaverdiscipline.
Als ik hem dingen zelf laat invullen, dan voelt hij zich totaal verloren. Hij raakt er erg van in de war.
Ik geef hem meestal op zachtzinnige wijze aanwijzingen/suggesties. Meestal volgt hij die braaf op, maar de laatste tijd verzint hij ook zelf wel eens dingen, en als ik kan leven met zijn oplossing prijs ik hem uitbundig.
Om een voorbeeld te geven, hij is dol op stukken hout, en stokken. Prima. Mag je mee spelen, mag je vasthouden. Maar niet, wat hij in het begin deed, opeten
Als hij een stuk hout vast had, prees ik hem, als hij het begon op te eten werd hij (op zachtzinnige wijze) gecorrigeerd. Er is een periode geweest dat hij alle stukken hout negeerde. Zelfs met afgewende blik. Maar ja, Skadi speelt er wel leuk mee. En hij wou dat ook wel. Nu heeft hij uit zichzelf bedacht dat hij stukken hout oppakt, en dan heel dicht bij mij komt staan, klemvast tegen me aan. Hij is dan wát ingenomen met zichzelf. En ik ook met hem. Ik vond het knap bedacht voor een hond die echt zo dom is als morgen de hele dag
Skadi is het andere uiterste. Alle ruimte voor een brein, de dikkop

en van pup af aan gestimuleerd om zelf oplossingen te zoeken voor problemen. Die heeft een behoorlijk groot probleemoplossend vermogen. Ze is in staat om een tweetrapsprobleem (ze moet twee - of heel soms meer - los van elkaar staande handelingen verrichten voor je het probleem oplost) op te lossen. Dat zie ik de gemiddelde vierjarige niet doen.
Een voorbeeld hiervan? Ik leg de bal op de tuintafel, precies in het midden, zodat ze er niet bij kan. Dan zeg ik haar dat ze de bal mag pakken. Ze wéét dat met de kubus die bij de tafel staat ze er bij kan komen. Dát had ze in een spitsecond uitgevogeld. Dus ben ik het moeilijker gaan maken. Inmiddels moet ze eerst iets wat tussen de tafel en de kubus staat verwijderen, de kubus aanschuiven en dán kan ze er bij.
En dan is ze helemaal ingenomen met zichzelf. En ik ook met haar.
Zo mag ze als we onderweg zijn soms ook dingen uit zichzelf bedenken. Binnen kaders. Als ik hier roep moet je komen. Er wordt niet gejaagd. Er wordt niet geknokt. Voor de rest overleggen we. Waar zullen we eens heen gaan? Wat zullen we eens gaan doen. Ik heb het idee dat we het allebei wel gezellig vinden zo.