Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Ongelezen bericht door malinois »

Fotogravinnetje schreef:Ik zou in zo'n geval liever een bal definitief kwijt zijn, maar m'n hond die ervaring niet laten hebben dan het omgekeerde. Dus inderdaad meerdere ballen mee en in zo'n geval je verlies nemen. De kosten van die bal kom je wel overheen, de ervaring die je hond opgedaan heeft, maak je niet zo gemakkelijk ongedaan
Ik ben zoveel ballen kwijtgeraakt ach bij Cranenbroek kosten ze geen drol. Daar kun je er best een stel van kwijtraken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hammetime »

malinois schreef: 07 okt 2020 15:23
Hammetime schreef:
malinois schreef: 26 sep 2020 20:12 Ze is toch gek op een bal, zorg dat je er altijd 1 in je zak hebt dat je er alleen naar hoeft te wijzen voor aandacht dan kan de andere hond de tango dansen, dan heeft ze alleen oog voor jou. En dat blijft ze houden tot je ver genoeg weg bent uit de situatie dan krijgt ze hem pas.
Zucht, de bal was ik naar op zoek in het riet op het betreffende moment zoals ik al schreef.
Dus heb je er 2 of 3 bij Afbeelding
Ja of vier of vijf.
Hammetime
Zeer actief

Cleva schreef: 07 okt 2020 15:06
Hammetime schreef: 07 okt 2020 15:03
Cleva schreef: 07 okt 2020 14:57 Ze stelt alleen maar voor om de aandacht van je hond te trekken met een balletje. Lijkt me een heel bruikbare tip. Daar hoef je toch niet zo triest op te reageren?
Wat mij verontwaardigt is dat er niet goed gelezen wordt wat ik schrijf, want aangezien ik in het riet op zoek was naar een tennisbal lijkt het mij duidelijk dat ik zover al was. En als de bal zoek is dan heb je geen bal om je hond mee af te leiden. Zucht! :oohja:
Nou, dan heeft ze niet goed gelezen. En dan? Daar hoef jij toch niets mee?

Je betrekt alles op jezelf. Het gaat helemaal niet over jou.
Aangezien elke reactie begint met 'ik zou zus gedaan hebben' is het niet zo vreemd dat ik het op mezelf betrek. Maar goed, ik heb er van geleerd. Niets weer delen, dat scheelt een hoop gezeik.
Hammetime
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef: 07 okt 2020 15:56 Ik zou in zo'n geval liever een bal definitief kwijt zijn, maar m'n hond die ervaring niet laten hebben dan het omgekeerde. Dus inderdaad meerdere ballen mee en in zo'n geval je verlies nemen. De kosten van die bal kom je wel overheen, de ervaring die je hond opgedaan heeft, maak je niet zo gemakkelijk ongedaan
Nou geweldig dat jij door mijn gestuntel kan zeggen: 'kijk zo moet het niet maar wel zoals ik het doe!' Van harte gefeliciteerd. :E:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Ongelezen bericht door crutz »

Hammetime schreef:
Cleva schreef: 07 okt 2020 14:57 Ze stelt alleen maar voor om de aandacht van je hond te trekken met een balletje. Lijkt me een heel bruikbare tip. Daar hoef je toch niet zo triest op te reageren?
Wat mij verontwaardigt is dat er niet goed gelezen wordt wat ik schrijf, want aangezien ik in het riet op zoek was naar een tennisbal lijkt het mij duidelijk dat ik zover al was. En als de bal zoek is dan heb je geen bal om je hond mee af te leiden. Zucht! :oohja:

Aangezien elke reactie begint met 'ik zou zus gedaan hebben' is het niet zo vreemd dat ik het op mezelf betrek. Maar goed, ik heb er van geleerd. Niets weer delen, dat scheelt een hoop gezeik.
Dat laatste heb je al vaker geroepen. Misschien eens naar handelen
Laatst gewijzigd door crutz op 07 okt 2020 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hammetime schreef:

Wat lees je dat raar. Het geeft aan hoe iemand anders gehandeld zou hebben. Daar kun je van leren, je kunt kijken of het voor jou een oplossing zou kunnen zijn of je kunt het voor kennisgeving aannemen. Jij ziet het als afkeuring van jouw manier van doen, in plaats van een neutrale handreiking
Hammetime
Zeer actief

Cleva schreef: 07 okt 2020 19:26
Fotogravinnetje schreef: 07 okt 2020 18:11Wat lees je dat raar. Het geeft aan hoe iemand anders gehandeld zou hebben. Daar kun je van leren, je kunt kijken of het voor jou een oplossing zou kunnen zijn of je kunt het voor kennisgeving aannemen. Jij ziet het als afkeuring van jouw manier van doen, in plaats van een neutrale handreiking
Precies dat.

Maar inderdaad, als je het niet aankunt dat mensen reageren zou ik inderdaad gewoon niet meer vertellen over allerlei botsingen met andere honden en mensen.
Nou, zo vaak gebeurt dat niet hoor drama queen, het is eerder anekdotisch maar de overtrokken manier van reageren die hier kennelijk de norm is heb ik inderdaad geen trek in.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Je hebt blijkbaar de afgelopen 3 maanden 6 incidenten gehad met hond-hond agressie en een hond-mens incident. Dat is dus iedere 2 weken een incident en dan ga ik er vanuit dat je ieder incident hier benoemd. Toen ik nog mijn Kleine Boris 3x per dag over de hondenuitlaatdijk liep was een incident zeldzaam, misschien 2 per jaar. Niet 2 per maand.
Hammetime
Zeer actief

Kan dit topic dicht?

Bij voorbaat dank.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Hammetime schreef: 07 okt 2020 21:14 Kan dit topic dicht?

Bij voorbaat dank.

Nee daar doen we niet aan :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

fenneke schreef: 07 okt 2020 21:22
Hammetime schreef: 07 okt 2020 21:14 Kan dit topic dicht?

Bij voorbaat dank.

Nee daar doen we niet aan :mrgreen:
Foei, stout! :mep:
Hammetime
Zeer actief

Domor schreef: 07 okt 2020 21:08 Je hebt blijkbaar de afgelopen 3 maanden 6 incidenten gehad met hond-hond agressie en een hond-mens incident. Dat is dus iedere 2 weken een incident en dan ga ik er vanuit dat je ieder incident hier benoemd.
De incidenten met mijn kat en de hond heb ik gemakshalve verzwegen. Of wou je daar ook nog wat over kwijt?
Hammetime
Zeer actief

Cleva, ik waardeer jouw positieve insteek en ik heb geen moeite met kritiek, maar de toon maakt de muziek. Laat duidelijk zijn, ik denk heus niet dat ik niks meer hoef te leren en evenmin dat alles perfect gaat. Wat ik wel durf te beweren is dat het goed genoeg gaat en bij de benoemde incidenten is mens noch dier gewond geraakt. Dus, laten we e.e.a. in perspectief zien en ik begrijp ook dat dat lastig is als je er niet bij was en afgaat op een bericht. Het was niet zo dat de plukken haar in de rondte vlogen of zo en de betreffende hond reageerde ook wel overdreven bang. Ik bedoel, ik heb ook nog een kat in huis! Als Benthe werkelijk zo'n monster was dat nul respect voor me heeft had ze die allang opgegeten.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ik vind je verwijt dat de toon de muziek maakt niet terecht. In ieder geval niet zolang jij een 'ik zou het zus of zo gedaan hebben/doen' leest als 'jij had dit of dat moeten doen'. Dat is dan toch echt hoe jij het leest en niet de toon waarmee het geschreven is
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Je kunt haar gedrag wel steeds vergoelijken en de oorzaak buiten jullie zelf leggen, tot het een keer wel goed fout gaat en de andere eigenaar melding/aangifte doet, jij je hond kwijt bent en met een beetje pech laten ze haar inslapen.

Ze is geen hond om gezellig met andere honden om te gaan, dus dat laat je niet meer gebeuren. Stilstaan en kletsen zorgt er voor dat honden rottigheid gaan bedenken, is dus niet handig om te doen. Jij bent verantwoordelijk voor het gedrag van jouw hond, ook als een andere hond aan komt stormen, omdraaien is ook een optie of een ander zijpad in slaan dan je oorspronkelijk had gedacht.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Hammetime
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef: 08 okt 2020 07:22 Ik vind je verwijt dat de toon de muziek maakt niet terecht. In ieder geval niet zolang jij een 'ik zou het zus of zo gedaan hebben/doen' leest als 'jij had dit of dat moeten doen'. Dat is dan toch echt hoe jij het leest en niet de toon waarmee het geschreven is
Achteraf iets anders doen kan iedereen en dat lijkt bij jou maar niet in te willen dalen. Maar prima, we laten het er verder bij.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hammetime schreef:Cleva, ik waardeer jouw positieve insteek en ik heb geen moeite met kritiek, maar de toon maakt de muziek. Laat duidelijk zijn, ik denk heus niet dat ik niks meer hoef te leren en evenmin dat alles perfect gaat. Wat ik wel durf te beweren is dat het goed genoeg gaat en bij de benoemde incidenten is mens noch dier gewond geraakt. Dus, laten we e.e.a. in perspectief zien en ik begrijp ook dat dat lastig is als je er niet bij was en afgaat op een bericht. Het was niet zo dat de plukken haar in de rondte vlogen of zo en de betreffende hond reageerde ook wel overdreven bang. Ik bedoel, ik heb ook nog een kat in huis! Als Benthe werkelijk zo'n monster was dat nul respect voor me heeft had ze die allang opgegeten.
Als jouw hond op mijn hond duikt om welke reden dan ook dan schop ik haar er hoogstpersoonlijk af. Jij vindt dat er niks gebeurd is, maar ik heb straks een hond die dankzij jouw hond ook dat gestoorde gedrag gaat vertonen en dus bij voorbaat maar op alle honden duikt. En ik zal vast niet de enige zijn die zo reageert. En dan kun je wel hoog in de boom gaan zitten dan had je t maar moeten voorkomen, punt. En dat kan door er een lijn aan te hangen of ergens gaan lopen waar geen andere honden lopen of km overzichtelijk is. En nee dat is geen dreigement en ja als jij dan aan mij gaat zitten sta ik bij de politie. Jij probeert je er maar op alle manieren onderuit te lullen, jouw hond heeft een probleem die jij nog niet kan oplossen schijnbaar.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hammetime
Zeer actief

Heavy schreef: 08 okt 2020 08:23 Dus omdat Bente de kat niet opvreet is alles goed :scratch:
Dat betekent alleen maar dat ze heel slim is en goed naar je luistert tussen 4 muren
Omdat ze weet dat ze dan niet weg kan lopen

Als ze buiten los is durft ze wel te doen wat ze zelf wil en luistert dus niet
Dat die honden niet gewond zijn en er geen plukken haar vallen wil niet zeggen dat het ok is
Het klonk ook niet als 2 honden die aan elkaar gewaagd waren en even een beetje stoer deden,zich uitschudden en verder gingen
De hond was groter dan Benthe, kleine hondjes vecht ze nooit mee.
Heavy schreef: 08 okt 2020 08:23Nee ,de andere hond gilde en je hebt geluk dat het mijn hond niet was
Wat wou je gaan doen dan, bluffer? Ik zou het graag meegemaakt hebben.
Heavy schreef: 08 okt 2020 08:23Bente heeft buiten de rol van leider overgenomen van je als ze buiten is en blijkbaar is dat terecht want jij bent het niet
Lol ja hoor. Nou sodemieter maar lekker op uit mijn topic, met je grote bek.
Hammetime
Zeer actief

malinois schreef: 08 okt 2020 10:19
Hammetime schreef:Cleva, ik waardeer jouw positieve insteek en ik heb geen moeite met kritiek, maar de toon maakt de muziek. Laat duidelijk zijn, ik denk heus niet dat ik niks meer hoef te leren en evenmin dat alles perfect gaat. Wat ik wel durf te beweren is dat het goed genoeg gaat en bij de benoemde incidenten is mens noch dier gewond geraakt. Dus, laten we e.e.a. in perspectief zien en ik begrijp ook dat dat lastig is als je er niet bij was en afgaat op een bericht. Het was niet zo dat de plukken haar in de rondte vlogen of zo en de betreffende hond reageerde ook wel overdreven bang. Ik bedoel, ik heb ook nog een kat in huis! Als Benthe werkelijk zo'n monster was dat nul respect voor me heeft had ze die allang opgegeten.
Als jouw hond op mijn hond duikt om welke reden dan ook dan schop ik haar er hoogstpersoonlijk af. Jij vindt dat er niks gebeurd is, maar ik heb straks een hond die dankzij jouw hond ook dat gestoorde gedrag gaat vertonen en dus bij voorbaat maar op alle honden duikt. En ik zal vast niet de enige zijn die zo reageert. En dan kun je wel hoog in de boom gaan zitten dan had je t maar moeten voorkomen, punt. En dat kan door er een lijn aan te hangen of ergens gaan lopen waar geen andere honden lopen of km overzichtelijk is. En nee dat is geen dreigement en ja als jij dan aan mij gaat zitten sta ik bij de politie. Jij probeert je er maar op alle manieren onderuit te lullen, jouw hond heeft een probleem die jij nog niet kan oplossen schijnbaar.
Wat een schop grage types zitten hier zeg. Je bent al de derde die haar een schop wil geven. Dierenbeul! Is dat hoe je je eigen hond ook behandelt? Ik zal de politie bellen om je aan te geven voor dierenmishandeling. Benthe duikt nooit zomaar op een andere hond en loopt er niet eens op af dus als jij jouw hond gewoon bij je houdt hoef je niet op de blaren te zitten. Want reken maar dat ik terug trap.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Omega schreef: 08 okt 2020 09:38 Je kunt haar gedrag wel steeds vergoelijken en de oorzaak buiten jullie zelf leggen, tot het een keer wel goed fout gaat en de andere eigenaar melding/aangifte doet, jij je hond kwijt bent en met een beetje pech laten ze haar inslapen.

Ze is geen hond om gezellig met andere honden om te gaan, dus dat laat je niet meer gebeuren. Stilstaan en kletsen zorgt er voor dat honden rottigheid gaan bedenken, is dus niet handig om te doen. Jij bent verantwoordelijk voor het gedrag van jouw hond, ook als een andere hond aan komt stormen, omdraaien is ook een optie of een ander zijpad in slaan dan je oorspronkelijk had gedacht.
Helemaal mee eens. Hammetime lijkt totaal niet te beseffen wat de gevolgen kunnen zijn van zijn laksheid.
De andere hond heeft een nare ervaring en Bente krijgt de kans de groeien in agressief gedrag. Nu al, op deze leeftijd. Nu kun je het verschil maken tussen een hond die niet verdraagzaam is, maar andere honden negeert met het oog op de baas, of een hond die door de vele succeservaringen gericht is op honden uit haar grote persoonlijke ruimte te laten verdwijnen.
Als dat laatste al aangeleerd is in deze vormende jaren, is dat ontzettend moeilijk om te buigen. Mij is het met mijn herplaatser helaas nooit gelukt.

Ik snap niet dat je aan de ene kant zo bezig bent met zogenaamd dominant gedrag de kop indrukken en haar gedrag als menselijk doortrapt invullen, terwijl je haar aan de andere kant niet ondersteunt en haar in een rol drukt waarin zij naar andere honden moet aangeven wat ze niet prettig vindt.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik ken iemand die al jaren Duitse herders heeft , en zeker niet de makkelijksten
Hij heeft nu zo'n hond die als jonge hond exact hetzelfde deed als Bente , en waar hij nooit echt op gereageerd heeft

Die hond duikt nu op elke hond die hij tegenkomt
Vorige week is hij op het trainingsveld op Danger gedoken

Ik was met Danger een apporteer oefening aan t doen , blok in de bek , klik voer . En ik stond tegen een verstek
Dus verder niet eens in beweging

Die man komt t veld op , hond af , knipt de hond los en voor hij met zn ogen had geknipperd had die hond Danger te pakken
Het is dat ik Danger snel bij zn ketting kon pakken en er 2 man op die andere hond dook anders had ik 100% zeker met een dooie hond thuis gekomen
We hebben toen Danger nog pup was ook zo'n geintje met diezelfde hond gehad, Danger vertrouwt nu geen enkele hond meer die bij hem in de buurt komt
Dat gaat veel werk kosten om t goed te krijgen , en te voorkomen dat hij ook zo word

Ze waarschuwen je niet voor niks Hammetime , neem wat van die waarschuwingen aan want Benthe kan ook zo worden

Een van mijn vorige honden is ook zo geworden , aantal x gepakt door een andere hond . Ik die er toen niet goed op gereageerd heb door onwetendheid
Die heb ik moeten laten inslapen wegens extreme handagressie , kon nergens meer heen met die hond
Geloof me , dat wil je echt echt niet
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Ik snap de situatie nog steeds niet helemaal. Je zegt dat het onverwacht was, maar je hebt zelf gezegd tegen die man nadat hij z'n hond had aangelijnd 'laat maar los', toch? Vervolgens zag je dat de hond druk rondliep en dan nog ga je kletsen ipv vragen of hij toch de hond weer wil aanlijnen omdat jouw hond daarop reageert? Of lees ik het nu zo verkeerd?

Het vertrouwen dat jouw hond moet hebben is dat JIJ die situaties voor haar oplost, zodat ze dat gewoon nooit zelf hoeft te doen. En als dat niet lukt moet je haar dus steeds aanlijnen bij andere honden. Dat mensen hier zo heftig in jouw ogen reageren, is omdat ze ervaring hebben met zulke situaties en weten hoe erg het uit de hand kan lopen. Omdat ze zich kunnen voorstellen wat het met hun hond zou doen. Het heeft namelijk niet alleen effect op jouw eigen hond, maar ook op de andere hond, zo'n incident. En natuurlijk weet je niet alles en kan je niet alles perfect doen, maar dit is niet de eerste keer en dus had je het kunnen inschatten. Je hoeft niet alles goed te doen, een hond is vrij flexibel, maar dit punt is gewoon belangrijk, want normaal sociaal gedrag is gewoon gewenst. We hebben te veel honden op straat lopen in Nederland om dit te negeren. Jij kan toch ook niet elke drukke tiener op z'n bek slaan omdat het jou niet aanstaat? :hmmm:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Hammetime, ik kan je alleen nog aanraden om vooral kritisch te blijven kijken naar wat JIJ kunt doen om dit soort situaties te voorkomen. Je bent geen slachtoffer van de omstandigheden, die heb je namelijk zelf voor een belangrijk deel in de hand. Al is het maar door de keuzes waar je loopt, wanneer je een bal pakt, wanneer je Benthe al of niet laat loslopen, etc. En onderschat vooral ook niet wat voor effect haar gedrag op een andere hond kan hebben
Hammetime
Zeer actief

Frootje schreef: 08 okt 2020 16:45
Hammetime schreef: 08 okt 2020 10:29 Wat een schop grage types zitten hier zeg. Je bent al de derde die haar een schop wil geven. Dierenbeul! Is dat hoe je je eigen hond ook behandelt? Ik zal de politie bellen om je aan te geven voor dierenmishandeling. Benthe duikt nooit zomaar op een andere hond en loopt er niet eens op af dus als jij jouw hond gewoon bij je houdt hoef je niet op de blaren te zitten. Want reken maar dat ik terug trap.
Ik heb nog een keer je verhaal gelezen over de bal en het riet, maar in dit geval had diegene zijn hond al bij zich geroepen en zelfs aangelijnd. Het verzoek om ‘m los te laten was van jouw kant. Ik zou het als eigenaar van de andere hond zijnde niet gedaan hebben, maar als ik me dan even in iemand verplaats die het wel doet zou ik op z’n zachtst gezegd niet vrolijk zijn geworden van het feit dat jouw hond zich dan vervolgens bovenop de mijne stortte omdat hij goedbedoeld te enthousiast was. Ik heb me niet vaak tegen je uitgesproken omdat ik vind dat dat al genoeg gebeurt, maar je kunt niet zeggen dat er geen probleem is als iemand zijn hond bij zich houdt als je zelf mensen verzoekt die hond bij de jouwe in de buurt los te laten.
Dat de hond op Benthe afstormde had de eigenaar noch ik verwacht, want als hij gewoon was gaan zoeken zou er geen conflict zijn ontstaan. En ik weet niet hoe snel jij bent, maar ik kan geen hond bijhouden.
Frootje schreef: 08 okt 2020 16:45Overigens ben ik totaal geen schopgraag type. Ik heb een klein hondje en fysieke correcties geven zit dus absoluut niet in mijn systeem, één verkeerde fysieke correctie en mijn hond is beschadigd. Maar reken maar dat ik in staat ben een hond een schop te verkopen als ik het gevoel heb dat dat nodig is om voor mijn hond op te komen. Ik heb de verantwoordelijkheid tegenover mijn honden om ze veilig te houden, ik heb geen enkele verantwoordelijkheid tegenover jouw hond, die ligt bij jou. Ik zou de volgende keer geen vreemde honden meer op mijn verloren bal afsturen. Het was niet verstandig van de eigenaar om erop in te gaan maar jullie hebben wel samen die situatie gemaakt, dat deden de andere hond en de eigenaar in dit geval zo te lezen niet alleen.
Benthe heeft nog nooit met een klein hondje gevochten en dat zou ze ook nooit doen. Je hebt een veel te negatief beeld van haar. En natuurlijk doe ik zoiets een volgende keer ook anders, want ik zit niet op een hondengevecht te wachten.
Hammetime
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef: 08 okt 2020 16:49 Hammetime, ik kan je alleen nog aanraden om vooral kritisch te blijven kijken naar wat JIJ kunt doen om dit soort situaties te voorkomen. Je bent geen slachtoffer van de omstandigheden, die heb je namelijk zelf voor een belangrijk deel in de hand. Al is het maar door de keuzes waar je loopt, wanneer je een bal pakt, wanneer je Benthe al of niet laat loslopen, etc. En onderschat vooral ook niet wat voor effect haar gedrag op een andere hond kan hebben
Ik zoek ook al de gebieden waar weinig tot geen andere honden komen maar die zijn in Nederland helaas schaars. Naar aanleiding van de laatste aanvaring heb ik besloten Benthe nooit meer met een andere hond te laten spelen. En dat is ergens jammer, want zolang haar grenzen gerespecteerd worden is ze een hele sociale hond die graag speelt.
Doyaquba
Zeer actief

Dus moet je een of meerdere vaste speelkameraadjes hebben :wink:
Dan kan je bij de rest van de honden gewoon doorlopen en als je zin hebt in een babbel met een eigenaar en leuke spelende honden spreek je dat even af.

Edit: bij voorbaat excuses voor het woord moeten, het is natuurlijk een suggestie, want het leven is niet zwart-wit
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 08 okt 2020 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Hammetime
Zeer actief

Doyaquba schreef: 08 okt 2020 16:44 Ik snap de situatie nog steeds niet helemaal. Je zegt dat het onverwacht was, maar je hebt zelf gezegd tegen die man nadat hij z'n hond had aangelijnd 'laat maar los', toch? Vervolgens zag je dat de hond druk rondliep en dan nog ga je kletsen ipv vragen of hij toch de hond weer wil aanlijnen omdat jouw hond daarop reageert? Of lees ik het nu zo verkeerd?

Het vertrouwen dat jouw hond moet hebben is dat JIJ die situaties voor haar oplost, zodat ze dat gewoon nooit zelf hoeft te doen. En als dat niet lukt moet je haar dus steeds aanlijnen bij andere honden. Dat mensen hier zo heftig in jouw ogen reageren, is omdat ze ervaring hebben met zulke situaties en weten hoe erg het uit de hand kan lopen. Omdat ze zich kunnen voorstellen wat het met hun hond zou doen. Het heeft namelijk niet alleen effect op jouw eigen hond, maar ook op de andere hond, zo'n incident. En natuurlijk weet je niet alles en kan je niet alles perfect doen, maar dit is niet de eerste keer en dus had je het kunnen inschatten. Je hoeft niet alles goed te doen, een hond is vrij flexibel, maar dit punt is gewoon belangrijk, want normaal sociaal gedrag is gewoon gewenst. We hebben te veel honden op straat lopen in Nederland om dit te negeren. Jij kan toch ook niet elke drukke tiener op z'n bek slaan omdat het jou niet aanstaat? :hmmm:
Als ik dit had kunnen inschatten was het niet gebeurd, want de hond reageerde heel anders dan de eigenaar verwacht had. Benthe heeft wel vaker samen met andere honden gezocht naar voorwerpen en dan is ze daar op gericht en niet op een andere hond. Bovendien jammerde de hond om niks want ze beet hem niet eens. Als de eigenaar en ik er geen ruzie over kregen is het wel bijzonder dat de gebruikers hier zich er zo sappel over maken.

Nou, ik houd er over op, zeur gerust nog even door dat het allemaal mijn schuld is. Het zal me aan mijn achterwerk oxideren. Succes! :zweep:
Doyaquba
Zeer actief

Nee hoor we waren het er al over eens dat het jouw schuld was, je ziet het alleen zelf nog niet 'want ze beet niet eens'. :schrik:
Hammetime
Zeer actief

Doyaquba schreef: 08 okt 2020 17:26 Dus moet je een of meerdere vaste speelkameraadjes hebben :wink:
Dan kan je bij de rest van de honden gewoon doorlopen en als je zin hebt in een babbel met een eigenaar en leuke spelende honden spreek je dat even af.

Edit: bij voorbaat excuses voor het woord moeten, het is natuurlijk een suggestie, want het leven is niet zwart-wit
Benthe moet helemaal niks, straks gaan ze weer matten. Nee, doen we maar niet! :roos:
Doyaquba
Zeer actief

Hammetime schreef: 08 okt 2020 17:18 En dat is ergens jammer, want zolang haar grenzen gerespecteerd worden is ze een hele sociale hond die graag speelt.
Hammetime schreef: 08 okt 2020 17:30
Benthe moet helemaal niks, straks gaan ze weer matten. Nee, doen we maar niet! :roos:
:denken: oké jouw feestje...dan niet :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”