Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraagjes over africhting

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

C@rmen

vraagjes over africhting

Ongelezen bericht door C@rmen »

Heb hier wel een beetje rondgeneusd wat de africhting nou in houdt en zo maar word er niet echt wijzer van :wink:
Is er iemand die mij uit kan leggen wat de africhting in houd, of er (en welke) verschillende stromingen zijn ed?
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Africhting is heel breed en kan zowel sportgericht zijn als praktijkgericht.

Onder sport valt bv. IPO. Dit is een programma wat bestaat uit 3 onderdelen. Speuren, appèl en het verdedigingswerk. De hond wordt bij het verdedigingswerk geleerd om alléén op een jute mouw te bijten. Voor de meeste honden is dit puur een spelletje.
Daarnaast kun je bv. speurhond trainen en in het buitenland wordt belgische ringsport, franse ringsport en mondioring getraind.

Praktijkgericht is bv. KNPV. Binnen de KNPV heb je een aantal "opleidingen" voor de hond, het meest bekend is het PH1-programma. Dat programma is de vooropleiding van de échte politiehonden in de praktijk. Het omvat een aantal oefeningen zoals bv. het zoeken (kleine voorwerpjes), revieren (opzoeken van een man of voorwerp met menselijke lucht in een bos), appèl (volgen zowel los, vast als naast de fiets), bewaken van een voorwerp, het weigeren van aangeboden voedsel, het zwemmen over een open water en natuurlijk het bijtwerk waarbij de hond 5 oefeningen moet doen. Het tot staan brengen van een verdachte die zich met een stok verweert, het tot staan brengen van een vluchtende verdachte met een pistool, het terugroepen van de hond als hij een verdachte achtervolgt, het tot staan brengen van een verdachte die zich op een fiets verwijdert en het niet bijten bij een verdachte die zich overgeeft.
Naast PH1 heb je nog PH2 (het vervolgprogramma), objectbewaking (met name gericht op beveiliging), en zoekopleidingen (basiscertificaat, puinzoeken, vlaktezoeken). Ik vergeet vast nog iets. :19:
Van origine is KNPV dus een praktijkopleiding, maar het wordt ook steeds meer als sport beoefend, er zijn dus ook regelmatig wedstrijden.

Naast sporten met "bijtwerk" behoort dus ook speuren en reddingshondentraining onder africhting.
In mijn ogen hoort het trainen van jachthonden ook tot africhting trouwens.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
C@rmen

Bedankt voor je info
Zou een labrador geschikt zijn voor IPO ?
Of word dat niet wat omdat het geen waak/verdedigingshonden zijn?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

het tot stoppne brengen van een verdachte. mag een lola dat ook met haar ogen zodat de vluchteling stopt om haar te knuffelen? :mrgreen:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

C@rmen schreef:Bedankt voor je info
Er zijn uitzonderingen natuurlijk. Ik heb een bordercollie gezien die het IPO-programma kende.
Echter mag je niet zomaar met een labrador IPO doen omdat hij niet voorkomt op de FCI-lijst van de werkrassen.
Het is dus alleen mogelijk als je toestemming krijgt van de rasvereniging om examen te doen en een club vinden die het wil proberen met een labrador zal ook niet makkelijk zijn vrees ik.
Als relatieve labrador-leek :wink: lijkt me dan reddingshondenwerk of iets in de jachtsport meer voor de hand liggend. Of het basiscertificaat van de KNPV, dat staat volgens mij open voor alle rassen.
http://www.knpv.nl/reglementen/2008/bas ... at2008.pdf
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:het tot stoppne brengen van een verdachte. mag een lola dat ook met haar ogen zodat de vluchteling stopt om haar te knuffelen? :mrgreen:
Van mij wel hahahaha
Alleen kan dan de wijze van bijten niet beoordeeld worden dus slagen voor het certificaat zal lastig zijn :smile:
Groetjes Inge
Afbeelding

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Op mijn oude club, jaren geleden liep een jonge gozer met zn labrador het programma. Gewoon voor de fun, geen examens e.d.
Nu was deze jongen in opleiding voor pakwerker dus vandaar dat de vereniging niet moeilijk deed dat hij met zn lab het veld op kwam maar ik denk dat men er overh et algemeen niet op zit te wachten.
Ze willen vaak toch het standaard werkhondenras zien.

Die labrador deed het trouwens erg leuk.
C@rmen

estelle schreef:
Op mijn oude club, jaren geleden liep een jonge gozer met zn labrador het programma. Gewoon voor de fun, geen examens e.d.
Nu was deze jongen in opleiding voor pakwerker dus vandaar dat de vereniging niet moeilijk deed dat hij met zn lab het veld op kwam maar ik denk dat men er overh et algemeen niet op zit te wachten.
Ze willen vaak toch het standaard werkhondenras zien.

Die labrador deed het trouwens erg leuk.
Er is hier een kringgroep in de buurt waar maximaal 5 andere rassen worden toegelaten om voor de fun te trainen.. maar vooorlopig gaan we eerst verder met de gehoorzaamheid en dan eerst maar eens bevallen voordat ik verder ga kijken :mrgreen:
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Ik denk inderdaad dat de meeste verenigingen het niet zien zitten. Bij mijn eerste vereniging werd ik niet serieus genomen, omdat ik een kruising labrador mechelse herder heb (zie onderschrift). Daarna ben ik wijzer geworden, want hij ziet eruit als een mechel en gedraagt zich merendeels ook zo. Daarna zij ik altijd mechel kruising. Nu kan ik wel zeggen dat zijn moeder labrador was, want hij doet zijn werk erg goed.
Dummytraining en zoekwerk lijkt me een echte labradorsport, maar ik ken een flatcoated retriever die erg goed beet.
Veel succes in ieder geval met wat voor een sport je ook gaat kiezen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

was er niet ook ooit eens een chihuaha die PH deed?
Ik kan me daar vaag foto's van herinneren :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”