Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Er hangt iets in de boom

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Er hangt iets in de boom

Ongelezen bericht door Inge »

Vanmorgen bij de training had Twan voorwerpen weggelegd voor Biène.
Ik wist niet waar ze lagen, dus ik moest echt op Biène vertrouwen.

Haar tot zoeken aangezet waarna ze in een behoorlijk tempo het bos inliep. Ineens zag je dat ze lucht kreeg, kop naar beneden en hebbes....het hangslotje was gevonden.
Netjes geapporteerd en afgegeven bij me.

Haar opnieuw aangezet, waarna ze wederom achterin het zoekveld ging zoeken. Weer zag je haar lucht krijgen, kop naar beneden en ja hoor...de sleutel was ook gevonden. Wederom netjes afgegeven en geapporteerd.

Ze hoefde nog maar 1 voorwerp (een moersleuteltje) wat hoog zou moeten liggen. Gezien het terrein gokte ik er zelf op dat het op een stapeltje houtblokken zou liggen. :mrgreen:
Haar dus weer aangezet, waarna ze voor de derde keer achteraan in het zoekveld begon te zoeken. Blijkbaar kreeg ze daar geen lucht meer dus ze kwam weer meer mijn richting op. Daarbij draaide ze om de houtblokken heen en ik zag haar lucht krijgen. De neus ging echter veel verder omhoog dan het stapeltje houtblokken en op mijn verbaasde "ligt het niet op die houtblokken :denken: " naar Twan, bleek dus ook dat dat niet de plek was waar het moersleuteltje lag. Het hing in de boom erachter! :eek:
Twan had het over een klein uitsteekseltje aan de stam gehangen en het hing dus zo'n 80 cm boven de grond. :eek: Biène had het gevonden en wilde het apporteren, maar ze kreeg het niet van dat uitsteekseltje af. :smile: Na een paar pogingen wilde ze het opgeven, dus naar haar toegelopen en haar flink aangemoedigd het te pakken. Eerst begon ze te blaffen maar daarna probeerde ze het toch weer en na een paar pogingen had ze het los en in haar bek, waarna ze heel trots het kwam brengen. :mrgreen:
En dat verdiende natuurlijk een flinke beloning dus ze mocht lekker ff spelen met de bal.

Wat erg leuk was, was dat, terwijl ze aan het zoeken was, een paar clubgenoten die eigenlijk nog weinig weten van het programma wat ik nu train, bleken te staan kijken. :wink: Ze vonden het knap dat ze het gevonden hadden en gaven ook toe dat hun hond het waarschijnlijk niet gevonden zou hebben. :mrgreen: :pffff:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

:ok:
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

Wat gaaf dat ze het toch gevonden heeft. Moet een heerlijk gevoel geven :ok:
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Super. Lijkt me ontzettend mooi als je hond goed speurt.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Freggel16 schreef:Wat gaaf dat ze het toch gevonden heeft. Moet een heerlijk gevoel geven :ok:
Dat geeft inderdaad een heerlijk gevoel! :wink:

Biène had als pup al een goede neus die ze graag gebruikte (altijd maar die neus op de grond) maar apporteren van vreemde voorwerpen (met name metaal) is een hele strijd geweest.
Ze weigerde pertinent ijzer op te pakken.
Ben zowat een jaar bezig geweest voordat ik haar zover had dat ze dat wèl oppakte en apporteerde en sindsdien ging het zoekwerk van het programma PH1 (3 kleine voorwerpen in een zoekveld, bij ons doorgaans op het gras) met grote sprongen vooruit.
Ze gaf niet op met zoeken en begon alles te apporteren, dus kleine kogels, muntjes, moertjes etc.
Bij het programma wat ik nu train is het zoekwerk weer heel anders.
De voorwerpen worden in het bos weggelegd, zowiezo al een hele andere ondergrond dus. De voorwerpen zijn groter (5 tot 10 cm) maar er ligt maar 1 spoor, alleen naar het voorwerp wat hoog ligt. Vandaaruit worden de 2 andere voorwerpen een meter of 5 (en bij de training ook weleens dichterbij of verder weg) weggegooid, daar ligt dus totaal geen spoor naartoe en dat vereist dus een andere manier van zoeken. :wink:
We trainen dit nu pas een week of 4, maar het zoekwerk gaat echt super en daar ben ik beretrots op. :wink:

Ben nu ook het speuren weer aan het oppakken, maar dat heeft wat meer werk nodig. :roll: Ze is bij het speuren ietwat te onstuimig, veel oefenen dus (en speuren is niet mijn favoriete onderdeel om te trainen helaas).
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Hihi, hoe herkenbaar, als het hoge voorwerp lastig weg te pakken is, dan gaan kijken en blaffen, zo van ik heb het gevonden hier is het - maar verder weet ik het niet meer! Noeska deed precies hetzelfde. Dat kwam ook omdat ze met de PH1-oefening de voorwerpjes altijd tussen haar voortanden moest vasthouden, ze was er veel te keurig in. Hetzelfde probleem had ze met sorteren uit de bak, dat gaat niet, het buisje oppakken met je voortanden. Nu neemt ze bij wijze van spreke het halve boompje mee als het voorwerp lastig hangt :wink:

Fijn dat je er een beetje publiek bij hebt, bij ons is het zo dat ze eigenlijk met een beetje (bekend) publiek altijd geweldig goed en snel zoekt, maar op een oefendag veel minder concentratie kan opbrengen. Hopelijk is het bij Biene niet zo :ok:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:Hihi, hoe herkenbaar, als het hoge voorwerp lastig weg te pakken is, dan gaan kijken en blaffen, zo van ik heb het gevonden hier is het - maar verder weet ik het niet meer! Noeska deed precies hetzelfde. Dat kwam ook omdat ze met de PH1-oefening de voorwerpjes altijd tussen haar voortanden moest vasthouden, ze was er veel te keurig in. Hetzelfde probleem had ze met sorteren uit de bak, dat gaat niet, het buisje oppakken met je voortanden. Nu neemt ze bij wijze van spreke het halve boompje mee als het voorwerp lastig hangt :wink:

Fijn dat je er een beetje publiek bij hebt, bij ons is het zo dat ze eigenlijk met een beetje (bekend) publiek altijd geweldig goed en snel zoekt, maar op een oefendag veel minder concentratie kan opbrengen. Hopelijk is het bij Biene niet zo :ok:
Buiten Twan stonden zijn 2 dochtertjes erbij en achter mij bleken nog 3 man te staan (wat ik dus pas in de gaten kreeg toen ze zowat klaar was).
Ze liet zich er niet door afleiden. :ok:
Een extra moeilijkheidsgraad was dat de voorwerpen in het stukje bos vlak achter de stekken van de honden was gelegd en aan de palen zaten 2 honden vast. Daar reageerde ze gelukkig ook niet op. :wink:

Biène pakt de kleine voorwerpen inderdaad ook tussen haar voortanden, nu doet ze dat ook met de grotere en dat ging inderdaad niet, dan kreeg ze het niet uit de boom. :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

Inge schreef:Bij het programma wat ik nu train is het zoekwerk weer heel anders.
De voorwerpen worden in het bos weggelegd, zowiezo al een hele andere ondergrond dus. De voorwerpen zijn groter (5 tot 10 cm) maar er ligt maar 1 spoor, alleen naar het voorwerp wat hoog ligt. Vandaaruit worden de 2 andere voorwerpen een meter of 5 (en bij de training ook weleens dichterbij of verder weg) weggegooid, daar ligt dus totaal geen spoor naartoe en dat vereist dus een andere manier van zoeken. :wink:
We trainen dit nu pas een week of 4, maar het zoekwerk gaat echt super en daar ben ik beretrots op. :wink:
Dat klinkt moeilijk!!!! Hoe leer je dat een hond aan?

Vind het allemaal erg interessant om te lezen :ok: . Ik ken alleen het IPO speuren en meer niet.
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
Gos
Zeer actief

Inge schreef: Biène pakt de kleine voorwerpen inderdaad ook tussen haar voortanden, nu doet ze dat ook met de grotere en dat ging inderdaad niet, dan kreeg ze het niet uit de boom. :mrgreen:
Ze moeten even doorhebben dat dat rauwere vastpakken mag bij deze oefening, itt de PH1oefening. Dat is ook het bedrieglijke, ze kunnen er al de helft van, doen het vaak in het begin meteen goed en later zie je de probleempjes pas doorkomen. Tenminste, dat zei ik nu vaak om me heen gebeuren, maar misschien is dat bij andere mensen wel heel anders.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Freggel16 schreef:
Inge schreef:Bij het programma wat ik nu train is het zoekwerk weer heel anders.
Dat klinkt moeilijk!!!! Hoe leer je dat een hond aan?

Vind het allemaal erg interessant om te lezen :ok: . Ik ken alleen het IPO speuren en meer niet.
Vanaf het moment dat ze het PH1 zoeken goed onder de knie had heb ik het haar regelmatig moeilijk gemaakt. Meer voorwerpen, steeds wisselen van voorwerpen en ook toen gooide ik het weleens iets van het spoor af, zodat ze echt moest blijven zoeken.
Zodra we het bos ingingen zijn we begonnen met de voorwerpen dichtbij gooien (vooral het voorwerp wat hoog lag vond ze in het begin lastig, dat was ze ook niet gewend) en haar flink aan te moedigen als ze door bleef zoeken. Nu gooien we het echt al verder weg. :wink:
Ook nu wissel ik steeds van voorwerpen. Heb tot nu toe de volgende voorwerpen gebruikt: telefoondummy, kelnermes, sleutel, plat staafje, moersleutel, hangslotje, grote kogel en een metalen buisje.
Groetjes Inge
Afbeelding

Gos
Zeer actief

Inge schreef:Ook nu wissel ik steeds van voorwerpen. Heb tot nu toe de volgende voorwerpen gebruikt: telefoondummy, kelnermes, sleutel, plat staafje, moersleutel, hangslotje, grote kogel en een metalen buisje.
Nog even en je hele auto ligt vol met zoekvoorwerpjes en loop je bij bekenden te schooien voor meer :wink: Heb je ook al "zachte" voorwerpen gebruikt?
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Gos schreef:
Inge schreef:Ook nu wissel ik steeds van voorwerpen. Heb tot nu toe de volgende voorwerpen gebruikt: telefoondummy, kelnermes, sleutel, plat staafje, moersleutel, hangslotje, grote kogel en een metalen buisje.
Nog even en je hele auto ligt vol met zoekvoorwerpjes en loop je bij bekenden te schooien voor meer :wink: Heb je ook al "zachte" voorwerpen gebruikt?
Je kan er nooit teveel hebben :mrgreen: Ik ben er al een heel aantal kwijt geraakt met speuren in een recreatie gebied. Loop je een spoor uit, en legt daar een aantal voorwerpen op, o.a. portemoneetje of zo. Geheid dat je dat kwijt bent tegen de tijd dat je het spoor uit gaat werken. Of je laat iemand anders je spoor uitlopen en die weet dan niet meer waar hij geweest is :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes Marja
Gos
Zeer actief

tycha schreef: Je kan er nooit teveel hebben :mrgreen: Ik ben er al een heel aantal kwijt geraakt met speuren in een recreatie gebied. Loop je een spoor uit, en legt daar een aantal voorwerpen op, o.a. portemoneetje of zo. Geheid dat je dat kwijt bent tegen de tijd dat je het spoor uit gaat werken. Of je laat iemand anders je spoor uitlopen en die weet dan niet meer waar hij geweest is :mrgreen:
Haha, dat gebeurde ons afgelopen zaterdag: iemand had een spoor gelegd voor een andere clubgenoot, de hond overliep 2 voorwerpen, de spoorlegger wist niet meer waar ze hadden moeten liggen en na wat heen-en weer-geloop was niet meer duidelijk waar het spoor nu precies had gelopen..... 1 voorwerpje vond de hond daarna nog terug, de ander niet. Uiteindelijk met drie honden het hele stuk afgekamd, toen Noeska maar zonder lijn laten zoeken zodat ze meer de associatie kreeg zonder spoor te mogen zoeken en toen we het al bijna opgegeven hadden: ineens neus aan de grond, hoek geslagen en voila! m'n heldje-in-het-veld had het te pakken en kwam er triomfantelijk mee terug! (was wel een opstekertje na de desastreuze oefendag van de week ervoor)

Maar verder is het ook fijn veel af te wisselen met voorwerpmateriaal en vorm om het beter in te prenten dat het gaat om wat voor voorwerp dan ook met verse menselijke geur.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
Ben al aan het schooien, heb paps gereedschapkist al geplunderd. :mrgreen:
Geef eens wat ideeën voor "zachte" voorwerpen?
Groetjes Inge
Afbeelding

tycha
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
Gos schreef:
Portemoneetje, stukje vloerbedekking, stukje rubber, kan van alles zijn. Alles wat niet te groot is.
Wat ook gebruikt wordt zijn voorwerpjes van hard plastic, vinden ze ook nog wel eens raar om vast te pakken.
Afbeelding
Groetjes Marja
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

tycha schreef:
Gos schreef:
Je kan er nooit teveel hebben :mrgreen: Ik ben er al een heel aantal kwijt geraakt met speuren in een recreatie gebied. Loop je een spoor uit, en legt daar een aantal voorwerpen op, o.a. portemoneetje of zo. Geheid dat je dat kwijt bent tegen de tijd dat je het spoor uit gaat werken. Of je laat iemand anders je spoor uitlopen en die weet dan niet meer waar hij geweest is :mrgreen:
wij zijn er ook al een aantal kwijt, en die vinden we even later in een verse drol terug :mrgreen: :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Dingo schreef:
tycha schreef:
Gos schreef:
wij zijn er ook al een aantal kwijt, en die vinden we even later in een verse drol terug :mrgreen: :mrgreen:
Zo heb ik ook al een aantal sleutels terug gevonden :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes Marja
Dingo
Zeer actief

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: je zou toch denken, ze leren ervan :mrgreen: maar nee, hap slik weg :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Dingo schreef::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: je zou toch denken, ze leren ervan :mrgreen: maar nee, hap slik weg :mrgreen:
Ik weet nog goed dat ik haar vast aan t leren was. Een nog redelijk grote sleutel in mijn hand, en het commando vast. Keurig pakte ze het vast tussen haar voor tanden. Na een paar keer goed, de sleutel op de grond gelegd, en weer "vast" en weer deed ze het netjes. En toen had ik moeten stoppen. Maar nee, nog 1 keertje, sleutel iets verder weg op de grond, en weer commando "vast", ze kijkt me aan pakt de sleutel, doet "slik" en kijkt naar me van: "Zo! en nu zijn we klaar" :pffff:
Afbeelding
Groetjes Marja
Dingo
Zeer actief

tycha schreef:
Dingo schreef::mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: je zou toch denken, ze leren ervan :mrgreen: maar nee, hap slik weg :mrgreen:
Ik weet nog goed dat ik haar vast aan t leren was. Een nog redelijk grote sleutel in mijn hand, en het commando vast. Keurig pakte ze het vast tussen haar voor tanden. Na een paar keer goed, de sleutel op de grond gelegd, en weer "vast" en weer deed ze het netjes. En toen had ik moeten stoppen. Maar nee, nog 1 keertje, sleutel iets verder weg op de grond, en weer commando "vast", ze kijkt me aan pakt de sleutel, doet "slik" en kijkt naar me van: "Zo! en nu zijn we klaar" :pffff:
die blik is dan wel weer onbetaalbaar :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

tycha schreef:
Inge schreef:
Gos schreef:
Portemoneetje, stukje vloerbedekking, stukje rubber, kan van alles zijn. Alles wat niet te groot is.
Wat ook gebruikt wordt zijn voorwerpjes van hard plastic, vinden ze ook nog wel eens raar om vast te pakken.
En dat kan dus allemaal gebruikt worden bij de oefening zoeken in het bos???
"Gaat gelijk vloerbedekking afknippen" :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

tycha
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
tycha schreef:
Inge schreef:
Gos schreef: Nog even en je hele auto ligt vol met zoekvoorwerpjes en loop je bij bekenden te schooien voor meer :wink: Heb je ook al "zachte" voorwerpen gebruikt?
En dat kan dus allemaal gebruikt worden bij de oefening zoeken in het bos???
"Gaat gelijk vloerbedekking afknippen" :wink:
Het kan gebruikt worden bij zoeken in het bos, maar ook bij het speuren. Ik weet niet of jij Biène laat apporteren bij het speuren of verwijzen?
Afbeelding
Groetjes Marja
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben er nog niet uit wat ik bij het speuren ga doen. Ben dat net weer aan het oppakken en ben nog niet met voorwerpen bezig.
Verwijzen vind ik eigenlijk het rustigst, maar als ze uit zichzelf liever apporteert kan dat een overweging zijn.
Groetjes Inge
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”