Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jamey's eerste les voor reddingshond

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Jamey's eerste les voor reddingshond

Ongelezen bericht door Jacksel »

Vandaag zijn Jamey en ik wezen kijken bij een reddingshondengroep. Het begon lekker, er traint ook een Picardische Herder en Jamey schoot weer volop in haar herderfobie... Krijsen, tanden ontbloten, schijnaanvallen. Erg gezellig dus, maar ze wende al redelijk vlot en toen was het ook over.

Daarna gingen de anderen aan de slag, 1 iemand ging het bos in om als slachtoffer te liggen en alle honden behalve degene die in actie ging komen werden in de auto's gezet. Jamey dus ook. Is ze niet gewend, maar ze kan in de auto en ze kan alleen zijn dus een combinatie moest toch ook wel kunnen. En kon dus inderdaad ook gewoon zonder problemen :wink:

Eerst toegekeken hoe 2 van de honden hun slachtoffer hebben gevonden, een door middel van opspringen tegen de baas en daarna heen en weer pendelen als verwijzen, de ander door middel van bringselen van een voerdummy.

Toen mocht Jamey uit de auto, eens kijken uit wat voor speurhout zij was gesneden. Lekker gek maken met een trekspeeltje (touwbal), speeltje al spelend overgeven aan het slachtoffer, slachtoffer liet Jamey lossen (wat ze braaf deed :pffff: ), rende weg en 'verstopte' zich (zo ongeveer volledig zichtbaar :mrgreen: ). Ondertussen Jamey heel iets opgejut (was niet eens echt nodig) en toen losgeknipt van de lijn en laten gaan, in een rechte streep naar het slachtoffer (nouja, naar haar speeltje :mrgreen: ). Daar moest ik met slachtoffer met het speeltje spelen en Jamey erbij laten en met z'n 3en doorspelen. Dat ze weet dat ze bij het slachtoffer het speeltje krijgt, maar dat ze die alleen krijgt als ik er ook ben...

Dat nog 2 keer herhaald en Jamey ging steeds harder rennen om maar har speeltje terug te krijgen. Lekker veel Pit dus en flink fanatiek. Ze was voorlopig goedgekeurd, hoewel ze wel redelijk onzeker toonde (maar dat is ze ook wel, dat klopt).

Toen ben ik slachtoffer gaan liggen en twee keer opgespoord (waarvan een keer totaal overheen gelopen en omver gestoten enzo :mrgreen: , hond was een beetje lomp :mrgreen: ), daarna is nog iemand anders gaan liggen en tot mijn verbazing was het alweer over vijven. Terwijl het om 2 uur begon.

Ik liet Jamey uit de auto om nog even te plassen, niets aan de hand, tot ineens de Picardische herder (die van het begin) langsliep en Jamey vloog die dus in de haren... Met een brul van mij kapte ze er direct mee, en ik heb haar direct de auto in gezet, maar er lagen dus wel plukken herder-haar op de grond :eek: :N: Even nagevraagd of de herder oké was, maar dat zat wel goed.

Ik baal er behoorlijk van, had het beter in de gaten moeten houden ook al was ik in gesprek met de trainster, ik weet dat Jamey niet altijd leuk is, zeker niet met Herders (hoewel ze bij een herder nooit echt zo ver is gegaan). Was ook flink pissig op mezelf dat ik dit heb laten gebeuren, gewoon stomstomstom had echt nooit gemogen.

Ik zit ook behoorlijk te twijfelen, want sja, in de reddingshondenwereld zal ze nog wel meer herders tegenkomen en ik denk dat het merendeel niet zo enorm tolerant is (deze deed eigenlijk niets terug, totdat Jamey dus echt in de aanval ging en toen was het alsnog alleen zelfverdediging en verder niets naar Jamey toe). Zowel zij als ik vonden het werk ontzettend leuk, trainster zei ook dat Jamey goed geschikt leek. Maarja, zulke akkefietjes kan je niet hebben, zeker omdat (bijna) alle honden los werken... En ja, Jamey heeft dus vandaag ook gelijk los van de lijn gewerkt...

Ik wil dus erg graag dit gaan doen, maar heb mijn twijfels over de haalbaarheid, gezien dit gedrag van Jamey, ik heb geen zin dat er echt problemen gaan ontstaan...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk niet dat een speurende hond oog voor een andere hond heeft als je even doortraint en als je wil dat ze er vanaf komt kun je juist beter doorgaan. Niet teveel zorgen want ik denk niet dat mensen heel erg van streek zijn als ze een herder aanvalt en een pluk haar uit trekt. Ik zou me inderdaad wel zorgen maken voor als ze dat bij de verkeerde hond doet maar daar kun je vanaf nu ook wel gewoon goed op letten. Honden speuren niet in paren en daarbij zal ze zover ik kan inschatten geen enkele hond in haar buurt hebben. Waar ik train in ieder geval niet en daar hebben de honden ook geen contact. Nooit. Dus als je haar zonder dat ze hysterisch wordt in de buurt van een herder kan brengen is dat ruim voldoende om dit te kunnen doen.

Ik zou me dus niet zo snel uit het veld laten slaan door een incidentje. Over een tijdje associeert ze al die stomme herders gewoon met een super leuke middag en wordt ze vrolijk als ze ze weer ziet. :wink: Eva heeft op de hondenvereniging nog nooit met een hond gesnuffeld en inmiddels kan ze prima los op dat veld trainen tussen alle honden. Die negeert ze en ze heeft geleerd door er tussen te lopen als de rest volgt dat geen enkele hond aandacht voor haar heeft. Wat ze ook doet, ze wordt genegeerd en nu negeert ze net zo hard mee als de rest. Dat kunnen ze makkelijk leren en je moet wel scherp blijven en evt met de lange lijn beginnen op de appelgedeeltes als je het nog niet vertrouwt :ok: Zover ik weet komt dat met alle honden goed als je oefent. :19:
Afbeelding
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Niet te veel piekeren.

Jullie vonden het toch leuk?
Vertrouwen hebben in jezelf en je hond. Geef het nou eerst maar eens wat tijd. Komt vast wel goed en anders komt er vast wel een oplossing. (of tips zoals die van Marc bijvoorbeeld).

Genieten van een leuke training, baal even van dat onbewaakte ogenblik, maar til daar niet te zwaar aan.

Klinkt trouwens veel te leuk om het vanwege een incidentje op te geven! ;)
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

pff en dan lees ik dit topic http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... sc&start=0 en dan denk ik: als Jamey groot was geweest was zij ook opeens 'de valse hond die andere grijpt'. Voel me der echt zo verrot over dat ze ging knokken :(
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

je bent nu gewaarschuwd en hou de boel in de gaten.Belangrijk is dat jullie het leuk vinden. Volgens mij is er ook nog regelmatig een Harzer Fuchs bij ,van Marion.
En blijkbaar was de tip goed :wink:
Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Wat is er nu helemaal gebeurd? Ze is een keer uitgevallen. :wink:
Laat je niet zo snel uit het veld slaan, er zijn geen doden of gewonden gevallen. Vanwege een klein incidentje hoef je echt niet te stoppen.

Volgens mij is het belangrijkste dat Jamey plezier heeft en jij ook.
Dat gedrag wordt echt wel minder mettertijd. Kwestie van opletten, voorkomen dat ze succes boekt en geduld hebben.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Gewoon doorzetten, en goed blijven opletten dat dit soort dingen niet meer voor kunnen komen.

Ik heb overigens wel de indruk dat jij onbewust de "herder-spanning" op Jamey overbrengt. Een Picardische Herder zie je niet vaak, en heeft absoluut niet een zeer herkenbaar herder-uiterlijk. Het is een heel ander soort hond dan bijvoorbeeld de Mechelse of Duitse Herder, ook qua gedrag. Ik zou als ik jou was dan ook proberen je zo neutraal mogelijk te houden voor wat betreft het ras van de honden op de reddingshondenvereniging, om zo te voorkomen dat je Jamey beïnvloedt.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Niet afhaken nu hoor! Nergens voor nodig, Jamey gewoon in het ritme van de trainingen laten komen, zelf een beetje ontspannen en zorgen dat je je hond kunt tegenhouden als het nodig is. Maar er vooral niet teveel aandacht aan besteden.

Ik heb toevallig een herder die zo'n beetje alle andere honden leuk vindt (behalve onze Max) en er in eerste instantie ook naar toe zou willen. Maar op het trainingsveld (en bos e.d.) weet ze dondersgoed dat het daar geen tijd voor is en is ze met mij en de oefeningen bezig. Ze is zelf een keer gegrepen door een losgebroken reu toen wij terugvolgden vanaf het slachtoffer revieren. Ze was er erg verbaasd over, maar heeft er geen spoortje van terug laten zien later, niet op de plek waar het gebeurde en ook niet bij de oefening. Bij haar kostte het alleen een gat in haar kendekje (en mij een paar hartkloppingen of er andere schade zou zijn, maar die was er niet, mooi afgeschampt op het dekje).

Dinsdagavond waren ze op de wei volop aan het stellen, wat nog steeds de absolute favoriete actie is van Noes, maar desondanks had ze geen enkel probleem zich te concentreren op het slachtofferrevieren in een bosterrein op 50 meter afstand van de wei. Alks ik haar zou afleggen in het zicht van de wegrennende pakwerker, zou dat natuurlijk wel vragen op problemen zijn omdat we nu zelf geen PH1 trainenn en ze daarop nu appel mist. Maar dat focussen komt vanzelf, gewoon lekker verder gaan hoor!

Bij ons laten we de honden die dat leuk vinden na afloop van de training trouwens wel samen, maar niet op het terrein maar bij het gezamenlijk uitlaten in het bos.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

LongFields schreef:Gewoon doorzetten, en goed blijven opletten dat dit soort dingen niet meer voor kunnen komen.

Ik heb overigens wel de indruk dat jij onbewust de "herder-spanning" op Jamey overbrengt. Een Picardische Herder zie je niet vaak, en heeft absoluut niet een zeer herkenbaar herder-uiterlijk. Het is een heel ander soort hond dan bijvoorbeeld de Mechelse of Duitse Herder, ook qua gedrag. Ik zou als ik jou was dan ook proberen je zo neutraal mogelijk te houden voor wat betreft het ras van de honden op de reddingshondenvereniging, om zo te voorkomen dat je Jamey beïnvloedt.
Ik had die hele herder in het begin niet eens door, voor Jamey erop afvloog om even duidelijk te maken dat die herder bij haar vandaan moest blijven (toen deed ze niets behalve kabaal maken overigens). Ik was verbaasd, omdat ze op jouw Laekense verder nog nooit gereageerd had, dus ik had inderdaad het idee dat ze die Picardische ook niet als Herder zou zien. Helaas fout gedacht...

Met het daadwerkelijke 'aanvallen' was ik in gesprek met de trainster en was dus (gewoon stom) niet echt aan het opletten wat Jamey deed... Dus ook niet echt dat ik iets overbracht volgens mij... Normaal ben ik inderdaad voorzichtig bij herderachtigen, hoewel ik de laatste tijde rustig aan steeds makkelijker ben, aangezien het steeds beter gaat (of ging :roll: )

Voor mijn idee was het meer dan 'alleen maar' uitvallen, omdat er dus ook echt haarplukken in het rond vlogen, maar dat zie ik te heftig in?
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Gos schreef: Ik heb toevallig een herder die zo'n beetje alle andere honden leuk vindt (behalve onze Max)
En behalve Biène :mrgreen:
Alhoewel dat ook wel meeviel hoor, ff flink kijven in de viswijfmodus tegen elkaar en dan weer gewoon naast elkaar braaf liggen zijn
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge schreef:
Gos schreef: Ik heb toevallig een herder die zo'n beetje alle andere honden leuk vindt (behalve onze Max)
En behalve Biène :mrgreen:
Alhoewel dat ook wel meeviel hoor, ff flink kijven in de viswijfmodus tegen elkaar en dan weer gewoon naast elkaar braaf liggen zijn
Biène, da's toch geen hond, da's een takketeef :wink:

Als ze los door het bos liepen zou het vast geen probleem zijn.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”