Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe maak ik die statische oefeningen leuk ?

Moderator: moderatorteam

MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Hoe maak ik die statische oefeningen leuk ?

Ongelezen bericht door MJ »

Hmmmm...Gijsje vindt dogdance erg leuk maar die statische oefeningen als in posities een stuk minder.
Ik heb zo'n verhoging gemaakt en dat vindt ie eigenlijk al niet je van het zeg maar...
Hij gaat snel in de zit, dat doet ie sowieso al snel , en zoals vanavond staat ie ( als ie al staat dan :wink: ) als een klein onzeker mannetje op dat ding.
Niet wat ik wil dus...dat onzekere .
Iemand tips om het leuker te maken of evt een andere manier om ze aan te leren ?
Belle
Zeer actief

Re: Hoe maak ik die statische oefeningen leuk ?

Ongelezen bericht door Belle »

Isa heeft ook de neiging snel te gaan zitten. Ik werk nu ook met een verhoging (een aerobic stepper, past precies) en dat gaat veel beter. Het heeft bij haar geholpen het platform hoger te maken. Verder heel veel en superlekker belonen, zodat het platform zo leuk wordt dat je moeite moet doen om ze eraf te krijgen. Ik kan de stepper niet laten staan, want dan gaat ze erop. Misschien doe je het al, maar geef ook de beloning terwijl Gijsje staat, dus ook als hij gaat zitten bij of na de click, manoeuvreer je de beloning zo dat hij het staande krijgt. Verder is het een kwestie van geduld en de tijd heel langzaam uitbouwen. Veel honden, en vooral kleinere honden hebben de neiging te gaan zitten, omdat ze je dan beter aan kunnen kijken. Met Belle en Cato (groot) was het nooit zo lastig.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Misschien om hem minder onzeker te maken en hem te laten wennen aan dat plateau. Lekker in d ebuurt van dat ding met hem spelen en brokjes op dat ding gooien.
Gijsje op dat ding en lekker spelen.

En dan over een tijd pas beginnen dat ie erop moet blijven staan. Eerst zorgen dat ie dat plateau niet eng vind. Denk ik dan....
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Je gebruikt toch een clicker?

Ga eens zoeken naar de oefening: '101 dingen met een kartonnen doos'. Dat kan ook met een platform. Als hij dat snapt kan ik mij niet voorstelllen dat het platform en de oefeningen dan nog steeds niet leuk zijn. Uit mijn hoofd is het een oefening die door Karen Pryor beschreven is.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Maartje schreef:Je gebruikt toch een clicker?

Ga eens zoeken naar de oefening: '101 dingen met een kartonnen doos'. Dat kan ook met een platform. Als hij dat snapt kan ik mij niet voorstelllen dat het platform en de oefeningen dan nog steeds niet leuk zijn. Uit mijn hoofd is het een oefening die door Karen Pryor beschreven is.
Ja, dat scheelt wel, door het clickeren is Isa gewend dat als er een voorwerp is, ze daar 'iets' mee moet. Ik heb het staan op het platform ook helemaal geshaped, door te beginnen met clicken voor kijken ernaar, dan aanraken, dan een pootje erop enz. Ze heeft dus zelf uitgezocht dat ze erop moest staan.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
MJ
Zeer actief

Dank jullie wel voor jullie reacties !

Gijs vindt dat ding niet echt eng . Het niet weten wat te doen is wat hem onzeker maakt denk ik.
Voor voertjes doet ie alles en hij hopt er ook wel gedeeltelijk op om het voertje te krijgen . Bij volgen van het snoepje .
Ik probeer hem , zogauw hij erop staat met 4 pootjes , te clickeren .
In eerste instantie voor 1 pootje, voor 2 pootjes , voor 3 pootjes en dan voor 4 pootjes. Misschien heb ik de verhoging wel te smal ?
Het in positie brengen naar de sta , vanuit de zit, is namelijk moeilijk .( nu vindt ie 'sta' sowieso moeilijk en krijgt dan vaak zo'n bekkie van "mwaoh.. :( ) Hij 'valt' dan met 1 of 2 pootjes er van af in zijn enthousiasme om dat voertje te krijgen , weet dan niet meer wat ik bedoel en wordt dan onzeker en krijgt hangende oortjes en een wat gedrukte houding.
Ik ben dus weer teruggegaan naar 1 voetje erop en zo verder. Dat ene voetje of 2 erop heeft ie goed door. Hij staat dan overdwars .

Ik ga weer helemaal vanaf het begin beginnen , ding laten liggen, spelen en en hem zelf uit laten zoeken wat te doen zoals idd bij die 'doos'' methode .

Bedankt ! Ik heb weer een start dankzij jullie. :ok:
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Wat wil je precies met het platform .. Postities in alle vormen heb ik een platform niet voor gebruikt. Hoe doe je dat dan ?
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Hey lieverd,
vanavond bellen gaat niet lukken :( Ik probeer het morgen of overmorgen wel even. Spreken we gelijk af om weer een appelgebakje met slagroom te eten en de hondjes te laten ravotten. Des en Hans hebben volgende week vakantie dus heb ik iets meer ruimte. Ik kijk er al naar uit :J:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Tiny schreef:Hey lieverd,
vanavond bellen gaat niet lukken :( Ik probeer het morgen of overmorgen wel even. Spreken we gelijk af om weer een appelgebakje met slagroom te eten en de hondjes te laten ravotten. Des en Hans hebben volgende week vakantie dus heb ik iets meer ruimte. Ik kijk er al naar uit :J:
:mrgreen:
Sanne!!
Zeer actief

dat platform heb ik gebruikt en voglens mij gebruikt Marie Jose hem zo ook. De hond staat er dus altijd recht op.
Dus als je een positie achter je hebt dan hoef je niet om te kijken omdat je gewoon wèèt dat hij recht staat hij kan namelijk niet anders. En dan bouw je dat platform dus af....
MJ
Zeer actief

shanty schreef:
Lief vriendinnetje heb ik , hè . :lol1: Die pb-knop was alleen effe moeilijk te vinden , volgens mij . :smile:
MJ
Zeer actief

shanty schreef:Wat wil je precies met het platform .. Postities in alle vormen heb ik een platform niet voor gebruikt. Hoe doe je dat dan ?
Dit dus. :mrgreen:
Sanne!! schreef:dat platform heb ik gebruikt en voglens mij gebruikt Marie Jose hem zo ook. De hond staat er dus altijd recht op.
Dus als je een positie achter je hebt dan hoef je niet om te kijken omdat je gewoon wèèt dat hij recht staat hij kan namelijk niet anders. En dan bouw je dat platform dus af....
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Ik gebruik ook graag de platform, alleen bvb Dappie vond statische oefeningen vreselijk saai, en was niet echt gek op voer.
Dus met haar ben ik begonnen met posities in beweging. En met flinke pas. Bvb hond links, in looppas, hond aan buitenkant.
Ik gebruik veel de muren, om zo te voorkomen dat de hond scheef gaat.
Erg vermoeiend, maar hond volgt wel met heel veel power. :mrgreen: Wordt steeds beter, nu vindt ze posities leuk en kan ik zelfs al langzame pas doen. :lol1:
Ik zal met een hond die heel erg de neiging heeft om te gaan zitten wat dynamischer de positie aannemen en belonen naar voren dmv voertje gooien, en uiteraard juist bij de posities "de superbeloning" gebruiken, bvb gehaktballetje.
Wat ook nog kan (als je met 2-en bent); hond aan de lijn met een tuig om, jij gaat met je linkerkant naar een muur toe staan (genoeg ruimte er tussen voor de hond uiteraard), jij roept de hond, hulpje houdt de hond tegen, als hond gretig is om naar jou toe te komen loslaten en als die er aan komt zelf even begeleiden naar links, click, voer gooien naar voren.
Wat ook kan helpen (ik lijk wel een wandelende trucendoos :mrgreen: ) is posities oefenen met tube smeerkaas. Zo kan je langdurig en constant belonen.
Ik oefen posities ook veel met een stoel, gewoon heel simpel rondjes lopen om een stoel (vrij dichtbij uiteraard) zo leert de hond ook mooi de achterhand mee te nemen in een positie.
Als je er iets van "live" wil zien moet je effe zeggen, dan doe ik een youtube-linkje van het aanleren. :D
Tiny
Zeer actief

MJ schreef:
shanty schreef:
Lief vriendinnetje heb ik , hè . :lol1: Die pb-knop was alleen effe moeilijk te vinden , volgens mij . :smile:
:oeps: ben een beetje dom :mrgreen:
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Maar wel heel lief :smile: :ok:
MJ
Zeer actief

Minna schreef:Als je er iets van "live" wil zien moet je effe zeggen, dan doe ik een youtube-linkje van het aanleren. :D
Dat zou ik heel fijn vinden ! :ok: Bij het zien wordt alles meestal toch duidelijker voor me.

En alle tips hiervan heb ik opgeschreven ! Dank je wel !
Ik ben alleen meestal alleen dus de methode met z'n tweetjes kan ik niet gebruiken maar Gijsje is wel ontzettend op eten dus het zou gewoon moeten lukken. Als ik de juiste manier ontdekt heb. :mrgreen:
Gister even bezig geweest met hem erop te clickeren vanaf het begin af aan en dat vindt ie weer machtig !
De lol zat er weer goed in. :cheer:
Misschien is afwisselen erin ook een idee voor Gijsje dat het niet te eentonig wordt ? Platform gebruiken maar ook hoe jij het beschrijft ? Of zou dat te onduidelijk worden ?
MJ
Zeer actief

Tiny schreef: :oeps: ben een beetje dom :mrgreen:
:J: :mrgreen:
Tiny
Zeer actief

MJ schreef:
Tiny schreef: :oeps: ben een beetje dom :mrgreen:
:J: :mrgreen:
Gelukkig weet jij genoeg :wink:
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Misschien is afwisselen erin ook een idee voor Gijsje dat het niet te eentonig wordt ? Platform gebruiken maar ook hoe jij het beschrijft ? Of zou dat te onduidelijk worden ?
Ik denk dat het prima kan, ik hussel ook 10 verschillende manieren in elkaar, juist om het leuk en verrassend te houden. Met bvb Chic kan ik 100X hetzelfde doen, met de hollanders hoef ik dat niet te proberen, want die gaan gelijk een eigen draai er aan geven. :mrgreen:
Als je commando voor een positie maar altijd hetzelfde is, daar moet je wel duidelijk in zijn.
MJ
Zeer actief

De laatse dagen geclickerd om Gijsje op het platform te krijgen.
Dat ging goed . Hij hopte er blij op. Blijven staan doet de wervelwind nog niet maar dat vind ik wel logisch..ben er nog maar kort mee aan de gang.

Ik heb vandaag een tube smeerkaas gebruikt en het platform om eerst te proberen Gijsje uberhaupt stil te laten staan terwijl ik er wat om heen dartel. Eerst proberen te leren dat ie dat gaat doen eer ik aan de posities ga beginnen , dacht ik.
Dit is de 2e keer dat ik dit op deze manier gedaan heb.
Maar is dit een idee om eerst het staan er zo in te krijgen ?

filmpje.
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief

Nou ken ik Gijsje niet heel goed maar ik zie hem op dit filmpje ook niet echt onzeker zijn hr.
Oke misschien zijn oren wat naar achter maja hij is ook met die kaas bezig en lekker kwispelen!
Je kunt best zo door gaan!
En de keren (maar gebeurt niet vaak) dat hij van de plank afstapt dan doe jij of die tube te ver weg of je beweegt teveel :mrgreen: Als ik dat mag zeggen... :Q:
MJ
Zeer actief

Toen ik begonnen ben met Gijsje het zelf uit te vinden wat te doen dmv clickeren van de week vindt Gijs het weer helemaal leuk en zie ik de onzekerheid en het :ugh: niet meer.
Ik lokte hem eerst met een snoepje erop en dat vond ie maar niks. ( te weinig actie voor hem ? :U: )
Nu dus ook lekker blij op dat ding....ben ik dus heel erg blij mee. :cheer:

Haha, en tuurlijk mag je dat zeggen ! :mrgreen: Ik denk dat ik een beetje te snel wilde met het wandelen erom heen. Daar moet ik idd voor waken.
Plaats reactie

Terug naar “Dogdance en Frisbee”