Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

IPO/pakwerk met Hovawart!!!!!!

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ArCee »

Geweldig!!
Nu is een Hovawart al jaaaaaren 1 van mijn favoriete rassen.
ALS ik nu MOCHT kiezen dan wist ik het wel.
Mijn werkgever (beveiligingsbedrijf) zoekt nieuwe honden geleiders.
ALS ik mijn eigen hond mocht kiezen, dan dus een Hovawart in plaats van een Mechel of kruising daarvan.
Helaas werkt het even anders..........:(

Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Re: IPO/pakwerk met Hovawart!!!!!!

Ongelezen bericht door maart »

leuk hé, zo één hebben wel helaas niet op de club :(:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

In sommige commentaren lees ik dat een wartje niet geschikt zou zijn omdat ze het niet zien als een spelletje maar als serieus.
En daardoor zouden ze dan niet willen lossen.
Ik weet er niks van maar dat vind ik een rare redenatie.
Of ligt dat aan mij?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
maart schreef:leuk hé, zo één hebben wel helaas niet op de club :(:
heb je helemaal geen hovawart of alleen een 'slechte' :mrgreen: ?
wij hebben alleen maar goeie honden, ongeacht wat 'de sportman' daar van vindt :pffff:

helaas helemaal geen hovawart op de club, jammer, want ik vind ze stiekem wel een beetje leuk :mann:
ArCee
Zeer actief

Stiekem een beetje leuk? :80:
De "understatement" van 2011. :F:
Ik vind het 1 van de mooiste rassen qua vacht, bouw en karakter. :I:
hovawart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawarts
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hovawart »

Ipo doen met een Hovawart daar heb ik in het begin even overnagedacht.
De club waar ik toen indertijd trainde deelde het veld met een IPO groep, we zijn wel eens een paar keer wezen kijken.
Maar hun zagen het niet zitten omdat te gaan doen met een Hovawart dit is inmiddels 7 jaar geleden.
Zelf heb ik het daarbij gelaten maar zoals ik mijn hond nu ken had het wel gekunt met een goede begeleiding,
hovawart
Zeer actief

[quote="ArCee"]Geweldig!!
Nu is een Hovawart al jaaaaaren 1 van mijn favoriete rassen.
ALS ik nu MOCHT kiezen dan wist ik het wel.
Mijn werkgever (beveiligingsbedrijf) zoekt nieuwe honden geleiders.
ALS ik mijn eigen hond mocht kiezen, dan dus een Hovawart in plaats van een Mechel of kruising daarvan.
Helaas werkt het even anders..........:(

Waarom werkt het even anders Arcee heeft je baas wel een idee wat een Hovawart is.?????????

Gewoon gezonde nieuwsgierigheid.
Ara een keertje lenen voor je werkgever, woon vlakbij je. :wink:
ArCee
Zeer actief

hovawart schreef:Ipo doen met een Hovawart daar heb ik in het begin even overnagedacht.
De club waar ik toen indertijd trainde deelde het veld met een IPO groep, we zijn wel eens een paar keer wezen kijken.
Maar hun zagen het niet zitten omdat te gaan doen met een Hovawart dit is inmiddels 7 jaar geleden.
Zelf heb ik het daarbij gelaten maar zoals ik mijn hond nu ken had het wel gekunt met een goede begeleiding,
Joh, veel IPO en KNPV verenigingen kunnen wat minderwaardig doen als je met "iets anders" aankomt als dat wat zij gewend zijn zoals herders in alle vormen, maten en kruisingen.
Lekker boven staan en overheen stappen, deed ik ook toen een tijd IPO deed met King.

hovawart schreef: Waarom werkt het even anders Arcee heeft je baas wel een idee wat een Hovawart is.?????????

Gewoon gezonde nieuwsgierigheid.
Ara een keertje lenen voor je werkgever, woon vlakbij je.
Hovawart, omdat ons bedrijf, of met kant een klare honden werkt die zij kopen bij bedrijven die getrainde honden afleveren, of omdat ze hondengeleiders zoeken, compleet met hond waar je niet snel een Hovawart tussen tegen komt.

Onbekend maakt onbemind vrees ik ;)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

& zelf een pup africhten??? Als ie geschikt & gecertificeerd is kan je baas niet moeilijk doen;)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
crutz schreef:& zelf een pup africhten??? Als ie geschikt & gecertificeerd is kan je baas niet moeilijk doen;)
het probleem daarbij kan wel zijn dat ze zeker niet allemaal geschikt zijn en dat het ook niet makkelijk is om een met zekerheid geschikte pup te zoeken omdat er ook nog geen echte typische werklijnen zijn bij de hovawart :wink: .
Das dan toch juist de uitdaging als je dat echt wil.....
ArCee
Zeer actief

Zou kunnen, maar als een werkgever NU hondengeleiders zoekt, denk ik niet dat hij 2 a 3 jaar gaat wachten tot ik eens zover ben met mijn pup?
Kijk, ALS je zou willen zijn er volgens mij in Duistland wel werk Hovawarts te krijgen meen ik (correct me wghen I am wrong).
Dan zou nadien, als de hond het certificaat heeft, jezelf kunnen aanbieden.
Vooralsnog is het op dit moment niet aan de orde i.v.m het feit dat mijn werkgever door toegenome drukte op korte termijn honden moet inzetten.
Maar inderdaad, het zou toch mooi zijn om eens met iets 'anders" te gaan werken in Nederland als de Herders die men telkens tegen komt ;)
Denk wel dat een Hovawart iets meer indruk zou kunnen maken aangezien hij wel groter is als een Mechel. Niet super breed en zwaar, maar wel hoger op de poten.
Ik bedoel, tus geen langharige rottweiler of zo (dat heb ik eens horen zeggen die een Hovawart voor de 1e maal zag) :oohja:
hovawart
Zeer actief

Je hebt in ieder geval stof tot nadenken, :slaap2: :slaap2: .
Maar inderdaad ze hebben niet allemaal werllust/
De mijne gelukkig wel.
ArCee
Zeer actief

Toch is dan best wel een raar gegeven dat de Hovawart is ingedeeld bij de categorie "Berghonden en Molossers" als je zo bekijkt?
Zou hij niet beter op zijn plek zijn geweest bij werkhonden? :80:
ArCee
Zeer actief

Gekke is, hondengeleiders zijn feitelijk blind voor andere rassen als herders. Dan bedoel ik, duitsers, hollanders en mechelaars of kruisingen daarvan. Elke andere hond word bijna niet voor vol aangezien als je ermee komt trainen bij een ipo of knpv vereniging.
Nu zou dat voor mij juist DE reden zijn om juist met een hovawart te gaan trainen, en hopen dat hij die herders het nakijken geeft :F:
Wat dat aangaat hebben veel honden geleiders of trainers oogkleppen op.
Maar nogmaals, trainen met een Rottweiler, Beauceron of Hovawart zou me veel meer voldoening geven, als zou het maar zijn om ze de mond te snoeren :mrgreen:
maart
Zeer actief

ArCee schreef:Gekke is, hondengeleiders zijn feitelijk blind voor andere rassen als herders. Dan bedoel ik, duitsers, hollanders en mechelaars of kruisingen daarvan. Elke andere hond word bijna niet voor vol aangezien als je ermee komt trainen bij een ipo of knpv vereniging.
Nu zou dat voor mij juist DE reden zijn om juist met een hovawart te gaan trainen, en hopen dat hij die herders het nakijken geeft :F:
Maar nogmaals, trainen met een Rottweiler, Beauceron of Hovawart zou me veel meer voldoening geven, als zou het maar zijn om ze de mond te snoeren :mrgreen:

niemand houd je tegen hoor :wink: (ok, sommige clubs wel uiteraard)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
ArCee schreef:Gekke is, hondengeleiders zijn feitelijk blind voor andere rassen als herders. Dan bedoel ik, duitsers, hollanders en mechelaars of kruisingen daarvan. Elke andere hond word bijna niet voor vol aangezien als je ermee komt trainen bij een ipo of knpv vereniging.

niemand houd je tegen hoor :wink: (ok, sommige clubs wel uiteraard)
Idd. In NL zit er in de regio Zwolle een Airdale in de KNPV
Saskia Stark
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 12

Ongelezen bericht door Saskia Stark »

Marjoleine schreef:In sommige commentaren lees ik dat een wartje niet geschikt zou zijn omdat ze het niet zien als een spelletje maar als serieus.
En daardoor zouden ze dan niet willen lossen.
Ik weet er niks van maar dat vind ik een rare redenatie.
Of ligt dat aan mij?
Dit vind ik dan wel weer grappig. Dat hoorde ik namelijk heeel vaak binnen de hovawart club. 'Voor de hovawart is ipo geen spelletje'.
Toch wel heel apart dat zoiets gezegd wordt, terwijl de kennis over IPO/buitdrift/verdedigingsdrift en alles wat met bijten te maken heeft, binnen de nederlandse hovawart club juist ver beneden pijl is.
En begrijp me niet verkeerd, ik vind de hovawart een mooi ras, heb ook een jaar of 2 met veel plezier meegelopen met de puptesten van die club, en meegegaan naar de algemene puppycursus, MAG-testen etc etc.
Kwam dagelijks over de vloer bij een bestuurslid van de HCN.
Maar juist daar overal schrok ik eigelijk van de kennis rondom buitdrift.
Je ziet pups en jonge hovawartjes met enorme buitdrift in de rondte lopen, maar zowel de baasjes als de aanwezige instructrices wisten dat totaal niet te vormen.
Wisten ook helemaal niet wat ze eigelijk aan het doen waren. Helaas werdt er dan wel doodleuk gezegd: de hovawart heeft weinig buitdrift... :80:
En niet lossen... met welk ras dan ook... dat is training. Iedere hond kan normaal lossen. Je moet alleen snappen wat er in zn kop omgaat, en waarom hij niet wil lossen.
Als je dat weet, kun je het probleem bij de oorzaak aanpakken, en heb je binnen no-time een hond die gewoon lost.
En als je van het begin af aan weet hoe je ermee om moet gaan, krijg je geeneens een probleem met lossen.

Conclusie... je kan niet zeggen dat ipo voor de hovawart geen spelletje is, als je zelf niet weet hoe je zn buitdrift moet vormen en vast moet houden.
Het stukje agressie erbij halen, dat heeft veel voordelen voor je verdere werk binnen het pakwerk, maar daar hoef je hem niet mee groot te brengen.
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
Saskia Stark schreef: Conclusie... je kan niet zeggen dat ipo voor de hovawart geen spelletje is, als je zelf niet weet hoe je zn buitdrift moet vormen en vast moet houden.
dat weten pakwerkers in landen waar weinig ipo gedaan wordt met hovawarts jammer genoeg ook vaak niet. ga je naar bv. tsjechië dan blijken daar plots de meeste wartjes ipo-geschikt te zijn - rara waaraan zou dat liggen :denken: .
het hangt er ook van af wat je onder geschikt vinden, verstaat en het algemene niveau ervan.
Op het WK FCI zijn ze toch niet alom vertegenwoordigd, dit terwijl die landen allemaal vrij zijn deel te nemen en vaak de selectienormen niet bijster hoog zijn.

Moesten ze wel degelijk enorm geschikt zijn, dan zouden er meerdere toppers naar grijpen denk ik. En dat is toch nog altijd niet het geval.
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
ik denk niet dat we het hier over topniveau hebben maar over het niveau waarin het gros van de bazen en honden zich bevindt : gestructureerd bezig zijn met de hond met iets waar je samen lol kan aan beleven.
dat snap ik, maar dan kan een franse bull ook IPO doen.
dan kan ik gaan schapendrijven met de mechels ook en er lol aan beleven...

maar uiteindelijk zal dat er alleen maar op lijken dat ik schapen aan het drijven ben en ben ik het niet echt aan het doen.
En dat is met de "alternatieve" rassen ook. Ze kunnen meedraaien, af en toe zit er een hele leuke bij, maar kijk je verder dan 'het spelletje' en neem je het voor ernst, dan komen ze wel te kort.
Daar al de TS dan ook wel steeds in zijn dromen blijven. Een IPO3 is uiteraard haalbaar, dat haal je met praktisch elke hond.

Maar ik heb nu zelf ook al wel ondervonden dat het pas NA die IPO3 begint. Tot aan die 3 kun je het inderdaad voor de lol gaan doen, ook met de lastigere honden. (waarbij ras niet uitmaakt, je hebt net zozeer lastigere honden binnen de herders).

ik blijf het verder wel leuk vinden, iemand die met andere rassen traint. Ik train zelf zeer vaak samen met iemand met boxers en daar leer ik ook een hoop van, net omdat je het anders moet gaan aanpakken.
Saskia Stark
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 12

Ongelezen bericht door Saskia Stark »

Ik denk dat je in geval van de hovawart (en andere rassen) niet zozeer naar het hoogste schavotje moet kijken.
Laten ze eerst uberhaupt weer eens op de examens en kleine wedstrijden verschijnen in NL.
Maar goed, dan heb je ook te maken met de 'rasgroep' mensen die achter een hondenras zit.
Waar de mechel bijv aan zn oren getrokken wordt bij een misstap, wordt het bijv bij de dober geaccepteerd door de meeste geleiders, want het is nu eenmaal een dober.
Dat is met de hovawart, de boxer, de bouvier etc niet anders.
Naar mijn mening valt er veel meer te halen uit deze rassen (indien de gezondheid niet tegenwerkt) maar je moet dan ook nog eens de juiste personen om je heen hebben.
Met de 'andere' rassen wordt je helaas niet zo snel serieus genomen binnen de africhting, en neemt de 'rasgroep' mensen achter die rassen het soms zelf ook niet zo serieus...
Best jammer eigelijk, ik zie ze graag!
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
maart schreef:
Inge O schreef:
ik denk niet dat we het hier over topniveau hebben maar over het niveau waarin het gros van de bazen en honden zich bevindt : gestructureerd bezig zijn met de hond met iets waar je samen lol kan aan beleven.
dat snap ik, maar dan kan een franse bull ook IPO doen.
dan kan ik gaan schapendrijven met de mechels ook en er lol aan beleven...

maar uiteindelijk zal dat er alleen maar op lijken dat ik schapen aan het drijven ben en ben ik het niet echt aan het doen.
En dat is met de "alternatieve" rassen ook. Ze kunnen meedraaien, af en toe zit er een hele leuke bij, maar kijk je verder dan 'het spelletje' en neem je het voor ernst, dan komen ze wel te kort.
Daar al de TS dan ook wel steeds in zijn dromen blijven. Een IPO3 is uiteraard haalbaar, dat haal je met praktisch elke hond.

Maar ik heb nu zelf ook al wel ondervonden dat het pas NA die IPO3 begint. Tot aan die 3 kun je het inderdaad voor de lol gaan doen, ook met de lastigere honden. (waarbij ras niet uitmaakt, je hebt net zozeer lastigere honden binnen de herders).
al wat je hier zegt ben ik het totaal mee oneens, jij praat altijd alleen maar over het allerhoogste schavotje, onzin is dat, daaronder valt ook veel plezier te beleven hoor. precies alsof alles onder wedstrijdniveau totaal onbelangrijk, oninteressant en verwaarloosbaar is.
ik praat over IPO. En dan houdt dat inderdaad ook de wedstrijden lopen in. Pas dan doe je immers effectief IPO, als je je laat beoordeen ook.

ik beleef ook heel veel fun en plezier aan frisbeetraining, canicrossen, zwemmen, dogdance truukjes... maar bij geen van allen doe ik dat op wedstrijd niveau, dus dan beweren dat mijn hond er goed in is en al de rest een poepje laat ruiken en geen enkel ras beter is dan de mijne, gaat niet op. Indien ik dat we zou beweren, zou ik het immers moeten kunnen bewijzen ook.
En dat doe (kan) ik niet.

Het maakt er het plezier van trainen inderdaad niet minder om en het gaat hem ook enkel maar om plezier hoor. Hoe meer, hoe beter.
Maar ik ken mijn beperkingen en ben zeker niet te verlegen die toe te geven.

Het is ook geen drama hoor, met een hond trainen en plezier maken, integendeel.

Maar goed, dat valt niet uit te spreken zonder anderen op hun tenen te trappen, dus ik hou er wel mee op :ok:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Luca zou pakwerk/IPO ook heel erg leuk vinden. Gewoon voor de fun. Net als hij agility leuk vind voor de fun :) uiteindelijk is imo de fun de basis. Het is leuk om wedstrijdjes te doen maar voor mij geen must. Met Luca zou ik nooit IPO kunnen doen aangezien hij van het verkeerde type is :F: Kon het wel, had ik het misschien nog wel gedaan ook :mrgreen:

Kortom, ik ben het eens met Inge. Ik heb zelf niet eens de ambitie om de beste te worden. Wel de ambitie om met mijn honden dingen te doen die ze leuk vinden. Het niveau is daarin van ondergeschikt belang :)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mwa ik vind niet alleen wedstrijden IPO hoor, mensen die fanatiek IPO trainen en daar veel tijd en moeite insteken doen minstens zoveel, zo niet beter soms... dat dan de persoon, of de hond, of de combi tekort komt voor wedstrijden dat zij dan zo, maar ik vind het minstens zo knap dat zo'n iemand alle examens haalt. Die doet er minstens zoveel voor als iemand met een wedstrijd hond en dat weet ik echt heel zeker heb beiden nl. om me heen gezien de afgelopen jaren. :ok: En misschien is diegene die na heel veel bloed zweet en tranen eindelijk zijn IPO III haalt wel veel blijer met zijn resultaten dan iemand die de ene wedstrijd na de andere draait en dan de hond met 5 jaar verkoopt omdat hij te oud wordt en geld gaat kosten. En je weet Maart dat ik jou absoluut niet bedoel maar ik denk ook dat je weet wie ik wel bedoel. Ik kan daar heel slecht tegen :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:Mwa ik vind niet alleen wedstrijden IPO hoor, mensen die fanatiek IPO trainen en daar veel tijd en moeite insteken doen minstens zoveel, zo niet beter soms... dat dan de persoon, of de hond, of de combi tekort komt voor wedstrijden dat zij dan zo, maar ik vind het minstens zo knap dat zo'n iemand alle examens haalt. Die doet er minstens zoveel voor als iemand met een wedstrijd hond en dat weet ik echt heel zeker heb beiden nl. om me heen gezien de afgelopen jaren. :ok: En misschien is diegene die na heel veel bloed zweet en tranen eindelijk zijn IPO III haalt wel veel blijer met zijn resultaten dan iemand die de ene wedstrijd na de andere draait en dan de hond met 5 jaar verkoopt omdat hij te oud wordt en geld gaat kosten. En je weet Maart dat ik jou absoluut niet bedoel maar ik denk ook dat je weet wie ik wel bedoel. Ik kan daar heel slecht tegen :roll:
nou, onder andere dat dus :ok: .

en dat kan heus niet alleen met een mechel, net zoals er ook nog andere rassen dan bc's geschikt zijn voor agility en/of gehoorzaamheid.
Natuurlijk niet, al zie je helaas wel weinig andere rassen. Wij hebben zelf natuurlijk met de dobers getraind en die konden goed meekomen, zouden beiden naar de WK van de dobers gaan, helaas voor beiden heeft het niet zo mogen zijn (de een overleden de ander een nekhernia). Op de WK FCI zouden ze waarschijnlijk niet gestaan hebben omdat de concurrentie van herders gewoon groter is. Maar ik heb toch een hele leuke boxer gezien hoor van Duitsland op de WK FCI vorig jaar... geweldige inzet met een goed resultaat ook!
Bij de div. verenigingen waar ik getraind heb, trainden ook rottweilers, bouviers etc. Stuk voor stuk zeer goed voor hun ras en bij hun wedstrijden in de middenmoot en onderste regionen bij een Alle Rassenwedstrijd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hier is ie op het WK FCI in Zalaegerszeg vorig jaar:

93 bijten op een WK FCI dan doe je het echt heel goed hoor... voor elk ras, MH, DH of Boxer in dit geval.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
Inge O schreef:
malinois schreef:Mwa ik vind niet alleen wedstrijden IPO hoor, mensen die fanatiek IPO trainen en daar veel tijd en moeite insteken doen minstens zoveel, zo niet beter soms... dat dan de persoon, of de hond, of de combi tekort komt voor wedstrijden dat zij dan zo, maar ik vind het minstens zo knap dat zo'n iemand alle examens haalt. Die doet er minstens zoveel voor als iemand met een wedstrijd hond en dat weet ik echt heel zeker heb beiden nl. om me heen gezien de afgelopen jaren. :ok: En misschien is diegene die na heel veel bloed zweet en tranen eindelijk zijn IPO III haalt wel veel blijer met zijn resultaten dan iemand die de ene wedstrijd na de andere draait en dan de hond met 5 jaar verkoopt omdat hij te oud wordt en geld gaat kosten. En je weet Maart dat ik jou absoluut niet bedoel maar ik denk ook dat je weet wie ik wel bedoel. Ik kan daar heel slecht tegen :roll:
nou, onder andere dat dus :ok: .

en dat kan heus niet alleen met een mechel, net zoals er ook nog andere rassen dan bc's geschikt zijn voor agility en/of gehoorzaamheid.
Natuurlijk niet, al zie je helaas wel weinig andere rassen. Wij hebben zelf natuurlijk met de dobers getraind en die konden goed meekomen, zouden beiden naar de WK van de dobers gaan, helaas voor beiden heeft het niet zo mogen zijn (de een overleden de ander een nekhernia). Op de WK FCI zouden ze waarschijnlijk niet gestaan hebben omdat de concurrentie van herders gewoon groter is. Maar ik heb toch een hele leuke boxer gezien hoor van Duitsland op de WK FCI vorig jaar... geweldige inzet met een goed resultaat ook!
Bij de div. verenigingen waar ik getraind heb, trainden ook rottweilers, bouviers etc. Stuk voor stuk zeer goed voor hun ras en bij hun wedstrijden in de middenmoot en onderste regionen bij een Alle Rassenwedstrijd.
en voor mij hoeft het wedstrijdniveau zelfs niet eens, dat is voor mij nooit de maatstaf, voor niks.
Voor die ik bedoel ook niet hoor, die haalden eruit wat ze eruit konden halen, en dat was best nogal wat bij sommigen. Bij anderen ook helemaal niet, ook eentje met een DH dat zou nooit wat worden want hond en baas pasten simpelweg niet bij elkaar, ik denk dat ze nog blij mogen zijn als ze ooit IPO III halen. Maar als ze het leuk vinden beiden en ze doen het met plezier en veel inzet dan vind ik dat gewoon IPO trainen.
Afbeelding
maart
Zeer actief

ArCee schreef:...

... als zou het maar zijn om ze de mond te snoeren :mrgreen:
Inge O schreef:
wie heeft het daar verder over in dit topic? lees jij ergens dat iemand vindt dat een hovawart (of bij uitbreiding meteen maar alle niet-mechelaars :roll: ) beter is dan een mechelaar? en die 'een poepje gaat laten ruiken'?
:wink:

Ik zit trouwens zelf op een club waar de mechels in de minderheid zijn hoor. :wink:
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
malinois schreef: Maar als ze het leuk vinden beiden en ze doen het met plezier en veel inzet dan vind ik dat gewoon IPO trainen.
dat is het ook gewoon en dat geldt voor elke activiteit/sport.

Je snapt gewoon helemaal niet wat ik wil zeggen. ik bedoel het heus niet negatief of neerbuigend, ik sta trouwens zelf nergens hoor :19:

Mal: weet wel wie je bedoelt, die manier van handelen vind ik ook niets hoor. Vorige week zijn laatste hond nog gezien, ziet er wel goed uit. Maar komt enkel maar om een bepaalde reden zijn kennel uit en meer ook niet. (maar naar het schijnt komt hij er wel heel regelmatig uit :lol1: )
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
Inge O schreef:
malinois schreef: Maar als ze het leuk vinden beiden en ze doen het met plezier en veel inzet dan vind ik dat gewoon IPO trainen.
dat is het ook gewoon en dat geldt voor elke activiteit/sport.

Je snapt gewoon helemaal niet wat ik wil zeggen. ik bedoel het heus niet negatief of neerbuigend, ik sta trouwens zelf nergens hoor :19:

Mal: weet wel wie je bedoelt, die manier van handelen vind ik ook niets hoor. Vorige week zijn laatste hond nog gezien, ziet er wel goed uit. Maar komt enkel maar om een bepaalde reden zijn kennel uit en meer ook niet. (maar naar het schijnt komt hij er wel heel regelmatig uit :lol1: )
Precies en dan zie ik liever een hond die 2 of 3 x per week met heel veel plezier met zijn/haar baas op het veld traint dan eentje die die traint omdat het moet en weer de auto ingaat. :wink: En natuurlijk is dat niet altijd zo (gelukkig niet) en natuurlijk kan het ook anders (gelukkig wel), maar het gebeurd wel en niet alleen daar. Ik kon er dan ook werkelijk van genieten hoe Knut bijv. met zijn hond zat te kroelen (zelfs tijdens en) na het intrainen op het WK en na de wedstrijd. Hoe kut het ook ging op afd. A., jammer dan maar de hond kreeg zijn verdiende aandacht en werd niet in zn hok gepleurd om zelf verder te zitten chagarijnen. Je kon zelfs op meters afstand merken dat er een hele goede band was... je hoefde er alleen maar naar te kijken en te luisteren hoe hij er over praatte.
Afbeelding

Misschien wel goed voor die bovengenoemde hond hoor, ze zullen zeker niet slecht voor hem zijn en hij zal het vast en zeker niet erg vinden er daarvoor uit te moeten komen :wink: . Maar zulke dingen, dat doet me echt afknappen... hup klaar wegwezen.

Maar goed dat is een ander onderwerp, sorry voor de topic vervuiling :flower: ** kruipt stiekem weg**
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:Hier is ie op het WK FCI in Zalaegerszeg vorig jaar:

93 bijten op een WK FCI dan doe je het echt heel goed hoor... voor elk ras, MH, DH of Boxer in dit geval.
heerlijke hond (dat 4e verstek, haha :mrgreen: ), wie vindt dat deze hond ook 'niet mee zou kunnen' is gewoon elitair en snobistisch.
Ow ja dat zie ik ook graag hoor, kost wel maar ik zou er zelf wel om kunnen grinniken denk ik :wink: En hij deed het echt leuk, mooie beten en gewoon enorm veel power. Maar helaas zijn dat de uitzonderingen, maar ik hoop ze toch nog wel regelmatig te mogen zien hoor :E:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”