Ik heb echt een heel andere hond op de training dan ik thuis heb

Bij het thuis (in de polder en zo) trainen heb ik een passievolle hond die klappertand, springt en blaft (alles doet wat god verboden heeft) als ik een dummy tevoorschijn haal. Op de training mag ik nu blij zijn als hij naar de dummy toeloopt..
Buiten de training laat hij nóóit onderweg zijn apport vallen. Tijdens de training pakt hij hem op en laat hem regelmatig na een paar meter weer vallen..
Buiten de training is geen hond interessant als we aan het 'werk' zijn. Die bekijkt hij niet eens als ik een dummy of bal in mijn hand heb. Tijdens de training lijken alleen andere honden interessant te zijn..
En over het waterapport zullen we het maar helemaal niet hebben; buiten de training springt en dartelt hij in het water (nee, helaas nog niet echt zwemmen), tijdens de training wil hij zelfs niet in de buurt van het water komen..
Ik word er een beetje moedeloos van

Wat zou dat nou zijn

Maar buiten de training merk ik daar weinig van. Een enkele keer vind hij een teefje erg leuk, maar tot nu toe geen gerij of wegloop ellende (wat ik met Dante heel erg had op die leeftijd). Op de training vandaag ging hij wel rijden op een aantrekkelijk teefje, op een onbewaakt ogenblik

Dus misschien is het de 'overkill' aan ongecastreerde honden die Mirto in de war maakt of zoiets

De trainster weet het ook niet, heeft zoiets nog niet meegemaakt.
Op een gegeven moment raadde ze me aan om uit het zicht met Mirto te gaan en daar wat apportjes te doen. En ja hoor, daar was mijn Mirto weer terug. Weer helemaal gek van de dummy en apporteren als een trein

We hebben nu afgesproken dat de volgende keer ik maar een paar apportjes doe in de groep en voor de rest buiten beeld wat ga trainen. Om het op die manier verder op te bouwen. Ik weet het anders ook niet. Want ik wil het toch nog niet opgeven.
Iemand een idee?