Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bas en de trimmer, wat moet ik nou?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Bas en de trimmer, wat moet ik nou?

Ongelezen bericht door laeken »

Ik wordt een beetje radeloos. Bas heeft het warm in de zon. Ze heeft zo'n gekke vacht en ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. Ze heeft een plukvachtje want dat zie ik aan de haren en het ontstaan van een nieuwe vacht onder de oude. De oude is droog, vlassig en oud. De nieuwe is mooi donker, glad en dicht. De oude vacht kan er dus wat mij betreft af.

Wat Bas betreft echter niet. De oude vacht zit nog steeds muurvast. Plukken is AUW en ik wil niet dat ze pijn heeft. Dus ik pluk niet. Ik heb 1 keer een stuk staart geplukt en bij de 6e pluk krijste ze alles bij elkaar. Dat doe ik dus even niet meer. Die gil ging door merg en been en ze keek me verschrikt aan en gedroeg zich korte tijd als een hond die ik geslagen had. :cry:

Nu kan ik met haar naar de trimmer gaan om zelf niet de boeman te zijn. Kees wil me wel helpen en ook zit hier in de buurt een trimsalon waar ik al een keer ben gaan kijken. Honden staan op tafel, lijntje om de nek en dan moeten ze alles ondergaan. Tanden, nagels, borstelen en plukken. Dat zou best fijn zijn als dat allemaal gedaan wordt.

Maar ik kan het niet..... :ugh: Bas heeft denk ik best het een en ander meegemaakt en wat ik nu juist zo mooi aan haar vindt is dat ze de hele wereld durft te vertrouwen. Ze loopt op iedereen af en maakt zeer open en lief contact. Soms valt ze heel even terug in angsten als er bv van achter een hond of mens op haar af komt. Dan rent ze weg voor een paar meter en dan verstopt ze zich of komt snel naar mij. Hardlopers ed gaat nu al bijna in 95% van de gevallen goed.

Waarom ik zo'n weerstand heb is omdat ze op het randje balanceert van iedereen vol vertrouwen ontmoeten en benaderen of heel soms nog oud vlucht en angstgedrag. Ik heb haar een keer meegenomen naar een vriendin en die is dol op Bas. Geeft haar lekkers, praat met haar en tilt haar steeds op. Dat laatste is een keer verkeerd gegaan omdat je Bas niet als kat kan oppakken maar moet ondersteunen. Bas begon te gillen als een speenvarken en werd doodsbang. Ze begon zelfs te bijten in de zon van met de tanden over haar hand wrijven zonder de kaken te sluiten. Pure noodweer en doodsangst. En daar zit nu het probleem. Dat mag ze van mij nooit meer meemaken. Dat vind ik mijn verantwoordelijkheid en het beschadigd haar. Dat vertrouwen tussen haar en die vriendin is nu nl. weg. Bas doet haar staart tussen de benen en moet niks meer van die vriendin weten. Vertrouwen is nu beschadigd volgens Bas en dit was de enige en laatste keer dat ik zoiets wil laten gebeuren. Ik zag aan haar ogen, de doodskreten en het bijten dat ze echt dacht dat ze vermoord werd. Dat moet een oud trauma zijn want zo ken ik haar niet. Gezien haar poten en kromme tanden in een scheve onderkaak, scheve heupen en naar buiten gedraaide voorpoot kan ze zomaar heel erge dingen meegemaakt hebben. Dat moet weggedrukt worden door een mooi leven vanaf nu en daar hoort zeker geen gedwongen trimbeurt of verkeerd oppakken bij. :oohja:

Daar zit nu ook mijn probleem. Ga ik naar de trimmer dan zal ze open, vriendelijk en vol vertrouwen zijn. Ze zal het gezellig en spannend vinden. Tot het moment dat de trimbeurt en het plukken onprettig wordt en pijn gaat doen. Dan kan ze dus gaan krijsen en wil ze ontsnappen uit pure angst. Ik heb het zien gebeuren bij die vriendin en dat gaat bij de trimmer ook gebeuren als ze het niet trekt. En dan moet een trimmer wel doorpakken want anders is ze nog steeds niet getrimd.

Ik kan het dus niet..... :jank: Ik ben echt veel te bang dat ze daardoor verandert nu ze zo aan het groeien en aan het opbouwen is. Ik wil dat ze blijft zoals ze is en dat haar vertrouwen in alles en iedereen nooit meer beschadigd maar alleen maar groter wordt.

Ze is denk ik in haar leven nooit getrimd. Ik hoop zo dat haar haar er vanzelf af gaat vallen over een tijdje. Borstelen en kammen doe ik elke week en dus is haar vacht zonder klitten en gewoon mooi schoon. Ik kan me niet voorstellen dat ze in Spanje geplukt is of getrimd in het asiel of bij haar vorige baasje? En toch had ze vrij kort haar.

Stom he? Dat je zo moeilijk kan doen met een hondje dat zo lief is. Iedereen die haar ontmoet valt als een blok voor haar. Dat maakt haar zo leuk. Dat ze zo open is en zo extreem zachtaardig en lief. En ik ben zo bang dat een strenge (terecht) trimmer dat allemaal ineens kapot maakt. Straks vertrouwd ze handen van vreemden niet meer? Sinds het oppak incident doet ze ook haar staart tussen de benen bij oppakken. Ze is nu steeds bang dat het weer pijn doet. Ik negeer dat maar dat geeft wel aan hoe gevoelig ze nog is voor verkeerde indrukken.

Ik snap dat mensen hier weinig mee kunnen maar ik zit er dus mee en dacht, schrijf het even van me af en wie weet heeft iemand toch nog een tip of een idee.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Re: Bas en de trimmer, wat moet ik nou?

En voordat mensen zeggen dat een trimbeurt lokaal is en de hond dat alleen met die persoon associeert, ik ken een hond die na het trimmen gewoon argwanend is gebleven voor handen aan de vacht. Die vindt het onprettig als mensen aan de haren zitten, bang dat ze ze uit gaan plukken. Dat wil ik dus niet....
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik zou ook geen groeiende band beschadigen bij een zo'n gevoelig hondje. Maar waarom koop je geen tondeuse en scheer de oude vacht gewoon af? Ik weet dat het scheren van een plukvacht vloeken in de kerk is maar ik zou met Bas gewoon geen risico nemen en gaan scheren.
Over een jaar of twee jaar, als het vertrouwen rotsvast is geworden, kan je altijd nog zien of je naar een trimmer kunt gaan.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Kun je t niet zelf proberen, af en toe een beetje en dan belonen als t goed gaat,
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik denk niet dat ze het warm heeft door het haar, maar gewoon niet goed tegen warmte kan.
Ik heb hier 3 langharen en 2 gaan er vol in de zon liggen en hebben het zelden warm.
Nummer 3 kan gewoon niet tegen heel warm weer.
Als het plukken haar pijn doet zou ik haar zeker niet naar de trimsalon brengen maar zelf knippen of scheren.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

De angst houd je in de greep in alles wat fout kan gaan.
Gewoon niet doen dus.
Omdat wanneer jij angst hebt zij dit aanvoelt en wanneer er iets'"fout"gaat in jouw ogen je dit niet op een normale manier zonder al teveel emotie kunt afhandelen voor haar.
Dus gewoon laten zitten en het verharen gewoon zijn gang laten gaan en nieuwe haren vormen zonder te plukken. Heeft zij het warm dan is het maar zo en ook niet erg als je haar ook een bescherming geeft in schaduw, water en niet teveel ondernemen op te warme dagen en dergelijk .
Of je zet gewoon zelf de schaar erin. Misschien niet mooi maar houd ze ook niets aan over en het groeit weer. :W:
.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Waarom niet naar Kees? Hij heeft de tekkel ook eens gedaan, ik kon er gewoon bijblijven en het ging allemaal heel ontspannen :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

lieke schreef:Ik zou ook geen groeiende band beschadigen bij een zo'n gevoelig hondje. Maar waarom koop je geen tondeuse en scheer de oude vacht gewoon af? Ik weet dat het scheren van een plukvacht vloeken in de kerk is maar ik zou met Bas gewoon geen risico nemen en gaan scheren.
Over een jaar of twee jaar, als het vertrouwen rotsvast is geworden, kan je altijd nog zien of je naar een trimmer kunt gaan.
Als ik ga scheren dan zit ze straks vol dood kort haar wat ik er helemaal niet meer uit ga krijgen en dan kunnen ze begreep ik ook huidproblemen krijgen. En ik scheer dan per ongeluk natuurlijk ook de nieuwe vacht half af. Ik neig zelf naar niks doen en doorkammen. Gewoon hopen dat de oude vacht er toch een keer af zal vallen. Maar of dat slim en goed is betwijfel ik wel. Scheren doe ik echt liever niet.

Eva heeft ook een plukvacht. Die kon je zo plukken. Vond ze totaal niet erg. Zou je bij haar echter lang wachten dan valt die vacht er toch ook wel grotendeels vanzelf af. Ik hoop echt dat dat bij Bas ook zal gebeuren.

Maar wat je zegt, die band en dat vertrouwen is nog zo in ontwikkeling, ik voel het als mijn verantwoordelijkheid om daar uitermate zorgvuldig mee om te gaan. Eerder was ik daar minder moeilijk in maar na dat incident met die vriendin zag ik hoe erg haar angst kan zijn als ze de controle verliest en pijn voelt in combinatie met vasthouden door een vreemde persoon. Zelf kan ik meer met haar en bij mij zal ze niet zo snel paniekeren denk ik. Maar ook ik ga niet plukken bij een hond die gilt als een speenvarken als ik haar haar wil uittrekken. :schrik: :ugh:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

lieke schreef:Ik zou ook geen groeiende band beschadigen bij een zo'n gevoelig hondje. Maar waarom koop je geen tondeuse en scheer de oude vacht gewoon af? Ik weet dat het scheren van een plukvacht vloeken in de kerk is maar ik zou met Bas gewoon geen risico nemen en gaan scheren.
Ik vloek niet in de kerk hoor , ben heel praktiesch ingesteld.
Kan het niet rechts dan maar links of er tussenin.
Scheren is niet mooi misschien maar ze zal er niets aan overhouden. Alleen verwacht niet dat na een aantal malen scheren de vacht nog te plukken is. Misschien wel maar dat zal dan meer moeitre kosten alles weer terug te plukken en voor de hond alsnog veel stress opleveren.
Pak gewoon de huistuinkeukenschaar en jens er een stuk af als je het nodig vind.
Je hield toch al van rommelig en van dat beest. :zweep: .
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Is gewoon knippen geen optie??

Ik heb een hond met een plukvacht maar hij kreeg huidproblemen na het plukken. Hij wordt nu gewoon geschoren en geknipt, nooit iets gemerkt van problemen met dode haren.
laeken
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:De angst houd je in de greep in alles wat fout kan gaan.
Gewoon niet doen dus.
Omdat wanneer jij angst hebt zij dit aanvoelt en wanneer er iets'"fout"gaat in jouw ogen je dit niet op een normale manier zonder al teveel emotie kunt afhandelen voor haar.
Dus gewoon laten zitten en het verharen gewoon zijn gang laten gaan en nieuwe haren vormen zonder te plukken. Heeft zij het warm dan is het maar zo en ook niet erg als je haar ook een bescherming geeft in schaduw, water en niet teveel ondernemen op te warme dagen en dergelijk .
Of je zet gewoon zelf de schaar erin. Misschien niet mooi maar houd ze ook niets aan over en het groeit weer. :W:
.
Nou, grotendeels heb je gelijk maar dat afhandelen gaat wel redelijk hoor. Met die vriendin heb ik meteen gezegd, pak haar direct weer op en dan met ondersteuning en neem haar op schoot. Ik heb dat heel cool en zonder op Bas in te gaan af gehandeld. Eenmaal op schoot genomen heeft die vriendin ook heel normaal gedaan en haar zelfs kunnen voeren. Maar toen ze eraf mocht liep ze meteen naar mij met de staart tussen de benen. Ik heb haar genegeerd en ze is onder mijn stoel gaan liggen en wilde die avond weinig meer met de andere mensen te maken hebben.

Ze nam het dus zelf heel zwaar op. Als ik op haar ga staan of over haar struikel schrikt ze ook heel erg. Dan pak ik haar op en zeg sorry meisie. Geeft niks. En dan zet ik haar neer en is het meteen over. Eergister is er een fles wijn kapot gevallen naast haar. Ze zat onder de rode wijn en schoot door het huis omdat ze het echt persoonlijk opnam. Die wijn hadden wij op haar gegooid volgens haar. Dan pakken we haar snel even op, zeggen sorry, en dan is het meteen over.... :E: Ze moet gewoon verteld krijgen dat het geen straf of aanval is maar een ongeluk.

Nu ik het schrijf begrijp ik dat mensen zullen zeggen dat ik haar troost en bevestig maar zo voel ik dat niet en ik merk dat ze het daar erg goed op doet.

Voor de duidelijkheid, ze schrikt verder eigenlijk nooit en is op zichzelf een zeer stoïcijns en super makkelijk hondje dat eigenlijk altijd het volste vertrouwen in ons en haar omgeving heeft. Voordat het lijkt alsof ze constant schrikt en vaak bang is.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Scheren is niet mooi misschien maar ze zal er niets aan overhouden. Alleen verwacht niet dat na een aantal malen scheren de vacht nog te plukken is. Misschien wel maar dat zal dan meer moeitre kosten alles weer terug te plukken en voor de hond alsnog veel stress opleveren.
Pak gewoon de huistuinkeukenschaar en jens er een stuk af als je het nodig vind.

Haha, van mij hoeft er niks af hoor. Ik denk sowieso eigenlijk dat het plukkerige lange deel haar geen warmte geeft. Want die Spaanse vacht is dun, draderig en bleek. Kan me niet voorstellen dat dat nog isoleert. Denk dat de dikke nieuwe Hollandse vacht gewoon heet is. Die is 10 keer dikker dan het haar dat ze had. Ze is gecastreerd, vreet alleen vers vlees en woont in het koudere Duitsland. Dat alles heeft haar dus een enorme dikke donkere nieuwe vacht gegeven. En die is wel heet denk ik. :ugh:

Maargoed, het beste zou toch zijn dat die oude vacht eraf gaat. Maar als dat niet wil, dan maar niet dus. :ok:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

je voelt heel veel, hebt medelijden, houdt rekening met haar verleden enz, wie weet is ze je heel dankbaar als t allemaal achter de rug is, dan zou ik toch de pro in schakelen en weg lopen als ik jou was. iemand die weet waar ze mee bezig is :ok:
even doorpakken en stoer zijn, komt vast goed
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Tot nu toe zijn alle trimpogingen van jouw kant gekomen. Wie weet doe je het wel helemaal fout en bezorg je het beest daardoor pijn. Je moet eerst echt heel goed kammen en dan steeds KLEINE plukjes eruit trekken.
Ik heb vroeger in de kennel altijd ruwharen getrimd en die konden ook heel verschillend reageren. De ene interesseerde het nog minder dan niks en de volgende schreeuwde de tent bij elkaar ;-) Dan is het zaak om rustig te blijven, lief tegen de hond maar tóch zachtjes doorpakken. Het moet nu eenmaal gebeuren.
Als de hond eenmaal in de peiling had dat je hem niet ging vermoorden was vaak het leed al helemaal geleden hoor.
Alleen pootjes trimmen, dat blijft in dat soort gevallen meestal een heikel punt maar daar heb je effileerscharen voor.
Ik heb altijd plukhonden gehad. Wuilus, Dapper en Eva waren plukhonden. Die plukte ik alledrie zonder probleem. Dus ik zou moeten kunnen plukken. Gewoon vingers droog maken, plukje pakken, goed vasthouden en in de richting van de haargroei een ferm rukje geven. Die honden keken niet eens op of om als ik dat deed en vooral Eva pluk je in een uurtje helemaal kaal zonder dat ze ook maar enig ongemak ervaart buiten stil moeten staan en het te moeten ondergaan. Maar bij Bas zit het vast. Misschien is ze wel gewoon helemaal niet plukrijp nog. Dat kan natuurlijk ook.

Wat jij zegt over dat kammen deed ik juist niet. Juist die draadjes die zich vormden trok ik er makkelijk uit. Zodra er echt van die draadjes kwamen was de hond ook plukrijp bij die honden. Bas heeft al maanden draadjes maar die komen gewoon niet goed los. :oohja: :mrgreen:

Ik wacht af, dat is denk ik het beste. Wie weet zit alles over een maand wel helemaal los en pluk ik haar dan zo kaal. En zo niet dan is er in elk geval geen schade aangericht met een tondeuze of schaar.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Pemba schreef:Ik denk niet dat ze het warm heeft door het haar, maar gewoon niet goed tegen warmte kan.
Ik heb hier 3 langharen en 2 gaan er vol in de zon liggen en hebben het zelden warm.
Als het plukken haar pijn doet zou ik haar zeker niet naar de trimsalon brengen maar zelf knippen of scheren.

Kan ook, dat ze gewoon niet zo actief kan zijn in de zon. Ze is sowieso al heel erg kalm. In de winter kon ze zo 3 uur lopen maar nu op warme dagen gaat ze hijgen en zoekt ze schaduw. Dus echt lange wandelingen in warm weer trekt ze niet zo goed. Ze is ook erg compact gebouwd en heeft een heel fijn snuitje en een piepklein tongetje.

Erg leuk is het dat ze zo goed schaduw weet te vinden. Sta ik op straat met haar met iemand te praten dan loopt ze naar de eerste de beste schaduw en ploft neer. Naast een auto, een steen, een struik, als er maar schaduw is. In koud weer is ze niet te stoppen en loopt ze zo 3 - 4 uur door. Vindt ze dan heerlijk. Dus wie weet heb je gelijk. :ok:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

laeken schreef:
bouvierpoedel schreef:

Haha, van mij hoeft er niks af hoor. Ik denk sowieso eigenlijk dat het plukkerige lange deel haar geen warmte geeft. Want die Spaanse vacht is dun, draderig en bleek. Kan me niet voorstellen dat dat nog isoleert. Denk dat de dikke nieuwe Hollandse vacht gewoon heet is. Die is 10 keer dikker dan het haar dat ze had. Ze is gecastreerd, vreet alleen vers vlees en woont in het koudere Duitsland. Dat alles heeft haar dus een enorme dikke donkere nieuwe vacht gegeven. En die is wel heet denk ik. :ugh:

Maargoed, het beste zou toch zijn dat die oude vacht eraf gaat. Maar als dat niet wil, dan maar niet dus. :ok:
Die vacht komt wel los en zal in kleine stukjes verharen en weer aangevuld worden door nieuwe haren. Dus het komt evengoed wel los en vernieuwd zonder te plukken.
Niet teveel zorgen maken.
Plukken is ook niet altijd goed en kan problemen opleveren in exceem ,koorts en gevoelige beschadigde rode huid.En in jouw geval een hondje wat vreselijk over de zeik kan gaan.
Scheren en knippen is alle 2 inkorten van vacht en heeft eigenlijk geen nadelige gevolgen dan in zacht worden van vacht. Dat geeft ook meestal geen huidklachten.
In showhonden met plukvachten word ook geschoren en geknipt .
Niet teveel zorgen maken en gewoon lekker laten zoals ze is. :ok:
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
laeken schreef: Wat jij zegt over dat kammen deed ik juist niet. Juist die draadjes die zich vormden trok ik er makkelijk uit.
En dat is dus pijnlijk, zéker voor een gevoelig hondje dat bij de minste aanraking denkt dat ze op de pijnbank ligt :engel:
Echt, geen enkele trimmer zal aan 'draadjes' gaan liggen trekken.
OK, dat is nieuw voor mij. Zeker omdat het bij Eva niet pijnlijk was en die ga je echt niet kammen. Dan ben je een varken aan het uitkammen met die dikke vacht. Krijg je geen kam doorheen denk ik :engel:

Ik ga het testen. Wie weet kan ik meer als ik haar even helemaal uitkam en alle haren los van elkaar kam. Goede tip! :wink:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

laeken schreef:
Nanna schreef:Tot nu toe zijn alle trimpogingen van jouw kant gekomen. Wie weet doe je het wel helemaal fout en bezorg je het beest daardoor pijn. Je moet eerst echt heel goed kammen en dan steeds KLEINE plukjes eruit trekken.
Ik heb vroeger in de kennel altijd ruwharen getrimd en die konden ook heel verschillend reageren. De ene interesseerde het nog minder dan niks en de volgende schreeuwde de tent bij elkaar ;-) Dan is het zaak om rustig te blijven, lief tegen de hond maar tóch zachtjes doorpakken. Het moet nu eenmaal gebeuren.
Als de hond eenmaal in de peiling had dat je hem niet ging vermoorden was vaak het leed al helemaal geleden hoor.
Alleen pootjes trimmen, dat blijft in dat soort gevallen meestal een heikel punt maar daar heb je effileerscharen voor.
Ik heb altijd plukhonden gehad. Wuilus, Dapper en Eva waren plukhonden. Die plukte ik alledrie zonder probleem. Dus ik zou moeten kunnen plukken. Gewoon vingers droog maken, plukje pakken, goed vasthouden en in de richting van de haargroei een ferm rukje geven. Die honden keken niet eens op of om als ik dat deed en vooral Eva pluk je in een uurtje helemaal kaal zonder dat ze ook maar enig ongemak ervaart buiten stil moeten staan en het te moeten ondergaan. Maar bij Bas zit het vast. Misschien is ze wel gewoon helemaal niet plukrijp nog. Dat kan natuurlijk ook.

Wat jij zegt over dat kammen deed ik juist niet. Juist die draadjes die zich vormden trok ik er makkelijk uit. Zodra er echt van die draadjes kwamen was de hond ook plukrijp bij die honden. Bas heeft al maanden draadjes maar die komen gewoon niet goed los. :oohja: :mrgreen:

Ik wacht af, dat is denk ik het beste. Wie weet zit alles over een maand wel helemaal los en pluk ik haar dan zo kaal. En zo niet dan is er in elk geval geen schade aangericht met een tondeuze of schaar.
Dat alles helemaal gelijkertijd los gaat zitten zal niet gebeuren.
Jouw hondje heeft namelijk zelf op natuurlijke wijze een stripvacht gemaakt.
Met andere woorden zijn er verschillende haren die rijp waren uitgevallen op verschillnde tijden en daardoor bestaat het vachtje uit allemaal verschillende haren die allemaal in een verschillende levenscyckes zitten qua rijpheid.
laeken
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: Die vacht komt wel los en zal in kleine stukjes verharen en weer aangevuld worden door nieuwe haren. Dus het komt evengoed wel los en vernieuwd zonder te plukken.
Plukken is ook niet altijd goed en kan problemen opleveren in exceem ,koorts en gevoelige beschadigde rode huid.En in jouw geval een hondje wat vreselijk over de zeik kan gaan.
Scheren en knippen is alle 2 inkorten van vacht en heeft eigenlijk geen nadelige gevolgen dan in zacht worden van vacht. Dat geeft ook meestal geen huidklachten.
OK, bedankt Kees. Ik was inderdaad wat bezorgd omdat ik haar wel goed wil verzorgen. Moet ook zeggen dat ik dit warrelige ook erg leuk vind om te zien. Ik zou het doodzonde vinden als ze ineens helemaal glad was met een bijgeknipt snuitje en een echte coupe. Dat is lang zo leuk niet als deze vagebond vacht die ze nu heeft. Maar het moet wel gezond blijven en als jij zegt dat je niet hoeft te plukken maar dat het ook wel zal uitvallen ga ik denk ik toch voor die optie. Dat is voor iedereen het beste en dan kan ik gewoon vertrouwen op het feit dat zij altijd en op iedereen even open en blij zal reageren. Want dat is voor mij waar het om gaat. Dat mag en kan niet veranderen. Dat is wat haar zo leuk maakt. Echt iedereen is dol op Bas. De buurvrouwen roepen haar, ze nemen haar mee naar binnen om aan andere mensen te laten zien, iedereen knuffelt met haar en elke persoon met wandelen zegt alleen maar oooh aaaaah wat een lief hondje.... Daarom ook dat ik niet wil dat iemand die ze in eerste instantie zal vertrouwen dat moet gaan beschadigen met een trimbeurt.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

laeken schreef:
Nanna schreef:
laeken schreef: Wat jij zegt over dat kammen deed ik juist niet. Juist die draadjes die zich vormden trok ik er makkelijk uit.
En dat is dus pijnlijk, zéker voor een gevoelig hondje dat bij de minste aanraking denkt dat ze op de pijnbank ligt :engel:
Echt, geen enkele trimmer zal aan 'draadjes' gaan liggen trekken.
OK, dat is nieuw voor mij. Zeker omdat het bij Eva niet pijnlijk was en die ga je echt niet kammen. Dan ben je een varken aan het uitkammen met die dikke vacht. Krijg je geen kam doorheen denk ik :engel:

Ik ga het testen. Wie weet kan ik meer als ik haar even helemaal uitkam en alle haren los van elkaar kam. Goede tip! :wink:
Dan moet je eigenlijk alleen de langste haren plukken in heel kleine plukjes van een paar haartjes omdat de onderliggende haren van kortere lengtes nog niet rijp zijn.
Misschien is jouw bas ook een gevoeliger hondje en heeft ze naast haar verleden ook een veel lagere pijngrens.
Zulke honden beul je ook alleen maar en heb er vroeger ook heel wat geschoren en geknipt of laten lopen als de vacht geen belemmering was zoals bij Bas.
bouvierpoedel
Zeer actief

laeken schreef:
bouvierpoedel schreef: Die vacht komt wel los en zal in kleine stukjes verharen en weer aangevuld worden door nieuwe haren. Dus het komt evengoed wel los en vernieuwd zonder te plukken.
OK, bedankt Kees. Ik was inderdaad wat bezorgd omdat ik haar wel goed wil verzorgen. Moet ook zeggen dat ik dit warrelige ook erg leuk vind om te zien. Ik zou het doodzonde vinden als ze ineens helemaal glad was met een bijgeknipt snuitje en een echte coupe. Dat is lang zo leuk niet als deze vagebond vacht die ze nu heeft. Maar het moet wel gezond blijven en als jij zegt dat je niet hoeft te plukken maar dat het ook wel zal uitvallen ga ik denk ik toch voor die optie. Dat is voor iedereen het beste en dan kan ik gewoon vertrouwen op het feit dat zij altijd en op iedereen even open en blij zal reageren. Want dat is voor mij waar het om gaat. Dat mag en kan niet veranderen. Dat is wat haar zo leuk maakt. Echt iedereen is dol op Bas. De buurvrouwen roepen haar, ze nemen haar mee naar binnen om aan andere mensen te laten zien, iedereen knuffelt met haar en elke persoon met wandelen zegt alleen maar oooh aaaaah wat een lief hondje.... Daarom ook dat ik niet wil dat iemand die ze in eerste instantie zal vertrouwen dat moet gaan beschadigen met een trimbeurt.
Gewoon zo houden.
Tot nu toe heeft zij op haar leeftijd nog geen last gehad van huid en vacht en zal dat ook niet krijgen lijkt mij. Dus lekker zo laten. :ok:
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
laeken schreef: Ik ga het testen. Wie weet kan ik meer als ik haar even helemaal uitkam en alle haren los van elkaar kam. Goede tip! :wink:
Probeer anders eens een stukje, op haar zij bijvoorbeeld. Goed doorkammen, kleine plukjes pakken en de huid waar je aan het plukken bent goed tegenhouden.
Nog een tip op het psychologische vlak: als je doorkamt dat stevig doen (dus harder dan normaal). Als je dan trimt lijkt het voor haar minder erg. Ik zou steeds kammen-trimmen-kammen doen. Dus dat het snel afwisselt. Dan gaat het in haar idee in elkaar overlopen.
Hard kammen vindt ze echt heerlijk! Dus dat is ook wel iets wat ik een keer kan proberen. Met kammen vindt ze het dus ook geen probleem als ik klitten gewoon uittrek. Boeit haar geen drol. Ze is dus niet aanstellerig oid. Ook de staartpunt was geen probleem met plukken.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: Dan moet je eigenlijk alleen de langste haren plukken in heel kleine plukjes van een paar haartjes omdat de onderliggende haren van kortere lengtes nog niet rijp zijn.
Misschien is jouw bas ook een gevoeliger hondje en heeft ze naast haar verleden ook een veel lagere pijngrens.
Zulke honden beul je ook alleen maar en heb er vroeger ook heel wat geschoren en geknipt of laten lopen als de vacht geen belemmering was zoals bij Bas.
Ze is niet eens zo gevoelig op de huid want kammen ed vindt ze heerlijk. En door haar draadhaar is dat echt niet altijd heel voorzichtig. Ik haal gewoon de kam erdoor, klit of geen klit, ze ligt en geniet. Ze is denk ik eerder heel erg bang dat iemand haar pijn doet. Denk dat dat in het verleden gebeurd is. Desnoods met chippen oid. Ze lijkt zodra ze het niet begrijpt (plukken begrijpt ze niet) gewoon op scherp te gaan staan en bij de eerste de beste pijnscheut schrikt ze en gaat ze gillen. Als ik de haren uittrek met de kam kent ze dat en dan vindt ze het wel prima. Misschien moet ze dat laatste stukje vertrouwen nog krijgen en kan ik haar over enkele maanden of een jaar wel plukken als ik nu heel soms heel voorzichtig begin? Mijn zorgen zijn in elk geval weg over het MOETEN plukken. Niks moet blijkbaar en dat stelt me gerust.
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

laeken schreef:
Pemba schreef:Ik denk niet dat ze het warm heeft door het haar, maar gewoon niet goed tegen warmte kan.

Kan ook, dat ze gewoon niet zo actief kan zijn in de zon. Ze is sowieso al heel erg kalm. In de winter kon ze zo 3 uur lopen maar nu op warme dagen gaat ze hijgen en zoekt ze schaduw. Dus echt lange wandelingen in warm weer trekt ze niet zo goed. Ze is ook erg compact gebouwd en heeft een heel fijn snuitje en een piepklein tongetje.

Erg leuk is het dat ze zo goed schaduw weet te vinden. Sta ik op straat met haar met iemand te praten dan loopt ze naar de eerste de beste schaduw en ploft neer. Naast een auto, een steen, een struik, als er maar schaduw is. In koud weer is ze niet te stoppen en loopt ze zo 3 - 4 uur door. Vindt ze dan heerlijk. Dus wie weet heb je gelijk. :ok:
Mijn vorige tekkel had dat: 14 jaar lang dachten we elke zomer dat ze het aan haar hart had :LOL: Zodra het boven de 16 graden was liep ze van achaduwplek naar schaduwplek in een bejaardentempo. Zodra het weer herfst werd was het over en konden we weer uren wachten tot ze aan de horizon haar spoortjes in rengalop had uitgewerkt :mrgreen:

Voor wat betreft het trimmen: ik zou haar geen grote beurt (laten) geven maar af en toe zelf wat knippen of plukken, bij zo'n gevoelig diertje.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
laeken
Zeer actief

Gaan we ook doen. Beslissing is genomen. Had gewoon echt even bevestiging nodig en ik denk dat deze conclusie de beste is. Heel zacht af en toe eens wat proberen maar vooral niet streven naar kaalplukken en een vacht maken die je in 1 keer kan trimmen. Bijwerken is het plan. Super, bedankt want ik zat er best wel mee. Zo zie je maar waar een forum goed voor kan zijn.
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Otto pluk ik altijd in sessies, elke keer een half uur drie kwartier. Dan wordt hij onrustig. Meestal een keer of 5, verspreid over een paar dagen, dan zijn we wel klaar. Zijn kop en voorpoten doe ik wel met de schaar. Dan komt er zo'n ding naar zijn ogen toe en dat is Eng, dus dat vraagt wat geduld.

Wat hij lekker vindt: even met een rubberen borstel stevig door zijn vacht raggen, ook tegen de groeirichting van de haren in. Dat doe ik ook altijd tussendoor.

En wat ik wel eens heb gedaan: met een trimmes kambewegingen maken over zijn vacht. Niet hard aandrukken, meer aaiend. Er kwamen toen heel wat oude haren los. Misschien voor Bas een idee voor het iets moeten ondergaan. Schiet me nu ook te binnen dat iemand dat tijdens de puppytraining eens heeft gedaan bij Otto, met een shedder: http://www.macrovet.nl/profur-shedder-grijs.html
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn Bonnie heeft ook zo'n achterlijke vacht. Half ruwharig, half stokharig. De plukvacht zit bij haar op kraag, borst en een strook over de rug. De rest is dus kort.
Om de paar maanden moet het geplukt worden maar het is niet allemaal tegelijk plukrijp, vooral de rugstrook bij haar staartwortel is veel later plukrijp maar ze heeft er wel last van qua jeuk. Nou kan ik bij Bonnie alles doen maar aan het plukken op haar achterwerk heeft ze dus een gruwelijke hekel.
Ik heb daarvoor een oplossing gevonden: met zo'n klittensnijder borstel ik haar door en haal niet alleen de plukrijpe haren weg, maar ook het haar wat eigenlijk nog te vast zit.
En ze vindt het heerlijk. Zodra ik de kam pak, staat ze al van plezier voor me te kronkelen én ik haar er bossen haar mee weg. Ik bedoel zo'n ding (je hebt ze met 4, 6, 8 of 12 tanden):
Afbeelding
Afbeelding
Cos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer mix.

Ongelezen bericht door Cos »

Mazzel is ook een plukhond.. Maar sommige plekken vind hij echt niet fijn.. Die doe ik ook gewoon met een trimmesje dan haal je zo het oude haar eruit. Missschien ook nog een optie ?
'Anybody who doesn't know what soap tastes like, Never washed a dog.'
S@nne123

Ongelezen bericht door S@nne123 »

Ik zou eens lekker aan de gang gaan met een Furminator.zijn best duur maar op Marktplaats zijn ze wel voor minder te koop en werken bij zulke vachten prima.Ik begrijp je gevoel wel en zou haar dan ook niet naar de trim doen.Je moet er wel achter staan nl. :ok:
laeken
Zeer actief

S@nne123 schreef:Ik zou eens lekker aan de gang gaan met een Furminator.zijn best duur maar op Marktplaats zijn ze wel voor minder te koop en werken bij zulke vachten prima.Ik begrijp je gevoel wel en zou haar dan ook niet naar de trim doen.Je moet er wel achter staan nl. :ok:
Ik wilde al gaan kijken voor zoiets. Lijkt me ook wel werkbaar bij haar. Zal haar wel vast moeten houden want ik kan haar aan haar haar optillen bij wijze van spreken dus voor ik het weet hangt mijn hondje aan de furminator :oohja: :engel: :LOL: :LOL: :LOL:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”