Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Andere honden tegen komen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Tux
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Jack russel
Aantal honden: 1

Andere honden tegen komen

Ongelezen bericht door Tux »

Tux is nu bijna 4 weken bij mij. Het gaat heel goed maar er is echter een probleempje.
Hij heeft het niet zo op andere honden. Nou is dat niet zo'n ramp maar aangezien ik er veel tegen kom zal er wel wat aan moeten gebeuren.
Hij besluipt andere honden zo als een jackie doet wanneer hij op muizen/ratten jaagt. Eerst is hij alert, zijn kop omhoog en oren strak vooruit. Hoe dichter we de andere hond naderen hoe meer hij gaat sluipen. Nu probeer ik al ruim van te voren zijn gedragen om te buigen.

Ik heb geprobeerd zijn aandacht bij mij te houden met wat lekkers. Maar hij heeft er niet lang genoeg interesse in. Met een speeltje hoef ik niet eens te proberen want daar heeft hij al helemaal geen interesse in. Hem laten zitten kan wel maar alleen met voldoende afstand en die afstand kan ik niet altijd creëren. Als het al wel kan, wacht ik altijd tot hij weer rustig is voor ik weer verder loop.
Heb geprobeerd het te negeren en gewoon door te lopen maar dat werkt ook niet. Omdraaien en de andere kant oplopen is ook niet altijd een optie zeker niet als ik precies in het "honden uitlaat uurtje" ben beland. Of ik kom dan in een buurt te recht waar ik liever niet wil zijn. Hem blokkeren lukt niet altijd want voor ik het door heb is hij al langs mij gesprongen. Ik beloon hem wel steeds als hij een andere hond heeft genegeerd. Ook oefen ik tussen door heel veel om zijn aandacht op mij gericht te houden.

Ook los is het een probleem hij hapt namelijk nog al snel en laat echt weten dat hij niet over zich heen laat lopen. Nu is alleen het probleem dat bijna iedereen zijn hond weghoudt omdat hij "zo fel kijkt". Hij kan nu wel heel leuk met twee honden van vrienden van mij spelen. Zo lang ik maar in beweging blijf, dan houd hij mij namelijk in de gaten en heeft hij minder oog voor de ander honden. Maar los is toch altijd anders dan een hond op straat aan de lijn tegen komen. Los moet hij ook altijd uitproberen, als hij dan duidelijk word gecorrigeerd door een ander hond is het voor even gedaan maar hij zal het altijd weer proberen.

Nu weet ik wel dat vier weken bij elkaar kort is, maar al vanaf het moment dat we in het asiel kennis met elkaar maakte is hij erg gericht op mij (ja tot er een andere hond in het spel komt dus :scratch: ). Nu ik even niet hoef te werken wil ik er zo veel mogelijk tijd aanbesteden. Dus tips zijn van harte welkom. Ik heb ook al gezocht naar een honden school bij mij in de buurt maar tot nu toe nog niet echt 1 gevonden die mij aanspreekt. Een gedragsdeskundige heb ik ook al gezocht maar de enige die ik heb gevonden vind ik een beetje te duur. Nu ben ik nog niet zo heel erg bekend in de hondenwereld en misschien weten jullie wel iets in de buurt van Roosendaal. Of kunnen jullie mij misschien een handje op weg helpen.
Het samenzijn met een paard/hond is een nooit eindigende oefening in zelfbeheersing.
Dinos

Re: Andere honden tegen komen

Ongelezen bericht door Dinos »

Weet je niemand die samen met jou wil lopen eerst aan de lijn ,en wie weet los.
Geef geen aandacht aan andere honden,zodat hij toch weet dat hij niets te vrezen heeft.
Tux
geregistreerd lid

Vrienden van mij willen wel mee maar die wonen niet in de buurt dus dat is een beetje lastig, verder ken ik hier in de buurt nog niet zo veel mensen.
Ik geef niet veel aandacht aan andere honden en probeer echt om ruimte te creëren, maar al zit er veel ruimte tussen Tux doet soms net of hij zwaar mishandeld word.
Dan krijg je van die blikken toe geworpen als of je een slechte baas bent. Nou heeft Tux het echt niet slecht en hij word ook echt NIET mishandeld. Maar je schaamt je dan toch wel een beetje.
Zeker als de hond die je tegen komt gewoon keurig voorbij loopt.
Net met uitlaten ook weer, sta ik bij een stoplicht te wachten komt er iemand met zijn hond achterlangs gelopen. Ik met wat lekkers Tux afleiden maar nee hoor ophef maken is veel belangrijker. Hij blaft niet maar piepen en brommen en grommen. Dan zeg ik tegen mezelf: negeren, alles negeren en je niet schamen voor zijn gedrag. Maar dat is nog best lastig. als hij eenmaal weer rustig is en we hebben weer een stukje gelopen dan beloon ik hem weer omdat hij netjes mee loopt. Hoera hoera we hadden ook een klein succesje, want toen er aan de overkant van de straat een man met hond liep wilde Tux er ook op af maar toen kreeg ik zijn aandacht wel. Zulk soort dingen maken mij dan wel weer blij en dan wordt hij uitbundig beloond.
Het samenzijn met een paard/hond is een nooit eindigende oefening in zelfbeheersing.
carina58
Actief
Mijn ras(sen): Gordon Setter

Ongelezen bericht door carina58 »

Tux schreef:Tux is nu bijna 4 weken bij mij. Het gaat heel goed maar er is echter een probleempje.
Hij heeft het niet zo op andere honden. Nou is dat niet zo'n ramp maar aangezien ik er veel tegen kom zal er wel wat aan moeten gebeuren.
Hij besluipt andere honden zo als een jackie doet wanneer hij op muizen/ratten jaagt. Eerst is hij alert, zijn kop omhoog en oren strak vooruit. Hoe dichter we de andere hond naderen hoe meer hij gaat sluipen. Nu probeer ik al ruim van te voren zijn gedragen om te buigen.

Ik heb geprobeerd zijn aandacht bij mij te houden met wat lekkers. Maar hij heeft er niet lang genoeg interesse in. Met een speeltje hoef ik niet eens te proberen want daar heeft hij al helemaal geen interesse in. Hem laten zitten kan wel maar alleen met voldoende afstand en die afstand kan ik niet altijd creëren. Als het al wel kan, wacht ik altijd tot hij weer rustig is voor ik weer verder loop.
Heb geprobeerd het te negeren en gewoon door te lopen maar dat werkt ook niet. Omdraaien en de andere kant oplopen is ook niet altijd een optie zeker niet als ik precies in het "honden uitlaat uurtje" ben beland. Of ik kom dan in een buurt te recht waar ik liever niet wil zijn. Hem blokkeren lukt niet altijd want voor ik het door heb is hij al langs mij gesprongen. Ik beloon hem wel steeds als hij een andere hond heeft genegeerd. Ook oefen ik tussen door heel veel om zijn aandacht op mij gericht te houden.

Ook los is het een probleem hij hapt namelijk nog al snel en laat echt weten dat hij niet over zich heen laat lopen. Nu is alleen het probleem dat bijna iedereen zijn hond weghoudt omdat hij "zo fel kijkt". Hij kan nu wel heel leuk met twee honden van vrienden van mij spelen. Zo lang ik maar in beweging blijf, dan houd hij mij namelijk in de gaten en heeft hij minder oog voor de ander honden. Maar los is toch altijd anders dan een hond op straat aan de lijn tegen komen. Los moet hij ook altijd uitproberen, als hij dan duidelijk word gecorrigeerd door een ander hond is het voor even gedaan maar hij zal het altijd weer proberen.

Nu weet ik wel dat vier weken bij elkaar kort is, maar al vanaf het moment dat we in het asiel kennis met elkaar maakte is hij erg gericht op mij (ja tot er een andere hond in het spel komt dus :scratch: ). Nu ik even niet hoef te werken wil ik er zo veel mogelijk tijd aanbesteden. Dus tips zijn van harte welkom. Ik heb ook al gezocht naar een honden school bij mij in de buurt maar tot nu toe nog niet echt 1 gevonden die mij aanspreekt. Een gedragsdeskundige heb ik ook al gezocht maar de enige die ik heb gevonden vind ik een beetje te duur. Nu ben ik nog niet zo heel erg bekend in de hondenwereld en misschien weten jullie wel iets in de buurt van Roosendaal. Of kunnen jullie mij misschien een handje op weg helpen.

Hoi,
Ik zit met Max bij Multi Dog in Dinteloord op training staat heel goed aangeschreven eigenaar is ook gedragsdeskundige.
Was mij door verschillende mensen en ook de kennel waar wij Max gehaald hebben aanbevolen en het bevalt prima. Je kunt hier met al je vragen terecht, ook tijdens of voor de les.

Succes.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik wens je veel succes.
Hecht echter niet teveel waarde aan de benaming gedragstherapeut of gedragsdeskundige.
Het is nl geen beschermde titel. Iedereen mag zich zo noemen, jij ook dus.
Dat is dan gelijk de reden dat er opeens zoveel "gedragstherapeuten" zijn.
Commercieel gezien zeer interessant dus.
Ongetwijfeld zal er een enkeling tussen zitten die wat meer van honden af weet dan de gemiddelde hondenbezitter.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Tsja wat ik deed met Lilo was - als ik de andere baas en hond kende of wel vertrouwde - andere baas enthousiast begroeten, andere hond enthousiast begroeten, vragen of de andere hond een koekie mocht en hysterische Lilo achter mijn benen lekker negeren. Andere baas en andere hond vriendelijk gedag zeggen en doorlopen. Op enig moment begon Lilo minder hysterisch te doen, rook eens heel voorzichtig aan de kont van zo'n andere hond, en dan was het GOEDZO! en Lilo ook een koekie, vriendelijk gedag en doorlopen. Na een tijdje maakte ze voor het eerst een speelbuiging naar een ander hondje. Later ben ik dagelijks met dezelfde groep honden gaan wandelen en uiteindelijk is Lilo een redelijk sociaal hondje geworden dat heerlijk kan spelen en rennen met de honden die ze leuk vindt.

Ik geloof niet in andere honden negeren, tenzij je een hond hebt die ook op de lange termijn geen leuke sociale contacten kan hebben met andere honden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Vaak wil het ook wel helpen om eens een eindje met elkaar op te lopen.
Tux
geregistreerd lid

In middels besloten dat het maar zo is zo als het is.
Gedragstherapeut of gedragsdeskundige heb ik niet gedaan omdat iedereen het inderdaad kan zeggen.
Met andere honden samen lopen word lastig aangezien ik niet veel mensen ken bij mij in de buurt.
Ondertussen valt hij nu ook uit naar bepaalde mensen. Heb nu wel door dat het vooral aan mij ligt en niet aan Tux.
Ik ben de oorzaak want bij mijn vader (waar Tux soms even verbijft) doet hij het absoluut niet.
Ik ben de gene die spanning opbouwt en dat neemt Tux natuurlijk over.
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Hier precies hetzelfde probleem, en alleen aan de lijn. Los is er geen probleem. Ik ben al een tijdje aan de gang met hulp van een GT, Sam heeft namelijk ook angstagressie. Het is en blijft een erg lastig probleem, sommigen hier uit de buurt gaan Sam liever uit de weg omdat ze ook denken dat het een felle en 'gemene' hond is, wat totaal niet zo is. Ze is gewoon erg onzeker en bang en daar moet ik sturing aan proberen te geven.

Het heeft mij erg geholpen om te realiseren dat het probleem vaak toch bij de baas ligt. Zodra ik namelijk een andere hond aan zag komen, was ik al druk in mijn hoofd met van alles en nog wat en hoe ik Sam maar normaal kon laten doen. Daar begon het al, Sam merkt mijn spanning en wordt daarmee zelf gespannen. Ik ging de riem strakker vasthouden en ook dat merkt ze.

Met behulp van de GT heb ik geoefend op een veldje met aan komen lopen naar andere honden. Telkens als Sam in de stress modus schoot moest ik haar voor roepen, belonen als ze netjes zit en er weer rust in krijgen. Daarna opnieuw op de honden aanlopen en zo kwamen we steeds een stapje dichterbij, tot mijn grote verbazing konden we na een kwartier/half uur op een meter afstand de honden passeren zonder dat Sam ook maar enige aandacht er aan schonk. Dat heeft mij laten inzien dat zolang ik zelf maar rustig ben en ook de hond rustig is er een hele hoop verandert.

Natuurlijk is dit niet altijd in de praktijk toe te passen maar wat ik nu doe is zodra ik een andere hond zie roep ik Sam voor me en laat ik even de rust er in komen, ook zodat ik zelf rustig wordt. Daarna loop ik op de hond af en kijk ik gewoon recht voor me, absoluut niet naar die andere hond dus, en loop ik op gepaste afstand (het liefst zo ver mogelijk) langs de hond heen. Als ze het goed heeft gedaan dan beloon ik haar.

Natuurlijk zijn er situaties waarin je dat niet kan toepassen, bijvoorbeeld wanneer er zomaar een baas+hond om de hoek komt en je eigenlijk geen kant meer op kan. Dan is er helaas geen mogelijkheid en hou ik Sam kort en loop er zo snel mogelijk voorbij. Soms zet ze het dan nog op een grommen en blaffen maargoed over het algemeen gaat het steeds beter.

Wat ik dus in jou geval zou proberen is om Tux het voorroepen aan te leren, je roept je hond maakt een beweging met je handen naar je toe en laat de hond recht voor je zitten. Wanneer hij zit en je aan kijkt beloon je. Zo kun je de hond uit de focus halen als je maar iets bij je hebt wat lekker genoeg is en als je een beetje blijft kletsen. Neem even een paar tellen je rust en zorg dat Tux ook een beetje rustig is. Dan loop je verder zonder enige aandacht te besteden aan andere honden. Zelf vooral rustig blijven hoe moeilijk dat ook is.

Nog een laatste ding, ik weet niet of dat ook voor jou van toepassing is maar bij ons was het onderliggende probleem vooral dat Sam hier in huis niet genoeg duidelijkheid van ons krijgt. Dat laat ze ook buiten zien door in bepaalde situaties de leiding te nemen. Daarom zijn wij thuis bezig gegaan met laten zien dat wij de leiding hebben en dat wij bepalen wanneer iets wel en niet gebeurt, zodat ze ook buiten de leiding aan ons overlaat. Dat wil zeggen dat we begonnen zijn met bij thuiskomst/opstaan Sam te negeren en haar pas na een minuut of vijf bij ons te roepen voor een aai (wij bepalen dus wanneer ze aandacht krijgt). Zo ook met spelen, als ze aankomt met een speeltje dan gaan we er niet op in. Maar we gaan pas spelen als wij haar een speeltje aanbieden, zo ook met eten, op schoot zitten, op de bank etc. Wij bepalen wanneer ze iets mag en wanneer ze iets krijgt.

Nou een heel verhaal, ik hoop dat je er wijs uit wordt en dat je er wat aan hebt.

Ik weet dat het een erg lastig probleem is om aan te pakken en ik hoop dat het je lukt!
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tux schreef:In middels besloten dat het maar zo is zo als het is.
Gedragstherapeut of gedragsdeskundige heb ik niet gedaan omdat iedereen het inderdaad kan zeggen.
Met andere honden samen lopen word lastig aangezien ik niet veel mensen ken bij mij in de buurt.
Ondertussen valt hij nu ook uit naar bepaalde mensen. Heb nu wel door dat het vooral aan mij ligt en niet aan Tux.
Ik ben de oorzaak want bij mijn vader (waar Tux soms even verbijft) doet hij het absoluut niet.
Lijkt me toch helemaal geen gek idee als je, om je houding te kunnen veranderen, toch eens naar een hondenschool zou gaan.

Het advies om daarvoor naar Multidog te gaan lijkt me niet slecht.
Ik hoor over die school voornamelijk vanuit de jachttraining die daar gegeven wordt, maar daar is niet veel mis mee. :ok:

De waarschuwing van wolfsblut over gedragsdeskundigen is op zich terecht hoor.
Maar hij schrijft er niet bij of hij die negatieve mening ook heeft over multidog.
Dan blijft zo'n waarschuwing wel een beetje in de lucht hangen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ranetje schreef:
Tux schreef:In middels besloten dat het maar zo is zo als het is.
Lijkt me toch helemaal geen gek idee als je, om je houding te kunnen veranderen, toch eens naar een hondenschool zou gaan.

Het advies om daarvoor naar Multidog te gaan lijkt me niet slecht.
Ik hoor over die school voornamelijk vanuit de jachttraining die daar gegeven wordt, maar daar is niet veel mis mee. :ok:

De waarschuwing van wolfsblut over gedragsdeskundigen is op zich terecht hoor.
Maar hij schrijft er niet bij of hij die negatieve mening ook heeft over multidog.
Dan blijft zo'n waarschuwing wel een beetje in de lucht hangen :wink:
Eens met Ranetje, je schrijft nu dat je je beseft dat het misschien ook bij jou vandaan kan komen. Als iemand jou kan leren ontspannen te lopen dan zal dat ook al een verschil gaan maken.
Loop je wel eens met je vader mee bijvoorbeeld? Als hij anders loopt met de hond dan kun je wellicht daar ook al iets van oppikken.
Tux
geregistreerd lid

In huis is alles heel duidelijk en helder voor Tux. Heb hem zelfs al het ene en ander bij kunnen brengen wat hij niet kenden uit zijn vorige woonsituatie. Dus in huis heb ik de leiding.
Ontspannen leren lopen ga ik (naar mijn weten) niet oplossen door naar een hondenschool te gaan. Want niet alleen met hond maar ook zonder hond is ontspannen over straat gaan een probleem.
Vooral als ik te voet ben. (lang persoonlijk verhaal). Tux is ook niet agressief maar neemt mijn angst en onzekerheid over. Nu word het wel steeds beter en aangezien ik er toch elke keer weer uit moet om Tux uit te laten kan ik mooi elke keer oefenen. Ik moet zeggen dat als ik mijn mp3 mee neem het vaak een stuk beter gaat. Los is dan weer een ander verhaal. Aangezien hij dan geen contact met mij heeft via de riem. Op zicht gaat hij dan netjes om met andere honden. Nee het is niet het meest sociale hondje maar hij blijft niet hangen bij andere honden. Ik weet hoe mijn vader loopt, zeker goede energie en niet snel ergens van onder de indruk.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Tux schreef:In huis is alles heel duidelijk en helder voor Tux. Heb hem zelfs al het ene en ander bij kunnen brengen wat hij niet kenden uit zijn vorige woonsituatie. Dus in huis heb ik de leiding.
Ontspannen leren lopen ga ik (naar mijn weten) niet oplossen door naar een hondenschool te gaan. Want niet alleen met hond maar ook zonder hond is ontspannen over straat gaan een probleem.
Vooral als ik te voet ben. (lang persoonlijk verhaal). Tux is ook niet agressief maar neemt mijn angst en onzekerheid over. Nu word het wel steeds beter en aangezien ik er toch elke keer weer uit moet om Tux uit te laten kan ik mooi elke keer oefenen. Ik moet zeggen dat als ik mijn mp3 mee neem het vaak een stuk beter gaat. Los is dan weer een ander verhaal. Aangezien hij dan geen contact met mij heeft via de riem. Op zicht gaat hij dan netjes om met andere honden. Nee het is niet het meest sociale hondje maar hij blijft niet hangen bij andere honden. Ik weet hoe mijn vader loopt, zeker goede energie en niet snel ergens van onder de indruk.
Je kent niet veel mensen in je buurt zeg je. Probeer dan nog een stap verder te gaan voor jezelf als je loopt om simpel eens iemand te groeten, of als ze in een boog om je heen lopen door het gedrag van Tux te zeggen dat je eraan probeert te werken. Wellicht zal er iemand gewoon reageren of het begrijpen en heb je op afstand een kort praatje. Zal voor jou ook fijner zijn gok ik zomaar.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”